• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Klastry i partnerstwa - Inteligentne Specjalizacje Województwa Pomorskiego

Marek Nowak
1 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Prezentacja każdego spośród 28. Partnerstw w ciągu jednego dnia była dużym wyzwaniem organizacyjnym. Prezentacja każdego spośród 28. Partnerstw w ciągu jednego dnia była dużym wyzwaniem organizacyjnym.

W słowniku gospodarczym od kilku już lat zadamawia się pojęcia "klastrów", czyli porozumień zawieranych pomiędzy podmiotami biznesu, nauki i samorządu. Dodatkowy impuls do ich rozwoju dostarczył ogólnoeuropejski program wyboru tzw. Inteligentnych Specjalizacji. Właśnie zakończył się pierwszy etap konkursu na wybór Inteligentnej Specjalizacji Województwa Pomorskiego.



Jakie powinno być główne kryterium wyboru Inteligentnej Specjalizacji Wojewódzwa Pomorskiego?

- Inteligentne specjalizacje to obszary o dużym potencjale wzrostu, które opierają swój rozwój na innowacjach, nowych rozwiązaniach technologicznych oraz wysoko wykwalifikowanych pracownikach, a także mających rzeczywisty potencjał do sprostania konkurencji na rynkach międzynarodowych - wyjaśnia Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. - Obszary te, wybrane w ramach oddolnego, otwartego i konkurencyjnego procesu staną się priorytetami rozwojowymi Pomorza.

18 września w Hotelu Scandic zakończył się pierwszy etap konkursu na wybór Inteligentnej Specjalizacji Województwa Pomorskiego.

Nasze województwo wybrało oryginalny, konkursowy sposób wyboru specjalizacji. Propozycje do konkursu zgłaszały Partnerstwa na rzecz Inteligentnych Specjalizacji, których powstanie inspirowały zarówno pojedyncze przedsiębiorstwa, jak na przykład Zarząd Morskiego Portu Gdańsk (specjalizacja: Smart Port and City); fundacje, na przykład INTERIZON (specjalizacja: Systemy Inteligentne i Wbudowane) oraz już istniejące klastry, jak kładący nacisk na promocję wszelkiego typu pojazdów elektrycznych w transporcie, Klaster Logistyczno Transportowy Północ-Południe (specjalizacja: Mobilność elektryczna).

Warto przy tym podkreślić, że niektóre instytucje, przedsiębiorstwa i uczelnie na etapie konkursu zgłoszone były do kilku tzw. Partnerstw. Z gdańskiej firmy WUŻ Port and Maritime Services Ltd sp. z o.o. wyszła na przykład idea budowy holownika hybrydowego, która została ujęta zarówno w specjalizacji Smart Port and City, jak i w Mobilności elektrycznej. Zgłoszone propozycje Inteligentnych Specjalizacji Pomorza reprezentuje łącznie ponad 800 podmiotów, głównie (ale nie tylko) z obszaru Województwa Pomorskiego.

- Odbyły się spotkania dwudziestu ośmiu zgłoszonych Partnerstw z członkami Komisji Konkursowej - mówi Małgorzata Pisarewicz. - Celem tych spotkań było przedstawienie rekomendacji odnośnie zgłoszonej propozycji, w szczególności wskazanie na jej słabe strony, które powinny zostać "uszlachetnione" w II etapie konkursu.

Przeglądając propozycje specjalizacji, w każdej znaleźć można elementy innowacyjności, nie zawsze jednak czytelna jest przyjęta definicja "inteligencji".

- Tłumaczenie z języka angielskiego "smart specialization" jako "inteligentna specjalizacja", jest mocno mylące - uważa Tomasz Rawiński, specjalista ds. marketingu Instytutu Elektrotechniki Oddział w Gdańsku. - Słowo 'smart' znaczy raczej sprawny czy skuteczny, zaś założenia specjalizacji dotyczą w szczególności utworzenia obszaru badań i innowacji, w ramach którego możliwe będzie uczestnictwo dużej liczby naukowców, jednostek badawczych i przedsiębiorstw.

Jest o co walczyć, ponieważ rozwój wybranych specjalizacji będzie w latach 2014-2020 silnie wspierany ze środków unijnych. Władze regionalne przeznaczyć mają na ten cel około 160 milionów euro. Dofinansowane będą prace badawczo-rozwojowe i innowacyjne projekty realizowane przez przedsiębiorstwa z Pomorza - zarówno samodzielnie, jak i we współpracy z jednostkami badawczo-rozwojowymi.

- Tempo rozwoju nauki jest dziś bardzo duże, aby więc określony projekt, taki jak choćby promowany przez nas holownik hybrydowy, mógł być ciekawą ofertą eksportową na europejskim rynku, należy przyjąć, że czas jaki upłynie od momentu przyznania środków do zwodowania gotowej jednostki nie powinien być dłuższy niż dwa lata - mówi Marek Świeczkowski, Przewodniczący Rady Klastra LTPP . - Biorąc pod uwagę potencjał i doświadczenie naszych partnerów, jest to realny termin.

Pierwsze z Partnerstw otrzymały już opisowe oceny i uwagi ekspertów. Część z nich nie wyklucza także integracji pomysłów. Do listopada mają teraz czas na złożenie właściwego wniosku (II etap konkursu), zaś ostateczny wybór Inteligentnej Specjalizacji Województwa Pomorskiego nastąpi w lutym przyszłego roku.

Miejsca

Opinie (8)

  • Pisać każdy może

    Szanowny Panie redaktorze spotkanie odbyło się 18 września więc już jakiś czas temu -brawo za refleks.
    Nie jest też prawdą zdanie:
    "18 września w Hotelu Scandic zakończył się pierwszy etap konkursu na wybór Inteligentnej Specjalizacji Województwa Pomorskiego."
    Ten etap zakończył się jakiś czas temu przesłuchaniami na terenie Ołowianki.
    Pewnie jak by Pan OSOBIŚCIE, np. jak red. Kazimierz Netka, to łatwiej byłoby nie popełniać błedów i opisywać sytuację rzetelnie i merytorycznie.
    MOże warto by napisać też o tym, że spora część uczestników wskazywała, że ma wątpliwości co do tego, czy wybór specjalizacji jest obiektywny, czy ma tylko na celu wytransferowanie środków publicznych do tych, którzy już dawno zostali "wybrani".
    DZIENNIKARSTWO ZZA BIURKA TO NIE DZINNIKARSTWO.
    Miłego dnia dla uczcie pracujących, dobrego samopoczucia dla symulantów

    • 15 2

  • Połączenie biznesu i organizacji samorządowych śmierdzi korupcją na kilometr. (1)

    Sorki, korupcja to słowo nie poprawne politycznie .... śmierdzi lobbingiem.

    • 13 6

    • Wszystkie te sympozja

      To tylko wyciąganie kasy po raz setny
      Gdybanie wymyślanie szacowanie a kasa z nieba leci ...

      • 2 3

  • chyba te specjalizacje miały się nazywać kliki i korupcja...jak to w stolicy korupcji.

    • 2 2

  • autonomia dla pomorza

    Pomorze jest nowoczesne. Autonomia jest nam tylko potrzebna żeby zalegalizować klonowanie i genetycznie modyfikowaną żywność i odpowiednie modyfikacje ludzkich genów. Opracujemy technologie, które za 50 lat będą standardem.

    Ludzie kiedyś bali się jeździć 30 km na godzinę koleją i wierzyli, że ziemia jest płaska.

    • 0 0

  • punktacja (1)

    1. artykuł dwa tygodnie po wydarzeniu mówiącym o potencjalnych 160 mln E jest karygodne
    2. zdjęcie wykonane tosterem nie przystoi aspirującemu do roli portalu regionalnego
    3. jakiś link do wszystkich specjalizacji ?
    4. wielki minus dla UM za siedzenie cicho jak mysz pod miotłą o tym unikatowym w skali kraju projekcie - świetny przykład jak spieprzyć coś potencjalnie pozytywnego
    5. wspomniany w 1 komentarzu błąd merytoryczny o zakończeniu 1 etapu
    6. gdzie mowa o kolejnych krokach
    7. na koniec ankieta - po fakcie będziemy wybierali kryteria oceny - brawo !!!

    • 2 0

    • ad 4

      aż tak cicho to nie siedzą, wśród osób zainteresowanych tematem to "unikatowe podejście" jest znane... i coraz bardziej doceniane...

      • 2 0

  • Przecież wybrano je

    rok temu....coś się odwidziało?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane