• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak wysokie będą biurowce przy Jana z Kolna?

Ewa Budnik
15 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Koncepcyjny projekt biurowca przygotowany w ubiegłym roku dla firmy Drewnica przez gdyńską pracownię Archiplan. Projekt nie będzie realizowany; być może powstanie tu wyższa zabudowa.
  • Oparta na zapisach wciąż jeszcze aktualnego planu koncepcja pierzejowej zabudowy wzdłuż ul. Jana z Kolna. Przewidywała ona zabudowę w wysokości 30 metrów i niższą - 12-metrową, ponad którą widoczny jest szczyt hali oraz dźwig.

Trwają prace nad projektem nowego planu miejscowego dla paska gruntu przy ul. Jana z Kolna, obejmującego teren przed dużą halą z napisem Stocznia Gdańska, czyli tzw. trasernią. Co prawda na razie trwają uzgodnienia w tej sprawie, ale już wiadomo, że powstanie tu duży miejski plac oraz że będą tu mogły powstać wysokie budynki.



Jakiej wysokości budynki widziałbyś obok placu przed trasernią?

W miejscu nowego planu obowiązują w tej chwili dwa inne. Pierwszy z nich w obszarze objętym nowym planem - w części zlokalizowanej bliżej traserni zobacz na mapie Gdańska przewiduje zabudowę usługową o wysokości 12 metrów. Zabudowa tej wysokości miałaby powstać według tego planu przed trasernią i sięgać pieszej kładki. Sens takiego rozwiązania był taki, by zabudowa pierzejowa, która miałaby powstać w przyszłości, nie przesłoniła całkowicie hali traserni. Tej wizji odpowiada prezentowana kilka lat temu przez właściciela gruntu, firmę Drewnica Development, koncepcja pierzejowej zabudowy wzdłuż ul. Jana z Kolna.

Druga część nowego planu powstaje na terenie sąsiedniego obszaru, gdzie przewidziana jest również zabudowa usługowa o dowolnej wysokości.

Przystąpienie do nowego planu Rada Miasta Gdańska uchwaliła w styczniu tego roku. Była wtedy mowa przede wszystkim o utworzeniu placu miejskiego przez budynkiem traserni, dzięki czemu możliwe będzie wyeksponowanie hali oraz znajdującego się obok niej, zakupionego przez miasto, stoczniowego dźwigu. W czasie uchwalania przystąpienia do planu była także mowa o skompensowaniu w nowym planie braku zabudowy przed trasernią, z możliwością wysokiej zabudowy w innym miejscu.

W projekcie planu plac rzeczywiście został umieszczony.

- Powstanie placu przed trasernią to nasza inicjatywa. Miałby on mieć nieprzekraczalne linie zabudowy, dzięki czemu hala będzie widoczna od ulicy Jana z Kolna. Plac wypełniony zostanie punktami gastronomicznymi i rozrywkowymi, dzięki czemu obszar ten będzie "żył" również wieczorami - tłumaczy Krzysztof Sobolewski, prezes firmy Drewnica Development, która jest właścicielem tego terenu.
  • Obszar, dla którego powstaje nowy plan miejscowy uwzględniający wyeksponowanie hali z napisem Stocznia Gdańska.
  • Fragment obowiązującego planu miejscowego. Czerwonymi ukośnymi liniami zaznaczono Trasernię. Obszar zaznaczony kratką to teren ochrony ekspozycji. Według aktualnie branych pod uwagę koncepcji na części tego terenu - bliżej kładki - miałaby powstać wysoka zabudowa.

Biuro Rozwoju Gdańska potwierdza, że obszar placu wyznacza północna granica strefy ochrony ekspozycji południowej szczytowej ściany budynku traserni (tak jak w planie obowiązującym) oraz linia będąca przedłużeniem wschodniej ściany hali [patrz grafika].

Z niepotwierdzonych jeszcze przez Biuro Rozwoju Gdańska informacji wynika, że w projekcie znalazło się również miejsce na kompensatę metrów kwadratowych, które po uchwaleniu nowego planu nie powstaną tam, gdzie powstanie plac. Na lewo od kładki, jeszcze przed placem, powstać miałaby zabudowa wysokości 60 metrów. Plan obowiązujący przewiduje w tym miejscu "teren ochrony ekspozycji" po to, by z kładki pieszej była widoczna hala (oczywiście nie w całej okazałości, bo według planu obowiązującego przesłania ją dwunastometrowa zabudowa). Dalej, pomiędzy kładką a ul. Nowomiejską, powstać miałaby zabudowa do 30 metrów. Kwestia tych wysokości jest jeszcze dyskutowana. Projekt planu po raz drugi został wysłany do uzgodnienia Pomorskiemu Wojewódzkiemu Konserwatorowi Zabytków. Główną kwestią jest wysokość zabudowy.

Decyzja jest bardzo trudna - wygląda na to, że lepsze jest wrogiem dobrego. Utworzenie placu odsłoni trasernię - to wspaniale, ale umieszczenie tuż obok wysokiej zabudowy przesłoni widok na nią z kładki. Ponadto tak wysoka zabudowa nie znajdzie odniesienia w najbliższym sąsiedztwie (o ile wysokość zabudowy u zbiegu Jana z Kolna i Nowej Wałowej zostanie obniżona do 30 metrów, co z kolei bliższe byłoby zachowanym kamienicom po drugiej stronie Nowej Wałowej).

- Do urzędu konserwatora wpłynął do uzgodnienia projekt tego planu. Konserwator ma czas do 18 września na ustosunkowanie się do zawartych w nim propozycji. Trwają dyskusje na temat najlepszej formy zabudowy dla tego terenu - potwierdza Marcin Tymiński, rzecznik prasowy pomorskiego konserwatora zabytków.
Jeden z koncepcyjnych i nieaktualnych na dzień dzisiejszy pomysłów na zabudowę usługową na tym terenie powstał w ubiegłym roku w pracowni Archiplan. Koncepcja przewidywała, że pomiędzy Nową Wałową a kładką pieszą powstać miałby budynek biurowy. Swoją obecnością przesłaniałby widok na Trasernię z wiaduktu Nowej Wałowej, a jednak według nieuzgodnionych jeszcze propozycji, to tutaj miałaby powstać wysoka zabudowa.

- Przygotowany projekt to tylko koncepcja. Właściciel gruntu nie będzie go realizował - mówi Wojciech Rydzyński z pracowni Archiplan.
Prace nad nowym planem nie oznaczają, że natychmiast po jego uchwaleniu na tym terenie rozpoczną się prace.

- Żadne z rozmów z potencjalnymi inwestorami nie są na tyle zaawansowane, aby były podstawy sądzić, że inwestycje w tym miejscu ruszą w przeciągu kilkunastu miesięcy - mówi Krzysztof Sobolewski.

Opinie (114) 4 zablokowane

  • Należy poszerzyć Jana z Kolna do dwóch pasów w każdym kierunku (6)

    To co się dzieje na tej drodze to jakiś dramat. Należy jak najszybciej poszerzyć Jana z Kolna do dwóch pasów w każdym kierunku.

    • 232 76

    • Lepiej

      gdyby w końcu ktoś się pochylił nad synchronizacją sygnalizacji w pierwszej kolejności. Tak absurdalnie zaprogramowanych faz to próżno szukać. Oczywiście poszerzenie jest niezbędne. Rozwiązania projektowe na nowobudowanych ulicach vide Nowa Wałowa są skandaliczne, objeżdżanie 1,5km milionem ulic (i tym samym ich dodatkowe obciążanie ruchem) między punktami odległymi o 100-200metrów, jednoskrętne łącznice, brak dostatecznego podłączenia z istniejącą siatką ulic na rzecz absurdalnego segregowania wagi ruchu (zbiorcze/lokalne) - absurd i kretynizm!
      Projektujący to inżynierowie na stos lub ci co czują skruchę na powrót do szkół!

      • 41 9

    • (3)

      Należy jak najszybciej zwęzić Jana z Kolna do jednego pasa ruchu w każdym kierunku. Jak korki się powiększą, to szybko ludzie przesiądą się na komunikację miejską. Wystarczy nam już tych autostrad w środku miasta.

      • 62 50

      • (1)

        może należałoby poprawić komunikację miejską a nie zmuszać ludzi do korzystania z niej

        • 28 16

        • To też. Ale podstawą jest porzucenie tych bajek o tym, że szersze drogi zmniejszają korki

          Prawda jest taka, że ruch ograniczają niedrożne skrzyżowania i tutaj poszerzanie drogi powoduje jedynie tyle, że ludzie zamiast stać w korku na jednym pasie, stoją na dwóch.

          • 32 5

      • brawo

        wreszcie rozsądne podejście.

        • 11 6

    • Co to zmieni?

      Skoro i tak kończy się ona przy zielenią gdzie światła będą nadal tworzyły korki ze względu na duży ruch w tym miejscu.

      • 12 2

  • To będzie miasto w miescie!!! (10)

    Jestem na nie.

    • 57 102

    • Kononowicz 2 się znalazł ! (1)

      Może niech nie będzie niczego !?
      Wszędzie w tym Gdańsku wszystko wszystkim przeszkadza.
      3 razy mniejsza Gdynia ma Sea Towers i planuje budowę kolejnych 3 podobnych obiektów w niedalekiej przyszłości.
      A w Gdańsku rdzewiejący "Zieleniak" to cały czas szczyt możliwości.

      • 18 6

      • weźcie sobie

        To sea towers

        • 9 3

    • a ja jestem na YES, YES, YES.

      miasto ma się rozwijać a nie tylko jakieś baraki w środku miasta. Po co nam tyle pseudomuzeów?

      • 15 6

    • Lepiej jak stoją rozpadają się hale? (4)

      Bo co bo symbol? Symbol czego tego ze istnieje tam teraz dziesiątki innych spółek które po restrukturyzacji całkiem nieźle działają jak np remontowa. Lepiej pokazywać całemu światu rozpadają się hale i sterty stoczniowego złomu? Gdyby tak myśleć to dalej bylibyśmy 100 lat za murzynami. Popieram powstawanie biurowców bo daje to kolejne miejsca pracy dzięki czemu miasto się rozwija a i przychody z podatków rosną.

      • 12 2

      • Jestem za normalnym miastem o zrównoważonej zabudowie (2)

        Jak można wszędzie pchać wysokie budynki. Czy my chcemy w Gdańsku budować Manhattan? Czy nie może być trochę niższej bardziej kameralnej zabudowy? Tam mogłaby być np. trzy kondygnacyjna z funkcjami biurowymi, handlowymi i rozrywkowo-gastronomicznymi. Trzeba nasze miasto ożywić bo jest bardzo ponure. Gdańsk potrzebuje więcej rozrywki i dobrej promocji, wtedy stanie się atrakcyjny turystycznie, a to nie pozostanie bez wpływu na polepszenie klimatu na business tutaj.

        • 4 5

        • Czy ty wiesz o czym ty piszesz. (1)

          Jaka kameralna zabudowa w ścisłym centrum, może jeszcze skansen Wdzydze tam przenieść ?

          • 9 2

          • Kameralna zabudowa a biznes.

            Obudź się człowieku nikt nie będzie dokładam do interesu budując budynku na którym nigdy nie zarobi. Btw od restauracji itp masz całe Stare Miasto. Tylko skoncentrowanie konkretnych typów budynków ożywia dzielnice rozpraszanie budynków tylko utrudnia życie jak np biurowiec BPH do którego wcale dojechać nie łatwo. A już widzę te tłumy które nagle spacerują do restauracji czy kawiarni na wys stocznia SKM gdzie nikomu tam nie po drodze. Ale przecież ja ze szwagrem to się znamy na urbanizacji

            • 4 1

      • Ale my tutaj mówimy TYLKO o 1 linii zabudowy...

        Która zapewne kończy się na następnej drodze równoległej do Jana z Kolna.. Tam dalej będą firmy stoczniowe funkcjonowały, tyle że będą zasłonięte biurowcami. I bardzo dobrze z resztą. Przemysł stoczniowy to rozwijająca się gałąź gospodarki w tym mieście i nie należy go specjalnie ograniczać, a na pewno nie niszczyć.

        Ogólnie pomysł bardzo fajny z zabudową biurową.. Zapewne korki będa jeszcze bardziej katastrofalne (w końcu polaki muszą jechać samochodem, chociaż obok jest stacja SKM i linia tram).

        Ale ciesze się że dajemy impuls do rozwoju nowych biurowców i przy okazji nie niszczymy, aż tak mocno przemysłu stoczniowego!! :D

        • 3 0

    • wolałbyś pewnie wieś w mieście

      • 3 1

    • Powinny drapacze chmur powstac, a nie takie male pierdyki zajmuja moejsce

      • 0 1

  • a nowej wałkowej dorobili już chodniki? czy nadal rower i pieszo odpada...

    cóż to za szkaradztwa, omatkojedyna,znowu? a wysokość zależy od tego, ile zapłacili pewnie...

    • 95 8

  • Czuć powiew kiełbasy wyborczej (2)

    Czyżby zbliżały się... wybory?

    Czekamy na artykuł o zabudowie Wyspy Spichrzów...

    • 116 23

    • Kolega nam mydli oczy wyborami a tymczasem....

      oni uchwalą taki plan jaki im sie podoba!

      • 8 0

    • wybory samorządowe dopiero za parę lat

      • 5 0

  • W Gdańsku powinno powstać kilka (11)

    budynków mierzących 150 m. Takie centrum biznesowe jak w innych europejskich miastach typu Frankfurt czy Londyn.

    • 146 39

    • I na to właśnie jest miejsce na MM, a nie gdzieś po Oliwie czy w nadmorskim pasie (3)

      • 29 6

      • nośność gruntów jest słaba (2)

        więc jeśli macie ochotę na wysokościowce to wyłóżcie pieniądze na zakup działek i budujcie choćby kilometr w górę. Pół kilometra w dół będziecie palować

        • 21 3

        • Piaski pustyni są bardziej stabilne? Budują na kilometr w górę... (1)

          • 1 9

          • To się geolog znalazł

            • 4 0

    • (1)

      Odcinek przy Grunwaldzkiej między Wrzeszczem a Oliwą się do tego świetnie nadaje. Z Olivią Gejt i Alchemią już trochę się tam robi zaczyn po takie "city". I to byłoby spoko. Oliwa aboslutnie nie. Tym bardziej pas nadmorski.

      • 27 2

      • Olivia Gate i Alchemia

        są w Oliwie, więc ciężko spełnic Twój postulat: "Oliwa absolutnie nie"

        • 7 2

    • (1)

      A na srodku powinien powstac 200 metrowy posag Prezydenta Pawla Adamowicza - wowczas Pan Prezydent bedzie mial oko na wszystko. Taki posag bylby przy tym bardzo praktyczny - w srodku moglby zmiescic sie caly urzad miasta. Pan Prezydent mialby gabinet na samej gorze tak aby ze swoimi dostojnymi goscmi moc podziwiac stworzona w czasie swych rzadow najpiekniejsza w calej hanzie tkanke miejska. Dodatkowo pomiedzy starym Zakiem i posagiem powinna byc kolej gondolowa, zeby Pan Prezydent nie musial chodzic piechota na obrady rady miejskiej. I kiedy wlasnie widzialem Pana Prezydenta prujacego na obrady gondola, kiedy zobaczylem zazdrosc z powodu posagu, gondoli w oczach Prezydentow Szczurka, Karnowskiego i Wojta Gminy Kolbudy, to sie obudzilem ...

      • 25 11

      • budyniem

        w poślady

        • 0 1

    • (1)

      a chciałbyś w czymś takim pracować czy mieszkać ?

      • 6 12

      • tak

        • 12 5

    • 150? dlaczego nie 1500 wtedy Frankfurt spali się ze wstydu

      a z punktu widokowego będzie można podziwiać Szwecję z meczetami

      • 2 1

  • Powinni zbudować (5)

    Największą galerie jakiej świat nie widział wszak za mało ich mamy :)

    • 132 14

    • masz plusa

      za oczywista ironię .

      • 12 0

    • No niby tak (2)

      ale nie mamy jeszcze galerii 60 metrowych! Do dzieła !

      • 3 1

      • na 60 m2 pracują galeria..nki

        • 7 1

      • dlaczego się tak ograniczać ... tylko 60m?!

        • 0 0

    • cíejbwe kto zajmie te

      Biurowce? Mamy ich jak mrowia tylko firm brak.

      • 0 2

  • Obawiam się, że nie wpasują się w przestrzeń i nie będą wyglądać dobrze

    • 27 13

  • (3)

    Budowac wiezowce nie 60m tylko160m

    • 104 23

    • Albo - 30 m! Bunkry

      • 8 0

    • Lub 1160m...

      • 9 1

    • 3/4

      • 0 0

  • (3)

    A może rzeczywiście zbudować tam inna ikonę gdanska . Jakiś wieżowiec ale interesujący ? Byłem niedawno w malmo i tam maja coś takiego...

    • 33 14

    • (1)

      co racja to racja. byłem ostatnio w Gdyni i też mają. pusty, wypełniony patolią, niszczejący, wyglądający jak po pożarze koszmarek sitałers.

      • 10 4

      • Dlatego chodzi o interesujący. A nie ten koszmar. Nie dajmy się też zwieść nazwiskom architektów, patrząc np na t co Liebeskind wysmarował na Złotej 44... (paw)

        • 7 0

    • nie wiem skad te minusy ? okolica brzydka , kosciola mariackiego by taki wiezowiec nie zaslonil ... generalnie jestem przeciwny wiezowcom w waznych i ladnych miejscach ale tam nic nie ma ... moglby nawet forma nawiazywac do dzwigu stoczniowego

      • 2 0

  • powinna byc zabudowa max 4 piętra, wyższa zasloni piękne żurawie (5)

    • 58 52

    • Zgadzam się. Widok na żurawie już wystarczająco zasłania właśnie budowany... (3)

      ...biurowiec za Hostelem.
      Wkurza mnie to.
      Konserwator zabytków rzuca się do wymiany okien w starych kamienicach a nie reaguje na takie projekty. Nie ma to jak zatwierdzać głupoty nie wyściubiając nosa zza biurka!

      • 18 7

      • Posmaruj ile trzeba i już będziesz mógł wstawić bylejakie plastiki.

        • 4 1

      • a ja okna

        zmienilem bez zgody konserwatora i moze pocalowac mie w pompkie

        • 1 2

      • Prosze Cie miasta powinny sie rozwijac o zamiast 10 malych blokow niech postawia jeden drapacz chmur i bedzie spokoj. A nie wszedzie jakies 3 pietrowe pierdyki dzialki niepotrzebnie zajmuja

        • 0 0

    • o to chodzi

      jak nie będzie ich widać - będą mogły szybciej trafić na złom

      • 4 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane