• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedy na dobre ruszy budowa przystanków PKM w Gdyni?

Michał Brancewicz
7 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Przygotowany teren pod budowę przystanku PKM Gdynia Stadion. Wcześniej w tym miejscu rosły drzewa i krzaki.
  • Prace przygotowawcze polegające na zdemontowaniu fragmentu toru 102 na linii kolejowej 201, przy której powstaną przystanki PKM.

Trwają przygotowania terenu pod budowę dwóch gdyńskich przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Jeszcze w tym, a najpóźniej na początku przyszłego tygodnia znany będzie harmonogram prac. Jest szansa, że pierwsi pasażerowie skorzystają z peronów PKM w Karwinach zobacz na mapie Gdyni i w okolicach miejskiego stadionu zobacz na mapie Gdyni latem przyszłego roku.



Czy powstanie przystanków PKM w Gdyni wpłynie na wzrot liczby pasażerów na tym odcinku?

Za budowę obu przystanków odpowiada konsorcjum firm Budimex i Ferrovial Agroman, za co zainkasuje 25,5 mln zł. Ta sama para wykonawców zrealizowała całą 18-kilometrową linię PKM z Wrzeszcza do Osowy.

Umowa podpisana została pod koniec września, ale roboty na poważnie dopiero ruszą.

- Szczegółowy harmonogram powinien być gotowy w ciągu kilku dni, najpóźniej na początku przyszłego tygodnia - zapowiada Tomasz Konopacki, rzecznik spółki Pomorska Kolej Metropolitalna.
Do tej pory prace przygotowawcze, polegające m.in. na wycince drzew i krzewów, prowadzone były w okolicach przystanku PKM Stadion. W tym miejscu rozpoczął się również demontaż fragmentu toru 102 na linii kolejowej 201 Gdynia-Kościerzyna. Z kolei prace związane z wycinką zieleni przeniosły się w pobliże Karwin.

Na zlokalizowanym w wąwozie przystanku Gdynia Karwiny, zaplanowana jest budowa kładki o długości 23,5 m, umożliwiającej przejście pomiędzy peronami. Natomiast na przystanku Gdynia Stadion, w istniejącym już nasypie kolejowym, powstanie tunel o długości 13,4 m i szerokości 6,2 m, którym pasażerowie będą mogli przejść z jednego peronu na drugi.

  • Tak zmieni się okolica po wybudowaniu przystanku PKM Karwiny.
  • Tak zmieni się okolica po wybudowaniu przystanku PKM Gdynia Stadion.
Budowa przystanków wymagać będzie zamknięcia na przemian jednego lub drugiego toru linii 201 na odcinku między Osową a Gdynią Główną. Według wstępnych założeń, przez cały czas trwania robót nie powinno dojść do całkowitego zamknięcia szlaku.

Dlatego w nowym rozkładzie obowiązującym od listopada zmniejszoną liczbę kursów.

Zobacz też: Tak wygląda rozkład PKM od listopada

Jednym z najbardziej skomplikowanych elementów całej inwestycji będzie tzw. splot torowy, czyli tor w torze, składający się w sumie z czterech szyn. Powstanie on na wysokości przystanku w Karwinach, który został zaprojektowany na łuku. Dzięki temu rozwiązaniu ponadgabarytowe ładunki z portu będą mogły przejechać tamtędy w bezpiecznej odległości, za to pociągi pasażerskie zatrzymają się blisko krawędzi peronu.

To niecodzienne rozwiązanie kosztować będzie ok. 2,5 mln zł. Koszty splotu pokryją Polskie Linie Kolejowe.

- Budowa przystanków oraz niezbędnej infrastruktury torowej potrwa do końca lipca przyszłego roku. Potem rozpoczną się odbiory - mówi Konopacki.
Jest zatem szansa, że pierwsi pasażerowie skorzystają z nowych peronów jeszcze latem.

Kilka miesięcy później poznamy projekt węzła przesiadkowego w sąsiedztwie przystanku PKM Gdynia Karwiny. Za 6,9 mln zł przygotowuje go firma Transprojekt Gdański.

Jednym z elementów inwestycji będzie budowa wielopoziomowego parkingu dla samochodów z minimum 250 miejscami dla pasażerów i 160 w ramach parkingu osiedlowego. Oprócz parkingów, powstanie także pętla autobusowo-trolejbusowa, buspasy oraz zostaną poszerzone ulice.

Opinie (130) 3 zablokowane

  • Miliard dotacji wydała PO rzadzaca wojewódzka kasa w Gdansku (11)

    Zbudowali w Gdansku 10 przystanków , tory, a teraz się dziwią, że bez przystanków w Gdyni trzeba 50 mln co roku doplacac. I tylko 2 mln pasażerów zamiast o bardzo iecyeanych 5 mln

    Ekonomia wg Struka i Bydynia - miliardy dla Gdańska, ochlapy dla reszty Pomorza

    • 91 136

    • Minusujecie lemingi? (5)

      To w waszym interesie jest aby przy Kielnienskiej w Osowej i w dzielnicsch mieszkalnych Gdyni były przystanki

      Bez tego kursow będzie za mało i nie o kazdej porze.
      Minusujcie lemingi niekumajace

      • 25 44

      • Akurat nie (4)

        W interesie jest aby było więcej kursów z Kościerzyny, Kartuz i z innych miejscowości w woj Pomorskim, bo to one mogą głównie zrobić większy potok ludzi w PKM niż Gdynia. Trójmiasto ma inne połączenie i jest nią SKM.

        Dla PKM to w Gdyni przydałaby się rozbudowa o przystanki w kierunku Oksywia, bo PKM musi zachęcić zupełnie nowe rejony do korzystania z kolei.
        W samym Gdańsku połączenie z Nowym Portem, bo to byłoby dużo lepsze niże połączenie Nowy Port Gdańsk Główny (mała przebudowa torów przy Politechnice i można ruszać)

        • 21 5

        • Połączenie SKM Nowy Port - Śródmieście (3)

          Śmiechu warte! W bodajże 2002 roku zawiesili to połączenie z powodu niezadowalającej frekwencji!

          W 2002r Nowy Port miał 20% więcej mieszkańców i o wiele, wiele mniej ludzi posiadało auta. Mimo wszystko się nie opłacało. Ktoś pewnie rzuciłby argument o nowym ogromnym osiedlu w Letniewie, które ma powstać. 90% rodzin, które kupi tam mieszkanie przy cenach 6000-7000zł/m2 zapewne będzie posiadało auto, bo teraz takie czasy, stać cię to z miejsca kupujesz.

          Kolejna zniechęcająca rzecz do korzystania na tej trasie - brak wspólnego biletu. Osoby, które korzystałyby z tej trasy zapewne na codzień by też korzystała z ZTMu.
          15minutowa podróż na trasie Nowy Port - Śródmieście nie będzie nawet konkurencyjna w stosunku do 20-23 minutowej jazdy tramwajem przez Marynarki Polskiej i Jana z Kolna.

          • 8 3

          • Ok napisałem nie konkretnie

            Połączenie Gdańsk - Nowy Port z powodu zbyt krótkiej trasy nie ma żadnego sensu.
            Jak dla mnie to właśnie PKM powinno zawijać do Nowego Portu stąd przebudowa stacji przy Politechnice. Czemu ?
            Nowy Port uzyskałby połączenie z Lotniskiem, zagłębiem przemysłowym w okolicach ulicy budowlanej, Kartuzami i Kościerzyną. To połączenie działałoby w dwie strony, bo kierunek Nowy Port to nie tylko dzielnica mieszkalna, ale też Stadion, nowe zagłębie biurowe i przemysłowe, a także sam Port. A najważniejsze te połączenie nie byłoby konkurencją dla ZTM.

            Kolej opłacalna jest na długich trasach, a nie tak krótkich jak Gdańsk - Nowy Port.

            Ew. można się pokusić o połączenie Tczew - Nowy Port, bo jest to także długa trasa i mogłaby dowozić pracowników do firm z tamtych okolic i byłaby alternatywą dla aut, które teraz mocno obciążają tunel.

            • 5 2

          • Letnicy (1)

            nie istnieje dzielnica "Letniewo" w Gdansku

            • 3 4

            • potocznie zawsze sie mowilo Letniewo. tak jak na Piecki-Migowo, Morena.

              • 2 0

    • prawda boli co? (1)

      szczurek i jego ekipa są tak nieudolni, że woleli wywalić 100 baniek w lotnisko które nigdy nie powstanie i biadolić na swój zły los. Budynia nie kocham, ale rząd się zmienił i co? O kurcze..! Niesamowite - w Gdańsku dalej budują, a w Gdyni dalej dziura inwestycyjna. Tylko jak tu teraz na Gdańsk zwalić winę....

      • 49 14

      • przeciez to

        kochanka durna vel 36 kont gdyński, przyszły misiewicz.
        Bredzi w podobnym stylu na innych forach, albo bierze kase z
        z pisu lub czeka na fuche w enerdze za "zasługi"

        • 15 5

    • Gdańsk jest liderem regionu. (1)

      Oczywiście są debile w Gdyni (a jest ich nie mało) co myślą, że Gdynia jest "liderem regionu". Wyprane móżdżki propagandą szczurkową nie są w stanie pojąć, że do Gdańska jest im bardzo bardzo bardzo daleko. To, że w Gdyni powstają przystanki PKM jest jedynie zasługą tego, że Gdynia jest obok Gdańska, podobnie jak SKM. Gdyby nie bliskość Gdańska nie byłoby w Gdyni ani PKM ani SKM.

      • 19 19

      • Hahahaha, "nie mało". Co 30% na maturze z polskiego było?

        Tak to jest, jak ludzie zabierają się za komentowanie bez podstawowej wiedzy.

        • 3 3

    • naucz się pisać PISiaku

      • 1 1

  • (6)

    wow..
    Ale skok cywilizacyjny dla Gdyni... i to inwestycja infrastrukturalna, oczywiscie z przypadku i "fuksem"

    • 54 23

    • (2)

      Te przystanki pewnie powstaną tak jak lotnisko w Gdyni hahahaha ;D

      • 9 15

      • (1)

        raczej powstaną... na szczęście to nie inwestycja gdyńska

        • 18 6

        • 10 przystanków w Gdańsku to też nie inwestycje gdańskie.

          • 1 0

    • po co te złosliwości? Raźniej ci znosic "dobra zmianę"?

      • 1 2

    • Gdynia tę trasę miała zanim Gdańsk o niej zaczął myśleć.

      po prostu Tuska zabrał całą pomorską kasę do Gdańska, a gdy Gdynia chciała jeszcze coś zbudować za swoje, to popędził jak kot z pęcherzem do Komisji Europejskiej, aby czym prędzej zablokować.

      • 3 2

    • tak bez Gdyni

      ten cały Gdańsk nigdy nie załatał by dziur w jezdniach nawet na 1 sezon, żenada

      • 0 0

  • Nigdy, bo pkm prędzej przestanie działać haha

    • 22 52

  • PKM (4)

    Proszę o więcej połączeń. Kiedy to die zmieni. I najważniejsze dlaczego ostatnia kolejka z lotniska w stronę Gdańska jedzie o 22:30? A co dalej ani PKM ani autobusu. Brawo.

    • 94 4

    • Bo najważniejszy jest ten budynek w Matarni

      Tam biura i stołki dyrektorów za wielokrotność średniej krajowej.

      A pociągi? Hu kers?

      • 24 4

    • (1)

      Już były pociągi po 22:30 i woziły powietrze. Jak chcesz jeździć po nocy na lotnisko to masz autobus N3 z Gdańska. Jak zwykle gorzej z Gdynią, stamtąd w nocy nie jeździ nic, natomiast w dzień kiedy są PKM-ki to są bezsensownie dublowane przez 4A.

      • 3 10

      • Dublowane? Przez kilka autobusów na cały dzień?

        • 11 2

    • Za mało połączeń, brak taktu

      Brak wspólnego biletu, zły dojazd do PKM, brak parkingów - bez tego nie będzie dobrze. Wrzeszcz - brak informacji.

      • 3 0

  • peron (6)

    No to jest bardzo mądre.Będą budowali nowy przystanek na karwinach jak zaraz obok jest stary który można tylko wyremontować. Brawo

    • 30 58

    • "tylko wyremontować" (2)

      Zabrakło: "my ze szwagrem...." hehe

      • 24 5

      • Przecież to co drugi to "budowlaniec" i planista...
        W końcu ze szwagrem rzucił panele po 19.99zł/m2 w salonie.

        • 5 3

      • i zabrakło, że zrobią to za 1/10 ceny rynkowej.

        • 1 0

    • (2)

      Te, panie planista- po pierwsze, przystanek jest w Wielkim Kacku- piechotą jakieś co najmniej 6 minut od drogi, po drugie i najważniejsze- żeby przyciągnąć ludzi do transportu zbiorowego, a o to chodzi, musi być przesiadkowość i synchron tzw. door-to-door. Wysiadasz z skmki, wchodzisz po schodach i do autobusu, a nie że idziesz ze starego peronu kolejne kilkaset metrów...i nie ma czego tam remontować, bo peron już tam nie istnieje. Tylko budynek dworca

      • 24 6

      • (1)

        Fajnie wygląda to przyciąganie jazda dwa przystanki od hali trwa obecnie popołudniu godzinkę półtorej piechotą szybciej ze dwa razy się obróci

        • 3 2

        • dlatego nalezy stawiac na komunikacje niezalezna od korkow na drogach

          • 7 0

  • Niektórzy z komentujących albo są krótkowzroczni albo mają życiowy ból d* (11)

    Waszych wypocin nie da się po prostu czytać, bo trzeba być zupełnym ignorantem, żeby nie widzieć potencjału PKM. Inna kwestia czy aby nie za wcześnie to wszystko ruszyło do użytku publicznego.

    • 72 15

    • (2)

      a kiedy miało ruszyc? za 5 lat?

      • 9 3

      • Wtedy kiedy byłaby lepiej zorganizowana, przemyślana i przygotowana. I myślę, że nie potrzeba na to 5 lat. (1)

        A wygląda to niestety trochę tak, że puścili coś na hura, a teraz dorabiają resztę, żeby się trzymało.

        • 6 7

        • Ale miliard wydali

          To ile PO musi jeszcze wydać aby się kulało?

          SKM wozi 40 mln rocznie
          PKM wozi 2 mln rocznie

          Widać róznicę?

          • 0 5

    • Potencjał jest ale nic poza tym. (5)

      PKM MUSI być ogarnięta a nie jest. Losowy tor odjazdu z Wrzeszcza. Brak informacji. Brak taktu wykonywanych kursów. Jak ktokolwiek ma z tego korzystać skoro PKM broni się przed pasażerem jak może. Absolutnie nic w PKM nie zostało zrobione dla wygody pasażera. Całe funkcjonowanie opiera się o zasadę "Zrobimy tak jak nam wygodnie". dla urzędników to po prostu "kolejny kłopot" traktowany jak traktowany "bo trzeba", a nie "bo tak będzie najlepiej".

      • 19 1

      • Dokładnie o to mi chodziło.

        • 6 1

      • wszystko, co napisales jest wzglednie latwe do poprawienia (2)

        Wzglednie, bo bewzglednie najtrudniej bylo wybudowac nowa linie kolejowo. To sie nie stalo w Polsce od lat '80.

        Te "upsy", o ktorych piszesz sa zalosne, ale to naprawde nie jest katastrofa. Mozna to szybko poprawic chocby juz istniejacymi ludzmi. Po prostu oglaszac na PKP Wrzeszcz, z ktorego toru odjedzie najblizsza PKM (albo zatrudnic czlowieka - chocby na godizny szczytu, ktory informowalby o tym).

        • 2 1

        • Ogłaszać / zatrudnić człowieka?

          Co to za systemy? Zanim w Gdańsku Głównym zrobiono (praktycznie) jeden peron dla wszystkich kolejek to przez laata kolejki odjeżdżały z trzech peronów i nie było z tym problemów. Naprawde nie trzeba kombinować tylko zrobic to co się sprawdziło. W tunelu przy wejsciach na perony były migające lampy które wskazywały z jakiego peronu odjedzie najbliższa kolejka. dodatkowo na peronie 3 (który teraz jest 4.) była tablica na której podświetlony był numer odpowiedniego peronu. To jest tak banalne, że aż boli a było skuteczne przez lata. W czasie remontu zmieniono chyba te lampy na świecące "strzałki" ale one nadal sa w tunelu. (zresztą te stare lampy też miały strzałki namalowane na sobie).

          • 4 0

        • Owszem, można to szybko naprawić

          ale od roku nie jest naprawione.
          Nie dalej jak wczoraj moja żona opuściła jedną PKM we Wrzeszczu, bo stały 2 i nie wiadomo było która odjeżdża pierwsza.

          • 4 0

      • Zgadzam się w stu procentach

        PKM to nieogarnięty twór który ponoć w ogóle nie jest PKMką a SKM

        • 0 0

    • Potencjał całe dwa wagony

      • 0 3

    • "potencjału" i prowizorki

      bo właśnie prowizorką jest ten "zrównoważony transport" tej wiejskiej metropolii...

      • 0 3

  • Zero polaczen w godzinach szczytu.

    Dla kogo jest ten rozklad jazdy? Dla urzednikow??

    • 60 5

  • Przyjedzie? Nie, nie przyjedzie. (2)

    Jezdzi jak chce.
    Jesli moje auto raz by odpalalo, raz nie to bym z niego nie korzystal.

    Tak samo jest z PKM...

    • 42 5

    • (1)

      Ale przecież nikt nie zmusza Pana do wyboru gorszego środka transportu. Jeśli samochód jest lepszy nawet w godzinach szczytu na zakorkowanych ulicach to oczywiście proszę nim się poruszać...

      • 3 5

      • Szkoda, że zarządzających PKM nie można wymienić

        Jesteśmy zmuszeni z tymi z nadania Budynia się męczyć

        • 0 1

  • (3)

    Aby cała ta PKM miała sens trzeba ja pociągnąc aż do północnych dzielnic Gdyni (Obłuże, Oksywie). Tym samym odkorkuje Wiśniewskiego i Estakadę, co tam sie potrafi dziać widzieliśmy dzisiaj kiedy pół miasta stało w korku. No ale to trzeba myśleć przyszłościowo i raczej nie za Szczurescu który utylizuje kasę na niedziałające absurdy typu lotnisko.

    • 94 6

    • (1)

      To napisz wniosek do Waszego Prezydenta na którego wszyscy głosujecie...
      Ale według Was wszystko jest ok i idealne.
      Ale lepiej budować lotnisko i winą, że nie działa obarczyć Gdańsk

      • 15 3

      • Szczurek podobno ma inne priorytety

        • 8 0

    • Daj już spokój z tym lotniskiem.. ale fakt, pkm do górnego tarasu jest dobrym pomyslem!

      • 20 2

  • Przystanki na północy Gdyni! (12)

    Lepiej żeby włodarze tego miasta już teraz zabrali się za projektowanie PKM-ki dla północnych dzielnic Gdyni, to jest tragedia, że kilkadziesiąt tysięcy ludzi jest uzależniona od de facto jednej Estakady Kwiatkowskiego, która i tak już pęka w szwach, autobusy dzisiaj miały prawie 2 godziny opóźnienia! Szczurek nie dasz rady "dobujać" się tak do końca kadencji, bo jak tak dalej pójdzie to mieszkańcy Pogórza, Obłuża i Oksywia, wywiozą Cię z UM na taczkach.

    • 146 8

    • (1)

      Przestań...
      Maks Gdyni to załatanie dziur, a Ty o PKM na polnocy.

      • 24 1

      • Bez przesady. Z łataniem dziur też sobie słabo radzą

        • 16 0

    • Hehe

      • 1 0

    • taczka

      Ja tez tam bede-gdynianin z Karwin.

      • 12 0

    • to już jest na prawdę nudne te wasze psioczenie (5)

      • 0 23

      • (1)

        To zajmij się czymś ciekawszym skoro nasze komentarze Cię nudzą. Na pewno na Polsacie lecą jakieś ogłupiające seriale.

        • 12 0

        • Moze bedzie powtorka Sylwestra z Gdyni?

          • 13 0

      • (2)

        Nie przesadzaj, w tym mieście od bardzo dawna nie było tak źle, jak jest teraz! Od przynajmniej 2 lat, odnosi się wrażenie jakby tym miastem nikt nie rządził, inwestycji nie ma, a jak już są to wydają się chaotyczne i nikomu nie potrzebne. A co najgorsze, to Gdynia obecnie ginie komunikacyjnie, to straszne że w praktyce chyba nie ma dzielnicy do której dałoby się dojechał z centrum w godzinach szczytu bez korka, no może do Wzgórza. Zniszczono gdyńskie szkolnictwo średnie, przez bezsensowne reformy oszczędnościowe, zniszczono gdyński sport, ze stolicy koszykówki staliśmy się chłopcami do bicia na zapleczu ligi. O drogach rowerowych nie wspomnę, bo ciężko jest rozprawiać na temat czegoś, czego nie ma. Czy ktoś jeszcze pamiętam kiedy ostatnio w Gdyni zbudowano jakąś nową główną drogę? Chyba ostatnia była droga Różowa.

        • 25 0

        • (1)

          Różowa miała iść od Wielkopolskiej aż na Kolibki ale od tylu lat nic się nie da zrobić, odkorkować przejazdów kolejowych do hutniczej nie da się i jeszcze długie lata nic się w tym temacie nie zmieni drogi od obwodnicy do portu także nie da się bo jest za droga natomiast Gdynia ma dużo kasy na prowskie dyrdymały i kosztowne igrzyska idą pieniądze na bzdury typu fontanna na placu kaszubskim jakieś szklane domki betonują każdy cm zieleni w centrum, wprowadzają chaos dziwacznymi zmianami w ruchu drogowym typu jednokierunkowe Działki Leśne czy tempo 30 to jest udawanie że się coś robi

          • 23 0

          • Północ gdyni największym priorytetem !

            Północ gdyni powinna być obecnie największym priorytetem a co się dzieje ? szczur buduje fontanne na placu kaszubskim żeby ci co stoją tam już do estakady mogli sobie popatrzeć pięknie tryska woda ! i kolejne bezużyteczne stacje !
            PKM karwiny ? to na wielki kack już za daleko ? stadion ? 300 m od skm redłowo ?

            NO REWELACYJNA INWESTYCJA !

            • 1 0

    • ale po co?

      Jeździj w drugą stronę i będziesz miał luźniej!

      • 2 1

    • Brawo!!!

      Będzie więcej pasażerów to i będzie więcej połączeń. Zrobić jeszcze przy przystankach miejsce na rowery, ale nie 5-10, tylko z 30 z jakimś monitoringiem a jest szansa, że rozładuje to trochę korki. Ja bardzo chętnie zacznę korzystać.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane