• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowcy chcą więcej zielonego światła na Gospody

Maciej Naskręt
18 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Zakorkowany wyjazd z ul. Gospody.
  • Zakorkowany wyjazd z ul. Gospody.
  • Zakorkowany wyjazd z ul. Gospody.

Kierowcy narzekają na zbyt krótkie zielone światło podczas wyjazdu z ul. Gospody w kierunku Przymorza zobacz na mapie Gdańska. Argumentują, że na krzyżującej się z nią ul. Pomorskiej ruch jest niewielki, więc zielone można wydłużyć. Zapytaliśmy miejskich inżynierów ruchu, czy jest na to szansa.



Ile dziennie czasu tracisz w korkach?

Po wybudowaniu fragmentu Drogi Zielonej przy Ergo Arenie i remoncie ul. Łokietka, ulica Gospody na Żabiance stała się elementem trasy łączącej Sopot z Gdańskiem. Gdy budowano Ergo Arenę urzędnicy planowali poszerzenie tej ulicy z jednej do dwóch jezdni, ale mieszkańcy Żabianki zablokowali tę rozbudowę. Obawiali się, że inwestycja będzie wiązała się z wycinką drzew.

Upływ czasu jednak pokazuje, że coraz trudniej przejechać za dnia ulicą Gospody. Ponieważ miasto nie wróci już do planów sprzed lat (brak pieniędzy), kierowcy proszą o rozwiązanie doraźne - wydłużenie zielonego światła dla wyjeżdżających z ul. Gospody w stronę Przymorza.

- Mimo że przy wyjeździe z ul. Gospody w kierunku Przymorza są dwa pasy ruchu, to i tak sprzed świateł wyjeżdża tam niewiele samochodów. Zielone światło jest zbyt krótkie. Sytuacja jest frustrująca tym bardziej, że ul. Pomorską, która krzyżuje się z ul. Gospody, porusza się nią niewiele samochodów - opowiada pan Michał, nasz czytelnik.
Naprawy wymaga też przejazd przez tory od strony ul. Gospody. Wielu kierowców zwalnia tutaj z obawy o zawieszenie, przez co mniej samochodów wyjeżdża ze wspomnianej ulicy. Naprawy wymaga też przejazd przez tory od strony ul. Gospody. Wielu kierowców zwalnia tutaj z obawy o zawieszenie, przez co mniej samochodów wyjeżdża ze wspomnianej ulicy.
ZDiZ: zielone światło jest już maksymalnie wydłużone

W tej sprawie skontaktowaliśmy się z miejskimi inżynierami ruchu w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdańsku. Ustaliliśmy, że sygnalizacja świetlna w tym miejscu ma charakter acykliczny, co znaczy, że nie ma stałej długości cyklu sygnalizacyjnego. Jest on zmienny i maksymalnie może wynieść 116 s (w okresie największego ruchu drogowego). Długość ta jest przyjęta m.in. z uwagi na konieczność zapewnienie przepustowości tramwajom.

- Na wlotach skrzyżowania umieszczone są pętle indukcyjne rejestrujące obecność pojazdów, które w sytuacji ciągłości ruchu powodują wydłużenie wyświetlania sygnału zielonego. W chwili obecnej długość sygnału zielonego na wyjeździe z ul. Gospody może wynieść od 19 do 25 s., na wyjeździe z ul. Chłopskiej od 15 do 36 s., zaś na wlotach ul. Pomorskiej od 13 do 16 s. - wylicza Maciej Rodowicz, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdańsku.
Inżynierowie ruchu podkreślają, że wymienione czasy minimalne wynikają przede wszystkim z konieczności zapewnienia wymaganej przepisami długości sygnału zielonego dla pieszych. Czasy maksymalne wykorzystywane są wtedy, gdy na skrzyżowanie wjeżdża sznur pojazdów lub gdy na skrzyżowaniu nie pojawia się tramwaj.

- Z uwagi na te uwarunkowania nie ma możliwości skrócenia sygnałów zielonych na którejkolwiek z faz i przeniesienia powstałych w ten sposób rezerw na wlot ul. Gospody - tłumaczy Rodowicz.
Czas włączonego zielonego światła na poszczególnych kierunkach jazdy. Czas włączonego zielonego światła na poszczególnych kierunkach jazdy.

Sygnalizacja na skrzyżowaniu ul. Pomorskiej i ul. Gospody pracuje w oparciu o pięciofazowy program sygnalizacji świetlnej.

W fazie pierwszej sygnał zielony otrzymują pojazdy na wlotach ul. Pomorskiej, tramwaje jadące równolegle do tej ulicy oraz przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe przez ulicę Gospody i wlot ul. Chłopskiej. W fazie drugiej sygnał zielony otrzymują pojazdy na wlocie ul. Gospody oraz tramwaje jadące od strony Jelitkowa w relacji Pomorska-Chłopska (i odwrotnie).

W fazie trzeciej natomiast w dalszym ciągu trwa sygnał zielony dla pojazdów wyjeżdżających z ul. Gospody, a sygnał zielony otrzymują również przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe przez ulicę Pomorską (wlot i wylot wschodni, wylot zachodni), wlot ul. Chłopskiej.

W fazie czwartej sygnał zielony otrzymują tramwaje jadące od strony al. Grunwaldzkiej w relacji Pomorska-Chłopska (i odwrotnie) oraz przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe przez ul. Chłopską, ul. Pomorską (wlot i wylot zachodni, wylot wschodni). W fazie piątej sygnał zielony otrzymują pojazdy na wlocie ul. Chłopskiej oraz przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe na wlotach ul. Pomorskiej i Gospody oraz wylocie ul. Chłopskiej. Taki układ faz wynika między innymi z konieczności zapewnienia bezpiecznej obsługi ruchu pieszego i tramwajowego.

Miejsca

Opinie (151) 2 zablokowane

  • Kierowcy myśleli kiedyś o komunikacji albo rowerku? (24)

    • 99 151

    • (14)

      Dlaczego nie możesz zrozumieć, że są jedni i drudzy. Z skąd, tyle zacietrzewienia.

      • 45 14

      • są jedni i drudzy ale tylko jedni narzekają na brak zielonego i korki (10)

        • 26 20

        • (1)

          Wiecznie narzekają mimo tego, że samochody są uprzywilejowane kosztem tramwajów, rowerzystów i pieszych.

          • 17 15

          • Ja tam lubię jak narzekają

            miło się czyta takie żale z d..y. Czyjaś frustracja i roszczenia są bardzo zabawne. Kierowcy codziennie dostarczają mnóstwo rozrywki na tym portalu. Wchodze poczytać do kwaki z rana. Ja sobie nerwów nie szargam, jak trzeba chwile postać w korku to stoję, zadzwonię jak gdzieś muszę

            • 9 4

        • (7)

          Na tym skrzyżowaniu to narzekam na organizację świateł jadać rowerem. Czekam na trzech lub czterech czerwonych światłach.

          • 15 3

          • proponuję, byś przestał narzekać (6)

            i zajął się generowaniem pomysłów, jak przekonać (wielu) kierowców, że mogli by poważniej zastanowić się nad zmianą swoich nawyków komunikacyjnych oraz/lub poprzeć wysiłki decydentów miejskich (jeśli się takie pojawią) idące w kierunku poprawy warunków ruchu pieszych i innych niezmotoryzowanych.

            Wielu kierowców ma kłopoty ze zrozumieniem prostej prawdy, że ich kłopoty w mieście z jazdą i parkowaniem wynikają z nadmiernej liczby samochodów w mieście oraz nadmiernej skłonności do korzystania z nich w wielu relacjach.

            • 6 10

            • (5)

              Właśnie idę za chwile na tramwaj, bo nie chce mi się szukać miejsca do zaparkowania tem, gdzie jadę.

              A to się dzieje na tym skrzyżowaniu, to nie narzekanie, ale stwierdzenie prostego faktu. Tam właśnie widać, jak miasto zachęca do korzystania z roweru,

              • 11 3

              • maruda (2)

                jedno z nielicznych swiatel gdzie troche postoisz i juz belkot "Tam właśnie widać, jak miasto zachęca do korzystania z roweru,"

                moze jeszcze powinni ci platki rozy sypac krolewno?

                • 5 3

              • (1)

                To nie jest jedyne miejsce gdzie się stoi na jadać rowerem. Tyle że tutaj widać skale problemu - 3 minuty zajmuje rowerem pokonanie tego skrzyżowania.

                • 3 1

              • abderyta

                Ty jechać tym rower jadać do bara? to może być lepsza na piesza?

                • 1 0

              • piszę o Twojej skłonności do jałowego narzekania (1)

                a nie o twoich wyborach komunikacyjnych.

                Po co przyłączasz się do chóru smutasów tworzących korki i jednocześnie narzekających na światła, krótkie fazy świateł, wąskie ulice i wszystkie inne problemy przyspawanych do siedzenia samochodu prywatnego?

                • 2 1

              • Przeszkadza Tobie, to nie musisz czytać. Tam jest problem z brakiem dwupasmowej ulicy, co wynika z protestów mieszkańców.

                Do tego dochodzi złe skorelowanie faz dla pieszych i rowerzystów, bo usiłuje się ratować ruch samochodowy.

                I nie chodzi o przyspawanych do samochodów, lecz o bezsensownie protestujących. Bo częściowo problem Gospody mogła by rozwiązać dalsza cześć DZ. Ale znów protestujący opóźniają jej budowę.

                • 2 1

      • propozycja zastanowienia się nad zmianą nawyków komunikacyjnych nie jest formą zacietrzewienia (2)

        K6 - twój tekst jest przejawem defensywnej reakcji wynikającej z nadmiernego przywiązania się do jazdy samochodem i może być poczytany jako forma zacietrzewienia prosamochodowego.

        Samochód naprawdę nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście. Korzystam z niego coraz rzadziej, mam wrażenie, że nigdy nie byłem zacietrzewiony.

        • 2 13

        • Jak droga rowerowa jest źle zrobiona (1)

          to też proponujesz porzucenie roweru i chodzenie pieszo?

          • 13 2

          • drogę rowerową oceniam z różnych punktów widzenia.

            Jak mam pomysł na poprawienie jej parametrów, zwracam się do odpowiednich struktur decyzyjnych.

            Na anonimowych forach nie piszę o swoich sukcesach i nie mam zwyczaju wylewania na nich żalu wynikających z niedoskonałości rozwiązań.

            • 2 1

    • (3)

      Autobus wcale w korku nie stoi...

      • 17 9

      • przez ciebie pacanie

        Ty

        • 12 6

      • ...

        jeśli mowa o autobusie linii 148 to nagminnie stoi w korku

        • 5 4

      • Dlatego wszedzie powinny byc buspasy i swiatla powinny byc pod tramwaje i autobusy.

        • 15 6

    • (4)

      jak ty jestes bidny i nie masz na auto to twoj problem

      • 2 7

      • mam samochod (2)

        mam rower i bilet okresowy.

        I co teraz?

        • 6 2

        • ale skutera śnieżnego i wodnego nie masz... (1)

          • 4 1

          • bo nie chce miec...

            • 2 0

      • auto, autkiem,...

        tak mówią wsioki, podkreśla to jaką miłością darzysz swój pojazd.
        W Polsce mówi się samochód.

        • 2 1

  • Co tam dłuższe zielone, niech miasto wybuduje estakadę. (2)

    Kiedy idioci zrozumieją że korki gdzieś muszą być, bo inaczej się nie da? Potem co? Będą chcieli więcej zielonego na kolejnych skrzyżowaniach? Gdzieś ten nadmiar samochodów musi się kisić. A jak nie podobają się korki to są nogi, rowery lub komunikacja miejska.

    • 89 55

    • da się, tylko trzeba myśleć przestrzennie a nie dwuwymiarowo...

      • 1 5

    • Jako empatyczny myślący kierowca

      zgadzam się z Tobą, wydłużenie jakby się dało zielonego przeniesie korki w inne miejsce. 116s to niewiele na wszystkie 5 faz cyklu i trzeba sie podzielić tym niedługim czasem z wszystkimi korzystającymi ze skrzyżowania, żeby nie było tak że ludzie musza biec przez ulicę, czy tez kierowcy z "mniej ważnych dojazdów" będą stali ponad 2 minuty na czerwonym bo jadący Gospody życzą sobie więcej. Kierowcy szukają alternatyw, i wydłużenie światła zielonego na chwilę poprawio by sytuację, do czasu aż z racji większej przepustowości nie przybyło by samochodów i była by kolejna porśba o kolejne wydłużenie, Gdansk to nie Sopot, korki daje się objechać.

      • 3 0

  • Mieszkańcy nie chcieli normalnej ulicy? (11)

    To niech teraz wąchają smrodek z kolejki samochodów. A tak mieliby spokój.

    • 159 44

    • A co szersza ulica to mniej samochodów i mniejszy korek? (5)

      Bo życie pokazuje że czym szersza droga tym więcej samochodów i spalin.

      • 36 34

      • Proste rozwiazanie (4)

        A w cywilizowanych krajach w takim miejscu buduje się skrzyżowanie bezkolizyjne.
        jj

        • 3 7

        • nie mam pojecia, o jakich cywilizowanych krajach mowisz

          ale raczej nie o Niemczech, Belgii, Austrii, Szwajcarii, Francji, Anglii.

          Moze z 40 lat temu robiono takie idiotyzmy, ale juz zauwazyli, ze to po prostu nie dziala.

          Jesli nie rozumiesz dlaczego nie dziala polecam pojsc do biblioteki i poprosic o dowolna ksiazke z lat 90 lub nowsza o urbanistyce.

          • 3 1

        • bzdura - to myślenie z lat 50.

          odeszło się od tego ponad 30 lat temu

          • 6 1

        • czyli np takie jak węzeł kliniczna. (1)

          chyba trochę kosztowne i szpecące

          • 6 1

          • a i tak zakorkowane na zjazdach

            • 4 0

    • (2)

      Nie prawda. Nie mieliby spokoju. Dobudowanie drugiej jezdni nie wydłuży zielonego ani nie zwiększy przepustowości skrzyżowania.

      • 20 14

      • wydluzy bo droga bedzie wazniejsza (1)

        • 3 7

        • nie wydłuży

          jak masz w tekście, skrzyżowanie z tramwajami nie może mieś dłuższego cyklu niż 116s i ilość pasów drogi dojazdowej nie ma nic do tego. Samochody trzeba wyprowadzać z osiedli mieszkaniowych, a nie przyciągać je kolejnymi szerokimi ulicami

          • 4 2

    • powinni zrobić więcej leżących policjantów na Gospody przed każdym przejściem albo światła na żądanie, jesienią/zimą bardzo jest tam niebezpiecznie niby ograniczenie do 30 ale jak jest trochę wolnego to debile zapie...ją ile wlezie

      • 3 3

    • faktycznie "spokój" - wielopasmówka pod domem :o)

      ogarnij się trochę, Sopot po swojej stronie wprowadził spowalniacze, jeden pas i jest ok. Tylko napinacze gdańscy urbaniści chcą coś poszerzać. Efekt jest taki, że mieszkańcy Sopotu wykorzystują gdańskie zjazdy z obwodnicy bo robi im się tranzyt.

      • 0 0

  • Nic nie trzeba wydłużać! (1)

    Redaktorek z Trójmiasta widać sam stoi w tym korku i myśli, że coś ugra... zasłaniając się tekstem, że kierowcy chcą wydłużać zielone. A to jego inicjatywa

    • 47 67

    • Wydłużyć czas powinni na przejściu dla pieszych od Leklerka do tramwaju,

      tam światło zielone trwa 4 sekundy., i kto zdąży ten ma dobre chody. Kto tak ustawił ?

      • 1 0

  • Kierowcy to se mogą... (12)

    Najbardziej roszczeniowa i szkodliwa grupa społeczna, której fanaberie drenują budżety miejskie.

    Wiekszość tam stojących w korku to samochody z Sopotu, po co one mają korkować Gdańsk?

    • 73 86

    • żeby głupi miał pytanie.

      • 3 7

    • (1)

      Bo w Gdańsku pracują?

      • 2 4

      • SKM + tramwaj

        albo rower.

        Nie ma problemu. Jak to jest, ze istnieje jakies 30% spoleczenstwa, ktore nie stoi w korkach...

        Zapomnialem, ci w korkach codziennie musza wiesc lodowke, tesciowa do szpitala i dziecko do przedszkola.

        • 2 0

    • A to fakt głównie gsp tam stoi!

      • 6 0

    • Co to za głupoty... (2)

      Pracuję w dużej mierze przy użyciu samochodu. Potrzebuję go. Tramwajem się z tym wszystkim nie zabiorę. Tak zarabiam. Z podatków utrzymywane są te sygnalizacje i ludzie, którzy nimi zarządzają. Jestem jednym z użytkowników finansujących. Dlaczego nie mogę wymagać, aby pracowało mi się lepiej?

      • 2 3

      • zanim zaczniesz wymagać

        wykonaj elementarną pracę domową.

        Uprzytomnij sobie, że nie ma miasta na świecie, które poprawiłoby warunki korzystania z samochodu zajmując się jedynie poprawą warunków ruchu pojazdów.

        Często zbudowanie innego elementu infrastruktury niż nowa droga poprawia warunki korzystania z samochodu. W mieście nie ma wyjścia: trzeba szukać kompromisu, a nie przekształcać je z myślą wyłącznie o użytkownikach samochodów.

        Lubisz zakwitać na skrzyżowaniu po wyjściu z samochodu przed przejściem dla pieszych?

        • 4 1

      • jak zawsze,

        dyskusja o korkach, to co drugi jest kurierem albo kierowcą straży czy karetki bez sygnału. Dziwi tylko, że wszyscy ci kurierzy codziennie w tych samych godzinach stoją.

        • 3 1

    • najabrdziej roszczeniowi sa rowerzysci (2)

      kierowcy to grupa ktora najwiecej na drogi placi z ch pieneidzy finansowane sa sciezki roweowe

      przypomnij sobie placz pedalarzy jak otworzyli tunel
      od rzu zaczeli sie domagac aby obok im tunel zbudowac albo w tunelu zrobic sciezke
      co z tego ze nigdzie na swiecie sciezek dla rowerow w tego typu tunelach nawet w stolicy rowerowej holandii
      ale ich to nie obchodzi ma byc i juz

      • 4 4

      • kolejny miły wpis odwracający kota ogonem

        chyba że pokrętna ironia.

        Porównaj efektywność nakładów na budowę dróg dla rowerów z efektywnością nakładów na budowę pseudoautostrad miejskich.

        O tunelach dla rowerzystów w Holandii to naprawdę niewiele wiesz.

        • 3 2

      • Powiedz prosze, ile pieniedzy z podatkow bezposrednich zaplacili w zeszlym roku kierowcy do kasy miasta?

        Ja podpowiem - bezposrednio z paliwa nie trafilo nic. Prosze mnie poprawic, jesli sie myle.

        Jednak czy przypadkiem podatki na paliwo nie trafiaja do budzetu centralnego?

        A teraz, ile na drogi wydano... No wlasnie.

        • 2 1

    • Geniuszu (1)

      Sam jesteś szkodliwą grupą społeczną. Kierowcy dostarczają do budżetu 45% wszystkich wpływów. My nie jeździmy - Ty zdychasz z głodu oczywiście na czystym łonie natury. A złodziejskie Państwo idzie się j....

      • 1 3

      • 100% idioto

        • 0 0

  • Rodowicz to jest Maryla, panie redaktorze...

    • 26 5

  • (3)

    Nie chcieli autostrad w mieście więc niech stoją na światłach

    • 23 33

    • jeśli myślisz, że codzienne korki na autostradach miejskich to rzadkość (2)

      to sprawdź, czy nie warto wybrać się do lekarza (co najmniej okulisty, chociaż być może inni specjaliści też mieliby coś do powiedzenia)

      • 5 0

      • (1)

        to byla prowokacja :P

        • 1 1

        • słaba i sie kupy nie trzyma

          bo ta sama grupa co chce autostrad stoi w korkach.

          • 1 0

  • Budyń dajcie tam trochę wiecej zielonego! (5)

    Mieszkańcy proszą jego wysokość.

    PS. Dzisiaj ciekawy art. o pą prezydą w tygodniku W sieci

    • 28 35

    • Gdyby ci reżimowi "dziennikarze" mieli twarde dowody to Budyń już by siedział. (4)

      Chłop działa w granicach prawa co jest solą w oku pisiorów bo nie mają nic twardego na niego.
      A tak obsmarują jakimś domysłami, wypuszczą mgłę ,zasadzą brzozę i stworzą atmosferę zamachu smoleńskiego. Tak działają pismaki pisowskiego reżimu.
      Dzisiaj sporo na ten temat pisze "Newsweek".

      • 8 13

      • (2)

        Na granicy prawa ,jest to nie etyczne.

        • 8 3

        • Ale nie niezgodne z prawem. (1)

          Zawsze będzie gdzieś ta granica.

          • 7 2

          • dokladnie, to ze niesprawiedliwie zarobil to jedno

            to, ze bylo to legalne to drugie.

            • 0 0

      • Każdy wie że smród za nim sie ciągnie. Jakos dziwnie nietykalny.

        • 3 1

  • (9)

    Jak nie można wydłużyć cyklu świateł to może jakieś inne rozwiązania zwiększające przepustowość?

    Może liczniki odmierzające czas do zielonego, co by się wszyscy sprawniej ogarnęli? +20% do przepustowości.

    • 41 14

    • Gdyby liczniki zwiększały przepustowość to by je dawno montowano. (3)

      Liczniki zwiększają tylko wypadkowość.

      • 7 20

      • z Ciebie taki inżynier jak z koziej d*py trąbka (2)

        w Brazylii na skrzyżowaniach sa liczniki dwukolorowe, na czerwono odlicza na czerwonym świetle do zielonego I na zielono na zielonym do czerwonego. Brazylijczycy sa gorszymi kierowcami od nas a jakoś wypadków na skrzyżowaniach z licznikami o dziwo nie ma, wiec skąd Ty masz te swoje założenia projektowe?

        • 7 8

        • w Brazylii nie ma oblodzonych jezdni w zimie

          mokre jezdnie w wyniku długotrwałych deszczy to rzadkość.

          Stąd nawet bardziej dynamiczna jazda i hamowanie nie powodują tylu stłuczek co w Europie środkowej i północnej.

          • 5 1

        • Jaaasne "inrzynieże"

          • 3 2

    • nowa władza zakazała stosowania liczników (1)

      nie żartuję

      • 5 6

      • w Gdańsku jest stara władza

        • 7 2

    • (1)

      co ci zmieni licznik jak ludzie robią wszystko tylko nie obserwują świateł,
      zapala się żółte i wrzucamy pierwszy bieg i jedziemy ile razy zielone sie pali a samochód stojący jako pierwszy nie rusza bo kierowca jest zajęty telefonem lub czymś innym.

      • 5 1

      • naprawdę wierzysz że takie przypadki zwiększają korki w mieście?

        po prostu mi ciebie żal...

        • 1 1

    • liczniki tak ale duże,

      duże, czytelne z kilkuset metrów. Tylko wtenczas będzie można uzyskać płynność całkowitą, tak jak pokazałęm na tym filmie https://www.youtube.com/watch?v=3H00n561Ws8

      • 0 1

  • A gdy jest awaria i światła nie działają (5)

    to korek się nie tworzy - dziwne .

    • 69 9

    • Za to tworzą się wypadki a piesi czekają godzinami na przejście. (1)

      • 16 21

      • co tam piesi

        niech sobie kupią samochód, a jak ich nie stać to niech biedota stoi i czeka bo panisko audikiem S za 10tysi jedzie. To samo z tramwajami, biedawozami dla tych co furki z tablicą imienną nie mają, też niech czekają, niezaradni życiowo bo bez samochodu, jak można wogóle żyć bez samochodu w mieście? toż to masochizm; a tak my jeszcze przez ich zielone na czerwonym stoimy spalając niepotrzebnie gaz, piesi to egoiści. tunel niech sobie wykopią

        • 7 3

    • no to jest akurat jasne, że korek bez śiateł znika tylko wtedy bywa niebezpiecznie (2)

      gdyby na tym skrzyżowaniu zrobiono jakąś solidną przebudowę i zastosowano rondo turbinowe to by korki tu zniknęły bezpowrotnie, dla bezpieczeństwa pieszych zrobić podwyższone przejścia i po problemie

      • 2 2

      • rondo turbinowe? (1)

        z jadacym przez srodek tramwajem?

        • 9 0

        • tak to było by idealne miejsce

          dla egzaminatora na PJ żeby oblać delikwenta.

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane