• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ile zarabia na kierowcach Obwodnica Trójmiasta?

Maciej Naskręt
23 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Obwodnica Trójmiasta w Kowalach. Obwodnica Trójmiasta w Kowalach.

Sprawdziliśmy poprzez system viaToll, ile miesięcznie kierowcy pojazdów o wadze powyżej 3,5 t płacą za jazdę trójmiejską obwodnicą.



Zobacz, jak funkcjonuje system viaToll.

Od lipca 2011 r. na drodze ekspresowej S6 - Obwodnicy Trójmiasta - miedzy ul. Morską a Pruszczem Gdańskim funkcjonuje viaToll - system elektronicznego poboru opłat. Kierowcy zestawu pojazdów o masie całkowitej powyżej 3,5 t płacą za każdy przejechany kilometr.

Przypomnijmy, że wysokość opłaty zależy od rodzaju pojazdu, im ten jest cięższy, tym opłata jest wyższa. Natomiast jeśli pojazd spełnia najwyższe ekologiczne normy Euro, kwota za przejechany kilometr jest mniejsza.

Postanowiliśmy przyjrzeć się, jakie wpływy wygenerowali kierowcy na Obwodnicy Trójmiasta. Takimi danymi dysponuje firma Kapsch, która zarządza systemem viaToll.

Czy podróżujesz drogami płatnymi?

- W ciągu ostatniego półrocza za przejazd tą drogą użytkownicy samochodów o masie całkowitej większej niż 3,5 t zapłacili 12,7 mln zł. Wszystkie zebrane środki trafiają do Krajowego Funduszu Drogowego z przeznaczeniem na budowę, modernizację i utrzymanie dróg krajowych - mówi Dorota Prochowicz, rzecznik prasowy.

Żadnych pieniędzy z funduszu drogowego nie otrzymują samorządy. Między innymi z tego powodu nie ma szansy na dofinansowanie budowy Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. Wypłaty z KFD na zadania drogowe dokonywane są na podstawie kierowanych do Banku Gospodarstwa Krajowego wniosków, formułowanych jedynie przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Wychodzi na to, że średnio w ciągu miesiąca kierowcy w Trójmieście wydają nieco ponad 2 mln zł poprzez viaToll za podróż obwodnicą. Co ciekawe utrzymanie kilometra drogi ekspresowej - odśnieżanie, drobne remonty nawierzchni, uzupełnianie znaków - kosztuje rocznie od 200 do 260 tys. zł, pod warunkiem, że wykonuje je wyłoniona wcześniej w przetargu firma. Obwodnica Trójmiasta liczy nieco ponad 38 km, a więc koszt ten może wynosić nawet 9,8 mln zł.

Załóżmy teraz, że chcemy sfinansować budowę Trasy Kaszubskiej z Trójmiasta do Lęborka z wpływów do funduszu, pochodzących wyłącznie od kierowców poruszających się Obwodnicą Trójmiasta. Przy założeniu, że nowa droga przez Kaszuby ma pochłonąć 4,171 mld zł, kwota na jej budowę gromadzona byłaby przez 173 lata. Okazałoby się, że pojechaliby nią nasi pra, pra, pra, prawnukowie.

Jeśli w ten sam sposób chcielibyśmy pozyskać pieniądze na budowę Obwodnicy Metropolitalnej z Borkowa przez Żukowo do Chwaszczyna, gromadzenie pieniędzy zajęłoby 133 lata. Inwestycja ma pochłonąć nawet 3,5 mld.

Opinie (124) ponad 10 zablokowanych

  • Panie (12)

    Redaktorze niech już Pan się tak nie martwi o państwo, a bardziej o kierowców.
    Zresztą aż dziw, że nie znalazł Pan nic do zburzenia na obwodnicy.
    Szerokiej drogi dla wszystkich zmotoryzowanych.
    ;)

    • 210 40

    • albo do zasypania

      patrz: tunele dla pieszych

      • 30 7

    • nie rozumiesz, ale nie szkodzi, należysz do większości ludzi, którzy nie rozumieją fizyki kwantowej i urbanistyki (1)

      • 14 31

      • w demokratycznych krajach NIE ZARABIA sie na drogach. Zarabia sie na czyms zupelnie innym, drogi sa mozliwoscia dotarcia do konkretnej czesci kraju...w POlsce wszystko na odwrot...

        • 4 3

    • kiewy wreszcie ten redaktor (3)

      zniknie z portalu?

      • 24 15

      • Dlaczego ma znikać!? (2)

        Kwestia, która stawiana jest w artykule wydaje się wyjątkowo ciekawa, a zdarza się to nieczęsto. Chodzi mi o to, że kierowcom się zdaje, iż nie tylko pokrywają koszty systemu drogowego, ale wręcz finansują inne potrzeby państwa. A tu się okazuje, że przedsiębiorcy (bo ci najczęściej mają pojazdy pow. 3,5 t) nie tylko nie finansują rozbudowy sieci drogowej, ale nawet nie pokrywają jej codziennego funkcjonowania. A przecież zarabiają na tym.

        • 15 6

        • Zastanów się (1)

          Na prawdę wierzysz że jedynymi wpływami do budżetu państwa są opłaty drogowe, a mandaty które wystawiają o tym nie wspomniał - 2000za każdą bramkę na obwodnicy to zapewne pikuś(na pewno w porównaniu z tymi opłatami) obyś się nigdy nie złapał jak wyjedziesz na wakacje z przyczepką i zważą 3501kg. Ponadto jest wiele innych wymiernych korzyści tak sądzę rpzynajmniej. Artykół jet bardzo powierzchowny.

          • 5 9

          • A podatek w paliwie to co - do kieszeni czy jak

            • 6 2

    • proponuje zburzyć wszystkie wiadukty na obwodnicy i zrobić skrzyżowania ze światłami jak ot było na Osowej plus przejścia dla pieszych co 500 metrów

      • 8 7

    • Ale Wykręt!

      • 4 1

    • Po przeczytaniu artykułu jedyne pytanie, które mi przychodzi do głowy (1)

      I CO Z TEGO?

      • 8 1

      • wynikają z tego co najmniej nastepujące rzeczy:

        (1) artykuł pokazuje, że wpływy z podatków za sprzedaż samochodów i akcyzy za paliwo, oraz opłaty za wykorzystanie dróg pokrywają tylko ułamek kosztów budowy i utrzymania dróg,
        (2) samochód nie jest jedynym sposobem podróżowania po mieście i jego okolicach,
        (3) warto myśleć o potrzebach ludzi, decydujących się na inne sposoby poruszania się po mieście i jego okolicach
        (4) o ile nad obwodnicą warto budować przejazdy dla lokalnego ruchu (w tym pieszych i rowerzystów), o tyle w pobliżu centrum miasta warto uspokajać ruch i tworzyć komfortowe warunki poruszania się pieszych i innych niezmotoryzowanych, nie wykluczając zasypywania tuneli i likwidacji estakad.

        • 1 4

    • a dlaczego ciagle nie ma oswietlenia na obwodnicy poludniowej. Panie redaktorze moze cos na ten temat? Czy ona nie jest do konca "oddana". Od miesiecy nie ma tam oswietlenia.

      • 4 1

  • zyski (5)

    jeżeli viatoll przynosi zyski to czemu kary za przeładowane tiry trafiają do warszawy ?ta kasa powinna tez zostać u zarządcy drogi. zlapia takiego w Gdyni lub Gdańsku to kasa zostaje tu gdzie zniszczył drogę a nie do warszawy .tam podziela na inne drogi i guzik zostaje.a tak mało tu śmiga przeładowanych kontenerów lub wywrotek!i pewnie szybciej by było na drogi

    • 105 6

    • Co ma piernik do wiatraka? (1)

      Kto zapłacił za budowę, remonty i utrzymanie tej drogi? Właściciel. A kto jest właścicielem tej drogi? Na pewno nie samorządy. Więc dlaczego samorządy mają dostawać kasę za cokolwiek związanego z tą drogą? Jeżeli tzw. "Tir-y" niszczą drogi lokalne, to niech samorządy na swój koszt zainstalują wagi i niech kasują. Albo niech wprowadzą znaki ograniczające masę całkowita pojazdów i też niech kasują za przekroczenie.

      • 11 2

      • skoro zarządca jest od brania kasy to niech tą kasę daje na odśnieżanie tej drogi

        • 4 0

    • Przeładowane kontenery w Gdyni (1)

      Gdynia jest jednym z nielicznych portów europejskich, gdzie gromadzone są przeładowane kontenery. Na innych drogach europejskich nie są wpuszczane, a u nas rozjeżdżają drogi i mosty.

      • 13 1

      • Powoli się to zmienia.

        Terminale w Gdyni podostawały stosowne mandaty za wypuszczanie pojazdów przeładowanych i teraz zaczynają przestrzegać tych 40 ton.

        • 6 0

    • co za durne wyliczenia autora artykułu, (jasnowidz normalnie) bo nie wiem jak to nazwać, jak ktoś wspomniał każdy z nas płaci ponad połowę tego co kosztuje paliwo to podatek, PODATEK!! jak tak chce się autorowi porównywać ile co kosztuje i za ile się zwróci, to może niech porówna ile się paci za przejazd autostradami w Niemczech samochodami osobowymi, a ile się płaci w PL, to się pośmiejemy razem

      • 5 1

  • Niech lepiej dorobią trzecie pasy na całej długości (21)

    • 123 14

    • (6)

      po co? żeby te GWE zajmowało 2 lewe pasy?

      • 60 11

      • i GKA (2)

        • 20 3

        • i GD

          • 5 9

        • najlepsze są busy VW z robolami

          nie chcę obrażać pracowników remontowo-budowlanych ale jak widzę blokujące lewe pasy stare VW Transporter GKA.. z wesołą ekipą w środku i mających innych w d... to pierwszy podpiszę się po zakazem wpuszczania ich na drogi szybkiego ruchu

          • 12 0

      • frustrat cała gębą

        • 5 5

      • GWE to czołówka najgorszych kierowców, rzeczywiście wspólny mianownik (1)

        tych głąbów to mieszkanie na wsi, bo kolejne miejsca to GDA, GKA itp. na dodatek z literkami na końcu rejestracji czyli maksymalne buraki.

        • 8 3

        • haha z literkami, sam pewnie masz małego fiata jeszcze na czarnych blachach.

          • 2 1

    • Matarnia - Karczemki (1)

      A już nie mogę zrozumieć jak przebudowali węzeł karczemki czemu nie pociągneli ok 100m na przeciwko Shella i były 3 pas dla ludzi jeżdżących między tymi 2 węzłami , wbrew pozorom jest trochę takich osób.

      • 24 3

      • Co prawda to jest ponad 300m, ale faktycznie tez mnie to zastanawia. Komus zabraklo wyobrazni chyba

        • 21 0

    • wtedy GWE GPU GKA GDA GST NO NE NBA NBR byliby na wszystkich (8)

      trzech pasach.

      • 18 13

      • (1)

        mieszkaniec Trójmiasta,czyt.Gdańska rodem z Bolesławowa k.Skarszew typowy SŁOIK lub WEK jak kto woli.Mieszkanie w okolicach Szadółek na kredyt 55 lat ale rejestracja w golfie 3 jest GD, i szpan we wsi jak co sobota po weki przyjedzie.Taka prawda. Mieszkancy Trójmiasta raczej kombinują jak wybudowac sie w ościennych miejscowościach a nie mieszkac ze słoikami za ścianą o grubości 10 cm i wiejskimi zwyczajami sąsiadów ze wsi typu kalosze pod drzwiami...

        • 16 10

        • Co ty bosy antku wiesz

          Nie żadne Bolesławowo tylko Modrowo.
          Po wojnie przechrzcili na cześć agenta NKWD Bieruta, działacze PZPR z Gdańska, tacy jak twój dziadek przywieziony do Gdańska w bydlęcym wagonie z poleskich bagien w łapciach z łyka/

          • 11 6

      • od NE to się odwal (5)

        Chołek jest z NO

        • 2 8

        • NEB też, ale to Nebraska chyba? (2)

          • 4 2

          • Nowy Elbląg Być moze

            • 2 0

          • no właśnie, co jest z tymi ludźmi, że nie potrafią jeździć po obwodnicy

            ani w średnio-dużym mieście? Mam na myśli kulturę jazdy, umiejętność posługiwania się kierunkowskazami, jazdę minimum 50km/h tam gdzie jest takie ograniczenie, zamiast 25km/h Świętojańską w Gdyni jakby to był jakiś szpaner-bulwar do wyhaczania lasek do zabytkowych golfów tdi.

            • 5 1

        • (1)

          ten tfój góru to jakiś zflaczały bórak co nawed samohodem nie ómje jeśćić bo coś mósi zepsódź

          • 1 1

          • po prawej na dole buraku masz "Sprawdź pisownię"

            • 1 1

    • Po co? (1)

      Żeby wieśniaki jechały swoimi rzęchami po dwóch lewych pasach? Szkoda kasy.

      • 6 6

      • każdy innych osądza pod swoim kątem więc wieśniaku zamknij japę bo ci fekaliami jedzie, że o słomie w gumofilcach nie wspomnę.

        • 2 1

    • NIE DA SIĘ

      NIESTETY TAKA OPCJA NIE ZOSTAŁA PRZEWIDZIANA I POD WIADUKTAMI NIE MA MIEJSCA NA TRZECI PAS... MUSIAŁOBY BYC ZWĘŻENIE CZYLI NIEBEZPIECZEŃSTWO I ZATORY:)

      • 1 1

  • a podatek drogowy w cenie paliwa to co (9)

    placa go wszyscy.

    • 158 4

    • ale raczej trudno wyliczyć go (1)

      dla Obwodnicy Trójmiasta prawda?

      • 7 9

      • można spokojnie oszacować

        Badana jest co jakiś czas ilość samochodów poruszających się po obwodnicy, przyjmujemy średnie spalanie, wyliczamy średnią wysokość podatku (benzyna, ropa, gaz) i mamy całkiem rozsądne szacowanie
        :)

        • 8 1

    • bo tu nie chodzi o zadne cele poza łupieniem ile sie da (1)

      ta ściema że podatek drogowy w cenie paliwa ma słuzyc remontom to tak samo jk to że strefy płatnego parkowania mają pozbyc się samochodów. Tylko kasa...

      • 30 3

      • oraz, że pieniądze z podatku śmieciowego będą przeznaczone na śmieci

        raczej dla śmieci

        • 19 3

    • Za Viatoll też wszyscy płacą. (1)

      Tylko w cenie jogurtu i innych gówien, które codziennie wszyscy kupujemy.

      • 19 2

      • Nie wiem z czego sklada sie twoja dieta, ale jak wiekszosc normalnych ludzi (nie z PIS) guana nie jadam i tymbardziej nie kupuje....

        • 2 10

    • (1)

      ja nie płacę, bo tankuję za granicą-oczywiście wschodnią

      • 4 1

      • no dobra

        ale jak lecisz do biedronki, to towar się do niej nie teleportuje, tylko jest przywożony samochodami ciężarowymi, więc te opłaty, które większość myśli, że płacą "bogaci przedsiębiorcy" i tak jest na koniec przerzucana na maluczkich - poprzez inflację rozchodzi się po wszystkich, a jak ktoś ma pecha i wysokie koszty życia (opłaty, jedzenie, transport) to odczuwa to najbardziej

        • 1 1

    • Prawie wszyscy

      już o nim zapomnieli, a władza się cieszy z tej amnezji.

      • 1 1

  • Zarabia? Wybudowano ją na NASZEJ ziemi za NASZE pieniądze (9)

    Nie powinno byc żadnych opłat.

    Jak sobie Pan Kuliczyk kupi ziemię i wybuduje za swoje na niej drogę to wtedy może pobierac opłaty ile mu się spodoba. Ten system to zwykły mafijny bandytyzm

    • 114 26

    • ani to Twoja ziemia ani Twoje pieniądze

      spróbuj sobie 1) kupić parę tysięcy hektarów 2) znaleźć łosia, który wyłozy na to parę mld i zobaczysz, jak łatwo jest zbudować drogę

      • 12 17

    • A jak chcesz utrzymywać i budować drogi? (4)

      Przecież inwestycje w infrastrukturę są wyjątkowo kosztowne. Za to służą potem długie lata (a przynajmniej powinny, bo u nas fuszerki są codziennością).

      • 6 3

      • ...juz w paliwie na to płacimy (1)

        • 14 2

        • akcyza z paliwa karmi kaczora donalda z komorowa i innych zboczeńców typu ryś z grodu Anna...

          • 2 1

      • (1)

        ok 3/4 realnie zarabianych pieniędzy jest przeznaczane na różne podatki. Mało??

        • 10 1

        • Mało. Nawet jak 100% zarobków pójdzie na podatki to też będzie mało. Socjalizm to worek bez dna. Zawsze będzie mało.

          • 13 1

    • A ja pytam dlaczego ciężarówki płacą za obwodnice? (2)

      To chyba przejazd przez miasto powinny mieć płatny.
      A tak w ogóle TIR-y na tory!!

      • 16 1

      • (1)

        TIRy na tory to bzdura. Żaden liczący się kraj tego nie robi bo to nie ma sensu.
        A co do wymyślania różnych opłat, np. za przejazd przez miasto, weź pod uwagę, że wszystkie te opłaty w ostatecznym rachunku płacimy my, zjadacze chleba oglądacze telewizorów, i użytkownicy końcowy różnych rzeczy wiezionych przez te ciężarówki. Takie opłaty idą w cenę a cenę ty i ja płacimy.

        • 3 7

        • Tiry na tory ? Nie !!

          Kontenery na tory !!

          • 0 1

  • Panie r. Nastręt. Moze lepiej zacnzij węszyc że te wszystkie bramki tak naprawdę robią fotke każdemu pojazdowu (2)

    zastanówmy się czy np jak już nie będzie z czego wypłacac ludziom emerytur i sie naród wkur-i to czy nie będą one narzędziem inwigilacji?

    • 77 13

    • Co za idioci minusuje tą wypowiedź ? (1)

      Bezmyślne lemingi czy osoby którym za to ktoś płaci ?

      • 23 7

      • Proszę o ponowny wpis , lecz w języku polskim .

        Może będzie plus .

        • 3 3

  • 12 baniek nie pokrywa nawet kosztów budowy systemu (1)

    a co dopiero mówić o zbieraniu kasy na dalsze inwestycje. Dodatkowo ciężarowki jezdza przez miasto niszczac drogi, aby uniknąc placenia za viatoll

    • 74 1

    • prawda jest taka, że takie drogi wokół miast (tzw. obwodowe)POWINNY BYĆ ZA DARMO, a wjazd do centrum, drogi przejazdowe przelotowe przez centrum miast (mówimy o transporcie kołowym) płatne. Właściciele ciężarówek jeździli by poza miastem i wszyscy bylibyśmy zadowoleni.

      • 20 2

  • Prawda jest taka, że w latach 70. wytyczono drogę obwodową bez stosownych badań (13)

    Stąd ma tu miejsce sporo kolizji, bo mgła, śliska nawierzchnia, porywisty wiatr itd. Fachowcy twierdzą, że taka droga powinna przebiegać na wysokości Rębiechowa - zdala od strefy krawędziowej Wysoczyzny Pojezierza Kaszubskiego, która obfituje w bardzo zmienne warunki pogodowe. Wynika to ze ścierania się ciepłego powietrza znad Bałtyku z zimnymi masami z Kaszub.

    • 20 61

    • akurat byly takie badania przeprowadzone...

      wystarczy poszperac w necie i znalezc informacje nt poczatkow budowy

      • 11 1

    • a ja myślałem, że to kierowcy jeżdżą samochodami i powodują wypadki

      • 13 2

    • ciesz się że kiedyś ktoś w ogóle pomyślał o wybudowaniu tej trasy (4)

      teraz to by kosztowało miliony, miliardy, dodatkowo płakaliby ekolodzy, właściciele gruntów....

      • 29 3

      • gdyby nie Czerwoni (2)

        nie było by obwodnicy
        nie było by SKM (wtedy działała OK, zgniła później)
        nie było by osiedla Zaspa (bo lotnisko),
        i nie było by Rębiechowa (bo Zaspa),
        nie było by lotniska w ogóle (bo Zaspa za krótka)
        nie było by prawie wszystkich szpitali
        stały by tylko inwikty i luksmedy, nie mógłbyś wyleczyć świra, syfa i gruźlicy, za to bez problemu mógłbyś przebierać w ofertach fejsliftu i implantów wszelkich

        a ja nie skończył bym studiów, zero szansy.
        może i dobrze, bo po tych studiach zarabiam 2ooo
        a żaden rzemiecha nie schyli się po taki grosz.

        KOMUNO WRÓĆ!!! PRECZ z nieSOLIDARNOŚCIĄ!!!

        • 16 16

        • Ciekawe ile byś zarabiał jakby komuna się dalej trzymała - pewnie równowartość 100 EURO (1)

          i jeżdził Polonezem po swojej wspaniałej obwodnicy ,oczywiści jabyś sobie wcześniej załatwił talon na tą wspaniałą furę a twoje dzieci na widok pomarańcza otwierałyby szeroko oczy...

          • 11 8

          • Polonez jak na lata 80-te był całkiem niezłym samochodem. Gdyby FSO trwało do tej pory, to i ten polonez by się zmienił dostosowując do ogólnej tendencji. A co do zarobków to siła nabywcza w kraju, była porównywalna do obecnej, tylko jak ktoś chciał to wydać za granicą to była mała wartość. Nie wpadajmy w obłęd, nie wszystko co było za komuny było złe. Np. uczelnie wyższe, czy szkoły średnie kształciły nieporównywalnie lepiej niż teraz, bo teraz liczy się masowy uczeń i statystyki.

            • 0 2

      • Zgodzę się z opinią, bo wtedy po prostu zabrali się do roboty i wybudowali. A teraz latami ciągnie się, sam projekt i przygotowanie, później walka z ekoterrorystami, no i na koniec trzeba za to wszystko zapłacić kosmiczne sumy, bo dziwnym trafem obecny rząd bardzo drogo buduje.

        • 2 3

    • (1)

      "porywisty wiatr" hahaha, ty jechałeś kiedyś autostradą do Torunia? Tam dopiero wieje!! na obwo jest spokój malina:)

      • 13 1

      • zgadza sie

        kiedys jechalem A1ka yariska przy mocnym wietrze, porywy byly takie ze jak dmuchnelo to nagle znajdywalem sie na srodku jezdni, pol pasa mnie dmuchnelo w bok.

        • 1 0

    • Blekotu się najadłeś"

      W Rębiechowei nie ma mgły, no to chłopie pojechałes po bandzie i to po całości.
      Do tego dodaj jeszcze warunki gruntowe (policz wszystkie oczka wodne i bagienka) i zobaczysz, zalety budowania drogi poza krawędzia owej Wysoczyzny.

      • 10 2

    • "Zimne masy z Kaszub." (1)

      Ehehehe:-)

      • 15 2

      • chyba ciemne

        • 6 6

    • Wypadki powodują debilni kierowcy bez szkoły. Miejsce drogi ma tu mało do rzeczy, poza tym nie jest ono takie złe.

      • 4 1

  • Płatnych dróg przybywa (6)

    Mamy płatną obwodnicę, obwodnicę południową, autostradę, ale niestety większość tirów i tak będzie jeździć bocznymi drogami lub przez miasto ponieważ firmy transportowe w ten sposób oszczędzają parę ładnych złotych. Dopóki nie zostanie nałożony prawnie obowiązek korzystania z viaToll to nic w tej kwestii się nie zmieni.
    Osobiście proponuję założyć system viaToll na Armii Krajowej i kilku innych trójmiejskich ulicach, na których przyczyną korków są głównie Tir-y.

    • 62 13

    • płacimy za parę kilometrów grubą kasę a dróg już i tak nowych po Euro nie widać, sukces to dokończenie obecnych ;)

      • 3 2

    • Ciekawe rzeczy opowiadasz

      Bo ja codziennie jeżdżę do pracy z Wiszących Ogrodów do Gdańska właśnie AK i 95% samochodów stojących w korku powodowanym - wg Ciebie - przez mityczne TIR-y, to osobówki, w dodatku co druga to GKA.

      • 14 0

    • Wieksza przycyzna korkow sa pitoly (1)

      ktore ruszaja pare sekund po zmianie na zielone i to z predkoscia zolwia.

      • 4 4

      • agresywny styl jazdy powoduje stłuczki i inne wypadki

        a te powodują nie korki tylko MEGAKORKI

        • 0 0

    • Ty idoto

      i co ci to da ze na armi krajowej bedzie viatoll?? kto i jakim celem objeżdża ??

      • 0 1

    • puknij sie w leb

      obwodnica powinna byc darmowa. jezeli firmy transportowe beda zmuszane do placenia to TY zaplacisz za to, bo te firmy se te koszty odbija na klientach. tymi tirami jezdzi zarcie ktore jesz i papier ktorym se podcierasz d*pę, wszystkie te rzeczy pojda w gore. uswiadom to se zanim znowu bedziesz narzekal na kierowcow ciezarowek ktorzy po prostu unikaja dymania w d­upe

      • 4 1

  • Moim zdaniem i tak jest zbyt tanio... (1)

    Jak se żeśta wybrali tak mata..

    • 22 15

    • ..........

      Im większe maja opłaty przewoźnicy tym drożej macie w sklepach GAMONIE!!!!!!!!

      • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane