• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia oszczędza, ale trolejbusy bez szelek niezagrożone

Patryk Szczerba
13 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Trolejbusy wyposażone w baterie litowo-jonowe jeżdżą od kilkunastu dni po Gdyni. W maju rozpoczną regularne testy. Trolejbusy wyposażone w baterie litowo-jonowe jeżdżą od kilkunastu dni po Gdyni. W maju rozpoczną regularne testy.

Potrzebna jest pętla na końcu osiedla, aby trolejbusy wjechały na Fikakowo. Jednak żeby linia mogła funkcjonować, konieczne są też zakupy. Oprócz testowanych dwóch pojazdów, potrzeba jeszcze co najmniej trzech kolejnych. Pieniędzy, mimo ostatnich cięć w gdyńskiej komunikacji, ma wystarczyć.



Czy obawiasz się kolejnych ograniczeń finansowania komunikacji miejskiej w Gdyni?

Przedstawiciele ZKM Gdynia o uruchomieniu regularnych kursów mówią jako o coraz mniej odległej przyszłości. Wiadomo, że pojazdy mają wykorzystywać nową technologię, dzięki której możliwa będzie jazda nawet 15 kilometrów bez sieci trakcyjnej. Będą się podłączały do sieci dzięki montażowi tzw. daszków, czyli konstrukcji pozwalającej na odpowiednie nakierowanie pantografu bez potrzeby opuszczania pojazdu przez kierowcę.

Dwa egzemplarze kosztujące po 1,55 mln zł każdy rozpoczną testy w maju, wjeżdżając na Skwer Kościuszki, obsługując linię 21, a przy okazji rozwożąc do końca września pasażerów na koniec al. Jana Pawła II. Koszt testów to blisko 24 tys. zł. Są finansowane z funduszy w ramach unijnego projektu Civitas Dynamo.

Mniej oficjalne testy trwają od kilku tygodni. Trolejbusy zdołały dojechać od pętli Reja w Sopocie do Oliwy, czy w okolice będącego na ukończeniu Muzeum Emigracji. Docelowo nie mają być bowiem atrakcją turystyczną, tylko być wykorzystywane w regularnej eksploatacji - na początek, by rozwieźć pasażerów na Fikakowie. By połączenie mogło zostać uruchomione, konieczne są jednak inwestycje.

Gdy okazało się, że w budżecie ZKM ubędzie 3 mln zł przekazywanych od miasta, coraz więcej pasażerów zaczęło się obawiać, że zabraknie na nie środków.

- Uruchomienie połączenia uwarunkowane jest m.in. wybudowaniem pętli na końcu osiedla. Obecnie w wydziale architektury zostały złożone dokumenty w celu uzyskania pozwolenia na budowę. Oprócz pomyślnych testów, konieczny jest także zakup kolejnych dwóch pojazdów, które mogłyby obsługiwać połączenie. Wprowadzone oszczędności nie będą rzutowały na plany nowych połączeń - zapewnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Nowe trolejbusy (2 plus 1 rezerwowy) mogłyby trafić do Gdyni w 2016 roku. Niewykluczone, że do ich zakupu nie będą konieczne środki z Unii Europejskiej, choć odpowiadający za gdyńską komunikację nie ukrywają, że na dofinansowanie liczą. Kwestią otwartą pozostaje wciąż, jak trolejbusy będą jeździły po osiedlu.

Czytaj też: Nowa era trolejbusów w Gdyni

Najbardziej prawdopodobny wariant to budowa sieci trakcyjnej w ciągu ul. Gryfa Pomorskiego zobacz na mapie Gdyni do wysokości marketu Merkus zobacz na mapie Gdyni. Rozwiązanie ma umożliwić łatwiejszy wjazd oraz możliwość oddawania energii do sieci trakcyjnej podczas zjazdu. Na pewno słupy trakcyjne nie pojawią się wśród zabudowań, bowiem musiałyby stanąć praktycznie przy balkonach.

- Decyzję, w jakim zakresie nowa trasa trolejbusowa będzie obsługiwana na bateriach, a do którego miejsca na osiedlu konieczne będą słupy trakcyjne, podejmą władze miasta po uzyskaniu informacji od Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej o wynikach testów baterii litowo-jonowych w dwóch pierwszych tego typu trolejbusach - tłumaczy Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia.

Miejsca

Opinie (117) 6 zablokowanych

  • trolejbus bez szelek to nie trolejbus (11)

    To elektroniczny autobus

    • 73 33

    • (5)

      Długo masz tą blaszkę pod obudową?
      Bo chyba zwarcia masz.

      • 11 21

      • pytanie (4)

        Gdzie jest moderator?

        Usuwacie merytoryczne wypowiedzi, a takie prostackie chamstwo pozostawiacie.
        Dlaczego?

        • 19 7

        • nie bój, przyjdzie, wytnie losowo dziwne rzeczy
          a hejt zostawi
          bo nie padają slowa-klucze

          • 12 0

        • cenzura tu panuje jak za PRL (2)

          • 9 1

          • refleksja (1)

            Tak, wolno pluć na uczciwych ludzi, ale spróbuj tylko napisać coś krytycznego o władzy...

            • 0 0

            • Ale macie refleksje. Zapytajcie autora komentarza czy widział na żywo taką maszynę i się tu o elektronice i rozkładzie jazdy infantylnie wypowiada

              • 2 0

    • Na pewno elektroniczny ? (2)

      a może elektronowy?

      • 15 1

      • zderzacz hadronów raczej.... (1)

        • 4 0

        • ma w środku małe tryndadełko

          a energię czerpie z próżni
          poprzez zdziwianie i tak już dziwnych mezonów

          • 1 0

    • (1)

      Człowieku zastanów się trochę..... a teraz wbij sobie do głowy że właściwa nazwa to elektryczny.. już zakodowałeś czy masz może zwarcie?

      • 8 2

      • a zegarek też masz elektryczny

        czy na kisiel i ciastka

        • 1 1

  • po coto. Zwykły autobus wystarczy. (6)

    ale nie, lepiej polikwidujemy linie...

    • 41 23

    • (3)

      A Ty pod Lidlem przypadkiem nie miałeś lać się o laczki z gazetki?

      • 13 22

      • uprzejma uwaga (2)

        Żenujący prymitywizm, ale moderator właśnie takie wulgarne chamstwo popiera...

        • 16 2

        • oj skończ (1)

          Ile można o tych moderatorach :/

          • 2 2

          • aż się obudzą

            bo kto z kim przystaje takim się staje
            i sami sobie wystawiają opinię
            a ta opinia wtedy dotyczy całego portalu
            i wszystkich w nim pracujących

            • 1 0

    • (1)

      ktore linie likwiduja tepaku?

      • 1 3

      • bez emocji proszę

        chyba, że do lustra gadasz

        • 3 0

  • pfff. (5)

    ZKM Gdynia wynajmuje trolejbusy szkole (prawdopodobnie SP 16 w Gdyni) do przewozenia dzieci na basen obok gim 3(przejazd bez szelek). Kierowcy niejednokrotnie zastawiaja brame pobliskiego terenu gdzie sa garaże mimo wyraznej tabliczki "nie zastawiac" a pozniej sie jeszcze duzo rzucaja kiedy prosi sie ich o przestawienie pojazdu. A ZKM Gdynia ma takie zachowanie w zadkach.

    • 24 6

    • Trolejbusy należą do PKT a nie ZKM... (4)

      ..ZKM jest organizatorem komunikacji, a pojazdy i kierowcy są w gestii przewoźnika.

      • 7 6

      • odpowiedź (2)

        ZKM jest organizatorem ruchu i odpowiada za wszelkie tego typu skandale.
        To ZKM wynajmuje przewoźników i ZKM odpowiada za ich zachowanie.

        • 6 5

        • Odpowiada wyłącznie za usługi wyniakające z rozkładu jazdy (1)

          a nie za dorabianie przez przewoźników w ramach przewozów zamkniętych mądralo. ZKM nie odpowiada też za wszystkie idiotyzmy wypisywane w internecie.

          • 6 3

          • odpowiedź urzędnikowi

            Mylisz się.

            • 0 0

      • Zkm ma trojebusy, autobusy i ludzi, jednak nie układa rozkładu jazdy. ZKM po podzieleniu na dwie firmy, może w każdej chwili komuś innemu zacząć świadczyć usługi w tym przestać pracować dla Gdyni, a zacząć wyłącznie dla Sopotu i jak wygaśnie obecna umowa. ZKM ma ludzi posiadających uprawnienia i doświadczenie, oraz pojazdy które są jego własnością.

        • 0 0

  • Czy Gdynię na to stać? (13)

    Dobry tylko PR na zewnątrz - jaka to Gdynia "nowoczesna" - mieszkańcy mają inne zdanie na ten temat.
    Miasto teraz chce pokazać że testuje "nowe" technologie.
    Cięcia spowodowały że wolą żeby jeździł po takiejś trasie mieście trolejbus z bateriami kursujący co 40minut niż autobus spalinowy z silnikiem czystości EURO 6 co 25 minut.

    Czy stać nas na to?

    • 37 16

    • Tak, stać. (6)

      Właśnie po oszczędnościach na nierentownych liniach.

      • 9 15

      • Sam jesteś nierentowny

        • 12 4

      • (4)

        lotnisko, infobox i areczka są rentowne
        na pewne rzeczy dziwnym trafem zawsze jest kasa

        • 15 2

        • 'nierentowne linie" - a kolejka na kamienną, lotnisko czy trolejbus na skwer są rentowne!? (3)

          Władza w Gdyni zapomniała że po pierwsze powinna działać dla mieszkańców, dla ludzi którzy w mieście żyją na co dzień!

          Od lat tnie się kursy na linii 194, nowe osiedla nie mają odpowiedniej komunikacji zbiorowej (poza dzielnicą gdzie mieszkają p. Stępa oraz p. Szczurek). Teraz pocięto kursy w relacji Dąbka-Centrum, oberwało też Witomino, zniszczono komunikację w relacji Sopot-Gdynia (ktoś pamięta dawny rozkład 181? to teraz to jakieś dno), połączenie z lotniskiem to jakieś marne kilka kursów na dobę, do tego brak integracji z SKM.

          Już poza komunikacją: braki w infrastrukturze rowerowej - brak przejazdu między Wiśniewskiego a Morską, w Gdyni jest tragiczna estetyka miasta - w tym głównych ulic jak Starowiejska czy 10 Lutego, jedyna fontanna w mieście pamięta gierka, park Rady Europy nieremontowany jest od kilkudziesięciu lat

          Wszystko tłumaczy się brakiem środków. A z drugiej strony mamy kamienną górę i superkolejkę, mamy lotnisko budowane na złość sąsiedniemu miastu, mamy pomniki władzy Pana Sz.

          Niestety to miasto upada. Równamy się do Słupska za poprzednich rządów - tam budowano aquapark "na pokaz". Ale w tym obrazie nędzy jest jedna nadzieja: że zmieni się władza tak jak i w Słupsku.

          • 13 3

          • jak ma SKM dojeżdżać skoro tam torowiska jeszcze nie ma??

            ...

            • 0 2

          • a mi się wydaje, że plan jest dobry (1)

            należy zacząć od najfajniejszych dla zwiedzających rzeczy,
            kolejka na kamienną górę, dla mnie jako turysty bajka,
            przyjedzie paru, zobaczy jak fajnie w Gdyni, wrócą obejrzeć więcej,
            tu coś zjedzą, tam coś wypiją, oceanarium, klify,
            domek Żeromskiego, klify, skwer, okręty, żaglowce, state kpiracki.

            I tak zostawią trochę pieniędzy to uładni się park i fontannę.
            Mam nadzieję, że taki jest plan.

            • 3 0

            • hehe, dwa razy klify napisałem

              chyba się stęskniłem

              • 1 0

    • refleksja (1)

      Tak - właśnie zredukowano kilka najbardziej zatłoczonych linii.
      Gdynianie jeżdżą jak bydło, ale Prezydent na show na skwerze (on nie jeździ autobusem).

      • 19 3

      • on nie jeździ autobusem

        a co chcesz aby PO niego przyjeżdżał limuzyną za miejska kasę kierowca jak robią to w Gdańsku ?

        • 2 5

    • ciekawe ile trolejbusów z bateriami można kupić zamiast kolejki na Kamienną Górę? (3)

      Czy Gdynię stać? Priorytety???

      • 19 3

      • a jakie ma baterie, R14 czy R20? (1)

        • 2 3

        • na ebolę najlepiej

          najlepsza bakteria na topie,
          żyje dłużej niż duracell

          • 2 0

      • nie wiem za kolejkę...

        ...ale wiem, że za lotnisko to by wyszło jakieś 60-70, a przy takiej skali zamówienia to i więcej.

        • 0 0

  • (13)

    trolejbusy to wizytówka Gdyni

    • 34 22

    • (5)

      To jest ekologiczny, modernistyczny transport, dla miast średniej wielkości, odpowiedni dla kurortów.

      • 5 7

      • Ateny, kurort średniej wielkości, modernizm i ekologia ;-) (4)

        jak w lecie się robi upał i nie wieje, smog bywa tak gęsty że nie widać dalej niż kilkaset metrów, a ludzie mrą jak muchy na zawały. karetki słychać ciągle

        inny kurort Seatle, jeszcze inny Moskwa, jeszcze inny Pekin. nawet zasyfiony Kaliningrad (ech ta średnia wielkość) urasta do kurortu.

        Trolejbusy powinny być w całym Trójmieście. Przynajmniej w całym dolnym tarasie.

        • 4 3

        • We wszystkich miastach Szwajcarii jeżdżą duże przegubowe trolejbusy (2)

          I co ? Tam mogą, a u nas to beeeeee...... Ciekawe ???

          • 6 5

          • A kto bogatemu zabroni
            .....?

            • 5 0

          • Nie kłam, nie w każdym mieście w Szwajcarii są trolejbusy. Chociażby w Bazylei zamknięto sieć trolejbusową w 2008 r., bo stwierdzono, że bardziej opłaca się inwestować w tramwaje. Obecnie trolejbusy mają coraz mniejszą rację bytu. Posiadają prawie wszystkie wady autobusów, a dodatkowo wymagają dedykowanej infrastruktury, nie dając praktycznie nic w zamian. W dobie autobusów na gaz i autobusów elektrycznych "ekologia" trolejbusów przestaje być ich domeną i nie dają bonusów jak tramwaj w postaci wydzielonego torowiska i omijania korków.

            • 1 2

        • W Gdyni nie ma i nie było smogu bo wieje wiatr od morza.

          • 3 1

    • Ironia (4)

      Tak...
      Przecież to hitlerowcy je tu sprowadzili w 1943 roku.
      Nie ma co - niezły wzór.

      • 4 7

      • a samolotami odrzutowymi latasz? (2)

        a przecież hitlerowcy.....

        • 5 4

        • (1)

          pierwszy silnik odrzutowy skonstruował Rumun Henri Coandă
          a pierwszy patent silnik odrzutowy był dziełem Brytyjczyka Franka Whittlea
          no ale skąd może top wiedzieć osobnik który całe życie słyszał że golf to cud techniki
          a niemcy są ponad wszystko
          biedny ten naród

          • 1 2

          • Była mowa o samolotach odrzutowych , a nie o samych silnikach. Pierwszym samolotem z klasycznym silnikiem turboodrzutowym był Heinkel He-178 (1939 r.)

            Silnik Coandy bazował na koncepcji motorjet - będącej ślepą uliczką w dziedzinie konstrukcji silników odrzutowych ze względu na niską efektywność.

            Co do Brytyjczyka F. Whittle'a to nie jest prawdą że jako pierwszy uzyskał on patent na silnik odrzutowy - brytyjski urząd patentowy przyznał mu patent w 1932 roku. Pierwszy był Francuz Maxime Guillaume w 1921 roku.

            • 2 1

      • Tramwaje w Gdańsku też za Kaisera zbudowano...

        Jak żyć, Panie Prezesie, jak żyć?

        • 5 2

    • propozycja (1)

      Niech wszyscy Gdynianie zaczną nosić szelki

      • 5 3

      • a to akurat fajny pomysł

        jak w Vabanku taki styl,
        bardzo gdyński, podoba mnie się ta szelkowa ideja :)

        • 2 0

  • Dobrze, że oszczędzają. (1)

    Swoją drogą, widać ile tak naprawdę kosztuje podróż komunikacją zbiorową. Trzeba zapłacić za bilet, a do tego jeszcze drugie tyle dopłaca do każdego przejazdu miasto. Efekt jest taki, że jak mam pokonać trasę tak do 5-7 km, to jeśli nie wybiorę roweru - to wybiorę samochód. Gdyby miasto w ogóle nie dopłacało do transportu zbiorowego, to nawet jeżdżąc w pojedynkę (a zwykle jeżdżę z żoną i dzieckiem - podróż wychodzi taniej) zawsze wychodziłoby to taniej, przy uwzględnieniu nie tylko kosztu paliwa, ale również i rocznych kosztów napraw i przeglądu samochodu. Może gdybyśmy mieli po 3 bilety okresowe na trolejbusy - byłoby taniej, ale niestety taki bilet to za mało, a niestety na SKM-kę są już inne bilety, a kupno takich już nam się nie opłaca.

    • 22 11

    • Unifikacja biletów to jedyna odpowiedź na taką (rozsądną) argumentację

      Może by jakoś pozwać przewoźników do sądu, najlepiej od razu w Strassburgu,
      za te osobne bilety? Tylko zagrożeni karami prezesi cokolwiek zrobią. Prawnik, który to wymyśli - stanie się sławniejszy i bogatszy niż Giertych i Kalisz.

      • 1 0

  • Elektrycznde pojazdy to przyszłość miast (11)

    Wszyscy zamawiają elektryczne / wodorowe pojazdy do obsługi ruchu miejskiego ale na zachodzie tu MOŻNA truć spalinami

    Ostatnio Anglicy potwierdzili w wieloletnich badaniach że spaliny z silnika disla są mocno rakotwórcze i będą ograniczać ich liczbę poprzez wprowadzanie wysokich opłat dla samochodów osobowych i wymieniając pojazdy transportu publicznego

    tylko nie w tym syfnym jak mawia tusk kraju - tu w Gdańsku autobusy palą 50 litrów ropy na 100km i musimy to wdychać

    • 15 22

    • Gdynia to ma chociaż część autobusów na gaz co jest o wiele tańsze i 5 x bardziej ekologiczne od disla (1)

      Może Gdańsk się pochwali ile ton ropy dziennie spalają wszystkie autobusy - spaliny trują mieszkańców!!!

      • 12 8

      • Samochody, autobusy napedzane silnikami elektrycznymi z ogniwami wodorowymi

        Autobusy elektryczne zamawiają już Niemcy... w polskiej fabryce Solaris

        Tylko k..wa u nas sie nie da, tylko tu zdrowie mieszkańców się nie liczy, tylko ta władza ma was w d..pie

        • 5 1

    • niestety to trochę demagogia ekologiczna i lobby przemysłowe (7)

      Elektryczne pojazdy nie są ani tanie ani przyjazdne środowisku.
      Oczywiście nie emitują spalin bezpośrednio ale zużywają prąd, którego produkcja w naszych warunkach wymaga spalania węgla.
      Ponieważ energię elektryczną trzeba wyprodukować, przesłać i zmagazynować w akumlatorach pojazdu to jej zużycie jest 3x większe niż gdy silnik napędza pojazd sam spalając paliwo.
      Niestety ekologiczny jest rower a zaraz za nim samochód na gaz ziemny LNG - przynajmniej na razie tak to wygląda.

      Ostatnio Niemcy doszli do wniosku że ekllogiczne nie są elektrownie wiatrowe - dlaczego ? Bo od czasu ich wdrożenia zlikwidowano większość elektrowni gazowych a ich mniejsce zajęły elektrownie węglowe ! Emisja CO2 wzrosła bo atom jest zakazany, gaz drogi a jak nie ma wiatru to coś musi zapewnić ciągłość produkcji energii.

      • 13 6

      • (1)

        Minus przez pomylke. Mial byc plus :)

        • 2 2

        • Demagog się odezwał czyli lobby paliwowe

          • 1 2

      • A ja daję minusa (3)

        Tylko, że w elektrowni masz filtry na kominach (tak sądzę) i jest to raczej kontrolowane. A w dieslach masz wycięty filtr i ok. 2,5 mln samochodów z taką właśnie modyfikacją.

        • 11 2

        • Minus dla polona za kłamstwa - jazda na prąd jest trzy razy tańsza od jazdy na benzynę/ropę

          Zakup takiego pojazdu jest jeszcze trochę droższy ale sie zwróci po kilku latach i co jest najważniejsze elektryczny nie truje ludzi

          • 6 2

        • Technologia sie rozwija i staje sie tańsza: toyota auris na benzynę kosztuje ok 60 tys. Auris hybrydowy ok 70tys.

          A różnica w zużyciu paliwa w mieście 1:2
          Auris benzynowy pali ok 7,5 -8 litra w mieście
          Auris hybrydowy pali ok 3,5 -4 litra benzyny w miescie!

          • 1 0

        • chyba u was

          i w Afryce

          • 1 0

      • CO2 i CO2...

        problemem nie jest dwutlenek węgla (który i tak powstaje w każdym procesie spalania związków organicznych) ale cały syf, który powstaje przy okazji. Tlenki azotu, tlenki siarki, sadze, niedopalone węglowodory - to wszystko powstaje przy spalaniu w silniku spalinowym. Powstaje też w elektrowni - ale tam masz instalacje pozwalające na wyłapanie związków azotu i siarki. Do tego oczywiście cyklony, elektrofiltry i inne urządzenia.

        Do pojazdu zasilanego z sieci prąd oczywiście jest przesyłany ze stratami - ale dowiezienie paliw pod dystrybutor także odbywa się dzięki spalaniu paliw. Zyski widać dopiero w samym pojeździe - silniki elektryczne mają stały moment obrotowy, nie wymagają też wygłupów z budową skrzyni biegów (bezpośrednie przeniesienie napędu jest o wiele prostsze i mniej awaryjne).

        • 3 0

    • Rozumiem, ze idealne zycie w miescie powinno przebiegac w idyllycznych warunkach domku z zoltym dachem, ogrodem, cwierkajacymi ptaszkami, swietnie przy okazji skomunikowanego z pelna infrastruktura typu przeychodnie, sklepy etc. Koniecznie w centrum bo kto mieszka gdzies indziej jest nie liczacym się zerem mieszkajacym na zadupiu. Ogarnij się czlowieku lub wyprowadz na wies.

      • 4 4

  • moja opinia (1)

    Prywatne animozje dwóch Profesorów z UG przełożyły się na cierpienia mieszkańców Gdyni.

    Tajemnicą Poliszynela jest konflikt tych dwóch Panów.

    Trolejbusy będą a autobusy do kasacji...

    • 19 7

    • rozstrzelać obu i po sprawie

      pytać będziemy później

      • 2 0

  • Na Fikakowie nie powinno być żadnych trolejbusów! (5)

    Oszołomy nie chciały sieci trakcyjnej, więc teraz niech się bujną.

    • 51 12

    • poza tym jest blisko na autobus do przystanku myśliwska (1)

      jednak na osiedlu dużo elektoratu pisu mieszka, a to są ludzie starsi, którym ciężko niekiedy dojść na myśliwską. Bez trakcji jest ok

      • 16 6

      • Elektorat peło to debile oni boją sie elektryfikacji

        • 10 4

    • I nadal nie chca, wiec spadowa,

      • 3 1

    • q co, przez druty im dzieci do tyłu zaczęły chodzić

      czy kury Jaja nieść? nie rozumiem protestu..

      • 5 1

    • Racja

      Pieszo proszę kolestwa, pieszo !

      • 2 1

  • Taki trolejbus w miejscu gdzie nie ma sieci, to sztuka dla sztuki.

    • 20 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane