• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kapeny wjadą do gdańskiego Śródmieścia

Krzysztof Koprowski
20 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Takimi autobusami wkrótce podróżować będą pasażerowie po ulicach Starego i Głównego Miasta Gdańska. Takimi autobusami wkrótce podróżować będą pasażerowie po ulicach Starego i Głównego Miasta Gdańska.

Miniautobusy Iveco Kapena Urby już za kilka tygodni wjadą na ulice Starego i Głównego Miasta. Za sześć pojazdów tego typu Gdańsk zapłaci ok. 2,8 mln zł.



Czy będziesz korzystał(a) z nowej linii autobusowej po gdańskim Śródmieściu?

Pojazdy przeznaczone do obsługi rejonu ścisłego Śródmieścia Gdańska będą niewielkie, ale dzięki temu łatwiejsze do kierowania po wąskich ulicach Starego i Głównego Miasta. Wszystkie będą mierzyć maksymalnie 7,5 metra długości oraz 2,2 metra szerokości. W autobusach zamontowanych zostanie co najmniej 14 miejsc siedzących dla pasażerów.

Jedynym oferentem, który zdecydował się wystartować w przetargu ogłoszonym przez Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku jest firma ABP Bus & Coach ze Słupska. Pod tym samym adresem funkcjonuje też Kapena SA i to właśnie jej produkty, a dokładnie Iveco Kapena Urby, będą wkrótce jeździć po gdańskich ulicach.

- Pierwsze dwa autobusy muszą być dostarczone do Gdańska 15 dni po podpisaniu umowy, co powinno nastąpić do końca bieżącego tygodnia - dodaje Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

Kolejne cztery pojazdy powinny dotrzeć do Gdańska w nieprzekraczalnym terminie pięciu miesięcy.

- Planujemy uruchomienie linii pod koniec września. Nie mamy jeszcze ustalonego ostatecznego przebiegu nowej linii autobusowej, a więc tym samym trudno dzisiaj mówić o rozkładach jazdy - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Zarząd Transportu Miejskiego wraz z ZKM-em chcą po dostarczeniu taboru do Gdańska przetestować kilka wariantów tras, jednak niemal pewne jest, że przystanek początkowy i końcowy zlokalizowany będzie przy Dworcu Głównym zobacz na mapie Gdańska.

Miejsca

Opinie (187) 4 zablokowane

  • (24)

    Po Starym Mieście tylko pieszo - najwygodniej i w zasadzie szybko, bo wydaje się tylko takie duże.

    • 252 22

    • Zgadzam się, pieszo najlepiej - ale nie wszędzie !!! Dzisiaj doświadczyłam podziemnego przejścia na ul. Żabi Kruk - totalny (18)

      To skandal, że istnieją takie miejsca w samym centrum Gdańska. Z tego miejsca to tylko jakieś 100 metrów do Długiej.

      • 21 1

      • Ja się pytam dla kogo ten autobus? (16)

        Mieszkaniec Ogarnej, Długiej i okolicy chcący dojechać do dworca PKP pójdzie na tramwaj na Podwalu Przedmiejskim. Mieszkaniec Węglarskiej i okolicy pójdzie na przystanki przy Bramie Wyżynnej, mieszkaniec Stolarskiej, Heweliusza itp. pójdzie bezpośrednio na dworzec do którego ma 3 minuty drogi.
        Ten autobus ma sens jedynie dla mieszkańców Targu Rybnego, bo stamtąd jest rzeczywiście wszędzie daleko (czyt. ok. 10 minut). Nawet jednak mieszkając na Targu Rybnym nie korzystałbym z tego autobusu, bo:
        1.Koszt 3PLN za trasę do dworca PKP jest za wysoki zwłaszcza jeśli za chwilę mam jechać kolejnym autobusem/ tramwajem.
        2.Czas poświęcony na stanie w korku w godzinach szczytu znacznie przekroczy czas dojścia z buta do dowolnego przystanku w okolicy, a więc jest to nieopłacane również ze względów pozaekonomicznych.

        • 24 1

        • wyczuwam intencje wladzuchny (4)

          To po to aby "walczyc z samochodami"- bezsens ale modny w kregach lewicy. Za 2,8 mln beda autobusiki a wiec ZAKAZ wjazdu do Srodmiescia. A potem jeszcze utrzymanie nierentownej linii....

          • 6 3

          • No ale jaki zakaz?

            Przecież tam mieszkają tysiące osób. Czy to w ogóle dałoby się prawnie przeforsować?

            • 3 4

          • ograniczanie tranzytowego ruchu samochodowego przez centrum (2)

            to sensowny kierunek przekształceń wielu miast

            • 4 1

            • O jaki.

              • 0 0

            • O jakim tranzycie przez centrum piszesz?

              Przecież obszar Starego Miasta jest odcięty Motławą i nie ma żadnego tranzytu. Objazd pprowadzi dawną Leningradzką , Okpową do Al.Zwycięstwa. Ci co wjeżdżają w obszar SM jadą w konkretnym celu.

              • 1 0

        • DLA NIEPEŁNOSPRAWNYCH (1)

          • 7 2

          • Jakim niepełnosprawnym?

            Przecież to nie są autobusy niskopodłogowe, a poza tym tam nie ma miejsca np. na wózek inwalidzki.

            • 0 0

        • dla ludzi starszych ma to sens (2)

          oni nie będą biegać z zakupami kawał drogi

          • 8 1

          • Tiaa, bo autobus zawiezie ich bezpośrednio pod klatkę schodową, ba wwiezie po schodach ;-)

            Głupoty prawicie, towarzyszu.
            A starsi ludzie ze "Starówki" albo nie mają siły w ogóle ruszyć się z domu (autobus do którego trzeba dojść, poczekać na przystanku, wejść do środka i zazwyczaj postać inside kilkadziesiąt minut w korku, bo 14 miejsc to nic - niewiele im pomoże) albo mają własne samochody/ korzystają z uprzejmości bliskich i nie będą przesiadać się do autobusu albo są na tyle sprawni, że kilka razy w tygodniu dygają np. na ryneczek na Elbląskiej i wracają stamtąd tramwajem z pełnymi siatami wiktuałów (a po swojej dzielnicy przemieszczają się z buta korzystając ze spacerów dla zdrowia i kondycji).

            • 3 3

          • Sklepów na Starym Mieście pełno

            Kiedyś może było więcej, bbo pozamieniały się na kawiarnie i banki ale codzienne zakupy można zrobić w promieniu 300 m. A z telewizorem czy dywanem trudno bujać się busem. Przypuszczam, że autobusy mają służyć do uzasadnienia istnienia ECS oraz dowozić klientów do galerii .

            • 2 0

        • (1)

          "Koszt 3PLN za trasę do dworca PKP jest za wysoki zwłaszcza jeśli za chwilę mam jechać kolejnym autobusem/ tramwajem."

          Jak za chwilę masz się przesiąść na inny autobus czy tramwaj, to kup sobie bilet za 3,60 zł i przez godzinę możesz jeździć z dowolną ilością przesiadek.

          • 4 2

          • Bla bla bla.

            Zmieść się pajacu w godzinie za 3,60 ;-/ Sam dojazd do dworca tym głupim autobusem zajmie w korku z 15-20 minut, potem dolicz z 10-15 minut na dojście do konkretnego przystanku i czekanie na kolejny autobus/tramwaj (a przy destynacjach typu Matarnia czy Szadółki to i niekiedy o wiele więcej) - pozostaje maksymalnie 30 minut.
            Do większości miejsc po prostu się nie dojedzie w tym czasie i kolejny bilecik za 3PLN do skasowania. Razem zamiast 6PLN wyjdzie 6,60PLN.
            Dla was czysty zysk, nieprawdaż Lisicki? To ja już wolę od waszej dobrej rady pójść na właściwy przystanek od razu i zapłacić tylko 3PLN zamiast prawie 7.

            • 0 4

        • (1)

          Zrobią buspasy ;)

          • 0 0

          • Tiaa, ale najpierw zburzą pół "starówki" ;-)

            • 0 0

        • A jeżeli (1)

          przyjechałbyś do Gdańska pociągiem i miałbyś dostać się z dworca na ul. Grodzką, to wolałbyś isć pieszo (ok.15 min.marszu), jechać Taxi za 20-30 PLN , czy podjechać autobusem za 3 PLN ??? Poza tym jest bilet godzinny za 3,60 PLN,

          • 3 3

          • Ciekawe ile osób jeździ na ulicę Grodzką ;-)

            Poza tym, gdybym musiała z dworca PKP szybko dojechać na ulicę Grodzką wsiadłabym w dowolny autobus jadący z Moreny (duża częstotliwość kursów) i wysiadła na jego końcowym przystanku na Wałowej (bez korków i w normalnym autobusie, a nie jakimś minibusie z 14 miejscami). Stamtąd do Grodzkiej są obok placu budowy Muzeum II wojny światowej - 3 minuty z buta. Wystarczy znać rozkład jazdy i wychodzi, że ten autobus to jedna wielka ściema, która rzeczywiście ma chyba jedynie usprawiedliwić likwiadację zniżek za czynsze w komunałakach, jak niektórzy tu pisali.

            • 2 1

      • niezłe jest

        masz rację Anno .

        • 1 0

    • (2)

      Wielkie stare miasto - dwie ulice na krzyż

      Gdańsk to nie Kraków

      • 15 17

      • Tylko gdzie Stare Miasto (1)

        a gdzie Główne?
        To nie jest trudne!

        • 14 3

        • Autobus obejmie obie dzielnice, więc się

          nie rzucaj, żałosny purysto topograficzny.
          Lecz kompleksy inaczej.

          • 9 7

    • A ja pytam skąd się wzieły pieniądze na te busy?

      • 11 3

    • Główne Miasto jest większe.

      j. w.

      • 2 0

  • (6)

    Fajniej jakby znów tramwaje pojechały jak przed wojną, no ale dobre i to :)

    • 129 43

    • (3)

      Stare tramwaje były małe i miały niewielki promień skrętu. Przy obecnych parametrach pojazdów to już nierealne.

      • 9 6

      • Bredzisz

        Ale każdy Polak jest przecież specem w zagadnieniach medycznych i transportowych.

        • 8 18

      • Nic bardziej mylnego (1)

        Obecnie eksploatowane pojazdy tramwajowe potrafią pokonywać łuki o takich samych promieniach, jak przedwojenne pojazdy 2-osiowe (minimum 18 m).
        Za to tramwaj niekonwencjonalny typu Translohr na kołach ogumionych (projektowany specjalnie do obsługi historycznych centrów miast we Francji), potrafi pokonywać łuki do 12 m.

        • 9 3

        • A nawisy tak samo dlugie?

          • 0 0

    • Żelastwo(Tramwaj) na ul. Długiej!?! (1)

      Tylko szkopy mogły zrobic cos tak idiotycznego. Dobrze ze ich rządzenie to tylko 55 lat.

      • 14 14

      • A co w tym idiotycznego?

        To była kiedyś jedna z głównych ulic tętniącego życiem śródmieścia, a nie deptak w skansenie.

        • 8 11

  • Mam nadzieję, że te autobusy nie będą zanieczyszczać atmosfery (5)

    i tak mocno zanieczyszczonego przez Fosfory, Port Service, rafinerię i Szadółki Gdańska i będą elektryczne.
    Ale znając pomysły budyniopodobnych wszystko jest możliwe - również przedzierające się przez historyczne centrum spalinowe autobusy

    • 70 31

    • No jak nie będą zanieczyszczać

      Elektryczne już jeżdżą po Śródmieściu, ale zimą chyba by się nie sprawdziły...

      • 3 1

    • Będą spalinowe

      Spalinowe są bardziej ekologiczne od elektrycznych z akumulatorami, które trzeba zmieniać co 5 lat, a ich produkcja i utylizacja są bardzo nieprzyjemne d.a środowiska.

      • 16 2

    • Nie spalinowe...

      ale diesel lub CNG (gaz). Ze strony Kapeny ....

      • 2 0

    • 1. Powietrze w Gdańsku już teraz jest w czołówce najczystszych spośród miast ponad 100.000 zameldowanych.

      2. W dzisiejszych czasach, menel bardziej zanieczyszcza powietrze niż auto.

      • 2 5

    • do IDIOTY

      Ty tez mlodziencze za jakis czas zostaniesz dziadkiem. Na wlasnej, niewyprawionej skorce przekonasz sie jak to jest.

      • 0 0

  • Paranoja (12)

    Cały ten pomysł z autobusem po Głównym i Starym mieście to jakaś paranoja.

    Sukcesywnie ogranicza się możliwość wjazdu samochodów na teren historycznego centrum Gdańska tylko po to żeby puścić tam autobus ?

    • 137 79

    • właśnie po to wpuszczamy tam autobusy (7)

      żeby leniwi mieszkańcy nie pchali się tam swoimi autami

      • 56 16

      • (3)

        jakość 6 milionów osób przeszło pieszo przez tegoroczny Jarmark i żaden dodatkowy autobus nie był im potrzebny ...

        Ta linia autobusowa jest po prostu zbędna.

        • 36 16

        • No ale jaki sens ma oglądanie jarmarku przez szybę autobusu? (1)

          Autobus ma być dla potrzebujących dojechać. Choćby mniej sprawnych mieszkańców albo turystów z walizką na dworzec.

          • 11 3

          • Jesli jakiegoś turyste stać na hotel na starówce bedzie go stać także na taksówkę.

            • 6 4

        • Wyobraźcie sobie autobus na Długiej w czasie jarmarku. Rowerem nie można przejechać. Skoro nie wiedzą jakie mają być trasy to

          • 0 1

      • Ten wyżej sypia w swoim samochodzie

        zamiast ze starą

        • 12 3

      • żeby nie pchali się tam samochodami leniwi mieszkańcy? To gdie zostawią jak nie pod swoim domem?

        • 5 0

      • Lewacki pajacu łaknący centralistycznego sterowania,

        uważasz, że jakiś nikomu niepotrzebny autobus spowoduje że mieszkańcy sprzedadzą swoje samochody osobowe i będą jeździć (a raczej stać w korku, który w godzinach szczytu jest masakryczny na tych wąskich uliczkach) jakimś śmiesznym autobusikiem dla karzełków z 14 miejscami siedzącymi?

        • 10 5

    • tak jest we Wloszech i sie sprawdza (2)

      • 0 4

      • we Wloszech jezdza na skuterach ;)

        • 3 0

      • Gdzie?

        Nie widziałem w Rzymie autobusów na starym mieście w wąskich uliczkach tylko pełno małych samochodów typu smart i normalnych oraz skuterów.

        • 0 0

    • nie tylko po to

      po to, by poprawić warunki chodzenia pieszo i jeżdżenia rowerem

      • 0 0

  • (10)

    Taka linia pomoże jedynie inwalidom i dziadkom. Normalny zdrowy człowiek pokona starówkę i śródmieście w 20minut w każdą stronę.

    • 139 16

    • No i matkom z dziećmi.

      A myślisz, że czemu są takie małe? Właśnie z tego powodu.

      • 6 5

    • ''normalny'' człowiek

      A dziadki, jak to piszesz to już nie są normalni ??
      Obyś na starość też się nie zrobił nienormalny .

      • 25 8

    • (1)

      Wielu komentarze pisze szybciej niż myśli. Normalny kretyn, wiedział co powiedział.

      • 5 4

      • ...ale 38 innych kretynów kliknęła "lajk" zanim pomyślało.

        • 3 3

    • Jacy jesteście naiwni...

      Te autobusiki, które nie są przecież niskopodłogowe, nie posłużą ani dziadkom, ani inwalidom, ani matkom z dziećmi...Posłużą tylko i wyłącznie władzom miasta, które w ten sposób nie będą musiały przyznawać zniżki od czynszu mieszkańcom Starego i Głównego Miasta za zbyt dużą odległość od komunikacji...przecież autobusik będzie im jeździł pod oknami!

      • 9 4

    • ogolnonarodowa pogarda dla starych i chorych

      • 0 0

    • Pewnie że pokona się starówkę w 20 min ale spróbuj pozwiedzać,obejść jakieś muzeum to do w drodze do dworca"robi się bokami"

      • 1 1

    • Dziadkom!

      Ty normalny bydlaku, też będziesz dziadkiem i polecam Ci ulubione spacery pieszo, po totalnie wybrukowanych ulicach kocimi łbami Starego i Głównego miasta! Ochłapiaku, czekający na zwolnienie przez dziadków miejsca! Tylko żer Cię interesuje!

      • 3 2

    • a gdzie jest ta starówka?

      • 2 0

    • Nie "tylko" inwalidom, a "aż" inwalidom i bardzo dobrze, że tak się dzieje

      • 0 0

  • (6)

    Dobry pomysł dla turystów którzy po raz pierwszy są w Gdańsku i nocują gdzieś w śródmieściu. Jak ktoś nie zna miasta to wszędzie się zgubi więc pomysł do najgorszych nie należy. Szkoda tylko że autobusy nie są jakieś bardziej Polskie czyli Solaris, Autosan itp

    • 21 34

    • (2)

      Turysta pojdzie z buta.

      • 16 2

      • Może i pójdzie. Ale pewnie wolałby jak najszybciej bagaż zostawić w hotelu, a potem miasto zwiedzać ;)

        • 3 11

      • Dobry pomysł

        W Śródmieściu mieszka coraz więcej ludzi starszych, do Gdańska przyjeżdża wielu turystów w wieku emerytalnym. Komunikacja miejska będzie bardziej przyjazna dla starszych ludzi.

        • 8 8

    • byl przetarg. Nie było bardziej polskich chętnych (1)

      • 6 1

      • był przetarg

        jak jednym z kryteriów była dostawa 14 dni po podpisaniu umowy.... Osobowego auta ze swoją konfiguracją nie dostaniesz po 14 dniach, a co dopiero autobusu. Wiadomo było kto ma i kto może wystartować.

        • 6 1

    • Autobusy te sa bardziej polskie od Solarisa

      Kapena ( KOMUNALNE PRZEDSIĘBIORSTWO NAPRAWY AUTOBUSÓW) produkuje cześci do tego pojazdu ,czyli jest to polskie dziadostwo... a IVECO? to inna bajka tak samo jak i SCANIA

      • 0 0

  • (2)

    Autobusy to są na wsi. Powinien jeździć tramwaj, tak aby wsiąść na Chełmie czy we Wrzeszczu i bez durnych przesiadek z krążeniem po przejściach podziemnych (idealne rozwiązanie dla osób starszych i matek z wózkami) dojechać do celu.

    • 46 18

    • (1)

      Od docierania do celu sa nogi, komunikacja sluzy tylko do zmniejszania dystansu ktory musisz pokonac pieszo.

      • 13 1

      • Ale już samochodem to najlepiej byłoby od domu pod samego Neptuna, co nie? ;>

        • 4 2

  • (3)

    To chory pomysł, zwykła kampania wyborcza kosztem publicznym. Te autobusiki nie sprawdzą się w tych wąskich uliczkach, zwłaszcza Grząska, Chlebnicka. Ciekawe jak przecisną się szczególnie w sezonie turystycznym w weekend. Przy Bramie Wyżynnej jest przystanek tramwajowy, autobusowy i on z powodzeniem obsługuje Śródmieście.
    Zobaczycie że po wyborach samorządowych linia zostanie zlikwidowana z uwagi na brak rentowności lub zła infrastrukturę drogową nie pozwalająca na funkcjonowanie linii,

    • 101 17

    • Dojdź cwaniaku (2)

      Od Bramy Wyżynnej do Targu Rybnego.

      • 1 11

      • No i co to za problem?

        Max. 10 minut i to bardzo wolnym spacerowym krokiem osoby bez kondycji.

        • 9 1

      • A po co?

        Większość idących idzie żeby zwiedzać. A jak ktoś tam mieszka to wysiada dalej.

        • 0 0

  • A DLACZEGO NIE AUTOSANY WETLINA CITY? (18)

    Polski producent z tradycjami no ale jak zwykle kupi si mercedesy z Turcji lub innego egzotycznego kraju.

    • 46 22

    • Bo trzeba Polakom odebrać pracę (1)

      .

      • 12 12

      • Jak nie wiesz to nie gadaj

        Jak nie wiesz. to nie gadaj...Wracaj do szkoły, jak nie wiesz, że te Autobusy wyprodukują Polacy ze Słupska...

        • 6 4

    • A czytać umiesz?

      Do PRZETARGU przystąpiła JEDNA firma, która zaproponowała IVECO (czyli WŁOSKI wyrób).

      • 13 7

    • Bo nie chciał.

      Nie złożył oferty to jak mógł wygrać?

      • 12 2

    • Bo nie spełniał wymagań. (2)

      Wymagania były takie, żeby wygrała tylko jedna firma.

      • 12 6

      • Tak, wymagano małego autobusu aby się zmieścił na ulicach Głównego Miasta.

        Trzeba było takie produkować.

        • 5 2

      • mógł zwrócić się z prośbą o zmianę wymagań,

        albo złożyć odwołanie co do treści Specyfikacji Warunków Zamówienia. Dróg jest kilka - dla chcącego.

        • 1 4

    • Słupsk w Turcji? (1)

      Dziwne. Myślałem, ze Słupsk leży w Polsce, a nawet na Pomorzu, a tu się okazuje, ze w Turcji. Człowiek się całe życie uczy. Szczególnie na forach pod artykułami, bo tam wiele mędrców się wypowiada.

      • 13 2

      • Bo dla prawdziwego Polaka Pomorze to nie Polska

        • 5 6

    • (4)

      Urby na włoskich podwoziach Iveco są składane w Kapenie znajdującej się we Włybnkówku koło Słupska, która zatrudnia Polaków.

      • 8 1

      • (2)

        Fotki itp albo milcz.

        • 0 7

        • Fotki pracowników??

          • 10 0

        • A co, sam nie potrafisz wpisać w wyszukiwarkę słowa "kapena" aby sobie sprawdzić, że te autobusy są robione w Polsce na bazie Iveco, tak jak Autosan robi to na podwoziach Mercedesa?

          • 3 0

      • Za 1500 zł miesięcznie.

        • 1 1

    • BO KTO uczciwy DOSTARCZY AUTOBUSY W 15 DNI??

      Przetarg był tak skonstruowany żeby nikt inny nie wystartował, bo wiadomo, że nikt nie dostarczy autobusu w 15 dni.

      • 10 1

    • A dlaczego na "polskim" autosanie jest znaczek mercedesa?

      Autosan montuje na bazie mercedesa, Kapena na jveco. W sumie oba obce.

      • 4 0

    • Jak nie wiesz to nie pisz!! To właśnie jest Polski producent!!!!

      • 2 1

    • polskosc to nienormalnosc

      • 0 1

  • A co na to konserwator zabytków? (5)

    Czy można spalinami zanieczyszczać śródmieście?

    • 68 15

    • Spalinami ? (1)

      To teraz tam tylko poruszają się lektyki i ryksze ?

      • 6 5

      • Ee, piechotka zwykli lekkoatleci ale i rykoszety na bani. Ci wzglednie skracaja innym czas i droge.

        • 1 0

    • (2)

      No właśnie. Ja jestem za tym, aby z ulic Starego i Głównego Miasta pozbyć się samochodów i żeby tylko mogły się tam poruszać tramwaje i rowery. Co ty na to? :)

      • 4 7

      • o pieszych nie pomyślałeś(aś)?

        • 2 0

      • precz z rowerami!

        na rowerach jeżdżą jedynie waginosceptycy którzy lubią rozmasować sobie prostatę!

        • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane