• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jedyny taki wiadukt PKM powstanie na Zaspie

Krzysztof Koprowski
22 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Wiadukt będzie zmontowany obok docelowej lokalizacji, a następne nasunięty nad tory dalekobieżne.
  • Wiadukt będzie zmontowany obok docelowej lokalizacji, a następne nasunięty nad tory dalekobieżne.
  • Wiadukt będzie zmontowany obok docelowej lokalizacji, a następne nasunięty nad tory dalekobieżne.
  • Wiadukt będzie zmontowany obok docelowej lokalizacji, a następne nasunięty nad tory dalekobieżne.

Opóźnienia w modernizacji torów Gdynia-Warszawa zmusiły Pomorską Kolej Metropolitalną do zmiany technologii budowy wiaduktu w rejonie przystanku SKM Zaspa. Konstrukcję żelbetową zastąpi stalowa.



Wiadukt łukowy pozwoli na bezkolizyjne pokonanie torów dalekobieżnych przez pociągi w stronę portu lotniczego. Rysunek techniczny pokazuje jednocześnie dwie perspektywy, dlatego też barierki nie są uwidocznione na całej długości. Wiadukt łukowy pozwoli na bezkolizyjne pokonanie torów dalekobieżnych przez pociągi w stronę portu lotniczego. Rysunek techniczny pokazuje jednocześnie dwie perspektywy, dlatego też barierki nie są uwidocznione na całej długości.

W jaki sposób najczęściej śledzisz postępy na budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej?

Wiadukt będzie znajdował się w rejonie przystanku SKM Gdańsk Zaspa zobacz na mapie Gdańska. W tym miejscu tory PKM będą ułożone po obu stronach torów dalekobieżnych, a ponieważ trasa PKM "skręca" w stronę al. Grunwaldzkiej, niezbędne jest, by tor PKM w stronę portu lotniczego pokonał górą bezkolizyjnie tory dalekobieżne.

Pierwotnie miało się to odbywać wiaduktem o konstrukcji żelbetowej, czyli takiej samej, jak pozostałe obiekty na całej trasie PKM. Ostatecznie technologię zmieniono na stalową, choć sama konstrukcja wizualnie nie będzie odbiegała znacznie od pierwotnego projektu.

- Zmieniliśmy technologię wykonania wiaduktu ze względu na opóźnienia w modernizacji linii kolejowej, należącej do Polskich Linii Kolejowych, nad którą będzie usytuowany wiadukt. Pozwoli nam to zaoszczędzić około trzy miesiące czasu w stosunku do pierwotnej technologii żelbetowej, w jakiej miał być wykonany wiadukt - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.

Nowy wiadukt jest już montowany w pobliżu miejsca, gdzie docelowo będzie usytuowany. Budowlańcy, gdy PLK zakończy w niezbędnym stopniu swoje prace, przystąpią do budowy drugiego przyczółku (pierwszy jest już gotowy) oraz muru oporowego, a następnie nasuną konstrukcję nad tory dalekobieżne.

- Termin posadowienia wiaduktu, oznaczonego jako WK2, zależy od tego, kiedy nasz wykonawca będzie mógł wejść na teren PKP PLK, aby wykonać wszystkie niezbędne do tego prace. Montaż samego wiaduktu stalowego na rusztowaniach ustawionych równolegle do torów to kwestia kilku najbliższych tygodni. Jeśli, jak planujemy, wczesną jesienią wykonane zostaną wszystkie pozostałe elementy, to do końca tego roku cały wiadukt powinien stać na swoim miejscu - dodaje Konopacki.

Jak zapewnia spółka PKM, zmiana technologii nie będzie miała wpływu na koszt realizacji nowej trasy kolejowej. Konstrukcja stalowa będzie wprawdzie droższą o kilkanaście procent od pierwotnie planowanej żelbetonowej, ale "w skali całego projektu nie stanowi to problemu".

Materiał z 2013 r. prezentujący przebieg PKM. Miejsce, gdzie powstanie wiadukt (w filmie pozbawiony szczegółów arch.), widoczne jest w 50 sekundzie.

Miejsca

Opinie (117) 3 zablokowane

  • (3)

    Luzik, grunt że da się to pomazać sprayem

    • 69 65

    • szpraj

      Ci w oko

      • 27 2

    • już się wzięli za malowanie

      niestety, betonowe słupy pod wiadukt już są zabazgrolone prawie w 100 procentach , masakra

      • 28 1

    • Piesek nogę podnieść musi

      taką ma mentalność.

      • 29 1

  • Czyli dokładnie ile - zbyt ogólnikowo. (9)

    Dlaczego redaktor nie potrafi wydobyć od rzecznika konkretnej kwoty - brzmi za bardzo ogólnikowo i tajemniczo żeby nie podawać oficjalnie kwoty.

    "Jak zapewnia spółka PKM, zmiana technologii nie będzie miała wpływu na koszt realizacji nowej trasy kolejowej. Konstrukcja stalowa będzie wprawdzie droższą o kilkanaście procent od pierwotnie planowanej żelbetonowej, ale "w skali całego projektu nie stanowi to problemu"."

    • 24 32

    • (1)

      Kosztuje tyle ile ma kosztować, spokojna Twoja rozczochrana.

      • 17 7

      • widać dział marketing już działa

        • 10 7

    • ciekawe ile pójdzie do kieszeni z tego powodu (1)

      Zaloze się że parę milionów minimun

      • 5 18

      • Kilka bilionów!

        • 12 2

    • (3)

      A co ci do da, że będziesz wiedział ile to kosztuje????

      Inwestycje zawsze kosztują, a pieniaczom zawsze będzie za drogo, ech....

      • 28 4

      • no jak to,czemu

        Bedzie mogl powiedziec: "no, jooo"

        • 13 2

      • (1)

        no ale on jest ekspertem, nie wazne ile by kosztowalo on powie ze za duzo i ze zrobilby taniej. w polsce wszyscy znaja sie na budownictwie, lotnictwie i na medycynie. pamietaj.

        • 13 2

        • Zapomniałeś o piłce noznej, siatkówce i !!Ostatnio nowość!! KOLARSTWIE !!! ;-)

          • 2 0

    • dziennikarz

      a nie redaktor

      • 3 0

  • (1)

    Metody jak przed wojną. To już wolę te komunistyczne żelbety.

    • 8 57

    • Taaam gadanie, taki wiadukt bedzie sie idealnie komponował z zabytkowym juz wiaduktem stojącym na zaspie.

      • 0 0

  • PLK i opóźnienie ? (4)

    Jak można pisać że linia Warszawa - Gdynia jest opóźniona, pewnie PKM za szybko chce się zbudować, linia Wawa - Gdynia jest idealnie policzona na modernizację na najbliższe 40 lat i tyle ma trwać, ani minuty dłużej. Słuchałem wykonawców tej linii z PLK i mówili że nie muszą nic szybko robić bo Unia kazali powoli.

    • 56 6

    • "Żłów" sobie rybę i koniecznie zjedz,podobno dobrze robią na rozum....

      • 3 9

    • Ktoś coś pop....ł (1)

      To przez PKM trzeba było całkowicie zmienić projekt i harmonogram modernizacji stacji Wrzeszcz.Wizje włączenia PKM zmieniały się parokrotnie a PLK musiała czekać ze swoimi robotami.Rzecznik prasowy PKM ma coś wspólnego ze swoim kolegą Głuszkiem...rozmija się z prawdą.

      • 8 1

      • Po prostu portal 3m.pl oraz Linia PKM jest linią "lekkostrawnej potrawy przyrządzanej na parze, na bazie żółtek jaj utartych z cukrem lub masłem oraz piany ubitej z białek". a PLK to tylko PLK :)

        • 0 0

    • Najwyraźniej nie wszyscy

      wyczuli ironię w Twojej wypowiedzi.

      • 2 0

  • No i pięknie.

    Budować, rozwijać transport publiczny, byle z głową i solidnie.

    • 56 2

  • Stal/Żelbet (10)

    Zmieniliśmy technologię wykonania wiaduktu ze względu na opóźnienia w modernizacji linii kolejowej, należącej do Polskich Linii Kolejowych, nad którą będzie usytuowany wiadukt.

    Czy ktoś w tym art. znalazł odpowiedź ...co ma jedno do drugiego? Dlaczego nie mógł powstać wiadukt żelbetowy tylko musi powstać ... droższy stalowy?

    • 43 18

    • To tak jak: "Nie nakarmię psa, bo jest brzydka pogoda"

      :-)

      • 9 7

    • Czytac ze zrozumieniem nie nauczyli ? (1)

      Zamiana na stalowe umozliwi budowe tego obok torow i nasuniecie na podpory. 3miesiace szybciej bedzie zrobiony. Co za gimby..

      • 22 4

      • weź poprawkę, że ktos teraz uzupełnił art. po komentarzu....

        nie obrażaj zatem innych...

        • 6 9

    • jasne jak słońce (4)

      to proste w tej chwili nie mogą budować z betonu bo nie mają dostępu do terenu ,
      PLK remontuje tory . wiec żeby nie tracić czasu zbudują obok miejsca docelowego stalowy i już gotowy postawią na miejsce jak PLK zrobi swoje.

      • 16 1

      • A ja nie rozumiem. (3)

        Czy nie mogą uzyskać dostępu do terenu podstępem?
        Żaden nietakt, w końcu cała ta inwestycja to samowola budowlana!

        • 7 13

        • Uzgodnienie (2)

          Wejście na roboty na terenie zamkniętym, kolejowym, uzyskanie uzgodnień ponoć trwa nawet do 6-mcy.

          • 3 0

          • Żeby wejść na teren kolejowy, inwestor musi mieć podpisaną umowę z PLK, potem tworzony jest harmonogram zamknięć, który można wprowadzić (zgodnie z regulaminem PLK) nie wcześniej jak po 110 dniach.

            • 2 0

          • Uzgodnienie

            Gdyby więc wykonwaca wystapił wcześniej o uzgodnienie to by wiadukt do tej pory był gotowy!

            Na dole tekstu powinno być napisane:
            "Artykuł sponsorowany"

            • 0 1

    • Czas

      Ze względu na czas powstawania tak owej konstrukcji który w wypadku stalowej jest po prostu znacznie krótszy :) A moim zdaniem także ładniejszy

      • 1 1

    • Znam

      W powyższym artykule nie znalałem na to odpowiedzi, jednak realizując kontrakt dla PKP PLK doskonale wiem dlaczego zmienili technologię wykonania robót.
      To wszystko wynikło z opieszałości Budimexu w kwestii uzgodnień. Tak jak to ktoś wcześniej mniej więcej napisał:
      "Żeby wejść na teren kolejowy, inwestor musi mieć podpisaną umowę z PLK, potem tworzony jest harmonogram zamknięć, który można wprowadzić (zgodnie z regulaminem PLK) nie wcześniej jak po 110 dniach."
      Budimex olał sprawę i wcześniej z IZ (zakładem kolejowym) tego nie uzgodnił. Przez co musiał wybrać inną technologię robót. Czy droższą .. nie wiem... moim zdaniem łatwiejszą.

      • 2 2

  • (2)

    Ja codziennie śledzę pracując na budowie Pkm. Będzie dobrze. Brak opóźnień.

    • 21 7

    • O biada tobie!

      Który przyłożyłeś świętokradczą dłoń do tego procederu!
      Klątwa kościoła w Brętowie nie spłowiała!

      Nie upamiętaliście się! Biada wam!

      • 3 3

    • Jakbys nie siedział ale robił to byłoby szybciej

      • 2 4

  • Pytanie niezmienne od lat. (4)

    Dlaczego kolej ciągle nie radzi sobie z inwestycjami? Gdzie kolej, tam opóźnienia, nie tylko pociągów.

    • 41 2

    • (2)

      Chcesz znać prawdę? Prawda jest taka ze cały tłusty kapital idzie dla prezesow a reszcie sie nie chce zapieprzac za pol darmo

      • 6 2

      • Krzysiu widzę jest ekspertem nie tylko od trollowania,ale też i zarządzania spółkami kolejowymi... (1)

        • 4 1

        • krzysiu zna temat od srodka, jest synem prezesa.

          • 7 0

    • Państwowy moloch który nigdy nie musiał się starać o pasażerów ani rentowność to co się dziwisz...

      • 1 0

  • A co z hałasem jadącego pociągu takim stalowym moście (16)

    Ciekawe na ile będzie niósł się odgłos jadącego pociągu po stalowej kostrukcji mostu. Już teraz nie do wytrzymania jest latem hałas pociągów dalekobieznych niosący się po blokach ustawionych jak muszla koncertowa. To teraz jeszcze dojdzie halas z mostu .... Sielanka

    • 28 38

    • życie jest twarde i niesprawiedliwe (1)

      Musisz o tym pamiętać

      • 25 2

      • i pełne zasadzek

        • 16 0

    • nie będzie hałasu

      zgodnie z dzisiejszymi wymogami wszystkie konstrukcyjne obiekty kolejowe jak mosty wiadukty itp. muszą być o jezdni zamkniętej to znaczy... pod torem musi być ułożona podsypka z tłucznia która nie emituje hałasu. Aby wykonać obiekt o jezdni otwartej trzeba mieć zgode właściwego ministra.... Wiec hałasu nie będzie bo bedzie wiadukt stalowy z pomostem na któym bedzie warstwa podsypki... a na to tory...

      • 10 2

    • a czy były badania środowiskowe ? (7)

      właściwie oddziaływania konstrukcji stalowej wchodzącej w rezonans podczas jazdy pociągów i stukotu i pisku kół na zakręcie.

      Co na to mieszkańcy Zaspy??

      • 3 13

      • konstrukcja w rezonans? (5)

        Człowieku jakby konstrukcja weszła w rezonans to by uległa zniszczeniu... rezonans to stan w którym amplituda rosnie do nieskonczonosci... konstrukcja jest tak projektowana aby czestosc drgań własnych była wyższa niż czestosc siły wymuszającej i aby nie doszło do rezonansu...

        • 13 3

        • bardziej mi tu chodziło o efekt akustyczny (4)

          I zachowanie się tego obiektu w codziennej mechanice i eksploatacji oraz oddziaływania na środowisko. Jako wspartej siły i jej odwzorowania. Co możemy jako pewniki odnaleść w mechanice klasycznej. Moment siły względem punktu i osi. Równoważność par sił jak i składanie par siła w tym ich redukcji jako układów. Ja mogę zrozumieć, że podstawowe stopnie swobody układu materialnego zostaną właściwie odebrane. Zapewne jak wiesz oddziaływanie tych sił jest czynne i bierne. Układy statycznie też wyznaczalne. I tu mi nie chodzi o drgania własne, wymuszone, tłumione itd. Chodzi o identyfikowanie w konstrukcji statycznej wyznaczalnych i przesztywnionych a także reakcji w konstrukcjach kratowych, belkowych i ramowych na przewidywania występowania obciążeń dynamicznych i zjawiska REZONANSU.

          Pomijając nawet tę konstrukcje tak czy owak on tam wystapi, i czy przewidywane są w tym miejscu ekrany akustyczne?

          • 4 6

          • ..;/;/;/

            Po pierwsze to konstrukcja łukowa ze ściągiem... po drugie mieszasz pojecia doszukując się, ze ktoś coś zrobił źle... i pomyśl gdzie tam byś chciał wsadzić ekrany akustyczne?? jak niżej i tak pociągi będą jeździć. Efekt akustyczny o który Ci chodzi będzie zawsze... juz niewiadomo jakby sie starali i tak bedzie. Zmniejszaja go poprzez szlifowanie torów czy podsypke na obiekcie. Czego chciec jeszcze? Jak tak bardzo Ci chodzi o hałas to jedź na lotnisko i tam szukaj ekranów akustycznych:D

            • 9 1

          • Jak się kupiło mieszkanie w pobliżu torów to potem trzeba sobie na własny koszt zamontować dźwiękoszczelne okna a nie mieć pretensje że pociągi hałasują i oczekiwać od wykonawcy, a pośrednio od miasta, tzn innych mieszkańców że będą z własnej kieszeni eliminować ten czynnik który został zdyskontowany w cenie mieszkania

            • 2 3

          • O rany co za bełkot!

            Wiesz że dzwoni ale nie wiesz w którym kościele! Kiedy ty się mechaniki uczyłeś?Chyba się trochę zapomniało,nieprawdaż?

            • 2 1

          • ...

            Słowa dobrane nawet zgodnie z tematem, ale zdania nic nie znaczą. Bełkot w najczystszej postaci...

            • 2 0

      • Jedyny rezonans jakiego doświadczysz to jak pukniesz się w czoło.

        • 10 2

    • Poprzestawiaj bloki

      .. i tyle w temacie

      • 7 0

    • nowe squady mają wózki między członami, nowe tory nie mają spawu, co tam ci ma hałasować

      to nie tory skm i nie ich "tabor" będzie, spokojnie. Wybierz się kiedyś do cywilizcji - na PKP Gdynia, gdzie jeżdżą marszałkowskie szynobusy i nowe składy, NIC nie hałasuje, - tylko słychać cichy szum jak jadę i mruczącą ja nówka diesel pracę silników, jak spalina.

      • 5 1

    • Ale hałas dzwonów kościelnych Ci nie przeszkadza?

      • 6 2

    • Agi

      jedyne sensowne wyjscie z sytuacji.to sprzedac to mieszkanie i kupic w Borkowie.tam nie ma hałasu!

      • 5 2

    • Wiadukt jest budowany nad koleją która sama w sobie generuje hałas

      • 0 0

  • Bez zadęcia, proszę

    Jedyny - tylko jeden, tylko ten, niemający poza sobą innego; wyłączny. Określenie jedyny zastąpiłbym przymiotnikiem wyjątkowy. Już Rzymianie budowali wiadukty, jedyne w swoim rodzaju.

    • 8 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane