• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest sposób na uciekające tramwaje i autobusy

Maciej Korolczuk
2 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Na pętli Siedlce, gdzie zatrzymują się i tramwaje, i autobusy każdego dnia przez brak synchronizacji obu rozkładów pasażerowie tracą po kilka minut. Na pętli Siedlce, gdzie zatrzymują się i tramwaje, i autobusy każdego dnia przez brak synchronizacji obu rozkładów pasażerowie tracą po kilka minut.

Każdy, kto korzysta z komunikacji miejskiej z pewnością zna widok odjeżdżającego "sprzed nosa" tramwaju czy autobusu. O szczególności tej chwili mogą od kilku tygodni przekonać się pasażerowie na pętli przesiadkowej na Siedlcach zobacz na mapie Gdańska czy Brętowie zobacz na mapie Gdańska, gdzie ze wspólnych przystanków odjeżdżają trzy różne środki transportu. Na brak synchronizacji rozkładów wciąż narzeka tam wiele osób. Jest szansa, że wkrótce się to zmieni.



Jak często ucieka ci sprzed nosa tramwaj czy autobus?

Jeden z naszych czytelników, prywatnie - entuzjasta i pasjonat komunikacji miejskiej i rozwiązań w niej stosowanych ma pomysł, jak rozwiązać problem z odjeżdżającymi sprzed nosa autobusami czy tramwajami. Jako że na co dzień korzysta z pętli na Siedlcach, ma okazję na własnej skórze przekonać się, ile czasu tracą na tym pasażerowie.

- Średnio 3-4 razy w tygodniu zdarza mi się sytuacja, gdy jadąc w kierunku centrum, podjeżdżam autobusem na pętlę, a dosłownie kilkanaście sekund wcześniej odjeżdża z niej tramwaj. Za każdym razem tracę w ten sposób po kilka minut. I choć jeszcze jest względnie ciepło, przez co wydłużona przesiadka nie jest aż tak bardzo dokuczliwa, to wolałbym ten czas poświęcić na tysiąc innych rzeczy, niż tłoczenie się na zbyt wąskim przystanku czy gapienie się w ulicę.
Według naszego czytelnika problem uciekających tramwajów i autobusów można rozwiązać w bardzo prosty sposób.

- Wystarczy zastosować pętle indukcyjne, które znamy choćby ze skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. Gdy pojazd znajdzie się nad taką pętlą zamontowaną w jezdni, wysyłany jest impuls, który powoduje określone działanie.
Efektem może być np. zapalenie się lub wydłużenie zielonego światła albo np. uruchomienie w rejonie przejścia dla pieszych sygnału dźwiękowego z komunikatem "uwaga tramwaj" (co już się odbywa). Pętle indukcyjne znajdują zastosowanie w wielu branżach. Wykorzystywane są m.in. w transporcie publicznym, np. mają wpływ na komunikaty wyświetlane na znakach zmiennej treści, pracę fotoradarów czy liczenie rowerzystów korzystających ze ścieżek rowerowych. Stosowane są także przy wjazdach na parkingi, sterowaniu bramami, szlabanami czy przy ochronie budynków.

Pętle indukcyjne zamontowane w jezdni pod Zieleniakiem w Gdańsku. Pętle indukcyjne zamontowane w jezdni pod Zieleniakiem w Gdańsku.


Jak by podobny system działał w przypadku niezsynchronizowanej komunikacji miejskiej?

- Zbliżający się do pętli tramwaj najeżdża w pewnym momencie na pętlę zamontowaną w torowisku, a ta wysyła sygnał do sygnalizatora zatrzymującego lub wypuszczającego z pętli przesiadkowej autobus. W tym samym momencie zapala się na nim czerwone światło i autobus przez 1-2 min. czeka na pasażerów, którzy właśnie wjeżdżają na przystanek. Oczywiście takie detektory muszą być zainstalowane na tyle blisko pętli, by nie paraliżowały ruchu i nie "sypały" każdego dnia rozkładów jazdy. Takie rozwiązanie sprawi, że każdy pasażer będzie miał gwarancję, że po wyjściu z jednego pojazdu nie zobaczy zamykających się drzwi w innym i nie będzie musiał czekać na następny tramwaj czy autobus - klaruje nasz czytelnik.
Co na to ZDiZ?

- To ciekawe rozwiązanie, które warto rozważyć - przyznaje Tomasz Wawrzonek, kierownik Działu Inżynierii Ruchu. - Poruszymy ten temat na najbliższym spotkaniu z Zarządem Transportu Miejskiego. Kwestią do załatwienia pozostawałoby jeszcze uzgodnienie tego pomysłu i wdrożenie go przez naszych inżynierów od automatyki i informatyki.
Pomysł podoba się też ZTM w Gdańsku.

- Każde rozwiązanie techniczne wspomagające skomunikowanie pojazdów jest godne rozważenia. Skonsultuję ten pomysł ze specjalistami zarządzającymi infrastrukturą, aby się dowiedzieć, jakie są uwarunkowania techniczne i finansowe, aby ideę zrealizować - mówi Sebastian Zomkowski, z-ca Dyrektora ds. Przewozów ZTM w Gdańsku.
Dlaczego o wykorzystaniu takich pętli nie pomyślano wcześniej, choćby przy projektowaniu i przebudowie pętli na Siedlcach, gdy już było wiadomo, że wkrótce pasażerowie będą się tam przesiadać z jednego środka transportu w drugi?

- Już wówczas było jasne, że trzeba inwestować przede wszystkim w systemy nowoczesne i zaawansowane technologicznie. M.in. dlatego pojazdy zostały wyposażone w nadajniki GPS, które wysyłając sygnał o lokalizacji pojazdu, umożliwią w przyszłości automatyczną koordynację w centrum dowodzenia odjazdów tramwajów czy autobusów. System ten będzie działał w ramach Tristara. Warto zwrócić uwagę, że w tym momencie każdy z prawie 269 przystanków węzłowych - a nie tylko jeden na Siedlcach - umożliwi precyzyjną synchronizację odjazdów w czasie rzeczywistym, albowiem sprawne przesiadki międzyliniowe w innych punktach są tak samo ważne - dodaje Zomkowski.

Miejsca

Opinie (321) 6 zablokowanych

  • Super ankieta (11)

    Mi zawsze ucieka tramwaj po podjeżdża i odjeżdża na moim czerwonym na Grunwaldzkiej które trwa kilka minut i nie mogę dostać się na przystanek.

    • 95 13

    • (8)

      Nie tramwaj tobie ucieka tylko ty się spozniasz.

      • 26 18

      • Tak sobie tłumacz gimbusie. (6)

        Jak stoję 10m od przystanku a tramwaju nie na horyzoncie to się spóźniłem czy nie?

        Problemem jest zbyt długa faza czerwonego na przejściu która jak są korki trwa nawet kilka minut.

        • 23 10

        • to nie gimbus tylko sfrustrowany kierowca (4)

          dla którego rozkład jest ważniejszy niż uprzejmość względem pasażerów. Ciągle pracują w przedsiębiorstwach komunikacyjnych janusze wąsate, co zamiast poczekać, zamykają pasażerom drzwi przed nosem. A my wymagamy, żeby jeszcze umożliwili przesiadkę. W głowach się poprzewracało tym pasażerom, że kierowca będzie na ludzi czekać.

          • 10 17

          • (2)

            Kilka minut, kilka minut... ludzie nie oszaleliście? Czasem warto się na chwilę zatrzymać w tym pędzie.

            • 15 2

            • Dzięki za radę (1)

              ale to ja będę o tym decydował kiedy się zatrzymam i odpocznę, a kiedy będę na czas, bo wg rozkładu powinienem zdążyć na przesiadkę

              • 2 2

              • To można wyjść na wcześniejszy, a nie na styk.

                • 7 5

          • Gdy każdy kierowca będzie czekał kilka minut to nigdzie nie dojdziesz i wtedy będzie płacz.

            • 13 0

        • podobnie jest na Pl. Kaszubskim w Gdyni

          nadchodzisz od strony komisariatu i czekasz na zielone. Gdzieś daleko widać 1-2 trajtki. Ale czerwone jest nadal, a one już skręcają w Kolna. Włącza się zielone, to pędzisz na przystanek, ale trajtki nie stają na nim, lecz kilkanaście metrów za wiatą i jeszcze musisz do nich dobiec. A trajtki są szybkie (szybko nadjeżdżają i zamykają drzwi i odjeżdżają). Czasami zziajany op. kierowcę - gdzie masz przystanek, łosiu!

          • 4 2

      • super ankieta

        nie ty się spóżniasz tylko zwyczajnie pan NIE ZDANŻASZ

        • 8 0

    • A ja sobie zainstaluję taką pętlę w głowie i już nic mi nie ucieknie :P (1)

      • 5 0

      • może pod szyją?

        ?

        • 2 0

  • nie trzeba nic montowac. wystarczy ze kierowca popatrzy w lusterko (13)

    • 291 26

    • (5)

      Trzeba po prostu aktywować pętlę indukcyjną w głowach motorniczych.

      • 47 15

      • ...i sprzężenie zwrotne z portfelem

        bo sama indukcja mentalna może nie zadziałać

        • 28 7

      • im drzwi się zamykają według automatów przytrzaskując pasażerów

        jak taki jełop może mieć mózg?

        • 2 4

      • W głowach pasażerów również :D

        • 3 0

      • Pętlę to sobie na szyi aktywuj cwaniaku

        • 4 2

      • przykład-Dworzec Gł. kierunek Łostowice , podjeżdżają dwa tramwaje , pierwsza 2 a za nią 6 , ludzie wybiegający z tunelu nie wsiądą do 6 tylko lecą do 2 mijając 6 , i komu tutaj trzeba aktywować pętlę w głowie?

        • 6 1

    • (4)

      Ale kierowca lub motorniczy jak będzie za wszystkimi czekał to 6 przystanków dalej będzie miał kilka minut spóźnienia .Ludzie wsiadający kilka przystanków dalej będą psioczyć , że komunikacja ma rozkład w czterech literach! Błędne koło!

      • 60 0

      • w takim razie należy urealnić rozkład jazdy..i tyle (3)

        • 24 2

        • :-) (2)

          problem w tym ze i tak ktos by sie spoznil - nie mozna czekac na wszystkich rozwiazaniem bylby czestszy takt aby czas oczekiwania byl jak najkrotszy

          • 9 0

          • (1)

            Jeżeli wsadzisz więcej tramwajów na torowiska to je zapchasz i wtedy nic nie pojedzie. Przed dworcem PKP przejeżdżają praktycznie wszystkie linie oprócz 5. Zwiększ taktowanie 3x a tramwaje będą stać jeden za drugim od Huciska po Błędnik.

            • 6 0

            • To niestety prawda, ale nie za dobrze świadczy to o planowaniu komunikacji w obrębie Gdańska. Naprawdę, nie każdy tramwaj powinien jechać przez tzw. "Gdańsk Główny", który aktualnie główny jest tylko z nazwy. Trójmiasto ma niestety "liniową" strukturę, ale komunikację tramwajową dałoby się rozbudować na boki.

              • 2 0

    • dokładnie

      Wystarczy, że kierowca czy motorniczy pomyśli, że ktoś może chce się przesiaść z autobusu, czy tramwaju który podjeżdza za jego pojazdem. W praktyce 90% kierowców ma to w nosie i odjeżdza nie czekając.

      • 7 7

    • Wojtek

      I będzie stał do starości.

      • 1 0

  • (7)

    prywatnie - entuzjasta i pasjonat komunikacji miejskiej i rozwiązań w niej stosowanych

    oo maj gad - uwielbiam takich niczym makgajwer komunikacji

    • 107 26

    • no lepiej taki niż jakiś marudny troll

      • 15 13

    • Hasło do krzyżówki: (1)

      "Inaczej entuzjasta i pasjonat komunikacji miejskiej na 9 liter"
      Odp. Zomkowski

      • 20 1

      • no name

        a może Kajetan tylko brak mi 2 liter:)

        • 6 0

    • Jeśli jest mkm-em,to zna doskonale powiedzenie "pasażer biegnący to pasażer następnego autobusu/tramwaju" (1)

      A jego rada,owszem ciekawa,tylko że jak każdy kij ma dwa końce; w tym wypadku zaraz będziemy mieli gromadę jęczących,że "no teraz widać,że przez przesiadki łączny czas podróży wydłużył się o tyle i tyle minut i dlatego nasze żądanie przywrócenia kursowania autobusów do centrum jest zasadne".
      Wszystkim się nie dogodzi; jak ma być punktualnie i szybko,to kierowcy muszą bezwzględnie trzymać się rozkładu i - niestety - mieć twarde serca.

      • 11 1

      • Bo się wydłużył

        i to fakt. Zawsze tak będzie jak miasto stawia na tramwaje i przesiadki. Zasadnym jest przywrócenie autobusów dalej tak twierdzę i podtrzymuję. Nie widzę też sensu wydawania kolejnej transzy pieniędzy na jakieś modele indukcyjne. Niech najpierw poprawią błędy podstawowe, a reszta to kwestia kultury osobistej Pana kierowcy

        • 1 0

    • pętle indukcyjne - projekt ZAAWANSOWANY technologicznie :D buahahaha - to ma już z 10 lat...

      ...ale dla redaktorka jest to zaawansowane technologicznie... :D a kak tam u was na UPAinie panie ...uk?

      • 0 3

    • bzdura bzdura bzdura. zadna petla nie pomoze jezeli np tramwaj sie spozni 1 minute. wjedzie na petle jak autobus juz wyruszy zgodnie z rozkladem. a jak wjedzie w ostatniej chwili i zatrzyma autobus to ktos bedzie sie patrzal w ulice na nast przystanku... jedyne rozwiazanie to synchronizacja rozkladow a i tak wypadki i opznienia sie zdarzaja przy jakichkolwiek przesiadkach.

      • 2 0

  • Masło maślane . Takie szukanie dziury w całym :-S Jest rozkład godziny odjazdu i tego ma się trzymać kierowca pojazdu.

    • 86 25

  • Gdańsk to ciekawe miasto. najpierw rozwalił kompletnie komunikację a teraz szuka, jak to naprawić... (11)

    to po co było aż tak zmieniać? trzeba było symulacje zrobić nie testy na ludziach.o maj gosz.

    • 142 24

    • specjalizacja władzy PO, stworzyć problem a potem go bohatersko rozwiązywać

      • 19 6

    • nie boj nie boj

      to tylko działania pozorowane

      • 13 0

    • Wystarczylo zrobic konsultacje spoleczne na wiosne (6)

      a idiotyczny pomysł ze sjriceniem 167 by upadł. Dla tego konsultacji nie przeprowadzano...

      • 16 5

      • Nie dotarło? W centrum tylko tramwajem! (2)

        Bardzo dobrze że to robią; jeszcze tylko ograniczyć wjazd do centrum "obcym" samochodom i będzie OK.

        • 3 18

        • a to zgodne z

          Konstytucją?

          • 5 0

        • w centrum tramwajem?co za pomysł?szkoda słów

          A co to cofanie się w czasie?Dziwne pomysł; żeby w całym centrum Gdańska polikwidować busy?I co zupełnie rozwalić komunikację miejską w Gdańsku?? To najlepiej od razu zlikwidować całą komunikację!a wszystkie busy co na śmietnik??... tak?kupmy furmanki!Żyjmy jak Amisze!!!!Albo wszędzie na piechotę to jest rozwiązanie tak?Jak wszędzie ludziom zlikwidują busy to kupią te samochody choćby za ostatni grosz, bo czasu szkoda na przesiadki i wolną jazdę tramwajem. Ja nie widzę, żeby korki na Kartuskiej były mniejsze rano patrzę na ten dramatyczny ciąg samochodów, albo po południu. Poza wszystkim tam głównie jeździły 4 busy więc mnie nie rozśmieszaj (167 i 8 142 183) . -a 2 pozostałe 175 174 miały kursy 1raz /2 razy(175) -na godzinę... jestem za powrotem autobusów i koniec, bo są bardzo szybkie i wygodne.

          • 12 0

      • akurat ten pomysł jest bardzo dobry (2)

        od kiedy nie ma 167 na dolnym odcinku Kartuskiej - korki znikły

        • 1 15

        • Ale zamiast 40 minut jazdy do Kokoszek jest 1,5 h debilu.Przez takich kretynów jak ty w następnym roku będę musiał kupić samochód.

          • 7 1

        • no, rzeczywiście, jeden autobus na pół godziny robił korki...

          • 4 0

    • ehh

      Łap minusa za te swoje "o maj gosz".

      • 1 1

    • problem w tym,

      że dalej jest "zlewka "tematu. Piszemy i nic...władza nie bierze sobie tego do serca(i do umysłu). Po prostu My musimy się w końcu zorganizować i podjąć konkretne działania, bo inaczej nasze postulaty dalej będą trafiały w powietrze..

      • 6 0

  • W tej chwili prawie każdy tramwaj wjeżdżający na morenę ma około 3 minut opóźnienia, a w ten sposób zwiekszymy opóźnienia. (5)

    Wystarczy żeby rozkład nie był tak wyżyłowany, trzeba dodać parę minut na trasie inie będzie problemu. W tej chwili dla każdego kierowcy i motorniczego liczy się każda sekunda, musi zdążyć na każdym cyklu sygnalizacji świetlnej. A wy bredzicie o dodatkowym oczekiwaniu, Dopóki ZARZĄD TRANSPORTU MIEJSKIEGO "ZTM" nie wyciągnie z tego wniosków, nic się nie zmieni.

    • 159 2

    • (2)

      Nie wymagaj od zarządu ZTM myślenia, a tym bardziej wyciągania wniosków, bo to będzie wieki trwało. Taki związek przyczynowo-skutkowy to dla nich istna czarna magia;)))

      • 25 2

      • (1)

        W końcu mądre słowa, brawo

        • 1 0

        • widać,że ZTM

          nie ma pojęcia jak to wygląda w rzeczywistości,więc zapraszamy na wóz-wtedy okaże się ,że jednak przysłowiowa minuta od przystanku do przystanku po drodze ze światłami to niestety w wielu przypadkach niestety za mało...

          • 5 0

    • W godzinach szczytu tramwaje lini na Morenę miały jeździć co 5 minut.W najlepszym przypadku są co 7.

      • 1 0

    • popieram.

      Nie tylko tramwaj.Jestem kierowca autobusu.Wjeżdżając na przystanek Kolumba na zero, to na przystanku Piecewska mam już ponad 4 minuty późnienia. Praktycznie na wszystkich światłach stoję na czerwonym.

      • 1 0

  • Kierunek nowy port (4)

    Zkm! Jeden tranwaj porąbalo was

    • 80 11

    • ZKM nie ma nic do rozkładów jazdy, ZARĄD TRANSPORTU MIEJSKIEGO "ZTM" decyduje co i z jaką czestotliwaością jeździ

      Wszystkie żale do ZTM

      • 16 1

    • New Port (1)

      New Port
      Pomylilo sie tobie z New York ale tam nie ma tramwajow

      • 6 9

      • Nie ma tramwajów w NY ?? No widać byłeś widziałeś

        • 7 0

    • Włącz myślenie!!!Zkm to tylko wykonawca!!!!Ztm zleceniodawca!!!

      • 2 0

  • Pętlę indukcyjną w głowie i 380V temu co skasował 142 (5)

    • 95 16

    • Jest PKM i tramwaj na całej praktycznie trasie. (2)

      Ta linia była w oczywisty sposób do kasacji,podobnie jak 210,przy której niestety wymiękli pod wpływem zawodzenia osowian...

      • 3 16

      • Tobie też pętlę indukcyjną w głowie i 380V

        142 był autobusem bezpośrednim do dworca SKM. Do PKM muszę dojechać tramwajem, policz koszty przyjemniaczku.

        • 13 3

      • niewykonalne

        Nie ma już napięcia 380 V
        Jest 230 V i pochodna w wysokości 400 V ( 230V RAZY pierwiastek z 3)

        • 1 0

    • kolejny (1)

      Ależ pomysłowy jesteś. Taką pętlę zawiąż sobie jak masz taką potrzebę. Żeby nie było, nawet nie wiem skąd/dokąd jeździ 142.

      • 2 8

      • Skąd i dokąd jeździł 142 to nie wiesz, ale gdzie kupić "Mocarza" to masz zapewne obcykane w malym palcu

        • 9 2

  • 167

    167 do centrum Gdańska i nie będzie trzeba biegać po pętli Siedlce

    • 119 15

  • (2)

    Sposobem jest aktualizacja rozkładu i nie tylko z resztą....

    • 42 2

    • (1)

      z czym?

      • 0 1

      • zresztą

        ...

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane