• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak budować kolej w Gdyni: do Kosakowa czy do Chwarzna?

Maciej Naskręt
4 czerwca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej
Budowa linii kolejowych to ogromne przedsięwzięcie, planistyczne i finansowe. Gdynia planuje dwie takie inwestycje: w kierunku Kosakowa i Oksywia oraz w kierunku Chwarzna. Budowa linii kolejowych to ogromne przedsięwzięcie, planistyczne i finansowe. Gdynia planuje dwie takie inwestycje: w kierunku Kosakowa i Oksywia oraz w kierunku Chwarzna.

W Gdyni trwa dyskusja o uruchomieniu połączenia kolejowego z centrum miasta do Oksywia i Kosakowa. Wydaje się jednak, że kolej bardziej przydałaby się na zachodzie miasta, który szybko się rozwija. Dlatego zanim zbudujemy linię na północy Gdyni, warto wcześniej przeanalizować budowę szlaku do Chwarzna - pisze Maciej Naskręt.



Przed nami kolejna perspektywa budżetowa Unii Europejskiej na lata 2014-2020. Jesienią zaczną być wypłacane pierwsze pieniądze na dofinansowanie projektów infrastrukturalnych w całej Polsce. Także Trójmiasto ostrzy sobie na nie zęby, wszędzie trwają prace nad projektami inwestycji, które mogą liczyć na unijne dofinansowanie.

Czytaj także: Plany transportowe Gdyni na najbliższe lata

Władze Gdyni i samorządu województwa planują zbudować, a w zasadzie zrewitalizować, kolej prowadzącą z centrum miasta do lotniska w Kosakowie. Dzięki temu mieszkańcy Gdyni mogliby dojeżdżać pociągiem także na Oksywie. Taka podróż trwałaby ok. 15-20 minut.

Pociągi miałyby pojechać z centrum miasta do portu, a stamtąd tuż obok Węzła Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdańska w kierunku ul. Unruga zobacz na mapie Gdańska, skąd jedna nitka wiodłaby w kierunku lotniska w Kosakowie, a druga starym szlakiem do Oksywia.

Czytaj także: Kolej na północ Gdyni pojedzie obok portu

Przedsięwzięcie jest jednak obarczone ryzykiem, że składy będą wozić częściej powietrze, niż pasażerów. Powód? Po pierwsze: niejasna przyszłość lotniska cywilnego w Gdyni, które - nawet jeśli kiedyś powstanie - będzie przyjmowało nie więcej niż 300 tys. pasażerów rocznie. Przy takim ruchu pasażerów na lotnisko powinny wozić autobusy lub taksówki, a nie kolej. Do tego potrzeba ok. 1-2 mln pasażerów w terminalu. Nie pomoże nawet coraz większa zabudowa jednorodzinna w pobliskim Kosakowie

Po drugie: już raz w latach 90. wycofano pociąg pasażerski z Oksywia, które przegrały konkurencję z motoryzacją.

Dlatego zanim zdecydujemy się dotować linię kolejową do północnych dzielnic Gdyni, warto byłoby dobrze zastanowić się nad budową połączenia kolejowego w kierunku Chwarzna - dzielnicy, która dynamicznie rozwija się, a której układ drogowy i jakość komunikacji miejskiej mają wciąż więcej wad, niż zalet.

Na realizacji szlaku zyskałoby zakorkowane w godzinach szczytu Witomino. Uruchomienie linii właśnie w kierunku Chwarzna zmniejszyłaby ruch na ulicach: Chwarznieńskiej, Kieleckiej i Małokackiej.

Pasażerowie wjeżdżaliby pociągiem od strony Gdyni istniejącą linią kolejową 201 (relacji Gdynia - Kościerzyna). W Krykulcu zobacz na mapie Gdańska odchodziłby nowy szlak na zachód w kierunku Chwarzna, po czym mijałby Obwodnicę Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska i wiódłby dalej do Chwarzna i Wiczlina. W tych dzielnicach usytuowane byłyby trzy przystanki - przy ul. Śliskiej zobacz na mapie Gdańska, ul. Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdańskaul. Jagienki zobacz na mapie Gdańska. Tam linia kończyłaby się.

Istnieje też alternatywna wersja przebiegu tej linii, o której pisał jakiś czas temu nasz czytelnik. Z Osowej na Dąbrowę pociągi jeszcze niedawno mogły jeździć - istniało tam połączenie towarowe do Polifarbu. Tory jednak nie były używane i kilka lat temu zostały rozebrane. Nasypy jednak cały czas są i odtworzenie tego odcinka nie stanowiłoby większego problemu. Dalej kolej mogłaby przeciąć ul. Chwaszczyńską zobacz na mapie GdańskaRdestową zobacz na mapie Gdańska i pojechać równolegle do planowanej Trasy Jana Nowaka-Jeziorańskiego w kierunku Wiczlina. Potem można by przejechać przez Gdynię Zachód i wrócić przez las do linii kolejowej nr 201 w kierunku centrum Gdyni.

Która linia kolejowa powinna powstać jako pierwsza?

Oba szlaki są ujęte w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdyni. Władze województwa pomorskiego, jak i Gdyni, chyba niesłusznie odłożyły realizację tych inwestycji na kolejną dekadę. Tym bardziej, że Gdynia Zachód jest najszybciej rozwijającą się częścią miasta: już dziś mieszka tam kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców, którym powinno się ułatwić dojazd do centrum.

Jeśli więc władze Gdyni i województwa pomorskiego planują zamówić studium wykonalności dla linii do Kosakowa i Oksywia, powinny także przeanalizować plan budowy jedno- lub dwutorowej linii w kierunku Chwarzna. Wtedy okaże się, która linia bardziej posłuży mieszkańcom miasta z morza i marzeń.

Opinie (243) 6 zablokowanych

  • ..."Budowa linii kolejowych to ogromne przedsięwzięcie, planistyczne i finansowe"... (14)

    Jedynie Bogu dziekowac, ze wiekszosc istniejacych na terenie Polski linii kolejowych zbudowali nam zaborcy...

    • 216 15

    • Wladze Gdyni wtopily juz sporo kasy w nikomu niepotrzebne lotnisko cywilne, (2)

      teraz nadszedl czas, na mrzonki o wydaniu kasy na niepotrzebna i nierentowna linie kolejowa.
      Ciekawe:
      O co w tym wszystkim chodzi?

      • 26 51

      • (1)

        Władze Gdyni bez przerwy topią pieniądze w jakieś dziwne inicjatywy...
        szczyt to plany budowy za ponad 11mln zł na budynek w paku europy który najprawdopodobniej nigdy nie powstanie
        infobox 10mln
        lotnisko 100mln
        itd...

        • 22 20

        • ahahahaha, i po co w kółko biadolisz? do tego kilka postów z tego samego komputera :D żal mi takich jak ty.

          • 16 16

    • Frekwencja w ostatnich wyborach rokuje nadzieję że zaborcy ogłoszą "Polacy się sami rządzić nie potrafią" i znowu wejdą... A przy okazji wprowadzą jeden bilet na całą komunikację w Trójmieście... może nawet w przeciwieństwie do obecnych cen tańszy niż w Warszawie?

      • 7 6

    • więcej dróg budować!!!!! (1)

      z koleją dać sobie spokój.

      • 2 20

      • więcej dróg = więcej dłuższych dojazdów = więcej pojazdów = więcej korków

        paradoks sprawdzony w USA, sprawdzany obecnie w Rosji i Chinach

        • 5 0

    • ... w trójmieście akurat w okresie międzywojennym ... (5)

      ... bo wtedy było to dość tani środek transportu, trochę węgla i wody i jedziemy. Niestety kolej to XIX wieczny wynalazek i byłbym za tym, żeby budować tylko drogi dla samochodów, w obecnych czasach jest to najtańszy i najlepszy środek transportu. Pewnie koleją opłaca się tylko wozić węgiel i inne 'ciężkie' i wielkomasowe towary. Na pewno nie ludzi, samochód czy autobus jest szybszy no i nie potrzebuje torów. Super by było, gdyby wszystkie podwójne tory przebudować na drogi dwu jezdniowe, a pojedyncze na jedno jezdniowe. Ale niestety nikt z rządzących na to nie wpadł.... bo ma głosujących na ich kolejarzy...

      • 1 17

      • (4)

        Co za bzdura, autobus nie ma szans z pociągiem jeśli chodzi o czas przejazdu. Nawet teraz, gdy linia nr 9 jest wciąż w modernizacji pociąg jest szybszy niż PB a jak remonty się skończą to będzie przepaść i nawet własny samochód nie wyjdzie szybciej.

        • 9 0

        • Dalej twierdzę że koleje to raczej przeżytek ... (3)

          Może pociąg jest trochę szybszy na długie trasy od autobusu ale na pewno nie w mieście (tak, to mój błędny skrót myślowy). Autobus może się zatrzymywać częściej (nie potrzebuje peronów) i łatwiej mu jest dojechać w wybrane miejsce, nawet może jechać po szutrówce:) Także w mieście bije na głowę tramwaj i kolej. Poza miastem autobus ma przewagę taką że jest tańszy, nawet na dłuższe trasy, bo nie należy zapominać o czymś takim jak dotacja. Zresztą z tego co wiem, to np PolskiBus na trasie Trójmiasto - Stolica, kosztuje mniej (lub porównywalnie) niż pociąg - który jest dotowany (co mnie wkurza jako kierowcę bo moja akcyza zamiast iść na drogi i parkingi idzie na tory i związki zawodowe kolejarzy). Jestem w stanie się założyć że przy braku dotacji i w związku z ekonomiką skali połączenia lotnicze były by tańsze niż kolej. Także wydaje mi się że w mieście powinno się stawiać na transport kołowy, a na długie kołowy (tańszy, wolniejszy) i lotniczy (droższy ale szybszy).

          Wyobraźcie sobie, gdyby wszystkie tory w 3-mieście zamienić na drogi !!!!!
          Super jechałoby się autostradą z Gdańska do Gdyni !!! Jest prawie prosta, a jako że to transport kołowy to zjazdy można by robić co mniej więcej druga stacja SKM :)

          Podobnie w Gdyni (gdzie mieszkam) zamiana torów z Chyloni na drogę do Oksywia i Pogórza Górnego (ze zjazdami tam gdzie są pozostałości po peronach) byłaby super. O ośmiopasmowej (w obie strony) Wiśniewskiego i jej przedłużenia do Rumi nie wspomnę. Takie coś posłałoby korki w diabły na najbliższe 100 lat.

          Na ile znam Gdańsk, zamiana torów na drogi zmieniłaby dość dużo...

          Aha, no i gdzieś znalazłoby się miejsce i można by zrobić kolejną turystyczną atrakcję Trójmiasta, skansen kolejowy :)

          • 0 17

          • (2)

            Przestań bzdurzyć człowieku, zarówno w mieście jak i na dłuższych trasach pociąg jest znacznie szybszy niż autobus, oczywiście nie da się wszędzie pobudować torów, ale na głównych szlakach transportowych kołowy transport nie ma szans z szynowym. A dobudowywanie kolejnych pasów ruchu nie rozwiązuje problemu korków o czym boleśnie przekonano się już lata temu w Europie Zachodniej czy USA.

            • 11 0

            • ??? (1)

              Że co? Dobudowanie kolejnych pasów ruchu nie rozwiązuje korków? Sorry, ja jestem z innej planety.

              • 1 12

              • ironia czy krótkowzroczność?

                W Houston korki codziennie bywają głównie na drogach wielopasmowych i pseudobezkolizyjnych węzłach autostradowych.

                • 7 0

    • NIEMCY

      a nie jacyś zaborcy. Rosja i Austria nie zbudowały prawie nic w porównaniu.

      • 1 1

    • podziekowanie

      Dziękując Bogu tj. zaborcom dziękujemy za rozsadek przyszłości. T o nie jest narodowe , Polskie

      • 0 0

  • ) (4)

    Kto tym będzie jeździł, większość ma auta...a młodzi powyjeżdżali za chlebem za granicę...

    • 52 123

    • nie prawda

      • 17 5

    • No wlasnie. Wiekszosc ma auta (1)

      I stad korki. Część przesiadzie sie z auta na kolej. Ci beda jezdzic.

      • 19 6

      • w tym smrodzie z chorymi, zakatarzonymi ludźmi? NIGDY! wolę swój 15 letni gruchot:)

        • 5 10

    • Prawda !!! !!! !!!

      Prawda !!! I tak zostanie !!! Bo ci co twierdza, ze tak nie jest niech sie nie udzielaja zakichane szczyle - zyjacy na dorobku rodzicow !!! Patola nie wiedzaca co to jest prawdziwe zycie a nie wspomniec o tym, ze nie wie jak trzymac ciezki przedmiot roboczy lub do czego sluzy karabin - rurki *************** :)

      • 0 10

  • Kolej, koleją (3)

    a ludzie i tak nie zostawią samochodów w domu. Panie Szczurek lepiej naprawiać i poszerzać drogi które są w złym stanie. Po co Kolej z Oksywia jak autobusem się jedzie do centrum ok 10-15min (jak korki 10min dłużej) najpierw pobudujecie a potem okaże się że są nierentowne bo tylko są będą potrzebne w godzinach 7-9 i 15-17 a w pozostałych godzinach nie będzie komu jeździć.

    No ale miliony wydane jak na lotnisko.

    • 61 84

    • Kolej do Oksywia, Pogórza jest akurat jak najbardziej uzasadniona

      • 33 11

    • do centrum moze i 10 min jak korki to i z godzine juz wracalam a jak ktos do sopotu dojezdza to idealna jest kolej wlasnie tam

      • 28 1

    • ja jestem za koleją do Kosakowa

      nie jestem mobilna i nie będę bo to drogie jak dla mnie
      Korzystam z komunikacji miejskiej a dojazd Chylonia Pogorze to porażka. Naprawdę czekam na połączenie do Kosakowa

      • 13 0

  • Pan Naskręt jak zwykle bzdury wypisuje... (10)

    Pisząc w artykule,że pociąg będzie woził powietrze na północ Gdyni, to może warto przeanalizować ilu mieszkańców w tej chwili zamieszkuje Pogórze, Obłuże, Oksywie,Kosakowo? Jakieś 70tyś ludzi,jak nie więcej i jedna droga dojazdu estakada,więc zarówno taka kolej przyadałaby się na Chwarzno jak i na Oksywie Panie jednostronny Naskręt...Do tego przytaczanie lat 90?A ile wtedy jeźdźiło samochodów a ile teraz,co? Trochę więcej obiektywizmu poproszę w artykułach.

    • 181 19

    • Nie w liczbie mieszkańców problem (1)

      a w liczbie mieszkańców podróżujących do centrum.

      • 23 8

      • aha, czyli nie wszyscy mieszkańcy odwiedzają centrum miasta. Coż za logika!

        • 0 0

    • Naskręt to lobbysta samochodowy, kupił sobie kamerkę na szybę i teraz świruje pawiana! (1)

      • 44 6

      • chłop nadal odurzony premiami świątecznymi, bożonarodzeniowymi..

        • 18 4

    • racja (1)

      panie Naskręt, zanim zacznie pan pisac bzdety radzę zobaczyć jakie zatory tworzą się na ul Wisniewskiego rano i po południu. O estakadzie już nie wspomnę.

      • 49 4

      • idźNaskręta !!!

        j.w.

        • 16 0

    • Pan Naskręt to ekspert od wszystiego :-P (2)

      Nagle zrobił się ekspertem od transportu publicznego.
      Poziom jego artykułów jest w sam raz na poziomie czytelników Faktu ;-)

      • 31 5

      • Po prostu merytorycznie kumpel Borysa..

        • 14 2

      • a co za tym idzie, na poziomie czytelników trojmiasto.pl

        • 1 4

    • Na tym portalu mało co się zgadza - nawet prognoza pogody

      • 9 2

  • (4)

    ja mieszkam na obłużu, nie narzekam że nie kursuje już żadna kolej po mojej dzielnicy. jak gdzies jade koleja to dla mnie nie ma problemu pojechac na gdynie glowna... zreszta jakos nie potrafie sobie wyobrazic jak to bedzie wygladalo i czy dozyje kolei na polnocy miasta

    • 21 41

    • Widocznie lubisz stać w korku. (2)

      Dla mnie to czas stracony.

      • 17 2

      • nie, nie lubie stac w korku ;) (1)

        a poza tym myslisz, ze lekarstwem na korki jest kolej? moim zdaniem nie. zreszta nie powstanie w jeden dzien. zobacz jaka opinie ma teraz skm i ogolnie kolej (stary tabor, przeludnienia) wielu i tak wybiera auto. nie sadze aby ludzie nagle przesiedli sie z aut czy nawet autobusow na rzecz kolei na polnocy, ktora zanim sie wybuduje.........

        • 2 18

        • Kolej na Oksywie potrzebna

          To tak jak do Gdanska ja jade skm 20 minut a autem ponad godzine wiec to napewno cos daje

          • 17 1

    • Obłuże jest bardzo dobrze skomunikowane, właściwie co 3-4 minuty jedzie jakiś autobus w tamtym kierunku, ale to nie zmienia faktu, że kolej jest potrzebna, np. dla tych co chcą być nieco szybciej i dla tych, którzy jadą z Gdańska

      • 13 2

  • najlepiej z Kosakowa do chwarzna (4)

    tyle w temacie,

    rozumiem, że w Kosakowie ma być port lotniczy a w Chwarznie - morski

    • 60 10

    • gupiś (1)

      • 5 8

      • A ty jesteś idiotą

        • 0 0

    • Czy ten portal czytają same gimbusy? przez te częste durne komentarze i hejty w stronę Gdyni nie ma sensu tu nawet zaglądać.

      • 9 1

    • Najlepiej

      Zawsze można zainwestować w kosmodrom... w Chwarznie jak znalazł.
      No, chyba że zażądać dostępu Chwarzna do morza. :>

      • 3 0

  • i tu i tu

    to beda lub juz sa kolejne największe dzielnice Gdyni :)

    • 45 5

  • Ta linia na Chwarzno jest niezbędna!! (2)

    Za 2-3 lata nawet ta nowa dwupasmowa Chwarznieńska nie rozwiąże problemów komunikacyjnych w zachodnich dzielnicach Gdyni i Witominie.

    • 106 19

    • Taka linia kolejowa musiała by odłączać się od obecnej na wysokości Źródła Marii i omijać Dąbrowę. Jak mają się te plany do (1)

      Jak się to ma do planów budowy węzła drogowego w Chwaszczynie? Czy potem znów się nie dogadają urzędy i nie będzie jak zbudować niezbędnych wiaduktów itp.?

      • 10 3

      • za 50 lat najszybciej

        fioletową kreskę na mapie na wys. ul Wiczlińskiej mógł narysować tylko ktoś, kto nigdy nie jechał tą ulicą i nie był w tym rejonie. To nie jest różnica wysokości możliwa do pokonania przez pociąg. A w to, że władze miasta wybudują tam kolejowy wiadukt to raczej nie uwierzę. Drugi rok trwa usuwanie jakichś drobnych zniszczeń po zeszłorocznej ulewie, a my mówimy o budowie całej trasy kolejowej od zera. To jest zwykła przedwyborcza propagitka.

        • 1 0

  • (1)

    .. do Rumi

    • 18 27

    • Co do Rumi?

      Marna prowokacja - jak już to rewitalizacja linii Oksywie - Pogórze - Rzeźnia - Rumia => ale to chyba za kilkanaście lat, jak się zwiększy zapotrzebowanie na transport w stronę Oksywia i wzdłuż tej linii.

      • 5 1

  • ja będę jeździł...

    mam auto
    koleją jest szybciej i taniej (o ile kursy będą co maks 30 minut)

    • 61 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane