• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna nie dla kibiców Euro 2012

Michał Tusk
13 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Planowany przebieg Kolei Metropolitalnej w okolicach portu lotniczego w Rębiechowie. Planowany przebieg Kolei Metropolitalnej w okolicach portu lotniczego w Rębiechowie.

Linia Kolei Metropolitalnej pobiegnie pod nowym terminalem lotniska w Rębiechowie. Dzięki temu budowa ma trwać krócej. Ale i tak nie zdążymy na Euro 2012.



Od września niemieckie konsorcjum IVV przygotowuje studium wykonalności Kolei Metropolitalnej - czyli nowej linii SKM z Wrzeszcza do Gdyni przez lotnisko w Rębiechowie. Mają z niej korzystać również pociągi regionalne jadące na Kaszuby. Dokument określi dokładną trasę linii, lokalizację przystanków i liczbę torów.

Zarys nowej trasy był znany od dłuższego czasu - od Wrzeszcza do Karczemek linia miała biec "po śladach" dawnej kolei do Starej Piły. Połączenie Gdyni i lotniska miało powstać przy wykorzystaniu istniejącej linii do Kościerzyny (na odcinku do Osowej) i bocznicy kolejowej, biegnącej przez Klukowo do portu lotniczego.
Zagadką był natomiast odcinek z Karczemek przez Matarnię do lotniska. Dylematów było sporo - z jednej strony rozrastające się lotnisko, z drugiej zabudowania Klukowa, a z trzeciej - Ikea, która - w zamian za "podciągnięcie" trasy blisko swojego sklepu - zaproponowała swój udział finansowy w projekcie.

Problem udało się rozwiązać kosztem bocznicy kolejowej w Klukowie. - Zamiast przez Klukowo, linia pobiegnie prosto do terminalu, gdzie powstanie podziemny przystanek - mówi Paweł Wróblewski, nadzorujący w Urzędzie Marszałkowskim przygotowania do budowy Kolei Metropolitalnej. - Potem tory zostaną wytyczone dalej na zachód, w kierunku Banina, gdzie połączą się z linią Gdynia-Kościerzyna. Tam pociągi SKM skręcałyby na północ, w kierunku Osowej, Karwin i centrum Gdyni, a regionalne na południe - do Żukowa, Kartuz i Kościerzyny.

Taki przebieg linii ma jedną wadę - nie będzie przystanku SKM w Owczarni. Zalet jest o wiele więcej - SKM będzie dojeżdżać do miejscowości Nowy Świat, Banino i Rębiechowo, a pociągi regionalne z Gdańska na Kaszuby będą zatrzymywały się bezpośrednio przy terminalu. Ponadto, w tym wariancie trasa jest krótsza.

Studium ma być gotowe w kwietniu. Potem zostanie ogłoszony przetarg na projekt budowlany. Początek budowy zaplanowano na 2010 r., do Euro 2012 gotowy ma być odcinek Gdynia Główna - Port Lotniczy. Fragment z lotniska do Wrzeszcza zostanie oddany do użytku rok później. Łączny koszt szacowany jest na ok. 600 mln zł. Połowę zagwarantowała już Unia Europejska.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (177)

  • nie pale (15)

    rzucilem fajki nie pale od 3 dni jestem z siebie dumny

    • 77 19

    • Ale moje cygaro z wąsem możesz pociągnąć

      • 21 19

    • ja od...13 ;) (9)

      jest git

      • 9 2

      • jeśli od 13 lat

        ciągniesz cygaro z wąsem, to zapraszam Cie serdecznie na portal idźstądztrójmiasta.pl :)

        • 4 15

      • (7)

        a ja od 3 dni robie aerobiczna 6 weidera :D

        • 7 2

        • pochwal się za 5 tygodni ;) (2)

          3 dni każdy potrafi.

          • 6 2

          • postaram sie pochwalic w 42 dni :D ale 3maj kciuki :P

            • 6 2

          • jak to sie mowi

            z****** sie nie dam sie !

            • 3 3

        • (2)

          uważaj na krzyż z tą 6 Weidera
          Ja przy dziesiątym dniu musiałem odpuścić przez ból krzyża

          • 2 2

          • (1)

            no ja na co dzien mam problem z krzyzem przez wage swego ciała:D wiec chce zgubic brzucha troche :)

            • 1 1

            • Mnie tam nigdy krzyz nie bolal po A6W:) moze cos zle robiles?

              • 2 0

        • czy A6W dziala?

          jest ktos kto potwierdza efekty? dzieki z gory

          • 1 0

    • nie chwale sie nie pale 9 lat a palilem 40/50 dziennie wytrzymaj

      • 6 2

    • tak trzymaj :)

      tak sie wymęczyłam przy rzucaniu palenia, że nie palę do dziś :)

      • 4 2

    • najpierwej zróbcie

      tory we wrzeszczu, te które już raz robiliście bałwany, żeby tak nie hałasowały. pozatym tak trzęsie że będziecie niedługo pół wrzeszcza odbudowywać bo się zawali. jak już coś robićie to róbcie dobrze. tramwaje można puścić tak aby nie hałasowały. taksamo spacerową można było zrobić odrazu 2 pasmówkę a tak będziecie robić niedługo jeszcze raz i znowu kasa leci leci

      • 0 0

    • .

      ja nie pale od 6 :)

      • 0 0

  • no to do pracy! (4)

    ale żeby 9 miesięcy robić studium wykonalności ? czy to aby nie za długo ?

    • 21 1

    • bo można zrobić studium i studium

      • 1 1

    • ciekawe to studium (2)

      kolejka zamiast przez zamieszkale tereny bedzie teraz jezdzila przez pole, co by dojezdzajacy do pracy mogli podziwiac piekne nasze widoki. A ci ktorzy codziennie korkuja spacerowa i slowackiego nadal beda ja korkowac bo nie bedzie przystanku owczarnia z ktorego circa 20tys ludzi moglo by korzystac - madre to i polskie takie...

      • 2 1

      • Raczej niemiecki, bo to niemiecka firma zaprojektowała. Kompleksy w kieszeń.

        • 1 0

      • może studium pokazuje 2 możliwości

        a decyzja zależy od .... no właśnie od tych co dziwnie myślą

        • 0 0

  • fajnie.gratuluje;]

    • 6 2

  • Ten artykuł brzmi jak jakaś manipulacja (10)

    1. Dlaczego wśród wad nie wymieniono zwiększenia kosztów budowy (kilka kilometrów toru więcej, podziemny przystanek - nie wierzę, że to nie podniesie kosztów)?

    2. Dlaczego autor twierdzi, że zaletą jest to, że nowa trasa obejmie Nowy Świat, skoro stara też go obejmuje i to nawet znacznie lepiej (a zresztą co za różnica, skoro zapewne nie będzie tam dodatkowego przystanku - przecież dworzec Gdańsk Osowa to praktycznie Nowy Świat)?

    3. Co z programem park&ride, który miał realizować przystanek w Owczarni? Tego się chyba nie da zrealizować przy obecnym dworcu Gdańsk Osowa, a dla wielu mieszkańców Wysoki czy Owczarni taka możliwość byłaby kluczem do korzystania z KM.

    4. Skoro "problem został rozwiązany", dlaczego autor nie napisał, jakim cudem kolej będzie blisko Ikei?

    5. Dlaczego częścią tego dylematu były "zabudowania Klukowa", skoro tor w Klukowie już istnieje?

    Jeżeli już mielibyśmy mieć taki przebieg, to najlepiej by chyba było, gdyby część pociągów jeździła obecnymi torami przez Owczarnię, a część tymi nowymi przez terminal i Banino...

    • 30 12

    • przeciez (2)

      na owczarni nikt nie mieszka. tylko giełda i carry.

      • 1 3

      • JESZCZE nikt nie mieszka (oprócz pewnie parunastu rodzin na terenie dawnej wsi). Ale Osowa rozbudowuje się właśnie w tamtą stronę, a ta kolej będzie nam służyć przez dziesiątki lat. Poza tym Owczarnia to doskonałe miejsce na dworzec park&ride.

        • 5 3

      • ja to yyy sie nie znam,

        ale to musi żydoski spisek jakiś

        • 9 2

    • nie widzę, w tym manipulacji (1)

      Ad. 1. To, że koszty wzrosły niekoniecznie musi zostac uznane za wadę, skoro (jak zaznaczono w artykule) jest więcej zalet.

      Ad. 2. Nie wiem czy Nowy Świat to praktycznie Osowa, to się nie wypowiadam, chociaż według mnie to nie to samo

      Ad 3. Jak zapewne przeczytałeś w artykule - nic, Przystanku na Owczarninie będzie

      Ad 4. Z treści artykułu nie wynika, że kolej będzie blisko Ikei, to był jeden z wariantów przebiegu trasy.

      Ad 5. Zabudowania to nie tor

      • 3 4

      • 1. No tak, jeżeli pominiemy taki drobny szczegół jak kasa i uznamy, że zasadniczą zaletą jest przesunięcie linii z Nowego Świata do Nowego Świata, to zalet rzeczywiście jest więcej. To jest właśnie manipulacja (albo dyletanctwo, nie wiem).

        2. Zarówno stara linia, jak i ta nowa z artykułu biegną przez Nowy Świat.

        3. No właśnie - nie będzie, więc nie będzie też parkingu dla dojeżdżających samochodem. To nie jest szczegół bez znaczenia.

        4. Nie wynika. Za to autor napisał tak, jakby udało się rozwiązać problem, o którym wcześniej pisał, w tym problem przeprowadzenia linii koło Ikei. Trochę się tu czepiam, niemniej jednak to nie jest prawidłowy warsztat pisarski.

        5. No właśnie. Jeżeli chce się budować tory, to trzeba czasem usunąć zabudowania, bo tory przez budynki przechodzić nie mogą. Tylko że w Klukowie tor już jest zbudowany, więc jakim cudem jakieś zabudowania mogą przeszkodzić budowie toru, zwłaszcza że linia KM ma być, o ile dobrze pamiętam, jednotorowa?!

        • 2 0

    • to nie manipulacja.. (1)

      ..to przecież TYLKO przedruk z GW..

      • 3 3

      • niezbadane sa pomysly wlodarzy...

        kolejka zamiast przez zamieszkale tereny bedzie teraz jezdzila przez pole, co by dojezdzajacy do pracy mogli podziwiac piekne nasze widoki. A ci ktorzy codziennie korkuja spacerowa i slowackiego nadal beda ja korkowac bo nie bedzie przystanku owczarnia z ktorego circa 20tys ludzi moglo by korzystac - madre to i polskie takie...

        • 3 1

    • ikea (2)

      nie bardzo wiem jak miałoby być koło idei, tam jest całkiem niezła górka, a tory zdaje się mają iść pod istniejącym wiaduktem.

      • 1 0

      • (1)

        też podziemny zrobić przystanek :D Ikea by za to wyłozyla ale, jak by sie dzielnica rozrastała jakie by to miało znaczenie :D jak sie dobrze prezentowało :d

        • 1 0

        • tak, a udział ikei bedzie wyglądał podobnie jak udział reala/geanta w rozbudowie spacerowej ;)

          • 1 0

  • Ale mi plusy...i co z tego że będą się zatrzymywać w baninie czy nowym świecie? (8)

    A kto tam mieszka? Same wsioki co i tak nie przyjeżdzają do Trójmiasta tylko albo uprawiaa swoją ziemie albo jeżdzą pracować w stronę Kartuz czy Kościerzyny. A za 600 mln zł można by zrobic znacznie ważniejsze rzeczy w Trójmieście

    • 13 46

    • Pusto myślisz

      Z reguły mieszkańcy małych miejscowości są uzależnieni pracą od wielkich miast... i muszą dojeżdżać w tym wypadku do trójmiasta

      • 5 2

    • Zdecydowana wiekszość mieszkańców banina pracuje na codzień w Gdańsku, tam jest wiele rodzin, człowieku ogarnij się

      • 4 1

    • No nie wiem gdzie ty mieszkasz

      ale burakiem jesteś niesamowitym!

      • 4 1

    • :)

      przestan marudzic:)
      zanim pukniesz swoja babke tez tak jeczysz??

      • 3 1

    • Mateusz Mateusz - wajchę przełóż.

      • 1 0

    • a czy ten pocoiąg bedzie stawać w dzielnicy kokoszki ?

      • 0 0

    • odp:)

      Wsioki :)
      -tak szczerze to niezły "wsiok" z Ciebie jełopie :)))

      • 1 0

    • Nowy Świat to wieś? 2o lat temu to tu były pola ale dzisiaj to raczej dzielnica domków i to już całkiem spora w połączeniu z Barniewicami i wszyscy rano popylaja do Trójmiasta do roboty. Gdyby nie dodatkowy zjazd na obwodnice w Owczarni to byłaby masakra...myślę, że mieszkańcy Osowy, Nowego Światu, Barniewic i Owczarni chętnie skorzystaliby z kolejki do centrum zamiast kwitnac w korku albo zjezdzać do oliwy i tam przesiadać się na kolejke albo tramwaj...

      • 0 0

  • robić, robić, nie gadać

    to jedna z lepszych inwestycji w trójmieście! i będzie jedna stacja metra;)))

    • 29 3

  • to dopiero początek! lista spraw z którymi nie wyrobimy się w czasie będzie duuuuużo dłuższa!!!

    • 6 6

  • W DECHE !

    MOŻE AŻ POD GIEWONT PODCIĄGNĄŁ ! :D:D:D BEDZIE KLIMAT, TYLKO NA STOCZNIER BYM JUZ NIE ZAJEZDZAL, BO PIJUSÓW DUŻO

    • 7 7

  • BEZNADZIEJA !!! (4)

    kupcie se samochody ! ot co !

    • 5 43

    • (2)

      I stójcie w korkach......pozdrawiam

      • 9 0

      • ta ! (1)

        korek ten kto w nim stoi ! ha !

        • 0 9

        • To miło, że uważasz się za korka. Cóż za wspaniała samokrytyka na forum. Z pewnością wielka w tym zasługa ilości spalin w środku twojej blaszanej puszeczki.

          • 9 0

    • Czytający

      Durnyś,ot co!

      • 0 0

  • no to jest szansa ze powstanie do gdzieś powiedzmy 2018 roku (3)

    za wolno ale mimo wszystko coś się dzieje

    • 7 10

    • (2)

      nie ma co narzekać , tak jak mówisz, coś się dzieje:)

      • 3 0

      • dzieje się, dzieje, od lat 70-tych się dzieje (1)

        brawo kolej metropolii gdańskiej!

        • 0 1

        • nie ma czegoś takiego jak metropolia gdańska, jest metropolia trójmiejska, której częścią - coraz mniej znaczącą jest gdańsk...

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane