• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedy do Trójmiasta dotrze jedyna zmodernizowana SKM-ka?

Maciej Naskręt
5 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Jedyny gotowy egzemplarz zmodernizowanego elektrycznego zespołu trakcyjnego w firmie TS Opole dla SKM-ki. Jedyny gotowy egzemplarz zmodernizowanego elektrycznego zespołu trakcyjnego w firmie TS Opole dla SKM-ki.

Dlaczego do Trójmiasta wciąż nie dotarła zmodernizowana na Górnym Śląsku SKM-ka, której zdjęciami jeszcze w lipcu chwalił się nasz przewoźnik? Opóźnienie w dostawie tego składu wynosi już 11 miesięcy.



Historia modernizacji składów SKM wożących pasażerów w Trójmieście to niekończąca się opowieść z pechem w tle.

Najpierw 21 składów SKM-ki zmodernizować miał Newag, który wygrał przetarg ogłoszony w 2010 roku. Firma miała otrzymać za to 139 mln zł. Ale prace nigdy się nie zaczęły, bo SKM nie znalazła na czas środków na wkład własny i Newag się wycofał.

Po kolejnym przetargu, w 2012 roku, podpisano wreszcie umowę, zgodnie z którą pociągi miały zostać zmodernizowane przez konsorcjum firm TS Opole i Skoda. Pierwszy skład miał wyjechać na nasze tory w styczniu, kolejnych 20 - do 10 lipca 2013 roku.

Jednak firma TS Opole popadła w tarapaty finansowe, które doprowadziły ją do upadłości układowej. Mimo trudności udało się jednak zmodernizować pierwszy skład, którego zdjęciami w lipcu 2013 r. pochwalił się trójmiejski przewoźnik. Wtedy zakładano, że pociąg pojawi się na torach w sierpniu.

Niestety, także tego terminu nie udało się dotrzymać.

- Choć pociąg przeszedł wszelkie niezbędne badania wykonane przez Instytut Pojazdów Szynowych "Tabor", wciąż oczekuje na pozwolenie na użytkowanie, które wydaje Urząd Transportu Kolejowego - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i umów SKM.

Wniosek o dopuszczenie pociągu do eksploatacji wpłynął do urzędu 10 października. Zgodnie z przepisami prawa UTK ma 14 dni na wydanie świadectwa homologacji. Jednak certyfikat nie został wydany do tej pory. Dlaczego?

Czy modernizacja taboru SKM przyciągnie nowych pasażerów?

- To bardzo skomplikowany proces. Często firmy, które modernizują składy nie bardzo wiedzą, jaką dokumentację należy do nas dostarczyć wraz z wnioskiem. Wtedy jesteśmy zmuszeni do wzywania wnioskodawcy do uzupełnienia dokumentacji. Tak też jest w sprawie spółki TS Opole. Ponadto mamy aktualnie sporą falę zgłoszeń o dopuszczenie do eksploatacji od innych firm. Z tych powodów uzyskanie zezwolenia na użytkowanie składu przedłuża się nawet do trzech miesięcy - tłumaczy Katarzyna Rud, rzecznik prasowy UTK.

Urzędnicy z UTK nie są w stanie jednoznacznie wskazać terminu zakończenia sprawy ze zmodernizowanym składem SKM.

Pewne jest, że w Trójmieście nie będzie więcej SKM-ek modernizowanych przez firmę z Opola. W związku z problemami finansowymi spółki, w połowie tego roku SKM rozstrzygnęła kolejny przetarg na modernizację swoich składów. Najkorzystniejszą cenowo ofertę złożyła bydgoska firma Pesa, która za modernizację 21 składów zażądała ok. 124 mln zł. Wykonawca ma przebudować składy w terminie nie dłuższym niż 13 miesięcy.

Umowa w tej sprawie została podpisana pod koniec września. - Zakładamy, że pierwsze składy powinny w Trójmieście pojawić się wiosną przyszłego roku - mówi Michał Żurowski, rzecznik prasowy ze spółki PESA Bydgoszcz.

W ramach modernizacji zmieni się wystrój wnętrza wagonu, w tym siedzenia i laminaty, drzwi, instalacje w toaletach. W kabinie maszynisty pojawi się nowy pulpit i system napędowy. Zmodernizowana jednostka będzie przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich (skorzystają z niej, jeśli uda im się pokonać przestrzeń między kolejką a peronami SKM).

Opinie (195) 3 zablokowane

  • (20)

    Przywykłem do opóźnień korzystając z SKM, więc nie jestem zdziwiony, rozmiar opóźnienia nie odbiega od standardowego.
    Najważniejsze by skład był wyposażony w sprawne WC...

    • 114 7

    • (11)

      Na zdjęciu widać jak toi toi wystaje z dachu. Tylko czy będzie czynne.

      • 43 1

      • (8)

        Oby nie był "za dopłatą"...

        • 9 1

        • (7)

          Mysle, ze mozna jed od razu sprzedac Ukrainie lub Chinom po zbudowaniu nowych ale.

          • 4 1

          • Ukrainiczycy nie musieliby ich nawet na nowo przemalowac.

            • 4 0

          • Chińczycy by się śmiechem zabili jakby zobaczyli toto (5)

            może lepiej Korei Płn. zaproponować?

            • 9 3

            • (1)

              Chinczycy by skopiowali kilka patentow, ktorych nasi nie umia dalej rozwijac.

              • 2 0

              • przepaskudnekolorytegoczegoś"

                tak, np. patent na brak kibla :)

                • 0 1

            • (2)

              Chinczyk by Ciebie smiechem rozbawil jak niedoceniasz wlasnej roboty.

              • 2 2

              • to nie jest moja robota, ja takiego chłamu nie projektuję (1)

                kibolu

                • 0 3

              • Ty projektujesz niesamochody, niemaszyny oraz nieobiekty niecodziennego nieuzytku.

                • 2 0

      • Kaźmierz (1)

        Jak TOI TOI tam będzie to macie gwarancje tego, że będzie non stop oblegane przez kibiców Lechii Gdańsk ;)

        • 6 2

        • kazimierzu, nie wydaje mi się że chciałbyś wpuścić do domu kibiców :)

          • 1 0

    • po pierwszym przejeździe kiboli.... (3)

      ... i tak WC przestanie przypominać toaletę.

      • 9 2

      • (2)

        O ile sanepid pozwoli jej używać. Bo betony zabraniają korzystania z WC nawet w składach które mają zbiornik

        • 5 0

        • (1)

          Łatwizna znana z Iranu.

          • 0 0

          • Sarmacka myslisz?

            • 1 0

    • WC pewnie będzie sprawne. W obecnych składach też jest

      Pytanie, czy będzie otwarte dla pasażerów:)

      • 8 0

    • Na całej trasie Gda-Gdy jest zakaz korzystania z toalet (2)

      wiec to jakby nie ma znaczenia czy skład będzie wyposażony w WC, czy nie. Powiem więcej - jeśli nowe SKMki będą (tak jak do tej pory) wozić zamknięte toalety, będzie to tylko przejaw ogromnej niegospodarności. Kierując się zdrową logiką ciężko w ogóle znaleźć uzasadnienie dla pudrowania tych starych trupów. Niedługo zgodę na modernizację i dopuszczenie będzie musiał podpisywać jeszcze lokalny konserwator zabytków...

      • 7 1

      • To są toalety ze zbiornikami.

        Nic nie "wypada" na tory jak to ma miejsce w starych pociągach ;-)

        • 0 0

      • to gdzie można zrobić siusiu?

        • 0 0

  • SKM to przeżytek, typowa firma rodem z komuny, zlikwidować ją i niech powstanie nowoczesna (20)

    kolejka metropolitalna jakiegoś prywatnego przewoźnika, a nie jak teraz że ludzie jeżdżą brudnymi, śmierdzącymi złomami mającymi po 40 lat w których nie domykają się drzwi

    • 171 36

    • Też jestem za prywatną firmą, bo ta ciągnie kasę nie tylko z biletów ale także z podatków, ale pociągi podobnie jak statki są pojazdami wieloletnimi. Jeżeli modernizacja jest znacznie tańsza od kupna nowego składu to co w tym złego? Zwłaszcza że zbliża się termin rewizji wielu składów i bez modernizacji nie zostaną po prostu dopuszczone do użytku. Lepiej mieć 3 wyremontowane niż 1 nowy oraz 2 wycofane.

      • 12 14

    • (1)

      Jak to po 40? SKM sa z lat 60 wiec 50 lat zaraz.

      • 17 3

      • chyba 150....

        ... zwłaszcza w tych wyprodukowanych w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych.

        • 5 1

    • jo, a prywatne to zara pindolino (1)

      zakupio ;)

      • 14 5

      • Heniu

        Śmietanę trza kupić

        • 7 2

    • Komuna sie skonczyła ale urzedasy nadal te same co zakomuny!Dzieki grubej kresce tego co ostatnio wykorkował!

      A wystarczy w puścicć na rynek kolejowy nietylko zachodnia konkurencje która chciała juz 5 lat temu wejsc na nasz rynek ale takze i tą z krajów wschodnich!!Czechy,Słowa itpAle Donek z Ministrem od zegarków sie nie zgadzaja bo by sie wtedy okazało ze te inwestycje na które wydali setki milionów podatnika można o kant d...py wytrzeć.tego by im nawet lemingi nie podarowały.

      • 9 13

    • przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich (4)

      najpierw muszą się na peron dostać!!Polikwidowali podjazdy dla wózków i wstawili windy które nieczynne są juz kilka miesięcy od modernizacji stacji jak np na Żabiance!!

      • 14 1

      • (3)

        wszystko fajnie, tylko co budyń ma do peronów?

        • 10 3

        • a no ma tyle ze na kazdej inwestycji zaraz pokazuje sie budyń z jego kolesiami i to samo jest w Sopocie

          gdy peron w Sopocie odnowili zaraz z telewizja pojawił sie karnoch lansują jaki to jego sukces jest ale lemingi tego nie zrozumieja .POlitycy chwalą sie odnowionymi dworcami i peronami!!Właśnie ma PKP firma państwowa z naszych podatków budują a budyń i inne urzedasy tez zyją z naszych podatków w luksusie!

          • 1 0

        • (1)

          no ma obywatelu tyle ze miasto jest wspolwlascicielem skm
          nie wiecie o tym w UM?

          • 2 0

          • Ale SKM nie jest współwłaścicielem peronów i innej infrastruktury dworcowej, nie wiesz o tym? To leży w gestii PKP.

            • 0 0

    • po Zurychu jeżdżą tramwaje 30-letnie, nie przeszkadza to jednak w tym, że Zurych to najbogatsze miasto świata (4)

      taka ciekawostka, takie same stare tramwaje mamy w Bazel a w Luzern trolejbusy o żywo przypominające nasze "ogórki" z przyczepką....czy przeszkadza to Szwajcarii w byciu najbogatszym państwem w Europie? Czy utrudnia to w jakikolwiek sposób transport miejski? wręcz przeciwnie.
      POZDRAWIAM

      • 9 2

      • W unii europejskiej nie wolno przewozic ludzi w przyczepie. A w szwajc.mozna

        • 2 1

      • stare tramwaje

        • 0 0

      • 30 lat normalka (1)

        bo na zachodzie tramwaje czy busy porzadnie sie serwisuje i naprawia.A w PL juz po 3-4 latach wolaja o nowe,bo te sa juz tak dobite.

        • 2 0

        • Tak zgoda ale

          na zachodzie nawet w starych skladach masz komfort a u nas w nowszych a jedziesz jak traktorem na wykopki

          • 0 0

    • propozycja

      to ją załóż

      • 1 0

    • Żaden prywatny przedsiębiorca nie zrobi takiej SKM. Poczytaj jaki jest stopień jej dochodowości.
      Transport publiczny to dziedzina mocno niedochodowa.

      • 1 0

    • tak, a ten "jakiś prywatny przewoźnik" najlepiej niech będzie kolegą Rycha

      Ale najlepiej jeszcze trochę przedtem dorżnąć SKM, żeby móc ją opchnąć za bezcen - sprawdzona taktyka "miłościwie" panujących. A to, że przy okazji setki ludzi pójdą na bruk, bezpowrotnie zniszczy się infrastrukturę, siatkę połączeń i odetnie klientów od kolei na kilka miesięcy, to nikogo nie powinno obchodzić. Wszak (kiedyś i komuś) będzie się żyło lepiej (podobno). SKM wymaga drastycznych zmian (najlepiej począwszy od samej "góry") jak wszystkie skanseny PRLu, ale na pewno nie przez całkowitą likwidację.

      • 3 0

    • po 50 lat nie 40... Nie znasz się to nie pisz

      • 1 1

  • jedna jaskółka wiosny nie czyni (9)

    spora część taboru pamięta czasy Gierka ...
    no i to tylko modernizacja ...

    • 100 7

    • Gierka? chyba Gomułki! (4)

      przecież to konstrukcja z 1962 roku!

      • 12 3

      • ale produkowana do 1993 roku! (3)

        Chyba nie myślisz, że wszystkie zostały wyprodukowane w pierwszym roku produkcji tego zespołu?

        Tabor szynowy to nie samochód i przy utrzymaniu w odpowiednim stanie może być wykorzystywany przez dziesiątki lat. Robi się tak we wszystkich cywilizowanych krajach.

        Rozwiązania techniczne tych konstrukcji są wiekowe (nawet w latach sześćdziesiątych nie były super nowoczesne) ale, po głębokiej modernizacji, parametry eksploatacyjne nie odbiegają znacząco od współczesnych pojazdów.

        Niemniej, nawet po modernizacji, wciąż jest to konstrukcja bardziej odpowiadająca potrzebom ruchu podmiejskiego a nie szybkiej kolei miejskiej no i z utrzymaniem należytej czystości i stanu technicznego są u nas od zawsze problemy.

        • 6 2

        • w pierwszym roku? nie

          ale Gomułka rządził prawie do 1970 a tabor EN57 jest wg Wikipedii najdłużej produkowanym pojazdem szynowym NA ŚWIECIE!

          • 6 0

        • realia (1)

          Większość naszych kolejek jest z lat 60.

          • 1 2

          • wręcz przeciwnie.

            Większość jest z lat 80-ych, niektóre z 70-ych, a z 60-ych już nie ma żadnych.

            • 1 1

    • (3)

      Starsze niż panowanie Gierka, pamiętam że pierwsze weszły jakoś późne lata 50-te EW55, początek 60. Teraz obecnie to te same tyle od 1961 roku pod nazwą EN57, i że są odnawiane co jakiś czas. Ale komfort samej podróży nie wiele się różni to nadal głośne skurczybyki. A "ta niby nowa" to facelift przodu z innym zagospodarowaniem wnętrza ale to nadal EN57. Najlepsze były te żółto bordowe z skajowymi wygodnymi siedziskami i dużą ilością miejsca w nich EW-58, lecz wywalili je bo były za drogie w eksploatacji i zostały EN-57, którymi do tej pory tłuczemy się dziś.

      • 12 2

      • Boze mlode toto a glupoty pisze (2)

        Od poczatku lat 50 tych po torach obecnej SKM jezdzily modraki,czyli elektryczne zestawy z Niemiec uzyskane z taboru berlinskiej u bahn ,zmodernizowane przez ZNTK (dolozono pantografy,w orginalnej wersji zasilanie bylo z trzeciej szyny.Ten tabor jezdzil do konca lat 60 tych Napiecie zasilania 800V.Po roku 1970 nie pamietam dokladnie daty siec przelaczono na 3000V,z tym,ze odbylo to sie w dwoch etapachNajpierw przelaczono odcinek Gdynia Stocznia Wejherowo.W Gdyni Stoczni byla przesiadka.Wagony "modraka" byly pojedyncze tzn. nie mozna bylo w czasie jazdy przechodzic z wagonu do wagonu.Byly to wagony 4 drzwiowe z kazdej strony i co najwazniejsze podloga wagonu byla na jednym poziomie z peronem tak ze inwalida na wozku mogl samodzielnie wjechac.Wspomniane sklady EW byly dosc krotko produkowane za Gierka niestety ich elektronika byla b. nieodporna na wilgoc,szczegolnie na snieg Mieczyslaw Cholewa

        • 2 3

        • Taki "Modrak" stoi w skansenie w Kościerzynie, (1)

          ale jego stan jest kiepski (można tylko z zewnątrz oglądać), a szkoda.

          • 5 0

          • ww.skm.pkp.pl/firma/nasza-historia/

            • 0 0

  • a tą przepaśc (9)

    między peronem a wagonem kiedyś zlikwidują czy nadal latami pasażerowie będą skakac?!!!!

    • 104 8

    • (6)

      Tę przepaść Gosiu. A potem się dziwisz, że Cię nikt nie chce i bierzesz jakieś ochłapy jak ze szwedzkiego stołu.

      • 8 7

      • ej mądralo (5)

        a dlaczego Cię z dużej litery ?

        • 3 6

        • do Gosi (1)

          Bo nie ej... Cię piszemy z kulturą do drugiej osoby. Więc się Ciesz. Jednak wszystkie Małgorzaty to ..

          • 3 3

          • Jeśli własne imie pisze z małej litery, to o jakiej kulturze/szacunku mówimy...

            • 3 1

        • Bo jest dobrze wychowany.

          • 8 2

        • Ponieważ... (1)

          zwracając się do jakiejś osoby bezpośrednio zawsze używamy dużej litery w ramach formy grzecznościowej.

          • 2 1

          • z wielkiej

            • 1 1

    • Niestety nie zlikwidują

      Nie wiedzieć czemu SKM, zamiast być prawdziwą szybką koleją miejską, musi wyjeżdżać poza obszar trójmiasta (a przecież tylko w trójmieście ma swoje tory wraz z odpowiedniej wysokości peronami) i musi mieć koniecznie cały tabor dostosowany tylko i wyłącznie do niskich peronów podmiejskich.

      Logiki niestety w tym nie ma. Przecież do głowy przychodzi tyle innych rozwiązań jak choćby stałe przystosowanie do wysokich peronów choćby tych jednostek, które nie wyjeżdżają dalej czy np ruchome stopnie itp.

      • 10 0

    • MIND THE GAP :D

      aż chce się przekreślić mind i dopisać feel... :P

      • 0 0

  • chrzanić to skm (36)

    trzeba kupić nowe pociągi. Do tego potrzeba około 500 mln zł. Drogo? A ile kosztują niepotrzebne inwestycje jak ECS czy gigantomania w postaci stadionu i hali? Jakby rozłożyć ten koszt na samorządy Trójmiasta to wcale nie wyszła by taka "astronomia", przy liczeniu proporcjonalnym największy Gdańsk nie musiałby wykładać nawet połowy kwoty (trasa Lębork - Tczew). Dość nieudolnych rządów budynia i karnowskiego !!!

    • 126 14

    • (33)

      Tak, tylko nie zapominaj, że SKM należy w większości do PKP a nie samorządu.

      Poza tym modernizacja wcale nie jest taka głupia. Pociąg to nie samochód że po 15-20 latach to już gruchot. Nie wiem za bardzo co ludziom przeszkadza że skład jest stary jeżeli z tego starego została praktycznie sama konstrukcja bo reszta, z jednostką napędową na czele została wymieniona. Czy oczekiwanie nowego składu jeżeli stary da się modernizować za ułamek kosztów zakupu nowego nie jest przykładem takiego megalomańskiego myślenia?

      • 10 14

      • facet ale te sklady nie maja 15 lat tylko ponad 40 lat... (19)

        idac twoim tokiem myslenia trzeba by do dzis dnia w kolko remontowac parowozy...

        • 18 5

        • (14)

          Ponad 40, ale jeżeli za ułamek kosztu nowego da się je zmodernizować to dlaczego tego nie zrobić?

          • 7 12

          • Do DArka (8)

            Ale spójrz ze strony pasażerów, ceny biletów drożeją a komfort się nie poprawia/ ba pogarsza się, bo dużo ludzi jeździ. Kiedyś w Taxi płąciłeś poniżej 2 zł za wejście do taksówki, teraz płacisz więcej ale nie jeździsz Polonezem, Dacią, czy Fiatem. Wszystko to spowodowane jest nie sprywatyzowaniem usług i monopolem na tym rynku. Ciężko mi uwierzyc ze w Berlinie np. by jeździły kolejki z lat 60. Walą nas dopóki mogą. Mam nadzieje że w końcu są to posypie miesięczny kosztuje 100 zł, jestem skłonny zapłacic 120-130 zł za tą sama trase podrózujac w ciszy, klimatyzowanym pomieszczeniu i bez podskakiwania na torach.

            • 9 3

            • heee a co to za kasa 130 zl smieszne (1)

              Co za to kupisz smieszne

              • 1 5

              • Nie wiem co kupię, ale od każdego podróżujaego nadwyżka 30 zł na tej samej trasie to dużo pieniędzy. Sporo na rozbudowę zakupienie innych rzeczy.

                • 5 1

            • (3)

              Ja też jestem za prywatyzacją ale na to się nie zanosi. Jeżeli SKM ciągnie i z biletów i z budżetu i nie ma kasy na nowe składy to co zrobić w tej sytuacji? Nie porównujmy się do Berlina bo to nie ma sensu. Jak sąsiad jeździ Ferrari bo go stać a ja jeżdżę starym golfem to chociaż będę go serwisował żeby się nie rozpadł bo tupanie nóżką i krzyczenie ze też chcę Ferrari nic nie zmieni.

              • 3 4

              • sprywatyzujesz i co dalej? podniosa ceny to bedziesz płakal ale wyjscia miec nie będziesz (1)

                beda puszczali skm na trasie gdynia-gdansk co 30 minut w godznach szczytu i co zrobisz? nic nie zrobisz bo prywatne...a jak biznes sie nie oplaci to zamkną i na razie....lotos tez prywatyzujemy? A może kghm rowniez? wszystko prywatne i jechana... tutaj jedynie konsorcjum prywatno-panstwowe ma racje bytu.
                Zreszta kiedys, w latach 90tych wpadli Niemcy chętni zakupem SKM, jak zobaczyli w elektrowozowni Cisowa pewne rzeczy to zrezygnwoali i tyle ich widzieli

                • 4 1

              • Sądzę, że prywatny przewoźnik będzie tańszy niż państwowy bo państwowy i tak jest dotowany z podatków. Lotos i KGHM oczywiście że powinny być prywatne.

                • 2 1

              • ty leming hipokryto ale stadiony to musielismy wybudowac mimo ze nas niestac bo inni tez maja.!!

                Kazdy leming to bezmózgowiec i hipokryta własnie kolejny raz leming to potwierdził

                • 0 0

            • to uwierz (1)

              W Berlinie do początku XXI w jeździły składy z lat 30 i 40 XX w. Oczywiście były należycie utrzymane i modernizowane.

              W tej chwili po Berlinie wciąż jeżdżą składy w podobnym do naszych wieku.

              Po za nimi są też pojazdy nowsze bo tam po prostu regularnie kupuje się nowe składy, które zstępują te najstarsze i najbardziej zużyte.

              Rzadko się zdarza by ktoś na raz wymieniał całą flotę bo to rozwiązanie nie tylko kosztowne ale i trudne logistycznie i ryzykowne.

              • 7 1

              • różnica jest taka że u nas nowych SIĘ W OGÓLE NIE KUPUJE! tylko jakieś stare rupiecie remontuje

                • 2 0

          • ułamek?? masz coś z logicznym myśleniem? (4)

            30% wartości nowego to tylko 1/3. Tylko. A to nadal pozostanie stary złom po pudrowaniu

            • 3 0

            • A 1/3 to nie ułamek?

              Stary złom, fajnie, tylko że pociągi właśnie w ten sposób się eksploatuje. To nie samochody, pociągom bliżej do statków które są używane przez dziesięciolecia.

              • 0 2

            • (2)

              Niestety wcześniej źle napisałem. Modernizacja 21 składów ma kosztować 124 mln czyli około 6 mln za skład. Natomiast nowy kosztuje około 30 mln (tyle płaciła Warszawa z tego co znalazłem). Tak więc w cenie 1 nowego składu masz 5 zmodernizowanych.

              • 0 2

              • wolę jeden nowy! (1)

                • 1 0

              • Ty nie rozumiesz. To nie jest wybór pomiędzy 1 nowym i 5 niezmodernizowanymi, a pomiędzy 1 nowym i 5 wycofanymi. Te które nie przejdą modernizacji nie zostaną dopuszczone do użytkowania.

                Za te 120-130 mln kupisz 4-5 nowych składów. A wycofanych by zostało 21. Więc będzie 16-17 składów mniej w użytku.

                • 1 1

        • to jest leming a lemingom nie wytłumaczysz płotnne twoje starania i nadzieje:) (2)

          Jak długo lemingi bedą lizac tyłki Kolesiom donalda to bedziemy lata swietlne czekac na standard i konkurencje zachodnią!

          • 3 7

          • (1)

            Lata świetlne są jednostką odległości a nie czasu panie myślący

            • 10 1

            • on mysli

              ale nie o tym co trzeba :D

              • 0 0

        • Dokladnie pare sztuk mozna byloby zostawic, wyremontowac, podniesc komfort i puscic w celach turystycznych. W sumie np. w Pradze jezdza chyba wszyskie modele tramwaji oczywiscie odnowione i bardzo fajnie to wyglada

          • 0 0

      • co da jednostka napędowa (10)

        i tak rozkład jazdy będzie napisany pod stare trupy ze słabym przyspieszeniem, jedyna zaleta to brak szarpnięcia podczas ruszania. Ta modernizacja jest bez sensu. Zostaje dziura między pociągiem a peronem, wc zabierze kilkanaście m2 powierzchni, brak biletomatów/kasowników w środku. Poza tym trzeba pamiętać, iż modernizowanych jest 21 pociągów 3-częściowych, a co za tym idzie góra 10 pociągów na trasie będzie zmodernizowana.

        • 11 2

        • (7)

          To tym bardziej co ci da że kupisz kilka nowych składów za tą kasę jeżeli rozkład będzie układany pod stare?

          • 3 3

          • Czytaj całą dyskusję (6)

            Trzeba na gwałt wymienić CAŁY tabor. Obecna modernizacja jest 20 lat spóźniona

            • 4 4

            • (5)

              A skąd kasa na cały tabor?

              • 3 2

              • od samorządów (3)

                a nie z "oszczędności" pkp

                • 0 3

              • No tak, bo samorządy to kasę z nieba dostają w nieograniczonej ilości.

                • 0 0

              • (1)

                tak tak samorządom już zrzucono na łeb szkoły przedszkola drogi itp rzeczy ciekawe skąd samorządy mają wziąć taka kasę

                • 0 0

              • budyn uciulal ponoc jakis extra milion zeta

                • 1 1

              • z d.u py

                • 0 2

        • Porażka

          Tak tak, już widzę biletomaty w srodku w skm, i głupie wagineczki z Sopotu, + 95% ludzi którzy będą kasowac bilet w srodku a nie na zewnatrz, bo się spieszą. Porazka system z Krakowskich autobusów!

          • 2 2

        • no i nadal brak klimatyzacji!!

          a kasa wywalona, kolesie z firemek remontowych się nachapały

          • 4 0

      • (1)

        No tak, wymienili wszystko, została tylko konstrukcja, która sama w sobie jest zła - przystosowana do obsługi ruchu międzymiastowego. Zobacz - ułożenie foteli, wąskie przejścia, duże odstępy między drzwiami - to jest we wszystkich wyremontowanych en57. Poguglaj sobie jak wygląda sbahn w Niemczech - składy, owszem, mają po 20 lat, ale są dobrze utrzymane i dobrze rozplanowane.

        Czy wymiana składów na nowe modele to by była megalomania? Nie wiem. Może lepiej naprawiać błędy, zamiast starać się je zaszpachlować nowymi obiciami siedzeń i napędem.

        • 3 0

        • A co ma szkielet do układu siedzeń?

          Fajnie się pisze o naprawianiu błędów zamiast szpachlowaniu starych (to nie jest szpachlowanie, w całkowicie zmodernizowanych jednostkach zostaje praktycznie sam szkielet a reszta jest nowa), ale jeden nowy skład to 4-5 zmodernizowanych starych. Jeżeli kupisz nowy zamiast zmodernizować stare to ten nowy nie będzie dodatkowym, ten jeden zastąpi stare bo stare nie będą mogły jeździć bez naprawy rewizyjnej. Jakbyś więc kupił 4-5 nowych składów zamiast zmodernizować 21 to będzie po 16 składów mniej na torach więc będzie bardziej tłoczno. I jak myślisz, jak długo te nowe pozostaną nowe przy takim użytkowaniu?

          • 1 3

    • Jak tak myślisz to zapomniałeś o Szczurku.

      • 2 0

    • bo najlepsze pieniadze robi się

      na słomianych nikomu nie potrzebnych inwestycjach.
      Wiesz po co jest ten ECS
      nie
      nikt nie wie więc nie musisz się bać że ktos sie zapyta.... itd

      za klasykiem

      • 5 1

  • Idioci z SKM (3)

    Niech sobie mądrala Głuszek pojedzie codziennie po godzinie 16-ej SKM-ka z Gdyni do Gdańska. Puszczają po 1 składzie, ludzie w ścisku i syfie (sorry, ale po całym dniu w pracy niektórzy niewąsko walą) tłuką się do Gdańska. Co to za chore oszczędności?

    • 119 3

    • A mi się zdaża przed wyjściem z SKM puścić soczystego bąka ,lubie patzeć jak ludzie wąchają smród (1)

      • 20 8

      • nie kopiuj moich pomysłów,

        wymyśl coś oryginalnego, nie stać cię???

        • 1 3

    • Głuszek tu był jak widać

      zagłosował na nie.

      • 3 0

  • Zakupić składy takie jak w metrze warszawskim (5)

    Kiedyś stare składy z metra w Berlinie jeździły szybciej

    • 62 5

    • Warszawki to ty wac Panie nie porównuj bo tam sa sexy

      • 6 2

    • Inny system zasilania. (3)

      Inne napięcie, inny sposób poboru prądu.

      A berlinskie składy pochodziły z S-Bahn, a nie z metra i nie były szybsze od aktualnie uzywanych EN57, wręcz przeciwnie. Za to miały po 4 pary drzwi w ścianach bocznych i nie miały stopni przy wejściach. To własnie do nich dostosowano niegdyś wysokośc peronów 96 cm nad główką szyny. Dlatego wymiana pasażerów byla duzo sprawniejsza.

      • 5 2

      • krócej stały na przystankach i szybciej ruszały (2)

        czyli w sumie wyszło - szybciej...

        • 1 0

        • kolejka (1)

          Pamiętam te kolejki.
          Jeździły one stanowczo szybciej, bo miały indukcyjne silniki, których nie potrafili dotąd zrobić Polacy.
          Dopiero w ostatnich latach Polacy zaczynają montować kondensatory, aby składy mogły przyśpieszać "z kopyta".

          • 0 0

          • spójrz na parametry techniczne na stronie SKM.

            Berlińskie składy nie były szybsze. Zresztą czas przejazdu między Gdańskiem i Wejherowem tez były takie jak dziś.

            Nie zmienia to faktu, że z racji 4 par drzwi i braku stopnia - były znacznie lepsze w roli kolei aglomeracyjnej.

            • 0 0

  • trójmiejska skm = porażka (3)

    pod względem jakości składów jak i godzin odjazdów i awaryjności. Właśnie sezon awarii przed nami drodzy Gdańszczanie. W końcu śnieg napada na kable i kilka razy w miesiącu czeka nas zerwanie trakcji.

    • 79 7

    • A ja przymierzam się do rezygnacji z samochodu przez zimę na rzecz SKMki... (1)

      Codzienne odśnieżanie samochodu i stanie w korkach jest bez sensu, więc postanowiłem przez zimę do pracy dojeżdżać SKMką.. mam nadzieję, że to rozsądna decyzja, choć czytając opinie jestem trochę przerażony

      • 8 4

      • oj naiwny naiwny

        Jak dziecko we mgle

        • 6 1

    • spocianie i gdynianie juz nie?

      • 0 0

  • Gie owinięte w kolorowy papierek... (20)

    nadal gó...em będzie. Nowe kupować, a nie reanimować stary złom!

    • 82 6

    • (19)

      Z tego co pamiętam modernizacja jest jakieś 3-4 razy tańsza od zakupu nowego. Jest ograniczona suma pieniędzy. Jeżeli wykorzysta się ją na zakup nowych to po prostu będzie mniej nowych składów niż mogło być za tą sumę zmodernizowanych starych. Starych nie da się używać dalej bo kończy im się termin rewizji. Tak więc jeżeli za tą sumę pieniędzy kupi się 5 nowych składów zamiast zmodernizować 20 to znaczy że z torów zniknie 15 składów.

      Za mały tłok jest w SKM?

      • 6 13

      • TO zamiast 2 przedziałów (wózków) niech dadzą ze 3-5

        • 2 1

      • jak to jest ograniczona suma pieniedzy? (2)

        na kredyt niech wezma, jakos zkm stac na nowe autobusy i tramwaje.

        • 9 5

        • (1)

          Hehe, jasne na kredyt. Bo kredyt to taki wodopój z którego można wybierać, wybierać, wybierać... Nie zapominaj że kredyt to się spłaca wraz z odsetkami. Zgadnij kto realnie za to płaci?

          • 5 5

          • Swoje przez lata nachapali to niech kupia jakos na zachodzi potrafia wymieniac cale sklady na nowe, trzeba oszczedzasc a nie krasc to bedzie

            • 0 0

      • tańszy? leming Pendolino najdroższe zmozliwych ale kupili niepytali o zgode!! (5)

        Dziurawy stadion nikomu niepotrzebny nie pytali o zgdoe ale miliardy wydali teraz stoi i świeci pustkami!!nikomu niepotrzebny.Auta służbowe dla urzędasów szybko wymieniają na nowe nie naprawiają i koniecznie dopłacają za luksusowe wersje!!Z SKM korzystają co dziennie tysiace ludzi i tak dlatego powinny byc nowe składy bo to dla nas wszystkich i z naszych podatków!!

        • 5 2

        • Pendolino kupiła spółka Intercity. (4)

          Która nie jest deficytowa.

          • 1 2

          • którą nadzoruje i podejmuje takie decyzje minister Sławomir - pożycz zegarek - Nowak (1)

            • 3 1

            • No, skoro tak...

              ...jeżeli Intercity nadzoruje Nowak, i Intercity nie jest deficytowa, to świadczyłoby o Nowaku akurat pozytywnie.

              • 0 0

          • leming cała kolej jest państwowa a podział na spóleczki słuzy tylko temu by winnego nie znaleśc (1)

            i kase podatnika wyprowadzac na spóleczkach PKP robi sie kokosy idace w miliardy!A jak przyjdzie co do czego to winnego niema bo mówia tory nie nasze my mamy pociagi albo to nienasza wina to tamtej spólki i tak pinponga odbijaja az temat zamiotą pod dywan .Skoro tego nie wiesz to znaczy ze lemingiem jestes!!

            • 1 1

            • Bardzo dobrze, że sa oddzielne spółki.

              I bbardzo źle, że reforme przerwano w połowie i one nie sa całkowicie prywatne. No może poza PLK.

              Dopiero po tych zmianach zaczęto zamawiać szynobusy na lokalne linie, dopiero po tych zmianach utrzymywanie niektórych linii lokalnych nabrało sensu ekonomicznego. Dopiero po tej zmianie polski przewoźnik towarowy PKP Cargo stał się drugim pod względem wielkości w Europie.

              Bo wczesniej - o czym wszyscy udają, że zapomnieli - wielkiemu państwowemu PKP nie opłacało się zupełnie NIC i jedyne co w PKP rosło to siła związków zawodowych.

              • 0 0

      • podobno na transport kolejowy jest duzo kasy z Unii (1)

        nie mozna sie o nia postarac?

        • 7 0

        • a skąd wiesz, że te modernizacje to nie jest własnie korzyść..

          ...z unijnej kasy?

          • 0 0

      • lepiej kupić 5 nowych, niż reanimować te złomowiska (6)

        • 3 0

        • (4)

          A zdajesz sobie sprawę że jak kupisz 5 nowych zamiast "reanimować" 21 tamtych to będzie o 16 mniej składów jeździło?

          • 0 3

          • (3)

            DArek a Ty wolałbyś kupić 25 letnią szpachlowaną (o przepraszam "modernizowaną") Jettą czy innym Kadetem za 1/3 ceny nowego Golfa lub Astry czy jednak uznałbyś, że 20-25 tyś złoty za starego trupa to jednak za dużo (mimo, że silnik miałby nowy wstawiony)

            • 3 0

            • To nowa Jetta, albo Astra... (1)

              ... kosztuje 20 - 25 tysięcy złotych?

              Idiotyczne porównywanie samochodów osobowych do pociągów. Kiedy do was dotrze, że żywot samochodu osobowego jest kilkakrotnie krótszy od zywota wagonu a modernizacje starych wagonów to oczywiste działanie na całym świecie? W Berlini przedwojenne składy S-Bahn miały w momencie wycofania z ruchu 70 lat! I oczywiscie w tym czasie były modernizowane.

              • 2 1

              • Czytać nie umiemy

                Nowy Golf czy Atra to wydatek około 60-75 tyś. 1/3 tej kwoty to 20-25 tyś. Nikt o zdrowych zmysłach nie wyda 25 tyś na starego golfa - co prawda odmalowanego i z nowym silnikiem, ale jednak bez klimy, poduszek powietrznych, esp, napinaczy pasów, stref kontrolowanego zgniotu i innych wynalazków, które w miedzy czasie na świecie się pojawiły.
                Rozumiem, że pociągi żyją dłużej, ale zastanówmy się dlaczego modernizacja jest 3 krotnie tańsza niż zakup nowego taboru. SKM wciska nam teksty, że wymienione zostanie w ramach modernizacji praktycznie wszystko: buda, wyposażenie, układa napędowy, itd. Zostanie praktycznie sama rama ze starego składu. Jeżeli się jednak zastanowisz to zaświeci Ci się czerwona lampka: czy to możliwe, że rama wraz z niektórymi elementami podwozia kosztuje 2/3 ceny nowego składu? Otóż nie. W ramach modernizacji otrzymasz przestarzałe kontsrukcyjnie podzespoły nie mające nic wspólnego z nowymi rozwiązaniami które poprawiają bezpieczeństwo, komfort i ekonomiczność w eksploatacji.
                Powiem inaczej: zamiast najnowszego modelu Astry czy Golfa SKM kupuje Tate z Indii i wmawia nam, że tak jest lepiej bo zamiast 1 Golfa można kupić 3 Taty.

                • 2 2

            • Po pierwsze nie można porównywać pociągu z samochodem ponieważ pociąg ma o wiele dłuższy czas użytkowania niż samochód. W Niemczech jeszcze niedawno jeździły składy z lat 40.

              Po drugie inna jest relacja cenowa. Jeżeli mam starego grata i mogę go odnowić za 5 tysięcy które mam, albo kupić nowy za 20 tysięcy których nie mam to wybór jest oczywisty.

              • 1 1

        • Kurna to my podatnicy placimy za wszysko !!I chcemy miec nowe sklady!!

          I niech nie pierdzieli głupot ze bilety wzrosną bo nie wzrosną!!Za koszt jednego stadionu dziurawego można było wymienić wszystkie składy na nowe!!I tylko leming moze pierdzielic takie głupoty bo stadion ,pkp wszystko z naszych podatków jest!!Na pendolino nikomu niepotrzebne to kase wydali mimo ze wiedzieli ze bedzie jak ze stadionami i bedzie puste bedzie trzeba do niego doplacac! SKM to transport Publiczny trójmiasta i władze miasta maja naniego najwiekszy wpływ!!

          • 3 0

  • Żenada (1)

    Mają 14 dni na wydanie decyzji, a oni mówią, że ze względu na dużą ilość pracy wydadzą po 3 m-cach !!! I nic sobie z tego nie robią, urzędasy cholerne ! Trzeba chyba jeszcze ich więcej zatrudnić ! Paranoja ! Oczywiście żadnych konsekwencji, w końcu to urzędas !!!

    • 76 7

    • Zaraz tam żenada

      Jack, czy bierzesz pod uwagę różne okoliczności niewydania tej decyzji? Na jej "opóźnienie" mogło złożyć się kilka innych przyczyn i okoliczności, które niekoniecznie muszą być winą "urzędasów cholernych".Jeżeli nie dostarczono wszystkich dokumentów niezbędnych do wydania decyzji to cóż się dziwić,że się to wszystko opóźnia(jak chcesz otrzymać pozwolenie na budowę domu to musisz mieć projekt i kupę innych uzgodnień,aby dokument został Ci wydany) Jak to mówią "Ignorantia legis non excusat", a zaraz potem "Ignorantia legis non exculpat"

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane