• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna będzie bliżej mieszkańców, albo czeka nas dewastacja wiaduktów

Maciej Naskręt
7 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Wiadukt przy ul. Wita Stwosza. Pomorska Kolej Metropolitalna to na razie plac budowy. Wiadukt przy ul. Wita Stwosza. Pomorska Kolej Metropolitalna to na razie plac budowy.

Jeśli nie zadbamy o przestrzeń wokół Pomorskiej Kolei Metropolitalnej już teraz, to czeka nas dewastacja wiaduktów. Po paru latach będzie strach pod nimi przejść. Pomysłów na ucywilizowanie linii kolejowej jest wiele - murale, ścianki wspinaczkowe, siłownie pod chmurką.



Gdańsk w 2015 r. czeka rewolucja w podróżowaniu z domów do pracy. Wszystko za sprawą budowy Pomorskiej Kolej Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowy. Inwestycja ma ogromne poparcie wśród mieszkańców Gdańska, wiele osób najchętniej już dziś kupiłoby bilet na pierwszy przejazd. Nasza czytelniczka zwraca jednak uwagę na problemy związane z nową linią.

- Obawiam się, że gdy pojedzie pierwszy skład, rozpocznie się dewastacja nowej linii. Nowe wiadukty, które będą daleko od domów - tak jak na przykład ten na ul. Wołkowyskiej - zamienią się w ciągu kilku miesięcy w miejsce nieprzyjazne dla kogokolwiek. Pojawią się tam śmieci, będzie tam spożywany alkohol i załatwiane potrzeby fizjologiczne - kreśli czarną wizję pani Małgorzata, nasza czytelniczka.

Czy to jednak jedynie czarnowidztwo? Spełnienie się tych obaw jest bardzo możliwe. Na trasie PKM będzie bowiem 41 obiektów. Z tego lwia część będzie ogólnodostępna. Ponadto inwestor - spółka samorządu województwa - PKM, która będzie prawdopodobnie przyszłym zarządcą linii - nie może oczekiwać od Służby Ochrony Kolei wsparcia, bowiem ta działa w strukturach PKP PLK. Kamery monitoringu będą wprawdzie ustawione w pobliżu przystanków, ale nie będą miały na oku wszystkich obiektów. Niewiele zmieni też zastosowanie farby antygraffiti.

PKM nie tylko użyteczna, ale też przyjazna dla mieszkańców

- W miarę możliwości finansowych miasta i województwa, powinno się zadbać o przestrzeń wokół obiektów, które właśnie powstają, tak by stały się miejscami przyjaznymi mieszkańcom i uchroniłyby je przed dewastacją - dodaje nasza czytelniczka.

W zachodniej Europie i za oceanem z łatwością można znaleźć wiele przykładów na to, jak zaadaptować przestrzeń wokół pierwotnie szarych wiaduktów i mostów, które są tłem dla przyjaznej przestrzeni miejskiej. Choćby "Fremont Troll" na zdjęciu po prawej. Rzeźba ustawiona jest pod wiaduktem nieopodal Seattle i została stworzona przez czterech lokalnych artystów w 1990 r. Obiekt stał się przystankiem dla zwiedzających miasto. Pojawiły się też legendy związane z kamiennym trollem.

Wiadukty rzeźbione lub z klocków Lego

Inny przykład? W Niemczech w miejscowości Wuppertal postanowiono przęsło wiaduktu wymalować tak, by obserwator miał wrażenie, że obiekt został zbudowany z gigantycznych klocków Lego. Mural tworzono około czterech tygodni, a prace wykonał i sfinansował Martin Heuwold, muralista właśnie z Wuppertal.

- Wykonanie murali to świetny pomysł, by uratować część obiektów przed ich dewastacją. Malowidła jednak trzeba odpowiednio dopasować do architektury obiektu mostowego i otoczenia - mówi Rafał Roskowiński, gdański muralista, współzałożyciel Gdańskiej Szkoły Muralu.

Ale nie chodzi tu wyłącznie o murale czy posągi, które mają ściągać uwagę mieszkańców całego regionu. Może to być ścianka wspinaczkowa, siłownia pod chmurką czy huśtawki, a nawet małpi gaj dla dzieci.

Czy ożywienie przestrzeni wokół budowanych wiaduktów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w ogóle ma sens?

- Jak najbardziej! Trzeba zmieniać naszą przestrzeń, by stawała się przyjazna mieszkańcom, nawet gdy dotyczy to obiektów kolejowych. Należy jednak uważać, by nie przesadzić z pstrokacizną, by instalacje i malowidła nie były infantylne - mówi Karol Spieglanin, prezes Stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańska. - W otoczeniu przyrody zdecydowanie lepiej sprawdzają się stonowane i dopasowane do otoczenia kolory, niż krzykliwe pomysły - dodaje.

Zdaniem władz FRAG przestrzeń miejska jest wspólnym dobrem - wszyscy musimy nauczyć się o nią dbać. Otoczenie wymusza też na nas kanon zachowań - w czystym i przyjaznym miejscu, w którym czujemy się dobrze, wandalizm staje się zjawiskiem tłumionym i z czasem coraz bardziej marginalnym.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną, realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Zobacz przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Miejsca

Opinie (153) 10 zablokowanych

  • gdanska patologia.... (13)

    "Obawiam się, że gdy pojedzie pierwszy skład, rozpocznie się dewastacja nowej linii. Nowe wiadukty, które będą daleko od domów - tak jak na przykład ten na ul. Wołkowyskiej - zamienią się w ciągu kilku miesięcy w miejsce nieprzyjazne dla kogokolwiek. Pojawią się tam śmieci, będzie tam spożywany alkohol i załatwiane potrzeby fizjologiczne"

    • 94 83

    • Spozywany alkohol w pobliżu linii kolejowej to trójmiejska tradycja

      Teraz niestety w zaniku ale za dobrych czasów cała linia SKMki była obstawiona stoczniowcami Gdańska i Gdyni po pracy. Nie bójmy sie tradycji ;-)

      • 89 8

    • patologia jest wszędzie, więc łaskawie odczep się od gdańszczan

      • 55 13

    • (1)

      Ciekawe skąd jesteś żeby oceniać Gdaszczan patologia jest wszędzie nawet u ciebie na wsi ty jesteś jednym z nich bo doskonale wiesz na czym to polega.

      • 32 14

      • skad sie biora te dziwne podzialy na miastowych i wiesniakow?! ja jestem z gdanska a mieszkam na wsi za granica. mam duzy dom i duzy ogrod pracuje w branzy it jako podwykonawca dla miedzynarodowych korporacji. znajomi z londynu zazdroszcza mi taniego domu, czystego powietrza i spokoju... oni siedza w tloku i korkach w malych klitkach... w Polsce tez tak juz jest ze mieszkanie na wsi za miastem wcale nie oznacza ze jest sie prostym chlopem przerzucajacym gnoj w stodole ale stereotypy wciaz sa zywe. tak tylko nakreslam temat do przemyslen. pozdrawiam trojmiasto i okolicznych 'wiesniakow':)

        • 2 2

    • gdyński wsioku (3)

      po co jątrzysz?

      • 27 20

      • (2)

        jako, że dzisiejsi gdańszczanie to krzyżówka ludzi zza bugu i tyrolskich niemców to pozostała im buntość ze wschodu i brak poczucia humora godna szwaba.

        • 12 19

        • Nie ma rodowitych gdańszczan

          A gdzie chcesz szukać rodowitych Gdańszczan? Jak nie na zachód za odrą, to zostają ci dociążone radzieckim ołowiem egzemplarze spod ziemi +/- metr pod ziemią.
          Cały Gdańsk jest mieszanką Zabużan, Kaszubów, Kociewiaków i in. To mozaika. To że czyiś rodzice pojawili się tu "już" na początku lat 50 nie czyni z nikogo bardziej rodowitego Gdańszczanina jak Ci co pojawili się tu w latach 80, 90 itp.

          No chyba że czyjeś życie osobiste i zawodowe jest źródłem tak potężnych kompleksów, że musi się wyładować na necie narzekając na czyjeś pochodzenie regionalne - to ok.

          • 20 3

        • buntość ze wschodu - co autor miał na myśli?

          buntowniczość? :) - wypowiedział się autorytet po podstawówce...

          • 3 1

    • ja się bardziej boję, że w nocy gdy nie będzie jeździć to ją rozkradną

      • 20 3

    • zapominałeś dodać że podstarzałe rumunki i pederasci będą tam oferować płatny sex .

      • 12 5

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • To może warto pomyśleć już teraz o zagospodarowaniu terenu?

      Za chwilę podam przykład do centrum sportowego z Londynu, które w 99% znajduje się... pod wiaduktami i estakadami drogi ekspresowej A40, jakiś 1 km od centrum Londynu, w gęstej zabudowie miejskiej. I pod tymi wiaduktami zmiesściło się kilkanaście boisk do piłki nożnej, ogrodzonych, 1 o wymiarach regularnych, reszta mniejszych, bo nie każdy potrafi sobie znaleźć 21 kumpli, żeby co tyfzień z nimi pograć. Ponadto basen, skałki, tenis, boiska do koszykówki, szatnie z prysznicami i toaletami, ogólnie cały kompleks sportowy dla ludzi, nie wybrańców, nie sportowców. Każdy może to wynająć, przyjść zagrać, nauczyć się jakiegoś sportu. Piękna sprawa. To jeden z najlepszych przykładów zagospodarowania przestrzeni miejskiej jaki znam. Na dole chłopaki i dziewczyny grają w piłkę i wspinają się, na górze kilkadziesiąt tysięcy samochodów dziennie śmiga do i z centrum Londynu.

      • 12 0

    • i o tym wszystkim wiesz z autopsji, z gedingen?

      • 0 0

  • nie podniecajmy sie tak bardzo...nie bedzie tak zle...pozdro.

    • 49 36

  • A jak z integracją taryfową? (1)

    Bez wspólnego biletu może okazać się, że PKM to niewypał

    • 163 1

    • już myślałem, że nikogo prócz mnie to nie wkurza

      • 23 0

  • (4)

    wystarczy zobaczyć jaki jest brud i bałagan pod wiaduktem, k.Galerii Bałtyckiej

    • 147 4

    • (3)

      sam tam sikam !

      • 9 9

      • Sam byś takiego syfu nie narobił. Musisz mieć wspólnika. (1)

        • 20 0

        • Ja też tam sikam

          PS. Nie jesteśmy wspólnikami.

          • 7 1

      • A ja puszczam bąki :P

        • 9 1

  • ... (4)

    I to jest absurdalne...
    Ludzie narzekają, że w mieście brud i syf i zaniedbane, ale w ogromnej większości przypadków to właśnie także sami ludzie (inni) do takiego stanu doprowadzają.
    Smutne to.

    • 117 8

    • niezupełnie - brudzi mały procent, ale reszcie brakuje jaj by ich spacyfikować

      do władz wybieramy tępych, bezjajecznych kmiotów - widać trochę sami tacy jesteśmy :o(

      • 17 2

    • To nie jest absurdalne

      Powiedz mi ile razy zwróciłeś uwagę osobom które rzucają papierek na chodnik,ile razy odwracasz głowę od pani która pilnując swojego pieska aby zerżnoł się na trawnik przy chodniku bo ja reaguje za każdym razem ale zawsze słyszę tylko głupie uwagi nawet od osób postronnych

      • 11 0

    • (1)

      nie to nie ludzie, to zwierzeta.

      • 4 1

      • Nie obrazaj zwierzat! Zwierzeta myja sie kilka razy dziennie.

        • 2 1

  • Dlaczego pokazany jest tylko Gdansk? czyzby w Gdyni mialo nie byc kolei metropolitalnej?? (10)

    • 37 47

    • co ty ćpiesz ?

      jaka kolej metropolitalna w Gdyni kto gdzie i jak ?

      • 13 21

    • Metropolia to gdansk. (5)

      W gdyni nie bedzie zadnej koleii. A ta kolej z lotniska do wrzeszcza do doublownie autobusow.

      • 13 24

      • (4)

        Gdańsk to metropolia... Chyba nigdzie poza Gdańskiem nie byłeś. Zobacz na Tokio, albo Nowy Jork- TO jest metropolia. Na Śląsk nawet popatrz i może zauważysz, na jakiej wiosce mieszkamy.

        • 20 10

        • dokladnie (3)

          Gdansk to straszna wiocha. Nawet w porownaniu z miastami w poludniowej i centralnej Polsce. Przede wszystkim brak prawdziwej tkanki miejskiej-kwartalow intensywnej zabudowy, miasto niemilosiernie rozciagniete, pelno pustych zarosnietych krzakrami placow (jak w Detroit ;)) a Srodmiescie wyglada jak "niedokonczony projekt" na peryferiach (wjazd od strony w-wy do miasta jest tragiczny). A senna atmosfera i ceglano-pruska niska chaotyczna i sypiaca sie zabudowa przenosi w klimat "zadupia"

          • 13 20

          • Nie karmić trolla

            Emigruj do Katowic

            • 14 3

          • Ale tu jest praca. (1)

            W miastach, do których porównujesz albo nie ma albo jest za dwa razy mniej.

            Miasto ma przede wszystkim dawać możliwość wyżywienia siebie. Wiesz ile znaczących firm międzynarodowych i fabryk ma miejsce w Detroit?

            • 6 5

            • Detroit umarło 10 lat temu, po upadku przemysłu. Coś Ci się pomyliło.

              • 7 2

    • Praktycznie nie powstają artykuły na 3miasto.pl, które opisywały by całą KM. KM jak każdy czytelnik tego portalu wie to nowo budowany odcinek z Wrzeszcza z nowymi wiaduktami i przystankami do Osowej, i coś tam dalej do Gdyni. KM zmieni życie ludzi w Gdańsku, ale nie zmieni nic w życiu mieszkańców Gdyni.

      • 5 5

    • w Gdyni linia już istnieje (1)

      • 16 5

      • mają powstać nowe przystanki - co zmieni całkiem sporo dla mieszkańców obu Kacków

        i ułatwi dojazd fanom Arki z Kaszub (Przystanek Stadion)

        • 9 2

  • Będzie patologia większa niż w SKM (4)

    Będzie beznadziejnie bo te stacje to na jakiś uboczu są tylko i wiadomo co tam będzie się w nocy działo.

    • 66 22

    • (1)

      Przecież na osiedlach pod obwodnicą mieszkają sami młodzi, kulturalni i entuzjastycznie nastawieni ludzie szanujący dobro wspólne, zieleń i przyrodę a patologia to tylko we Wrzeszczu, więc spokojnie, grupki młodzieży będą się zbierać w okolicach stacji i przygrywać na skrzypcach Cztery Pory Roku albo La Stravaganzę Vivaldiego aby umilić pasażerom podróż!

      • 34 1

      • :))

        Nie prawda. Jest ich tam zaledwie 95%, ale to i tak o 90% niż we Wrzeszczu. Znajdą oni jednak czas, aby do tego Wrzeszcza podjechać i zaprezentować Libiamo G.Verdiego....by miejscowe buraki mogły dewastować w rytm jednej z najpiękniejszych arii operowych.

        • 9 0

    • (1)

      Dodatkowe etaty w SOK załatwią sprawę, ale na to oczywiście kasy nie bedzie

      • 2 2

      • PKM nie jest firmą należącą do grupy PKP. SOK to służba działająca w ramach PKP. Więc w PKM nie będzie SOK. Zresztą przeczytaj artykuł ze zrozumieniem.

        • 0 0

  • To przecieĹź samowola budowlana (3)

    A samowola budowlana podlega rozbiĂłrce. Problem zniknie sam.

    • 35 60

    • ?? (2)

      a pokażesz mi jakakolwiek ostateczną (prawomocną) decyzje unieważniającą ich decyzje budowlane?

      • 7 6

      • pewnie, sprawdzona metoda radzieckiego komsomołu (1)

        skoro wybudowano to niech zostanie, nie będziemy się wygłupiać z poważnym traktowaniem prawa, bo trzeba by rzeczywiście całą PKM rozwalić. To, że decyzja o pozwoleniu na budowę wydana jest z wadą to niestety w tym kraju nic nie znaczy. Jak tam profesorek szkoły z farbkami?

        • 7 7

        • Proszę się zająć z powrotem uczeniem studentów na ASP zamiast trollowaniem w Internecie.

          • 1 1

  • (2)

    ścianka wspinaczkowa to świetny pomysł

    • 69 5

    • Dokładnie

      Stare wiadukty były używane jako ścianki, nowe też można dostosować :)

      • 20 0

    • Na pewno lepszy,niż plac zabaw dla dzieci,przy torach kolejowych...

      • 3 2

  • (10)

    u nas już dewastacja linii tramwajowej na Łostowice. Pod wiaduktem przy kościele grafity szkieł i innych śmieci i butelek po wyskokach. Nowo ocieplone bloki są również obsmarowane grafitami. Dlaczego Policja i SM i nic z tym nie robi i dlaczego ten temat olewa totalnie spółdzielnia Chełm.

    • 93 2

    • Ej...

      Ty się nie zastanawiaj i zbieraj te grafity... Może sprzedawaj do fabryki ołówków..

      • 22 6

    • Bo tam nie ma kasy.

      • 6 0

    • A gdzie rodzice?

      • 8 1

    • co tam na wsi panie wójcie

      • 5 2

    • (1)

      ta pętla nie jest na Łostowicach.

      • 3 2

      • Pętla leży na granicy 4 osiedli: Łostowice, Zakoniczyn, Chełm i Orunia.

        • 2 1

    • Ponieważ (1)

      to nie przeszkadza wszystkim , a tylko pojedynczym osobom . Jak dla mnie młodzi niech się wyszaleją !

      • 1 6

      • Ponieważ grafitti przeszkadza wszystkim, a jest obojętne tylko pojedyńczym osobom

        Policja i SM powinny zająć się tymi młodymi szaleńcami. Powinni ich złapać, i kazać zamalować/zmyć swoje mazy. A potem jeszcze ci młodociani przestępcy powinni zapłacić za niszczenie mienia.
        Przecież nie pytali lokatorów ani SMieszk. czy wolno im tu mazać

        • 6 0

    • grafity? o kurcze,nie wiedziałam że ktoś grafity rozrzuca po ulicach

      • 3 1

    • Bo usuwanie tych zniszczen to kasa dla znajomych firm budowalnych. Nie wiedziales?

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane