• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: mniej autobusów w weekendy

Patryk Szczerba
8 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Mniejsza liczba kursów to zdaniem Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni dostosowanie się do zmieniających się warunków rynkowych. Mniejsza liczba kursów to zdaniem Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni dostosowanie się do zmieniających się warunków rynkowych.

Z mniejszą liczbą kursujących autobusów w weekendy muszą się pogodzić pasażerowie gdyńskiej komunikacji, której nowy rozkład zacznie obowiązywać 14 stycznia. Przedstawiciele ZKM tłumaczą, że oferta przewozowa zmniejszy się jedynie o 1,5 proc.



Czy często korzystasz z komunikacji miejskiej w weekendy?

Zmian będzie sporo. Na wielu liniach zostaną zlikwidowane pojedyncze kursy - głównie wieczorem i w weekendy. Nie zabraknie też minutowych korekt odjazdów autobusów i trolejbusów. Pokrzywdzeni mogą czuć się przede wszystkim mieszkańcy Witomina zobacz na mapie Gdyni, podróżujący w weekendy linią 192 w stronę Płyty Redłowskiej. W dni powszednie autobusy będą kursowały jedynie do godz. 19:30, w soboty do godz. 16, natomiast niedzielne kursy w ogóle zostają zawieszone.

- To spore utrudnienie dla tych, którzy w weekendy dojeżdżali nią do znajomych w Redłowie, czy też do kolejki SKM i tak samo wracali. Podróżujący kolejką chociażby z Gdańska będą musieli jechać przez Wzgórze św. Maksymiliana, a akurat pomiędzy Redłowem i Wzgórzem jest granica taryfowa SKM - mówi pan Mikołaj.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w całym Trójmieście.

Cięcia dotkną także linii 137, łączącej Witomino z Dworcem Morskim, która w soboty będzie kursowała z częstotliwością co 60 min, natomiast w niedziele w ogóle zniknie z rozkładu. W czasie popołudniowego szczytu przewozowego w dniu powszednim autobusy linii 190, łączącej Witomino Leśniczówkę z Dworcem PKP, kursować będą co 30 min.

O zmianach zdaniem przedstawicieli ZKM decydują przede wszystkim czynniki ekonomiczne.

- Opieramy się na wynikach badań marketingowych, które prowadzimy praktycznie bez przerwy, spływają również postulaty od pasażerów. Analizujemy również natężenie ruchu w mieście. Później staramy się na bieżąco reagować. Nie ukrywam też, że najbliższe zmiany pozwolą nam zaoszczędzić pieniądze. Konsultowaliśmy tę decyzję z władzami Gdyni - wyjaśnia Olgierd Wyszomirski, dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej.

Czytaj też: Komunikacja w Gdyni tylko niskopodłogowa

Pół roku temu trzeba było zmienić rozkład jazdy trolejbusów. Każda zmiana to minimum cztery miesiące konsultacji i analiz.

- Nie planujemy w tym roku kolejnych tak dużych roszad w rozkładzie. Oczywiście niewkluczone są kosmetyczne poprawki, które będą polegały głównie na minutowych korektach - dodaje Wyszomirski.

Niepokój z powodu decyzji ZKM Gdynia pojawił się także wśród kierowców firm przewozowych, które poprzez ograniczenie kursowania autobusów zarobią mniej pieniędzy. Zwolnień jednak prawdopodobnie nie będzie.

- Mamy w przedsiębiorstwie taką sytuację, że średnia wieku kierowców to blisko 50 lat. Sześciu odejdzie w tym roku na emeryturę, dzięki czemu nie będziemy musieli zwalniać nikogo z załogi. Nikogo jednak też nie przyjmiemy prawdopodobnie do pracy. Te zmiany obciążą nasze finanse, ponieważ, mimo że nie zużywamy paliwa, to koszty stałe pozostają takie same. Liczba przejechanych przez nasze pojazdy kilometrów zmniejszy się o 3 proc. w stosunku do 2012 roku - tłumaczy Kazimierz Gałkiewicz, prezes PKM.

Nagrody dla korzystających z komunikacji miejskiej

Zarząd Dróg i Zieleni ogłosił konkurs dla posiadaczy biletów okresowych na komunikację miejską oraz Szybką Kolej Miejską. Wziąć w nim udział może każdy mieszkaniec Gdyni, który posiada ważny bilet okresowy.

- Chcemy uhonorować podróżujących komunikacją miejską i docenić ich. Do rozwiązania wszystkich zadań będzie potrzebna kreatywność lub zdolności artystyczne - mówi Karolina Marszałkowska z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Każdego miesiąca na stronie internetowej www.zdiz.gdynia.pl ukazywać się będzie pytanie lub zadanie konkursowe. Odpowiedź należy przesłać na adres e-mail: bilet@zdiz.gdynia.pl do 20 dnia każdego miesiąca. Co miesiąc wyłonionych zostanie trzech laureatów konkursu, którzy otrzymają nagrody rzeczowe o równowartości ok. 150 zł, 100 zł oraz 50 zł.

Miejsca

Opinie (156) 4 zablokowane

  • i dobrze (3)

    w weekend to tylko do kościoła

    • 47 60

    • (1)

      po co wam autobusy ?
      samolotów wam się zachciało !

      • 6 4

      • "średnia wieku kierowców to blisko 50 lat. Sześciu odejdzie w tym roku na emeryturę"

        Takim to dobrze:-) Ich następcy będą nas wozic mając prawie po siedemdziesiątce na karkach:-)

        • 6 0

    • Tylko, że ja się modlę w galeriach handlowych.

      W końcu mamy wolność wyznaniową.

      • 3 2

  • gruubo! (3)

    To może być jeszcze mniej kursów niż obecnie?!
    w tej chwili ocieramy się o dramat w temacie ...

    • 69 14

    • a co tam,

      teraz tylko wydać miliony na nowe drogi i wszyscy do samochodów ;] Tak się buduje "nowoczesne" miasto ;]

      • 10 1

    • a można wiedzieć w którym miejscu masz taki dramat??? (1)

      śmieszne jest to że ludzi osiedlają się czasami na zadupiach a potem żądają żeby autobus co 10 minut był najlepiej, a że w środku średnio 3 pasażerów to już inna sprawa, ale ma jeździć często, bo przecież kupiłem bilet.

      • 1 2

      • W orłowie mam taki dramat

        kiedy muszę jechać 2 autobusy wcześniej do pracy aby w ogóle do owych autobusów się wepchać, drugim ciekawym zagadnieniem jest to że mając do pracy 7 km samochód staje się tańszym środkiem transportu. Kiedy w koszta samochodu wliczę jazdę rowerem w lecie do pracy przez 3 miesiące, zostaje mi jeszcze na naprawy

        • 3 0

  • Obawiam się że to dopiero początek (2)

    Jeszcze kilka takich "korekt" rozkładu i znowu pasażerowie będą jeździć ubici jak śledzie w autobusach co 30 minut. Szkoda, myślałem że w Gdyni idzie ku lepszemu

    • 96 6

    • A rozkłady jazdy, to chyba "sztuka dla sztuki" (1)

      Autobusy często są rozłożone w czasie tak, że jadą jeden za drugim w jedno miejsce, a potem przez 20 minut nic. Wiadomo, nie jest to prosta sprawa zrobić dobry rozkład, ale na pewno można je poprawiać, uwzględniając sugestie pasażerów, czyli najbardziej zainteresowanych.

      • 7 1

      • Rozkłady jazdy nigdy nie były mocną stroną ZKM Gdynia

        • 6 2

  • Brawo Gdynia (2)

    tu żyje się najlepiej

    • 70 8

    • (1)

      Jestem dumny, że mieszkam w Gdyni, żałuję tylko, że nie dowiedziałem się o tej zmianie już z Info Boxa...

      • 37 3

      • no to teraz walnij sobie 100 w nagrodzie

        • 1 1

  • prawda (5)

    przewoznik powinien byc dawno sprywatyzowany

    • 9 28

    • Logicznie rzecz biorąc to tak powinien być prywatny, ale wtedy komunikacja zniknęła by w wielu częściach miasta.

      • 6 2

    • popieram trajtki też....

      • 2 2

    • cmok

      .....chroni przewożnika, chciałbym żeby w końcu połączyli w Gdyni sieć scieżek rowerowych...

      • 4 1

    • rodziny na swoim jeżdza bez biletów

      • 1 3

    • A kto ci będzie prowadził za 1500 brutto plus premia jak sprywatyzujesz ?

      • 0 0

  • jak to pisze na rogatkach.usmiechnij sie jestes w Gdyni

    • 43 1

  • Mniej kursów, stare autobusy a bilety i tak podrożeją. (7)

    Co się dzieję z tą komunikacją w Gdyni. Od kilku lat jest coraz gorzej. ZKM Gdynia był kiedyś wzorem do naśladowania a teraz aż żal o tym pisać ale jest to jeden z gorszych organizatorów w Polsce.
    Przetargi ZKM Gdynia rozpisuje krótkoterminowe nie wymaga nowych pojazdów od przewoźników, którzy jeżdżą za taką samą cenę jak w innych miastach fabrycznie nowymi pojazdami.
    Do tego dochodzi starzejący się tabor u komunalnych przewoźników, który już czas najwyższy wymienić Jelcze 121MB z 1995 r.

    • 68 17

    • a klimatyzacja to niedościgniony standard

      automaty, sip tym bardziej

      • 11 0

    • (2)

      A kiedyś Ty widział jelcza w mieście????? chyba z Gdańskiem Ci się pomyliło;)

      • 4 9

      • Jestem z Gdyni,

        Ale w Gdańsku już od dawna nie jeżdzą Jelcze. Tylko Solarisy, nowe Mercedesy (i KILKA starych). W Gdyni połowa to 1/3 to nowe Solarisy, 1/3 to stary Mercedesy, a reszta to jakieś dziewactwa (też stare) typu Jelcz czy Man.

        • 9 0

      • odwal się od Gdańska i zajmij się swoim podwórkiem kibolu

        a w Gdyni są Jelcze - to te pseudo mercedesy z połowy lat 90.

        • 5 1

    • Stare trupy na liniach ekspresowych

      Jak mozna na linie podobno ekspresowe typu S puszczać stare złomy? Nie dość ze przejazd duzo kosztyje bilet 4 zł , jadą jak normalne autobusy to jeszcze są smierdzące i rospadające. To pokazuje jak zkm gdynia podchodzi to swoich jak by nie było klientów i do tematu przewozów.

      • 7 0

    • Gdansk wymienil wszytskie autobusy jednoczesnie... (1)

      ...Gdynia ma autobusy w roznym wieku i te starsze sa sukcesywnie wymienaine na nowe. Wiosek ? za kilka lat wszystkie autobusy w Gdansku beda do wymiany, bo beda stare !

      • 1 2

      • to je sobie znowu wymienią, a nie będą udawać, ze są nowe

        • 2 0

  • I dobrze! Otyli mieszkańcy Gdynii mają się odchudzić! (1)

    • 33 16

    • niech zaczną latać na wakacje ze szurodromu pogórze !

      • 5 4

  • To bardzo zły ruch ... (2)

    Mamy zachęcać ludzi do korzystania z ZKM, a nie ich odstraszać. Już teraz ceny są takie, że w wielu przypadkach opłaca się jechać samochodem, bo taniej, a do tego dojdzie jeszcze mniejsza ilość kursów. Jestem za ty, żeby zniechęcać ludzi różnymi sposobami do jazdy samochodami szczególnie w centrum, a miasto robi co innego.

    • 70 2

    • Zniechęcać? (1)

      Nie po to ludzi kupuja auto, by potem rezygnowac z przyjemnosci jazdy samochodem na rzecz autobusowego ścisku. Zniechęcać ludzi? to może jeszcze przydusić kolanem?

      • 1 9

      • Jak długo mieszkasz w mieście?

        • 3 0

  • Sztuczne badania marketingowe (1)

    Panie dyrektorze proszę nie zasłaniać się badaniami marketingowymi. Jeżeli tnie się kursy tylko dlatego że rozkłady są źle dopasowane dla mieszkańców to niech Pan dyrektor nie dziwi się że w danym autobusie nie ma np. 120 osób.

    • 54 2

    • Śmieszne tłumaczenie obcięcia kursów ...

      A powód jest jeden! Miasto tworzy budżet z deficytem (szok! jak można tworzyć budżet z deficytem) to później gdzieś trzeba zrobić cięcia, szkoda że robi się to w komunikacji miejskiej, która powoduje że ludzie są bardziej mobilni i mogą być aktywni gospodarczo. Jak mamy robić cięcia, zróbmy to na budowie bezsensownych muzeów, ograniczmy sponsorowanie zawodowej piłki nożnej itp. Dajcie ludziom więcej swobody i mobilność, a kasa w budżecie będzie rosła.

      • 12 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane