• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowcy TIR-ów odcinają ABS, by zyskać czas. Potem wjeżdżają na obwodnicę

Maciej Naskręt
12 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Po każdej 4,5-godzinnej podróży kierowca musi sobie zrobić ok. 45-minutową przerwę. Po każdej 4,5-godzinnej podróży kierowca musi sobie zrobić ok. 45-minutową przerwę.

Kierujący ciężarówkami w Trójmieście potrafią wyłączyć system hamulcowy ABS, do którego podpięte są czujniki ruchu. W ten sposób chcą zyskać czas pracy zarejestrowany na tachografie - i szybciej przejechać zaplanowaną trasę. Mogą zasnąć, albo spowodować wypadek przez zmęczenie - ostrzegają inspektorzy transportu drogowego z Gdańska.



Jak długo możesz prowadzić pojazd bez przerwy?

Nie od dziś wiadomo, że kierowcy ciężarówek działają pod presją czasu - muszą dowieźć ładunek pod wskazany adres w określonym czasie. Przepisy od wielu lat nie zezwalają na ciągłe prowadzenie samochodu ciężarowego, które jest dopuszczalne w przypadku pojazdów osobowych.

Przypomnijmy więc, że dzienny czas kierowania pojazdem ciężarowym wynosi 10 godzin. Niezależnie od rodzaju pojazdu, kierowca zobowiązany jest do przymusowej przerwy po 4,5 godzinach ciągłej jazdy. Odpoczynek trwa 45 minut i może być rozłożony na dwie przerwy: 15 i 30 minut. W tygodniu można przejechać nie więcej niż 56 godz. za kierownicą auta.

Nad przestrzeganiem tych zasad czuwa inspekcja drogowa.

- W 2015 roku inspektorzy przeprowadzili ponad 10 tys. kontroli drogowych, w tym 375 w stosunku do przewoźników zagranicznych. W efekcie wydano 305 decyzji administracyjnych o nałożeniu kary, 1405 mandatów karnych z UTD i 985 mandatów karnych z ustawy prawo o ruchu drogowym, które zostały nałożone na kierowców - wyjaśnia Janusz Staniszewski z Wojewódzkiej Inspekcji Transportu Drogowego w Gdańsku
Niestety, czas to pieniądz i często przewoźnicy, tak jak i kierowcy, uciekają się do rozwiązań, które potęgują zagrożenie na drodze.

Czytaj też: Nawet 8 tys. zł kary za przewóz osób Uberem

Magnesy zgromadzone przez gdańskich inspektorów transportu. Magnesy zgromadzone przez gdańskich inspektorów transportu.
Magnesy sposobem na jazdę powyżej dozwolonego czasu

Każdy z pojazdów ciężarowych ma zamontowany tachograf. Urządzenie rejestruje czas pracy kierowcy i prędkość pojazdu. Kierujący umieją jednak, co jest nielegalne, zatrzymać wspomniane urządzenie udając, że stoją na postoju, a faktycznie przejeżdżając setki kilometrów.

Jedną z najpopularniejszych metod oszukania tachografu jest zwykły magnes. Sposób jest prosty ze względu na to, że potrzebny jest tylko magnes i wiedza, gdzie w skrzyni biegów zamontowany jest przetwornik. Montując magnes, zakłócają pracę wspomnianego przetwornika, co powoduje zatrzymanie przekazywania impulsów do tachografu.

Pomijamy tutaj fakt, że naprawa i kalibracja takiego przetwornika to wydatek nawet 1 tys. zł - prowadzenie pojazdu przez zmęczonego kierowcę może mieć jeszcze bardziej negatywne skutki.

Kierowcy wyłączają ABS i ESP

Teraz drugi przypadek, bardzo niebezpieczny także dla innych uczestników ruchu. Nowe samochody ciężarowe - wyprodukowane po 2012 r. - oprócz przetwornika w skrzyni, mają także drugie zabezpieczenie wysyłające dane do tachografu. To czujnik ruchu znajdujący się przy systemie ABS i ESP w kole. By go wyłączyć, kierowcy odłączają oba systemy - ABS i ESP.

W efekcie kierowca ciężarówki, w razie nagłego hamowania, nie jest w stanie ominąć przeszkody. Dlaczego? W pojeździe blokują się koła i pojazd jedzie prosto. Skutki stosowania tego rozwiązania mogą być tragiczne.

Zgodnie z zaleceniami, po każdych dwóch godzinach jazdy, kierowca powinien zrobić sobie 20 minut przerwy. Zgodnie z zaleceniami, po każdych dwóch godzinach jazdy, kierowca powinien zrobić sobie 20 minut przerwy.
Ciężarówka bez ABS po ul. Morskiej w Gdyni

Niedawno Inspektorzy Transportu Drogowego z Gdańska zatrzymali na drodze nr 6 w Gdyni pojazdy należące do polskich przewoźników, którymi wykonywano krajowy transport drogowy rzeczy.

- W pierwszym przypadku stwierdzono, że kierowca używał magnesu w celu ukrycia rejestrowania przebytej drogi i czasu prowadzenia pojazdu. Ciekawość inspektorów wzbudził fakt, iż pojazd został wyprodukowany po 1 października 2012 roku, a więc powinien być wyposażony w czujnik ruchu odporny na działanie magnesu oraz w drugi niezależny sygnał prędkości, który pochodzi z systemu ABS/ESP - mówi Staniszewski.
W dalszej części kontroli ustalono, że pojazd został wyposażony w niedozwolony wyłącznik układu ABS, zamontowany w kabinie kierowcy pod włącznikiem świateł przeciwmgłowych.

Magnes zamontowany przy skrzyni biegów. Magnes zamontowany przy skrzyni biegów.
Wysokie kary za nadużycia

W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa, tj. wykonywania przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w urządzenie rejestrujące lub w cyfrowe urządzenie rejestrujące, do którego podłączone zostało niedozwolone urządzenie dodatkowe, wpływające na niewłaściwe funkcjonowanie urządzenia rejestrującego, ustawa o transporcie przewiduje karę w stosunku do kierowcy w wysokości 2 tys. zł.

W przypadku stwierdzenia, że do naruszenia przyczynił się przedsiębiorca, także wobec niego wszczynane jest postępowanie administracyjne w zakresie wykonywania przewozu drogowego z ingerencją w działanie urządzenia rejestrującego, które zagrożone jest karą 5 tys. zł.

Ciągła jazda może powodować senność i brak koncentracji. Ciągła jazda może powodować senność i brak koncentracji.
Jak się tłumaczą kierowcy?

Instalowanie magnesów czy też wyłączenie ABS-ów tłumaczone są zazwyczaj spóźnieniami wywołanymi długim załadunkiem lub rozładunkiem. Często zdarza się, że kierowcy winią za to spedytorów, którzy czas przejazdu skrócili im do minimum.

- Ostatnio zatrzymaliśmy do kontroli tureckiego kierowcę, który po gwałtownym hamowaniu na punkcie kontrolnym wyskoczył z kabiny, pobiegł do tylnego mostu ciągnika, wdrapał się pod pojazd, zdjął magnes i wyrzucił go na pobliskie łąki - opowiada inspektor.
Podczas kontroli okazało się, że awaria tachografu i tak uniemożliwiała rejestrację czasu prowadzenia pojazdu. Na pytanie inspektorów dlaczego stosował magnes, odpowiedział, że "kolega mu kazał". Prawdopodobnie kierowca nie zdawał sobie sprawy, w jaki sposób tachograf rejestruje dane. Chciał w ten sposób dojechać z Pomorza do... Iraku.

Miejsca

Opinie (220) 9 zablokowanych

  • (19)

    Człowiek zawsze znajdzie sposób, by kosztem możliwej katastrofy i śmierci wielu ludzi, zarobić nieco więcej grosza.

    • 281 18

    • (2)

      A w reportażach tv z prezentacji nowego modelu ciężarówki prężą klaty i dumnie testują kolejne systemy niepozwalające ciężarówce jechać po po pasie startowym na dwóch kołach.

      • 15 4

      • albo robią szpagaty (1)

        między dwoma tirami równiutko jadącymi w linii prostej

        • 14 3

        • nooooo

          • 4 0

    • skutki rządów 8 lat tuskowych zdrajców Polski (9)

      Polacy sprowadzeni zostali na ścieżkę katastrofy życiowej

      • 24 47

      • pisowska targowica się odezwała :) (3)

        • 40 19

        • hahaha jaki kmiot głupek pełowski z sekty bolszewickiej 3 rp (2)

          • 6 11

          • Akurat bolszewicką sektą jest pis

            • 8 4

          • nazikatobolszewik wyzywa ludzi od bolszewików

            hahaha, dowcip stulecia

            • 3 2

      • Masz zryte pod beretem płatny nabijaczu prowokacyjnych treści.

        • 29 6

      • (3)

        Za to teraz będziesz miał 4 lata Polski miodem i mlekiem płynącej...
        aaa... i zapomniałbym, jeszcze 500+ dla wybranych wyborców.

        • 28 5

        • po te 500+ formularze składają bardzo znani mi i zagorzali wyborcy P.O. (1)

          • 13 1

          • Jak dają to biorę w końcu to z mojej ciężkiej pracy te pieniadze

            • 11 6

        • polecam polskiego kierowcę ciężarówki obierającego kartofle na autostradzie w UK

          mega hicior na youtube,
          na BBC leciało w Traffic Cops,
          beka na całe życie

          • 2 1

    • pretensje (1)

      należy mieć nie do kierowców tylko w większości przypadków do ich szefów....

      • 13 1

      • za dużo jest tych małych firemek transportowych

        wieśniaki sprzadały kawałek ziemi, pokupowały tiry i myśleli, że jak "zakombinują", to zarobią nie wiadomo jakie kokosy. brali zlecenia nie do zrealizowania po legalu, niektórzy się byćmoże faktycznie wybili, ale jednocześnie cały rynek usług transportowych w tym kraju zszedł na psy. jedyne wyjście, to wzmożone kontrole ITD, przydałyby się także w nocy, gdyż wtedy jeździ najwięcej magnesiarzy. wyeliminujemy dziadów, a wszystko powinno wrócić do normy.

        • 9 1

    • gnij dalej, z rana na 7 do pracy, o 16 zoncia obiadek da na stół, gdzie matole mnie dzis wyślesz (1)

      • 1 4

      • Zazdrościsz brudasie ? Posprzataj lepiej kabine i barłóg w niej bo jak sie obok was przechodzi na stacji paliw to ażsie rzygac chce od fetoru ciągnacego sie za wami uber pro kierowcami ciężarowek ...

        • 0 2

    • nie czlowiek tylko polak baranie

      • 0 2

    • taki człowiek to kaszub

      • 0 0

  • (7)

    Dobra zmiana.

    • 43 110

    • Spadaj! (2)

      • 25 20

      • (1)

        Dzięki dobrej zmianie, Ojczyznę dojną nam zwróciłeś panie....

        • 16 21

        • Dlaczego pana wczoraj nie było na wizycie?

          • 1 2

    • #dojna zmiana

      • 15 10

    • A co ma PiS z tym wspólnego? (2)

      Może jeszcze powiesz, że w POlsce Tuska nie było wypadków tirów, a wszyscy kierowcy jeździli bez przekrętów i zgodnie z przepisami?

      • 27 7

      • Oczywiście ze tak...

        ....tylko ty gamoniu swoim tępym pisowskim umysłem i tak tego nie pojmiesz...

        • 8 27

      • Tyle samo co Platforma. Zawsze można przyłożyć aktualnie rządzącym. Tylko dziwne jest przykładanie tym co skończyli rządzić ponad pół roku temu:)

        • 6 2

  • Już za kilka lat zostaną sami wyłączeni. (15)

    Już po Europie poruszają się konwoje ciężarówek z jednym kierowcą tylko do kontroli.
    Wtedy przestanie się im spieszyć i narażać życie i zdrowie innych.

    • 89 16

    • (7)

      tak, tak już niedługo nie będzie kasjerów i pracowników w fabrykach zobaczymy w tedy skąd człowiek będzie brał pieniądze. Będzie kilkaset tysięcy ludzi zamożnych a reszta będzie biedakami ;)

      • 34 11

      • (2)

        pojda klepac w excel przetwarzac dane w korpo, ci co maja magistra i 3 jezyki

        • 23 2

        • Tacy nieucy to będą tylko miotłą i mopem się podpisywać. (1)

          • 7 6

          • Co za tekst :-)

            • 2 1

      • To po co to parcie na dzietność jak ludzi do pracy nie będzie potrzeba ? (2)

        Pińcet plus to kasa wywalona w błoto. Lub na wódkę.

        • 21 7

        • lepiej w błoto lub na wódkę niż dla szmat z peło (1)

          • 12 8

          • typowa polska świnia

            zniszczyć wszystko, skoro ty nie możesz
            to innym nie pozwolisz

            • 3 1

      • tak tak, maszyna parowa

        • 6 0

    • (3)

      tak tak a wystarczy mały atak hakerski i ten twój konwój zmienia się w niszczycielską broń którą można rozwalić pół miasta

      • 18 5

      • To tak można powiedzieć o wszystkim. (2)

        Elektrownię atomową też można wysadzić.

        • 10 4

        • (1)

          Jak napakujesz do niej ładunków wybuchowych, to tak - jak każdy inny budynek. Inaczej nie da rady - tam nie ma co wybuchać wbrew pozorom.

          • 0 0

          • No widzisz w Czarnobylu też nie było co eksplodować. A jednak dwa razy wodór wybuchł, uszkadzając reaktor i powodując zanieczyszczenie terenu. Wystarczyło wstrzymać chłodzenie na kilkanaście minut.

            • 2 0

    • u nas to się pociąg nazywa :D (2)

      j.w.

      • 13 0

      • U nas pociąg.

        A tam inteligentna ciężarówka i jedzie po drodze a nie po torach.

        • 2 1

      • Pociąg , to można mieć do okowity i kobity.

        • 3 3

  • (2)

    Kasa i tyle.

    • 64 4

    • To porzez PIS

      nie przez kase

      • 6 11

    • Polska i tyle
      cwaniactwo goni cwaniactwo
      tak samo jak mają ograniczniki prędkości, taaaaa
      sprawdźcie ile osób ginie od tirów

      • 5 0

  • Przepisy są nieżyciowe (2)

    Dopóki przepisy będą utrudniały życie i będą stanowione przez niekompetentnych biurokratów, dopóty będą omijane w każdy możliwy sposób - czyli zawsze;)

    • 74 125

    • "biurokratów" - powiedz to ofiarom wielotonowych klocków...

      • 17 5

    • co tam zamknięte lotnisko. Co tam brak wyszkolenia. Co tam mgła. Co tam minima odejścia. Co tam TAWS wyjący "pull up!"

      Przepisy są nieżyciowe!

      • 16 4

  • idioci (9)

    tirowcy

    • 97 65

    • idiota to cie zrobil.... (1)

      ...i tyle w temacie

      • 18 30

      • jak wjedzie

        W ciebie tir bo jakis idiota majstrowal
        Przy abs to inaczej bedziesz spiewal

        • 22 5

    • Haha (1)

      Idiotyczny to jest nasz kraj!!!
      Żeby zarobić pieniądze trzeba oszukiwać i cwaniakować!!!!!
      Zarobić na życie!!!!

      • 17 3

      • ograniczenie

        moim zdaniem ograniczenie słuszne, ale zamiast karać kierowców, powinni karać przedsiębiorców za presję jaką wywierają... i kary powinny być znacznie wyższe. póki co bardziej im się opłaca rozjechać człowieka na chodniku niż spóźnić się z dostawą... straszne, ale prawdziwe.

        • 18 0

    • idioci piszą takie bzdury, choć pojęcia nie mają jak to wygląda (4)

      winne jest chore prawo, w którym kierowca odpowiada praktycznie za wszystko. klient może zwyczajnie nie zapłacić za przewóz z uzasadnieniem że "poniósł szkodę". co robią przewoźnicy? mogą iść do sądu, ale to kosztuje czas, pieniądze i nie daje gwarancji wygranej, a zapłacić za paliwo, leasing, naprawy ktoś musi. dlatego z reguły po prostu przerzuca się winę na kierowcę i zabiera mu kilka stówek z pensji. kierowca do sądu nie pójdzie, bo wie, że wtedy już roboty w okolicy nie dostanie. stąd też biorą się magnesy i inne kombinacje. w końcu nie po to ktoś siedzi w budzie tygodniami, rodziny nie ogląda, każdego dnia naraża własne i cudzych życie, rujnuje swoje zdrowie, żeby potem dostać 2000 zł wypłaty.

      • 7 1

      • skoro kierowca odpowiada za wszystko (1)

        to tym bardziej nie rozumiem czemu tak kombinuje
        tak ciezko powiedziec szefowi ze tego nie zrobie bo to niezgodne z prawem?
        skoro ktos jest na tyle glupi ze kombinuje i jak wpadnie to o n placi a szef w nagrode da pare stowek kary to jego problem
        zawsze mozesz zmienic firme albo branze
        w tej branzy nic sie nie zmieni jak beda tacy zniewoleni desperaci jak ty co szefowi pale zrobia byleby 20 zlotych premi dal

        • 4 4

        • a kto powiedział, że pracuję w takiej firmie?

          nie zmienia to faktu, ze byłem w wielu firmach i wiele widziałem. nota obciążeniowa jest notą obciążeniową, możesz z tym pójść do sądu, zapłacić albo czekać na komornika.

          • 2 0

      • to zmień pracę (1)

        • 1 2

        • i weź kredyt

          • 1 1

  • Dzięki za podpowiedź co do magnesu, (4)

    nie wiedziałem o tym, trzeba będzie wprowadzić ten sposób w życie.

    • 62 39

    • Żeby zostać kierowcą cieżarowki trzeba przejść kwalifikacje wstepna

      NA kwalifikacji uczono mnie miedzy innymi jak zakladać magnes na skrzynie biegów ............. oczywiście nigdy tak nie robie

      • 13 1

    • ...good luck (1)

      ..do pierwszej kontroli itd lub policji

      • 4 2

      • Czy magnes to jest urządzenie?

        • 3 2

    • przyczepa ma własny ABS i historię trasy w nim

      poza tym wchodzi GPS to ciężarówek i skończą się machlojki

      • 0 1

  • Wdrapal (4)

    Sie pod pojazd......tja, ciekawe...

    • 51 6

    • Hmm (2)

      Zaskoczyly mnie osoby minusujace - zatem prosze redaktora jak i negujacych , o opisanie jak mozna wdrapac sie pod cos np pod ciagnik..

      • 11 2

      • Ja się wdrapuje pod podkoszulek, jak mnie baniak swendzi

        • 8 1

      • Mihu... luzuj gumę

        Po Panie Najskręcie nie ma co się spodziewać poprawności pisania

        • 12 0

    • "pobiegł do tylnego mostu ciągnika, wdrapał się pod pojazd..."

      powinno być - "pobiegł do tylnego mostu ciągnika, wdrapał się na niego i..."

      • 3 0

  • Wyższa matematyka (30)

    Zastanawia mnie akapit o czasie jazdy i przerwach:
    Można jechać max. 10 godzin / dobę, przerwy co 4,5 godz.
    Czyli: 4,5 g. + 4,5 g. + 15 min + 30 min = 9 g. 45 min.
    Brakuje 15 min.
    Gdzie jest błąd? A może te przerwy to ponad te 10 godzin?

    Tak z ciekawości proszę o wyjaśnienie od osoby zorientowanej w temacie transportowym.

    • 35 11

    • Po 4,5 godz jazdy trzeba wykręcić pauze a potem jedziesz do końca tarczki a nie 4,5 godz

      • 5 14

    • (3)

      Błąd jest w tym, że nie rozumiesz, co czytasz. Czas jazdy kierowcy nie może być dłuższy niż 10 godzin na dobę przy jednoczesnym ograniczeniu czasu bez przerwy do maksymalnie 4,5 godziny. Natomiast nic nie stoi na przeszkodzie, aby kierowca "jechał" 20 godzin w systemie godzina jazdy, godzina przerwy i tak 10x.

      • 6 22

      • (1)

        nic tez nie ogranicza tego żebyś przestał pisać bzdury, w kazdej dobie kierowca musi zrobić odpoczynek dobowy minimum 11h.

        dla wyjaśnienia można wydłuzyć czas pracy kierowcy do 10h w dobie z zastrzezeniem że po kazdym 4,5 okresie jazdy zrobi 45 minut przerwy czyli

        4,5h jazdy , 45 minut przerwy 4,5h jazdy , 45 minut przerwy, 1h jazdy 11 godzin odpoczynku

        • 30 1

        • poczytaj przepisy mistrzu. są też pauzy o długości 9godz, nie koniecznie 11

          • 0 0

      • ale wtedy zabraknie mu czasu pracy

        której jest max 15 godzin na dobę

        • 3 5

    • Czytać ze zrozumieniem

      Jeśli robisz 2 przerwy to przejazdy masz 3, a maksymalny czas jazdy bez przerwy to 4,5h

      • 5 2

    • Możesz jechać 4,5 godz. 45 minut pauze, 4,5 jazdy, później żeby wykorzystać ostatnia godzinę jazdy musisz znowu zrobić 45 min pauzy. Poza tym 10 godz możesz jechać tylko 2 razy w tygodniu. Z reguły jedziesz 9 godzin.poza tym ogranicza Cie również czas pracy kierowcy ale to inna długa historia

      • 14 0

    • 9h jazdy (1)

      Dziennie mozna jechac 9 godz...przed uplywem 4.5g kierowca musi wziac min 45min przerwy...moze ja podzielic na 15min i 30min...dzienna jazda moze byc przedluzona o godzine ale znowu musi byc pauza tym razem cala 45min...przedluzyc mozna do 10godz 2 albo 3 razy w tyg ale w kolejnym musi to kierowca "oddac" tzn nie zrobi juz 45godzin jazdy tyg

      • 2 0

      • Na pewno nie możesz przedłużyć do 10 godzin 3 razy w tygodniu. . A ostatnia pauza po 9 godz też może być dzielona na 15+30.

        • 2 0

    • 10h można jechać 2x w tygodniu. Potem tylko 9h jedziemy. Po przejechaniu max 4.5h trzeba obowiązkowo zrobić przerwę 45min. Pausa 15 + 30 dzielimy tak by nie przekroczy 4.30 jazdy. Np 2h jazdy,15 min przerwy 2.30 jazdy i 30min przerwy. Teraz możemy jechać znowu 4.30. Pisalem tu czasie jazzy, jest fez cos takiego jak czas piracy. Kietowca moze pracowac max 15h na dobe.

      • 6 0

    • Błędem jest piszący artykuł.
      Kierowca ma standardowo 9h jazdy ale po 4,5 musi zrobić 45 min przerwy, czyli wychodzi 9:45 łącznie. Kierowca może podkreślam może wydłużyć do 10h pod warunkiem że pozwala mu na to czas tygodniowy i dwutygodniowy i nie częściej niż 2 x w tygodniu.
      wtedy wygląda to następująco 4.5h + 45min +4.5h + 45min + 1h.
      Czas jazdy i czas pracy to 2 różne przedziały czasowe. Czas jazdy wypisałem powyżej, czas pracy idzie wg kodeksu pracy.

      • 5 0

    • 9h na dobe czyli 2*4'5 przerw sie nie wlicza mozna przedluzyc 2razy na tydzien do 10 i mozna prowadzi 90 h w ciagu 2tygodni a 56+56 daje nam112 h pan naskret niezna przepisow znowu pisze na czym sie niezna

      • 4 0

    • Autor artykułu troszkę pomylił pojęcia. Można prowadzić pojazd powyżej 3.5t 10h ale tylko wda razy w tygodniu. Reszta dni po 9 h. I to jest czas jazdy, istnieje jeszcze czas pracy ale to inna kwestia. Również istotne jest iż kierowcy są rozliczanie w 2 tyg. Okresach gdzie liczba godzin pracy i jazdy musi się zgadzać max 90h jazdy na 2 tyg.

      • 1 0

    • Odp

      4,5 + 4,5 + 1. Pauzy nie wchodzą w czas jazdy. JAZDA na 10 h możliwa jest tylko dwa razy w tygodniu. W pozostałe dni 9h

      • 1 0

    • Wyższa matematyka

      Te 15 minut to Zus, Vat i inne podatki.

      • 3 0

    • Czas pracy kierowców

      wg AETR (umowa o czasie pracy kierowców) kierowca rzeczywiście może jechać 9 godzin w ciągu dnia roboczego, czyli 4,5h +45min przerwy+ 4,5h, jednak dwa razy w tygodniu może po drugiej przerwie jechać jeszcze 1h. W ciągu 2-ch tygodni nie może przekroczyć 90 godzin

      • 1 0

    • Ex-inspektor ITD

      Generalnie to można jechać 9h w tygodniu można czas jazdy wydłużyć do 10h tylko dwa razy. Autor się przejęzyczył... ale ogólnie treść artykułu odpowiada prawdzie...

      • 4 1

    • Nie wyższa matma, tylko bvłąd w artykule.

      Generalnie można jechać w ciągu doby 4,5 h + 45 minut pauzy + 4,5 h. Dwa razy w tygodniu można wydłużyć o godzine (czyli 4,5 h +45 min +4,5h +45 min +1 h), stąd maksymalnie 10 h. Na potrzeby artykułu autor uprościł. Sa jeszcze ograniczenia w ilości godzin w tygodniu z mozliwymi legalnymi odstepstwami, legalne mozliwości skracania i rozbijania owych 45 minut itd.

      • 1 0

    • kierowca

      Przerwa niewliczasz do czasu jazdy 2 razy w tygodniu morzesz jechac tylko 10

      • 1 0

    • 10h jazdy

      Przerwa nie wlicza sie do jazdy.

      • 1 0

    • 10 godzin jazdy tzn 2 x w tygodniu 4,5 jazda 45 przerwa 4,5 jazda i teraz mozna 45przerwa i 1godzina jazdy

      • 1 0

    • Czas jazdy 10 godz a wiec 4.5h jazdy 45min przerwy 4.5h jazdy 45min przerwy i tylko 1h jazdy jest 10h mozesz tak zrobic tylko 2razy w tygodniu po 10h jazdy pozniej
      Mozesz kierowac czyli pozostale dni tylko 9h ..max mozesz kierowac 56h w tyg a juz w 2tyg mozess kierowac tylko 44h bo w ciagu 2 tyg nie mozesz kierowac wiecej niz 90h...

      • 1 0

    • Matematyka

      W treści jest mowa o czasie jazdy,bez wliczania w to przerw.4,5 godz jazdy-45 minut przerwy-4,5 godz.jazdy.Dodatkowo,bodajże dwa razy w tygodniu kierowca może przejechać dziennie jeszcze godzinę ponadto,ale musi zrobić przerwę po przejechanym 4,5 godzinnym drugim odcinku czasowym. Wówczas-4,5 jazdy-45 przerwy-4,5 jazdy-45 przerwy-1 godzina jazdy.Razem-10 godzin jazdy. Mam nadzieję,że pomogłem,pozdrawiam.

      • 1 0

    • czas jazdy

      prowadzisz 4,5 godz. potem 45 minut przerwy , następnie 4,5 godz. jazdy po tym możesz 45 minut przerwy i jeszcze 1 godzina jazdy , to w sumie możesz jechać 10 godzin w ciągu dnia , poczytaj trochę w przepisach być może to cie nie dotyczy ale trochę wiedzy nikomu nie zaszkodzi

      • 1 0

    • Redaktorzyna

      ... Piszę o czymś o czym nie ma pojęcia.
      4.5 h jazdy potem 45 min pauzy i znowu 4.5 h jazdy i znowu 45 min pauzy i możesz dojechać 1 godzinę i wtedy masz 10 h jazdy. Twoja pauza nie liczy się do jazdy tylko do czasu pracy. 56 h w tygodniu możesz jechać ale za to w drugim tygodniu możesz tylko 34 h jechać bo w twoim cyklu (dwa tygodnie) możesz przejechać tylko 90 h :-)
      Panie redaktorku jestem kierowca nie popieram magnesów ani innych wynalazków ale w porze letniej gdy upały są do 35 stopni i wychodzi mi pauza w szczerym polu na słońcu gdzie nie idzie usiąść w kabinie to jak mam zrobić pauze??

      • 1 0

    • Wyższa matematyka

      Czas odpoczynku nie jest wliczony w maxymalny czas jazdy.

      • 0 0

    • Czas pracy kierowcy

      Przepisy sa dosc zawile, dlugo by szczegolowo opisywac. Generalnie, prowadzic ciezarowke mozna przez 9h dziennie, dwa razy w tygodniu mozna przedluzyc do 10h. Inna regulacja jest czas pracy (jazda, zaladunek itp. wliczajac przerwy) Pracowac mozna przez 13h dziennie, z wydluzeniem czasu pracy do 15h trzy razy w tygodniu.
      To tak w pigolce, bo pelne przepisy to znacznie dluzsza i nudna lektora. Pozdrawiam wszystkich ciezko pracujacych, niedocenianych kolegow kierowcow ;)

      • 0 0

    • czas jazdy

      Jechać można 9 godzin a 10 tylko 2 razy w tygodniu
      Przerwy nie wlicza się do czasu jazdy, a jak 10 h to koniecznie 2 przerwy

      • 0 0

    • Jazdy masz max 10 godz ale nie pracy.
      4.5 przerwa puzniej znowu 4.5 potem 1h przerwy i mozesz pojechac godzine czyli masz 10 jazdy a czasu pracy nie wiecej jak 15h i to tez nie zawsze. To juz trzeba sie zaglebic dokladniej w tygodniowy i dwu tygodniowy czas pracy.

      • 0 0

    • 4,5h jazdy+ 45min przerwy +4,5h jazdy+ 45min przerwy +1h jazdy
      4,5+4,5+1=10 przerwy nie wlicza się do czasu jazdy

      • 0 0

  • (18)

    5 tysięcy mandatu dla przedsiębiorcy?!? Tylko tyle?

    Za to powinna być sprawa karna, zarzut o spowodowanie zagrożenia w ruchu lądowym.

    • 161 14

    • Ważne ,że PIS dorwał się do koryta (4)

      a zmiana przepisów inne potrzebna rzeczy są nieważne.

      • 4 20

      • Ważne że KOD zatrudnia takich bezmózgich hejterów jak ty (3)

        Chętnie się zatrudnię u tych hejterów. Gdzie się zgłosić, co podpisać? Zawsze to lepsza kasa, niż 500+

        • 9 8

        • Niestety nie wiem, robię to z ludzkiej przyzwoitości, nikt mi za to nie płaci (2)

          Nie wiedziałem ,ze tacy ludzie są, ale kolega z PIS widze wyedukowany w temacie.

          • 5 7

          • Z przyzwoitością to ty nie masz (1)

            nic wspólnego, przykro mi

            • 4 5

            • jakby ci przyzwoitość na łeb usiadła to bys nie zauwazył

              Bo Wódz Jarek twierdzi inaczej

              • 5 4

    • o tyle (1)

      Mniej bedzie na wyplaty

      • 1 0

      • A to z kryminału da się firmą kierować?

        • 3 1

    • (7)

      A dlaczego przedsiębiorca ma miec mandat za durnego kierowcę?

      • 1 17

      • Ty juz dobrze wiesz dla czego (3)

        • 13 1

        • (2)

          po co takie ograniczenia czasowe ?? to to samo jakby osobówką jechał a bez przerwy się wsiada i cala polskę w wzdłuż jedzie

          • 2 6

          • moze dlatego ze jak rozpedzona osobowka

            wjebi....sz sie w korek to nie zgnieciesz 10 aut i nie zabijesz 20 osob

            idac twoim tokiem skoro na rolkach moge jezdzic nachlany to czemu samochodem nie?

            • 1 0

          • nie wiem czym się zajmujesz, czy siedzisz na kasie, czy za biurkiem, ale proponuję popracuj tak sobie ze 20 godzin dziennie non stop, to może będziesz wiedział dlaczego.

            • 0 0

      • Dlatego, ze go nie kontroluje.

        • 4 0

      • skoro nie umie upilnować pracownika, to niech buli

        są teraz różne możlwości kontroli pojazdów, sprawdzenia czy samochód jedzie wtedy, gdy ma jechać lub czy stoi, gdy musi stać. w mojej firmie gps'y montowane w autach są w stanie zarejestrować nawet przekręcenie kluczyka w stacyjce czy stan paliwa w danym momencie. niewiedza i brak innowacji kosztuje, takie mamy prawa rynku, że ten kto za bardzo pozostaje w tyle wypada z niego... no chyba, że ktoś umyślnie stara się kombinować, wtedy powinien liczyć się z karą jak najsurowszą. pomijam kwestie bezpieczeństwa, ale to zwykłe psucie rynku i nieuczciwa konkurencja dla porządnych firm, zapewniających dobre warunki pracy. zachęcam wszystkich kierowców do zwalniania się od takich pracodawców, naprawdę jest cała masa uczciwych firm i roboty dla kierowców, potrzeba tylko odrobinę odwagi, by rzucić w cholerę robotę u dziada i poszukać czegoś normalnego!

        • 1 0

      • to kierowca jest durny czy przedsiebiorca?

        kierowca slyszy ze albo zapier....aj do madrytu i spowrotem albo znajde kogos innego na twoje miejsce

        a tachograf?
        zrob tak zeby bylo dobrze jak bedzie kara to potrace ci z pensji

        • 1 1

    • i stryczek analny

      • 1 1

    • Przyjąłeś błędne założenie, że komukolwiek zależy na poprawie bezpieczeństwa. Tu chodzi wyłącznie o kasę. Mandat ma być stosunkowo niewysoki i możliwy do zapłacenia. Stąd te kwoty. Stąd np max 500 zł dla kierowców osobówek.

      • 5 0

    • tak

      w normalnym kraju tak jest kilku Polaków w UK juz za to siedzi

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane