• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia znów próbuje kupić gazowo-elektryczne autobusy

Patryk Szczerba
23 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia drugi raz próbuje kupić 55 autobusów
Autobusy gazowe to w gdyńskiej sieci nic nowego. Hybryda w połączeniu z elektrycznością byłaby prototypem. Autobusy gazowe to w gdyńskiej sieci nic nowego. Hybryda w połączeniu z elektrycznością byłaby prototypem.

Gdynia znów próbuje zakupić 10 autobusów gazowo-elektrycznych wartych 16 mln zł, które wykłada Ministerstwo Środowiska. Dwa razy nie udało się tych pieniędzy spożytkować.



Czy inwestowanie w prototypową technologię autobusów hybrydowych ma sens?

Zasilanych gazem ziemnym CNG i energią elektryczną pojazdów do niedawna nikt w Polsce nie eksploatował. To technologia bardzo rzadka także w Europie, choć zarazem ekologiczna, a dodatkowo promowana przez Unię Europejską. Wynikiem takiej promocji jest m.in. program Gazela. Pieniędzmi z tego projektu dysponuje w Polsce Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).

2 z 32 miast z dofinansowaniem

Fundusz dostał na promocję takiej formy transportu publicznego ponad 80 mln zł. Pojawiły się na jego koncie po sprzedaży Hiszpanii praw do emisji zanieczyszczeń. Dlatego też to rząd Hiszpanii zdecydował, na zakup jakiej ekologicznej technologii można je wydać. Wybrał hybrydę gaz-prąd, ponieważ takie właśnie pojazdy produkowane są w tym kraju i - co ważne - w żadnym innym.

W kolejce po dofinansowanie na zakup nowych autobusów stanęły 32 miasta. Najlepsze w tym wyścigu okazały się Gdynia i Częstochowa. Początkowo wydawało się, że to sukces. Tyle że w Gdyni rozpoczęła się już trzecia procedura przetargowa, mająca na celu wyłonienie dostawcy dziesięciu 12-metrowych autobusów dla Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej. Poprzednie przetargi zakończyły się unieważnieniem z powodu braku chętnych. Zainteresowanie wykazywały dwie firmy: Lider Trading z Warszawy - producent autobusów Solbus oraz Solaris. Żadna nie była w stanie spełnić stawianych wymogów.

Czytaj też: Gdynia ma problem z zakupem autobusów elektryczno-gazowych

Wśród nich było zrealizowanie dostaw pięciu autobusów z napędem CNG i pięciu hybryd oraz raporty techniczne z testów drogowych elektryczno-gazowych hybryd o nazwie SORT 2, w skrócie oznaczających sprawdzenie parametrów pojazdu w ruchu miejskim. Wykonanie go w krótkim czasie dla każdego producenta jest jednak kłopotem. Dodatkowo takie autobusy w tamtym czasie jeszcze nie wyjechały na polskie drogi, więc testów nie było jak wykonać.

Trzecie podejście w Gdyni

Trzeci przetarg w Gdyni został ogłoszony pod koniec stycznia. Było to możliwe dzięki przedłużeniu rozliczenia środków do końca 2017 roku. Według nowej specyfikacji pojazdy muszą posiadać oprogramowanie diagnostyczne. Dostawca zobowiązany jest dodatkowo do przeszkolenia 25 kierowców. Oferenci muszą posiadać środki lub zdolność kredytową w wysokości 10 mln zł, a także doświadczenia w postaci wykonanych pięciu dostaw seryjnie produkowanych autobusów z napędem CNG oraz pięciu z dowolnym napędem hybrydowym, w ciągu ostatnich trzech lat. Znów pojawia się też wymóg testu SORT 2. Autobusy muszą być zupełnie nowe i wyprodukowane w 2017 roku.

O wyniku przetargu w 85 proc. zdecyduje cena, a w 15 proc. warunki gwarancji oferowanych autobusów. Na oferty PKM Gdynia czeka do 31 marca. Na jego realizację zwycięzca będzie miał 11 miesięcy.

Jak dowiedzieliśmy się, w postępowaniu przetargowym na pewno nie weźmie udziału Solaris. Jedynym oferentem, który może próbować sprostać wymaganiom jest firma Lider Trading - producent autobusów firmy Solbus, który dostarczył autobusy do Częstochowy.

- Nie jesteśmy w stanie obecnie powiedzieć, czy złożymy ofertę. Naszą przewagą jest fakt, że mamy homologację na pojazdy, które dostarczyliśmy do Częstochowy. Jako jedyni w Polsce wdrożyliśmy tę technologię, więc bylibyśmy gotowi na to, by dostarczyć pojazdy do Gdyni - usłyszeliśmy w dziale handlowym firmy.
Wzrok na Częstochowę, a tam problemy

Pojawiają się jednak sugestie, że Gdyni może wcale nie zależeć na szybkim zakupie nowych autobusów o napędzie hybrydowym. Powodem tak surowych kryteriów miałaby być chęć odłożenia w czasie zakupu, by sprawdzić, jak pojazdy będą radziły sobie na drogach Częstochowy.

Tam w ramach dotacji miastu przyznano ponad 66 mln zł dofinansowania na zakup 15 autobusów przegubowych i 25 autobusów jednoczłonowych. Jak donosiły lokalne media, z hybrydami od początku były problemy. O ile 15 pojedynczych pojazdów natychmiast otrzymało homologację, to na wszystkie 25 przegubowców mieszkańcy muszą poczekać.

Podczas jazdy testowej w jednym z nich doszło nawet do pożaru. Powodem był niesprawny układ wydechowy. Prawdopodobnie dostało się do niego zbyt dużo gazu, który zapalił się od rozgrzanej rury wydechowej.

- Do końca listopada trafiły do nas pojedyncze autobusy, a w grudniu przegubowe. Nie wszystkie jeżdżą, część wymaga jeszcze poprawek. Chodzi m.in. o zsynchronizowanie oprogramowania, do poprawy jest kilka usterek technicznych. Nie wyobrażam sobie, by w tym roku wszystkie nie były wprowadzone do eksploatacji - wyjaśnia Robert Madej, wiceprezes MPK Częstochowa.
Niewykluczone, że dopiero po obserwacjach i doświadczeniach z Częstochowy, Gdynia ostatecznie zdecyduje o zakupie nowych pojazdów, bądź całkowicie wycofa się z projektu. To tym bardziej prawdopodobne, że wprowadzenie do eksploatacji 10 nowych oznacza konieczność wycofania starych pojazdów. Na taki ruch może też wskazywać fakt, że miasto próbowało sondować zmianę rodzaju dostarczanych pojazdów, ale na to nie było zgody w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

- Autobusy hybrydowe to nowa, właściwie prototypowa technologia, której nikt w Polsce do końca nie zbadał, więc ryzyko jest duże. Być może chodziło o to, by przetarg od początku nie miał szans na realizację - usłyszeliśmy od jednego ze specjalistów od transportu zbiorowego.

Miejsca

Opinie (169) 4 zablokowane

  • Brawo Gdynia (25)

    I znów krok do przodu i lepszej komunikacji.

    • 84 57

    • Chcemy aby w Gdybi jezdziły tylko dorozki ciagniete przez konie ! lub maszyne parowa . (6)

      Gdynia wiadomo ze to miasto dla ludzi z wyzsza kultura wiec powinny byc dorozki i ludzie musza nosic kapelusze . Trzeba zrobic brame z straznikami ktorzy beda miec karabiny maszynowe aby do Gdyni wpuszczali tylko ludzi kulturalnych. Wtedy bedzie wiadomo ze ludzie w kapeluszach sa uczciwi i kulturalni . N awet teraz mozna przeciez zobaczyc kto jest na ulicy w kapeluszu a kto nie i tych bez kapelusza zawiezc poza granice Gdyni zeby zostali tylko ci w kapeluszach. Buty sa tez wazne zeby to byly lakierki dobrze zapastowane a ci sa w innych butach powinni mieszkac poza Gdynia .

      • 18 26

      • Jesteś p prostu żałosny lub żałosna (3)

        po co ten sarkazm?Lepiej się teraz czujesz?Ulżyło?

        • 30 12

        • ty ' syla '' pewnie spoza stolicy Gdyni ? (2)

          boisz sie ze bez kapelusza cie nie wpuszczą ? ) musisz kupić kapelusz tyle ze nie wiadomo czy z dresem sie bedzie komponował )

          • 11 25

          • (1)

            Gdynia ma swoja stolice i jest nia Danzig.

            • 1 11

            • NIe ma Gdańska,jest Bolkowo..

              i nie jest stolicą,jest pośmiewiskiem..

              • 7 2

      • Wszystko OK

        Ale Ci strażnicy powinni mieć takie mundury w stylu Gwardii Watykańskiej albo muszkieterów i zamiast karabinów to halabardy :).

        • 7 16

      • to miało być smieszne? żal.pl

        • 18 3

    • Miliony rąk, tysiące rąk...! (2)

      Niech nam żyje Nasz Prezydent, który dba o nas jak Ojciec Najlepszy...

      • 20 22

      • Następny cymbał...

        jak nie masz nic mądrego do powiedzenia to milcz..

        • 24 14

      • Nie podniecaj się tak bo już 2 raz próbują

        znając władze Gdyni to na 100% im się nie uda

        • 1 14

    • Oj, wiele tych kroków musi jeszcze zrobić Gdynia, by mieć dobrą komunikację. (6)

      Właściwie ten marsz wciąż przed nią!

      • 9 20

      • nie musi,ma bardzo dobrą (5)

        w Bolkowie jeszcze lata całe ikarusy wysoko podłogowe stare sztrucle śmigały jak my nowe mieliśmy...i są sugestywnie wymieniane na jeszcze nowsze więc przestań bredzić..

        • 16 11

        • Coś Ci się pomyliło bo w jak to określasz Bolkowie już dawno cała flota była niskopodłodowa a u nas złom jeszcze jeździł

          W Gdyni wcześniej zaczęto wymieniać autobusy na nowe (jeszcze za Cegielskiej) ale to Gdańsk szybciej wymienił całą flotę. W Gdańsku prawie wszystkie autobusy są klimatyzowane a u nas słabo to wygląda. Podobnie jest z biletomatami, które są tam od lat a w Gdyni nie ma do tej pory ani jednego

          • 12 15

        • Bolkowie? (2)

          Kolejny zakompleksiony, jak nie porówna do Gdańska to się ze#sr* z zawiści

          • 1 7

          • i na wzajem...poczytaj najpierw co Gdańszczanie o Gdyni wypisują (1)

            i wtedy pisz kto jest zawistny..

            • 7 1

            • tak, ale dałeś się wciagnać i zrobiłaś to samo

              pokaż, że ejsteś lepszy następnym razem
              i trzymaj poziom

              • 1 0

        • "nowe" gdynskie - rocznikowo to samo co stare ikarusy

          niemiec plakal jak sprzedawal

          ikary z 1993 które danzig również już dawno wycofal moglyby do dziś spokojnie smigac

          • 0 6

    • Jaki do przodu pal mniej zioła przecież cały artykuł jest że przetarg STOI i nie wiadomo czy bedzie (3)

      • 3 6

      • Gamoniu (2)

        Nie czytam artykułów!
        Pisze bo wiem

        • 2 2

        • (1)

          Bo za to mi płaci wydział komunikacji UM Gdynia.

          • 7 14

          • Płacą POwaleni w Bolkowie

            więc nie trafiłeś..

            • 9 4

    • Troll UM Gdynia zawsze na posterunku... (2)

      A że post nijak się mający do treści artykułu - to nic. Ważne, że Gdynia (Samorządność WS) cudowna, śwuetlana, wspaniała.

      • 6 15

      • Za to ty trollu widzę, że o 5:43 wypisujesz swoje wypociny. Komentarz wyżej o 5:44. (1)

        • 9 5

        • Nie każdy pracuje w UM. Niektórzy muszą trochę wcześniej wstawać

          • 5 6

    • kaszub

      Zwrotu nie widzę raczej klop po ty

      • 0 0

  • Gazownikom i diźlarzom (6)

    Mówimy nie,nie róbcie obciachu.

    • 15 62

    • (4)

      Dieslom mowimy TAK ale w traktorachbi ciezarowkach.

      • 10 7

      • Ekologiczna Gdynia brawo!!! (2)

        Smród starych autobusów w Gdańsku zatruwa mieszkańców :(

        • 4 9

        • Flota autobusowa w Gdańsku jest dużo młodsza niż w Gdyni do tego dużo więcej autobusów posiada klimatyzację (1)

          • 11 3

          • Mieć a używać to znacząca różnica

            • 1 1

      • można juz przerobić na bi-fuel: diesel-gaz CNG i wtedy jest ekologiczniejszy i mniej syfi\

        • 0 3

    • gaz jest ekologiczny! diesel trujący

      • 3 2

  • zróbcie cos z menelami w komunikacji (5)

    bo jak taki wejdzie to z zrz*gać się idzie

    • 76 19

    • No właśnie, regulamin wyraźnie o manelach wspomina (2)

      tylko co z tego, jak kierowca otwiera takiemu drzwi i zapraszamy do środka.

      • 7 10

      • nie kłam (1)

        że kierowca otwiera takiemu drzwi- teraz to każdy sam sobie otwiera

        • 13 3

        • a Ty ciołku pewnie 1 lutego pierwszy raz autobusem jechałeś

          • 2 9

    • Rozumiem, że w innych miastach menele nie wchodzą do autobusów??

      Puknij się w łeb.

      • 8 4

    • A przecież tak nawołujecie do jazdy komunikacją miejską. To jak to jest? Mam rzygać czy jeździć wygodnie w pachnącym aucie?

      • 1 4

  • Kupcie szroty Solbusy (14)

    Bedzie fajnie

    • 11 39

    • (2)

      Chyba nie jesteś z gdańska, bo macie właśnie takie szroty od jakiegoś czasu

      • 18 6

      • Niby jakie madralo?

        • 3 16

      • I właśnie dlatego wie,jakie to badziewie

        Podobno niektóre egzemplarze w innych miastach bywają lepsze (inne równie słabe),ale pierwsza seria jeżdżąca po Gdańsku to zdecydowanie argument przeciw kupowaniu Solbusów.

        • 4 1

    • Czytaj i komentuj (5)

      o swojej wiosce Bolkowie...tu nic nie masz do powiedzenia !!!

      • 16 4

      • Chyba ty sledziu (4)

        • 3 18

        • nie obraziłeś mnie (3)

          te żałosne śledziu nie robi na mnie wrażenia......Bolkowo to by było straszne..ale ja z Gdyni jestem..a ty z Bolkowa..

          • 16 5

          • Czyli smiedzisz znaczy jeszcze żyjesz (2)

            Przynajmniej my mamy Bolka a wy co? stolec

            • 3 16

            • śmieszny jesteś (1)

              nie dziwię się że riposty nie masz odpowiedniej...jakbym był z Bolkowa i miał w nim kabla Bolka to też nie wiedział bym co odpisać...

              • 12 0

              • widać, że ferie

                • 0 6

    • Całą Gdynie to można na piechote przejsc... (3)

      po co wam autobusy?

      • 7 17

      • po to żebyś zazdrościł... (2)

        • 15 4

        • Nie ma czego (1)

          • 2 13

          • oj ma czego...

            • 13 0

    • a ty z konkurencji?

      • 0 0

  • CNG ptzereklamowany (9)

    Autobusy na CNG się nie opłacają. Eksploatacja jest o wiele droższa niż diesle euro 6.

    • 38 18

    • Właśnie, że się opłacają (3)

      To Diesle w ostatecznym rozrachunku się nie opłacają. Zresztą powoli wchodzi (do nas też przyjdzie) w życie plan ograniczania a w końcu zaprzestania produkcji i użytkowania diesli.

      • 10 8

      • (2)

        A wiesz czemu? Chodzi o uzależnienie społeczeństw od dostawców benzyny i gazu.
        Olej napędowy każdy może sobie wyprodukować SAM (zresztą pierwsze diesle były na olej z orzeszków arachidowych), co najwyżej silnik nie będzie miał pełnych osiągów, ale będzie jeździł. Benzyny sobie samemu nie wyprodukujesz, to technologicznie niemożliwe.

        • 7 1

        • silniki benzynowe mogą działać (latami) na bioetanolu

          także jeden pies...

          • 5 0

        • To też prawda.

          Lobby naftowe dusiło alternatywne źródła energii przez dziesięciolecia. Tak samo jak lobby papiernicze w USA zmusiło rząd a potem inne kraje do delegalizacji marihuany. Później pałeczkę w tym względzie przejęły koncerny tytoniowe. Rozumiem takie zjawiska na wolnym rynku, aczkolwiek w Polsce firmy paliwowe należą do skarbu państwa (na marginesie - prądu też nie mogę sobie sam produkować. Mało, nawet nie mogę mieszkać w np. domku gdzie nie ma poprowadzonej sieci).
          Co do tematu głównego, diesel jest per saldo nieopłacalny z zupełnie innych względów. Nie przytoczę dokładnych liczb (do znalezienia w necie), ale to główna przyczyna wprowadzania w krajach rozwiniętych zakazu używania diesli. Mniej więcej chodzi o to samo co w przypadku papierosów. Niby rządy ciągną kasę z akcyzy itp. itd. ze sprzedaży fajek, ale koszty leczenia chorób są i tak większe, więc gdyby nagle zdelegalizować tytoń, państwo wyszło by na + (po pewnym czasie). Chyba jakiś kraj skandynawski tak zrobi za kilka lat o ile się nie mylę (już jest to przyklepane). Podobnie jest z dieslem. Tylko się o tym tak głośno nie trąbi jak o papierosach. No i gdzieś tam w krajach rozwiniętych ktoś w końcu posłuchał naukowców i pokalkulował i tak wyszło. Także może diesel dla zwykłego użytkownika jest tańszy, ale dla całości już nie. Sam diesel (paliwo) też zostanie wkrótce obłożony dodatkowym podatkiem tak aby zmusić przemysł do przestawienia się na benzynę. Zresztą tendencja jest taka, że niebawem (za mojego życia, a mam 35 lat) benzyniaki i diesle będziemy oglądać w muzeach. Miasta tylko elektryczne pojazdy, transport towarowy cng/hybryda). Przy obecnych cenach ropy żadne lobby już tego nie powstrzyma. Ale u nas jak to u nas. Do usranej śmierci będziemy katowali ropniaki, palili wyngel i inne takie. Moim zdaniem świat stoi u progu energetycznej rewolucji i właśnie teraz jest idealny czas na rozwój przez naszych nowych technologii, ale ten durny naród tego nie kuma, więc dalej zamiast dotacji dla nowych technologii pakuje dziesiątki miliardów na elektrownię węglową i kopalnie (beka, nawet trudno dziś kupić kombajny do kopalni bo coraz mniej się ich produkuje - nie ma na nie zbytu).
          Powodzenia Polsko.

          • 8 2

    • Euro 20. Najlepiej VW. Dalej sobie e wierz w te glupkowate certyfikaty unii europejskiej

      • 8 1

    • po 2.9 zł/m3 autobusy na CNG się nie opłacają (2)

      Opłaca się to, że unia daje kasę na ich zakup. Na Diesle nie ma takich dużych dotacji. Tyle w temacie. 3.6 zł/l diesla i 2.9 za m3 CNG, którego autobus pali więcej? Kto tu widzi interes?
      Mnie się CNG nie opłaca, jeśli mam kupić auto za swoje pieniądze. CNG nie jest przereklamowany tylko systematycznie likwidowany. Poczytajcie o likwidacji floty CNG w ZKM Dębica, poczytajcie tu:
      http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/interpelacja.xsp?typ=INT&nr=155

      Wpiszcie w google likwidacja stacji CNG, likwidacja CNG Gdynia, ul. Hutnicza. Ile ostatnio stacji CNG zamknięto, ile otwarto. W całej Polsce jest ich 20, w Niemczech - 1000.

      • 4 2

      • Lepiej mieć dopłatę do zakupu autobusu na CNG, eksploatacja jest już mniejszym kosztem przecież. (1)

        Spalisz mniej olej napędowego za 3,6 zł, więcej CNG za 2,9, ale różnica jest znikoma, a dotacja ogromna.
        Poza tym, jeśli ty przytaczasz interpelacje Marcina Horały, o której nikt tu w trójmieście nie wie, oprócz samego Horały i jego popleczników z Gdyni (Felmet i te sprawy), to pokazuje, że jesteś trollem piszącym dla Horały i PIS na zamówienie i masz w tym interes, żeby przedstawić swojego mocodawcę (Horałę?) w jak najlepszym świetle.

        • 0 3

        • żaden z ciebie liberał - raczej miłośnik nomenklatury, oligarchii i antydemokratycznego dyktatu unii (czytaj niemiec)

          • 0 0

    • Ty się znasz na dieslu? Jak ci po 200 tys. km, wysiądzie osprzęt od diesla, to koszty idą w tysiące złotych.

      Więc sama eksploatacja to nie wszystko.

      • 0 0

  • uprzejma uwaga (8)

    Może zamiast marnotrawić pieniądze na kosztowne pojazdy, pan dyrektor O.W. wyśle więcej standardowych pojazdów na przepełnioną linię 152.

    • 54 8

    • Niech lepiej zmienią rozkład

      I zwiększą częstotliwość 152 w godzinach szczytu. Są godziny, kiedy 152 kursuje z zapełnieniem 20%.

      • 19 1

    • W Gdyni władza wie lepiej co wysłać i gdzie. (4)

      Ty masz być zadowolony i wielbić. Nie umiesz docenić tego, że władza robi Ci lepiej, nawet gdyby Tobie samemu się wydawało, że jest gorzej.

      • 19 1

      • Nie przesadzaj (1)

        bo ryjesz młodym psychikę.

        • 2 7

        • ty masz juz zrytą

          • 0 2

      • Postanowiłem do reszty... (1)

        Co ma "władza" do rozkładu autobusu? Pokaż mi w jakim kolwiek mieście, linie które przynajmniej raz dziennie nie są zatłoczone?

        • 1 4

        • racja "nie da się" "spisek"

          • 2 0

    • Trochę częściej erki w godzinach szczytu też by się przydały. (1)

      • 5 0

      • R-ka w godzinach szczytu jeździ co 10 minut :P

        • 0 1

  • Lepsze to niz diesel, (3)

    ale po co hybryda? Nie lepiej 100% elektryczny?

    • 13 23

    • Niemiecki wynalazek. (2)

      A poza tym maja za duzo gazu z Rosji wiec musza to jakos spozytkowac i potem sprzedawac te autobusy do Rosji.

      • 3 1

      • Ekologiczne gazowo elektryczne super, w Gdańsku trują diesle (1)

        • 1 4

        • jeszcze żaden nie wyjechał na drogę (sorry jeden spalił się w Częstochowie)
          jeszcze ich nawet nie kupiono
          ani nie zamówiono
          ale już jest super
          i najważniejsze że lepiej niż w Gdańsku
          Gdynia to jednak stan umysłu

          • 8 1

  • (18)

    biletomaty zamontujcie, bo nadal trzeba je hurtowo u kierowcy kupować. biznesmeni za dychę

    • 56 24

    • to zakup bilety w kiosku i nie będzie problemu (15)

      karnety są po to, żeby takie sknerusy jak ty nie kupowali u kierowcy pojedynczego biletu bo kierowca jak sama nazwa wskazuje ma kierować, a nie bawić się w kioskarza. A jak ci nie pasuje to nie wyjeżdżaj za granice swojej gdańskiej wsi i nie będzie problemu.

      • 9 28

      • Będąc w Gdyni raz na rok i potrzebujac jeden bilet, mam karnet kupować? (11)

        Cały cywilizowany świat opanował już zagadnienie automatów biletowych, tylko w Gdyni to wciąż niezbadana, tajemnicza materia. A podobno taka ta Gdynia nowoczesna...

        • 29 8

        • (7)

          A Ty zamieniłeś się łbem na d*pę? Podpowiem Ci jak możesz sobie poradzić ze swoim problemem - idziesz do kiosku (który z reguły znajduje się w niedalekiej okolicy od przystanku), prosisz o jeden bilet (norm/ulg) i z takim biletem możesz udać się na przystanek, a następnie wejść do autobusu i wcześniej zakupiony bilet należy skasować. I w takim przypadku nie musisz wyżalać się w komentarzach, że kierowca sprzedaje karnety, a nie pojedyncze bilety ;)

          • 8 23

          • To, że ty masz kiosk po wyjściu z urzędu miasta, to jeszcze nie wszystko. (3)

            Są jeszcze inne dzielnice, w których kiosku nie uświadczysz. To ma być powszechna usługa, dostępna dla wszystkich. Inne miasta nie mają z tym problemu. A twoja arogancja i bezczelność jest jakby odbiciem postawy miejscowych władz, które też zdają się nie liczyć z nikim i z niczym. Same wiedzą lepiej! Wniosek jest taki, że gdy tylko się da, najlepiej omijać Gdynię szerokim łukiem.

            • 26 7

            • poza tym kioski są już zamknięte po godz 18:00, dzbanie z ZKM

              • 16 3

            • Beksa (1)

              Nie popłacz się tylko z tego powodu, że kiosku nie możesz znaleźć. BTW istnieje coś takiego jak bilet godzinny... i nie musisz już kupować całego karnetu...

              • 4 12

              • yhm

                godzinny tańszy na zwykłe linie i droższy na wszystkie - oczywiście tańszego nigdzie nie można dostać, co obok braku biletomatów jest ewenementem na skalę światową.

                Według szczurków oczywiście ewenementem na plus.

                • 0 1

          • Z reguły to takiego kiosku nie ma

            Służę za to przykładami z ostatnich 3 lat gdy kiosk zamknięto.

            • 15 4

          • (1)

            Byłoby też sprawniej gdyby zamiast prehistorycznych karnetów, wprowadzili rozwiązanie jak MZK Wejherowo. Wsiadaj dajesz kasę, mówisz jaki bilet, szofer naciska guzik, bilet się drukuje, odrywasz i tyle...

            • 2 0

            • czyli w Wejherowie jest jak wszędzie na świecie. Jakoś można kierować i sprzedawać bilety. tylko u nas marketingowcy z zkm po akademii paznokcia wykoncypowali że więcej zarobią jak będą sprzedawać bilety pakietami.

              • 0 0

        • Kup sobie w telefonie bilet. Jednorazowy, Tańszy. (2)

          • 2 6

          • Jak mam kupować w telefonie? (1)

            Przyniosą mi do domu? Ile to trwa? I ew. jaki to numer?

            • 0 1

            • No widzisz. Trochę technologii i się gubisz.

              • 0 0

      • Gdańsk jest pod tym względem o niebo przyjaźniejszy. (2)

        W Gdyni jak zwykle: po głupiemu, ale po mojemu. Uczcie się od lepszych, to nie wstyd!

        • 22 5

        • nie ma Gdańska...teraz jest Bolkowo (1)

          • 1 9

          • Tylko w Twojej chorej głowie

            • 0 0

    • Po co?!

      • 1 4

    • Gdynia likwiduje kioski, hehe

      • 5 1

  • Jak można nie spożytkować pieniędzy? (3)

    Jakaś oferma nie podpisuje umowy kupna na czas, czy po prostu kombinują jak tu wydać troszkę więcej, aby do własnej kieszeni wpadło?

    • 22 12

    • żeby spożytkować to trzeba najpierw mieć wkład własny (2)

      czyli de facto wziąć pożyczkę i spirala długu się powiększa. unia może "daje" pieniądze, ale wymaga żebyś sam ileś procent dołożył.

      • 8 2

      • + unia decyduje po części o warunkach zakupu i jakie firmy mogą być brane pod uwagę w przetargu. Następnie wygrana firma daje "zadość uczynienie" unii i suma sumarum unia wychodzi na 0, ale jest wielkie gadanie jaka to unia jest wspaniała że daje tyle kasy na rozbudowę POlski.

        • 3 4

      • Za to co poszło na muzeum emigracji wydać na wkład własny byłoby na jakieś 100 autobusów

        • 10 0

  • hybryda (1)

    jak wezmą hybrydę to PKM już może upadłość ogłosić. Mam nadzieję że jest tam ktoś kto potrafi policzyć jakie są koszty eksploatacji takich wynalazków.

    • 14 6

    • Zaczną liczy, gdy się Excel z budżetem wyspie

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane