• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyńskie serce Tristara już gotowe. Czekamy na pozostałe części organizmu

Patryk Szczerba
28 maja 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Na monitorach pojawia się nie tylko obraz z kamer, ale także dane liczbowe i wykresy. Na monitorach pojawia się nie tylko obraz z kamer, ale także dane liczbowe i wykresy.

Zakończyła się budowa gdyńskiego centrum zarządzania i sterowania ruchem w ramach systemu Tristar. Na razie zbiera ono dane z szesnastu miejskich skrzyżowań. Wciąż jednak trwa kalibracja systemu i szkolenie operatorów, którzy będą w przyszłości kierowali ruchem na gdyńskich ulicach.



Czy odczuwasz poprawę jazdy po rozpoczęciu działania systemu Tristar?

Cały drugi etap robót systemu Tristar, który kosztem 133 mln zł ma poprawić płynność ruchu w całym Trójmieście, dotyczył wyłącznie Gdyni. 30 mln zł w tej fazie zostało wydanych m.in. na centrum koordynujące, (które posiada sześć stanowisk nadzoru) mieszczące się przy ul. 10 lutego zobacz na mapie Gdyni. Na razie "ma oko" na szesnaście gdyńskich skrzyżowań podzielonych na trzy grupy w zależności od natężenia ruchu. Docelowo skrzyżowań będzie 60.

- To centrum jest sercem, ale trzeba jeszcze rozbudowywać pozostałe części organizmu, by Tristar mógł w pełni w Gdyni funkcjonować. Są to m.in. fotorejestratory, czujniki, kolejne kilometry światłowodów konieczne do tego, aby do systemu włączyć następne skrzyżowania - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Razem 140 skrzyżowań

W całym Trójmieście do Tristara podpiętych będzie ponad 140 skrzyżowań. Dzięki danym zbieranym poprzez zainstalowane na nich pętle i stacje pomiarowe, jazda po Gdańsku, gdzie funkcjonuje podobne centrum, Gdyni i Sopocie ma być łatwiejsza. Wszystko dzięki inteligentnej, czyli automatycznie dostosowującej się do natężenia ruchu, sygnalizacji świetlnej.

- Całość obsługuje serwerownia. Na razie wybudowano 11 km kanalizacji teletechnicznej wraz ze światłowodami. Informacje z gdyńskich ulic trafiają do komputerów w centrum w formie obrazu, ale także wykresów i zbiorczych danych. W planach jest m.in. instalacja systemu kierowania transportem zbiorowym, komputerów pokładowych w autobusach oraz urządzeń, tablic informacyjnych czy stacji pogodowych - wyjaśnia Jan Goliński z firmy Qumak, która realizuje inwestycję.

Ci, którzy spodziewają się natychmiastowej poprawy przepustowości skrzyżowań, będą jednak zawiedzeni. System wciąż jest bowiem w fazie kalibracji, choć już w części udrażnia ruch w Gdyni i w Gdańsku. Inżynierowie ruchu twierdzą, że dzięki zebranym do tej pory danym korki zmniejszyły się o ok. 3 proc.

Wyraźna poprawa dopiero za rok

Urzędnicy zapowiadają, że wyraźną poprawę będzie można odczuć dopiero, gdy całość zacznie działać, czyli w połowie 2014 roku.

- Na razie uczymy się wciąż nowego systemu, poprawiamy niedociągnięcia związane ze złym zaprogramowaniem pętli na skrzyżowaniach. Optymalizacja trochę potrwa, podobnie jak szkolenie operatorów. Chcemy, by w centrum pracowało cztery, pięć osób na stałe, w tym dwójka tylko dla obsługi komunikacji miejskiej. Będą obecni w godzinach 6-20. Zobaczymy, czy to wystarczy - wyjaśnia Jacek Oskarbski, kierownik Działu Inżynierii Transportu Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni.

Co więcej, nie należy się spodziewać, że zielone światło będzie wydłużane tylko na jednym skrzyżowaniu bez całego oglądu sytuacji drogowej.

- Do tego potrzebne są procedury. Wiadomo, że pierwszeństwo mają mieć pojazdy komunikacji miejskiej, ale sterujący ruchem muszą tak wykonywać swoje obowiązki, by odkorkowaniem jednego skrzyżowania, nie zablokować innego - tłumaczy Oskarbski.

Kolejne etapy prac obejmą Sopot oraz pozostałe najważniejsze drogi w Gdańsku, takie jak Trasa W-Z i Gdyni, w tym ul. Wielkopolską i Morską. W ich ramach pojawi się oprócz urządzeń dedykowanych pojazdom komunikacji miejskiej m.in. ponad 30 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle i ponad 20 fotoradarów, a także kilkanaście tablic informujących kierowców o zmiennych warunkach pogodowych.

Koniec prac i pełne uruchomienie systemu zaplanowano na połowę 2014 roku.

Czytaj też: Centrum dowodzenia ruchem Tristar w Gdańsku

Jazda ulicami Gdyni po inauguracji systemu. Film nakręcony na początku 2013 roku.


Sala operatorska systemu Tristar w Gdańsku Wrzeszczu. Obsługuje - oprócz Gdańska - także Sopot.

Opinie (118) 3 zablokowane

  • Tristar działa? (13)

    Dziwne, bo Gdynia zakorkowana jak zawsze.
    No, może chodziło tylko o radary i kasę z mandatów?

    • 148 30

    • (4)

      Przeczytaj jeszcze raz tekst. Jak się nie uda znów zrozumieć to proszę zwrócić uwagę na wyrazy "kalibracja", "szkolenia" oraz zwrot "czekamy na pozostałe części"

      • 30 25

      • kolejny oplacony z naszych podakow klakier do klaskania... (1)

        • 24 23

        • Na pewno nie z twoich

          Twoje podatki nawet nie starczają na zaspakajanie Twoich potrzeb, a co dopiero myśleć o zarobków takiego klakiera.

          • 13 11

      • (1)

        dziwisz się jak cioty nie potrafią ruszyć ze świateł???

        • 12 1

        • śpiące królewny pod światłami

          co jedynka im się ciągle gubi.
          Potem przez skrzyżowanie, broń boże by przekroczyć 2k obrotów, bo się silnik zatrze

          • 9 0

    • może ?? (1)

      dobry żarcik, to przecież logiczne, jeszcze pół roku i zacznie sypać mandaty kolejna maszynka do łatania budżetowej lochy.

      • 29 6

      • i bardzo dobrze może przestaną ludzie jeździć na czerwonym i blokować ruch swoim durnym wjazdem na zajęte skrzyżowanie...

        • 12 7

    • chce wiecej! (3)

      radarow
      kamer
      inwigilacji
      acta
      drogowek
      szuszarek
      inspekcji drogowych
      mandatow
      ograniczen do 30km/h
      podatkow
      dzior nie zalatanych
      dzior zalatanych na jeden dzien lub jedna noc
      popekanych przejazdow tramwajowych
      popekanych wiaduktow
      korkow
      urzednikow
      TVN i redaktora "lisa"
      "pruszkowa" na wolnosci
      ruskich w czarnych beemach
      "milosci" od rudego plynacej
      prokuratorow jak milewski
      ministrow/ sty jak mucha czy arlukwicz
      i wszystkiego co Platforma Oblakanych moze jeszcze dac

      • 25 15

      • też mi się jeden obudził
        inwigilacja już od lat dajmy na to
        taki lekarz w przychodni ma całą twoją teczkę i doskonale wie jak się prowadzisz i jakie choroby weneryczne przeszedłeś i to w czasach gdy kamery TV były wielkości pralki ;)

        • 5 4

      • a mi wystarczy... (1)

        Poprawna pisownia i znajomość ortografii

        • 3 2

        • Brak poczucia humoru jest schorzeniem.

          • 2 0

    • BARDZO DOBRZE

      Dosc z..nia na 50 km/h, ograniczenie to nie jest wziete z sufitu

      • 0 3

    • umiesz czytać?

      Może najpierw dokładnie przeczytaj artykuł? :)

      • 1 0

  • czyli czekamy teraz na prawie setkę fotoradarów i rejestratorów wykroczeń (2)

    przecież wydatek musi się szybko zwrócić...kto za to zapłaci?Pan i pan i pani

    • 116 13

    • zapłacą Ci co łamią przepisy (1)

      Jeżeli jeździsz zgodnie z przepisami nie płacisz. Tyle teorii a prawda jest taka, że system pomoże co najwyżej maruderom co i tak stoją w korkach bo lubią. Reszta zapłaci wydłużonym czasem dojazdu do pracy. Jak wszystko udrożnią to założę się że limitów prędkości nie zwiększą tam gdzie można, bo po co.

      • 14 19

      • masz na mysli chyba tych mordercow na drogach

        z zegarkami na ktre cala rodzina zbierla 2 lata :)))))))))))))))))))

        • 6 3

  • serce Tristara w Gdańsku ostatnio swoim działaniem sparaliżowało rejon Kościuszki-Chrobrego-Legionów (3)

    wiec współczuję Gdyni, tym bardziej że estakada w remoncie.

    • 54 13

    • Tam nie działa TRISTAT jeszcze (2)

      • 10 0

      • Co nie zmienia faktu że światła utrudniają ruch (1)

        Legionów - KOściuszki do Nowej Kosciuszki czerwone jak na złość.
        Legionów - Wybickiego - postój przepuszczający samochody-duchy. Tam nikt praktycznie nie jeździ

        • 1 5

        • Nie światła, a ich błędne ustawienie

          A także brak pętli indukcyjnej na kierunku, na którym jest mały ruch.

          • 5 0

  • Szkoda kasy na takie bzdury korki i tak będą a pewnie ktoś wziąl w lape za ten tristar (4)

    • 57 12

    • ważne że urzędnicy mają pracę

      i nowe budynki po remoncie w których mogą pracować. Tak samo jak mamy już nowy budynek dla urzędników do obsługi wywozu śmieci. Zadłużenie kraju wzrasta w dużym tempie. Te długi co narobiła PO będziemy spłacać przez dziesięciolecia. Same odsetki wynoszą teraz rocznie 3.5 tys. zł na obywatela. Czemu Ci ludzie nie wezmą prostych faktów przed wyborami i nie zastanowią się nad tym. Tak ciężko pomyśleć samemu zamiast oglądać debilny tvn? Ciężko zastanowić się dlaczego mamy wysokie podatki? dlaczego akcyza wysoka na wszystko?

      • 12 2

    • Od razu w łapę, w łape (1)

      może po prostu wymienił się na zegarek.

      • 2 0

      • wziął mnie na łapę

        • 3 0

    • sądzisz po sobie?

      ty byś wziął?

      • 2 1

  • Budować drogi S6 i S7 zamiast pakowac kasę w Wielkiego Brata Budynia dla robienia kasy na kierowcach. (1)

    • 59 11

    • Może logika jest odwrotna - zarobią kasę na kierowcach to będzie na budowy dróg ;)

      • 0 0

  • Wywalona kolejna kasa

    • 55 12

  • znowu

    zatrudniają osoby niepełnosprawne z PUP żeby za rok je wymienić na kolegów-emerytów z policji??

    • 39 6

  • Legalne nabijanie kabzy!!!

    niby bezpieczeństwo ;/

    • 43 9

  • Podobno w Gdańsku już działa, jest tylko mały problem. (5)

    Nie zauważyłem żadnej różnicy w płynności jazdy. Zielonej fali jak nie było, tak nie ma. Albo ktoś tego nie potrafi skonfigurować, albo komuś się nie chce. No chyba, że chodzi wyłącznie o kasę z radarów?

    • 77 7

    • Nie zauważyłeś bo jesteś nieuważnym niewdzięcznikiem! (1)

      A Pan Redaktor wyraźnie napisał, że korki zmniejszyły się o CAŁE 3% !!!

      Czyli mniej więcej tyle co błąd statystyczny :)

      • 40 1

      • statystycznie rzecz biorąc

        to korki się zwiększyły. Wzrosła ilość tras alternatywnych, ruch się przeniósł, a korki zmalały tylko o 3%?

        • 12 0

    • powiem więcej..

      zielona fala była ale już nie ma..

      • 13 0

    • hmm, a ja zauważyłem pogorszenie

      ile to % w sukcesie tristara??

      • 11 0

    • "No chyba, że chodzi wyłącznie o kasę z radarów?"

      a o co innego może chodzić... jakby brzmiało to, że Trójmiasto buduje sieć fotoradarów za 133mln zł? kiepsko nie? więc lepiej dorzucić do tego niezłą historyjkę o kierowaniu ruchem i przecież nikt się nie przyczepi... płynność jazdy od kiedy "testują" Tristar znakomicie... spadła. nie martwcie się - jeśli chodzi o fotki z fotoradarów myślę, że nie pozwolą sobie na taki bubel:)

      • 2 0

  • wszechwiedzacy Stepa juz zaciera lapki (1)

    kasa wydana...

    • 40 0

    • I powiem więcej. Prezydent S. bez prawa jazdy!

      • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane