• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyński Węzeł Wzgórze wymaga metamorfozy

Krzysztof Koprowski
20 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wzgórze: kałuże w tunelu po każdej ulewie
Węzeł Wzgórze z pewnością nie należy do wizytówek Gdyni, a swoim wyglądem raczej odstrasza niż przyciąga mieszkańców. Węzeł Wzgórze z pewnością nie należy do wizytówek Gdyni, a swoim wyglądem raczej odstrasza niż przyciąga mieszkańców.

Węzeł Wzgórze wymaga natychmiastowej poprawy estetyki, a docelowo całkowitej metamorfozy wizualnej - takie wnioski płyną z warsztatów, które odbywały się przez ostatnie tygodnie w Wyższej Szkole Administracji i Biznesu w Gdyni w ramach projektu Ekometropolia.



Czy wierzysz, że urzędnicy wezmą sobie do serca opinie uczestników warsztatów?

Warsztaty z mieszkańcami odbyły się trzykrotnie i dotyczyły diagnozy oraz propozycji przekształceń obszaru Węzła św. Maksymiliana (zwanego też Węzłem Wzgórze) zobacz na mapie Gdyni. Uczestnicy (łącznie ok. 50 osób) wykonali też tzw. mapy mentalne tego obszaru, które zawierają ich opinie na temat stanu zagospodarowania konkretnych miejsc.

- Węzeł Wzgórze to kluczowa przestrzeń w Gdyni i węzeł o znaczeniu aglomeracyjnym. Jego rola wkrótce jeszcze bardziej wzrośnie za sprawą będącego w rozbudowie ogromnego centrum handlowego oraz planowanego przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Celem warsztatów było nie projektowanie od zera, a próba "przetworzenia" miejsca przy jednoczesnym trzymaniu się planów zagospodarowania czy struktury własności gruntów - tłumaczy Maciej Zielonka, współorganizator warsztatów.

Organizatorzy podkreślają, że udział w nich wzięły osoby, które stanowią dość reprezentatywną grupę - pojawiła się więc zarówno młodzież, jak i grupa seniorów. Nie brakowało też osób, które korzystają z węzła pieszo, rowerem czy autem i komunikacją miejską.

- Uczestnicy warsztatów byli w pewien sposób ekspertami. I nie chodzi nam tu o wiedzę naukową, a różne doświadczenia i specyficzną wiedzę np. matka z wózkiem, która pod swoim kątem ocenia walory tego węzła. Naszym zamierzeniem było to, aby niczego nie narzucać uczestnikom. Wszystkie opinie i pomysły zostały wypracowane wyłącznie przez uczestników - mówi Marta Gibczyńska, biorąca udział w organizacji warsztatów.

Wynik warsztatów niemalże jednogłośnie wskazuje na to, że najwięcej zastrzeżeń budzi estetyka całego węzła i nie do końca przemyślana jego funkcjonalność.

- Węzeł jest bardzo rozciągnięty, stanowi zespół aż trzech tuneli (pod jezdniami ul. Władysława IV i Świętojańskiej, pod torami kolejowymi i pod jezdniami Drogi Gdyńskiej), gdzie pieszy nie czuje się ani komfortowo, ani bezpiecznie. Wiele osób podkreślało, że nieistniejąca już księgarnia nadawała przestrzeni pewnego "ducha miejsca", a dodatkowo można było odnieść wrażenie, że ktoś dba o tę przestrzeń - dodaje Zielonka.

Nie brakuje też głosów negatywnych ze strony rowerzystów, dla których węzeł jest niewygodny i jednocześnie niezbyt bezpieczny z racji braku wyznaczonej drogi rowerowej. Dodatkowo minusem są bardzo wąskie rampy, gdzie z trudem mija się dwóch rowerzystów, którzy muszą jeszcze lawirować między pieszymi.

Jakie pomysły mają uczestnicy? To przede wszystkim kolorystyka, która powinna zmienić się z mocnej żółci na bardziej stonowane barwy - Praktycznie wszyscy skłaniali ku barwom gdyńskiego modernizmu, a więc bieli i szarości. Sam węzeł jest dodatkowo bardzo słabo oznakowany i nieczytelny dla kogoś, kto słabo zna ten obszar Gdyni. Należy też inaczej zaaranżować strefy wejść, gdyż obecnie zniechęcają do korzystania z tunelu, który z racji uwarunkowań terenowych i technicznych musi istnieć - wylicza Gibczyńska.

Mieszkańcy wymyślili więc koncepcję "tunelu zagłębionego", czyli poszerzenie strefy wejść o place miejsce z lokalami handlowo-usługowymi. Dodatkowo chcą, by w tunelu pojawiły się chociaż schematy umiejscowienia przystanków i wyjść, podobne do tych, jakie przygotował dla innych miejsc tego typu Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej.

Sam tunel mógłby też być miejscem wystaw, wzbogaconą np. o interaktywne, zmienne oświetlenie. Nie brakowało też wniosków o utworzenie parkingów rowerowych, dodatkowe przejście naziemne przez ul. Władysława IV (w miejscu, gdzie auta i tak oczekują na zmianę świateł sygnalizacji) oraz parkingu kiss&ride (czyli miejsca, gdzie można na chwilę zatrzymać się autem celem podwiezienia znajomego). Śmiałą wizją jest natomiast zadaszenie docelowych peronów kolejowych jedną, szklaną kopułą na wzór wrocławskiego dworca lub zachodnioeuropejskich stacji.

- Po ostatniej przebudowie węzła można mieć wrażenie, że sytuacja się pogorszyła, bo próbowano rozwiązać problem tylko ruchu samochodowego. Gdyby nie skupiano się wyłącznie na uzyskaniu przepustowości dla aut, wiele problemów wystąpiłoby w tej przestrzeni w innej skali. Istnieje wyraźna potrzeba reorientacji polityki przestrzennej miasta na ludzi-pieszych, a nie samochody - zwraca uwagę Piotr Kuropatwiński, wiceprezydent Europejskiej Federacji Cyklistów.

W podobnym duchu skupione są też postulaty uczestników. Według nich, projektowanie powinno zaczynać się od potrzeb pieszych, rowerzystów, pasażerów komunikacji miejskiej, a dopiero na końcu kierowców aut.

- Wykonana została świetna praca, ale to właściwie dopiero początek. Być może należałoby się zastanowić jak dalej pokierować tymi pomysłami np. spróbować przenieść je na jeden projekt i sprawdzić jak przekłada się to na konkretne rozwiązania w przestrzeni? - zastanawia się Piotr Lorens, kierownik katedry urbanistyki i planowania regionalnego na wydziale architektury Politechniki Gdańskiej.

Organizatorzy zapowiadają, że wyniki warsztatów umieszczą w Internecie. Planuje się też przeprowadzenie "Święta Wzgórza" wraz z radami dzielnic oraz przejazdu rowerzystów w ramach tzw. mas krytycznych. - Pragniemy podejmować dalsze kroki, by wykorzystać potencjał grupy, która wytworzyła się w trakcie warsztatów. Będziemy się starali przekonać też do pomysłów gdyńskich urzędników, kolej oraz właścicieli centrum handlowego - kończy Maciej Zielonka.

Miejsca

  • WSAiB Gdynia, Kielecka 7

Wydarzenia

Opinie (157) 4 zablokowane

  • Na ścianie powinien powstać mural ku czci Lecha Wałęsy (7)

    który wzmocniłby naszą Młodą Demokrację

    • 34 65

    • eee, lepszy byłby z wrakiem tupolewa (3)

      i sylwetka Prezydenta. My Polacy (Prawdziwi Polacy) wolimy tragiczne rocznice, męczeństwo, groby, krzyże itp.

      • 15 19

      • Czytasz Wałęsa, myslisz Jarosław

        co to za natręctwo?

        • 16 6

      • i do tego papież

        oczywiście tej jedyny prawdziwy. nie jakieś niemieckie czy argentyńskie podróby!

        • 11 12

      • nie rozumiesz, nie pisz, szkoda czasu

        • 10 2

    • Wielki mural z podobizną Szczurka - fanatyka koszykówki, który (1)

      w ciagu 10 ostatnich lat posłał gdyńskiego kosza na dno(APG i Kager)!

      • 24 9

      • ???

        od którego roku Asseco gra w Gdyni? Kager to chyba był pierwotnie z Rumi pod szyldem Viking. I dobrze że rozpadły/rozpadają się twory bez Gdyńskiej historii. Niech Asseco rozwalą i niech zostanie tylko Start, klub z przeszłością.

        • 1 2

    • ja proponuję Tuska, przecież to nasz najwspanialszy wódz i ojciec narodu!

      • 14 5

  • Chciałabym wierzyć, że coś się zmieni. (1)

    • 47 5

    • no nie wierze za miast zając się np. opatem to ci o kwiatkach i kolorach dyskutują w gotowych już projektach...

      • 3 5

  • jasne, najpierw zrobili słaby projekt (9)

    budowa sparaliżowała Gdynie na wiele miesięcy, wyszedł koszmarek, a teraz będą mysleć jak to poprawić.
    Masakra...

    • 135 16

    • projekt był słaby racja. (7)

      ale tu problem jest taki, że abstrahując od tego czy komunikacyjnie był dobry i przemyślany (...) to nie uwzględniał praktycznie ŻADNEJ zieleni, piesi zostali potraktowani jak kierowcy samochodów w tunelu przez który "mają się przetransportować" nie powodując zbędnych utrudnień. obecnie odchodzi się od takiego modelu. nie chodzi też o to żeby zagracić go mnóstwem straganów po obu stronach jak np w gdańsku przy pkp. ale uczynić go bardziej przyjaznym, a mniej betonowym.
      można dyskutować czy miasto ma obecnie pilniejsze wydatki, czy nie, ale odnoszę wrażenie że po prostu nikt o tym nie pomyślał na etapie projektu...
      a przecież prezydent zatrudnia ogrodnika miejskiego, jest wydział architektury itd mogli zająć jakieś stanowisko przy opiniowaniu (a może w ogóle nie opiniowali?) projektu przebudowy

      • 34 5

      • (5)

        Polacy co za naród wiecznie niezadowoleni...
        Czy to się kiedyś zmieni?
        Mało ci zieleni w gminie Gdynia?
        przecież połowa powierzchni to las...
        Ja rozumie że gdyby to była inwestycja w mieście bez drzew, parków i lasów to można było by mieć podwyższone wymagania co do "zielonej" estetyki ale w Gdyni uważam to za bezzasadnie wydane pieniądze...

        • 14 30

        • (3)

          a Gdynia to nie tylko centrum są tez inne dzielnice gdzie nie ma nawet utwardzonej drogi a wy się tu nad kolorami i wiatkami zastanawiacie...
          ręce opadają

          • 12 15

          • I co z tego, że są takie dzielnice? (1)

            Wszędzie takie są

            • 15 2

            • bo nie ma kasy na ich utwardzenie ale na kwiatki i trawniki po urzędem miasta zawsze się coś znajdzie :)

              • 1 0

          • OK, bądź nastepnym M.Zielonka, współorganizatorem warsztatów w swojej dzielnicy

            a nie czekaj aż Ci wszystko podadzą na tacy, a potem jeszcze wybrzydzaj i marudź?

            Jestem cały pod wrażeniem tej inicjatywy oddolnej oby takich w Gdyni jak najwięcej i aby nam tak potrzebne marzenia się wcielały w życie

            • 5 2

        • fakt!

          jest las. i do tego pas nadmorski. polikwidować wszystkie trawniki! to co jest powinno wystarczyć!
          "i nie będzie niczego!"

          • 5 1

      • Ogrodnik miejska

        chyba akurat została zatrudniona później.

        • 2 3

    • Stanisława to też ładne imię,

      ale musisz zrozumieć, że Władze Gdyni nie mają takich kolesi w rządzie jak ma Gdańsk, którzy musi odrzucać oferty tych pragnących się przypodobać. A jak im zabraknie to minister przywiezie kasę jak miało to miejsce z N.Słowackiego.

      Czy Stanisławie trudno to zrozumieć? Gdynia albo by nie miała nic albo ma taki węzeł jaki ma. Moim zdaniem zawsze to COŚ!

      • 2 3

  • Nie przesadzajcie, mnie nic tam nie odstrasza (podpis pod zdjęciem) (5)

    a pomaga szybko dostac sie od skmki na uczelnie

    Poza tym jest tam czysto, nawet nie ma żadnego pseudo graffiti, bo są kamery

    znów polskie marudzenie i szukanie dziury w całym

    • 121 35

    • nie pisz że na uczelnię tylko napisz prawdę (1)

      że do urzędu miasta. miej odwagi trochę

      • 27 16

      • hahaha

        dobre :D
        a można było pociągnąć to dalej "że do synagogi. miej...." :D

        • 16 2

    • pseudo poprawki (2)

      To jest najpiękniejsze miejsce w Gdyni nie rozumiem o co chodzi tym ludziom. Nie zgadam się z ani jednym punktem tych pseudo warsztatów a najbardziej z kwestią kolorystyczną, jest fajny jasny kolor a chcą popsuć ten tunel jakimiś szarymi kolorami przy których będzie po prostu ponuro. Ja licze na to że nie dojdzie do tych pseudo poprawek zniszczenia tego co jest już doskonałe

      • 12 13

      • Wracaj jeść zupę (1)

        j.w

        • 5 3

        • w Mielnie

          • 2 1

  • (31)

    Powoli rowerzyści zaczynają przypominać homosiów. Wszystko co nie jest wykonane przede wszystkim z myślą o nich jest niedobre i wymaga natychmiastowej poprawy tak aby najważniejsi byli tylko i wyłącznie oni. Jednych i drugich jest w społeczeństwie niewielki procent a to oni mają najwięcej do powiedzenia, najczęściej w formie pretensji. Może wreszcie warto byłoby przypomnieć sobie, że miasto powinno być budowane pod te grupy ludzi, których jest najwięcej czyli pieszych i zmotoryzowanych.

    • 87 80

    • (1)

      wez sie ogarnij..oserwator..ehhh

      • 12 16

      • spokojny obserwator zmian

        ma problem bo nie może cisnąć przez miasto 200km/h swoim stuningowanym 20 letnim Golfem ;-))

        • 12 8

    • rowerzyści (3)

      Święta prawda. To niebezpieczna grupa. Pozdrawiam zwykłych użytkowników rowerów.

      • 20 10

      • Rowerzyści starają się zachowywać racjonalnie w sytuacjach absurdalnych (2)

        (np. puszczanie pieszych tunelem z obustronnymi pochylniami i jednoczesny zakaz wjazdu tam rowerzystów z nakazem zasuwania 100m dalej, zeskakiwania z siodełka i czekania na czerwonym świetle).
        Tak to jest, gdy myśląc o ludziach, pamięta się tylko o niektórych z nich (a i to nie zawsze).
        Udział ruchu rowerowego w ruchu miejskim wzrastał w ciągu ostatniej dekady i wzrastać będzie nadal. Już parę lat temu był na tyle znaczny, że nie należało ruszać z budową Węzła na podstawie przestarzałych analiz i wytycznych. Dzisiaj skutek jest taki, że rowerzyści i tak jeżdżą tunelem, a na zakazy i wysyłanie ich kilkusetmetrowym objazdem z przechodzeniem po pasach pukają się w czoło.

        Następny absurd rowerowy szykuje się wzdłuż powiększonego CH "Wzgórze", gdzie rowerzyści będą zmuszeni stawać parę razy i czekać na niekończący się sznur pojazdów wjeżdżających i wyjeżdżających z parkingów.

        • 7 5

        • (1)

          i tak sobie czekanie odbijacie później pędzać slalomem pomiędzy pieszymi po chodniku, przejeżdżając na przejściu kiedy pali się czerwone światło i drąc czerwone spocone gęby na staruszki lub matki z wózkami które jaśnie panu w obcisłych gaciach nie dość szybko uciekają z drogi
          jak widać z zapisu powyżej coraz częstsze przypadki chamów na rowerach nazywa się teraz "racjonalnym zachowanie w sytuacjach absurdalnych"
          zamiast więc tkwić w absurdalnym korku proponuję kierowcom zachować się racjonalnie i pojechać chodnikiem

          • 8 4

          • Do mnie gościu też kierujesz uwagi ? Nie przypominam sobie abym

            śmigał na rowerze między pieszymi. A czerwone światło na rowerze przejeżdżam po uprzednim upewnieniu się że ustał ruch któremu pali się jeszcze zielone światło (nikogo nie ma i nikt nie nadjedzie) . Tak jak jest to na Zachodzie. Żadnemu jaśnie panu kierowcy nie wjechałem na czerwonym przed maskę i nie zamierzam i nie wjeżdżam też gdy lada moment mogą ruszyć na zielonym. A jak skrzyżowanie jest opustoszałe to nie wiem dlaczego czerwone światło ma mnie trzymać nie wiadomo ile czasu.
            Co wolno pieszym i rowerzystom to nie wolno samochodom. A ja jako kierowca auta się z tym zgadzam jadąc nim - szybkim i wygodnym (nie męczącym) środkiem lokomocji. Coś za coś - samochodem dojadę szybciej ale nie muszę mieć nadmiar przywilei kosztem pieszych i rowerzystów.

            • 1 4

    • a może rowerzyści to poprostu (7)

      taka grupa obywateli, która sie interesuje infrastrukturą i walczy o swoje?

      • 19 12

      • Jakie "swoje"? Kto im to swoje dał, żeby wcześniej niby ktoś odebrał? (6)

        • 7 15

        • A ty o swoje nie walczysz? (4)

          O wycięcie lasów trójmiejskich pod drogi? O walkę z bezpłodnością? O uznanie sentencji: "atak osobisty to przyznanie racji" za aksjomat? Każdy walczy o swoje. Na tym polega świat i ewolucja. Na razie póki co, technokraci, samochodziarze i deweloperzy oraz Matematyk, do tego kierowca, M i Antysocjopata w trójcy jedyny wygrywają tę walkę ewolucyjną; Dróg przybywa, zieleni ubywa, pomimo rosnącej ilości rowerzystów (to fakt, tkwi jak kolec w twojej świadomości). No i jeszcze ta lewackość.

          • 7 10

          • No to przyjdź do mnie do domu. Powiedz, że jest Twój, dam Ci go. (3)

            W zamian oczekuję tylko uśmiechu.

            Nie żal Ci samosiejek wyciętych dla PKM? Talentu komediowego nic, a nic. Ale nie przejmuj się. To najrzadsza z umiejętności.

            • 8 6

            • Matematyku, do tego kierowco, M. i Antysocjopaty w trójcy jedyny (2)

              Nie mam zamiaru ci zabierać domu. Mieszkaj sobie w nim spokojnie. Tylko nie zapuszczaj się w tunele w Gdyni na Wzgórzu Świętego Maksymiliana.

              Dla ciebie pojęcie "wspólny" nie istnieje.
              Wszak nieraz to sam podkreślałeś. I dlatego chcesz zabrać "wspólne" w twoim pięciu "lewackie, komunistyczne" i oddać w ręce prywatne i ogrodzić.

              Zawsze mi jest żal przyrody. Natomiast tobie nie jest nigdy jej żal, szczególnie wycinanej pod drogi.

              Talentu komediowego nie mam, nic, a nic.

              Atak osobisty przyznaniem racji.

              Ropy przybywa, a nie ubywa.

              Rowerzyści dyskryminują kierowców szczególnie na
              ul. Piwnej, a są na nie mniejszością.

              Jazda rowerem powoduje niepłodność.

              5-3=5

              • 2 1

              • (1)

                Ścieżki rowerowe to nie jest przestrzeń wspólna. Mogą poruszać się po nich wyłącznie rowerzyści. Innym wstęp wzbroniony. Biorąc pod uwagę szerokość ścieżki zabranej z chodnika i szerokość pozostawionego chodnika oraz liczbę pieszych i rowerzystów, to jest to przestrzeń zabrana większości przez mniejszość na wyłączność dla mniejszości.

                • 9 4

              • Tak jak drogi są przenaczone dla samochodów

                i pieszym i rowerzystom nie wolno się po niej poruszać, chyba, że nie ma chodnika lub ścieżki rowerowej. Wtedy poruszanie się po nich regulują przepisy i zwykła przyzwoitość

                Tak jak chodnik przeznaczony jest wyłącznie dla pieszych. Tak też ścieżka rowerowa przeznaczona jest dla rowerzystów, choć może być ścieżka rowerowo-piesza lub pieszo-rowerowa.

                Tak jak nie pali się na dworcach czy w szpitalach, tylko pali się w miejscach do tego przeznaczonych.

                I to wszystko nie jest zaborem publicznej przestrzeni.

                Dla mnie, rowerzysty, osobiście ścieżek rowerowych może nie być, więc pretensje za ich poprowadzenie proszę kierować do urzędników miejskich.

                • 6 1

        • Pieszy > rowerzysta > pasażer transportu publicznego > pasażer samochodu > kierowca samochodu

          Takie są zdrowe priorytety w zdrowym mieście. Chore priorytety zamieniają miasto zdrowe w chore.

          • 7 4

    • (8)

      A CZY PRZEMYŚLANE INWESTYCJE DLA ZMOTORYZOWANYCH I PIESZYCH WYKLUCZAJĄ PRZEMYŚLANE INWESTYCJE DLA ROWERZYSTÓW PAJACU?Czy wymaganie od urzędasów żeby z głową wydawali publiczną kasę i pilnowanie żeby efekt końcowy był przydatny to taka ciężka zbrodnia?W d.. mam tak głęboko jak można ścieżki robione na odwal byle jak byle gdzie bez zjazdu wjazdu kończące się na słupie czy schodach.Jak ma być robione takie ch. stwo to niech oszczędzą kasę i nie robią nic tak będzie zdecydowanie mądrzej a z pewnością taniej

      • 12 7

      • (2)

        Stop dla rowerzystów w tunelu. Rowerzyści w tunelu stanowią zagrożenie dla pieszych. Niedawno taki jeden darł się na mnie z daleka 'Uwaga' i pędził na złamanie karku, ale zwolnić nie zwolnił tylko oczekiwał, że ucieknę na bok przed pędzącym pojazdem.

        • 8 7

        • nie korzystam z tuneli ponieważ poruszam się jezdnią.Prowadzę pojazd i w d.... mam głęboko wycinane z chodnika i pojawiające się jak filip z konopi czerwone chodniki przez niektórych debili nazywane drogami rowerowymi dlatego nie wiem co mnie obchodzą amatorzy i boi d.. py w tunelu dla pieszych?

          • 1 4

        • A jak mają dostać się na drugą stronę torów ? Zarówno w kierunku

          Świętojańskiej jak i na odwrót do CH Wzgórze ? Nie ma na Węźle Cegielskiej pod oboma wiaduktami pod torami ścieżek rowerowych. A sam układ skrzyżowań nie jest bezpieczny aby tu jeździć na rowerze szczególnie skręcając w lewo z Piłsudskiego do CH Wzgórze.
          A że spotkałeś takiego rowerzystę to współczuję - ja też tu jeżdżę na rowerze ale dla mnie masz pierszeństwo i raczej powolutku przejadę obok Ciebie gotowy do zatrzymania się w razie jakbyś niespodziewanie skręcił mi pod koło. Na rowerze nie przenoszę złych nawyków z polskich dróg - dla mnie jazda na rowerze to luz, relaks. Lubię jeździć na nim szybko, ale nie za wszelką cenę i nie kosztem innych.
          W tym tunelu przejeżdżam ze średnią prędkością 10 - 15 km/h (moja średnia na "góralu" to 28 - 30 km/h) zważając na pieszych (dla mnie mają tu absolutne pierwszeństwo) i innych rowerzystów. Aha jescze jedno - gdy trafiam na ludzi wychodzących z peronu kolejki SKM po prostu zatrzymuję się i czekam aż zrobi się luźniej.

          • 3 0

      • Czy kiedyś jakiś moderator... (1)

        ...zechce utemperować tego chama?

        Bardzo prosimy!

        • 4 5

        • Proś sobie

          • 3 1

      • Spokojny Obserwator Zmian miał rację (2)

        Geje robią tak jak na powyższym obrazku: Albo popierasz, albo można Cię opluć, zgnoić, zgnieść. Oczywiście, bezkarnie. W odwrotnej sytuacji, w niektórych krajach, nawet trzy lata w pace. Chociaż szwedzką nie pogardziłbym.

        • 5 6

        • Matematyku czerwieniący się na widok piersi żony Hugh Hefnera

          To zupełnie jak z kierowcami. Krzyczą, wrzeszczą, że dzieje im się krzywda, że fotoradary, że minister Nowak, że remonty. Nawet media mają po swojej stronie. Zupełnie jak z gejami.

          A tak na marginesie Matematyku, do tego kierowco, M i Antysocjopato, w trójcy jedyny. Nic na temat rowerzystów i bezpłodności?

          • 8 7

        • Podobno od częstego pedałowania POwoli zostaje się pedałem !!!

          Czy to nie obrzydliwe ?

          • 6 4

    • spokojny obserwator zmian

      To zupełnie jak z kierowcami. Też krzyczą, że mało dróg się buduje, ciągle się długo remontuje i muszą stać w korkach. Ciągle psioczą, że benzyna za droga. Zachowują się zupełnie jak homosie.

      • 10 2

    • To nie jest kwestia rowerzystów (5)

      Ten tunel jest niezbyt przyjazny dla pieszych. To nie jest atrakcyjna przestrzeń miejska - tylko taka, przez która pieszy przebiega, byle szybciej dotrzeć do celu, który jest gdzieś dalej. A można tę przestrzeń ożywić, - i o tym traktuje artykuł. Nie tylko o rowerzystach.

      • 10 3

      • Ewa (2)

        Dla mnie liczą się tylko kierowcy i inwestycje drogowe, gdyż poruszam się wyłącznie samochodem.

        • 1 8

        • spokojny obserwator zmian nie chodzi piechotą nawet do WC (1)

          O Jeżu Kolczasty, jak on musi cierpieć
          kiedy ma zatwardzenie!

          • 7 0

          • Piszesz tak, bo zazdrościsz,

            gdyż nie stać ciebie na samochód.

            • 1 9

      • A czego byś tam chciała? (1)

        Bud z gaciami, zapiekanek, czy śmierdzących bab sprzedających kwiaty?

        Od kiedy o tunelach myśli się w kategoriach "atrakcyjnej przestrzeni"? One mają być czyste, bezpieczne i umożliwiać przejście. Tyle.

        • 5 2

        • I właśnie taki tunel: czysty, bezpieczny i umożliwiający przejście jest najbardziej atrakcyjny !

          • 3 0

    • jeszcze raz trolliku kradniesz nicka?

      nie potrafisz przezwyciężyć prostej pokusy nie podszywania się pod innych? Nie życzę ci stania w tunelu w korku w czteropasmowym tunelu pod Sopotem projektowanym głównie z myślą i o interesie kierowców chcących się szybko przemieszczać po mieście. Prawdziwy spokojny obserwator zmian myśli o wszystkich uczestnikach ruchu, tylko tacy przeginacze jak ty wprowadzają zbędne płaszczyzny konflikty o przestrzeń - głównie między kierowcami.

      • 0 2

  • to jakas paranoja..to jest własciwa uczelnia do takiej analizy???przeciez to uczelnia ,która ma zupełnie inne cele,a juz na (2)

    .....takie wnioski płyną z warsztatów, które odbywały się przez ostatnie tygodnie w Wyższej Szkole Administracji i Biznesu w Gdyni w ramach projektu Ekometropolia.....

    • 17 14

    • Uczelnia objęła patronat w ramach projektu Ekometropolia. Nie wiesz o co chodzi - poczytaj zanim skomentujesz

      • 5 2

    • przynajmniej zajmują się czymś konkretnym naprawdę potrzebnym

      a nie przelewaniem pustego w próżne lub innymi dywagacjami - psu na budę

      • 2 2

  • Węzeł Wzgorze

    Nie rozumiecie , że Węzeł Wzgórze został zbudowany po to "by żyło się lepiej" Gdynianom

    • 45 5

  • Ludzie wpuszczeni w tunel jak szczury (5)

    a samochody górą. Polityka gryzonia

    • 56 41

    • brak słów (2)

      brak słów w słowniku człowieka kulturalnego, by opisać głupotę tych wszystkich malkontentów, którzy obrażają pana Szczurka i dosłownie wszystko, co sie dzieje w Gdyni. podejrzewam,że to partyjnie sterowani intelektualni buszmeni. cieszę się,że w moim mieście Gdyni nie rządzą politycy( to dopiero byłby b. , afery
      i marnotrastwo) tylko samorządowcy dla których miasto jest najważniejsze. że nie wszystko się udaje na 100%. a gdzie się udaje? perfekcja nie istnieje.

      • 10 21

      • Jak to nie rzadzą politycy?

        Czy Ty zrozumiałeś, co napisałeś?

        • 6 4

      • Kolejna ofiara głupoty gryzonia

        Kolejna ofiara głupoty gryzonia - ta choroba się rozprzestrzenia.

        • 2 1

    • "Ludzie wpuszczeni w tunel"

      A samochodami jeżdżą kosmici.

      • 3 6

    • niestety nie tylko jego

      • 0 0

  • Tam nie są potrzebne żadne zmiany. (3)

    Ten obiekt ma spełniać swoją rolę, tzn. usprawniać komunikację i to zadanie spełnia. Co ? może jeszcze tam ławeczki postawić i park z tego zrobić ?

    • 58 36

    • trzy sex shopy i burdel, bym miał gdzie popier***ć jak wracam do domu

      • 8 2

    • No właśnie nie spełnia

      piesi muszą nadkładać drogi, rowerzyści mijac slalomem wychodzących z tunelu, nawet rozwiązanie ruchu samochodowego nie jest tu majstersztykiem. Gdyby to było chcoiaz w 100% fukcjonalne nikt by sie nie zastanawiał nad estetyką.

      • 13 7

    • dziwne jakoś nie widzę usprawnienia szczególnie dla komunikacji trolejbusowej bo przedostanie się z jednej strony torów na drugą trwa zdecydowanie dłużej niż kiedyś a ilość świateł i ciasnych łuków na których trzeba się wlec 20 km/h jest kilka razy większa

      • 16 2

  • moja opinia (2)

    Najważniejszym krokiem byłaby natychmiastowa dymisja ekipy Szczurka i ich dworu: "Samorządności".

    • 45 46

    • i co moze Peło ma być z Gdyni, albo PiS? nie dziękuję! Wolę obecną ekipę

      • 16 19

    • potrzebna kandencyjnosc !!!! takie oczywiste a jak trudne do przeforsowania ....

      • 12 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane