• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdański port za 22 mln zł pogłębi akwen manewrowy

Wioletta Kakowska-Mehring
27 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Pogłębienie akwenu manewrowego sprzyja rozwojowi portu i spółek operujących w tej części portu.  Pogłębienie akwenu manewrowego sprzyja rozwojowi portu i spółek operujących w tej części portu.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk i polsko-duńskie konsorcjum firm, czyli Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych oraz Rohde Nielsen podpisały umowę na wykonanie akwenu manewrowego. Zakończenie inwestycji przewidziano na sierpień 2016 r. Koszt inwestycji to około 22 mln zł.


Jak oceniasz potencjał rozwojowy gdańskiego portu?


Umowa dotyczy wykonania akwenu manewrowego położonego pomiędzy Pirsem Rudowym, Falochronem Brzegowym Południowym a granicą istniejącego toru podejściowego do DCT 1. Głębokość akwenu wyniesie 16,5 m, co umożliwi ruch statków o zanurzeniu do 15 m. Taka głębokość odpowiada możliwościom wpływających przez cieśniny duńskie na Bałtyk statków.

- Realizacja tej inwestycji jest dla nas niezwykle ważna, bowiem tworzy dla portu nową opcję infrastrukturalną. Stanowi ona element większego programu modernizacyjnego obejmującego także poprawę warunków nawigacji w Porcie Wewnętrznym - mówi Jerzy Melaniuk, wiceprezes ds. infrastruktury ZMPG. - W chwili obecnej Port Gdańsk może przyjmować największe statki wchodzące na Bałtyk, czyli tzw. Baltmaxy, niemniej jednak akwen, o którym mówimy, to miejsce, gdzie występują jeszcze pewne spłycenia. Na tym obszarze głębokość wynosi od 4 do 12 metrów, co w praktyce wyklucza możliwość ruchu tak dużych statków, stąd nasza decyzja o realizacji tej inwestycji, która dostosuje do wymaganych  warunki batymetryczne na całym obszarze akwenu. W konsekwencji zwiększy to znacząco możliwości nawigacyjne pomiędzy Pirsem Rudowym, Falochronem Brzegowym Południowym a granicą toru podejściowego do DCT 1.
Obszar akwenu wynosić będzie 22,4 ha. Roboty czerpalne obejmą ponad 1 600 000 m sześc. urobku z dna akwenu. Prace poprzedzone będą badaniem ferromagnetycznym dna - wywiadem saperskim - wraz z usunięciem i neutralizacją ewentualnych zlokalizowanych przedmiotów niebezpiecznych. Wymogiem zawartej umowy jest także stały nadzór archeologiczny prowadzonych robót. Po zakończeniu robót pogłębiarskich akwen zostanie oznakowany pławami nawigacyjnymi zgodnie z wymogami Urzędu Morskiego w Gdyni.

- Zaznaczyć należy również, że inwestycja ta świetnie wkomponowywać się będzie także w inne przedsięwzięcie inwestycyjne zaplanowane na najbliższy okres, a mianowicie inwestycję Urzędu Morskiego, który - przypomnijmy - do roku 2020 planuje zrealizować  projekt o wartości 181 mln euro, obejmujący poszerzenie istniejącego toru podejściowego  do Portu Zewnętrznego, budowę nowego toru oraz budowę nowych obrotnic i falochronów - mówi Jerzy Melaniuk.
Czytaj też: OT Logistics zbuduje w Gdańsku port agro

Pogłębienie akwenu manewrowego sprzyja rozwojowi portu i spółek operujących w tej części portu, czyli DCT, które się rozbudowuje czy OT Logistics, która buduje port agro.

- Oba te przedsięwzięcia inwestycyjne to naturalna konsekwencja wzrostu przeładunków w naszym porcie. Proszę pamiętać, że zgodnie z prognozami, jakie uwzględniliśmy w strategii rozwoju Portu Gdańsk do roku 2027, w ciągu najbliższej dekady przeładunki mogą wzrosnąć w Gdańsku nawet trzykrotnie. Co za tym idzie, spodziewać się należy dość istotnego (o podobnej dynamice) wzrostu liczby zawinięć statków. To z kolei dla portu stwarza konieczność rozbudowy infrastruktury portowej, zarówno lądowej jak i wodnej - dodaje Jerzy Melaniuk.

Miejsca

Opinie (36) 4 zablokowane

  • Super (4)

    Port w Gdańsku pomału staje się światowym!! Oby tak Dalej cały Gdańsk na tym skorzysta

    • 81 10

    • No nie tak pomału. Ledwie kilka lat temu nie było DCT a teraz jest już hubem oceanicznym

      • 38 1

    • Wio ! (2)

      Do dzieła śledzie ! Hejtować !

      • 21 4

      • Zmien lekarza

        • 3 9

      • 0:1 I znow w plecy .Co tu dużo hejtowac?

        • 0 0

  • DCT....... (7)

    Może i staje się światowe
    Szkoda że w parze światowym nie staje się traktowanie pracowników oraz ich zarobki i poszanowanie przepisów przez Zarząd DCT. To niestety jest na według chińskich standardów.

    • 72 22

    • (3)

      W Chinach operatorzy suwnic i innych sprzętów specjalistycznych mają wyższe stawki od pracowników na tych samych stanowiskach w Gdańsku.

      • 18 5

      • to wyjazd do Chin (2)

        • 7 19

        • Danzinger (1)

          To powiedz mądralo co ty będziesz bez nas robił...pewnie oglądał stsy tak jak można oglądać dźwigi po stoczniach...

          • 15 3

          • O co Ty się martwisz?

            A to rozumiem że pracujecie na DCT dla dobra społeczeństwa?
            Martwisz się co DCT bez ciebie zrobi czy raczej co Ty zrobisz poza DCT i kto Cię będzie chciał?

            • 3 0

    • Narzekanie (2)

      Ciągle pisze ta sama osoba może tam pracujesz jak tak to się zwolnij.Jedz do Angli i tam za prace w porcie zarobisz 550funt na tydzień.Zyjemy w Polsce i więcej nie zapłacą dopóki będą chętni a są choćby w CTO robią na zlecenie za tez marne pieniadze.DCT jest zadluzone ma kredyty a i Australczycy tez chca dywidendy miec wyplacane.Mersk placu mniej za każdy przeladowany kontener jak kiedys w Gdyni.Niema kasy na podwyżki.

      • 7 20

      • Dokładnie!!! Trzeba patrzeć realnie.. (1)

        Co z tego że może Wpływy są większe (z większej ilości przeładunków -> Efekt skali) jeśli te wpływy ida na spłate olbrzymich kredytów wzietych na budowę terminalu? !!

        Wyobraź sobie że oni w 20-25 lat muszą odzyskać cały koszt budowy tego terminalu a DODATKOWO warto byłoby tez coś na tym zarobić!! Nie sądzisz?

        Jedną z opcji "przyoszczędzenia" są oczywiście pracownicy.. ale zasadniczo biedy to wy tam ograomnej chyba też nie klepiecie skoro rotacja jest niska.. Prawda?

        • 4 18

        • ble ble ble

          zaraz zaraz. Kolego/ koleżanko DCT1 wydaje się być już prawie spłacone. Nie rozśmieszaj mnie, że przy takich obrotach terminal miałby spłacać się w 25lat. Druga sprawa to twoje sugestie na temat zarobku inwestora po spłacie inwestycji. Wyobraź sobie, że już samo spłacenie inwestycji jest czystym zyskiem. Jakim? A no takim, że ma się terminal na sprzedaż wart przynajmniej 1mld zł to jest sam koszt budowy, nie wspomnę o potencjale jaki osiągnął dlatego piszę przynajmniej. Myśle, że wraz z kontraktami podpisanymi znacznie więcej. Właściciel sprzedając terminal ma czysty zysk w wysokości podanej wyżej, więc nie opowiadaj bajek.

          • 9 4

  • Za mniej niż rok zacznie działać DCT 2 (3)

    To będzie ogromny impuls rozwojowy dla gdańskiego portu i całego naszego regionu

    • 52 8

    • Tylko gdyńskie terminale kontenerowe dostaną po du...e (2)

      • 10 1

      • to właśnie impuls rozwojowy dla regionu :/

        • 2 4

      • I o to chodzi.

        • 7 5

  • Żeby jeszcze TIRy jadące do/z DCT nie rozjeżdżały Przeróbki mimo zakazów.

    • 30 10

  • Kto zgarnie bursztyn? (1)

    Co się stanie z urobkiem?

    • 22 3

    • Licencję na bursztyn ma "od zawsze" PRCIP

      Nie wiem, czym się tu ekscytować - lepiej niech się zajmą "nielegalnymi" lądowymi bursztyniarzami, bo to jest plaga - są agresywni dla spacerowiczów i niszczą teren wypłukując jamy w ziemi.

      • 7 1

  • DCT (3)

    Donbas Certfor

    • 6 9

    • (2)

      Donbas Certfor Terminal , tak będzie się nazywał terminal jak tak dalej pójdzie z ilościa zatrudnianych Ukraińców przez firmę zewnętrzną.

      • 13 8

      • A co tobie przeszkadzają Ukraińcy??? (1)

        Polacy jeżdżą na Wyspy, oni przyjeżdzają w ich miejsce. Pracują? Pracują. Kradną? Nie słyszałem, wiec o co ci chodzi???

        • 4 1

        • Nie chodzi o samych Ukrainców tylko o proceder z nimi związany a mianowicie przyjeżdżając do nas są wykorzystywani przez pracodawców pracując za mniejsze wynagrodzenie i tym samym zabierają nam prace i zmuszają nas do wyjazdu na te wspaniale wyspy gdzie nie każdy chce jechać, a na przykładzie dct wygląda to tak ze firma w kółko gada o bezpieczeństwie "Safety First" a to ze maja oni problem z komunikacja na terminalu to już nie jest niebezpieczne i wszystko w porządku a bhp siedzi cicho i w stołki pierdzi...

          • 2 2

  • moze i sie rozwija ale warunki pracownikow DCT to dnow i metr mułu (1)

    rozumiem, ze za chwilę odezwie sie armia biurw siedzących od poniedziałku do piątku po 8h zaprzeczając, ze nie jest tak źle... Jednakże PR mają rewelacyjny, ostatnie rozmowy zarządu z pracownikami są paraliżowane- co opisywane jest przez obie strony w smutny sposob.

    Pracownicy zarabiają...... mało, premii praktycznie brak, z uprlopami tragedia (zawsze niewczas) co chwile podnoszone są słupki wydajności i latasz z jęzorem wywieszonym do pasa. Zatrudniani są też ukraincy (bo polacy juz nawet nie chca patrzec na te stawki) za smieciowe pieniądze na smieciowych warunkach, bez znajomosci języka- z czego wyniika czesc niebezpiecznych sytuacji oraz zdarzen (zniszczenia sprzetu są coraz to częstsze).

    Zeby obejsc przepisy osoby kierujące ciągnikami z naczepami są zatrudniani jako "operatorzy" zamiast kierowcy C+E oraz by nie płacić dodatkowych "skladek" za szkodliwość pracy. TO jest przykre ale taki jest wolny rynek bejbe!

    ...taki jest rynek- pracodawca wybiera sobie ulubieńców (brygadzistów) płacąc im odpowiednio a ci w zamian gniotą reszte załogi w rozne sposoby.

    Niby 'safety first' ale wyrobienie planu to podstawa. Ponoć u mechaników jest jeszcze "lepiej" bo ludzie odchodzą ze względu na brak rozwoju oraz sączącą się wazelinę. Najlepszy z nich to magazynier 'allegro' biegający w szaliczku ;))) zwracający uwagę innym na źle ustawione słupki przy naczepie. Kto Cie chłopie przyjał na ten stołek?

    • 57 14

    • Pociotek

      Magazynier to pociotek dyrektora warsztatu, który swoją droga jest wyjątkowym burakiem. Facet wierzy że za marne grosze znajdzie osoby do pracy.

      • 5 0

  • Fajnie:)

    Brawo, oby tak dalej!

    • 24 6

  • Polska w ruinie

    tyle w temacie

    • 25 4

  • Oprócz rozbudowy nabrzeży może czas w Gdansku tez uwzględnić...

    ..miejsca postojowe dla kierowców samochodów ciężarowych wraz z potrzebną infrastrukturą ( podpowiem urzędnikom iż chodzi o toalety prysznice itp.). DCT poleca aby stawać na Lotosie przy Suchara...pachnie mi to kpiną.....

    • 32 3

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane