• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jaką koleją będzie Pomorska Kolej Metropolitalna?

Krzysztof Koprowski
21 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Czy przystanki PKM będą elementami spajającymi aglomerację czy wyłącznie przystankami kolejowymi o niewielkim znaczeniu? Nz. przystanek Gdańsk Niedźwiednik. Czy przystanki PKM będą elementami spajającymi aglomerację czy wyłącznie przystankami kolejowymi o niewielkim znaczeniu? Nz. przystanek Gdańsk Niedźwiednik.

Do uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zostało zaledwie kilka miesięcy, a my wciąż nie wiemy, czym właściwie jest PKM. Hurraoptymizm towarzyszący jej budowie i świetny marketing sprawiają, że całkowicie odmiennie podchodzą do niej mieszkańcy, urzędnicy i deweloperzy. Czy czeka nas zatem miłe zaskoczenie czy jednak rozczarowanie? - zastanawia się Krzysztof Koprowski.



Gdy w Warszawie mieszkańcy nie mogą doczekać się wciąż odkładanego w czasie uruchomienia II linii stołecznego metra, mieszkańcy Trójmiasta i Kaszub wciąż zastanawiają się, jak bardzo odmieni ich codzienne podróże Pomorska Kolej Metropolitalna.

Warszawskie metro to bowiem produkt sprawdzony, w pełni zintegrowany z pozostałymi środkami transportu, a w dodatku utożsamiany z szybkością oraz wysoką częstotliwością. W przypadku PKM nie wiemy dzisiaj nic, więc każdy interpretuje zapowiedzi w odmienny sposób.

Wizualizacja możliwości zabudowy przy PKM Niedźwiednik w oparciu o nowy plan zagospodarowania. Wizualizacja możliwości zabudowy przy PKM Niedźwiednik w oparciu o nowy plan zagospodarowania.
Biuro Rozwoju Gdańska jako instytucja odpowiedzialna za planowanie przestrzenne, PKM postrzega jako kolejną i ulepszoną linię Szybkiej Kolei Miejskiej, świetnie zintegrowaną z autobusami i tramwajami, a w dodatku o wysokiej zdolności przewozowej. W ten właśnie sposób uzasadnia się lokalizacje gęstej zabudowy w pobliżu przystanków - ostatnio przy PKM Niedźwiednik.

Podobny przekaz płynie też z materiałów promocyjnych deweloperów, którzy zachęcają do zamieszkania na osiedlach w pobliżu PKM. Jednocześnie po zapadnięciu decyzji o budowie kolei wyrzucili do kosza swoje dotychczasowe koncepcje zabudowy, i w miejscu planowanych jeszcze niedawno domków jednorodzinnych dążą do realizacji zwartej zabudowy mieszkaniowej i handlowo-usługowej. PKM jest obecna na plakatach i każdej mapie z lokalizacją osiedla jako podstawowy środek transportu.

Czytaj też: Raport ekspertów od nieruchomości: PKM zmieni obraz Trójmiasta

Całkowicie inne podejście stosuje Zarząd Transportu Miejskiego, który swoją deklaracją zaskoczył mieszkańców i radnych podczas ostatniego posiedzenia komisji rady miasta, nazywając PKM koleją regionalną bez żadnego wpływu na funkcjonowanie miasta.

- My traktujemy PKM jako produkt regionalny. To nie jest kolej, która ma obsługiwać pasażerów wewnątrz miasta. To jest kolej, która ma służyć do przewozu z regionu i w region. Stąd płynie wniosek, że dla przejazdów wewnątrzmiejskich na dzisiaj nie musimy nic zmieniać, bo ten układ, który już funkcjonuje, doskonale radzi sobie ze skomunikowaniem rejonów miasta, gdzie będzie docierać PKM - przekonywał Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Wizualizacja PKM Jasień z parkingiem typu park&ride i nową pętlą autobusową. Wizualizacja PKM Jasień z parkingiem typu park&ride i nową pętlą autobusową.
Jednocześnie Gdańskie Inwestycje Komunalne budują węzły przesiadkowe przy kolei metropolitalnej, tak jakby PKM miała być rozwiązaniem zbliżonym do warszawskiego metra czy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, czyli modelu komunikacyjnego zwożenia pasażerów do przystanków przesiadkowych.

Do tego nakłada się jeszcze inna wizja samorządu województwa, czyli formalnie inwestora PKM, który traktuje PKM jako element strategiczny wielkiej siatki połączeń aż po najbardziej odległe miasta naszego regionu.

W październiku sporo zamieszania wywołała zapowiedź o zaledwie trzech pociągach z Wrzeszcza na lotnisko oraz zaledwie jednym w ciągu godziny do Gdyni (taka sama częstotliwość miała być do wielokrotnie mniejszych Kartuz i Kościerzyny). Potem wprawdzie z tych ustaleń się wycofano, ale pewien niesmak pozostał, szczególnie gdy przedstawiono planowany tabor PKM z zaledwie jedną parą drzwi na człon pociągu. To niesmak traktowania PKM jako kolei, która ma rozwiązać problemy województwa, a nie aglomeracji.

Niezależnie do wizji urzędników czy deweloperów, PKM jeszcze inaczej postrzegana jest wśród mieszkańców. I tu nie brakuje ogromnego poparcia dla jej budowy, będącego jeszcze pokłosiem radości towarzyszącej Euro 2012, które było przyczynkiem do myślenia o odbudowie tzw. kolei kokoszkowskiej.

Rozbiórka tzw. Mostku Weisera Dawidka była jedną z kilku akcji promujących realizację PKM.


Jaką funkcję powinna przede wszystkim pełnić PKM?


Spełnienie marzeń o nowoczesnym systemie kolejowym, którego tak bardzo zawsze zazdrościliśmy krajom Europy Zachodniej, wielka frekwencja na każdej imprezie towarzyszącej PKM, spora liczba fanów na Facebooku i w Internecie (kilka stron miłośniczych, częste fotorelacje na różnych forach) i perfekcyjny marketing połączony z nawiązaniem do historii (widowiskowa rozbiórka tzw. Motku Weisera Dawidka), sprawiają że już na starcie PKM ma ogromną szansę na sukces.

Należy się jednak zastanowić czy sukcesem będzie samo uruchomienie kolei czy frekwencja, która przekroczy szacunki spółki powołanej do jej realizacji? Czy miarą sukcesu będzie gęsta zabudowa wzdłuż kolei czy może przewidywania ZTM-u i brak likwidacji połączeń autobusowych?

I czy rozmawiając o PKM, mamy na myśli za każdym razem ten sam rodzaj kolei? Wydaje się, że prawie zakończona budowa oznacza jednocześnie dopiero początek rozmów o tym, jak wykorzystać tę infrastrukturę. A żeby to dobrze zrealizować niezbędna jest ścisła współpraca urzędników i deweloperów z mieszkańcami celem wypracowania jednego, wspólnego stanowiska oraz oczekiwań wobec nowej linii kolejowej.

Miejsca

Opinie (299)

  • To będzie spektakularna klapa. No, ale oczywiście dołoży się kasę z podatków, żeby kolesie w kierownictwie żyli sobie dostatnio (26)

    • 172 191

    • bedzie git (6)

      Wazne ze powstala! Potem mieszkancy sami wymusza dostosowanie do potrzeb. Wiecej polaczen czy polaczenie z skm to juz drobne rzeczy wobec tej wielkiej I potrzebnej budowy. Rzadamy skm do tczewa!

      • 46 10

      • Czekamy na większe zagęszczenie przystanków na trasie do Gdyni (5)

        Jeśli to ma być kolej dla regionu to bez Kielnienskiej w Osowej słabo będzie. Kaszuby nadal będą autami wjeżdżać do Trojmiasta

        • 32 1

        • A ja myślę i jestem pewien (4)

          że teraz wszystkie firmy z Kaszub cała budowlanka, zostawi swoje busy w centrum np. na parkingu za 150 zł miesięcznie i będą dojeżdżać do gdańska za ok 50 zł miesięcznie więc obniżą i tak śmieszne stawki.

          Oszczędności czasu dla nich bo nie stoją w korkach z Kościerzyny do gdańska.

          • 8 11

          • Tak. I taczki oraz cement załaduja do przedziału rowerowego (1)

            BTW, nie będzie przedziału dla rowerów?

            • 13 2

            • podobno nie będzie

              a przewóz roweru będzie zakazany

              • 6 3

          • (1)

            biorąc pod uwagę, że te transportery są warte mniej niż puszki piwa skitrane akuratnie w dresy pasażerów, a tankowane są jumanym z gieesu opałem, to PKM musiałby chyba dopłacać za łaskę przewożenia tych zacnych pracowników kluczowego sektora budowlanego - żeby im (pracownikom) się to kalkulowało :)

            • 14 4

            • dla pasażerów PKM to chyba nawet lepiej

              • 10 1

    • Kolej Metriopolitalna.... (12)

      ...będzie koleją deficytową....
      Tak samo jak deficytowy jest ECS
      A w niedługim czasie Muzeum II WŚ

      Będziemy płacić za śmieci 100 zł miesięcznie a za m3 wody 20 zł

      To ma taki sam sens jak stawianie muzeum parówek i kaszanki

      • 42 49

      • Tramwaje w gdańsku też są deficytowe (9)

        Sprzedaż biletów tylko w połowie poktywa koszty utrzymania.

        To co - zlikwidować?

        • 58 4

        • (3)

          Oczywiście torowiska zamienić na nowe pasy ruchu.

          • 23 27

          • (2)

            A przystanki na kapliczki, w których można by odmawiać krótką modlitwę do Przenajświętszego Pojazdu...

            Wozie nasz,
            Któryś jest "w gazie",
            Święć się marka Twoja,
            Bądź wolna prawa Twoja,
            Jako na jezdni,tak i na parkingu.
            Paliwa taniego powszedniego zalej się Tobie pod korek,
            I odpuść nam nasze winy, jako że przecież wszyscy inni tak jeżdżą,
            I nie wódź nas na niezmotoryzowanie,ale nas zbaw od zbiorkomu.
            Przegląd techniczny racz przejść,choć światłość zewnętrzna ma braki. Niech odpoczywasz na parkingu bezpłatnym strzeżonym. Auto.

            • 46 16

            • aka! aka! Mzimu!

              yancig yancig
              bwana kubeł

              • 2 0

            • Fenomenalne - szacun :-)

              • 1 3

        • Oczywiście że nie

          Zbudujmy jeszcze 2 linie PKM - jak dopłacać to dopłacać !

          I jeszcze jeden stadion

          Nie mam nic przeciw stadiom ale potrzebna jest drużyna a w Gdańsku takiej nie będzie jeszcze przez 30 lat... a pobożne życzenia i oczekiwania na temat wielkiej piłki mnie śmieszą.
          Byłem na kilku meczach - szkoda czasu i pieniędzy dla pseudo zawodowców

          • 34 15

        • zaden argument (2)

          skoro jedno jest deficytowe /?czy aby napewno/ to nie nalezało rozpoczynac projektu Pkm

          • 0 1

          • Rentowna komunikacja publiczna to rzedkość na świecie. (1)

            Zresztą za opłaty pobierane na A1 też nie wybudowałbyś tej drogi, nie mówiąc już o darmowej S7

            • 7 1

            • infrastruktura zwraca się z reguły w kosztach społecznych

              • 7 1

        • wszystkie etaty w UM są deficytowe zlikwidować ;)

          • 2 0

      • Ulice i chodniki też są deficytowe

        • 11 1

      • Jak PKM będzie (wprost) deficytowa ale używana przez wiele osób to chyba warto

        Gorzej, jak się okaże, że nowa kolej wozi powietrze, bo stosunek korzyści z jej używania do ceny biletu jest zbyt niekorzystny... i tu pole do popisu dla władz miasta: ceny, przynajmniej na początku, powinny być SYMBOLICZNE!

        • 1 0

    • najedzie tego II kategori (2)

      niemcow z czarnym podniebieniem zwanych ,,Jo Jo,,

      • 15 17

      • sp...j bosy antku

        • 11 7

      • No

        " bosych antków z za Buga to się najeżdżało do ch.....y i ciut ciut

        • 7 5

    • pislam, bidoki i narzekacze zawsze na straży.

      Dzień bez biadolenia, narzekania i negatywnego nastawienia jest dla was dniem straconym.
      Ale w końcu kiedyś was ta polska żółć zezre od środka

      • 9 5

    • Klapa

      Masz racje wuju. Totalna klapa, już teraz kasy nie maja na utrzymanie. Swoi z PO będą ja zarządzać i brać po 10 tys na mc. jak teraz.

      • 2 1

    • Żółć, niezadowolenie z nikogo i niczego, zgaga...prawdziwy Polak! Brawo

      • 1 2

  • Jak bilety będą za drogie to nawet pies z kulawa nogą nie skorzysta. (17)

    Podstawa to konkurencyja cena do SKM ,ZKM i litra benzyny.. Taka prawda.

    • 252 21

    • (5)

      powiedziałbym nawet do litra gazu, dużo młodych osób kupuje rzęcha i zalewa gazem, wychodzi czasem taniej niż bilety

      • 29 0

      • (4)

        Jak można "zalać gazem"?

        • 1 19

        • LPG (3)

          L to skrót od... Liquid. Czyli zalewa się gazem.

          • 31 0

          • (2)

            Blisko, ale jak się poucza ludzi to warto najpierw sprawdzić.

            • 3 11

            • zarówno "liquid" jak i "liquified" są poprawne (1)

              pierwsze określenie dotyczy stanu, drugie określa proces

              • 7 0

              • a na stacji paliw pytają czy "LAĆ DO PEŁNA"
                a nie "czy nabijać do maksymalnego ciśnienia"

                • 4 0

    • przede wszystkim bilet powinien być jeden (9)

      i organizator transportu zbiorowego też powinien być jeden na 3miasto. Co to za system, gdzie mamy do wykarmienia ze 4 rady nadzorcze, a nikt nie jest odpowiedzialny za integrację i wynik finansowy tego wszystkiego.

      • 45 1

      • Bo Budyń nie zgodzi się oddać Gdyni zarzadu (2)

        A zarząd w Gdansku to byłaby katastrofa. I CBŚ za jakiś czas.

        • 9 11

        • akurat nie chodzi ani o Budynia ani o Gryzonia (1)

          Najmniej chętna jest do współpracy firma, która ma ambicje przewoźnika krajowego

          • 3 0

          • to organizacja przestępcza

            • 0 1

      • A z jakiego powodu? (5)

        Mimo, że jesteśmy sąsiadami, to mimo wszystko jesteśmy odrębnymi bytami.

        A za integrację odpowiada MZKZG. Jeden krok już się udało zrobić i mamy jedną taryfę za komunikację w całym trójmieście. Poza tym, komunikacja miejska nie jest po to żeby zarabiała, bo gdyby tak było, to wiele linii byłoby dawno zlikwidowane jako nierentowne. Komunikacja miejska ma głównie dowozić ludzi do pracy/szkoły,

        • 5 2

        • (3)

          u żesz ty Qtasie
          gdzie masz jedną taryfę w trojmiescie?

          no dobra, oszuscie:
          wyobraź sobie, że nie jestes biurwą,
          tylko masz prawdziwy zawod, np leczysz zwierzeta
          rzadkie zwierzeta, dzikie, wielu takich nie ma
          ale wiele nie zarabiają, to są entuzjasci

          przyjeżdżasz z Wawy, odwiedzasz Zoo w Oliwie i Oceanarium w Gdyni.

          potrzebujesz bilet na gdański autobus do Skm,
          na kolejkę i na gdynski autobus.

          w normalnym miescie, w Wawie, Na Slasku, w Poznaniu, w Berlinie, Londynie, Paryzu, kupil bys dobowe bilety na komunikacje publiczna, "na wszystko". tu też możesz.

          za 220zł miesięczną sieciówkę. małe CIUT drożej niz za taxi.

          trojmiescie potrzebujesz co najmniej trzy bilety i doktorat z taryf, i zdezintegrowanych rozkladow jazdy

          a biurwy emanują samozadowoleniem, "przecież jest cudnie, wspaniale, bo jest jedna taryfa"

          ohyda

          • 6 0

          • ..kupujesz dobówkę MZKZG za 17 złotych i jedziesz. (2)

            • 1 3

            • (1)

              baaardzo popularne, wszedzie je kupisz, wszyscy o nich wiedzą i jakie tanie

              nie ma to jak zachęcić klienta

              • 3 0

              • a poza tym ten tajny bilet konspiracyjny trudnodostepny
                jest za 20 zet a nie 17
                (znalazłem ich cennik już po pol godzinie poszukiwań)

                WNIOSEK
                nawet biurwolog docent biletologii żyjący z tego ze jest z tego zadowolony
                pomylił te bilety
                jak ma je rozkminić ktoś kto nie ma z tego doktoratu??

                • 3 0

        • MZKZG to nie to

          ich stawki to jakiś absurd, a o taryfach, różnych zasadach kupowania biletów, to już teraz można anegdoty opowiadać.

          Czasem wystarczy, żeby właściwi ludzie siedzieli obok przy biurkach. Albo, żeby to była jedna osoba.

          Jesteśmy sąsiadami, ale ku rozpaczy naszych włodarzy tworzymy wspólną metropolię. Jak to wyglądać powinno? Jedno słowo: TFL. Osiem milionów ludzi, jedna karta, którą przy wejściu np. do autobusu, metra, kolejki linowej (sic!) przykładasz, gdzie trzeba i tyle. Nic cię więcej nie obchodzi.

          4 lata potrzebowali, żeby się zintegrować, ale dziś mogą robić za wzór sprawnej organizacji transportowej.

          • 0 0

    • Nie konkurencja tylko integracja zwłaszcza taryfowa

      Myśleć, to nie boli

      • 10 2

  • (7)

    Jedna para drzwi na wagon, niska częstotliwość, stacja końcowa we Wrzeszczu, brak integracji taryfowej z ZTM i ZKM... to mówi samo za siebie, czy ta kolej odniesie sukces.

    • 280 9

    • Straszna prawda...

      ...ale wole straszna prawde,niz najslodsze klamstwo.

      • 7 2

    • (5)

      "Jedna para drzwi na wagon." - No wydaje się mało, ale zobaczymy, czy wystarczy.
      "niska częstotliwość" - O tym jeszcze nic nie wiadomo.
      "stacja końcowa we Wrzeszczu" - W Gdańsku Głównym.
      "brak integracji taryfowej z ZTM i ZKM" - O taryfie także nic nie wiadomo.

      • 4 9

      • (4)

        częstotliwość - z Wrzeszcza co 15 min.
        stacja końcowa - Wrzeszcz (docelowo w nieokreślonej przyszłości Gdańsk Główny)
        taryfa - z Wrzeszcza na lotnisko - 6zł (autobus 3zł)

        • 5 2

        • te "15 min." to było na osłodę przed wyborami

          Realnie będzie 20-30 minut.
          Ja nie wiem, ale ktoś chce storpedować ten projekt od początku jak zacznie działać. Oddzielne bilety, kiepska częstotliwość, do Gdyni co 60 minut to po prostu dramat.

          A już żałowałem, że kupiłem drugi samochód dla żony...

          • 5 3

        • (2)

          6 zł za pociąg na lotnisko to nie jest dużo, dla porownania w Rzymie płacisz 8 euro, w Londynie 12 funtów a w Krakowie 15 złotych

          • 3 3

          • a z Frankfuru do Hahn jest 20 euro

            ale tam lotnisko jest daleko, z 80 km
            i gdyby nie to lotnisko, nie bylo by innego celu podrozy
            wiec monopol drogiego autobusu lotniskowego
            nielatwo zlamac
            nasze zlamasy usiluja na nasze BLISKIE lotnisko
            (rowerem z Oliwy przez las zajmuje mi to 4o' a mam 5o lat)
            wprowadzic rownie zlodziejskie triki
            juz mowia o zamykaniu dzialających linii autobusow
            juz zaparkowanie tam samochodu bez dużego gmerania w portfelu
            nawet na chwile, zaczyna byc niemozliwe
            zlodziejstwo jest wszedzie, wiec na tej zasadzie u nas tez chcą kraść

            popierasz kradzież! spowiadasz się?!

            w tych wszystkich krajach gdzie takie zlodziejstwo dziala
            ludzie jednak kombinuja, nie tylko my
            w Atenach mozesz wziac na lotnisko metro
            za 12 euro, albo autobus z Omonii za 2 euro ( i byc szybciej :-) )
            z lotniska Taragona do Barcelony mozesz wziac autobus za 18 euro
            albo autobus do Taragony na 4 i wygodny pociag z Tara do Bar za drugie 4

            ludzie podwoza sie nawzajem, bo nikt nie lubi jak go RĄBIĄ I RŻNĄ

            • 5 4

          • W Londynie 5 funtów metrem na Heathrow. Na STN, LTN trzeba zakombinować, ale koszt to ok. 10.

            • 3 0

  • Jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o kasę (7)

    Kasę i stołki

    • 73 17

    • a poza powtarzaniem wyswiechtanych sloganow masz jeszcze jakies przemyslenia? (2)

      • 10 11

      • Gdyby jemu oferowali kasę i stołki dla jego kumpli, wszystko byłoby w porządku.

        • 8 2

      • Ano takie, że cała budowa była nielegalna, bo oparta na warunkach specustawy, tyle że już w czasie nie działającej.

        • 2 2

    • odpowiedź (2)

      Masz rację.

      Ponad miliard złotych na 18 kilometrów?

      To jest skandal!

      • 5 7

      • To mówisz że taniej byś zrobił? (1)

        Trzeba było w przetargu startować.
        Pewnie nasyp byś taczką i łopatą usypywał?

        • 4 2

        • Szwagier by mu pomógł

          • 3 1

    • będzie koleją wiecznie bankrutującą

      • 1 2

  • (19)

    Chwilowy boom z ciekawości na początku,pózniej i tak mieszkańcy wsiądą do swoich aut bo wygodniej im będzie. Turyści tylko do i z lotniska skorzystają,ale to i tak tylko część z nich.

    • 79 19

    • no tak (13)

      ale jak ktos ma male dzieci i bedzie chcial gdzies pojechac to ze wszystkimi gratami bedzie wolal zabrac sie autem. Emeryci nie pojada bo nie bedzie ich stac.

      Mlodzi czyli powiedzmy do 25lat beda jezdzic autami - no moze czasami rowerami

      • 15 8

      • młodzi pod rządami PO uciekają z Polski i nie mają zamiaru wracać... (3)

        • 15 7

        • Przeczytaj raport "Bilet w jedną stronę? Migracje w Europie z perspektywy krajów Europy Środkowo-Wschodniej" przygotowany przez CEED Institute, a nie powtarzasz komunał

          • 4 9

        • pod rządami SLD i PiS też uciekali

          ale masz argument...

          • 6 2

        • znam wielu, którzy wrócili

          po odniesieniu tam wielu sukcesów

          • 0 1

      • (7)

        Nie będzie stać na bilet za 3 zł? Ludzie do 25-roku życia maja samochody? A rodzina udająca się na wakacje do Tunezji, razczej poleci samolotem, po co na lotnisko samochód brać i płacic za parking

        • 8 8

        • Maja rzęchy. (3)

          • 1 2

          • (2)

            ale własne

            jak się uprzesz, możesz mieć furę za 500 zł

            będzie śmierdziała jak by paliła piłeczki pingpongowe
            ale będzie miała dach, pasy, silnik itd i będzie dużo wygodniejsza
            niż stanie w śmierdzącym tłumie
            i to będzie WOLNOŚĆ, żadnego szukania rozkładu jazdy itd bzdetów

            • 2 6

            • A będzie mieć sprawne oświetlenie i hamulce?

              Lepiej szukać rozkładu, niż miejsca parkingowego.

              • 4 1

            • tylko taka (do)wolność zagraża innym

              • 1 1

        • Rodzina co leci do Tunezji to weźmie duże taxi. (2)

          Taksówką przynajmniej dojadą szybciej i to spod domu. Nie będą musieli tracic nerwów na to żeby kupić 5 rodzajów biletów, na ZTM/SKM/PKM i jeszcze czekać 30 minut aż PKM zajedzie.

          • 10 1

          • (1)

            i rydzykować, że NIE przyjedzie

            • 2 3

            • mysle, ze wiecej taksowek nie przyjezdza po klientow niz pociagow.

              Zarowno procentowo, jak i w liczbach bezwzglednych.

              Tyle, ze ludziom milo pamietac, ze w tej "plebejskiej" SKM to (rzekomo) smierdzi, ciasno i przeciez na pewno wygodniej.

              • 0 0

      • Młodzi z Banina, Osowy i Żukowa mają samochody.

        • 2 1

    • Latający z lotniska Walęsy (2)

      Maja świadomość ze bez dźwigania bagaży , szybko i wygodnie dojechać można jedynie Taxi już nie wspominając o przesiadkach by dostać sie do Gdańska a tak 30 zł i wszystko pod nosem bez nerwów i paniki.

      • 12 8

      • pisz poprawnie (1)

        Latający z lotniska Walesy

        • 12 3

        • pisz poprawnie!

          Latający z lotniska TW Bolka

          • 14 16

    • Tak samo było po otwarciu S-7.
      Przez pierwsze pół roku, ruch samochodów na Podwalu Przedmiejskim (d. Leningradzka) był znikomy. Później gdy oczywiste stało się że korzyści nie były tak wielkie a ruch na obwodnicy znacząco wzrósł, ponownie potok samochodów wrócił na Podwale jak wcześniej i raczej się nie zmniejszy.

      • 0 3

    • Boomu na początku pewnie nie będzie, bo wystartuje we wrześniu

      Może w wakacje byłby boom, bo wtedy ludzie mają lepsze humory i chęć na eksperymenty.

      A wogóle ciekawe gdzie będzie można kupić bilety na PKM?
      Biletu metropolitalnego na PKM nie będzie - więc w automacie ZTM nie kupisz.
      Automaty SKM należą do SKM, więc PKM raczej sprzedawać nie będą.
      Będą oddzielne automaty dla PKM czy kupowanie u konduktora?

      • 2 1

  • (7)

    To jakiś cykl artykułów na zlecenie obecnej władzy?
    PR i nic więcej.
    Co chwilę bicie piany o tej kolejce, w normalnym kraju chyba by internetów nie starczyło jakby mieli tyle pisać o każdej inwestycji.

    • 44 48

    • (3)

      O Moście Lazienkowskim musi wiedzieć cała Polska, cała Polska żyje metrem w Warszawie, a ty narzekasz ,że w lokalnym portalu pisze się o największej inwestycji ostatniej dekady? To jest według ciebie zameczanie odbiorcy? Czym zatem jest pitolenie o problemach Warszawy w mediach ogólnopolskich?

      • 52 4

      • No nie, stadion kosztował więcej

        Z otoczeniem 1 mld 300 mln. Wiec co jest największą inwestycja? Bez względu na to czy deficytowa

        • 3 5

      • (1)

        Nie oglądam TV więc mnie tak to nie boli...
        Chodzi mi ogólnie o poziom dziennikarstwa obecnie, niech będzie o tej nieszczęsnej PKM, pamiętam, że kiedyś był tu opisany problem budowy w kontekście problemów z jakąś działką, chyba na Matarni i chyba jakiegoś profesora z ASP.
        Czy ten portal napisał jak sprawę rozwiązano?
        Nie pamiętam.
        I o to chodzi, a jest takich spraw o wiele więcej (łapówki w UM, mieszkania cesarza..)
        Zacznij po prostu samodzielnie myśleć.

        • 4 5

        • Prof. Gorski ASP...

          ...sprawa w toku. NSA pracuje "dead slow ahead" - i to cieszy:). Inaczej byloby "po ptokach". Ale Gorski bedzie walczyl do konca., czyli Strasburg.

          • 4 3

    • 100% artykułów na tym żałosnym portalu jest na zlecenie władzy (2)

      • 11 12

      • Gdanskiej władzy

        • 5 5

      • jasne, ten jest bardzo na zlecenie

        bardzo pozytywny, prawda?

        • 8 1

  • bedzie klapa jak nic :) (25)

    Za duzo buzi do wykarmienia. ZTM Gdansk, ZKM Gdynia, SKM, Przewozy Regionalne, IC. Kazdy chce cos skubnac. Tu zarzad, tam administracja... i tak sie tworzy kolejne spolki, ktore maja za zadanie kroic z kasy.

    Taka kolej ma tylko sens gdy:

    - beda parkingi park&ride a bilet upowaznia do darmowego parkowania
    - bilety beda na normalnym poziomie - nie jak obecnie bilet metropolitalny!

    Jesli ktos dojezdza SKMa np do centrum Gdanska a pozniej jedzie tramwajem 2-3 przystanki to placi prawie 200zl za miesieczny. Jesli wybierze samo SKM to 100zl. To zdzierstwo. Przy obecnej dostepnosci i cenach aut taka kolej nie ma przyszlosci.

    • 158 9

    • Powinien być jeden nie za drogi bilet na wszystko w 3mieście (18)

      Bo po pierwsze cenowo wychodzi bardzo drogo, a po drugie - biegać po peronach i kupować bilet oddzielny dla PKM i SKM? Idiotyzm.

      Mieszkam 5 minut od przystanku PKM, ale jeśli częstotliwość będzie taka jaką zapowiedzieli (co 30/60 minut) i jeśli bilety będą oddzielnie to na mnie nie liczcie.

      • 28 0

      • co masz do częstotliwości? (17)

        Między Wrzeszczem i Osową co kwadrans,a co pół godziny Wrzeszcz - Gdynia (Gdynia chce częściej,to niech dosypie kasy). A bilet za to wszystko faktycznie powinien być tańszy niż metropolitalny,ale za stówę na pełną opcję też nie masz co liczyć.

        • 4 13

        • No i to jest za mało,bo z Wrzeszcza do Gdynii dojadę w 25 minut samochodem, podczas gdy na SKM bym jeszcze czekał na peronie.

          • 10 2

        • dobra czestotliwość to co 2,5 min (13)

          w godzinach szczytu, 5-7 min poza i wieczorami...tak jeżdżą metra w dużych aglomeracjach. i wtedy ma to sens, bo nieważne, o której wyjdę z domu, w ciągu paru minut będzie pociąg, który jest szybszy niż samochód

          • 8 5

          • bredzisz.... (12)

            SKM-ka co 6 minut się sprawdzała. To był strzał w dziesiątkę.
            Kolejki były zestawiane z 3 jednostek trakcyjnych, a gdy był niższa frekwencja, poza szczytem, z 2 jednostek. Więcej nie trzeba.

            • 11 2

            • tobie, tj. biurwie w skm (11)

              Wyjrzyj przez okno! Co widzisz, słyszysz czujesz? Samochody po horyzont, przez całą dobę. KAŻDY ma, lub może mieć, za psi grosz. Samochodami nie jeżdżą tylko wykluczeni, którzy za komunikację NIE PŁACĄ 100%, a często 0. Emeryci, kombatanci, uczniowie, starcy i dzieci.

              Komunikacja publiczna nie konkuruje z bajkami z urzędniczych papierów, tylko z taką rzeczywistością jak widzisz. Z takim urzędowym myśleniem, już przegrała, nim wystartowała!

              • 6 5

              • (2)

                I potem te auta za psi grosz świecą jedną lampą, sikają olejem, piszczą paskami klinowymi, serwis widzą od wielkiego dzwonu, a parkingu płatnego - nigdy! Ale co tam,przecież każdego stać...

                • 6 1

              • zapomniałeś dodać (1)

                że parkują na trawnikach i zakazach. Bo "się należy miejsce".

                • 1 0

              • a owszem, jeżdżą z jedną lampą, parkują jak buce, a jak im probowac to zabrac, a nie dac nic LEPSZEGO w zamian, myslisz ze nie beda protestowac?

                zobacz jak moto-trolle piszą na forum rowerowym trojmiasto.pl!
                Naziści o Żydach ani bolszewicy o kułakach i "panach"
                nie pisali z większą nienawiścią niż te trolle

                ja tylko opisuję, zwykle staram się nie przekazywać swej oceny, choć ją mam, tu masz probke:

                To, co zrobiono trojmiejskiej komunikacji publicznej,to jest kryminalny sabotaz wyzartych etyliną i otluszczonych bezruchem bezmózgów. Ta komunikacja to kpina i farsa, i faktycznie, uzywanie jej wymaga samozaparcia i przygotowania intelektualnego, uporu i ideologii graniczącej z hoplem. Tak jak bys nie wiedział.

                • 5 0

              • (5)

                Dobra odpowiedź, niestety trafia w pustkę, zwłaszcza w pustkę umysłową.
                Myślenie urzędnicze jest oderwane od czegokolwiek.
                Rozbudowa linii tramwajowych w Gdańsku, to też epopeja ograniczeń umysłowych. Z jednej strony tworzy się trasy na Chełm, teraz na Migowo i robi to za gigantyczna kasę. Z drugiej strony nie zagęśzcza się linii tramwajowych w miejscach gdzie ograniczyłyby ruch samochodów. Czemu nie ma np linii wzdłuż Słowackiego i dalej wzdłuż Kościuszki do Marynarki Polskiej (stadionu)?. Podobnie biegnąca linia łącząca Wita Stwosza poprzez Bażyńskiego i Kołobrzeską, w kierunku Brzeźna. Czemu nie przywraca się połączenia z Orunią?
                Robi się za to wszystko na odwrót, jak choćby totalną demolkę pt Nowa Politechniczna!!!

                • 8 2

              • Mnie zastanawia czemu nikt nie połączył Siedlec z Chełmem i Ujeściskiem przez Łostowicką. (3)

                Długie linie powyciągane w jedną stronę, bez połączeń poprzecznych, to gdańska specjalność. Trudno mówić o prawdziwej sieci.

                • 5 4

              • Łostowicka (1)

                Może nie zauważyłeś ale tam z jednej strony jest osiedle a z drugiej strony cmentarz. Chcesz robić ekshumacje?!!!

                • 0 1

              • a czemu nie? owszem!
                żywych można wysiedlać/przesiedlać to i nieżywych tym bardziej
                ich wkład w rozwój mógłby być równie cenny, jak nasz

                • 1 0

              • na polskich sieciach dopuszczalne nachylenie torów to 5%

                Łostowicka jest nieco bardziej stroma. Możnaby jedynie kombinować z estakadą z Nowolipia - ale wtedy z Emaus byś nie dojechał. Na świecie zdarzają się bardziej nachylone linie, ale nie w krajach o klimacie porównywalnym do polskiego.

                • 1 0

              • Mam podobne wrażenie. W przeciągu ostatnich kilku lat wydane naprawdę gigantycznie pieniądze, na infrastrukturę tramwajową, trwają gigantyczne inwestycje, ale wszystkie te przedsięwzięcia nie powodują zwiększenia się liczby pasażerów, użytkowników komunikacji miejskiej. Rośnie za to lawino liczba zmotoryzowanych.

                • 0 0

              • (1)

                Nie masz racji.

                • 0 0

              • ty teszzzzz niet. Moje u góry :P

                • 0 0

        • Nie masz pewności czy co kwadrans (1)

          Bo na razie to wszystko patykiem na wodzie pisane. Przed wyborami szybko odwołali że nie chodziło im o 30 minut tylko o 15 minut.

          Jak będzie naprawdę, czas pokaże. Może się okazać że faktycznie to będzie tylko kolejka dla Kaszubów.

          • 11 0

          • Będzie co 15 minut jak obiecali

            Po 15 min w jedna stronę po kolejnych 15 min w druga strone

            • 14 0

    • No dokładnie, dojazdy do pracy np do Sopotu (30km x 21dni = 630km) (5)

      przy spalaniu np 8l/100km i cenie paliwa 4.50zł/litr to koszt 226 zł.
      Parę zł więcej, ale niezrównana wygoda. Jak ktoś jeździ na LPG to komunikacja miejska nie ma żadnych szans konkurować z samochodem i mogą sobie swój piękny marketing w buty wsadzić.

      Marketing robiony od strony swojej ekonomii jest G wart, bo marketing to sprzedawanie korzyści klientowi, więc trzeba przekonać klienta że to dla niego korzystne i dokonać przy tym 2 rzeczy: zarobić na tym i nie zrobić z klienta idioty, bo on to wyczuje i nie kupi tego. Ludzie mają kalkulatory, naprawdę.

      • 3 0

      • a samochód to kupiłeś za 0 zł (4)

        Ubezpieczenie za darmo, przeglądy bezpłatne i jakiekolwiek naprawy są bezkosztowe...

        • 4 1

        • jak kupił to będzie nim jeździł (2)

          dopóki przy hamowaniu nie będzie tarł butami o asfalt. taka filozofia.

          • 2 0

          • (1)

            ale jak go już ma, kupił, zagazował, musial co rok oplacic ac oc nw, garaz
            to nie bedzie go trzymal w garazu!!

            jesli uzywanie komunikacji publ. to taka męka i to takie pogięte skomplikowane
            i nie jest nic taniej

            to musial by byc czubkiem, by nie wolec stac w korkach

            tymczasem w europejskich miastach ludzie ktorzy mają samochody
            nowe, dobre, drogie,
            jeżdżą metrem, bo łatwiej, taniej, szybciej i modniej

            • 4 0

            • to zalezy - jesli Twoja podroz to praca-dom to oczywiscie alternatywa w postaci komunikacji miejskiej moze byc interesujaca/oplacalna. Ale jesli po pracy jezdzisz "cos zalatwic" - a to zakupu, a to jedziesz na silownie, fitnes, basen - sporo ludzi ma karty wstepu w rozne miejsca i z tego korzysta. Ja jezdze autem z wlasnego wyboru - dostalem mandat majac bilet sieciowy "na wszystko". Niestety okazalo sie ze pani w okienku Gdynskiego ZKM inaczej zinterpretowala moja prosbe o zakup biletu. Ja nie sprawdzilem - dostalem mandat i wlasciwie to mam w nosie to cale ZKM Gdynia. Jezdze autem bo mi wygodniej i przynajmniej mi dzieciarnia nie pali "tylko para wodną" pod nosem. Na szczescie stac mnie jeszcze na paliwo, serwisy, oc, etc. Moze w przyszlosci się to zmieni.

              • 0 0

        • Jak samochód zadbany w zakresie wymian podstawowych elementów ekspl.

          to się nie psuje. Pytanie jeszcze jakiej marki to jest samochód. Toyoty są dość niezawodne. Nawet doliczając koszt OC z 60% zniżką, parking, opony letnie/zimowe, to do kilometra parę zł. dochodzi. Niech to podniesie koszt paliwa o 40% i będzie to nie 220 a 300 zł miesięcznie to i tak nie chodzi tylko o dojazdy do pracy, a też wyjazdy na wakacje, przewożenie rzeczy których autobusem nie da się przewieźć, więc samochód i tak potrzebny, i tak potrzebny. Gdyby stał w garażu i był ruszany od wielkiego dzwona, wtedy byłby stratą pieniędzy bo koszty i tak by generował. A tak po prostu dostarcza codziennej wygody poruszania się i jest wykorzystany.

          Niestety, komunikacja miejska jest za droga, żeby konkurować z samochodami. Albo raczej posiadanie samochodu i utrzymanie jest za tanie, żeby KM mogła z nim konkurować, bo ta za pewne kosztować musi, ale nie zapominajmy, że utrzymując własny samochód utrzymujemy swoje własne dobro, swój własny luksus i nic więcej, a korzystając z mniej wygodnej komunikacji miejskiej utrzymujemy jej prezesa, jego 10 kochanek, jego 20 dyrektorów i ich 50 kochanek i niezliczoną ilość lewych przetargów, na których ktoś się wzbogacił.

          • 1 0

  • Tylko w krajach wirtualnych (5)

    Kończąc inwestycje tłumaczy sie społeczeństwu do czego i komu ma byc potrzebna .

    To jest tak jak wycieranie d*py przed sr.niem.

    • 107 8

    • to prawda a raczej PO prawda (4)

      Dziki kraj... i tyle. zbudowali cos a teraz zamkna po roku bo powiedza ze jest nieoplacalne albo zredukuja z trzech do jednego kursu na godzine.

      • 10 4

      • w PiS kraju wybudowaliby za to kilka "potrzebnych" kościołów (3)

        • 15 15

        • tylko że jakoś jak rządził PIS obniżano podatki i reformowano kraj, a rząd posiadał wizję rozwoju Polski... (2)

          ...a nie budowano kościoły, oszołomie

          • 15 16

          • (1)

            Obniżono podatek... spadkowy! Bardzo się z tego uraduję, jak kojfnę...

            • 5 3

            • Obniżono podatek dochodowy od osób fizycznych z 19/30/40% do 18/32% (zmiana weszła w życie już po wyborach wygranych przez PO).

              A spadkowy nie został obniżony, tylko w ogóle wykluczony w grupie najczęściej opodatkowywanej (najbliższa rodzina). Podatek ten dotyczy nie tylko spadków, ale także darowizn, więc zmiana jest istotna.

              • 6 0

  • Arria,tylko ta firma zadba o PKMkę (7)

    Jeśli wygrają PRy albo SKM- tabor po 10 latach będzie rozklekotany a klienci już po roku będą olewani

    • 28 15

    • Jak już.. (4)

      to Arriva której właścicielem jest DB AG

      • 9 3

      • czyli mamy oddać kolej którą dopiero wybudowaliśmy szwabom, tak?!? (3)

        • 2 7

        • A czemu stacje są czerwone?

          Zobacz kolory DB ;)

          • 9 1

        • niczego sie nie oddaje - operator moze byc nawet z Chin, byle dobrze jeździł (1)

          jak nie spełni oczekiwań, to nastepny przetarg wygra ktos inny

          • 10 1

          • nastepny przetarg bedzie po nastepnych wyborach :)

            • 0 0

    • tylko skm (1)

      mimo, że ich nie lubię - nie chcę kolejnego biletu w 3mieście

      • 3 1

      • aglomeracja taka jak trojmiasto dba o wyrazny podzial miast (osobne urzedy, magistraty, dyrektorzy z kierownikami i kochankami o ktorych ktos pisal wyzej) no to i bilety musza byc przeciez rozne aby i kanar mial z czego wyzyc - na pewno sie ktos pomyli co ma za bilet w portfelu - autobus po gdansku, trolejbus Gdynski w Sopocie, skm, pkp, pkm??? Jeszcze troche to taxi beda zmieniac walute do oszukiwania klientow na przejazdach...

        • 2 0

  • połączyć przystanek Kiełpinek z obwodnicą (2)

    Przystanek Kiełpinek jest jedynym na trasie PKM, który ma możliwość przesiadek z samochodów poruszających się obwodnicą. Także małych busów, aby nie stawać w niebezpiecznych miejscach. Ale trzeba przywrócić zjazd przy femaksie. kóry był a potem zniknął.

    • 76 4

    • Dokładnie

      Nie rozumiem, czemu ten zjazd został zlikwidowany.
      Teraz, żeby autobusy mogły dojechać do PKM-ki, przebudowują ul. Szczęśliwą. Zamiast tego mogli zostawić ten zjazd i wytyczyć trasę wokół Auchan. Mieszkańcy Karczemek również by na tym skorzystali...

      • 17 3

    • Ciężkie do zrealizowania

      Pomysł dobry, ale trzeba by rozbudować obecny węzełek auchanowy, czyli zniszczyć coś co ma niecałe 3 lata.

      Poza tym z tego co wiem mieszkańcy protestowali bo chcieli mieć ciszę i spokój (domki na szczęśliwej) bo mieszkańcy Wiszących Ogrodów robili by sobie tamtędy skrót z obwodnicy.

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane