• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia idzie na wojnę o OPAT

Michał Sielski
3 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Korki w drodze na Hel to codzienność nie tylko w wakacje. Korki w drodze na Hel to codzienność nie tylko w wakacje.

- To nie jest dyskusja, które klamki mamy całować, ale co jest dobre dla Pomorza i Polski. Będziemy więc eleganccy, ale stanowczy. Nie ustąpimy, bo brak finansowania OPAT ze środków centralnych to decyzja polityczna - mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek przed wyjazdem na spotkanie komisji drogowej w Sejmie.



Warianty przebiegu drogi. Warianty przebiegu drogi.
O budowie 14-kilometrowej Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej mówi się od lat. Ale nie tylko mówi. Droga, która ma być przedłużeniem kończącej się w Chyloni obwodnicy i omijając permanentnie zakorkowaną Rumię i Redę połączyć się z trasą na Hel, doczekała się już konkretnych działań. Za ponad 1 mln zł zrobiono studium ekonomiczno-środowiskowe, przedstawiono mieszkańcom warianty i poddano je konsultacjom. Zapłaciło za to 13 gmin - od Jastarni, przez Wejherowo, Rumię i Redę po Gdynię - oraz samorząd województwa. Teraz trzeba sprecyzować koncepcję i sfinansować budowę, która ma pochłonąć pomiędzy 1,586 zł a 1,66 mld zł brutto. Do tego doliczyć jeszcze trzeba wykup gruntów: 50 ha w Gdyni, 50 ha w Rumi i Kosakowie, a w Redzie aż 120 ha. Gmin oczywiście na to nie stać.

Czy państwo powinno finansować budowę OPAT?

- Dzięki temu powstanie obwodnica całej metropolii, a ruch tranzytowy zostanie oddzielony od lokalnego. Warto wiedzieć, że na drodze krajowej nr 6 natężenie ruchu wynosi w sezonie 60 tys. pojazdów na dobę. Dlatego właśnie droga powinna mieć charakter krajowy - może być ekspresowa lub o charakterze przyspieszonym. Z oczywistych względów korzystają z niej osoby z całej Polski - podkreśla wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Tymczasem zgody na finansowanie z budżetu centralnego wciąż nie ma. I to w sytuacji, gdy państwo buduje obwodnice w miastach, gdzie natężenie ruchu jest trzykrotnie mniejsze.

Nie trzeba jednak szukać odległych i tak jaskrawych przykładów: Południowa Obwodnica Gdańska czy Trasa Sucharskiego nie są finansowane wyłącznie ze środków Gdańska.

Zobacz także: Unijne pieniądze na drogi ekspresowe na Pomorzu.

Urzędnicy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przekonują jednak, że szanse na to, by powstała tu droga ekspresowa za pieniądze państwa są minimalne.

- Wróćmy do rzeczywistości. Szanse na to są minimalne, albo wręcz żadne - rozwiewa nadzieje dyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA Robert Marszałek. - Dokumentacja nie spełnia wymogów dla dróg ekspresowych. Może być przyspieszona, ale nie ekspresowa. Przypomnę, że Trasę Kaszubską procedujemy od trzech lat - to nie są proste sprawy. Dokumentacji OPAT nie można zostawić na takim etapie, bo decyzja środowiskowa nie zostanie wydana dla wariantów, które praktycznie się od siebie nie różnią - przekonuje.

Czytaj więcej: Dlaczego OPAT nie powstanie.

Dlatego władze Gdyni i samorządowcy zrzeszeni w stowarzyszeniu Norda chcą przekonać polityków, że za drogę, którą co roku na wakacje zmierza także "warszawka", powinno zapłacić państwo. 5 grudnia w sejmie spotka się komisja opiniująca projekty drogowe.

- Będziemy rozmawiać o wspólnych cechach Obwodnicy Metropolitalnej i OPAT-u. Jeśli nie zrobimy OPAT-u, to metropolitalna nie będzie przecież kompletna. Oba projekty należy traktować jako całość - przekonuje poseł Stanisław Lamczyk.

Wsparcie posła Platformy Obywatelskiej będzie ważne, bo wspomniana Obwodnica Metropolitalna już w pierwszym założeniu powstawać miała za pieniądze krajowe. Na razie jest jeszcze melodią przyszłości, ale brzmiącą nieco wyraźniej niż OPAT.

- Brak finansowania dla OPAT to decyzja polityczna - nie ma złudzeń prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. - Tymczasem projekt nie jest regionalny, ale krajowy. My nie mówimy, że droga ma być ekspresowa, ale krajowa - to fundamentalna różnica! O OPAT wszyscy będą mówić coraz głośniej, bo my o to zadbamy. Nie cofniemy się. Nie szukamy wrogów, ale sojuszników, więc będziemy eleganccy, ale stanowczy - mówi z pasją Wojciech Szczurek. - To nie jest dyskusja, które klamki mamy całować, ale co jest ważne dla Pomorza i Polski. Bez tej drogi Obwodnica Metropolitalna będzie miała mylącą nazwę, bo de facto będzie półmetropolitalna. Nie ominie się nią przecież całej metropolii. Nie mamy szansy na wkład własny nawet przy współfinansowaniu z unijnego programu RPO. Gmin na to nie stać, także dlatego pomoc państwa jest nieodzowna - zaznacza.

Wizualizacja OPAT-u. Tu jeszcze z dwoma pasami ruchu.

Opinie (286) 4 zablokowane

  • a czy ta droga ma prowadzić do jakiegoś portu? wielkiego miasta? (30)

    czy ma być obwodnicą miasteczka w drodze na plażę?

    • 108 329

    • Twoim tokiem rozumowania (2)

      Wytłumacz mi czemu A1 omija Warszawę...
      Czekam

      • 90 13

      • Bo z definicji jest częścią międzynarodowego ciągu autostradowego!

        Czyli naturalną koleją rzeczy nad morzem musi się kończyć na dużej metropolii nadmorskiej,a w okolicach jakiegoś miasteczka...

        • 13 6

      • wprowadzanie ruchu do centrum miasta przy pomocy dróg szybkiego ruchu

        jest sposobem na wzmożenie ucieczki podatników z tego miasta. Kto chce mieć wylot autostrady pod domem?

        • 8 8

    • cały kraj jeździ nad Polskie morze (11)

      ty nad nim mieszkasz więc nie rozumiesz pozostałych.

      Po przejechaniu całej polski i zjechaniu z obwodnicy na ul.morską podróż letników dopiero się rozpoczyna :-/ czyli korek od Gdyni przez Rumię , Redę , kilka mniejszych wiosek, Puck, Władysławowo. Mieszkańcy tych wszystkich miejscowości w tym samym czasie chcą dojechać do pracy, szkoły itp - wakcje to dla nich jedna wielka udręka.

      • 113 11

      • i już nieprawda, bo w wakacje nikt nie jeździ do szkoły (3)

        • 29 35

        • tak tak bo w czerwcu nikt nad morze nie przyjeżdza :D

          • 17 3

        • chyba napisał do pracy itp, a nie tylko do szkoły

          • 5 3

        • "i już nieprawda, bo w wakacje nikt nie jeździ do szkoły (2)" -PADŁEM!!! :)

          hahahhahahahahahha doooobreeeeeeeee!!!

          • 4 2

      • tacy letnicy powinni rozważyć inne sposoby docierania na Hel przed wyjazdem z domu (6)

        Jaki jest sens wjazdu na półwysep samochodem w sezonie?

        • 10 30

        • np: (4)

          teleportacja ?

          • 39 2

          • Wystrzeliwanie sie z procy (3)

            • 27 1

            • (2)

              Wlasny jet do Babich Dolow.

              • 23 2

              • (1)

                Drezyna

                • 22 0

              • wysłanie się e-mailem

                • 30 0

        • mówisz że łatwiej tam kolej pociągnąć?

          • 0 0

    • MTK - 130 tys ludzi (2)

      MTK - Rumia, Reda, Wejherowo - to 130 tys. ludzi. O pozostałych blokowanych nie wspomnę. To tylko ruch normalny. To wg. Ciebie obwodnica miasteczka? Cała aglomeracja składa się z miasteczek. Gdańsk też wielką metropolią nie jest. Sopot jest najmniejszy. Co to za logika?! Od kilku lat się zbiera, ale może w tym roku jak w sezonie Reda wyjdzie na DK nr 6 to paru ludziom jadącym na Półwysep oczka się otworzą.

      • 34 12

      • MTK - 120 tys ludzi,tak dla dokładności... (1)

        Ale nie o to chodzi,bo jest kilka argumentów za tym,żeby się zastanowić nad tą inwestycją.
        Po pierwsze,sezonowy charakter większego natężenia ruchu; trzeba się zastanowić,czy warto wdać ponad półtorej dużej bańki na coś,co przez 3/4 roku będzie wykorzystywane w ułamku swojej przepustowości; to tak jak z linią kolejową na Hel: w sezonie pęka w szwach,od września do maja te 11 par pociągów starcza z palcem...
        Po drugie,ona MIAŁABY lokalny charakter;żaden TIR z Grudziądza czy Warszawy nawet do Słupska nie będzie jechać przez Trójmiasto (o Szczecinie czy Koszalinie nie mówiąc),więc z tym znaczeniem tranzytowym też nie ma co szaleć.
        Obwodnica w obecnej formie ma sens,bo pozwala ominąć miasto PÓŁMILIONOWE żeby dostać się do ĆWIERĆMILIONOWEGO; MTK jest bardziej rozstrzelone niż "duże" Trójmiasto: z Gdańska Głównego do Gdyni Głównej masz 21 km,z Gdyni Głównej do Wejherowa już 23 km...
        Tak więc gadka Szkodnika o decyzji politycznej powoduje jedynie żaldupościsk; widać,że ktoś go powinien spuścić d..ą na ziemię z tymi wybujałymi ambicjami tworzenia metropolii gdyńskiej. I piszę to jako gdynianin (przynajmniej gdynianin z tytułu miejsca zamieszkania).

        • 16 42

        • Naginanie, naginanie

          Widać dobry jesteś w naginaniu. 130 tys. to tylko ostrożne liczenie. Bardzo wielu nowych mieszkańców pozostawiło sobie jeszcze głównie gdyńskie meldunki. Dalej - które jest ćwierć, a które półmilionowe? Tu też naginka. A jeśli liczysz odległości od centrów miast to weź pod uwagę ile jest z centrum Gdyni do granicy z Rumią i zaczynaj liczenie. Taka kupa ludzi w jednym organizmie miejskim zawsze pozostanie tą kupą niezależnie od tabliczek z nazwami miast i durnymi ambicjami różnego rodzaju prezydentów i prezydencików. Tu trzeba walczyć o swoje, bo wielu mieszkańców aglomeracji żyje też z turystyki na Półwyspie. Tymczasem coraz więcej ludzi (też bym tak zrobił) przenosi się w inne miejsca na wakacje :(

          • 24 4

    • imho brak sensu OPAT (4)

      Jeżeli powstanie Trasa kaszubska to szacunkowo ruch na odcinku Wejherowo - Gdynia spadnie o jakieś 30%-40%, spora część osób jadących do Trójmiasta wybierze właśnie tę trasę. Bardziej sensowne było by usprawnienie ruchu na DK6 (Tristar) i lokalnego między Redą i Rumią, np. połączenie drogi za Auchan z "obwodową Redy", czy też przedłużenie Janka Wiśniewskiego w Gdyni do Puckiej. Już dziś droga lokalna wzdłuż lasu koło torów w Rumi/Redzie świetnie wspiera dk 6 na odcinku Rumia - Wejherowo. OPAT za kilkanaście lat będzie niezbędna, ale dziś to zbyteczna inwestycja.

      • 13 23

      • Ciekawie mnie skad opinia, ze za kilka lat bedzie wiecej samochodow... (3)

        Coraz mniej ludzi mieszka w Polsce, ponoc bieda taaaka, ze zyc sie nie da, paliwo coraz drozsze, a wszyscy jak mandtra powtarzaja, ze trzeba jakas droge wybudowac, bo bedzie wiecej samochodow.

        Sa sadze, ze juz wiele wiecej nie bedzie ich. Ci, ktorzy mieli kupic auto, juz je maja.

        • 8 9

        • w Sopocie już jest więcej aut, niż mieszkańców

          co oni z nimi robią? Jedzą je?

          • 14 0

        • z choinki się urwałeś? widać, że komunikacją miejską śmigasz i ceny paliwa są ci obce.

          • 2 0

        • a to Ty nie wiesz...

          ...że Jarkacz niebawem sięgnie po władzę i zapanuje powszechna szczęśliwość i dostatek.

          I wtedy na budowanie dróg może być za późno...

          • 1 0

    • dyrektor GDDKiA Robert Marszałek

      nie podoba mi się stanowisko tego pana. GDDKiA bardzo ignorancko podeszło do nowego wariantu, zaproponowanego przez kilka firm, przebiegu Obwodnicy Metropolitarnej Trójmiasta. Temat od ponad dwóch lat jest w punkcie, ponieważ kilka osób, tak zwanych "ważnych", ma działki kupione w alternatywnym przebiegu obwodnicy.

      zwykła indolencja i korupcja, interesy swoje, a potem może coś za kosmiczne pieniądze wybudujemy...

      osobiście jest mi wstyd, że muszę jako obywatel patrzeć na takie wypowiedzi, jak Pana Roberta.

      • 14 6

    • Pan Prezydent Szczurek powołuje się na metropolie ???

      dziwne

      • 8 18

    • Ogólnokrajowy interes? O czym ty bredzisz? Jechałeś kiedyś latem krajową 6? Jeśli nie to zamilcz. Pojęcia nie masz a zabierasz głos. Problemy maja turyści zmierzających nad morze jak i ludzie wracający z pracy. W interesie wszystkich jest, żeby ta droga powstała.

      • 17 3

    • a czy ta droga ma prowadzić do jakiegoś portu? wielkiego miasta?

      tak do pOrtu Auchanw Rumi czubku! głupie pytanie! gdzie mieszakasz? jeżdzisz nad polskie morze?stoisz w korkach? bo nie wierzę, że jesteś z Trójmiasta. przeczytaj uważnie ile aut przejezdza latem tędy i włącz myślenie czy taka droga jest potrzeban czy nie, a nie wypisuj bzdur o drogach na plażę!

      • 7 3

    • Reda-Rekowo w sezonie jest odcięta od świata

      Gdyby ktoś piszący tu banialuki przejechał się w sierpniu i lipcu do Gdyni(20km ok 1.5 godziny),to wiedział by po co OPAT.

      • 3 2

    • Tak.

      Jako droga krajowa nr 6 do Szczecina z rozjazdem w Redzie do Władysławowa (tam jest port nieprawdaż?).

      • 1 0

    • Popukaj się w czółko

      ruch tranzytowy na trasie Gdynia-Szczecin tyle w temacie.

      • 0 0

  • Nareszcie! (4)

    Bezpośredni dojazd do Hutniczej bez przejazdu kolejowego - tunelem pod Morską! Dalej wezęł z drogą do Portu i hop na drogę na Hel lub dalej do Wejherowa! BUDOWAĆ! :)

    • 178 21

    • (1)

      Czy wy naprawdę wierzycie, że cokolwiek wywalczy? Podejdźmy do tematu realnie i zróbmy jakieś zmiany

      • 10 11

      • Tak tak tak, zmiany

        Zablokujmy te droge na amen.
        niech zobacza polglowki co to za droga

        • 4 2

    • Co nareszcie?

      Czytać ze zrozumieniem nie potrafi? Przecież napisane jest "Wróćmy do rzeczywistości. Szanse na to są minimalne, albo wręcz żadne - rozwiewa nadzieje dyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA Robert Marszałek."

      • 11 2

    • Tunel

      Kreta wrzucić i po problemie, z wykupem działek.

      • 3 2

  • Przecież Gdynia to bogate miasto - stać ją na własne lotnisko i różne info-boksy (25)

    to co za problem sfinansować OPAT

    • 191 143

    • OPAT w miliardach a lotninsko to miliony widzisz skalę czy udajesz? (13)

      • 31 21

      • 100 mln już włożono, do tego 200 trzeba dorzucić by coś rejsowego tam wyladowało (12)

        a portem rok w rok 10 - 12 mln złotych. Tyle kosztuje zabawa w niedochodowe lotnisko gdy obok jest inne, prężnie rozwijające się. Policz sobie ile łącznie będzie przez 10 lat - ile trzeba będzie zaniechać inwestycji i jak podnieść lokalne podatki by utrzymać ten pomnik pychy Szczurka i jego ekipy.

        • 38 14

        • Belfast jest mniejszy od metropolii trojmieskiej, a posiada dwa lotniska (3)

          Nie uwazam, aby trzeba bylo budowac to lotnisko. Jednak wcale nie skazywalbym go na zaglade. Istnieje szansa, ze bedzie ledwie rentowne.

          • 13 21

          • Tyle, że Belfast to stolica i największe miasto małego kraiku, który obejmuje wyspę, a nie środek zwartego kontynentu.

            • 17 2

          • (1)

            A Londyn ma 6. Co z tego? Czy to że sąsiad programista ma 3 monitory znaczy że ja też powinienem sobie dwa dokupić mimo iż ich realnie nie potrzebuję?

            W Polsce wg ostatnich statystyk na 0 wychodzą porty obsługujące powyżej 1,6 mln pax. Rębiechowo robi niecałe 3 mln pax. Jakie są szanse że lotnisko oddalone o 20 km zrobi połowę tego? A nawet jak zrobi to jakie są szanse na zwrot tej inwestycji?

            I pytanie - dlaczego to lotnisko by miało zrobić taką ilość pasażerów? Kto tam otworzy połączenia jeżeli obok mają większe lotnisko które ma wciąż luzy? Rębiechowo ma obecnie przepustowość 5mln pax, robi 3 mln, więc jakby przewoźnicy chcieli to by zwiększali ilość i częstotliwość połączeń, skąd więc pomysł że jak otworzy się Gdynia to będą to robić?

            Owszem, Belfast ma 2 lotniska, tylko że jedno robi 4mln, drugie 2,7.

            • 17 5

            • Po co marnować transfer

              Mieszkańcy Gdyni wszelką krytykę przyjmują jako atak na własną matkę.

              • 17 2

        • jakie rejsowe - to ma być lotnisko GA (7)

          jesli kumasz, co to znaczy

          • 2 7

          • Tylko że na rynku GA w Polsce to jeszcze z 50 lat się nie zarobi, czyli pieniądze wywalone w błoto.

            • 11 3

          • i dla ruchu GA budowany jest ten terminal z tym wyposażeniem?! (4)

            Wiesz w ogóle o czym mówisz?! Ale nawet gdyby Szczurek zaczął zaklinać rzeczywistość i przeczyć samemu sobie to ... po co osobne lotnisko GA? Akurat GA w Gdańsku ma się dobrze, piloci sobie je bardzo chwalą, jeśli dobrze kojarzę Gdańsk jako jeden z nielicznych portów regionalnych nie wymaga handlingu od ruchu GA... jest tanio i dobrze. Po co zatem drugie lotnisko? Naprawdę całe miasto ma się zrzucać na lotnisko dla kilku osób? Sory... ilu mieszkańców Gdyni ma własny samolot? Znajdą się chociaż 2 osoby? Pomyśl ile można by za tą kasę wybudować dróg, chocników, żłobków itd... rozwijać infrastrukturę z której dziennie korzystałyby tysiące ludzi!

            • 13 3

            • A należy pamiętać, że Gdynia nie będzie miała niższych opłat lotniskowych. No i dla niektórych typów samolotów zawsze jeszcze jest Pruszcz Gdański w zapasie, jakby co.
              No ale nie wytłumaczysz im. Oni tak w zależności od sytuacji, raz wieszczą jak to Gdynia zdominuje obsługę ruchu lotniczego w regionie by za chwilę (jak już w końcu co poniektórzy zrozumieją że tam nic rejsowego nie wyląduje) popadać w drugą skrajność i się sadzić, że to przecież tylko do GA.

              • 10 2

            • ja mam (2)

              mały bo mały ale lata :)

              • 3 1

              • super, bez zawiści gratuluję! (1)

                Tylko powiedz szczerze, dlaczego całe miasto za ciężkie pieniądze ma Ci budować lotnisko. Nawet jeśli się znajdzie jeszcze jeden właściciel samolotu to... z całym szacunkiem, ale nie jesteśmy tak bogatym miastem/regionem/krajem by za publiczne pieniądze budować Ci lotnisko. Z resztą jestem pewien, że jesteś zadowolony z usług lotniska w Rębiechowie.

                • 0 0

              • A dlaczego całe miasto obniża krawężniki dla garstki osób na wózkach?

                Jak połamię sobie nogi to mi zasponsorujesz lotnisko?

                • 0 0

          • Dla ruchu GA wystarczy mały baraczek a nie terminal z 4 checkinami na pół mln pax. Poza tym pytanie - jakiego ruchu GA się spodziewasz aby to lotnisko utrzymać, o zwróceniu kosztów budowy nie wspominając?

            • 6 1

    • to nawet nie chodzi o OPAT, tylko o inne potrzebne mieszkańcom inwestycje. Patrzymy...

      • 10 4

    • (6)

      217 mln - lotnisko
      6 mln - Infobox
      1660 mln + koszt wykupu gruntów - OPAT

      jak nie widzisz różnicy zapraszam do podstawówki.

      • 23 13

      • Dokładnie, masz rację, Gdynia to juz miasto bez przyszłości.

        Wielkie i drogie projekty przerastają ją finansowo, organizacyjnie i politycznie. Dlatego nasz prezydent wyznacza sobie drobniejsze cele - wygląd pawilonów, dizajn koszy na śmiecie, koszt wykonania remontu windy osiedlowej.

        • 23 13

      • jak podliczysz od 1942 roku (2)

        koszty budowy i utrzymania lotniska Babie doły to wyjdzie co najmniej 200 x 217 mln. zł.

        Stawiam więc wniosek zdemolować wszystkie lotniska, marynarkę,.... a gdy juz nie będzie niczego poddać się ruską.

        Oj miałeś chłopie złoty róg.....?

        • 2 17

        • "ruską" a co to za słowo (w tym kontekście)? w jakim to języku?

          "Miałeś, chamie, złoty róg, miałeś, chamie, czapkę z piór..."

          • 8 0

        • ruskOM
          naucz się odmieniać przez przypadki

          • 7 0

      • Licz inaczej

        15%(minimalny wkład własny w projekt unijny)* 1660 = 249 mln

        249 - 217 - 6 = 26 mln pozostaje na wkład własny MTK

        Da się? Da, tylko trzeba wydawać kasę na realne projekty a nie fanaberie

        • 9 2

      • Jurinex czemu nie dzielisz 1660 przez inne gminy przez które biegnie trasa?

        Jurinex tylko ze liczysz koszty całej inwestycją a trasa biegnie tylko przez niewielką cześć terenów Gdyni. Wiec twoje porównanie kosztów tez nie do końca jest prawdziwe. Bo jesli w projekcie bierze udział 13 gmin to i koszty tez prawdopodobie bedą dzielone przynajmniej przez 4 gminy przez które biegnie droga. Jesli nie przez wszystkie 13. Wiec dzielac na 4 gminy daje nam to 415 mln na 13 daje 127 mil na gmine plus wykup gruntu. wiec róznica w porównaniu z lotniskiem nie jest juz tak szokująca jak przedstawiasz. Mysle ze również powinieneś wybrać sie do jakieś szkoły i nauczyć się zasad rachunku .

        • 6 1

    • a skąd się biorą idioci,

      bo ostatnio tak "bogato" ich obrodziło na tym forum?

      • 6 1

    • Gdansk to bogate miasto - stac go na ECS, Budyn Arene niech buduje za swoje....

      jakims cudem koledzy z PO sypia kasa z budzetu centralnego na drogi w Gdansku.....

      • 0 0

    • wspolna droga

      parodziesiecioletnia Gdynia miala predzej lotnisko niz prawie tysiacletni Gdansk, wiec dlaczego ma z tego teraz zrezygnowac? Tym bardziej ze lotnisko w Kosakowie ma lepsze usytuowanie i wieksze szanse dalszego rozwoju. Dla Trojmiejskiej Metropoli powinno byc alternatywne lotnisko, bo to sluzy jej mieszkancom, tak jest na calym Swiecie. Wiec nie walczyc, tylko wspolnie dzialac.

      • 1 0

  • No bo to polityka (8)

    Budyń siedzi Tuskowi w ... to ma co chce. A Gdynia zbyt niezależna i trzyma się z dala od POlityki to ma

    • 152 51

    • "A Gdynia zbyt niezależna..." a cierpią mieszkańcy Gdyni (7)

      i jest to wystarczający powód, że władza w Gdyni ma fochy i fobie ? Szczurek dzielny, Szczurek nieugięty, Szczurek łaskawy ( dla swoich ), po nim, to choćby potop...

      • 27 11

      • Czyli co proponujesz? (2)

        Ma zapisać się do Partii Oszustów, żeby tobie dogodzić? Wtedy oczywiście będziecie happy, prawda? Boli Was POtłuczone oszołomy, że nie możecie się od początku waszego istnienia dorwać do koryta w Gdyni, dlatego robicie wszystko, żeby ją zdławić.

        • 13 18

        • Jeśli prezydent nie ma charakteru, aby walczyć w interesie mieszkańców,

          bo przez kilkanaście lat tego nie umiał, to powinien odejść z honorem, tak jak w tej piosence o morzu. Polityka to służba wobec mieszkańców, tych, co za nim głosowali, ale i tych co są przeciw, i to służba konsekwentna i skuteczna, nie cudowanie. Dla mnie to nie ma znaczenia w jakiej jest partii, chociaż gołym okiem widać oraz kilkudziesięcioletnie doświadczenie pokazuje jakie ma sympatie, a one są najsilniejsze.

          • 13 7

        • A wy ? kiedy oderwiecie się od "koryta" ?

          Rozumiem, że wasze "ryje" są lepsze, z lepszej gliny ?

          • 1 2

      • Odwracasz perspektywę myślenia na wygodną dla siebie. (3)

        Czy to wina Szczurka, że nie należy do PO?
        Czy to wina gdynian, że państwo i rząd nie widzą przez tyle lat sensu budowy OPAT i wyłożenia kasy na tę inwestycję?
        Czy jeśli PO dojdzie do władzy w Gdyni i zbuduje OPAT, to będzie to świadczyło o jej skuteczności czy celowym ignorowaniu mieszkańców Gdyni przez tyle lat?

        • 8 3

        • Gdzie tu moja "wygoda", proszę, wytłumaczyć mi, mieszkańcowi Gdyni, gdzie jest moja wygoda ? (2)

          Rozmawiajmy o "perspektywie" mieszkańca Gdyni, nie "perspektywie myślenia". Z mojej "perspektywy" mieszkańca, wina Szczurka jest oczywista - nie daje rady - odchodzi i nie tłumaczy się obektywnymi lub nie, przeszkodami. Dzisiaj nie jesteśmy skazani na jedną partię, mamy wybór, jeśli ktoś nie spełnia pokładanej w nim nadziei, możemy go krytykować. Dla mnie - mieszkańca Gdyni, jest bez znaczenia, czy rządzi mną Szczurek, Królik, czy kot Kaczyńskiego, byle był skuteczny. Do do tego się zobowiązał, że będzie dbał o moje interesy. To się nazywa pragmatyzm.

          • 10 7

          • Rząd, ministrowie, marszałek województwa olewają Gdynię, a ty obwiniasz tylko włodarza Gdyni. (1)

            • 5 5

            • A Gdynia olewa swoich obywateli,

              miałem kilka projektów unijnych, w których zwracałem się o poparcie władz Gdyni. Popierali, formalnie, wszyscy dookoła, Gdynia nie ...

              • 5 3

  • Prezydent Gdyni ma rację!!! (7)

    Nareszcie ktoś o budowie OPAT mówi tak stanowczo! Brawo!

    • 180 47

    • (2)

      Stanowczo może mówić, ale w kasie niestety pustki przez budowę pomników władzy.

      • 20 15

      • pałujcie sie z tymi reklamami fejsbuka i narzekaniem. ta droga jest potrzebna

        • 13 4

      • Ten profil musi należeć do jakiegoś popisowca, aż ich łapy swędzą!

        • 0 2

    • Przepraszam, ale najbardziej stanowczo o OPAT mówili mieszkańcy Gdyni.

      Teraz, ktoś zgrywa bohatera, tylko jakie ma argumenty ? Wszystko, już dawno roztrwonił.

      • 17 9

    • Tak to skoro jest taki stanowczy to po co posadził drzewa na końcu obwodnicy w pasie rozdziału????????

      • 11 7

    • (1)

      Idą wybory, magistrat zaczyna wyszukiwać, czego mieszkańcom na prawdę brakuje.

      Tymczasem - budowa kolejki i szkoły filmowej.

      • 13 5

      • tylko idiota może porównywać te dwie inwestycje

        człowieku ogarnij się?

        • 5 8

  • najpierw szczurek wypina się w wielu sprawach na PO (11)

    a potem płacze, że ta zła PO nie daje mu kasy. Sam nie toleruję PO ale taka niestety jest polityka. Dostaną "koledzy".

    • 84 90

    • (3)

      czyli co bronisz partyjniactwa?
      co to za kolesiowa koncepcja rozwoju kraju
      przez takie myslenie wciaz strczymy w korkach w chwaszczynie, zukowie czy rumii...
      bo partia...

      • 19 5

      • ja tylko mówię, ża polityka to brudna gra (2)

        • 6 5

        • Nie, mówisz, że źle robi nie zapisujać się do PO (1)

          A może po prostu ma resztki przyzwoitości, żeby tam nie wchodzić?

          • 13 8

          • niestety sam dobrze wiesz, że taka jest polityka

            i nie wygrasz z tym. To widać od najniższych szczeblów. Sam kiedyś zastanawiałem się dlaczego dyrektorzy szkół, którzy sympatyzują z PO dostają lepsze wyposazenie do klas niz dyrektorzy którzy tego nie robią. Trzeba się zastanowić nad tym czy choćby współpracować z każdą władzą. Teraz jest PO zaraz może być PiS a jeszcze na końcu SLD. Niestety taka jest demokracja i nic nie poradzicie na to, że większość zagłosowała na PO a to, że wymagacie uczciwości od polityków to jak wymagać przyjaźni między kibicami Arki i Lechii. Choć, która notabene kiedyś między nimi była ;)

            • 8 5

    • to państwo nie jest własnością tuska ani PO idioto!!! (1)

      oni są tylko wybranymi sługami (słowo minister dosłownie oznacza sługę) narodu do realizowania interesów tegoż, a nie załatwiania prywatnych frustracji tuska, więc jeżeli droga jest w interesie państwa czy regionu to tusk ma psi obowiązek dać na nią pieniądze bez względu na swoje prywatne frustracje czy problemy z osobowością których zapewne ma bardzo dużo

      • 15 5

      • Ty mówisz o teorii a ja o praktyce ;)

        i nie wyzywaj buraku

        • 7 4

    • więc ustawiaj się w kolejcie (3)

      lizać i zać

      • 2 2

      • no ale powiedz tak szczerze po co w Gdyni wybudowano lotnisko ? (2)

        i czy tych pieniezy nie można było przeznaczyć na budowę tej drogi. No właśnie. Tak samo jak w Gdańsku wybudowano ECS i wywalono na to kupę kasy. To, że tą drogą jeździ warszawka to nic nie znaczy. Jak gdynianie jeżdżą do krakowa przez łodź to gdynia ma się dokładać do obwodnicy w łodzi ? no właśnie, więc argument że jeździ warszawa to jest totalna pomyłka. Droga jest kluczowa dla regionu i tyle.

        • 11 7

        • Lotnisko, kolego, (1)

          to Gdynia miała już przed II w.ś.

          • 8 5

          • TO dlaczego teraz trzeba wpakować 150 baniek aby tam cokolwiek wylądowało? Lotnictwo wojskowe to zupełnie inna infrastruktura niż cywilne. To się ładnie mówi "przystosować lotnisko wojskowe" ale w praktyce sprowadza się to do wybudowania wszystkiego oprócz pasa startowego (którego koszt to 20-30% całości inwestycji) od nowa.

            • 7 5

    • no pewnie, że Szczurkowi nie pomoże podkościerska wdowa

      jako jedyna sojuszniczka o wątpliwej przydatności politycznej, ani odcinanie się od wspólnych (faktycznych i politycznych - metropolitalnych) działań, ani podkreślanie wszędzie lokalności Gdyni. Dlaczego gdyńscy politycy boją się ruszyć do politycznej walki na szerszej arenie ? Nie mają sił, czy czegoś innego nie mają. Na brak poparcia nie ma sensu narzekać, tylko trzeba je zdobyć. Gorzej, jeśli nie ma np. pomysłu na Gdynię.

      • 3 2

  • Niech no portal Trójmiasto zainteresuje się kto jest właścicielem działek (5)

    gdzie ma przebiegać OPAT!

    • 96 13

    • Pan Rysio pewnie się pozbędzie samolotu o ile już tego nie zrobił. (4)

      Więc po co to lotnisko i ile Gdynia będzie łożyć na nie rocznie?

      • 18 6

      • (3)

        lotnisko kosztowało nas już 100 milionów a i tak daleka droga, żeby coś tam wylądowało, o ile wyląduje. Czas na zmiany

        • 19 9

        • Taaaaak!!!! Tylko kolesie z PO są w stanie zbawić po raz kolejny Zieloną Wyspę (2)

          Precz z gryzoniami, dajcie nam wreszcie koryto.

          • 8 8

          • (1)

            nie ma to jak odpowiedzieć rzeczowo na komentarz

            • 4 0

            • a co rzeczowego proponuje - Gdynia realna?

              • 1 2

  • (14)

    Szczurek, zobacz ile miałbyś już kasy, gdybyś jej nie wywalił na bezsensowne lotnisko

    • 112 55

    • (2)

      za tą kasę mogło by powstać wiele rzeczy potrzebnych zwykłym mieszkańcom Gdyni. Czas na zmiany.

      • 21 11

      • (1)

        Czas na zmiany tzn wyprowadzasz się. No cóż i tak bywa.

        • 17 9

        • Macie jedną przewagę nad propagandą Korei czy Chin - oni nie pozwalają się wyprowadzać.

          • 6 0

    • powiedz mi skąd się tacy kretyni jak ty biorą??? (5)

      za kase z lotniska to by może starczyło na barierki i krawężnik do OPAT

      • 15 21

      • Opat ok. 1 mld zł, lotnisko 220 mln zł (4)

        Byłoby trochę więcej niż na barierki i krawężniki.

        • 14 9

        • za 220 milionów można było wybudowac...

          szpital, żłobki, kilka sal gimnastycznych i basenów albo wyremontować połowę dróg osiedlowych w Gdyni. Można też było kupic kilkadziesiąt nowych autobusów i wprowadzić darmowa (lub za grosze) komunikację miejską co odkorkowałoby miasto dużo bardziej jak budowa kolejnych autostrad. Zamiast tego mamy lotnisko na którym nic nie wylądowało (i póki co najnormalniej w świecie nic komercyjnego, rejsowego ze względu na braki infrastruktury nie może), które będzie w przewidywalnej przyszłości (przynajmniej 25 lat) deficytowe i którego sens istnienia zawierać się będzie zapewne w kilku pokazowych lotach pod Londyn... Za ta nieumiejętność dogadania się dwóch kogucików płacimy my wszyscy w podatkach...

          • 17 5

        • (2)

          Skąd ten dane o 220 mln? Na szybko znalazłem info, że koszt inwestycji to 100 mln zł.

          • 6 6

          • za 100 mln wybudowane wielkie nic! Terminal z którego nikt nie skorzysta! (1)

            Aby lotnisko miało sens trzeba wybudować jeszcze: drogi kołowania, płytę postojową, płytę odladzania, infrastrukturę do tankowania (zbiorniki), wyposażyć budynek, wyposażyć Lotniskową straż pożarną w dwa wozy (około 10 mln zł ze sprzętem), zakupić sprzęt do utrzymania pasu startowego i dk np. w zimie pługi itd... łącznie biorąc pod uwagę ostatnie lata (a więc aktualne ceny) trzeba tam będzie dorzucić do 220 mln conajmniej. Później roczny koszt utrzymania to jakieś 10 - 12 mln zł... fajna zabawka Szczurka za nasze podatki!

            • 15 2

            • Zapomniałeś jeszcze, że spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo również nie działa od kilku lat bezkosztowo, pensje są wypłacane, pozostałe kosty funkcjonowania również nie są zerowe, więc już teraz może być te 160-170 mln zł.

              • 11 2

    • skąd naraz tylu tu gdańskich psycholi (1)

      czy przypadkiem jakieś prace remontowe na Srebrzysku???

      • 5 18

      • Matole czy ty myślisz ,ze w Gdyni nie ma osób które nie sa zaślepione PRem szczura.

        • 6 2

    • (2)

      62 miliony kosztował tunel łączący Al.Niepodległości i Ergo Arenę. Gdynia mogłaby zbudować 2 takie tunele za pieniądze zmarnowane na niedorzeczne lotnisko, infobox czy estakadę rowerową. Tunel podobny do projektowanego pod torami. W ten sposób rozwiązano by problem korkującej się Hutniczej i byłby to pierwszy krok do odblokowania tej części Gdynia. Po co jednak to robić, gdy się mieszka na Dąbrowie?

      • 10 4

      • Dąbrowa

        Jeśli chodzi o Dąbrowe to nie przesadzaj. Z tej dzielnicy z rana wyjechać to dopiero mordęga. Myśle że odcinki Hutniczej to przy tym pikuś

        • 4 0

      • Dodaj jeszcze, że tunel do Ergo Areny to początek północnej obwodnicy Gdańska, z której będą korzystać w większości Sopocianie, Gdynianie, itd. jadący w kierunku na Warszawę, a nie Gdańszczanie!. I wszystko za pieniądze Gdańska.

        • 5 1

  • Wiado kto rzadzi w wojewodztwie POmorskim... (5)

    na szczęście dla Gdyni i regionu Kaszub juz niedługo to sie zmieni

    • 63 56

    • A co rewolucję robisz?

      • 10 6

    • A to PiS byl dla Gdyni lepszy? (2)

      Naprawde nie wiem, stad pytanie.

      Z tego, co widze, za PiSu OPAT takze nie powstal.

      • 12 5

      • a to mamy tylko 2 partie w Polsce? (1)

        • 1 0

        • jeszcze są
          "czerwone pająki"
          "buraki gumofilce"
          "pedzie i lesby"
          "polska jest najsamwprzódnajważniejsza"
          oraz "solidna rozpierducha"

          a o co pytasz?
          potrzebujesz naprawić kanapę?

          • 1 1

    • wiadomo od lat a gryzoń chciał zawsze wszystko lepiej sam

      to niech dalej robi lepiej sobie sam ze swoją metropolią

      • 2 0

  • Nie ma po co tam jechać (8)

    Ludzie obudźcie się. Siła Szczurka jest tylko lokalna. W ostatnich latach brak jest w mieście jakiejkolwiek sensownej inwestycji drogowej. PR prezydenta tak zaślepił większość mieszkańców, że pieniądze idę ostatnio jedynie na budowę pomników naszej władzy. Patrzymy...

    • 90 74

    • brak od kiedy jest blokowany politycznie przez urzedasow z wojewodztwa (6)

      w gdansku wszystko za panstwowe sie buduje

      • 20 19

      • nie za państwowe (5)

        tylko za unijne w ogromnej większości. Dołożono tylko do trasy Sucharskiego, która jest dojazdem do portu z S 7 i A 1 . Zamiast biadolić powinniście zalobbować przyspieszenie budowy trasy kaszubskiej s 6 prosto na Lębork. Wówczas z 6 odszedłby ruch tranzytowy na Szczecin i ilość samochodów od razu spadłaby o połowę. Tam nie mogą się dogadać co do decyzji środowiskowej i jak ma iść droga pod Lęborkiem. Tam zaś jest na pewno drogą krajową i będzie finansowana ze środków centralnych. Potem można zacząć środki na OPAT.

        • 26 6

        • tak tak

          i przez Lebork Warszafka bedzie jezdzic na Hel.
          Puknij sie....Obie drogi wazne, obie trzeba lobbowac.
          Zdecydowanie!!!!

          • 10 12

        • Pieprzysz bez sensu kolego (2)

          Primo - jak myślisz, dlaczego Gdańsk dostał tak duże dofinansowanie do swoich projektów drogowych, muzeów i teatrów? Czy dlatego, że są potrzebne całej Polsce, czy choćby województwu? Nie, bo w ten sposób wspiera się elektorat oszołoma z ośmioma mieszkaniami.
          Secundo - budżet Polski daje kasę na budowę niezwykle potrzebnej w skali kraju i województwa obwodnicy Kościerzyny - ciekawe, która to ważna swołocz ma działkę za Kościerzyną?
          Tertio - twoja idea lobbowania za szybszym budowaniem Obwodnicy Metropolitalnej i Trasy Kaszubskiej jest chybiona, ponieważ jej skutki będą opłakane nie tylko dla Gdyni, ale i dla Gdańska; GDDKiA planuje bowiem zmianę kategorii ZOT na drogę lokalną i oddanie jej w zarząd gminom, czyli będą one ponosiły pełne koszty jej utrzymania, oświetlenia i remontów. To są gigantyczne koszty. Sama budowa OM jest chybiona dla tranzytu ze wschodu i południowego wschodu na Szczecin, ponieważ nikt o zdrowych zmysłach nie będzie jechał z Węzła Gdańsk-Południe do Węzła.
          Chwaszczyno przez Żukowo, tylko większość i to zdecydowana pojedzie ZOT. Na taką fanaberię wyrzuca się kasę, po to tylko, żeby jakiś ważny urzędnik nie musiał stać w korku na rondach w Żukowie
          Quatro - wyobraź sobie, że GDDKiA nie chce wyrazić zgody na przekształcenie Trasy Kwiatkowskiego na drogę krajową, mimo, iż prowadzi ona także do portu, podobnie jak Trasa Sucharskiego, na która dała kasę lekką ręką. Dlaczego, zapytasz? Bo na to trzeba kasy (utrzymanie i remonty, które teraz finansuje Gdynia) no i kłóciło by się z koncepcją przekwalifikowania ZOT na drogę lokalną.
          Quinto - tranzyt na trasie Gdynia-Lębork to raptem ok. 10 tyś samochodów na dobę więc wybudowanie Trasy Kaszubskiej nie spowoduje zmniejszenia ruchu o połowę, co najwyżej o 1/4; Do tego trzeba dodać, iż dobowe natężenie ruchu na trasie Reda-Władysławowo jest większe, niż na trasie Wejherowo-Lębork.

          • 14 18

          • ladnie liczysz (1)

            Po polsku sie nie da? Albo zwyczajnie liczba? Takie wyliczanie wcale nie porzadkuje Twojej wypowiedzi. Wreszcz przeciwnie.

            • 10 9

            • Nie jest istotne czy dobrze porządkuje wyliczenia - grunt że argumenty kolegi "Starczy, czy mam dalej..." sa merytoryczne i sensowne.

              • 2 0

        • obwodnica PLD za krajowe.....

          kumasz?

          • 0 0

    • wypożycz sobie złoty pomnik Tuska

      i dalej uprawiaj czoło-bicie;))

      • 4 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane