• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedy ruszy budowa przystanków PKM w Gdyni?

Maciej Naskręt
30 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Wizualizacja przystanku PKM Gdynia Stadion.
  • Wizualizacja przystanku PKM Gdynia Stadion.
  • Wizualizacja przystanku PKM Gdynia Stadion.
  • Wizualizacja przystanku PKM Gdynia Karwiny.
  • Wizualizacja przystanku PKM Gdynia Karwiny.
  • Wizualizacja przystanku PKM Gdynia Karwiny.

Od 13 grudnia z Gdyni do Gdańska będą co 15-20 minut kursować pociągi PKM. Mieszkańcy słusznie zauważają, że bez otwarcia dodatkowych przystanków na Karwinach i przy stadionie przewoźnik nie ma co liczyć na zainteresowanie ofertą z ich strony. Sprawdzamy zatem, kiedy będą gotowe obiekty PKM w Gdyni.



Czy podobają ci się lokalizacje nowych przystanków?

Niedawno opisaliśmy postęp prac przy przebudowie peronów na stacji Osowa, a także planowane wokół niej modyfikacje. To pierwsza część zmian, jakie następują przy linii kolejowej nr 201 relacji Gdynia - Kościerzyna. Sęk w tym, że na podobne przemiany oczekują mieszkańcy zachodniej części Gdyni. Planowane są tam dwa przystanki. Pierwszy to PKM Gdynia Karwiny przy ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdańska, a drugi w rejonie ul. Sportowej zobacz na mapie Gdańska - PKM Gdynia Stadion.

Oczekiwania mieszkańców na realizację wspomnianych obiektów wzmaga też fakt, że szynobusy od 13 grudnia będą tam kursować regularnie co 15-20 minut (z Gdyni do Gdańska Wrzeszcz przez port lotniczy).

Na jakim etapie są prace nad przystankami?

Od kilku miesięcy inwestor - spółka PKM - ma już zarówno gotowe projekty budowlane obu przystanków, jak i pozwolenia na ich budowę. Od tego czasu trwały konsultacje projektów z PKP PLK - właścicielem linii kolejowej 201 Gdynia - Kościerzyna, przy której mają powstać te przystanki.

- W efekcie tych uzgodnień przygotowujemy obecnie dla spółki PKP PLK, która zarządza linią kolejową nr 201 - dodatkowy projekt przebudowy układu torowego na długości ok. 3 km - budowy tzw. splotu torowego pomiędzy planowanymi przystankami PKM Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Przykład splotu torowego na niemieckiej linii kolejowej. Przykład splotu torowego na niemieckiej linii kolejowej.
Co to jest splot torowy i dlaczego należy go zastosować?

- Najprościej mówiąc, splot torowy to dodatkowy tor w torze, który ma umożliwić przejazd pociągom ponadgabarytowym w bezpiecznej odległości od planowanych peronów o wysokości 76 cm - mówi Leszek Lewiński, zastępca dyrektora Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdyni.
Peron musi nie tylko umożliwiać transport towarów ponadgabarytowych, jaki odbywa się regularnie linią 201 do portu w Gdyni, ale także musi zostać dostosowany zgodnie z europejskimi normami TSI do potrzeb osób niepełnosprawnych - tak jak na wszystkich pozostałych przystankach PKM.

Gdyby nie zastosowano splotu torowego, wtedy perony musiałyby być na wysokości 30 cm, co utrudniłoby wsiadanie i wysiadanie z i do pociągu osobom niepełnosprawnym, ale umożliwiłoby przejazd pociągu ponadgabarytowego. Bez splotu, przy wysokości peronu 76 cm ponadnormatywny skład nie przejechałby.

Kilka dni temu taki transport przejeżdżał przez nowo budowany przystanek PKM Gdańsk Osowa, gdzie jest o wiele więcej miejsca niż w przypadku obu gdyńskich przystanków PKM, a minął nowy peron dosłownie o 2-3 cm, co pokazuje, jak wiele precyzji wymaga zaprojektowanie i wykonanie dwóch przystanków PKM w Gdyni.

- Tego rodzaju składy nie są rzadkością na trasie Gdynia - Kościerzyna. Po linii kolejowej nr 201 przynajmniej raz w tygodniu przejeżdża tego typu skład. Mieliśmy tygodnie, gdzie takie kursy odbywały się nawet dwa razy - wyjaśnia Leszek Lewiński.
Planowane przystanki na mapie Gdyni. Planowane przystanki na mapie Gdyni.
Kiedy ruszy budowa?

Spółka PKM planuje rozpocząć i zakończyć budowę przystanków w Gdyni w przyszłym roku. Władze przy tej okazji zawsze przypominają, że to jest i tak cztery lata przed pierwotnym terminem. Wszystkie bowiem dodatkowe przystanki PKM na linii 201 planowane były dopiero w drugim etapie projektu PKM do 2020 r.

- Termin ogłoszenia przetargu na budowę przystanków Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion i termin rozpoczęcia samej budowy zależy od terminu zatwierdzenia przygotowywanego obecnie projektu przebudowy torowiska i decyzji o jego realizacji przez PKP PLK - mówi Konopacki.
Na inwestycję - budowę splotu torowego - potrzeba 7 mln zł. Pieniądze mają pochodzić z budżetu państwa. Z racji tego, że doszło do zmiany na scenie politycznej, decyzja o przyznaniu pieniędzy odwleka się w czasie - powinna być znana do końca listopada, gdy powstanie nowy rząd.

- Planujemy jeden przetarg na budowę obu gdyńskich przystanków, a zatem będzie to jeden wykonawca - podkreśla Konopacki.
Nowe przystanki trafią w ręce kolejarzy z PKP PLK

PKM SA tylko wybuduje dodatkowe przystanki PKM na linii 201, które następnie zostaną przekazane do eksploatacji właścicielowi tej linii kolejowej - czyli PKP PLK.

W lutym 2015 r. Komisja Europejska zgodziła się na rozszerzenie realizowanego obecnie projektu PKM o dodatkowe przystanki na linii 201 (pierwotnie planowane w II etapie do 2020 r.), z terminem ich realizacji do końca 2016 r. Koszt budowy dwóch przystanków PKM na terenie Gdyni to niecałe 33 mln zł netto.

Warto na koniec przypomnieć, że całą infrastrukturę towarzyszącą przystankom PKM w Gdyni wybuduje miasto - mowa tu o węzłach przesiadkowych, dojściach i dojazdach. Nie ma natomiast praktycznie szans na rychłe powstanie dodatkowego peronu na przystanku Wzgórze św. Maksymiliana.

Miejsca

Opinie (214)

  • (21)

    Ciekawe kiedy rozpoczną się strajki pracowników PKM w obronie miejsc pracy. Za kilka lat sytuacja ekonomiczna tej firmy zacznie przypominać to co dzisiaj jest w kopalniach. Dzięki wam urzędasy bez wyobraźni.

    • 36 135

    • (16)

      Masz cos konkretnego do napisania to napisz a nie pitol.

      • 50 4

      • (13)

        Lubisz dopłacać w podatkach do firmy, która przynosi straty ze względu na brak zainteresowania jej ofertą? Tak się za kilka lat będzie działo z PKM bo została zorganizowana w sposób beznadziejny. Sprawdź co wożą składy PKM, oprócz powietrza oczywiście.

        • 13 43

        • (10)

          Masz jakies konkretne liczby czy dalej bedziesz pie*dolil trzy po trzy?

          • 28 7

          • jakie liczby? (7)

            Liczby pasażerów możesz zaokrąglić do 0 , a 0 razy cena biletu to jest 0. Tak więc fobrze napisał że praktycznie całe koszty utrzymania MISIA ponoszą podatnicy. O mega inwestycji nie mówiąc

            • 6 40

            • A widziałeś jakąkolwiek komunikację miejską, która na siebie zarabia?

              Wiesz ile dopłacasz do autobusów w Gdańsku/Gdyni* ? Ale pewnie najlepiej zaorać, a potem wydawać po 1 mld na jakieś tunele pod pachołkami czy inne obwodnice metropolii, bo auta się nie mieszczą..

              *niepotrzebne skreślić

              • 46 5

            • Na drogach też się nie zarabia, X razy 0 to wciąż 0. Po co je utrzymywać z naszych podatków?

              • 35 2

            • ...

              A ile zarabiają na siebie drogi w mieście?
              Bo na pewno generują ciągle koszty.
              Rozumiem, że idąc tym tokiem myślenia należy zamknąć wszystkie drogi?

              • 33 2

            • Bzdura! (3)

              Zapraszam do kursu 8:16 na Kiełpinku, kierunek Wrzeszcz
              PEŁNY!

              • 36 3

              • (2)

                inwestycja za miliard złotych i jeden skład na dobę pełny... jestem pełen uznania...

                • 6 36

              • Przestań narzekać po polsku

                Nie jeździsz codziennie, bo gdybyś jeździł, to byś wiedział, że to co piszesz to zwykła bujda. Jeździłem o różnych porach i prawie zawsze jechała całkiem spora grupa.

                • 8 2

              • Wiesz gamoniu,co to inwrstycja budowana w sposób perspektywiczny?

                Ona nie miała osiągnąć maksymalnej mocy na już,bo to byłoby pełne już,to za dekadę pękałoby w szwach! Ile to razy się ostrzega przed takimi januszami jak ty,ale ciągle jednak wyskakują...

                • 7 2

          • ty jako pracownik PKM mógłbyś nas oświecić liczbami (1)

            widać że się nudzisz tak więc mógłbyś się przejść do księgowości i napisać nam jak wyglądają konkretne liczby, ale wydaje się , że za kolorowo to nie wygląda.

            • 4 16

            • liczby

              Jakbyś się odrobinę wysilił to byś znalazł statystyki przewozów na trasie PKM za wrzesień, chyba nawet tutaj je podawano.

              • 1 1

        • (1)

          O kurczaki, we wtorek po południu jechałam PKMką na trasie Wrzeszcz-Osowa, potem ok. 23 wracałam. Okazuje się, że moja osoba i inni pasażerowie to powietrze.....dzięki;)

          • 34 4

          • Ja ostatnio jechalem Slowackiego o 23.43 i tez bylem jednym z 5 samochodow na calej trasie!

            Nalezy ja zamknac, bo przeciez generuje olbrzymie koszty, a nie jest uzywana cala dobe.

            Chocby zamknac wieczorem, jak mniejszy ruch.

            Tramwaje i autobusy tez nalezy zlikwidowac? Podpowiem - nie zarabiaja.

            • 27 1

      • Wy, pospolstwo, całujcie władze z gdańskiego platfusowego nadania po stopach (1)

        "Władze przy tej okazji zawsze przypominają, że to jest i tak cztery lata przed pierwotnym terminem. "

        • 5 26

        • mialo byc na Euro 2012 ;)

          • 1 3

    • Z racji tego, że doszło do zmiany na scenie politycznej, decyzja o przyznaniu pieniędzy odwleka się w czasie - powinna być (2)

      Tak, na pewno nowy rząd doceni, ze pomorskie (i zachodniopomorskie) głosowały na pomarańczowo.

      • 16 6

      • Sorry, ale odbyły się dopiero wybory. Nadal rządzi PO, a dopiero za miesiąc będzie rząd PIS. (1)

        Więc dlaczego rzecznik prasowy PKM mówi: "decyzja o przyznaniu pieniędzy odwleka się w czasie". Przecież PO może teraz przyznać te 7 mln i już, a nie sądzę, aby pan rzecznik PKM znał stanowisko przyszłego rządu PIS w tej sprawie. I skąd ta informacja o odwlekaniu czegoś? Przecież oni jeszcze nie rządzą, więc jak mogą coś odwlekać?
        Logika rzecznika pokrętna, ale nie ma się co dziwić. Każdy wie, że praca rzecznika to najbardziej niewdzięczna praca, trzeba ludziom wmawiać głupoty mimo że fakty mówią co innego.

        • 17 5

        • Nikt nie podpisze teraz już nic bo nie ma kto, po pierwsze się każdy z poprzedniej administracji pakuje, po drogie boi się ze za miesiąc Ziobro mu nasle szukających afery śledczych.

          • 1 0

    • Linia w trakcie rozruchu . Pociągi do Kartuz dosyć pełne . Z lotniska tez . Poza tym ciagle sa zmieniane rozkłady jazdy . Zeby odtrąbić klęske po dwóch miesiącach to trzeba byc debilem . Nastąpi wkrótce wysyp inwestycji przy nowych stacjach . Ludzie musza sie przyzwyczaić . Najlepszy przykład to stacja Gdańsk Śródmieście . Na początku puchy a teraz coraz pełniej .

      • 37 1

  • (24)

    Po co przystanki w Gdyni ? Przecież to jest kolej dla Gdanska . A Gdynia niech lepiej wyda pieniądze na dokończenie lotniska !

    • 38 230

    • Jak to ma byc kolej dla Gdanska to wystarczy zgłosić to do UE (3)

      I kolej nie pojedzie nigdy. Unia dala kasę na ten projekt patrząc pod kontem całego regionu. Jak będzie tylko dla Gdańska to będzie trzeba zwrócić pieniadze UE.

      • 52 9

      • pod kĄtem całego regionu

        • 18 2

      • Właśnie, o ile dobrze pamietam to (1)

        PKM miała prowadzić śladem zmodernizowanego szlaku i istniejących lecz mało wykorzystanych torów do Babich Dołów/ Oksywia , a nawet część przez b. fabrykę Farb, ale się to politycznie nie spodobało. POzostała sama nazwa PKM i unijna kasa jak wszystko w naszym regionie.

        • 11 6

        • jak pociagi mialy jezdzic do Gdyni, kiedy fizycznie nie dalo sie przejechac po remontowanych torach?

          poza tym, wszysko o czym piszecie, to byly kolejne etapy inwestycji.

          Nie dowiedza sie, nie maja pojecia, co sie dzieje, ale juz na pewno beda krytykowac - tak dla pewnosci...

          • 9 8

    • glupi i nudny juz jestes z takimi komentarzami (2)

      jak PiS, ktory do grobowej deski bedzie wypominal brzoze w Smolensku

      • 34 8

      • (1)

        I sztuczna mgłę,oraz dwa wybuchy na pokładzie samolotu

        • 18 1

        • i strzały do osób, które przeżyły....

          • 14 0

    • (4)

      Na lotnisko wydano 100mln złotych. Ma PKM w Gdańsku ponad 1 miliard. Odnoszę wrażenie, że obydwie "inwestycje" mają podobnie mizerny potencjał, ale nakłady jak widać były różne.

      • 22 23

      • i z takim komentarzem sie zgadzam

        ale glupek jeden z drugim pol swojego zycia beda trabic o tym byc moze nietrafionym lotnisku

        • 17 8

      • (2)

        No to może rozłożymy te nakłady na liczbę pasażerów ? 100 mln i 0 pasażerów oraz 800 mln i ... No właśnie pasazerowie są . Do tego unia wyłożyła 3/4 kosztu . Widzicie różnice durne śledzie ...

        • 15 18

        • minus za obrazanie innych (1)

          PKM jest inwestycja strategiczna dla regionu.

          Prosze oceniac, czy byla potrzebna za 5 lat. Prosze sobie za 20 lat wyobrazic Pomorze bez niej.

          I teraz do wszystkich maruderow - jak sie okaze za jakis czas, ze to niezwykle opozytywnie wplynelo na rozwoj Trojmiasta i Kaszub, to przyznacie, ze biadoliliscie od rzeczy?

          Jak sie okaze, ze to niewypal (co sie nie stanie), moge przyznac, ze sie mylilem.

          • 17 2

          • Jeżeli trójmiasto rozwinie się tak jak mówisz

            To przyda się drugie lotnisko. Czy nie? A wtedy PKM może wozić od lotniska do lotniska. Tak jak planowano

            • 0 1

    • Moja odpowiedż będzie adekwatna do zadanego pytania:
      - po co przystanki w Gdyni?
      - żeby głupi miał pytanie...

      • 24 3

    • (4)

      PKM miała prowadzić przez Pogórze do Kosakowa, ale "komuś" się to nie spodobało.

      • 14 13

      • no właśnie (2)

        też sobie to przypominam.
        Dlaczego zrezygnowano z tego projektu?

        • 5 6

        • (1)

          Marszałek województwa zrezygnował...

          • 2 1

          • Na szczęście bedzie nowy marszałek:)

            • 0 0

      • Ma ten prowadzic do Bytowa i Chojnic

        ale ignorancie, nie w pierwszym etapie. Pierwszy etap mial polaczyc Gdansk i Gdynie z lotniskiem i Kaszubami.

        • 8 5

    • Jak to ma być kolej dla Gdańska, to proszę zrezygnować z przymiotników "Pomorska" i "Metropolitalna" w nazwie.

      • 30 7

    • to jest kolej metropolitarna,a nie linia tramwajowa.

      • 9 1

    • (1)

      Terminal jest już dawno gotowy cymbałku. Tylko sitwa polityczna powiązana z władzami Gdańska blokuje cały projekt w obawie przed konkurentami.

      • 6 10

      • Ta sitwa to komisja europejska ? W takim razie Gdańsk to potęga ! A ty nawet nie jesteś cymbalkiem tylko kompletnym idiota albo masz schize i musisz sie leczyć ...

        • 6 4

    • nowy przystanek (1)

      przy Olkuskiej.Leczyckiej.z dojsciem do Witomina

      • 2 0

      • Wielokrotnie to proponowalem, tyle ze na wolnej lekko zalesionej dzialce Skarbu Panstwa

        Przy ul. Sandomierskiej na wysokosci zjazdu w dol do petli autobusowej linii 152, na luku linii kolejowej. Tam w Malym Kacku znajduje sie ok 100-200m pas lekko zachwaszczonej ale wolnej od zabudowy nieruchomosci, z bezposrednim i najkrotszym dojsciem do Witomina MPS.

        • 0 0

  • Gdzie przystanek Wzgorze sw. Maksymiliana ??? (16)

    To mial byc pierwszy zbudowany przystanek.w Gdyni.
    Jak to wszystko szybko sie zmienia w tym moim miescie.
    Jako mieszkaniec Sokolki, pracujacy w Rebiechowie w budynku zbajdujacym sie tuz obok przystanku, mialem zaczac korzystac z PKM. I bardzo sie z tego ucieszylem, gdyz czasy moich dojazdow autem do pracy wybitnie sie pokrywaja z trojmiejskimi zatorami.
    Jakiez bylo moje zdziwienie i zawod, gdy w rok pozniej bez zenady oznajmiono na portalu trojmiasto i w gazecie wyborczej, ze przystanek jednak nie powstanie.
    Ludzie, i co ja mam myslec o tej .........pip...... inwestycji.
    A teraz jeszcze to: Stadion i Karwiny za wieczne nigdy.
    Idzcie sie bujac z ta kolejka: Budyn, Szczurek, Beckham i wszyscy inni.
    To jest patologia logistyki, organizacji i polityki. Po prostu Klops, albo mis jak Kto woli.

    • 125 30

    • No nie płacz... (3)

      ...będziesz mógł się przesiąść koło Stadionu. Pojedziesz na Witominie prosto w Małokacką, a potem skręcasz w Olimpijską i jesteś na stacji. Proste. A peron ma być do końca 2016, bo takie są wymogi dofinansowania. Takie nigdy?

      • 27 7

      • Jak wyżej

        Gdynia Stadion jest ok. Będzie park&ride i możesz spokojnie dojechać do pracy :)

        • 10 9

      • Wlasnie, ze nie jest ok. Lokalizacja Stadionu jest kompletnie chybiona (1)

        Celem PKM jest wozic ludzi. Azeby wozic ludzi to trzeba sie zatrzymywac kolo ludzi, a nie w polu. Tam Nikt nie wsiadzie.

        Tutaj przy Stryjskiej i Malokackiej jest wezel autobusowy Redlowo, stadion pilkarski, centrum biznesowe (szklane domy), a takze jest blizej z buta do pobliskiego Malego Kacka.

        Tak byc powinno, a nie ponad 0,5km dalej. Dla Kogo ?

        • 13 3

        • Dokladnie. Przystanek powinien byc blizej ludzi, blizej glownej ulicy jak Malokacka.

          A co do Wzgorza ?
          Skoro sa takie problemy z lokalizacja przystanku w obu kierunkach, to zrobcie chociaz w jednym, tym mozliwym - do Gdanska. To juz bedzie polowa sukcesu i duza pomoc dla Wielu.

          • 2 1

    • no tak...

      Panicz mieszka w Sokółce i ciagle mu robią pod górkę. Jesteś drogi Paniczu najważniejszy, myślę,że miasto powinno wozić Cię helikopterem do fabryki

      • 27 17

    • to miał być raczej przystanek PKM Gdynia CH Rivera, nie Wzgórze (3)

      ale zmienia się właściciel galerii, który nie jest zainteresowany tematem

      • 20 3

      • (1)

        Kto będzie nowym właścicielem?

        • 2 2

        • spółdzielcy niemieccy

          a u nas upadają, natomiast u sąsiadów kupują w Polsce galerie :)))

          • 5 1

      • Gdynia C H Riviera Świętego Maksymiliana

        • 2 1

    • Nie wzgórze tylko stadion

      • 1 5

    • robia przystanki bez sensu. Na wzgorzu jest wezel wiec tam zrobic przystanek a nie jakis stadion bo kibole zdemolują PKM. (2)

      już od dawna wszyscy o to proszą a szczurek swoje. Co on - glupi jakiś? Ludzie wiedza czego chcą bo z tego korzystają. Poza tym można się latwo przesiąść. Tam przeciez rozwidlają się linie! Przecież to oczywiste, widać na mapie. Zrobcie wreszcie PKMkę bliżej ludzi a nie dalej od nich. Nie popelniajcie tego samego bledu co Gdansk.

      • 24 9

      • Goguś ini dodać to twojego pseudo:))a "szczurek swoje"

        a to nie wiedziałem, że tak wysoko cenisz Prezydenta Szczurka, któremu wg Ciebie Goguś podlegają służbowo (własnościowi na terenie m>Gdyni) PKP, PLK, PKM, SKM i z nimi powiązane nieruchomości:))

        Goguś jesteś niesamowity i powinieneś zostać gwiazdą tego portalu :))

        • 6 4

      • Na samym początku miała być stacja STADION

        • 0 1

    • Albo brednie z twojej strony

      Przystanek na Wzgorzu (a raczej "polperon") mial wybudowac inwestor Riviery. Jednak okazalo sie, ze zbudowanie tylko jednej krawedzi peronu powodowaloby wiele problemow logistycznych, a przebudowanie calosci, aby zapewnic dwie krawedzie bylo duzo drozsze.

      Dlatego zrezygnowano. Poczytaj drogi obywatelu, kto i na jakich zasadach mial to wybudowac. Potem miej pretensje skierowane we wlasciwym kierunku.

      • 7 3

    • i wyżej mamy odpowiedź

      skąd u nas tylu idiotów i "wierzących", a nie analizujących faktów. Chłopie co dyrektor a właściwie Zarządca CH"Riviera" z całym szacunkiem i wielkimi chęciami pomocowymi moze mówić o konstrukcjach transportu kolejowego i ich uwarunkowaniach ?

      Życzę powodzenia i idź sie chłopie bujać, ale właśnie Ty, bo to co piszesz można tylko w jakimś innym widzie odbierać:))

      • 2 3

    • Musi osczędzać na LODOWISKO ZA 12 MILIONÓW

      Musi osczędzać na LODOWISKO ZA 12 MILIONÓW, bo już mamy lotnisko w Kosakowie

      • 6 2

  • zamiast splotu - pełen trzeci tor (1)

    • 38 5

    • Ludzie polecieli w kosmos, drązą tunele w górach...

      a oni się spuszczają nad skomplikowaniem peronu...."a minął nowy peron dosłownie o 2-3 cm, co pokazuje, jak wiele precyzji wymaga zaprojektowanie i wykonanie dwóch przystanków PKM w Gdyni"... Pusty smiech ogarnia...normalnie fizyka kwantowa.... a przeciez o tych przystankach było wiadomo od początku projektu... chyba to nie jest zaskoczeniem?

      • 22 3

  • Pkm przypomina przy kazdej okazji ze 4 lata wczesniej... (7)

    A prawda jwst taka ze te przysranki mialy powstac rowno ze startem pkm! Dali ciala i wciskaja ludziom bzdury.

    • 89 18

    • ale to nie PKM (5)

      odcinek Osowa - Gdynia należy do PLK a nie PKM, a Gdyńskie przystanki miały być gotowe w drugim etapie zakończonym w 2020 r. Bedą szybciej...

      • 9 11

      • dokladnie

        nie wiedza, cos slyszeli, cos sasiad mowil, gdzies im sie kojarzy.

        Ale na wszelki wypadek ponarzekaja..

        • 6 6

      • Wlasnie nie! Wladze województwa oraz PKM zobowiązały się do ich wybudowania przez 1 wrzesnia 2015 roku! (2)

        I to zobowiązanie jest z 2013 roku! Bez tego PLK nie modernizowałaby stacji Kack z usunięciem peronów! PKM ma ponad dwuletnie opóźnienie, a głupi lud łyka jak pelikan, że niby miały być w 2020 roku.

        Prosze - nie znasz pism, deklaracji itd to nie wprowadzaj w błąd.

        • 13 3

        • Podaj prosze zrodlo

          • 5 2

        • z tego co pamiętam z początkowej fazy projektu do Gdyni centrum miały być w 2015 roku, a do Kosakowa przez Obłuże i Pogórze do 2020 roku.

          • 4 1

      • To akurat nieprawda. Gdyńskie przystanki od początku były planowane ze startem PKM.

        • 7 4

    • Nikt jakoś nie widzi że to pieprzone PKP PLK

      Na szczęście już nie pracuję. Ta sytuacja z PKP PLK,albo dokładniej z PKP jako żywo jest taka sama jak z PGNIG.Dorwali się goowniarze do firm państwowych, tworząc spółki ,społeczki tworzą sobie wygodne,dobrze płatne posadzki, nie znając się ani na kolei,ani w drugim przypadku na gazownictwie (nawiasem mówiąc gazownia tworzenie doprowadzili poniżej poziomu bezpieczeństwa i chyba potrzeba jakieś katastrofy z ofiarami smiertelnymi żeby coś się zmienilo)Wracając do tematu;w tym przypadku PKM nic nie jest winne,to PKP PLK odpowiada za opóźnienia. Gdyby nie ich opieszałość to na liniach Gdańsk do Gdyni przez Osowa i na linii Gdańsk przez Żukowo do Kartuz zamiast szynobusow kursowały składy elektryczne.Taki był zamysł ludzi z PKM
      ,s
      poleczki

      • 3 4

  • To jest miś gdyński na miarę naszych możliwości (8)

    ... my chcemy ale nie możemy. "Ciągle pracuje! Wszystkiego przypilnuje i jeszcze inni, niektórzy, wtykają mu szpilki. To nie ludzie to wilki! To mówiłem ja Jarząbek Wacław"

    • 59 25

    • (7)

      to jest miś nie gdyński a gdański i trochę wojewódzki...
      cała kasa poszła w słomianą gdańską infrastrukturę, Gdynia nie zyskała na tej inwestycji nic, więc proszę nie wprowadzać w błąd

      • 11 7

      • Gdansk dla tej inwestycji oddal tereny o wartosci ok 80-100mln zlotych (5)

        dodatkowo wybudowal infrastrukture dodatkowa (P&R, dojazdy do stacji). Dostosowal takze komunikacje miejska do oferty PKM, co w niektorych relacjach sporkalo sie z duza (sluszna) krytyka.

        Przypomnij mi prosze, co zrobila Gdynia? Ile pieniedzy dolozyla do inwestycji?

        • 11 7

        • Gdańsk chętnie oddaje i przekazuje"tylko czy swoje tereny"? (1)

          "Gdańsk dla tej inwestycji oddal tereny o wartosci ok 80-100mln" wcześniej robił zamiany tereny za mieszkania, Olivia Biznes Centrum za mieszkania komunalne, ..... jaki to ma związek z "prywatną Gdynia" ?? , której Adamowicz(nakazany przez wojewodę na rozjemcę) każe za Park Europy wypłacać drugi raz (pierwsze dostali właściciele za komuny)horrendalne odszkodowania.

          • 3 5

          • horrendalne 3,6 zl za metr?

            • 4 1

        • (2)

          Znowu to samo, odwracanie kota ogonem... Gdynia nic nie mogła dołożyć do inwestycji, bo w Gdynię nie inwestowano. A gdyby Gdańsk nie dał gruntów, inwestycja nie zostałaby w Gdańsku zrealizowana. Co to za argument?

          Po prostu inwestycję pod hasłem "metropolitarna" zrealizowano w jednym mieście. Podział na etapy jest sztuczny, bo nic nie stało na przeszkodzie, aby budować i w Gdyni (gdzie nie trzeba tak dużego wkładu ze strony miasta, bo nie ma potrzeby budowy linii od podstaw). Dzięki większej dopłacie z UE jest szansa na zrobienie w Gdyni "czegokolwiek", czyli konkretniej dwóch przystanków za 33 miliony złotych - co wobec 730 milionów w Gdańsku wygląda co najmniej skromnie. Oczywiście dobre i to, skoro "Etap 2" to bardzo niepewna przyszłość - jednak nie da się ukryć, że podział środków w ramach "metropolii" jest bardzo nierówny. Gdyby miasta finansowały to samodzielnie, nie ma o czym mówić - ale to inwestycja wojewódzka.

          Na marginesie - wobec braku przystanków kursy co 15-20 minut do/z Gdyni nie mają większego sensu. No chyba że chodzi o wydźwięk propagandowy, że to linia niby metropolitarna linia Gdynia - Gdańsk; ale w tym celu chyba te poranno-wieczorne kursy do i z myjni wystarczą?

          • 4 5

          • Co konkretnie w Gdyni chcialbys w ramach aktualnej inwestycji? (1)

            Konkrety. Czego w Gdyni bedzie brakowac po wybudowaniu stacji, o ktorych mowa w artykule? Oczywiscie procz peronu na Wzgorzu, bo to oczywiste.

            • 2 0

            • Przede wszystkim chciałbym (ale to już chciejstwo w czasie przeszłym), aby inwestycję prowadzono równolegle w obydwu miastach. W tej chwili w Gdańsku wszystko jest, w Gdyni nie ma nic; i obawiam się, że za chwilę zabraknie woli kontynuowania projektu i na Etapie nr 1 (w obecnym kształcie) wszystko się skończy.

              W listach intencyjnych mowa była o 8 stacjach w Gdańsku i 4 w Gdyni (bodajże Wzgórze, Stadion, Mały Kack-Witomino, Karwiny). Potem plany te podlegały redukcji w Gdyni a w Gdańsku rozszerzeniu. Obecnie mówi się o dwóch stacjach w Gdyni - tak naprawdę jednej nowej (Stadion) i jednej przesuniętej (Karwiny w miejsce Wielkiego Kacka). Fakt, że kluczowe są Karwiny, ale chciałbym powrotu do koncepcji czterech stacji, przy czym bardziej od stacji Fikakowo (o której sporo mówiono, ale wygląda wątpliwie) przydałby się chyba przystanek komunikujący Witomino (plany były, aczkolwiek to trudny temat - niemniej Witomino korkuje się bardzo mocno, więc warto ten temat rozważyć).Na dłuższą metę PKM mogłaby skomunikować Obłuże-Oksywie, co już rozważano. Droga Czerwona (czyli mini-OPAT) jest na poziomie listów intencyjnych, co kompletnie nic nie oznacza (pozytywnie opiniowany OPAT i tak przepadł), więc PKM to jedyna szansa, aby w możliwie krótkim czasie odciążyć Estakadę. Tory już są, a że gdy się chce, to można, udowodniła budowa PKM w Gdańsku - kompletną, całkowicie nową linię zbudowano przecież błyskawicznie. Kwestia Gdyni-Zachód to tak odległa przyszłość, że tematu nie warto poruszać.

              Kwestie samego kursowania PKM to już tematy wtórne - wiadomo, że trzeba je z czasem dopracować. Jednak wspólny bilet z SKM to sprawa oczywista - tak samo w Gdańsku jak i w Gdyni.

              A ogólniej - życzyłbym sobie jednakowego traktowania obydwu miast, skoro powstaje coś "metropolitarnego" i finansowanego przez województwo. Nie chodzi tylko o pieniądze - zresztą musiało więcej trafić do Gdańska, skoro tutaj buduje się od podstaw. Ale trudno nie odnieść wrażenia, że gdyński fragment PKM traktowany jest jako pod każdym względem drugorzędny; a realizacja budowy w Gdańsku bez udziału Gdyni nie byłaby możliwa. Na razie wygląda na to, że województwo sfinansowało kolej miejską w Gdańsku, którą usiłuje się sprzedać jako regionalną czy też właśnie "metropolitarną".

              • 3 2

      • co Ty dyskutujesz z de Billem

        on obejrzał film i nawet nie może a nawet nie potrafi go odpowiednio zinterpretować.

        Analiza porównawcza tych dwóch sytuacji ma się nijak, ponieważ Ponieważ sama nazwa mówi sama za siebie czyli jest to "gdański miś" dla niepoznaki i zaciemnienia obrazu, nazwany pomorskim tym samym wybiórczo odcięty od kultury oficjalnej i uzyskanego efektu humorystycznego. Do tego w całości utrzymany w konwencji quasi-humorystycznej, bo jak można porównywać pewną płaszczyznę porównawczą wybudowanych za 1 mld. zł. do drobnych dwóch najzwyklejszych przystanków za 33 mln zł w tym likwidacji już istniejącego ?
        Mało, wybudowanie z miejskich środków całej infrastruktury pomocniczej?

        Można to nazwać, gdyńską klęską pomorskiej władzy kolejowej :((

        • 5 5

  • Powiem wam tak... (2)

    Klątwa kościoła w Bręowie może i jest nierychliwa, ale nie spłowiała.
    Dopadnie was ona! Wkrótce!

    • 15 16

    • To fakt (1)

      Klątwa działa. Już raz kościół spłonął w 1999 roku. Oby nic innego się z nim nie stało, bo coś szczęścia tam brakuje, ino same klątwy...

      • 4 3

      • Duda do tego nie dopuści

        • 0 0

  • kiedy ktoś przyzna że PKM to kompletna klapa? (11)

    ... co było łatwe do przewidzenia. Zostały roztrwonione środki publiczne ale ktoś zarobił , ktoś objął stołki a my wszyscy dalej na to płacimy.
    często latam i zawsze patrzę na te śmieszne pociągi wielkości tramwaju które przyjeżdżają i odkeżdżają z lotniska prawie puste. Podobno przychody z biletów niepokrywają wynsgrodzenia pracowników , a gdzie koszty, eksploatacja itd

    • 37 101

    • (8)

      Podobno to slyszalem, ze lubisz mlodych chlopcow. Masz jakies konkretne liczby (miesiac po starcie kolei) to je podaj. Nie masz to wracaj do nauki.

      • 38 5

      • 5 pasażerów (7)

        Tyle średnio wsiada i wysiada na lotnisku. Czy 5 to konkretna liczba?

        • 13 27

        • (6)

          ?? Odbierałem znajomych późnym wieczorem (koło 23-ciej) z PKMki na przystanku Jasień na poligonie... wysiadło z kilkanaście osób, większość z torbami na kółkach - jak i moi znajomi. A to tylko jedne przystanek... co Ty p...sz?

          • 30 6

          • (1)

            Kilkanaście osób? Ta liczba może powalać tylko takiego prowincjusza jak ty

            • 4 22

            • a to jest tylko 1 przystanek!

              • 16 0

          • odbierać kogoś z przystanku Jasień? dobre (3)

            nie lepiej było od razu odebrać z lotniska?
            za bardzo nie rozumiem sens aby jechać PKM z lotniska na jasień, żeby ktoś nas stamtąd odbierał

            • 3 21

            • Bo mam do tego przystanku 800m, a do lotniska 5 km myślicielu?

              • 21 2

            • (1)

              Ale głupotą wali tu od niektórych. Bo po to jest przystanek kolei, która zatrzymuje się pod drzwiami lotniska żeby korzystać. Jeszcze zobaczycie jak to śmignie, niedowiarki. A porażka PKM w Gdyni to porażka... Gdyni ;-)

              • 13 8

              • jakbyś wiedział gdzie ta stacja jest to byś takich głupot nie pisał

                Stacja Jasień tak jak większość leży w środku niczego, a na pewno nie na Jasieniu, stąd też jak masz jechać do stacji 1 km zamiast 3 km do lotniska to tylko strata czasu i pieniędzy, chyba , że przejazd PKM traktowany jest jako atrakcja turystyczna

                • 6 8

    • Raz toto widziałem i zastanawiałem się, czemu to takie powolne i takie hałaśliwe.

      Takie pierwsze wrażenia.

      • 2 8

    • Pociągi po linii PKM kursują dwa miesiące, byłbym naprawdę ostrożny w ferowaniu takich wyroków, że to jest kompletna klapa. Ale ty pewnie oczekiwałbyś napełnienia 100% od pierwszego dnia kursowania, wówczas mógłbyś ponarzekać, że jest w nich tłok. Jakie to polskie, na wszystko narzekać. Najśmieszniejsze, że od narzekania nikt raczej nie robi się szczęśliwszy, raczej ma tylko gorszy humor.

      • 8 2

  • "13 grudnia z Gdyni do Gdańska będą co 15-20 minut kursować pociągi PKM Czytaj więcej na: (1)

    A czy od 14 grudnia będą również jeździły?

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została doprecyzowana.

    • 57 3

    • A czy 13 grudnia w Gdyni będzie stało ZOMO?

      • 7 3

  • Przystanki - moja propozycja (23)

    Proporcjonalność ilości przystanków Gdańsk - Gdynia zatrważająca
    w Gdańsku ponad 10(widać inwestycja Gdańska) w Gdyni 2-3...masakra
    moja propozycja przystanków:
    Wielki Kack Karwiny Mały Kack Stadion Gdynia Główna Oburze bardzo fajny węzeł przesiadkowy autobus PKM na ul. Maciejewicza) Lotnisko Kosakowo Mosty Rewa

    • 87 25

    • Proporcjonalnie do liczby mieszkańców... (4)

      skoro już powołałeś się na "proporcjonalność"....

      • 12 12

      • nierozumiem (1)

        niektóre przystanki w gdansku sa tak lipne ze wsiadaja tam tylko prtacownicy pkmki to dlaczego nioe mialyby powstac podobne w gdyni - 9 przystankow i bedzie ok

        • 7 19

        • podaj prosze, gdzie w Gdyni mialy by powstac?

          • 4 1

      • 10 przystanków / 450 tys. mieszkańców -> 5 przystanków / 250 tys. mieszkańców (1)

        maturę z matmy masz od Giertycha?

        • 7 2

        • Zakladam, ze w te 10 przystankow Gdanskich wliczasz

          Rebiechowo, Osowe oraz Wrzeszcz?

          To lekkie przeklamanie, bo Rebiechowo nie lezy na terenie Gdanska, a Osowa i Wrzeszcz juz istnialy.

          W Gdyni beda 3 przystanki, z czego 1 wczesniej istniejacy. Sadze, ze z biegiem czasu pojawi sie i 4 - na Wzgorzu.

          podaj prosze, gdzie mialyby jeszcze powstac?

          • 13 1

    • (3)

      Oburze? :|

      • 15 2

      • Oburze Centrum, nie znasz takiego przystanku? ;) (2)

        • 10 7

        • nie, nie znam. Znam przystanek Obłuże centrum.

          • 3 0

        • no takiego to nie znam, więc pozwól, że sie 'oburze'

          • 4 0

    • (4)

      co to jest Oburze ?!

      • 13 1

      • obłuże (2)

        może tak na temat a nie puszczasz spam i hejtujesz bez sensu
        wypowiedz się konkretnie

        • 8 11

        • ma rację (1)

          Stary człowiek i może to inna lektura niż stary człowiek i morze. :)

          • 13 0

          • Autorem pierwszej jest Braveran.

            • 0 0

      • stolica oburzonych

        • 9 2

    • Debilek (2)

      Pomysł trochę zanim coś napiszesz. Żeby były przystanki musza byc tory. A pomysłu przystanku na nigdy ( na szczęście) nie uruchomionym lotnisku Kosakowo nie skomentuje bo i tak nie zrozumiesz

      • 8 8

      • tory sa

        ty pomysl

        • 8 3

      • akurat na całej trasie, którą zaproponował są tory, ale z pewnością wymagają modernizacji i dodania drugiej nitki

        • 2 0

    • Za dużo (1)

      Tak duże zagęszczenie przystanków na tak krótkim odcinku będzie skutkowało bardzo długim czasem przejazdu. Mało kto będzie chciał jeździć wówczas PKMką, bo po prostu czasowo by się to nie opłacalo...

      • 10 1

      • dlatego wystarczyło pomyśleć o włączeniu Gdyni Zachód

        owszem drożej inwestycyjnie, bo trzeba by tory nowe kłaść, a nie tylko parę peronów dorobić na istniejącym, towarowym szlaku

        • 6 2

    • Powinny byc co najmniej 2 przystanki na Karwinach/Wielkim Kacki (3)

      Powinny byc co najmniej 2 przystanki na Karwinach/Wielkim Kacku i szybkie polaczenie z Gdanskiem Przymorze (Alchemia/Olivia Gate), wtedy nie byloby problemu z rentownoscia tej linii.

      • 5 0

      • Z Karwin (2)

        szybciej jest zjechać do Orłowa (gdyby był dalszy fragment rózowej) podjechac na Przymorze SKMką. Przez Osową, Wrzeszcz jest dłużej. I czestotliwosc gorsza

        • 1 1

        • czyli nie ma drogi rozowej, ktora mialaby przyspieszyc zjazd? (1)

          • 1 0

          • no przecież wolska w ruinie - co się dziwisz?

            PKM i Pendolino to zasługa upadłego brata i ugrupowania jego wielkiego brata.

            Historii wolski nie znasz, wstyd. Ale wezmą się i za ciebie, nieuku.

            • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane