• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: mieszkańcy chcą większej strefy parkowania

Patryk Szczerba
15 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Samowolkę w parkowaniu najlepiej widać na ul. Warszawskiej. Samowolkę w parkowaniu najlepiej widać na ul. Warszawskiej.

Obniżenie abonamentu dla mieszkańców do 10 zł miesięcznie i rozszerzenie strefy płatnego parkowania o teren Działek Leśnych zobacz na mapie Gdyni to pomysł aktywistów i radnych dzielnicy na uporządkowanie sytuacji parkingowej w okolicach centrum Gdyni. Urzędnicy do tych propozycji podchodzą z dystansem, nie wykluczając jednak wprowadzenia opłat dla parkujących przy bulwarze Nadmorskim zobacz na mapie Gdyni.



O tym, że wielu kierowców przyjeżdżających do Gdyni nadal nie chce płacić za postój w centrum, można przekonać się każdego dnia. Część szuka miejsca na terenach prywatnych, inni zostawiają auta na cały dzień w okolicy granic strefy płatnego parkowania. Przejście kilkuminutowym spacerem do docelowego miejsca w śródmieściu nie stanowi wtedy problemu, a do tego nie trzeba płacić za postój.

Pomysł nie jest nowy

Dzielnicami sąsiadującymi ze strefą są Wzgórze św. Maksymiliana i Działki Leśne. Dyskusja dotycząca konieczności jej rozszerzenia toczy się tam od dawna. Do tej pory nie kończyło się jednak na rozmowach. Na Wzgórzu ostatnio usunięto część znaków zakazujących postoju, zapowiadając jeszcze budowę dodatkowych miejsc.

Inaczej sytuacja przedstawia się na Działkach Leśnych, gdzie za sprawą radnych dzielnicy konsekwentnie jest wprowadzany na ulicach ruch jednokierunkowy. W ostatnim czasie sporo emocji wywołało też skośne parkowanie na odcinku ul. Warszawskiej zobacz na mapie Gdyni, w miejscu, gdzie wcześniej był przystanek. Skończyło się na interwencjach strażników miejskich i zapowiedziach wprowadzenia znaków nakazujących kierowcom równoległe parkowanie.

Kierowcy na Działkach Leśnych parkują jak im wygodniej, nie zważając na przepisy. Kierowcy na Działkach Leśnych parkują jak im wygodniej, nie zważając na przepisy.
Do poważnych zmian ma przekonać Gdynię inicjatywa aktywistów ze stowarzyszenia Miasto Wspólne, których głos został wzmocniony podpisem przewodniczącego Rady Dzielnicy. Wspólnie wystosowali w ostatnich dniach do władz miasta oficjalną petycję, której głównym postulatem jest poszerzenie strefy o Działki Leśne.

- Narastającym problemem pozostają pozastawiane w ciągu dnia ulice, które pustoszeją wieczorami i w weekendy. Podobnie jak w śródmieściu, mało kto decyduje się dodatkowo zapłacić i zostawić samochód na płatnych prywatnych miejscach - wyjaśnia Wojciech Jankowski, przewodniczący Rady Dzielnicy Działki Leśne.
Więcej płatnych miejsc, taniej dla mieszkańców

Propozycją, która ma złagodzić skutki rozszerzenia strefy, jest obniżenie opłaty za parkowanie dla mieszkańców i niepełnosprawnych z 30 zł do 10 zł miesięcznie.

- Mamy w Gdyni problem z nierównowagą popytu i podaży miejsc parkingowych. Jeśli popyt na nie w takich dzielnicach, jak Działki Leśne jest za duży, utrudnia życie mieszkańców, to lepsza jest w tym miejscu strefa płatnego parkowania, wyznaczenie miejsc zgodnych z przepisami i większa kontrola tego, jak kierowcy parkują - opowiada Łukasz Piesiewicz ze stowarzyszenia Miasto Wspólne.
Na dowód konieczności zmian, oprócz ogólnego wrażenia, przytaczają druzgocące dla miasta liczby. Na każde 1000 mieszkańców Gdyni przypada 556 samochodów osobowych. Zmniejsza się także udział komunikacji zbiorowej z prawie 52 proc. w 2008 roku, do 39,8 proc. w roku 2015 przy jednoczesnym wzroście udziału samochodu z 47 proc. na 57 proc. w analogicznym okresie.

- Nadmiar samochodów w mieście jest problemem pogłębiającym się. Wiemy już, że nie będzie rozwiązany przez budowę parkingów podziemnych. Zarówno z powodu dużego obciążenia budżetu takimi inwestycjami, brakiem zainteresowania ze strony inwestorów prywatnych do podejmowania tego typu inicjatyw, jak i zachowaniem kierowców - uzupełniają twórcy petycji.
Nie lepiej jest na innych ulicach Działek Leśnych. Aktywiści i Rada Dzielnicy przekonują, że można to zmienić poprzez wprowadzenie płatnego parkowania. Nie lepiej jest na innych ulicach Działek Leśnych. Aktywiści i Rada Dzielnicy przekonują, że można to zmienić poprzez wprowadzenie płatnego parkowania.
Nie ma analiz, nie ma decyzji

Z ust urzędników można usłyszeć, że petycja to ważny głos mieszkańców, a proponowane zamierzenia wymagają badań.

- Bez przeprowadzenia szczegółowej analizy określającej zakres oddziaływania obecnie funkcjonującej strefy płatnego parkowania, a także przeprowadzenia symulacji ekonomicznej zwiększającej koszta utrzymania parkomatów i ich serwisu oraz zwiększenia liczby kontrolerów nie można jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie - odpowiada Roman Witowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Przypomina przy okazji, że w tym roku dla miasta szykuje się jeszcze wydatek związany z modernizacją parkomatów. Pierwszy przetarg nie został rozstrzygnięty, bo zaproponowane ceny okazały się dla miasta o wiele za wysokie.

Parking przy bulwarze płatny?

Nie ma także planów obniżenia opłat, co nie oznacza, że nie są szykowane żadne zmiany dla parkujących w śródmieściu. Miasto rozważa włączenie do strefy płatnego parkowania miejsc postojowych przy bulwarze Nadmorskim zobacz na mapie Gdyni.

- Na etapie wyznaczania strefy w 2008 roku parking ten nawet w sezonie był bardzo rzadko zapełniany i można było na nim swobodnie znaleźć wolne miejsce postojowe, w zasadzie o każdej porze dnia. Obecnie obserwujemy, iż bardzo często jest trudno na nim o wolne miejsca postojowe, co doprowadza do zajmowania chodników oraz niszczenia pasów zieleni. Wprowadzenie opłaty spowodowałoby większą rotację pojazdów - tłumaczy Witowski.
Na Kamiennej Górze pomogło

Wato przypomnieć, że gdyby urzędnicy przychylili się do postulatów mieszkańców Działek Leśnych, byłoby to kolejne rozszerzenie strefy w Gdyni. Od listopada 2011 roku kierowcy zostali zobligowani do wnoszenia opłat na Kamiennej Górze oraz w okolicach ulic Piłsudskiego i Wendy. Powodem była nadmierna liczba zaparkowanych aut, która zaczęła m.in. przeszkadzać mieszkańcom mającym problem z przejazdem, a nierzadko nawet wyjazdem ze swoich posesji.

Takie rozwiązanie było też - co jasne - na rękę władzom miasta, bo z jednej strony pojawiła się jeszcze większa rotacja miejsc w centrum, a z drugiej dodatkowy zarobek dla urzędu z racji większej liczby płatnych miejsc. Cała inwestycja - głównie w postaci ustawienia nowych parkomatów - kosztowała Gdynię ok. 1,4 mln zł, ale szybko zaczęła się zwracać.

Mieszkańcy odetchnęli, ale na krótko. Kierowcy w końcu przyzwyczaili się bowiem do opłat i zaczęli... zastawiać chodniki. W dyscyplinowaniu parkujących gdzie popadnie miała pomagać gdyńska straż miejska. Komendant zapowiadał, że zamiast pouczeń zaczną stosować kary. Efekty są widoczne, ale jak przekonują mieszkańcy, problem będzie powracał, jeśli strażnicy nie będą konsekwentni w karaniu, a nie w pouczaniu parkujących niezgodnie z przepisami.

Miejsca

Opinie (271) 7 zablokowanych

  • Dlaczego?

    Jestem mieszkańcem centrum i strasznie mnie wkurza, że ktoś próbuje wymusić na mnie żebym zrezygnował z samochodu. Czy mieszkańcy centrum nie mają potrzeby poruszania się samochodem, wyjazdu chociażby poza miasto? Samochód gdzieś trzeba trzymać, więc co to za pomysł żeby zakazać ruchu w centrum, jak czytam w komentarzach? Mam płacić za parking? Dlaczego? Co mnie różni od osoby mieszkającej na obrzeżach, która taki parking pod domem ma za darmo? Uważam, że nawet symboliczna opłata dla mieszkańców strefy płatnego parkowania w wysokości 30 czy 10 zł jest jawną dyskryminacją!

    • 0 0

  • (9)

    W Gdyni powinno sie zakazać ruchu samochodowego w centrum!

    • 47 76

    • Na drzewo wskocz kobieto

      • 0 0

    • odp. Barbarze (1)

      to wsiądż na wózek inwalidzki i dojedż z ul Nowogrodzkiej do np.Pogotowia.Dla ułatwienia zadania weż wózek z dzieckiem i pokonaj tą samą trasę po tych wszystkich stromych schodach pod tunelami.

      • 3 2

      • kolejna kaleka życiowa?

        • 0 0

    • Baska, dobrze sie czujesz ? (2)

      czy moze Bog Cie oposcil?

      • 5 5

      • (1)

        Bóg jest ze mną. Gdynia powinna stawiać na ekologię, auta tylko zatruwają powietrze.

        • 2 5

        • Bóg Cie lubi, ma poczucie humoru

          • 2 3

    • w dziurze która na trochę ponad 200 tysięcy mieszkańców brak aut? Dlaczego? (1)

      • 2 2

      • idź trolluj gdzie indziej

        a najlepiej do swojej rodzimej wsi za miedzą i się nie wypowiadaj jak dorośli rozmawiają

        • 4 3

    • weź flanelciu nie zarażaj innych swoim brakiem mózgu :)

      • 8 7

  • wzgorze

    Na wzgorzu naprzeciw liceum (ul.legionow) jest parking Wystarczy wyciac piec starych topol i bedzie tam dodatkowych 35 miejsc Przedstawilem ta propozycje juz 1,5 roku temu ale bez odzewu

    • 0 0

  • Piesiewicz (8)

    Musi odejść.
    Parafrazując klasyka.
    W tym biednym i smutnym kraju ludzie robią wszystko żeby zaoszczędzić. Jest jak jest. Od kolejnych opłat nie będzie lepiej. Jeżeli dla co niektórych (panie Piesiewicz) szczytem marzeń jest autobus, wunerf czy jak mu tam oraz sieć bezsensownych ścieżek rowerowych to albo jest się biedakiem intelektualnym albo próbuje się pomóc UM przepchnąć założenie Civitas Dynamo na które wzięła kasę.

    • 20 12

    • (1)

      Tłumaczy się wam tu na forum i nic.
      Tlumaczy się w tv i radiu - nic.
      Nawet jak stoicie w korkach na estakadzie - nic.
      Totalnie nic do was nie dociera. Serio - nie ma takiej możliwości żeby 250 tys Gdynian wsiadło do aut, dojechało bez korków i zaparkowało 20 metrów od miejsca docelowego.

      Nie wiem po co to piszę, bo i tak się nie łudzę. Znów cebulaki nie pojmą.

      • 1 1

      • ... przy takiej komunikacji miejskiej jak opisana w artukule

        nie ma rowniez szans zeby 250 tys gdynian wsiadlo do autobusow/trolejbusow.

        Rozumiem ze proponujesz odwozenie dzieci rowerem, ewentualnie pieszo z ulicy Strzelcow?

        Cebulak nie pojmie - syndrome Duninga-Krugera mu nie pozwoli.

        • 1 0

    • konczymy z rzadami biedactwa

      biedaki, nieudaczniki, niewyksztalcona tluszcza itepe wyborcy PIS nie moga decydowac o przyszlosci i rozwoju miasta. Bardzo dobrze, ze ktos podjemuje niepopularne wsrod tluszczy decyzje, znaczy ze sa dobre

      • 1 1

    • e,to jest raczej tym nawiedzonego lewaka, który chce ludziom robić dobrze na siłę (4)

      • 9 4

      • Może i faktycznie (3)

        Co nie zmienia faktu, że jakoś za dużo mąci, nudzi się czy jak ?

        • 7 4

        • Pewnie żyje z mamusią i jest na jej utrzymaniu. Może mieć akwarium albo kota. (2)

          I bilet miesięczny.

          • 8 4

          • nie ma to jak odpisać samemu sobie 5 razy (1)

            i zapełnić kolejne forum swoimi postami w 85%

            • 3 3

            • widać, że coś o tym wiesz na własnym przykładzie.

              • 1 1

  • Wystarczy, że nie będzie miasto zabierał miejsc parkingowych (1)

    Wystarczy zaprzestać likwidowania miejsc parkingowych na rzecz absurdalnych ścieżek rowerowych, z których korzysta parę oszołomów rowerowych, a całe miasto ma problem. Nie zabierajcie drodzy urzędnicy pasów ulic w imię realizacji swoich dochodowych projektów. Dajcie żyć mieszkańcom Gdyni!

    • 2 2

    • Nalezy zlikwidowac wszystkie miesca parkingowe, wszystkie ulice zamienic na sciezki rowerowe

      ... komunikacje publiczna zlikwidowac! Centum miasta przerobic na tor do biegow!

      Miasto ma sluzyc mieszkancom -ale tylko pieszym I rowerzystom!
      Podatek drogowy ma byc wydawany na utrudnianie zycia blachosmrodziarzom.
      Nigdy wiecej spalin - tylko naturalny wydech rowerzystow I biegaczy!

      To bedzie wielki sukces w walce o zmniejszenie liczby wypadkow motoryzacyjnych w naszym d*paju Polnocy!

      Niech nam Swieci po wsze czasy Slonce Skweru!

      • 1 0

  • W sumie popieram mieszkańców. (2)

    • 10 5

    • Czyli kogo ? (1)

      Jednego radnego i jego 2 sąsiadów ?
      Było jakieś głosowanie, spotkanie ?

      • 5 3

      • A zgłosiłeś się?

        • 0 0

  • Nie rozumiem ... (5)

    Przecież chcieliście mniej aut w centrum. Tak też się dzieje. Ludzie parkują poza centrum i idą tam na piechotę. Czy może chodzi tylko o kasę i łupienie ile się da ? Precz z Piesiewiczem :)

    • 28 5

    • Chcieliście? Ale niby kto chciał? Piesiewicz i...kto jeszcze? (4)

      • 8 3

      • I ja też

        • 1 0

      • no i zostałeś przegłosowany w demokratycznych wyborach

        • 2 0

      • i ja :)

        • 2 1

      • Jeszcze ja.

        • 2 3

  • He he dobre już widzę jak ktoś chce ponosić kolejne koszty 120 zł rocznie by zaparkować pod swoim domem (3)

    Niezła ściema ;)

    Wprowadzenie strefy w Gdańsku nic nie zmieniło, zarówno mieszkańcy jak i przyjezdni pchają się na podwórka a przy pasie drogowym wolne miejsca.
    TAK TO WŁAŚNIE DZIAŁA.

    • 15 4

    • 120zl to nic, a jak mam miec wolne chodniki i trawnik (1)

      to z przyjemnoscia i wiecej moge. Mieszkam an Warszawskiej. Skad przekonanie, z e biedota, zarabiajaca 2-3tys powinna miec samochody?

      • 2 0

      • Popieram w 100%.

        • 0 0

    • Niestety zasady te wprowadzają ludzie bez aut, im więc jest obojętnie komu do portfela zajrzą...

      • 8 4

  • w tym tempie "chcenia" za pare lat bedzie strefa na oksywiu, dąbrówce, orłowie i wiczlinie :D (21)

    pamiętacie robiąc jedna, janusze i tak sie przeniosą obok do kolejnej wolnej od opłat...

    • 66 8

    • Są przykłady z innych miast, jest granica rozszerzania, gdzie już z buta nie dojdą. (18)

      ale prawda, kierowca by zaoszczędzić i 1,5 km przejdzie.

      • 5 9

      • (4)

        ale w czym jest problem?Pierd..ne lewactwo ma taką śmieszną cechę że chce wszystkich ustawić pod jedną miarkę nie podoba się że złomiastymi autobusami coraz mniej ludzi jeździ to trzeba dopieprzać ludziom majacym samochody bo wg lewactwa świat ma być taki jak oni sobie chcą świat według lewactwa to ciągłe wyciąganie pieniędzy od ludzi za oczywiste rzeczy i doprowadzanie do tego że ludzie g..wno mają ze swojej pracy bop ciągle muszą płacić coraz wyższe i coraz to nowe haracze za rzeczy będące oczywistością w nowoczesnym świecie

        • 9 9

        • (2)

          Co do złomiastych autobusów to myślę, że średni wiek autobusu jest niższy niż średni wiek śmierdzącego diesla w tym mieście.

          • 5 2

          • (1)

            nie powiedziałbym

            • 3 5

            • Powiedziałbym

              • 0 0

        • oho, gołodupiec hrabiego udaje

          to teraz zamożni kapitaliści stali się lewactwem
          a ty kim jesteś?
          robactwem?

          • 3 1

      • (8)

        wiesz ja bym nawet i 3 km poszedł a nie dam haraczu gnojom o socjalistycznej mentalności nie pojadę też autobusem i nie dam zarobić jednemu czubkowi staremu miłośnikowi kapeluszy który od 25 lat rządzi gdyńskim zkmem

        • 8 8

        • mylisz się ,za socjalizmu to wszystko było darmowe! W kapitaliżmie za wszystko się płaci.

          • 2 0

        • (6)

          No to leć z buta, po co wszystkim opowiadasz?
          I gdzie tu socjalizm? Mylisz gościu pojęcia - tu właśnie chodzi o kapitalizm,bo kto ma złotówki ten parkuje.
          Właśnie ty proponujesz socjalizm czyli wszyscy mają po równo i do tego za darmo.
          Tylko, że tak się nie da. Ale część z was i tak tego nigdy nie zrozumie.

          • 6 2

          • (5)

            socjalizm baranie to jest właśnie to wymalujemy sobie bus pas bo autobus jest ważniejszy od samochodu jak ludzie wolą auto to trzeba im zrobić opłaty zwęzić drogi i zmusić ich do jazdy g..wnem pod nazwą komunikacja miejska i jeszcze słono za żenujący standard płacić.Socjalizm to to całe matolstwo które panoszy się w Europie kogoś kto ma firmę uj..bać podatkami bo pewnie ma złote góry pochowane kogoś kto ma samochód drenować ile wlezie coraz to nowymi podatkami.Osiołku kto ma coś za darmo mając auto?Nie słyszałeś baranie że ubezpieczalnie zawiązały zmowę i rypnęli OC o 70% w górę bo kto im co zrobi masz auto musisz mieć OC jak nie u jednego lichwiarza to u drugiego bo się umówili i mają podobne ceny

            • 2 8

            • (4)

              Widzę, że masz to wszystko obcykane...
              Może zawiadom archiwum X.

              Podsumowując, socjalizm to:
              - buspasy
              - "matolstwo w Europie"
              - podatki w działalności gospodarczej
              - podwyżki OC

              No grubo, grubo....

              • 6 2

              • (3)

                a ty czego matole ironizujesz?Nazywasz te obciążenia co ponosi się w tym kraju mając malutki prywatny biznes podatkami?Ty głupi ośle 1172 zł zusu ty nazywasz czymś normalnym?Płacenie vatu enty raz od kupna a potem sprzedania jednej rzeczy ty nazywasz normalnym opodatkowaniem?Podwyżki oc o 100% to też normalność tak?Matolstwo europejskie sięga głębiej do kieszeni rdzennych Europejczyków bo kasy brak na utrzymanie milionowej hordy islamskich nierobów.Bus pasy baranku na wąskich drogach tworzy się by spotęgować korki i pokazać jak to autobusem jest szybciej jak problemu nie ma to trzeba go sztucznie stworzyć by sobie dopasować realia do chorych wyobrażeń.Jakim debilem trzeba być by czerpać chochlami z podatków płaconych przez ludzi używających samochodów i jednocześnie z nimi walczyć

                • 1 6

              • (1)

                No to teraz się pogubiłem. Czyli kto w końcu jest socjalistą - baranek, osiołek czy islamskie hordy?

                • 1 1

              • nie myśl za wiele pajacu jak nie potrafisz czytać to nie myśl za dużo

                • 1 2

              • a trzeba było wszkole się uczyć

                a nie teraz obwiniać resztę świata,
                za to że jesteś nieudacznikiem i kaleką życiową,

                nie stać cię na życie w mieście?
                nie pracujesz?
                to nie wtrącaj się w sprawy dorosłych!

                masz autobus i nogi,
                korzystaj, tego ci "lewacy" nie zabraniają chyba

                • 4 1

      • No tak, bo kierowca to musi mieć na auto, paliwo, przeglądy, OC, AC, NW, wieczne podwyżki, podatki w paliwie, (3)

        podatki drogowe i jeszcze doi sie go z ostatnich groszy na płatne parkingi.

        Płać frajerze OC i AC z NW za rower, za przypięcie go do stojaka, za jeżdżenie po ulicy i wtedy pogadamy, bo na razie nie jesteś zadnym partnerem do rozmowy dla kierowców.

        • 25 12

        • nie stać cię? to przestań kwiczeć

          mnie nie stać na helikopter,
          czy kwiczę tu jak świnia w niebogłosy?

          • 5 3

        • spokojnie lewactwu jak zabraknie kasy to i takie rzeczy są możliwe może podatek za chodzenie wymyślą

          • 8 5

        • Jeszcze żebyś z tych opłat coś miał, a tak nie dość, że musisz zapłacić za parkowanie to i tak miejsc nie ma :P
          Ostatnio w poniedziałek ok. 20 minut jeździłem po Gdańsku, szukając wolnego miejsca w SPP...

          • 8 3

    • A dla czego janusze?!
      Dosyc jestem okradany w haraczu za paliwo i co mam jeszcze placic kilkanascie zl dziennie za to ze do pracy przyjechalem ?!

      • 1 3

    • szczur w kampani wyborczej obiecał, że parkingi nie będą płatne!

      • 9 4

  • (4)

    Warszawska, Śląska i sąsiednie podworka. Jesteśmy intruzami na własnych parkingach, bo leniwym burakom w często drogich autach szkoda na parking kilka złotych.

    • 50 18

    • (2)

      Ale widzisz, trochę nie rozumiem. Zarabiam i odkładam na fajne auto, płacę ogrom podatków, kupując auto również, opłacam OC, które strasznie podskoczylo, tankując - kolejne podatki. Drogi i tak dziurawe, z moich pieniędzy. A na dodatek jeszcze za parking mam płacić?

      • 2 2

      • Tak, masz płacić.
        Chyba, że kupisz sobie 10m2 w śródmieściu tylko na swoj samochód.

        • 0 0

      • tak, masz w centrum placic

        ja wiecej podatkow place i chce miec rowne, wolne od samochodow chodniki

        • 1 1

    • Janusze wielkiepaństwo udają

      kupili makiety samochodów
      i udają, że są teraz hrabiami
      a po ich parkowaniu na trawnikach poznać jaka słoma i cebula

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane