• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Iskierka nadziei w sprawie budowy OPAT

Michał Sielski
22 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

W tej wizualizacji przebiegu OPAT-u widzimy jeszcze dwa pasy ruchu w każdym kierunku.


Węższa droga będzie tańsza, a dzięki dotacji z Unii Europejskiej i pieniądzom z samorządu może udać się ją zbudować do 2020 roku - urzędnicy nabierają optymizmu w sprawie budowy przedłużenia Obwodnicy Trójmiasta, czyli Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. Czy słusznie?



Warianty przebiegu drogi. Warianty przebiegu drogi.
Województwo pomorskie dostanie w latach 2014-2020 aż 1,672 mld euro unijnych dotacji. To o 400 mln euro więcej niż w poprzednich sześciu latach, a kwota jeszcze może zwiększyć się o 300 mln euro z powodu waloryzacji. Pieniądze przeznaczone mogą być m.in. na innowacje w gospodarce oraz rozwój infrastruktury transportowej.

Ta informacja rozradowała pomorskich samorządowców od lat walczących o budowę Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. OPAT ma zaczynać się na skrzyżowaniu obwodnicy z ul. Morską zobacz na mapie Gdyni, a kończyć najprawdopodobniej wlotem na drogę wojewódzką w kierunku Władysławowa. Najprawdopodobniej, bo wariantów jest kilka i wciąż nie wiadomo który zostanie zrealizowany.

Czy warto budować OPAT?

14-kilometrowa droga, która miała być drogą ekspresową jest jednak niezwykle kosztowna. Szacunkowy koszt jej wykonania to 1 mld zł. Takich pieniędzy nie mają ani Rumia i Reda, które przez brak alternatywnej drogi na Hel cierpią przez cały sezon letni najbardziej, ani nawet Gdynia, która również z tego powodu boryka się z korkami nie tylko na ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni przez kilka miesięcy w roku.

Korytarz będzie dłuższy

Przez lata nie udało się przekonać urzędników na szczeblu centralnym, że ta inwestycja wymaga rządowego finansowania. Światełko w tunelu stało się nieco jaśniejsze, gdy zmieniona została lista priorytetowych dla Unii Europejskiej korytarzy transportowych. Wśród nich jest trasa łącząca Bałtyk z Adriatykiem. Do tej pory ten korytarz zaczynał się w Gdańsku, ale na mapce dołączonej do nowej listy - już w Gdyni.

- Chcielibyśmy, aby przyspieszyło to budowę Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej i Drogi Czerwonej, która połączy Trasę Kwiatkowskiego z nową obwodnicą - mówi Michał Tuszyński z Biura Rozwoju Gdyni. Czy są jednak konkrety? - Jeszcze nie - przyznaje.

Od dawna wiadomo, że rząd do drogi się nie dołoży. Nie ma jej w żadnych planach finansowych, nawet tych odległych i ogólnych - na najbliższe siedem lat. Wprawdzie plany te nie raz ulegają zmianom, ale raczej polegającym na "obcinaniu" niektórych inwestycji. Trudno się więc łudzić, że rządowe pieniądze rozwiążą problem.

A gdyby OPAT był węższy?

Z odsieczą nadejść więc mogą władze województwa pomorskiego, które w najbliższych latach będą rozdzielać unijne dotacje. Priorytet będą miały inwestycje regionalne, a taką rangę ma właśnie OPAT.

Sęk w tym, że OPAT jest za drogi, by jego budowę mogło sfinansować samo województwo. Nawet gdyby do jego budowy Unia dołożyła 75 proc., czyli ok. 750 mln zł (ok. 160 mln euro), to skąd wziąć brakujące ok. 250 mln zł? Ta kwota to więcej niż w całym 2013 roku Gdynia wyda na wszystkie miejskie inwestycje! O wkładach dużo mniejszych i biedniejszych Rumi, Redy czy innych niewielkich gmin, które również włączyły się w projekt, trudno nawet dyskutować. Dlatego inwestycja niemal na pewno zostanie okrojona.

- Trzeba mieć alternatywę. Szanse na budowę tej drogi tkwią w regionie i trzeba je wykorzystać. Unia Europejska może dołożyć nam nawet 75 proc. wartości inwestycji, ale droga musi być tańsza. Dlatego powinniśmy zbudować ją o przekroju jednej jezdni w każdym kierunku - mówi marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.

Wtórują mu politycy i samorządowcy, którzy najwyraźniej pogodzili się już z faktem, że centralny budżet inwestycji nie wspomoże i trzeba "brać, co dają".

Tak krawiec kraje....

- Cieszy nas to, że marszałek widzi nowe możliwości. Według nas budowa OPAT to inwestycja istotna z punktu widzenia całego kraju, a regionu to już całkiem bezsprzecznie - podkreśla wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Podobnego zdania jest poseł Jerzy Budnik z Wejherowa.

- Jedna nitka to podstawa. Należy jak najszybciej zdecydować się na tę budowę, która odkorkuje znaczną część północy kraju, a potem czekać na lepsze czasy i ewentualne jej poszerzenie - mówi Jerzy Budnik.

Do tego potrzebne będzie jednak wykonanie nowego projektu dla drogi o przekroju dwóch pasów (po jednym w każdym kierunku) i wykonanie wszystkich procedur. To sporo pracy, a czasu pozostaje mało, bo budowa musiałaby zakończyć się do 2020 roku, by dało się ją sfinansować z obecnej puli pieniędzy. Kolejna będzie bowiem zdecydowanie mniejsza, bo czasy kiedy Polska miała priorytet w rozdziale funduszy strukturalnych już się powoli kończą.

Opinie (154)

  • Tą iskierke nadzieji mieszkańcy Gdyni zawdzięczają dr. prezydentowi Szczurkowi (13)

    on walczy o inwestycje w Gdyni oraz o organizacje światowych imprez

    • 76 107

    • Niestety tylko ci się wydaje.....

      • 23 4

    • Mam rozwiązanie całego problemu. Należy wybudować terminal promowy we Władysławowie (3)

      Skróci się czas płynięcia do Szwecji o jakieś 1,5h. Droga z Władysławowa automatycznie stanie sie drogą o priorytecie Europejskim i będą musieli kasą na nią wydać. Trochę abstrakcyjne, ale czemu nie?

      • 37 4

      • wszystko fajnie (2)

        tylko że am za płytko jest żeby promy mogły wchodzić.

        • 7 6

        • to się poglębi abo ludzie przekopią lopatami w ramach pracy publicznej

          • 21 0

        • tor wodny do portu ma 7m głęboskości więc starczy

          trzeba by było trochę pogłębić port i przebudować go, ale to nie jest problem. Stena Line by na to poszła bo by koszty spadły. Ale nikt nie zgodzi się na ten terminal tam.

          • 11 1

    • Marna prowokacja

      • 6 7

    • Iskierka lotniska , a teraz OPAT

      Dużą kasę wydałem na port lotniczy, teraz przygotowuje swoje papierki do latania, a za chwilę pojadę OPAT. Drodzy Gdynianie jak tak dalej będzie to wybuduję metro.

      • 36 3

    • (1)

      Budujcie w systemie 2+1. Dwa pasy w jednym kierunku przez 2km naprzemiennie. Raz jeden pas, raz dwa. W ten sposób łatwo można wyprzedzić autobusy robiące oszczędności i ciężarówki.
      Takie drogi są popularne u Skandynawów.

      • 33 1

      • wszystko fajnie, ale nie w centrum miasta, tylko na drogach między miastowych o mniejszym obłożeniu...

        • 12 2

    • bzdura (1)

      Szczurek walczy tylko o centrum Wiczlino i Dąbrówkę

      • 7 8

      • mieszkam na wiczlinie i jakoś nie widze jakiejkolwiek walki kogokolwiek z magistratu...

        cieszę się chociaż z tego że mam odśnieżone w zimę.

        • 11 1

    • (1)

      i wlasnie po to gdyni potrzeba lotniska

      • 1 8

      • dla ciebie tylko wóz drabiniasty

        i woły;))

        • 5 1

  • Nadzieja matką głupich (6)

    • 39 18

    • (2)

      Ale jak każda matka kocha swoje dzieci.

      • 4 0

      • Nie każda (1)

        Niektóre rzucają swoimi dziećmi o próg inne "chowają" je w beczkach z kapustą...

        • 11 0

        • Masz bardzo przykre wspomnienia.

          • 4 0

    • A matkę trzeba mieć.

      • 2 0

    • lepiej byc glupim, niz beznadziejnym

      • 2 1

    • Lepiej mieć matkę, niż być sierotą.

      • 0 1

  • Po co to? (7)

    Kolejne pieniądze w błoto, a kroki jak były, tak będą.

    • 26 127

    • nie rób z siebie Macierewicza

      • 29 3

    • Kroki na pewno dalej będą, przecież autem wszędzie nie dojedziesz :)

      • 7 0

    • właśnie i tak nikt nie jeździ do Śledziowa (2)

      • 10 5

      • no wieśmaki nie (1)

        • 4 1

        • I szlachta też nie.

          • 2 1

    • damskie kroki już tak mają, Kasiu z kropką

      • 4 0

    • Po to !!

      ze trzeba sie rozwijac .
      ze bez drug nie ma nowych inwestycji
      bez drug jest mniej turystow
      poto zebym dojechal bezpieczie na czas
      i jeszcze powinni budowac nowa obwodnice trojmiasta

      a ty jak pytasz po co to znaczy ze siedzisz na pupie i swiata nie widziales nie wiesz co potrzeba zeby sie region rozwijal

      • 0 0

  • tylko jak już po jednym pasie w każdą stronę to niech będzie zostawiona rezerwa (3)

    bo kij wie co za dziesiątki lat trzeba bedzie robic

    • 88 1

    • (2)

      Starczylo by na 2 pasy, a nawet i 3 pasy, ale koperty same sie nie wypełnią. Jakos za granicą buduja szybciej i taniej.
      i lepiej.
      Co do samej budowy...
      2 lata na projekty
      2 lata na pozwolenia
      1 rok wojny z "zielonymi"
      2 lata przetargow
      I w 2020 rozpocznie sie budowa, przyjdzie inspekcja i nam zabiorą dofinansowanie

      Moglem pomylic kolejnosc projektow i przetargow

      • 15 1

      • korekta (1)

        Dwa lata na projekt, ale oddany projekt musi mieć zawarte wszystkie pozwolenia - w tym od "zielonych".
        Na przetargi pół roku do roku.

        • 1 0

        • korekta

          Dwa lata na projekt, ale oddany projekt musi mieć zawarte wszystkie pozwolenia - w tym od "zielonych".
          Na przetargi pół roku do roku.
          Trochę pracuję przy projektach, w troche innej branży, ale zasady podobne :)

          • 0 0

  • '' Weższa droga bedzie tansza '' :) Typowa Polska glupota ! Do psychiatry polecam sie udac ! (6)

    Moze jeden pas to bedzie jeszcze taniej ?. '' Wezsza droga bedzie dwa razy drozsza a nie tansza a dlaczego ? bo szybciej sie zniszczy od przeciazenia ruchem i wieksze srodki beda szly na jej naprawe i utrzymanie oraz za kilka lat znowu powstanie problem ze nalezy dobudowac pare pasow bo sie ruch zwieksza a to wtedy pochlonie kolejne miliardy . Polak to typowy cymbal myslacy tylko o tzw. Dzis i teraz '' zeby przed wyborami oglosic pierdy i wstege z ksiedzem miniser przetnie na lesnym dukcie !. Az sie tych wiecznych bredni urzedniczych i glupoty czytac nie chce a dzis podali ze bezrobocie nic nie spada bo jak ma spadac jak nami rzadza jacys dziwaczni ludzie !. Tragiczny jest tez fakt ze juz bez Unijnej kasy to u nas nic nie mozna zbudowac wiec czy Polska nie ma w ogole zadnych dochodow ?

    • 141 24

    • To dołóż z własnej kieszeni na autostradę . (2)

      Nie robią to niedobrze , robią , też żle . Jak takim marudom dogodzić ?

      • 9 22

      • Popieram !
        Tylko szkoda ze polowa nie pojdzie na budowe

        • 6 2

      • nie chrzan ze Polska raz na 50 lat nie moze zbudowac autostrady nawet z 6 pasami !!!!

        Wielka mi laska ze jak Unia da kase to plebs urzedniczy nam zbuduje dwa paseczki ! POLSKA TO KRAJ CYMBALOW ! Okazuje ze zadnego dochodu nie ma a podatki najwyzsze w europie wiec ktos moze zwyczajnie kradnie szmal . Raz na 50 lat chyba juz uzbierano na autostrade z 6 pasami czy znowu ktos ukradl ?

        • 18 5

    • NIe ma dochodów Polska, (1)

      gdyż żyje "od pierwszego do pierwszego"

      • 6 0

      • Tak jak wszyscy obywatele

        Tak jak Polska raz na 50 lat nie ma na 5pasmową autostradę tak ludzie nie mają kasy na wyjście raz w miesiacu na wyjscie do jakiejkolwiek restauracji

        • 4 1

    • bedzie tansza w budowie. kolejny ekspert specjalista. najlepiej nie robmy nic, bo zle, bo za drogo, bo bez sensu, bo tusk, bo pis, bo smolensk, bo nie trzeba.

      • 7 2

  • (4)

    ..."to skąd wziąć brakujące ok. 250 mln zł? Ta kwota to więcej niż w całym 2013 roku Gdynia wyda na wszystkie miejskie inwestycje!"

    Jak się wywaliło 150 baniek na lotnisko, to nic dziwnego, że kasy brakuje.

    • 123 17

    • I to lotnisko zupełnie niepotrzebnie budowane. Rębiechowo ze swoimi możliwościami w zupełności wystarcza. Chyba jakaś ksenofobia tym kieruje.

      • 32 5

    • sie nie wywaliło. Niespełna 100 to mniej niz 150 (1)

      geniuszu opozycji

      • 6 15

      • Bzdurzysz. Obecnie koszt budowy, to ok. 115 mln zł. Aby mogło tam wylądować coś większego, to potrzeba na nowo wybudować drogi kołowania i zmodernizować płyty postojowe, czyli kolejne naście/dziesiąt milionów. Certyfikacja ILS - kolejne miliony zł. Spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo też nie funkcjonuje bezkosztowo, a póki co jeszcze nic tam nie wylądowało i prędko nie wyląduje, więc nie pisz głupot, że koszt tego lotniska to poniżej 100 mln zł.

        • 26 2

    • 150 milionów na lotnisko, 10 milionów na trawnik i stanowiska dla kolesi (infobox), kolejne miliony na Muzeum Emigracji.

      Niestety 'pomniki' Szczurka kosztują, więc co się dziwić, że potem brakuje na kluczową drogę.

      • 7 0

  • jestem z Gdańska ale uwazam ze ta droga powinna powstac jak najszybciej (1)

    południowa obwodnica Gdańska pokazuje jak mozna odciązyc centrum od ruchu tranzytowego a przede wszystkim turystycznego na półwysep helski.

    pewnie to moze byc jakaś forma kary żółtej kartki dla prezydenta szczurka za jego ... nie wiem co...i przez to ta droga nadal jest wielką nie wiadomą a władza centralna nie widzi problemu...

    • 107 10

    • bo włądza cenntralna na półwysep leci lub płynie...onie nie widzą co sie dzieje na drogach

      • 19 2

  • (9)

    Platforma nie widzi pilnej potrzeby powstania OPAT,ja nie widzę potrzeby istnienia PO.Pamiętajmy o tym przy wyborach.Po to są ludzie tej partii z naszego województwa,żeby wspierać nie Pomorze,a tylko Gdańsk.

    • 61 40

    • Kiego czorta upolityczniasz? (3)

      • 9 9

      • (2)

        Bo to jest sprawa polityczna, budżet państwa nie ma ochoty dołożyć się do tej inwestycji. Południowa obwodnica GDA była budowana ze środków centralnych, dlaczego teraz się nie da?

        • 15 9

        • (1)

          Południowa Obwodnica Gdańska to tak właściwie część S7. Autobany, eski, DK buduje GDDKiA. Czyli budżet centralny. A dlaczego nie OPAT? No cóż... kołderka jest za krótka aby pokryć wszystkie potrzeby infrastrukturalne. Ruch drogowy do Władka jest wzmożony tylko przez 2 miesiące w roku. A kto chce i tak znajdzie alternatywę. Ja np. jeżdżę przez Żelistrzewo i dalej do Pucka. Omijam warszafkę co stoi w korku.

          • 15 4

          • i to jest właśnie polityka, mamy za mało więc damy po uważaniu

            • 0 0

    • A ja dodatkowo widzę (3)

      potrzebę remontu kolejnego fragmentu ulicy Morskiej między Chylońską a granicą z Rumią. W przyszłe wakacje oczywiście. Żeby durniom którzy głosują na PO znowu się "jechało" pięknie przez miasto. Pozdrawiam!

      • 12 9

      • A co ma PO do Szczurowego planu remontów? (1)

        Widzę, ze nienawiść już dawno wypaliła Ci dziurę w mózgu.
        Po jakiego grzyba upolityczniasz każde działanie.

        • 17 3

        • Nic mi nienawiść nie wypaliła

          Bez obaw. Władze centralne i wojewódzkie (platforma) nie chcą od dawna pomóc Gdyni, bo tu nie rządzi PO i to JEST DZIAŁANIE POLITYCZNE, chociaż może Ci się wydawać, że nie, bo właśnie Ty nie ogarniasz rzeczywistości Cię otaczającej. Faktycznie jest to działanie PO, które daje kasę tam gdzie rządzą kolesie. Można jeszcze wspomnieć, że Gdynia utrzymuje drogę de facto krajową w postaci estakady z portu do obwodnicy - podobnie jak w przypadku OPAT i tutaj władze centralne się upierają, że jest to droga gminna chociaż prowadzi do przejścia granicznego (terminal promowy) i jako taka powinna być drogą krajową/wojewódzką.

          • 3 7

      • PIS to w ogóle by remontu nie przeprowadził. Za to obowiązkowo raz w tygodniu 5-godzinna procesja po Morskiej - koniecznie w godzinach szczytu.
        Tak, żeby więcej ludzi miało okazję się pomodlić podczas drogi z pracy.

        • 4 7

    • W najbliższych wyborach w województwie pomorskimi i tak dostaniemy 60 % głosów

      więc nie ma potrzeby dodatkowego wspierania województwa pomorskiego.

      • 0 0

  • 14 km - 1 mld zł ? (17)

    To oznacza, że 1 km tej drogi kosztowałby 76 mln, a budowa drogi o długości 1 metra (szerokości może 25 metrów; tj. 4 pasy po 3,5 m + 2 pasy po 2,5 m + może 5 metrów pasu zieleni) może kosztować aż 70 tys. zł ?

    • 45 6

    • A ile kosztuje m2 budowy niepotrzebnego niekomu w takiej skali ECS?!! (9)

      • 25 10

      • (8)

        Zgadzam się, że ECS jest niepotrzebny, ale zastanawiam się na co składa się tak wysoka cena tej inwestycji ? Jeśli to będzie droga ekspresowa, to będzie ona miała szerokość około 25 m, a to oznacza, że koszt budowy 1 m2 takiej drogi, to wydatek rzędu około 3000 zł.

        • 13 3

        • (6)

          projekt + materiał + robocizna. budowa dróg to nie tylko wylanie asfaltu na ziemię.
          drogę trzeba zaprojektować.
          droga musi mieć grubość ok. 1,5 metra, przy czym asfalt to tylko powierzchnia, pod którą znajdują się kruszywa. To wszystko na miejsce trzeba przywieźć i za to zapłacić. Niestety, koszta są ogromne, właśnie ok. 3000 zł za m2.
          Dla porównania, z tego co pamiętam, autostrada A1 do Swarożyna kosztowała 2000 zł / m2, ale to było parę lat temu, kiedy materiały były jeszcze tańsze a i możliwości rabatowania były wyższe z uwagi na większa niż w przypadku OPAT ilość potrzebnego materiału.

          • 7 3

          • (3)

            Wg informacji z Wikipedii wybudowane 332,8 km A1 kosztowało 14,77 mld zł czyli ok. 44,4 mln zł za 1 km. To prawie 2 razy taniej. Ani materiały, ani robocizna tak bardzo nie podrożały. Pamiętać także należy, że standard dla autostrady jest wyższy niż dla drogi ekspresowej, więc cena 1,4 mld zł za OPAT to kosmos. Chyba, że w cenę wkalkulowano łapówki.

            • 12 3

            • Nie 1,4 mld tylko 1 mld, skąd Ci się nagle wzięło zawyżanie ceny o 40%?

              • 5 1

            • (1)

              Wg ciebie fakt, że OPAT miałby powstać na terenie silnie zurbanizowanym, z węzłami co 2 kilometry, pewnie nie ma wpływu na cenę. Nie ma sensu porównywanie w taki prosty sposób tych dwóch inwestycji.

              • 9 0

              • Według projektu, patrz mapka, OPAT przebiega przez tereny obecnie niezabudowane, więc porównanie jest jak najbardziej odpowiednie. Poza tym na OPAT nie będzie wielopoziomowych bezkolizyjnych węzłów. Raczej będą ronda i będzie dobrze. Pewne problemy mogą być przy wylotach z Gdyni i Redy, ale to jest w sumie maks. 4 km.

                Do kolegi "piętro" wyżej: masz rację strzeliłem byka.

                • 6 4

          • (1)

            Trzeba jeszcze dodać, że OPAT jest planowany na terenach w większej części podmokłych, gdzie budowa jest trudniejsza i wymaga grubszego fundamentu, 1,5m może nie wystarczyć.

            • 0 0

            • do tego trzeba się też nieźle wkopać pod Morską i torami przy ul Północnej... koszta wielkie, miejsca mało, trzeba także od

              • 0 0

        • ...

          Podstawowe pytanie to GRUNT.
          Jakiego rodzaju jest grunt na którym budujesz drogę.
          Jeśli na każdy m.b drogi o szerokości 30m, trzeba np wbić 5-10 pali, aby wzmocnić ten grunt?
          To stąd potem bierze się taka cena.
          Jasne możesz budować estakadę...mniej pali...ale będzie jeszcze drożej.

          • 7 2

    • Największe koszty to mosty i wiadukty

      a ich jest całkiem sporo i to całkiem pokaźnych rozmiarów. To i tak nic w porównaniu z S8 w warszawie. 8km kosztowało ponad 2MLD zł. A jeszcze przed otwarciem okazało się że jest do poprawy, w dodatku pokradli materały i poszczególne warstwy były za cienkie

      • 8 2

    • Koszt drogi + koszt wywłaszczenia posesji stojących na trasie + wiele obiektów inżynieryjnych bo część musi iść estakadą.

      • 14 2

    • Jeżeli wydaje ci się, że budowa drogi to tylko wylanie trochę asfaltu na jakimś klepisku, to masz rację. Wydaje ci się. A gdzie prace projektowe, a gdzie wykup gruntów i ewentualne odszkodowania za wywłaszczenia i wyburzone domy, gdzie obiekty inżynierskie w postaci mostow czy wiaduktów lub estakad, pomyślałeś o tym?

      • 13 3

    • Nie budujesz na pustkowiu

      Budujesz drogę w już zabudowanym terenie, trzeba wykupić pod nią grunty co może stanowić ładny procent z tego 1mld. Dodatkowo bedzie konieczne mnóstwo obiektów inżynieryjnych typu wiadukty, przepusty itd bo nie budujesz na pustkowiu. Cena realna. A jak się zacznie inwestycja to skoczy do 1mld 200mln znając życie.

      • 6 0

    • Teren, po którym ma przebiegać OPAT

      To jedno wielkie bagno. Wybudowanie drogi ekspresowej na takim terenie jest bardzo drogie, wymagane jest palowanie i wymiana gruntu na wiele metrów wgłąb i wszerz drogi.

      • 7 0

    • niestety tyle to może kosztować

      Projekt, odszkodowania, węzły co dwa km, przebudowy różnego rodzaju kanalizacji kablowych, materiały, robocizna - nikt za darmo inwestycji nie wykona.
      Przy przejściu przez miasto to normalne.
      Systemy odwadniające. To nie tylko wylanie asfaltu.

      • 1 0

    • Pamiętaj

      Pamiętaj, że połowa drogi ma być na słupach w powietrzu, jak estakada Kwiatkowskiego.

      • 1 0

  • Dziwne, że politycy, którzy często jeżdżą nad polskie morze nie dostrzegają takiej konieczności (4)

    Pół Polski jedzie tą drogą latem, a rozwiązanie problemu zrzucają na barki samorządu lokalnego

    • 65 5

    • mysle, ze politycy jezdza nad ciekawsze i tansze morza

      Z Krakowa szybciej dojedzie sie nad Adriatyk niz morze Baltyckie. Nie mowiac o tym, ze tam pogoda, woda i otoczenia przyjemniejsze.

      • 10 2

    • (1)

      Proszę być precyzyjnym. Nie "politycy", tylko "polityce rządzącej koalicji PO-PSL".

      • 2 10

      • Bo PiSiory męczą siurki tylkow zalewie zegrzyńskim, prawda?

        albo spędzają wakacje z kotem

        • 7 2

    • nie jeżdżą ale latajom samolotamy

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane