• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna do Gdyni. Marszałek daje zielone światło

Maciej Naskręt
22 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Nowe przystanki w Gdyni będą nawiązywały architektonicznie do tych w Gdańsku. Nowe przystanki w Gdyni będą nawiązywały architektonicznie do tych w Gdańsku.

Gdynia Stadion, Gdynia Karwiny i Gdańsk Osowa - to przystanki, które kosztem 23,6 mln zł mają powstać lub zostać zmodernizowane w ramach przebudowy odcinka Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, od lotniska w Rębiechowie do śródmieścia Gdyni.



- Rozszerzamy nasz dotychczasowy projekt kolejowy wraz z Gdynią, wzdłuż linii kolejowej nr 201 relacji Gdynia - Kościerzyna. To efekt starań miasta i porozumienia z władzami spółki PKP PLK - poinformował marszałek pomorski Mieczysław Struk, podczas wtorkowej konferencji "Pomorska Kolej Metropolitalna - przyszłość, rozwój, inwestycje", która odbyła się w Urzędzie Marszałkowskim,

Budowa linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną z budżetu województwa pomorskiego. Połączy ona Wrzeszcz zobacz na mapie Gdańska z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Rębiechowie zobacz na mapie Gdańska i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna zobacz na mapie Gdańska. Dzięki PKM, zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut. Koszt realizacji projektu PKM wynosi ok. 720,5 mln zł netto.

Na początek stacja i dwa przystanki

Spółka samorządu województwa Pomorska Kolej Metropolitalna, która nadzoruje budowę 18-kilometrowej linii kolejowej z Wrzeszcza do Rębiechowa, wiosną zwróci się do wojewody pomorskiego o wydanie pozwolenia na przebudowę stacji Osowa, a także budowę od podstaw przystanków Karwiny i Stadion. Inwestycję sfinansuje województwo pomorskie, które z budżetu będzie musiało wysupłać 23,6 mln zł. Jest też szansa na dofinansowanie inwestycji ze środków unijnych, ale na to zgodę muszą wyrazić urzędnicy z Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej i Komisji Europejskiej.

Koszt inwestycji jest stosunkowo niewielki. - To dlatego, że podążamy wzdłuż gotowej linii kolejowej nr 201. Według naszych wstępnych wyliczeń, na przebudowę stacji Osowa przeznaczymy nieco ponad 6 mln zł i tyle samo na budowę przystanku Stadion. Prawie 9 mln zł pochłonie budowa przystanku Karwiny - mówi Krzysztof Rudziński, prezes spółki PKM.

Stacja Gdańsk Osowa zobacz na mapie Gdańska w ramach generalnego remontu zyska nowe parkingi na 67 aut, zmodernizowane zostaną także perony, do których dojść będzie można wyłącznie tunelem. Oznacza to, że pasażerowie nie będą już tam spacerować między peronami, w poziomie torowiska.

W Gdyni natomiast PKM zleci budowę przystanku Karwiny zobacz na mapie Gdyni przy ul. Wielkopolskiej. Przystanek architektonicznie nawiązywać ma do tych budowanych w Gdańsku. Będzie wyposażony w kładkę dla pieszych nad torami i dwa perony po zewnętrznej stronie linii. Przy przystanku Karwiny pojawi się też pętla autobusowa i wielopoziomowy parking, ale decyzja o ich budowie należy wyłącznie do władz miasta. Ciekawym rozwiązaniem ma być planowana przy peronach antresola, która będzie również pełnić funkcję chodnika. To tamtędy piesi będą mogli przejść pod ul. Wielkopolską i dotrzeć m.in. do pętli autobusowej.

Kolejny przystanek wytypowany do realizacji to Stadion zobacz na mapie Gdyni. Jego lokalizacja i nazwa podyktowane są bliskością obiektów sportowych. I tak ma on posiadać po zewnętrznej stronie linii dwa perony, z których dotarcie do ul. Sportowej zapewnią schody lub winda.

Przy planowanych przystankach w Gdyni pojawi się także infrastruktura towarzysząca.

- Do przystanków będzie można dotrzeć zarówno autem, rowerem jak i komunikacją publiczną. Pomoże w tym budowa węzłów przesiadkowych, których budowę rozpoczniemy w latach 2014-2020 - mówi Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.

W dalszej perspektywie (do 2020 r.) planowana jest też budowa stacji Gdynia Fikakowo, a także rozbudowa o jeden peron przystanku Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana. Tym ostatnim ma się zająć inwestor pobliskiego centrum handlowego Riviera.

Zobacz jak dziś wygląda stacja Gdańsk Osowa.

Przetarg na tabor w przyszłym miesiącu

Choć za budowę linii kolejowej i stacji odpowiada spółka Pomorska Kolej Metropolitalna, to za wybór i kupno obsługujących je pociągów już nie. To zadanie dla urzędników marszałka Województwa Pomorskiego.

- W listopadzie uruchamiamy przetarg na zakup 10 szynobusów spalinowych, które obsłużą linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - zapowiada Mieczysław Struk.

Zobacz budowę stacji PKM Brętowo w Gdańsku.

By zapewnić systematyczne przejazdy (co ok. 15 minut), parametry przyszłych maszyn muszą być mocno wyśrubowane. Składy mają być wyposażone w mocną jednostkę napędową i taką przekładnię, która umożliwi im szybkie przyspieszanie na wzniesieniach i oraz jazdę z prędkością do 120 km/h. Ponadto nowe pociągi muszą posiadać bardzo dobre parametry układu hamulcowego.

Kolejne wymogi to wysokość podłogi, która musi wynosić 76 centymetrów od wierzchołka szyny, by pasować do budowanych peronów. Każdy skład ma ponadto zapewniać 200 miejsc siedzących i spełniać najwyższe standardy bezpieczeństwa - zgniotu wagonu.

Wizualizacja linii PKM wiodącej przez Gdańsk.

Budowa PKM w Gdańsku wyprzedza harmonogram

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która ruszyła w w czerwcu, już wyprzedza założony plan.

- Wiele osób zarzucało nam, że proces przygotowania inwestycji przedłuża się. Sprawdziła się tu jednak wojskowa zasada: im więcej potu wylejemy na ćwiczeniach, tym mniej krwi stracimy w boju. Wyprzedzamy teraz harmonogram prac budowy, co ma dla nas kluczowe znaczenie ze względu na nadchodzącą zimę. To co zyskamy teraz, będziemy mogli spożytkować w najbliższych miesiącach - wyjaśnia Krzysztof Rudziński, prezes Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Odległe plany - kolej na Obłuże, Chwarzno i Wiczlino

Pomorska Kolej Metropolitalna z Wrzeszcza do śródmieścia Gdyni nie jest projektem zamkniętym. Już teraz brana pod uwagę jest jej wydłużenie do Obłuża i Kosakowa. Z tym trzeba jednak będzie poczekać. Na rozbudowę linii w tym kierunku potrzeba wstępnie ok. 949 mln zł, czyli jeszcze więcej, niż w przypadku budowy linii przez Gdańsk.

Pieśnią przyszłości jest budowa linii PKM do Wiczlina i Chwarzna. Wszystkie te plany opiszemy jednak już w następnym artykule o Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Miejsca

Opinie (218) ponad 20 zablokowanych

  • I super! Czekamy na tani wspólny bilet trójmiejski i to będzie gwarancja sukcesu (25)

    w innym przypadku mało kto bedzie nią jeździł.

    Nikt nie lubi przepłacać!

    • 260 13

    • Przystanki są mało praktyczne. Ich zadaszenie nie jest wystarczajace przed padajacym deszczem, sniegiem czy wjejącym wiatrem (7)

      • 36 6

      • i źle rozmieszczone. (6)

        przystanek Banino w szczerym polu, kawał trzeba do wioski zasuwać, jaki to sens.

        • 23 3

        • nie tylko banino :-) (4)

          • 11 4

          • sens jest taki (3)

            Przystanek jest zlokalizowany wokół przyszłego centrum handlowego. Działka pewnie jest już wykupiona a gmina zmienia plan zagospodarowania. podejrzewam nie tylko Banino ale taki schemat. Jak nie CH to jakiś developer.

            • 6 0

            • Macierewicz?

              • 1 3

            • Pewnie tak. Tylko, że do czasu zbudowania tam nowego osiedla przez dewelopera, (1)

              PKM zbankrutuje. Większość przystanków jest tak daleko od cywilizacji, że nie warto z nich po prostu korzystać.

              • 1 4

              • daleko od cywilizacji byl tez przystanek SKM Zabianka, gdy powstawala SKM

                Jedni narzekaja, ze PKM jest za blisko zbudowan. Drudzy narzekaja, ze za daleko.

                A ten jeszcze narzeka, ze ktos chciaby zabudowac tereny wokol stacji! No zdecydujcie sie. Przeszkadza Wam, ze ktos chce kupic teren i zbudowac tam legalnie domy dla ludzi? Co w tym zlego?

                Nowe CH... Gdzie problem. Nie chcesz - nie idziesz. Wolny rynek.

                Narod marud. Wstyd. Byle ponarzekac.

                • 4 0

        • Tyle, że tam jest innym problem. Gdzie indziej miałby się znaleźć?

          Przecież nie może w samym Baninie, bo to już za istniejąca linią kolejową.

          Grunt tylko by Żukowo wysupłało kasę na autobus jeżdżący regularnie między Żukowem a stacją i będzie świetnie.

          • 3 1

    • juz masz

      i wiedz ze bedzie tak drogo ze cie nie bedzie stac

      • 5 5

    • Takt co 15 minut to minimum jakie zacheci mieszkańców do korzystania z PKM (5)

      oprócz tego:

      tani bilet

      przemyślana i zsynchronizowana siatka linii komunikacji miejskiej łącząca stacje z osiedlami

      bezpieczne i rzeczywiście monitorowane parkingi dla rowerów

      niezawodność

      i .... piszczcie co Waszym zdaniem zacheci nas mieszkańców do korzystania z PKM

      • 24 1

      • ha ha ha tani bilet ;) (1)

        czy ty jestes dzieckiem. Przeciez buduja to zeby wiecej zarobic niz obecnie.

        • 7 9

        • za darmo ma byc?

          masz cos madrego do powiedzenia? jak nie to zamilcz.

          • 4 7

      • nic, bo po co mam

        Wysiadać w szczerym polu? Pooglądałem wczoraj zdjęcia lokalizacji przystanków na skyscraperze i odechciało mi się pkm-u. Może na grzyby do lasu warto tym podjechać :-)

        • 6 9

      • Zachęci mnie jak z Dąbrowy do wrzeszczą dojadę szybciej i taniej niż samochodem

        Póki co jest porownywalńie wiec sie przyglądam. Jeżeli powyższe nie bedzie spełnione to nie jadę

        • 4 4

      • wspólny bilet

        bilet nie musi być za darmo ale na pewno musi być prosty w obsłudze: wspólny dla PKM i autobusów i tak skonstruowany aby podróżny nie bał się ze zabraknie mu minuty do pełnego przejazdu bo np. autobus się spóźnił i musi czekać na następny pociąg. Tez dobra okazja aby wprowadzić tanie bilety 3-miesieczne.

        • 1 0

    • Dla mnie nie jest super (3)

      Dlaczego nie będzie składów elektrycznych. Koszty paliwa będą takie że bilety będą drogie

      • 10 7

      • Na prad nie jest taniej tylko "ekologiczniej" (1)

        A dokladniej ekologiczniej tam gdzie jedzie taki pociag, a mniej ekologicznie tam gdzie robi sie prad.

        • 17 2

        • napęd na prąd jest tańszy, a w przypadku tej trasy gdzie całkiem duże wzniesienia są

          to też i praktyczniejszy. Gdyby tak nie było to nadal większość pociągów byłaby spalinowa. Nie rozumiem tej decyzji.

          • 9 0

      • Ależ będą.

        To jest druga faza. W pierwszej będą spalinówki bo:
        1) linia Gdynia-Kościerzyna dopiero będzie elektryfikowana
        2) elektryczne opłaca się tam gdzie jest duże natężenie ruchu. A takie będzie dopiero po pewnym czasie na tej trasie. A co z taborem? Zostanie wykorzystany gdzie indziej, do wymiany starych składów, albo nie rentownych pełnych składów kolejowych by nie likwidować połączenia.

        • 3 0

    • no nie .....

      no i k..... nie zdążyłem jako pierwszy skrytykowac tej inwestycji !!!!!!

      ze za drogo, ze k ...... kolor daszku na przystanku nie taki

      • 19 5

    • (2)

      OOOOOO jak miło ;)
      Żółto Niebieskie wagoniki,
      coś mi się wydaję, że Gdańsk będzie miał mały problem :)
      Żółto Niebieskie Pomorze :)

      • 7 2

      • Zółto-niebieskie wagoniki

        bedą na granicy Gdyni i Gdańska szybko przemalowywane na barwy biało-zielone:)
        Und zurruck w drugą stronę:)

        • 1 1

      • obok stoi wagon biało zielony, chciałem zauważyć..

        • 0 0

    • Gdynia Karwiny - Gdynia Stadion - nie da rady iść jakoś na skróty ??

      • 0 0

    • Pomorska Kolej Metropolitalna dla Gdyni

      Z koncepcją całej trasy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej dla Gdyni można zapoznać się na stronie: http://www.bpbk.com.pl

      • 2 0

  • Wiec Ruszamy!!! Pieknie!!! (14)

    Teraz mieszkancy gdanska bedziecie mogli przybyc do naszej wielkie europejskiej gdyni!!! Zapraszamy serdecznie ! Tylko prosimy przybywac w strojach eleganckich i zacnych ! Kapelusz lub cylinder, buciki czarne zapastowane, spodenki na kancik zaprasowane i laseczka i juz mozna podziwiac gdynie ! Tak wiec macie rowniez dostep do najwyzszej kultury w gdyni. Pociagiem do miasta marzen dotrzecie teraz !!!!!!!!!!

    • 90 97

    • I właśnie przez takich ludzi (2)

      Gdynia nigdy nie dojdzie z Gdańskiem do porozumienia. Trochę mi mentalność Gdynian przypomina Warszawiaków (oczywiście nie wszystkich). Tylko wychwalają swoje miasto i siebie samych.

      • 42 11

      • Tak niestety jest w obu miastach.

        • 30 6

      • I to raczej tych napływowych warszawiaków.

        • 18 1

    • " Tak wiec macie rowniez dostep do najwyzszej kultury w gdyni. " (1)

      i znowu pobijecie jakichs przyjezdnych (hiszpanow czy meksykanow)

      • 33 14

      • Czyli to nie kibice Ruchu Chorzów pobili Meksykanów?

        No ciekawe rzeczy mówisz.

        • 21 10

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • :) Czy ludnosc naplywowa do Gdyni to tez tzw. '' słoiki '' ?:)

      Czy w Gdyni tez mozna okreslic osoby w niej nie urodzone jako Słoiki ?:) ciekawe zagadnienie :)

      • 9 3

    • nie trolluj

      Ludzie, nie zwracajcie uwagę na takich czubków

      • 11 1

    • To jakiś chory człowiek albo naćpany.

      • 10 2

    • jakiś czubek z gdańska podszywa się pod czubka z gdyni... (1)

      ciekawe kto głupszy

      • 10 4

      • On jest ze Slupska !

        Wiec chcialby Gdynie zobaczyc ! Badzmy tolerancyjni dla ludzi ze Slupska :)

        • 6 5

    • Gdynia nie gdynia i Gdańsk nie gdańsk

      co to za kultura, która nawet nie potrafi napisać poprawnie nazwy swojego miast, że już o innych nie wspomnę.

      • 3 1

    • Gdynia eleganty.

      Takie to miasto marzeń że gdyby nie sopot, to w całym gdańsku by waliło śledziem, a codziennie jak się jeździ kolejką to widać tych wszystkich elegantów w ostatnich przedziałach pociągu.

      • 3 3

    • ty chłopcze masz chyba 15 lat , że takie farmazony wypisujesz debilne. Pozdrawiam lekko trzaśniętych

      • 0 0

  • Mam nadzieję, że w Gdyni nie będą na tyle głupi co w Gdańsku (16)

    I nie zlikwidują linii autobusowej 171.

    • 74 14

    • Spojrz jaki piekny pociag na ciebie czeka !!! (8)

      A ty chcesz sie autobusami telepac ? Nie po to ci metropolia daje piekne koleje zebys teraz jeczal.

      • 9 10

      • nic mi nie daje (bo splacac bedzie trzeba)

        Tylko mnie naciaga. Nie jestesmy krajem ktorego podatnikow stac na takie pociagi.

        Stac bedzie na nie jedynie przyjezdnych turystow z bogatszych krajow. Tu w kraju ludzie musza jeszcze pracowac 30 lat zeby osiagnac jaki taki poziom finansowy.

        • 7 11

      • (2)

        Zobacz co ile jest przystanek PKM, a co ile ma przystanek autobus? Jak będą dojeżdżać np. ludzie do pracy w Matarni czy też do Intela/YDP? A to tylko dwa przykłady. Ten pomysł pewnie nie przejdzie i nic w tym dziwnego.

        • 11 2

        • to ty w Intelu pracujesz a autobusem chcesz jezdzic ?:)

          Pracownicy Intela maja kierowce prywatnej limuzyny ! Co ty w tym Intelu robisz ?

          • 13 4

        • intel...matarnia...brawo, trzeba jeszcze dac peło z dziesiec lat rzadzenia, niech do konca wykoncza ten kraj

          niech gospodarka zostanie tylko na pulapie sluzenia panom. hitlerowi sie nie udało, a tutaj dwadziescia kilka lat i po sprawie

          • 6 0

      • Z 171 nie ma szans żaden pociąg (3)

        Komfort w biało-niebieskim autobusie równa się temu co masz w biznes klasie Boeinga Dreamlinera ;P

        • 13 7

        • czyli co chwila awaria?

          • 2 2

        • Ale tą linię Warbus przypadkiem nie obsługuje? (1)

          • 0 0

          • Warbus i PKM Gdynia

            Z Gdyni przyjeżdża prawie zawsze nowiuśkie Volvo. Solarisy Warbusa też są niczego sobie. Zawsze lepsze od złomiastych Mercedesów i MAN-ów kursujących na 169 i 179.

            • 1 0

    • eee ty z Osowej? (2)

      171 to Gdańska linia. Przewoźnikiem jest Warbus a rozkład układa ZTM Gdańsk. A że bus jeździ do Gdyni to Gdynia" dopłaca" obsługując jeden kurs.

      • 0 9

      • Nic z tych rzeczy

        Organizatorami linii 171 są wspólnie ZKM w Gdyni i ZTM w Gdańsku. Rozkład jest wspólnie ustalany. PKM Gdynia nie ma wcale jednego kursu, a po połowie mniej-więcej obsługują razem z Warbusem, jeżdżącym na zlecenie Gdańska.

        Z N1 Ci się pomyliło, do której faktycznie Gdynia dopłaca, choć linia należy do ZTM Gdańsk.

        • 11 0

      • Rozkład układa ZTM Gdańsk..
        To dlatego od początku powstania linii,
        nic w rozkładzie się nie zmieniło..

        • 0 1

    • tak dla kolei! NIE dla likwidacji dotychczasowych połączeń zkm!!! (3)

      Najlepiej puścić kolej i zlikwidować wszystko inne, a Ty się człowieku martw jak do tej kolei dotrzeć i czym.
      Bilet na autobus 210 (który już jest zapowiedziany do likwidacji) z Osowa- Gdańsk kosztuje mnie 80 zł/m-c. Przy korzystaniu z PKM, czas podróży wcale się nie skróci, jeśli nie wydłuży, a bilet 3 przewoźników (będą 3 przesiadki na tej samej trasie, to PKM, SKM i ZKM)obecnie metropolitarny to koszt 220zł. Z tą perspektywą przesiadam się na samochód. Powodzenia!

      • 2 1

      • do pracy bys sie wzial a nie jezdzisz autobusami z osowej do glownego (2)

        • 0 4

        • ?????? chyba Ci ktoś za te komentarze płaci!!!!

          właśnie do pracy muszę dojeżdżać!

          • 1 0

        • Myśl człowieku!

          Jak mi sponsorujesz, to będę rekreacyjnie na lotnisko jeździć PKM! Ludzie głównie do pracy i szkoły dojeżdżają.

          • 1 0

  • jakie przewidywane ceny na liniach PKM? (4)

    ktos to juz policzyl?

    Ja gdy planuje biznes to musze stworzyc biznesplan. Gdy zabiera sie do tego urzednik nie liczy sie z niczym (zaciaga kredyty na nasz koszt) a potem wychodza ceny biletow z komosu.

    • 23 17

    • zielone swiatlo to ja tez moge dac (mam w domu kolorofon z prl) (1)

      Teraz chcialbym zeby na stronach urzedu opublikowano biznesplan dla tej inwestycji publicznej.

      • 9 0

      • A studium wykonalności na stronie PKM wystarczy?

        • 1 0

    • Matki z 4 dzieci po 50 od osoby !

      Reszta po 100 :) Za darmo bedzie tylko dla tych co jamniki maja :)

      • 11 2

    • bilety nigdy nie dadzą przychodu w wysokości nakładów, więc Marszałek i tak będzie musiał dopłacać do przewozów, a bilety będą pewnie w cenie biletów SKM

      • 1 0

  • wszystko fajnie pięknie tylko... (7)

    ... współczuje mieszkańcom osiedli przy nowo powstałej trasie kolei metropolitarnej gdy będą musieli wdychać zapachy ze spalinowych kolejek :)) nikt nie pomyślał ze elektryczne pociągi nie poradzą sobie na tak krótkim i urozmaiconym wysokościowo terenie, wiec najłatwiej spalinówke wysłać :)

    • 13 91

    • oni w ogole z niczym sie nie licza

      likiwdacja lini autobusowych aby zmusic do jezdzenia PKM. Co jeszcze?

      • 10 6

    • O jakich spalinach mówisz? (2)

      2 pociągów w obie strony co 30 minut czy 100 samochodów osobowych NA MINUTĘ przejeżdżających w pobliżu? Tym się martw a nie pociągiem. Tak a propo kolejek elektrycznych... to jest dokładnie na odwrót niż mówisz - silnik elektryczny poradzi sobie lepiej na wzniesieniach niż spalinowy. Miałeś w szkole elektrotechnikę?

      • 38 1

      • (1)

        Poza tym nawet w spalinowych zespołach napędowych silnik spalinowy jest tylko generatorem prądu dla silników elektrycznych, które to de facto są jednostką napędową.

        • 9 0

        • Nie wiedziałem...

          Patrz...warto czasem komentarze poczytać...

          • 0 0

    • akurat w takich warunkach silnik elektryczny sprawdza się znacznie lepiej niż spalinowy...

      ale zamiast się uczyć lepiej pisac bzdury...

      • 13 0

    • polskie marudzenie

      jak nie ma kolejki to polak marudzi
      jak jest kolejka to znowu marudzi bo spaliny
      człowieku keidy bedziesz zadowolony?

      • 14 1

    • Elektryfikacja jest w planie

      Elektryfikacja jest w planie i projekcie. Niemniej jednak poczeka do zakończenia elektryfikacji linii Gdynia - Kościerzyna. W końcu zmiana lokomotym (w składzie zespolonym!) na stacji Banino byłaby, co najmniej, spektakularnie głupia, i tylko teoretycznie możliwa. Wystarczy doczytać.

      • 8 1

  • Kasa (5)

    Na pewno koszt budowy tych peronów to tylko 23,6 mln zł. Coś mało jak na budowę od podstaw stacji Gdynia Karwiny i przebudowa ulicy Wielkopolskiej? A gdzie jeszcze kasa na odbudowę i budowę kolejnych dwóch stacji?

    • 20 1

    • pojdzie z ue

      i bedzie pan zadowolony :)

      a tak powaznie to nie chce wiedziec czy ta linia PKM sie obroni finansowo.

      • 5 2

    • cieszmy się, (2)

      że platformerski Struk rzucił jakiekolwiek pieniądze. Bo analizująb budżet marszałkowski akurat Gdynia, w stosunku do liczby mieszkańców, jest niedofinansowa. No ale słabo by się platformers tłumaczył, dlaczego toto się nazywa kolej metropolitarna, a prowadzi tylko z wrzeszcza na lotnisko

      • 6 2

      • bo jest to najwazniejsza czesc

        mial zrobic z Kartuz do Bytowa na poczatek?

        Ta czesc powinna pozwolic oglosic sukces konieczny do dalszej rozbudowy sieci. Jakby zaczeli od peryferii to nikt nie chcialby tego finansowac.

        • 6 1

      • cieszcie się

        bo ten platformerski Struk finansuje wam jeszcze służbę zdrowia (wasze szpitale są wojewódzkie) i teatr muzyczny.

        • 3 2

    • Tyle to kosztuje

      Po prostu przy każdej innej inwestycji jest tylu pośredników i wpada tyle łapówek, że koszt wpadnięcia na pomysł budowy czy remontu jest wyższy.

      • 0 0

  • do lotniska

    dogodny transport na lotnisko - przypadek ? przynajmniej tyle mogą dla nas zrobić hehe

    • 24 4

  • a co z przystankiem Mały Kack/Witomino?? (3)

    • 32 3

    • to maly pikuś

      zwolni pociag i tyle.

      • 20 0

    • Co się czepiasz. (1)

      Zrobią 3 na krzyż kładki w Gdyni i wystarczy. Ważne, że w Gdańsku będzie ich 8 + 2 przebudowane. Reszt jest bez znaczenia. W końcu Gdynia to śledzie dla mieszkańców Gdańska, a dla władz ci od Szczurka, który z PełO nie jest więc nic się jej nie należy. A czemu kolej Pomorska? Bo całe Pomorze płaci ;)

      • 6 15

      • pewne rodzaje głupoty

        zwalczyć można tylko szpadlem...

        • 15 4

  • NIE TYLKO STADIONY (2)

    na stadiony jeździ się okazjonalnie.
    Ten przystanek posłuży głównie pracownikom PPNT i Łużycka office

    • 44 6

    • to też dobrze, nie jest źle gdy choć ktoś ma dobrze :)

      • 12 0

    • chcoiaz na redlowo jest 5 minut

      to beda chyba dwa najblizsze przystanki smk, ten stadion i redlowo. Ale fajnie, ze pod sama prace bedzie mi jezdzilo, zawsze lepiej zima

      • 1 0

  • (19)

    Szkoda, że Pomorska Kolej Metropolitalna będzie nią tylko z nazwy. Tylko w Gdańsku będzie budowana a nie na Pomorzu.
    A co z dzielnicami Gdyni zachód? Karwiny, Dąbrowa Chwarzno oraz Witominem ?!?!?! Nie wspominając już o Obłużu i Pogórzu. A Żukowo, Chwaszczyno,Pruszcz itp. G..no a kolej metropolitalna. Z jakiej racji Gdańskowi kolej buduje województwo Pomorskie ?!?!?! Tam są podatki wszystkich Pomorzan.

    • 58 69

    • (8)

      Człowieku przeczytaj dokładnie ten artykuł zanim coś napiszesz. Kolej ta ma docierać m. in. do Kartuz , Kościerzyny i Bytowa. Już teraz ogłoszono przetarg na remont linii Kartuzy - Glińcz , także skończą się skoki na bandżi z mostu w Rutkach

      • 16 7

      • (3)

        Człowieku, tam kolej jeździła pewnie przed twoim urodzeniem, a od lat nie jeździ. Czytaj ze zrozumieniem i poczytaj trochę historii albo zapytaj ojca (jeżeli stąd pochodzi)

        • 4 9

        • dokładnie (1)

          Do bytowa jechało się elegancko pociągiem w latach 80-tych. Potem po kolei zaczęli odcinać kaszuby od świata, bo nierentownie im było. A obecnie udają jakby rewolucję przeprowadzali. Pojeździ rok, dwa i znowu zamkną linię jako deficytową. Skoro podobno nie opłacała się 20 lat temu, gdy mało kto miał auto, to teraz jest to wyjątkowo kuriozalny pomysł.

          • 9 5

          • Kto jechał w poniedziałek rano Słowackiego do pracy od strony Banina/Kartuz ten dobrze sobie zdaje sprawę jak ta kolej jest potrzebna.

            • 14 2

        • Zależy o jakim okresie mówisz. Przed wojną było bezpośrednie połączenie Kartuz parowozem z Gdańskiem. Po wojnie owszem jeździł pociąg linią 229 ale nie do Gdańska a do Pruszcza Gdańskiego. To powodowało nikłe zainteresowanie tą linią, aż do jej zamknięcia. Teraz dzięki podłączeniu Gdańska do sieci kolejowej od strony zachodniej, zniknie podział Kaszub wywodzący się z czasów WMG i II RP.

          • 12 2

      • (1)

        "Kolej ta ma docierać m. in. do Kartuz , Kościerzyny i Bytowa."
        Lata temu już jeździła. Kto ogłosił przetarg, PKM?
        Czytaj ze zrozumieniem, tam przetarg ogłosiła PKP PLK a nie PKM głąbie

        • 1 9

        • LATA temu jezdzila, potem zniszczono polaczenie przez Wrzeszcz

          stad tez nie bylo sensu jechac z Kartuz do Pruszcza.

          Teraz przy polaczenie z Wrzeszczem zaczyna miec to sens ponownie.

          • 9 0

      • most w Rutkach jest poza odcinkiem Kartuzy - Glincz

        • 2 0

      • Dokładnie, poza tym PKM to nie tylko budowa nowych torów ale plan efektywnego zarządzania przewozami aby bzz one rentowne i obsługiwały jak najwięcej mieszkańców Pomorza.

        • 1 0

    • Przez Szczurka PKM w ogóle by nie powstała, bo od początku torpedował ten pomysł (7)

      Do SKM i lotniska w Gdańsku też się nie dokłada, natomiast wyrzuca setki milionów złotych na lotnisko w Kosakowie, muzeum emigracji, infoboxy i trolejbusy stojące w korkach.

      • 32 9

      • gimbusy do gimnazjum (5)

        Gdynia ma udziały zarówno w SKM jaki i Porcie Lotniczym. Zoooong

        • 9 8

        • posiadanie udzialow, a doplacanie to jest roznica (1)

          poza tym, ile tych udzialow ma Gdynia i jaki wklad w rozwoj SKM wnosi?

          • 14 2

          • już wniosła swój udział

            • 2 8

        • przedszkolaku, gdynia ma udziały, owszem, ale ZNIKOME (2)

          a korzysta na maxa z tego co inni zapłacili

          • 13 3

          • Tak, zacny gdańszczaninie (1)

            Stolyce województwa obwarować ostrokołem i fosą.

            Szkoda, że nikt w Gdańsku nie rozumie, że region jest silny swoją różnorodnością i bogactwem gmin. Wszystko co robi Gdynia, jest w Gdańsku traktowane z wrogością. Gdynia korzysta stosownie do udziałów (vide - stopień modernizacji przystanków SKM w Gdyni i Gdańsku). A argument, że SKM leci przez całą Gdynię to taki argument, że leci też przez Wejherowo, Rumię, Redę.... no i Gdańsk. Jakie to ma znaczenie?

            Naprawdę, nikt i nic nie zagrozi pozycji Gdańska. To, że to miasto nie wygląda jak Wrocław czy Kraków, nie wykorzystuje swojego potencjału, to wina włodarzy tego miasta, a nie Gdyni. Mieszkańcy Gdyni kochają swoje miasto i chcą, aby władze województwa wsparły aspiracje mieszkańców. Niestety, pragnienia są jednostronne.

            • 5 9

            • brawo

              Twoja odpowiedź jest trochę za krótka, ale tak rzeczowa i "na temat", że mógłbyś spokojnie zostać rzecznikiem episkopatu.

              • 5 5

      • a w gdańsku takie pomysły jakieś ecs czy coś takiego stadion który stoi pusty zbudowany na bodajże trzy mecze a najlepsze to odizolowanie wyspy Sobieszewskiej most pontonowy zabytek ! tak naprawdę to wszędzie jest kicha ! niemniej Gdynia na tle Gdańska zdecydowanie lepiej wygląda

        • 3 5

    • dokładnie

      o linii do Bojana i Wiczlina przez Polifarb, Dąbrowę w ogóle zapomnieli, zaś o linii na Oksywie, Babie Doły, (choć wojsko położyło zupełnie nowe tory z Rumii ze 3 lata temu) )zwyczajnie nie chcą myśleć i piszą zwymyslone kwoty ponad 900mln. za coś co właśnie powstało........brak słów
      Pajace z Gdańska i z Urzędu Marszałkowskiego

      • 8 5

    • PISIOROWE podejście do życia. Gratuluję i głosuj na Maciarewicza. ;))

      • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane