• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kapitan promu Stena Spirit oskarżony za wypadek sprzed dwóch lat

Piotr Weltrowski
22 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Stena Nordica wraca na linię Gdynia-Karlskrona
Przewrócona przez prom suwnica. Przewrócona przez prom suwnica.

Pięć lat więzienia grozi Krzysztofowi R., kapitanowi promu Stena Spirit. Prokuratura zarzuca mu nieumyślne spowodowanie katastrofy wodnej w maju 2012 roku i twierdzi, że to w wyniku jego uchybień ranne zostały trzy osoby, a BCT poniosło straty w wysokości ponad 25 mln zł.



Przewrócona suwnica widziana z lotu ptaka.

Do wypadku doszło 17 maja 2012 r. przy nabrzeżu BCT zobacz na mapie Gdyni. Prom Stena Spirit uderzył w nogę suwnicy stojącej na nabrzeżu Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego. Suwnica przewróciła się na drugą suwnicę oraz na ustawione w sąsiedztwie kontenery. W wyniku wypadku trzy osoby - pracownicy terminalu - zostały ranne, w tym jedna ciężko.

Według prokuratury Krzysztof R. zdecydował o odbiciu promu od nabrzeża mimo nieobecności na mostku sternika manewrowego, przez co nie mógł dokładnie obserwować trasy, którą porusza się prom i nie zauważył, że jednostka odbiła z kursu w lewo.

- Kapitan podjął też niewłaściwe manewry obronne, skręcając sterami w niewłaściwą stronę. Jednostka, zamiast odbić w prawo, pogłębiła kurs w lewą stronę. W konsekwencji prom uderzył w nabrzeże i stojącą na nim suwnicę - mówi Witold Niesiołowski, szef Prokuratury Rejonowej w Gdyni.

Akt oskarżenia oparto m.in. na opinii przygotowanej przez zespół biegłych z Fundacji Bezpieczeństwa Żeglugi i Ochrony Środowiska. Specjaliści, przeprowadzając m.in. symulację w specjalistycznym ośrodku szkolącym kapitanów żeglugi wielkiej, odtworzyli przebieg wypadku. Wyniki testu okazały się druzgoczące dla kapitana Steny Spirit.

Krzysztof R., któremu zarzuty przedstawiono kilka tygodni temu, nie przyznał się do winy, odmówił też składania jakichkolwiek wyjaśnień.

Warto zaznaczyć, że w toku śledztwa prokuratura zweryfikowała także wcześniejsze informacje o stratach, które spowodował wypadek promu. Wcześniej mowa była o 15 mln zł. Okazuje się jednak, iż biegli wycenili je znacznie wyżej. - Chodzi o kwotę powyżej 25 mln zł. Taką szkodę spowodowało uszkodzenie obu suwnic, samego nabrzeża i - po części - także kontenerów - mówi Niesiołowski.

Podczas wypadku nie ucierpiał żaden ze 120 pasażerów, którzy znajdowali się na promie. Sama jednostka również wyszła ze zderzenia z nabrzeżem niemal bez szwanku.

Niezależnie od śledztwa prokuratorskiego sprawę bada także Izba Morska.

Opinie (73) 3 zablokowane

  • A kapitan dalej pływa śmigając z 500 osobami na pokładzie :) (8)

    Masakra.

    • 33 67

    • Kapitan nie wrócił juz za ster promów Stena Line po tym wypadku

      • 46 3

    • kapitan już nie pływa

      Już od ponad roku kpt.R nie wozi pasażerów

      • 38 2

    • Hehe (5)

      Uwierz mi kapitan dawno został zwolniony :) Niewiem z kąd te informacje macie ..

      • 23 5

      • z kąd - to bije aż po oczach (2)

        Skąd, czy z kąd?
        To właśnie pisownia jednego z zaimków względnych i pytajnych przysparza wielu tyle trudności.
        Należy mieć na uwadze, że zaimki pytajne i względne określają zarówno miejsce, czas, sposób, ruch, miejsce rozpoczęcia ruchu (SKĄD), cel ruchu, czy ilość. Używa się ich do zadawania pytań, czy wskazywania szczegółów lub jako zaprzeczenie temu co ktoś powiedział.
        Zaimek skąd zastępuje zatem w pytaniu miejsce, przyczynę, czy źródło oraz można go wykorzystać do zanegowania wypowiedzi innej osoby np.
        Funkcja pytająca: Skąd taki pomysł?
        Funkcja względna: Pójdź sobie tam skąd przybyłeś
        Funkcja zaprzeczająca: Ogłosiłeś już to? Skąd!
        Zgodnie z zasadami polskiej pisowni zaimek skąd piszemy łącznie i przez s, a nie z kąd.

        • 39 8

        • Z kont masz tom imformacjem? Mnie sie zafsze wydawawo rze muwi sie z kond anie skąd.

          • 18 9

        • ya pedolem

          a merytorycznie umiesz? czy bedziesz chrzanił nam o pisowni?

          • 1 3

      • (1)

        od najwarznieszego specjalisty internetowego, który wie wszystko najlepiej nie widzące tego na oczy

        • 0 1

        • od najwarznieszego specjalisty

          OD MACIAREWICZA???

          • 0 0

  • To już nie pierwsza wpadka tego pseudo "kapitanka".... (4)

    mam nadzieję, że poniesie surową karę, która słusznie mu się należy.

    • 32 21

    • (1)

      a jak u niego z alkoholem???? skoro pomylił lewą stronę z prawą to coś z nim było chyba nie tak

      • 9 7

      • Moze to kobieta?:P

        • 14 17

    • a te minusy to pewnie rodzina kapitana he he he

      • 9 10

    • Będzie

      chciał przeciągać sprawę aż do przedawnienia co u nas to rzecz normalna !!!!!

      • 0 0

  • i zajęło to 2 lata... (3)

    • 59 6

    • Mój kraj... (1)

      taki piękny.

      • 5 1

      • Wszędzie to tyle trwa.

        A może chcielibyście, żeby go "wywlec" z mostka i natychmiast "ukarać", tak "po naszemu", jak "tłuszcza" chce? O nie! Właśnie dlatego, że tak nie jest mogę napisać, że to normalny i piękny kraj. Wszystkim malkontentom i "gorącym głowom" życzę miłego dnia i spokoju ducha :) Pozdrawiam!

        • 5 1

    • kapitan

      brawo dla sledczych super tepo tylko 2 lata,rekord-ile kasy wydano na 'specjalistow'.

      • 0 0

  • No to teraz już z górki: 5 lat procesu, odwołanie, kolejne kilka lat i jakoś zleci...

    ...do przedawnienia.

    • 49 3

  • moze to ex radiooficer???

    w latach 90-2000 druciki z PLO masowo robily dyplomy pokladowe i chore ambicje doprowadzily ich do najwyzszych dyplomów.Kilku z nich mialo juz powazne wypadki,oszacowane na jeszcze poważniejszą kase.

    • 14 10

  • Czyżby nasz kapitan S.kretino

    • 17 5

  • No i fajnie

    niech tera pracuje obok somali :)

    • 13 7

  • byly kapitan PLO (7)

    ten kapitan mial rok wczesniej zdarzenie w karskronie uderzyl w nabrzeze tak ze umiejetnosci bardzo slabe ale konplet dyplomow zaliczonych po przymknieciu oka na wiedze przez kolegow z komisji egzaminacyjnej tak wtedy zaliczali w plo uprawnienia.druga sprawa BCT ponioslo jeszcze straty z tytulu wylonczenia drugiej sownicy ktora zostala uszkodzona przez ta co sie przewrocila nabrzeze wylonczone z ekspluatacji powrot starych suwnic ktore na nowo GUM zakfalifikowal do pracy.i teraz zamiast 6 maja 4 suwnice tak ze powinie dostac zakaz wykonywania zawodu na 5 lat na stanowisku kapitana jak

    • 24 39

    • za ortografie daje minusa

      • 31 6

    • uczymy się pisowni j. polskiego

      Kolego, kapitan kapitanem ale ktoś kto krytykuje to niech choć trochę ortografii stosuje w swoich wypowiedziach ... chyba, że masz coś w kompie "wylonczone" ...

      • 29 2

    • (1)

      wstydziłbym się tak pisać , obciach na całego ,jeśli taki z ciebie był kapitan jak twoja ortografia to dziękować Bogu że już były .

      • 13 2

      • Dodatkowo minus za myślenie. Skoro robisz

        błędy ortograficzne, to wklejaj sobie tekst do edytora on podkreśli błędy...

        • 7 3

    • naucz się człowieku pisać !!!!!

      • 4 2

    • Marian Ty się naucz polskiego najpierw albo wracaj na fiordy

      • 3 2

    • Wylonczony

      Zanim zaczniesz pisać idiotyczne komentarze, radzę wrócić do szkoły na lekcje ojczystego języka .

      • 0 0

  • swietnie kwalifikuje sie do pracy

    na statku pasazerskim we Wloszech. Tam tez tacy niedokladni plywaja...

    • 16 2

  • R. - jakies bardzo krotkie to nazwisko..

    • 15 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane