• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Hydrobudowa zamówiła maszynę TBM za 21 mln euro

Maciej Naskręt
16 lutego 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Maszyna-kret (TBM) typu mixshield - do różnego typu gruntów. Maszyna-kret (TBM) typu mixshield - do różnego typu gruntów.

Konsorcjum OHL i Hydrobudowa zamówiło w niemieckiej firmie Herrenknecht maszynę TBM, która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą. 91-metrowe urządzenie za 21 mln euro ma być gotowe we wrześniu.


Zobacz, jak funkcjonuje maszyna TBM.

Pierwsza polska maszyna TBM.

.- Potwierdzam, że złożyliśmy już takie zamówienie. Koszt budowy maszyny TBM (Tunnel Boring Machine), która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku, wynosi ok. 21 mln euro. Maszyna powinna być gotowa do odbioru we wrześniu - mówi Krzysztof Woch, rzecznik prasowy spółki Hydrobudowa.

Informacje Hydrobudowy potwierdziliśmy też w firmie Herrenknecht, której siedziba znajduje się w Schwanau w Niemczech. - Maszyna TBM jest już konstruowana w naszej fabryce. TBM dla Gdańska został oznaczony symbolem S-574 - wyjaśnia dr Florian Kulke, rzecznik prasowym Herrenknecht.

Gdy we wrześniu zakończy się montaż maszyny w Niemczech, zamawiający, czyli konsorcjum OHL i Hydrobudowa, rozpocznie procedurę odbiorową. Po jej zakończeniu TBM zostanie rozebrany, załadowany na statek i wysłany drogą morską do Gdańska. Maszyna zostanie wyładowana przy nabrzeżu Martwej Wisły w pobliżu ul. Ku Ujściu. Wtedy rozpocznie się jej montaż. Prace przy budowie tunelu z użyciem maszyny TBM prawdopodobnie ruszą pod koniec roku.

Zgodnie z projektem maszyna-kret najpierw wydrąży północną nitkę tunelu. Wgryzie się w ziemię po wschodniej stronie Martwej Wisły, a gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Tam zostanie złożona i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.

Pierwsze plany zakładały, że po wydrążeniu obu tuneli pod Martwą Wisłą, maszyna TBM wgryzie się ponownie w grunt pod korytem rzeki i już tam pozostanie. Teraz jednak nie ma już o tym mowy.

Z pewnością maszyna posłuży nam podczas budowy kolejnego tunelu. Nie zamierzamy jej zostawiać w Gdańsku - twierdzi Krzysztof Woch.

Drążąca tunel dla drugiej linii warszawskiego metra maszyna TBM została ochrzczona Marią. Czy gdański "kret" dostał już swoje imię? - Czekamy w tej kwestii na inicjatywę inwestora - przyznaje rzecznik prasowy spółki Hydrobudowa.

Parametry maszyny TBM, która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą.

Średnica: 12560 mm, czyli ponad 12,5 metra
Zasilanie głowicy tnącej: 3500 kW
Łączna siła natarcia: 96580 kN
Nominalny moment obrotowy: 16841 kNm
Waga: 2200 t
Długość: 91 m

Przekrój maszyny TBM typu Mixshield, która wydrąży tunel w Gdańsku. 1. Tarcza obracająca się w zawiesinie bentonitu. 2. Komora wykopu. 3. Grodź powietrzna. 4. Przewód z bentonitem. 5. Poduszka powietrzna. 6. Grodź komory wykopu. 7. Płyty betonowe. Przekrój maszyny TBM typu Mixshield, która wydrąży tunel w Gdańsku. 1. Tarcza obracająca się w zawiesinie bentonitu. 2. Komora wykopu. 3. Grodź powietrzna. 4. Przewód z bentonitem. 5. Poduszka powietrzna. 6. Grodź komory wykopu. 7. Płyty betonowe.
Jak funkcjonuje maszyna TBM?

Maszyna-kret będzie wykonywać wykop pod Martwą Wisłą ze średnią prędkością 5-6 metrów dziennie. Czoło maszyny stanowi tarcza tnąca, która wierci i jednocześnie przerabia grunt. Już w chwili wgryzania się ziemia będzie łączona z zawiesiną bentonitową. Mieszanka wody, gruntu i właśnie bentonitu pompowana będzie rurociągiem do zakładu oczyszczania, który zlokalizowany będzie w pobliżu budowy. Oczyszczalnia stanowi część wyposażenia maszyny TBM. Tam nastąpi odseparowanie bentonitu od wydrążonego gruntu. Wydobyta i odzyskana ziemia posłuży przy budowie Trasy Słowackiego na innych odcinkach. Ściany wydrążonego przez TBM otworu będą wzmacniane prefabrykowanymi płytami żelbetowymi.

Prace przy budowie Trasy Słowackiego

Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,8 km. Oddany do ruchu w grudniu 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Opinie (246) 7 zablokowanych

  • krecia robota (11)

    bedzie piekny tunel,

    • 109 4

    • kret nie ma jeszcze nadanego imienia ! (6)

      to jest najważniejsze w Gdańsku ! Co proponujecie ?

      • 4 5

      • Moze, TBM (Tunnel Boring Machine) :) (3)

        • 7 0

        • TBM

          To Będzie Marzenie

          • 0 0

        • Tunel Budyń Machine (1)

          albo
          Totalnie Beznadzieje Miasto ;)

          • 4 4

          • Proponuje nazwę Metropolitańczyk Gdański, aby każdy wiedział, gdzie leży ta wspaniała kraina. Niestety inne miasta na Pomorzu to jedno wielkie zadupie o których zagraniczni gosci nie maja bladego pojecia..!

            • 3 1

      • Proponnuje od twojego podpisu -Stanisława

        • 1 0

      • Co proponujecie ?

        Kręcik

        • 2 0

    • Neptun lub Heweliusz! (2)

      Neptun lub Heweliusz!

      • 1 0

      • eetam, pełno tego (1)

        Ginter lepszy

        • 0 0

        • Bob Budowniczy ewentualnie Budyń

          Tylko: Bob Budowniczy ewentualnie Budyń

          • 1 1

    • jak już mają kreta, to niech zrobią podkop do Norwegii albo Szwecji :)

      • 2 3

  • TUNEL

    CZEKAMY NA TEN TUNEL ....

    • 81 5

  • To będzie nibytunel (19)

    Nawet rowerem nie będzie można przejechać. Pieszo też nie wolno. A prom zniknie.

    • 57 83

    • ...

      Bedzia autobus, iec chyba lepiej niz prom.

      • 27 8

    • Nawet rowerem nie będzie można przejechać (1)

      Zamówią małą maszynę do drążenia tunelików dla ścieżek rowerowych.

      • 45 3

      • 3 tunel dla rowerów

        i po sprawie

        • 2 0

    • (6)

      może dlatego że to tunel dla samochodów?

      • 9 4

      • Nie można zrobić raz (jeden), a porządnie? (5)

        j.w.

        • 5 2

        • (4)

          to jest inwestycja typowo pod ruch samochodowy. to tak jakby marudzić że południowa obwodnica nie ma chodników

          • 7 0

          • (3)

            sory człowieku skoro takiego kreta robi się pod konkretne zamówienie więc można było powiększyć przekrój tunelu no ale po co?Przecież na Westerplatte nikt rowerem nie dojedzie mostek im Jp2 bez chodnika i ścieżki rowerowej bo i po co jakoś w Warszawie robią mosty z drogami rowerowymi ale tu się nie da rower nie jest do wożenia go autobusem

            • 2 1

            • (2)

              a nie wydaje się tobie, że taki rowerzysta to mega zagrożenie w takim tunelu?? Nie spotkałem jeszcze żeby rowerzyści mogli poruszać się w tego typu tunelach.

              • 5 2

              • (1)

                a kto mówi o jeździe po jezdni?Można było zwiększyć przekrój tunelu i znalazłoby się miejsce na wydzielony zabezpieczony ciąg komunikacyjny dla nie-samochodów

                • 4 1

              • Racja. Zapewne to niewielka różnica w cenie jakieś 4 może 5 mln. Które rozumiem masz zamiar ofiarować hydrobudowie?

                • 2 0

    • Pedaluj bracie, pedaluj

      Bedziesz musial kupic sobie rower wodny. Przeciez lubisz pedalowac

      • 8 4

    • (6)

      Pokaż mi tunel w którym można jechać rowerem albo chodzić pieszo.

      • 3 4

      • Żaden problem: (2)

        San Sebastian Bicycle Tunnel

        Snoqualmie Tunnel

        St. Paul Pass Tunnel

        • 4 1

        • (1)

          Ale przykłady haha, typowe tunele rowerowe!!

          • 0 2

          • widać że gdańskiem rządzą kretyni skoro nie chcą ułatwiać dostępu do ciekawych turystycznie miejsc ludziom nietrującym powietrza

            • 1 0

      • (2)

        a ktoś mówi o jeżdżeniu po jezdni?Można było powiększyć przekrój tunelu na tyle by zmieścił się tam ciąg rowerowy można go było oddzielić fizycznie od ruchu samochodowego ale przecież to Gdańsk którym rządzą ciemniaki pozbawione wyobraźni

        • 2 2

        • ale przecież to Gdańsk którym rządzą ciemniaki pozbawione wyobraźni (1)

          Nawet gdyby zrobili ścieżkę to i tak będziesz marudził, że Ci spaliny przeszkadzają. Wyobraźnia rowerzysty sprowadza się tylko do -JA CHCĘ

          • 3 2

          • spaliny przecież tunele buduje się z odpowietrzaniem spalin wyobraźnia każe się poważnie zastanawiać zanim się wyda setki mln zł na g.. wno a takim właśnie niefunkcjonalnym badziestwem będzie ten tunel ci którzy go tak wytyczyli są debilami których powinno się rozliczyć z ich niekompetencji

            • 0 3

    • Mam nadzieję, że uruchomią wzorem innych krajów bus (shuttle) przystosowany

      do przewozu pieszych i rowerzystów.

      • 7 0

  • skończą się korki w mieście (3)

    nareszcie

    • 58 26

    • taaa

      będą korki pod miastem :p

      • 3 1

    • watpiem dalej bedzie wiocha z jedna tuskostrada

      od oruni do rumi

      • 0 0

    • wielu Amerykanom a póżniej wielu Rosjanom też tak się wydawało.

      trasy szybkiego ruchu tną miasto na kawałki i zwiększają odległości do pokonania. Powstaje tzw. popyt indukowany i ruch samochodowy (nie mylić z normalnym ruchem miejskim) się zwiększa, zwiększając korki.

      • 0 0

  • Pytam się czemu wszystko musimy zamawiac w Niemczech? (74)

    Wszystkie stadiony na EURO - budują Niemcy, materiał ściągają z Niemiec. Budują drogi, materia ściągają z Niemiec. Budują tunel, kreta z Niemiec. Czy ktoś w tym naiwnym kraju może zerknąć na umowy i wymusić na inwestorze aby zamawiał przynajmniej materiały w Polsce? Nie potrafimy zarabiać pieniędzy ale trwonić to już trwonimy na całego.

    • 78 102

    • ... (29)

      To nie inwestor zamawia materiały, zdajesz sobie z tego sprawe???
      A wykonawca kupuje tam gdzie tanie, zeby jego zysk był jak najwiekszy.
      Proste? Proste...

      • 37 6

      • Niezupełnie... (19)

        często jest tak,że materiały kupowane w Niemczech są produkcji...polskiej.Mało w tym logiki,ponieważ powinny być kupowane w Polsce ale często się zdarza, gdy wykonawca słyszy,że materiału nie ma i będzie dopiero np za 2 lata.Kto na tym zarabia?.Oczywiście POŚREDNICY,czyli spekulacja w najlepsze ku chwale portfela wybrańców(biznesmenów z układami)

        • 12 16

        • (18)

          Taa spekulacja, nie wiem czy kolega wie ale PRL się skończył. Walkę ze spekulantami może zachowaj dla siebie, ewentualnie dla innych zwolenników komunizmu.

          Co do pytania dlaczego wszystko kupujemy w Niemczech - może dlatego że mają doświadczenie w tej dziedzinie i odpowiednią markę? Ludzie z tym pseudopatriotyzmem naprawdę przeginają. Niektórzy to by chcieli aby kupić polskie gorsze byle było polskie.

          Umówimy się - wykonawca szuka najlepszego rozwiązania dla siebie. Porównuje ceny, niezawodność, terminy. Wybiera najlepszą ofertę dla siebie ponieważ ostatecznie to on odpowiada za wykonaną pracę.

          Co do kupowania polskich materiałów z zagranicy - wyobraźcie sobie że czasami polscy wykonawcy mają kontrakty. Podpisują kontrakt z zagraniczną firmą i np połowa produkcji idzie właśnie dla zagranicznego kontrahenta. Przychodzi nagle polski kontrahent i chce złożyć zamówienie, ale to by się wiązało z niewywiązaniem się z poprzedniego kontraktu.

          • 8 7

          • zgadzam się z Tobą ale... (12)

            często to niemieckie doświadczenie wyrosło na polskiej technologi i sile roboczej. Jeśli zabraknie "pseudopatriotów" nigdy nie uda nam się dogonić Niemiec.

            • 4 4

            • (9)

              błąd. jeżeli wybieramy produkt Polski tylko dlatego że jest Polski a nie dlatego że jest lepszy to kaleczymy własną gospodarkę. Sztucznie utrzymujemy branże które by zginęły w starciu ze światową konkurencją. To tak jak z dzieckiem, trzymasz pod kloszem to potem są problemy z byle kontaktem ze światem zewnętrznym. Polskie firmy powinny otwarcie konkurować z zagranicznymi a nie liczyć na jakieś patriotyczne sentymenty.

              • 6 4

              • To nie jest wcale takie proste (3)

                Niemiecka policja wybrala Opla nie dlatego, ze jest najlepszy, ale po to, zeby ratowac kilkadziesiat tysiecy miejsc pracy. Zaklad w Rüsselsheim ratowaly miliardowe pozyczki rzadu i tzw. Abwrackprämie. Podobnymi motywami kierowali sie Francuzi, czy Wlosi.
                Niemiec to czlowiek pragmatyczny, ktory wie jak wazny dla gospodarki jest popyt wewnetrzny. Im wiecej pieniedzy ma moj sasiad, tym wieksza szansa, ze bede mial klienta, ktory u mnie te pieniadze wyda.
                To po czesci odroznia Niemcow od Polakow - Niemiec cieszy sie, kiedy jego sasiadowi dobrze sie wiedzie, bo to oznacza, ze w ten czy inny sposob czesc swojego bogactwa zostawi "u siebie".

                • 11 2

              • tylko że opel od lat 30tych jest amerykański... (1)

                • 4 2

              • Adam Opel AG jest czescia koncernu GM, ale siedziba spolki oraz duza czesc zakladow produkcyjnych znajduje sie w Niemczech (Rüsselsheim, Bochum, Eisenach i Kaiserslautern), gdzie firma zatrudnia bezposrednio ok. 26.000 pracownikow. Drugie tyle to dostawcy, firmy transportowe, siec sprzedazy, obsluga zakladow produkcyjnych etc. Gdyby nie pomoc niemieckiego rzadu - kilkadziesiat tysiecy ludzi straciloby prace.

                • 5 1

              • to jest przykład gospodarczej paranoi. kupujesz coś gorszego, co potem będzie trzeba naprawiać po to aby uratować miejsca pracy. fajnie. tylko że owa "gorszość" tego wyboru w przyszłości będzie skutkować wydatkami które z kolei odbiorą innym miejsca pracy. tylko trzeba trochę się znać na ekonomii aby to zrozumieć. politycy takich socjalistycznych kołchozów jak niemczy czy francja o czymś takim nawet nie słyszeli

                • 2 4

              • Dajmy im na to szanse zatem, a nie dyskryminujemy polskie (1)

                przedsiębiorstawa, które generują PKB dla Polski

                • 2 0

              • nie chodzi o dyskryminację tylko żeby kierować się zimną kalkulacją a nie patriotycznymi emocjami. jeżeli dla mnie lepszym produktem będzie polski produkt to kupię polski, jeżeli zagraniczny to kupię zagraniczny

                • 2 2

              • Nie zgadzam się z tym co napisałeś (2)

                Generalnie niby racja - wolna konkurencja, wolny rynek i tym podobne piękne hasła.

                W praktyce z kim konkurujemy? Z ok. 20% najbardziej rozwiniętych Państw świata, które miały prawie 200 lat doświadczeń w budowaniu kapitalizmu (Zarówno pod kątem finansowym, jak i społecznym), które posiadają ponad 80% światowego kapitału, i ponad 80% (jeśli nie więcej) patentów i technologii, o doświadczeniu nie mówiąc.

                Im jest łatwiej wygrać. Polskie firmy nie są gorsze, ale czasem potrzebują zastrzyku finansowego (w postaci zleceń) aby wyrosnąć, zakupić bądź opracować technologię itd. Nie twierdzę że mamy absolutnie kupować wszystko co polskie, chociażby było gorsze. Ale patriotyzm ekonomiczny powinien nas skłaniać, w przypadku konieczności wybrania dwóch zbliżonych jakościowo i cenowo towarów, do wyboru tego polskiego. Zaś jakość zagranicznych produktów jest mitem. Jest dużo firm polskich tworzących naprawdę wysokiej jakości produkty.

                • 6 0

              • (1)

                najpierw piszesz że polskie firmy nie są gorsze a potem że potrzebują zastrzyku finansowego. skoro nie są gorsze to dlaczego potrzebują zastrzyku finansowego aby konkurować?

                • 2 2

              • a dlaczego

                jaguar nie jest już brytyjski np? :)
                wolny rynek:)
                nie zawsze najlepsza jakość wygrywa

                • 0 1

            • (1)

              Nie uda się dogonić jeśli nadal na naukę będzie szło w Polsce poniżej pół procentu PKB, w Niemczech kilka razy więcej.

              • 3 1

              • W Polsce najmniej w Unii

                • 1 1

          • (2)

            jesteś bardzo naiwny pisząc że PRL się skończył

            • 2 2

            • (1)

              kolejny nawiedzony który twierdzi że III RP to układ UB, WSI, DVD i USB?

              • 2 3

              • Jesteś wyjątkowo ślepy jeśli nie dostrzegasz układu UB, WSI i innych utrwalaczy we władzach uniwersytetów, mediów firm, banków i w partiach zwłaszcza SLD, RP i PO, w pałacu prezydenckim czyli w elitach III RP.

                • 3 1

          • (1)

            naiwny

            • 0 2

            • Dwie są rzeczny nieskończone - przestwór kosmosu oraz głupota ludzka. Chociaż nie jestem pewien co do kosmosu.

              • 3 0

      • takie teksty pisza ci sami malkontenci, ktorzy narzekaja na wysoki koszt budowy (8)

        A sprawa jak napisales jest banalnie prosta. Prywatna firma chcac realizowac zamowienie najtaniej zamawia takie towary i takie uslugi, ktore stosunek jakosc/ceny maja najkorzystniejszy. W przypadku TBM dochodzi do tego jeszcze taka kwestia, ze w PL nikt nie potrafi ani zaprojektowac tego, ani zbudowac. Moze "potrafi" to za mocno powiedziane ... nie ma firm z takim doswiadczeniem. ;)

        • 26 5

        • dokładnie tak. fakty są takie że w niemczech taki przemysł rozwija się od dawna, a my dopiero 20 lat temu przestaliśmy się prześcigać w wydobyciu węgla i produkcji stali ku chwale Lenina.

          Poza tym tu się liczą także terminy.

          • 5 1

        • (6)

          w Polsce nikt nie jest w stanie czegoś takiego wyprodukować. Stąd specjalistyczne firmy są wymagane i takie sa w Germanii.

          • 3 1

          • Do tego mamy całe zaplecze technologiczne i know-how (5)

            żeby coś takiego zrobić, ale nie, wszystko trzeba niemcom oddać. Spełniło się marzenie Hitlera o Wielkoniemieckiej Rzeszy. W czasach idiokracji niemądry tłum i tak nie zrozumie dlaczego lepiej jest ratowac rodzimą gospodarkę a nia niemicką - no bo w telewizji przecież powiedzieli że tak musi być,po europejsku. Szkoda tylko że niemcy jako członek Unii, ba, rozdający karty, miał gdzieś kraje członkowskie robiąc biznes z putinem na gazociągu.

            • 3 1

            • (4)

              co niemcom oddać? niemiecnie firmy produkują pewne produkty które można kupić lub nie. o jakim oddawaniu ty piszesz? rzucasz jakieś górnolotne hasełka o niemieckiej dominacji ale to jest BIZNES. Jeżeli uważasz że mamy zaplecze technologiczne i know-how no to panie to dzieła. Zakładaj fabrykę TBM'ów i konkuruj z niemcami

              • 2 3

              • Proponuję żebyś ty założył fabrykę (3)

                a wpierw otworzył własną, choćby małą firmę, przekonasz się w jaki sposób polski rząd "pomaga" polskim firmom konkurować z zachodnimi. Nie masz nawet szans na choćby równe traktowanie przez urzędników. Otórz, dlaczego rząd RP stwarza dużo lepsze warunki zbytu w Polsce pewnego produktu, nazwijmy go X, wyprodukowanego w niemczech niż rodzimemu producentowi? Na czym mamy budowac PKB, na podatkach? Dlaczego niemcy nie wyzbyli się na rzeacz zagraniocznego kapitału przemysłu a my tak?

                • 1 1

              • bo nas przemysł to w większości były postkomunistyczne molochy do których trzeba było dopłacać. w kraju nikogo nie było stać albo nikt nie był zainteresowany kupnem tego majdanu. zgłosili się zagraniczni inwestorzy to kupili. to jest dla ciebie problem? oczekujesz państwowego przemysłu?

                • 0 3

              • dyskredytowanie własnego rządu nie jest przejawem patriotyzmu (1)

                • 0 0

              • Chyba że rząd działa na szkodę państwa i narodu

                • 0 0

    • Polak buduje

      Pewnie nie jeden Polak buduje ta maszynę w Niemczech.

      • 11 2

    • Wszystko? A co jeszcze zamawiamy w Niemczech?? (13)

      • 6 6

      • BMW i Mercedesy ?

        • 7 3

      • Płyty gumowe na przejazdy i przejścia przez tory

        • 8 0

      • Durny Halewicz Won

        • 3 2

      • (4)

        Połowa tramwajów i autobusów jeżdżąca w Gdańsku jest kupiona od Niemców pomimo produkcji w Polsce.

        • 5 4

        • (3)

          a co w tym dziwnego? tramwaje produkuje się w Polsce tylko że w Polsce ich nikt nie kupował. Kupili niemcy, po czasie nam odsprzedali. Co w tym dziwnego?

          • 2 6

          • (2)

            Jesteś bardzo mało zorientowany. Polskie firmy produkujące tramwaje i autobusy mają zbyt w całej Europie, w tym w Polsce, w Gdańsku też.

            Twierdzisz, że "Kupili niemcy, po czasie nam odsprzedali". Kiedy i jakiej firmy?

            Poznań kupił swego czasu tramwaje niemieckie, na raty. Od samego początku nawalały i fachowcy orzekli, że tramwaje te mają poważny błąd konstrukcyjny. Błąd tak poważny, że Niemcom nie opłacało się je naprawiać, woleli zrezygnować z części zapłaty za te tramwaje. Nie wiem, czy one jeszcze jeżdżą czy są wycofane.

            • 2 0

            • (1)

              Nie orientuje się co się działo w Poznaniu. ZKM kupił używane "Dortmundy" i nowe Polskiej produkcji. Z tym że te używane "Dortmundy" oceniane są wyżej przez pasażerów.

              Kolega wyżej wprowadził mnie w błąd. Myślałem że N8C były produkowane w Polsce a potem odkupione od niemców. Nie, to były niemieckie tramwaje, eksploatowane w Niemczego po czym zakupione przez ZKM. Nie wiem więc o jakich tramwajach jeżdżących po gdańsku wyprodukowanych w Polsce a kupionych w Niemczech kolega pisał.

              • 0 4

              • Ja też oceniam wyżej tramwaje niemieckie od tych bydgoskich a mimo to uważam, że nadal Gdańsk powinien dawać pierwszeństwo zakupowe w fabrykach polskich. Naśladujmy Niemców, Francuzów, Amerykanów. Oni nie kupują towary swoich krajów tylko dlatego, bo towary te są najwyższej jakości. Towary ich są najwyższej jakości bo od zawsze obywatele tych krajów starają się kupować przede wszystkim towary produkcji rodzimej. Dlaczego tak tam jest do dnia dzisiejszego? Może dlatego, bo oni nie mają swojej antynarodowej gazety wyborczej?

                • 2 2

      • Halewicz... (4)

        Kumaj chłopie ze Polska eksportuje 80% swoich produktów do Niemiec (przede wszystkim rolne produkty) a Niemcy exportuja do polski 2% ich wszystkich eksportów... To nie sa dane z kosmosu tylko dla każdego jawne w statystykach które podaje polska telewizja... Polacy niestety nie sa w stanie zaprojektowac, skonstruowac, wyprodukowac czegoś co mogłoby konkurować z niemieckimi produktami... W Polsce panuje patologia, kumoterstwo i zlodziejstwo.. I dlaczego się dziwisz?

        • 4 4

        • Jeśli twierdzisz że Polacy nie są w stanie (2)

          to udowodnij swoją głupkowatą tezę. Mamy odpowiednie materiały, odpowiednie zaplecze technologiczne, wyśmienitych inżynierów konstruktorów i technologów oraz know-how. Swobodnie takie urządzenie możeby sami wykonać, tylko wówcza sAngela nie zarobiłaby kasy na eurowasalach

          • 3 2

          • (1)

            niestety jesteś zbyt durny zeby z toba rozmawiac na powazne tematy... Jaka mamy technolegie? Jakie mamy materialy??? Durniu jeden pomysl zanim cos napiszesz! Myslisz ze jakby w Polsce cos takiego bylo mozliwe to by tej maszyny w Polsce nie wyprodukowali? Odrob lekcje chlopcze i zjedz obiadek po czym podziekuj mamie...

            • 1 4

            • Ot typowy lewak wychowany na chamskich mediach TVN i Polsat

              kiedy brakuje argumentów do dyskusji to wyzywa jak niesiołowski... Ale tak to działa, jak nie masz argumentów to trzeba w inny sposób zwrócić na siebie uwagę. Posłuchaj cieciu mięki, ja swojej Mamie mam za co dziękować, ty swojej nie, bo za urodzenie głupca nie można podziękować. Durni poszukaj sobie w rodzinie paznokciu i jak nie masz nic do powiedzenia to nie bierz udziału w dyskusji lewaku

              • 1 2

        • I jak zwykle dane z du-powietrza. Nie 80%, tylko 26%.

          A ponieważ gospodarka Niemiec jest większa parę razy od polskiej, to sie wszystko równoważy ;) No, ale grunt to rzucić cyferkami zdolnymi przerazić Jana Kowalskiego. Źródło: GUS (stat.gov.pl)

          • 1 0

    • a może Polacy nie potrafią takiej maszyny zaprojektować i zbudować? (1)

      trudno to ogarnąć?

      • 10 10

      • Polacy potrfią, tylko czy by się to opłaciło innym, w tym innym Polakom?

        specjalizacja to najnormalniejsza rzecz pod słońcem, byle nie sterowana odgórnie, jak to bywało w RWPG.

        • 0 0

    • nie zauważyłeś że papieża też mamy z Niemiec ?

      • 11 3

    • Herrenknecht to po prostu dobra marka (14)

      W Europie jest tylko dwoch producentow TBMow, obaj znajduja sie w Niemczech. Jest jeszcze jenda firma w USA, jedna w Kanadzie i kilka w Japonii (Hitachi, Kawasaki, Mitsubishi).
      Firma Herrenknecht zbudowala obydwa TBMy (Heidi i Sissi), ktore uzyto do budowy szwajcarskiego tunelu kolejowego Gotthard. Do budowy warszawskiego metra uzywana jest rowniez maszyna Herrenknechta.
      Obecnie firma buduje najwiekszy w historii TBM o przekroju 19,25 m. Ma on przekopywac tunel pod Newa w Sankt Petersburgu.

      • 13 0

      • (11)

        Wolę byśmy zawsze najpierw szukali towaru czy sprzętu polskiego, ale tutaj ukazałeś bardzo konkretny i przekonywujący argument.

        • 2 1

        • (10)

          a ja wolę abyśmy w wyborze dostawcy czy producenta kierowali się kalkulacją ekonomiczną. narodowość nie powinna mieć znaczenia, to jest biznes a nie patriotyczny pochód

          • 6 5

          • (9)

            Niemcy zupełnie inaczej do tego podchodzili i podchodzą i pewnie dlatego ich gospodarka to potęga a nasza nadal lewacka.

            • 4 1

            • Podobnie USA, UK, Francja - więcej tam patriotyzmu niż kalkulacji ekonomicznych (6)

              I jakoś dobrze na tym wychodzą. Szczególnie widać to w przypadku USA, gdzie praktycznie nie zdarza się aby zagraniczna firma wygrała jakiś istotny, duży przetarg.

              • 4 1

              • Szkoda tylko że idiokraty eurowasala nie przekonasz (2)

                do słusznej racji

                • 2 0

              • (1)

                Bo skoro Michnik w swojej współczesnej Trybunie Ludu nazywanej G-Wnianą napisał tak to znaczy że jest tak i ich się nie przekona, są jak komuniści już niereformowalni.

                • 2 0

              • Niestety masz rację

                w nas jedynie siła, w elicie narodu. Zatem siej ziarno, przekonany choćby jeden lewak to już sukces :)

                • 1 0

              • (1)

                uzasadnij to co napisałeś

                • 0 0

              • uzasadnij żądanie uzasadnienia

                • 0 0

              • tak, zwłaszcza ostatnio USA jest świetnym przykładem, krajem który wywołał kryzys właśnie majstrowaniem przy gospodarce a potem 'zwalczając' go (a realnie pogłebiając) zadłużył się po uszy oraz socjalnej Francji.

                Poza tym takie kraje jak USA czy Francja są trochę bardziej rozwinięte więc ich firmy mogą bez kompleksów konkurować z zagranicą i mogą wygrywać przetargi.

                • 0 0

            • hehe, a co nazywasz lewactwem? wiesz w ogóle na czym lewactwo polega? m.in właśnie na takim protekcjonizmie który promujesz

              • 0 0

            • nie wszyscy Niemcy do tego tak podchodzą, uogólnianie to droga do nikąd

              • 0 0

      • a czy Żerański (1)

        nie może zbudować tej maszyny ?

        Czy polscy uczeni nie potrafią / mogą opracować proces technologiczny
        tego sprzętu ?
        Doktrów wszak u nas dostatek.

        • 2 2

        • proces technologiczny nie byłby taki skomplikowany, gorzej wymyślić technikę...

          a z tym to nasi 'dochtórzy' to już dość słabo

          • 1 1

    • Można od Greków :):) (2)

      Wyrolowali całą Europę to nas też mogą, albo od Ruskich to oni zaproszą Niemiaszków do siebie coby ją zmontowali i sprzedadzą polaką za podwójną cenę , tyle w temacie

      • 3 2

      • poprawka (1)

        miało być polaką

        • 1 1

        • qurde

          jaki głupi program , sam nanosi zmiany - niech będzie mądrym Polakom

          • 1 1

    • Pytanie tylko dlaczego nie można wykorzystac maszyny uzywanej ?? (1)

      Po co produkowac calkowicie nowa maszyne skoro mozna by wypozyczyc i wykorzystac juz istniejaca z innej np budowy co pewnie koszty by byly nizsze...
      Czy moze one sa przystosowane tylko na dany projekt ?? Ok rozumiem ze srednice sa inne w zaleznosci od potrzeb no ale nie wierze ze kazdy tunel to inny rozmiar...

      • 1 1

      • Masz małe doświadczenie, każdy tunel to troszkę inny rozmiar :)

        Ale najważniejsze mieć dobrą maszynę :)

        • 1 1

    • (1)

      O.. ja cię bardzio przepraszam, technologię na łupki w PL, są z USA .. :)
      Choć wydaję mi się, ze Nasi inżynierowie, to ludzie, którzy mają głowy pełne
      know-how i mogliby (h)amerykanom to o owo pokazać..
      ale że jest przed 23cią , cisza...

      • 0 0

      • No ale teraz można uwierzyć na 50,5%, że tunel będzie wydrążony.
        A jak ten ciąg komunikacyjny (=tunel, "wantówka", "S7") odciąży miasto,
        w sensie logistyczno(TIRy z PCL/DCT) - komunikacyjnym Elbląska=WZka,
        to się dopiero przekonamy. Na razie trza jeszcze pocierpieć.

        • 0 0

    • hmmm

      nie ma w polsce takiej fabryki do budowy tbm w schwanau jest jedyna taka co robi te wiertla pracowalem w niej wiec wiem ...

      • 1 0

    • bo w polsce ucza tylko religi i wieszania krzyzy

      a w niemczech ucza matematyki i fizyki

      • 0 1

    • Bo projekt wykonała niemiecka firma i w warunkach przetargu był wpisany dokładnie ten typ TBMa

      • 0 0

    • gad

      bo właśnie na tym polega interes UE

      • 0 0

  • Została ochszczona Marią ? (3)

    Tzn wypalili pod nią sporo zioła ? ?

    • 23 17

    • Nie, " maszyna TBM została ochrzczona Marią" (1)

      • 1 2

      • W kościele??

        • 1 0

    • ochszczona :)

      hehe

      • 3 1

  • To jest kret na miarę naszych możliwości! (5)

    A nie można takiej maszynki gdzieś pożyczyć tylko od razu trzeba kupować?

    • 41 26

    • ...

      Praktycznie każda maszynka jest budowana pod konkretne parametry tunelu.
      Gdyby Hydrobudowa znalazla uzywana, pasujaca do tego tunelu, na pewno by sie w taka zaopatrzyla

      • 22 2

    • Warto kupić

      Tylko w Gdańsku ma jeszcze powstać tunel dla tramwaju i pod Motławą na Ołowiankę zamiast beznadziejnej kładki, a powinien też i między Grunwaldzką a Zaspą pod torami kolejowymi i pod dworcem PKP Gdańsk Wrzeszcz zaczynając drążenie na podjeździe między Do Studzienki a Jaśkową Doliną. Wtedy najczęściej kursująca linia tramwajowa byłaby z Jelitkowa przez Przymorze, Zaspę, centrum Wrzeszcza (Grunwaldzką i Al Zwycięstwa) dalej przez centrum Gdańska na Chełm i dalej na Orunię Górną. A i Sopotu plany drogi między Gdańskiem a Gdynią w tunelu.

      • 0 4

    • (1)

      każda taka maszyna to osobna konstrukcja, to nie jest produkcja liniowa. poza tym gdyby to było możliwe to wykonawca by tak zrobił. jakbyś nie zauważył tunel budują firmy którym w przeciwieństwie do państwowych molochów zależy na zysku i oszczędności

      • 6 1

      • niestety Polacy jakże często dają się nabierać i wydają kilka razy za to samo

        • 0 2

    • Wystarczy, że używane samochody sprowadzamy z Niemiec, a Ty jeszcze chcesz TBM ze szrotu???? ;P

      • 0 0

  • kret powinien nosic imie... (7)

    ... Gruby Pawel... ;-P

    • 109 12

    • Genialne imię!!!

      • 9 5

    • (1)

      "Mały Ministrant" -- nieśmiało proponuję.

      • 3 11

      • Leć śmiało

        • 7 1

    • Dicke Bertha;)

      • 1 1

    • anal intruder!

      • 19 2

    • Danuta

      winien nazywać się Danuta.

      • 0 0

    • słitaśny komentarzyk..lux lux exclusive...widać że autor ma jaja...chyba się zakocham...i nie ma grubego Pawła we wsi...:)

      • 1 0

  • ACH JO (1)

    • 21 2

    • Duma ECS

      • 0 0

  • (9)

    Średnica: 12560 mm, czyli ponad 12,5 metra heheh chyli tyle i le 3 słonie jeden na drugim??? czy macie ludzi za glupkow???

    • 10 50

    • Mamy... jak widać, nie bez przyczyny.

      • 20 5

    • Redaktorzy serwisów internetowych do szkoły! (2)

      Mają. Redaktorek myśli, że jak sam ma problem z rozumieniem to inni na pewno też mają.

      • 3 4

      • liczył poł godziny na kalkulatorze ile to metrów i jak się udało to chciał nam tego samego oszczędzić a tu zero wdzięczności :)

        • 7 3

      • Przecież to wypociny redaktorka Naskręta

        i wszystko jasne

        • 1 2

    • Jakoś nie widzę w tej średnicy nic dziwnego (1)

      średnica okręgu (tunel w przekroju poprzecznym) wyniesie 12.56 metra
      od tego odejmujemy grubość betonowych prefabrykatów wzmacniających ściany tunelu, kanały wentylacyjne i odprowadzania wody, tory kablowe (tory w sensie takich jak by kanałów) na instalacje elektryczne i ppoż, z tych 12.56 metrów średnicy robi nam się około 11 metrów średnicy, teraz w ten okrąg wpisujemy poziomą linię o szerokości (przyjmijmy 8 metrów) co da nam dwa pasy ruchu o szerokości 4m (tak na wyrost pisze ;) ) i w ten oto sposób ze średnicy 12,56 metra robi się tunel o przekroju 8.5 metra (po dodaniu wysokości nawierzchni) tak więc jak dla mnie to jest akurat tunel z drogą jedno jezdniową o dwóch pasach ruchu i chodniczkiem technicznym.

      • 8 2

      • źle piszesz kolego, ale nie chce mi się tłumaczyć...

        • 1 4

    • dobre pytanie

      pytanie zdradza poziom umysłowy pytającego

      • 4 1

    • to male leszek...

      swego czasu na trojmiasto.pl byl artykul odnosnie chyba ergo areny i jakichs okoliczynch parkingow.

      dziennikarz (az ciezko mi to przechodzi przez gardlo/opuszki palcow) napisal mniej wiecej cos takiego "powstanie nowy parking o wymiarach 25 metrow kwadratowych na 40 metrow kwadratowych), ilosci pewnie pomylilem, ale i tak jako jednostka wychodzi metr do czwartej potegi.

      to chyba znacznie cos wiecej niz metr kubiczny, przestrzenny, to prawie jak 4 wymiar, telewizja 4d :).

      • 0 0

    • no chyba jakoś muszą te 4 pasy ruchu tam wejść, co nie?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane