• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: pociągiem elektrycznym w 25 minut z lotniska do centrum Gdańska

Maciej Naskręt
17 grudnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Węzeł przesiadkowy Strzyża przy ul.  Wita Stwosza . Budowa stacji wymusi częściowe rozebranie istniejącego nasypu. Węzeł przesiadkowy Strzyża przy ul.  Wita Stwosza . Budowa stacji wymusi częściowe rozebranie istniejącego nasypu.

To już prawie pewne: Kolej Metropolitalna powstanie w najbardziej korzystnym dla pasażerów wariancie. Będzie dwutorowa, w pełni zelektryfikowana i z bezkolizyjnym połączeniem z istniejącymi torami na Zaspie. Trasę z centrum Gdańska do Rębiechowa pokona w 25 minut.



Bezkolizyjne połączenie linii dalekobieżnej i Kolei Metropolitalnej. Bezkolizyjne połączenie linii dalekobieżnej i Kolei Metropolitalnej.
Przebieg i przystanki na trasie Kolei Metropolitalnej. Przebieg i przystanki na trasie Kolei Metropolitalnej.
Składy SKM-ki, nazywanej komunikacyjnym kręgosłupem Trójmiasta, poruszają się ze średnią prędkością ok. 37 km/h. Pociągi Kolei Metropolitalnej mają być sporo szybsze. - 55 km/h na godzinę to minimum, ale chcemy, aby pociągi jeździły jeszcze szybciej - zapowiada Krzysztof Rudziński, szef należącej do samorządu województwa spółki Pomorska Kolej Metropolitalna, która zbuduje i będzie zarządzać największą kolejową inwestycją na Pomorzu.

By jednak to osiągnąć, trzeba wydać więcej pieniędzy, niż pierwotnie zakładano: wariant najbardziej oszczędny KM miał kosztować ok. 440 mln zł, podczas gdy ten, który prawdopodobnie zostanie zrealizowany, ok. 720 mln.. Dzięki deklaracji minister rozwoju regionalnego Elżbiety Bieńkowskiej, że polski rząd zarekomenduje Komisji Europejskiej sfinansowanie 85 proc. kosztów budowy KM, wiemy już, że pieniądze na ten cel się znajdą.

Pociągi: tylko elektryczne

Wiadomo już, że cała trasa KM będzie zelektryfikowana. - Wyłącznie pociągi zasilane energią elektryczną są na tyle mocne, by w terenie pagórkowatym zapewnić przyspieszenie niezbędne do sprawnego funkcjonowania naszej linii. Tego nie można powiedzieć o pociągach spalinowych - mówi Rudziński.

Dwa tory kolejowe, osobne tory dla tramwaju

Na całej,18-kilometrowej trasie KM ułożone zostaną dwa tory kolejowe, dzięki czemu pociągi nie będą musiały czekać na siebie na stacjach, przy których musiałyby powstać mijanki. Niemal na pewno projektanci trasy zrezygnują ze wspólnych torów z tramwajami na odcinku między ul. Abrahama w Oliwie a Moreną. W tym miejscu linia tramwajowa pobiegnie obok nasypu, na którym ułożone zostaną tory kolejowe. Dzięki temu nie trzeba obawiać się utrudnień w ruchu, które wynikałyby z kursowania dwóch różnych środków transportu po jednym torze.

Wiadukt na Zaspie

Utrzymanie tak wysokiej prędkości będzie możliwe także m.in. dzięki bezkolizyjnemu włączenie torów Kolei Metropolitalnej do istniejących torów dalekobieżnych na wysokości stacji SKM Zaspa.

- W pierwszym etapie inwestycji powstanie jedna estakada nad torem dalekobieżnym, po której pojadą składy z Gdańska w kierunku lotniska. W drugim etapie, gdy liczba użytkowników KM jeszcze wzrośnie, wybudujemy dwie kolejne estakady, które pozwolą bezkolizyjnie połączyć się z torami SKM. W sumie więc powstaną aż trzy takie obiekty - zapowiada Krzysztof Rudziński.

By jednak wpiąć bezkolizyjnie tory KM w istniejący tor dalekobieżny, wymaga on przebudowy. - W przyszłym roku rozpocznie się remont linii E-65. Porozumieliśmy się już z Polskimi Liniami Kolejowymi, aby podczas prac poszerzyć torowisko i stworzyć rezerwę na estakady naszej kolei - mówi Rudziński.

Niewiadoma

Choć o trasie KM wiemy już niemal wszystko (zobacz dokument pdf zmieszczony w tekście) wciąż po znakiem zapytania stoi przebieg torowiska w Matarni. Rozważane są dwie koncepcje: pierwsza zakłada, że tory pobiegną na estakadzie na zachód od obwodnicy. Stacja wtedy powstałaby na wysokości parku handlowego "Matarnia". Druga koncepcja przewiduje odejście linii od obwodnicy i budowę stacji w tunelu pod ul. Budowlanych.

Prace ruszą za rok

Budowa Kolei Metropolitalnej ma ruszyć dokładnie za rok. Jako pierwszy, w 2012 r., powstanie odcinek między Osową a portem lotniczym w Rębiechowie. Dopiero wtedy rozpocznie się uzyskiwanie decyzji potrzebnych do budowy linii od Wrzeszcza do portu lotniczego. Ten odcinek będzie gotowy w 2015 r.

Inwestycja pochłonie prawdopodobnie ok. 720 mln zł. 85 proc tej kwoty dołoży Unia Europejska. Ok 13 proc. będzie pochodzić z kredytów bankowych. 2 proc., czyli ok. 14,5 mln zł stanowią środki z budżetu województwa pomorskiego.

Założenia rozwiązań projektowych pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Miejsca

Opinie (374) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (21)

    Kocham Gdańsk !

    • 319 56

    • Wsioki się cieszą (11)

      Bo tory będą szły przez wszystkie zadupia. Mnie się to połączenie do niczego nie przyda, lepiej by drogi porobili za te pieniądze.

      • 11 132

      • nie tylko wsioki

        to oczywiste, ze to polaczenie wszystkich nie zadowoli, lecz z pewnoscia ulatwi zycie wielu ludziom, w tym mnie ;)

        • 62 1

      • Na "zadupiach" też

        mieszkają ludzie, którzy chcą dojechac do pracy! Niekoniecznie autem.

        • 61 2

      • O czym Tymówisz ??? (4)

        Przecież Gdynia nie jest wymieniona w tych planach ?
        Lepiej Szczurkowi łożyć kasę na własne lotnisko niż dołożyć się do Kolei Metropolitarnej i wspólnie budować Metropolię Gdańską !

        • 23 11

        • Gdynia ma juz kolej (1)

          Do któjej podłączą KM. Z Gdyni Głownej jedziesz do Kościerzyny przez Wielki kack, Gdańsk Osowę i się pewnie trasy poszerzą na Kośierzynę i na Gdańsk, tylko trakcję będą musieli zrobić

          • 8 1

          • no własnie ....

            tylko trakcję musi Gdynia pociągnąć.. A tu ani słychu ani widu chęci Gdyni do zrobienia tego, bo straci sens budowanie lotniska !
            Ale co tam ważne, ze ma tak duże poparcie.

            • 2 7

        • szczurek ma tajny plan (1)

          i stawiam, ze predzej bedzie kolej z Gdyni Gł. do lotniska Gdynia-Kosakowo...

          co do Metropolii Gdańskiej, sugeruję wcielić Gdańsk do Gdyni, to może da się w przyszłości Gdańsku żyć :-)

          • 8 13

          • eee tam

            Gdańsk, Gdynia? tylko przedmieścia Sopotu!

            • 1 8

      • jak mieszkasz z mamusią w centrum twój wybór (2)

        młodzi ludzie zakładają swoje gniazdka w deweloperkach na obrzeżach :-)

        • 10 10

        • jak chcą szpanować nową klatką schodową to tak robią (1)

          są młodzi, którzy kupują w centrum, ale mają inne priorytety...

          • 6 4

          • wszystko to kwestia ceny

            • 2 1

      • Morena (przystanek Rakoczego), Niedźwiednik to zadupie?

        • 10 2

    • (2)

      ja to słabo widzę

      • 2 17

      • (1)

        potrzebny okulista?

        • 17 3

        • poczekaj, niech zaczną, po drodze znają jakieś robactwo, ekolodzy wpadną to przydadzą ci się denka od butelek, żebyś lepie widziało

          • 1 2

    • Stacja Dolina Krzemowa - buhahhaha (1)

      przeciez tam jest tylko Intel i jakaś firma od programów YDP to jaka to dolina bożę Hipokryci ;) heheheh

      • 15 8

      • A co ma do tego hipokryzja?

        Zrozum zanim zaczynasz używać...

        • 6 3

    • przeprowadź się na osiedle młodych, tam mieszka dużo niewidomych (1)

      • 2 2

      • ...a czy ty wogóle wiesz gdzie jest 'Osiedle MŁodych" w Gdańsku.

        • 1 0

    • Za to, że przestał hamować?

      Gdańsk był głównym hamulcowym tej inwestycji. Jakieś budyniowe pomysły supłania tramwajów... A w ogóle to po co: autobus przecież do lotniska jeździ :P

      Koniec biadolenia: jupikajej! Wreszcie!

      • 9 3

    • kocham Trójmiasto !!

      kocham Trójmiasto !! Czas sie jednoczyć i łaczyć, a nie pomyje tu wylewać. TRÓJMIASTO jest jedno. Czas wreszcie razem walczyć w Waszawie o Trójmiasto. Razem mozemy więcej!!

      • 2 1

  • (13)

    Brzmi nieźle - ale jakoś ciężko mi uwierzyć w "rozpoczęcie" budowy za rok ...

    • 184 44

    • (1)

      rozpoczęcie budowy nie oznacza,że za rok wbiją pierwszą łopatę,ale ,że odpowiednie pismo wpłynie do odpowiedniego urzędu z informacją "zaczynamy budowę" a potem.. długo, długo nic.

      • 11 12

      • tak jak z PGE nie?

        • 5 3

    • trudno ci uwierzyć a

      wystarczy trochę pomyśleć

      • 1 3

    • Czemu?

      Wsparcie finansowe już się załatwia, to i teraz masę papierkologii moga zrobić przez ten rok i pod koniec 2011 albo a początku 2012 mogą się zacząć prace sensu stricte budowlane

      • 2 1

    • duża część pracy już jest wykonana ponieważ wykorzystana zostanie stara przedwojenna trasa kolejowa Gdańsk - Koscierzyna. Trzeba tylko ją trochę odświeżyć. Wyciąć część drzew i porobić wiadukty które zniszczono w czasie wojny.

      Pozdrawiam

      • 5 3

    • podobnie pewno mówiłeś o stadionie w GD (5)

      • 4 1

      • Do końca 2009 roku na 100% ruszy budowa drugiej nitki Słowackiego. (4)

        Zagadka-kto i kiedy to powiedział?

        • 4 1

        • (3)

          zagadka: kiedy zgred jechal ostatnio slowackiego? Jakby jechal w ciagu ostatnich 2 miesiecy to by wiedzial ze 2 odcinek jest juz budowany, i to niezaleznie od warunkow pogodowych.

          • 1 3

          • To co nazywasz budową jest tylko pracami przygotowawczymi. (2)

            M. in. prace wyburzeniowe - przetarg na droge jeszcze nie został nawet roztrzygnięty - nie mówiąc o ZNRID

            • 4 0

            • jak juz to ZnRID znawco!

              • 0 1

            • a poza tym zdaje sie, ze projekt slowackiego jeszcze starym trybem byl robiony tj. decyzja lokalizacyjna, pozwolenie na budowe czy nie?

              • 1 1

    • No to uwierz (1)

      ...bo to już przesądzone. Nawet Unia dała już na to kasę.

      • 0 1

      • Clownie, jest już prawei 2011 i co ? I nic z Nową Słowackiego.

        • 0 1

  • z Niedziwednika np. (5)

    do centrum bedzie jeden krok ! koniec z przebijaniem sie przez słowackiego

    • 236 5

    • (3)

      ale za to będzie mega hałas..

      • 4 53

      • ale za to mieszkający przy torach, będą mogli kochać się "na lenia". Wystarczy położyć się na kobiecie i poczekać aż przejeżdżający pociąg poruszy ziemią.

        • 17 3

      • ciemniak (1)

        kolejka nie jest głosna,widze ze nie wiesz jak kolej sie porusza

        • 6 5

        • Niech zgadne

          To ty wciskałeś kit mieszkańcom Chełmu, że tramwaje na pętli nie będą hałasować?

          • 5 3

    • Słowackiego powstanie prędzej niż KM

      • 5 1

  • przebieg (3)

    Mysle ze wiecej chetnych bedzie do odwiedzenia Matarni nizeliby ul. Budowlanych :)

    • 150 10

    • No co ty?

      Zamiast butków w CCC kupisz sobie pręt ciągniony z Centrostalu

      • 32 1

    • Kilka zastrzeżeń:

      -czy ja dobrze widzę, że na Niedźwiedniku i Kiełpinku nie będzie toalet? :) (slajd 30)
      -czy ja dobrze widzę, że niektóre projekty uwzględniały nieutworzenie stacji przy lotnisku? (slajd 15)
      -czy ja dobrze rozumiem, że kolej miałaby częściowo jeździć po TORACH TRAMWAJOWYCH?
      -dlaczego do prezentacji wklejono zdjęcia np chińskiego Magleva? Przecież nasza PKM będzie jeździć 8 razy wolniej :)
      Poza tym w porzo, budować i się nie opieprzać, póki jest kasa.

      • 9 3

    • weekend - matarnia zakupy
      dni powszednie - budowlanych praca

      • 2 0

  • śliczna wizualizacja (2)

    • 100 3

    • moim zdaniem falstart (1)

      mogli poczekać za rok wybory.

      • 5 1

      • za rok przypomną, nie bój się

        • 3 1

  • SKM tylko 37 km/h? (22)

    W niektórych pociągach skm zamontowane są wyświetlacze prędkości i pociąg na niektórych odcinkach rozwija prędkość 90km/h. Z tego co zauważyłem średnia oscyluje w granicach 50 km/h. Rozumiem, że to wartość uśredniona, ale chyba wliczyliście również 0km/h podczas postoju.

    • 45 71

    • (18)

      średnia to średnia, czyli czas od momentu wyjazdu ze stacji początkowej do momentu zakończenia na stacji końcowej podzielony przez liczbę kilometrów. Tak więc postoje też się wliczają.

      • 38 5

      • efekty nowej matury (8)

        niestety - trzeba przywyknac do takich nowinek jak np. ze czas jaki potrzebuje ziemia na okrazenie slonca to 24h.. spoleczenstwo glupieje i idzie w slady spoleczenstwa zachodu..

        • 39 18

        • (7)

          Panie don Ziemia na okrążenie Słońca potrzebuje 365 dni i ok 6 godzin. ( ROK) W 24 h to się wokół własnej osi obraca.

          • 17 22

          • Panie matura 2000

            o czymś takim jak sarkazm w literaturze Pana nie uczyli? Proszę przeczytać jeszcze raz to co napisał Don i przepuścić to przez filtr złośliwości.

            • 37 3

          • on miał na myśli godziny mechaniczne

            • 1 3

          • (1)

            don pewnie oglądał jeden z teleturniejów, w którym tak pewna uczestniczka odpowiedziała ;)

            • 3 12

            • LOL

              Ty też nie zrozumiałeś ironii :)

              • 12 1

          • WOW :-) (2)

            Woda zamarza w 100 st. C :P Czekam na komentarze :P

            • 12 1

            • Jesli cisnienie jest odpowiednio wysokie to tak.

              • 6 1

            • a ryba psuje sie od glowy

              • 0 1

      • Zadać pytanie, czy do średniej predkosci licza się postoje na przystankach (8)

        to od razu znajdzie się pan don, który powie - "jesteś głupi". Maturę zdawałem ponad dekade temu - z matematyki program rozszerzony: 4 pisemny, 5 ustny. Na Politechnice nie miałem kłopotów ani z matmą ani z fizyką (choc jeden warunek miałem) Pozdrawiam i życzę troszkę więcej szacunku dla drugiego (szczególnie gdy nic o nim nie wiemy.

        • 9 10

        • Zabrać dyplom

          Ot co...

          • 9 9

        • ciężko mieć szacunek do inżyniera który nie wie jak obliczyć prędkość średnią (6)

          A jak byś liczył średnią prędkość samochodu osobowego to też odliczysz czas postoju na czerwonym świetle itp.?

          Oczywiście możesz się specjalizować w innej branży ale skoro legitymujesz się dyplomem magistra inżyniera to przy okazji powinieneś logicznie myśleć.

          Przecież to jak często pociąg się zatrzymuje i jak długo trwa postój ma znaczący wpływ na czas przejazdu. Na co komu była by prędkość kolei miejskiej obliczona tylko kiedy pociąg się porusza? Gdyby tylko na nią patrzeć to wyszło by, że np nie ma sensu kupować jednostek z dużą liczbą drzwi (co przyspieszająca wymianę pasażerów) bo przecież czas postoju nie gra roli...

          Jeśli mimo wszystko na to nie wpadłeś to mogłeś po prostu zapytać jak się to oblicza a nie dziwić się, że uwzględnione zostały postoje i pisać, że według Ciebie prędkość średnia powinna mieć większa wartość.

          • 8 8

          • Cytuję z artykułu: (5)

            "Składy SKM-ki, nazywanej komunikacyjnym kręgosłupem Trójmiasta, poruszają się ze średnią prędkością ok. 37 km/h". Zwracam Ci uwagę na wyrażenie "poruszają się"...
            Potrafisz poruszać się stojąc? - Stąd moje pytanie i wątpliwości. Ale oczywiście większość nie zrozumiała. Podobnie nie zrozumiałeś o co chodziło mi w drugim poście. On był odpowiedzią tylko i wyłącznie na tekst "efekt nowej matury". Stwierdziłem, że jestem tak głupi nie po nowej a po starej maturze. Przynajmniej potrafię czytać. Pozdrawiam!

            • 5 4

            • mogli napisać np. "średnia pędkość przejazdu", zamiast "poruszają się ze średnią prędkością", wtedy nie byłoby wątpliwości.

              • 6 1

            • Prawda jest taka, że popełniłeś głupi błąd i nie chcesz się do tego przyznać. (3)

              Prędkość średnią można obliczyć tylko w jeden sposób. To zawsze całkowita droga przez całkowity czas.

              Zgadza się, w artykule pisze "poruszają się" tylko co z tego skoro pada przy tym wyrażenie "prędkość średnia"? Może według Ciebie w jakiś cudowny sposób "nie poruszając się" pociąg w czasie x przenosi się z punktu A do B?

              Może i jesteś wykształconym i mądrym człowiekiem ale Twoje posty o tym niestety nie świadczą. Przez to co napisałes wyglądasz bardziej na człowieka po "nowej maturze" niż na kogoś z dyplomem politechniki.

              Nie dziw się, że ktoś po tym wyzwał Cie od głupków. W końcu takie fora są głownie od tego by wylać swoje żale i dowartościować się rugając inna osobę za byle pomyłkę. Zresztą czemu innemu miał niby służyć Twój pierwszy post?

              • 2 8

              • Prawda jest taka, że ja nie popełniłem błędu (2)

                Przeczytaj jeszcze raz mój pierwszy post, w którym wyraźnie napisałem, że moim zdaniem średnia poruszania się skmki jest wyższa, chyba, że do średniej wlicza się postój. Nigdzie nie pisałem, że postój skm-ki nie może wliczać się do średniej - to już wy dodaliście od siebie, przy okazji jak to napisałeś wylewając swoje żale.

                • 6 3

              • Tyle, że do prędkości średniej z założenia wlicza się całkowity czas łącznie z postojami (1)

                Wciąż twierdzisz, że można policzyć prędkość średnią pojazdu nie uwzględniając tego ile razy i na jak długo się po drodze zatrzymuje. Przecież to bzdura!

                Błąd zdarzyć może się każdemu ale dziwę się, że mimo rzekomego technicznego wykształcenia wciąż się przy nim upierasz.

                Może jeszcze raz przeczytaj moje posty i postaraj się zrozumieć co w nich napisałem o prędkości średniej.

                • 2 5

              • Nie będę się powtarzał.

                Nie zrozumiałeś - Twój problem. Pozdrawiam

                • 1 1

    • Maksymalna prędkość dopuszczalna na torach, które należą do SKM (czyli między Gdańskiem Głównym a Rumią), to 70 km/h. Na pozostałych odcinkach SKM porusza się po torach należących do Polskich Linii Kolejowych, może więc jeździć z prędkością maksymalną 100 km/h, a teoretycznie nawet 110 km/h (jest to maksymalna prędkość, jaką są w stanie rozwinąć stanowiące większość taboru niezmodernizowane jednostki EN57 i EN71).

      • 11 0

    • średnia auta po mieście

      wyliczona przez komputer w aucie średnia prędkość jazdy po mieście tego roku latem, (gdy było mniej korków) to około 40km/h.. na koniec testu pełne zdziwienie i lżejsza noga na przyszłość, bo jak byś nie pędził, szybciej nie dojedziesz. ;-)

      • 14 0

    • te tory juz tam ida od przed wojny poczytaj historie troszke!!!!

      niemcy powysadzali te mosty jak ruskie robili najazd na gdansk

      • 4 3

  • (10)

    szkoda że kazda inwestycja drogowa/komunikacyjna po trochu wcina sie w lasy trójmiejskie

    • 53 123

    • To fakt. Chciałby się mieć metro, ale nie stać nas....

      • 18 3

    • eko-oszołom?

      • 13 27

    • E tam - takie są koszta rozwoju. Wszędzie tak jest. (2)

      Swoją drogą, szkoda, że jak już planuje się takie inwestycje na lata, to czemu nikt nie pomyślał, żeby ta kolej jechała odrazu na stadion?

      • 13 10

      • a po co? tam imprezy raz w miesiącu albo i rzadziej, a KM jeździłaby tamtędy kilkanaście razy dziennie, zwyczajnie bez sensu

        • 10 4

      • Na stadion ????

        Dla 15 tyś. kiboli dewastujących wszystko na około i to raz na dwa tygodnie?
        Przecież ich guru - niejaki kisiel (ten od zgniłego kompromisu) - zlikwidował SKM do N. Portu bo była nieopłacalna.

        • 8 6

    • Oj, oj...

      To wynika przede wszystkim z topografii tej aglomeracji. No comments.

      • 3 0

    • Ekologia (2)

      A nie martwisz się o te lasy, kiedy banda idiotów na quadach i w terenówkach rozjeżdża ten las włącznie z rezerwatami i lęgowiskami zwierząt? Ja akurat boleję nad tym, a nie nad poszezrzeniem linii, która tam istnieje o 15-20 m. Dzięki temu ta banda nie będzie miała tam po co jeździć. Sam wielokrotnie widziałem, jak zjeżdżają się w okolice bagienka k. mostu na dole Moreny ekipy z Elbląga z "instruktorami" jazdy terenowej i rozjeżdżają tam wszystko, oczywiście bez wiedzy i zgody leśnictwa.
      Bardziej martwię się o to, co stanie się z Wróbla Stawem i jego okolicami, bo o ile znikną quady i terenówki, to jego otoczenie i sam staw ulegną dalszej degradacji. Już teraz ktoś zaorał kilkaset metrów kw. (jeśli nie więcej) siedliska chronionego prawem żarnowca (takie ni to krzaki kwitnące na żółto). A na stawie i w jego okolicach od kilku lat zaczęły gnieździć się nowe gatunki ptaków, nawet żurawie. Nire wiem, czy nie lepszym rozwiżaniem byłoby przesunięcie tego przystanku o 250 m dalej w kierunku Wiszących Ogrodów, dzięki czemu dojazd z Jasienia i osiedla Inpro poszedłby obecną polną drogą do Auchan. Przystanek mógłby tam zmieścić się pod estakadą, która musi w tym miejscu powstać z uwagi na różnice wysokości (rowerzyści wiedzą, które to miejsce - ostry zjazd z nasypu w dół).

      • 13 2

      • Debile na quadach jeżdżą bo im sie na to pozwla. Brak patroli i kar włącznie z zarekwirowaniem

        pojazdu. Poza tym ci quadowcy to spasione zasapane miśki lub wychudnięć gruźlicy astmatycy. Kondycji u nich najczęściej ZERO, bo w innym wypadku szaleli by na rowerach wyczynowych co daje większą przyjemność i satysfakcję niż wożenie swojego pupska na pierdzącym badziewiu. W sumie są dobrym celem do ostrzału z paintballa.

        • 11 4

      • Żarnowiec

        Siedliska żarnowca nie są objęte ochroną. Tych siedlisk w ogóle nie ma na planach i mapach środowiskowych i ich nie będzie. Cały obszar po poligonie ma aktualne MPZP, które przewidują na tym terenie zabudowę mieszkaniową o dość niskiej intensywności. Sam Staw Wróbla jest proponowany do objęcia ochroną jako użytek ekologiczny. Taką samą formą ochrony objęty obecnie jest zbiornik wodny i torfowisko na terenie osiedla Arskomu.

        • 2 0

    • Tam już kiedyś były tory.

      O tym świadczą resztki wiaduktu nad Słowackiego na wysokości Potokowej.

      • 2 1

  • a (1)

    trochę mrozu i średnia prędkość koło 0 km/h

    • 41 36

    • trochę więcej mrozu, brak prądu i po KM, w końcu elektryczna :)

      • 1 1

  • wyświetlacze (5)

    Czy w takiej kolejce metropolitalnej będą wyświetlacze, a jeśli tak, to kto je będzie obsługiwać?

    • 24 26

    • świstaki

      • 14 1

    • nie masz wiekszych problemów?

      • 7 3

    • pewnie kompjuter... (1)

      ale kto będzie obsługiwał kompjutra?

      • 12 0

      • chyba szwonista ?

        • 0 0

    • Szownista

      Moge ci dac cos do obslugi, reflektujesz?

      • 0 0

  • oby (5)

    super, tylko żeby naprawdę powstała!

    • 110 3

    • A póki co niech władze wojewódzkie i miejskie wezmą do galopu obecną SKMkę (1)

      Informacja dla podróżnych gorsza niż za PRL, a tu EURO za pasem.

      I pytanie do Struka: kiedy kupisz waść na tory cokolwiek nowego na prąd? Nowe składy - choćby w symbolicznych ilościach - kupiły/kupią nawet "bogate" woj. świętokrzyskie czy kujawsko-pomorskie, a u nas, gdzie bez SKM przeżyć by się nie dało - dalej jeżdżą stare trupy z niedomykającymi się drzwiami.

      • 13 2

      • Serdecznie polecam film z youtube pokazujacy test SKM przed Euro 2012

        wpisz na yt
        "TEST TO EURO 2012 - MAXI SKM GDANSK"

        Sprawdzali ladownosc SKM.

        • 1 1

    • Nie wierzę!!! Wiadukt nad Grunwaldzką!!! (2)

      A jednak można!!! A tyle gadania, że wiaduktów nie można w mieście stawiać, bo rozdzielają tkankę miejską.

      To teraz z górki - wiadukt nad Grunwaldzką (Słowackiego), wiadukt nad Kartuską (Łostowicka), wiadukt nad Łostowcką (WZ-AK) i w końcu wiadukt nad Okpową (AK, Podwale). I korki znikają.

      I tyle by było z dziedziny faktów i mitów.

      • 10 4

      • co to jest tkanka miejska ?

        • 4 1

      • wiadukty same w sobie nie są w mieście złe

        Byle by nie wiązały się jednocześnie z "autostrada" która rozcina miasto. Bo jak już są wiadukty drogowe to zwykle na sporym odcinku brak jest skrzyżowań świateł i tym samym przejść dla pieszych, są większe prędkości, więcej samochodów, większy hałas itd. W wielu miejscach nie jest to wskazane.

        W nowoczesnym mieście powinno się dążyć do ograniczania ruchu samochodów i w zamian za to rozwijać sprawną i funkcjonalna komunikację miejską.

        Nie ma co się łudzić, w mieście korki nie znikną nawet jakby na drogi, wiadukty itp przeznaczyć każdy kawałek wolnej przestrzeni. No chyba żeby zburzyć 3/4 miasta pod nowe drogi ale wtedy nie będzie po co po nich jeździć. To tyle jeśli chodzi o fakty i mity.

        Niemniej kilka podstawowych dróg o dużej przepustowości z bezkolizyjnymi skrzyżowaniami i wiaduktami jest NIEZBĘDNE, nie spełnią one jednak swojej roli gdy nie będą uzupełnione dobrą komunikacją miejską.

        Swoją drogą, jeszcze zanim powstanie wiadukt o którym mowa w artykule będzie już wybudowany ten nad Grunwaldzką dla Nowej Słowackiego.

        • 3 2

  • to oczywiste ze kazdego to polaczenie nie zadowoli, ale z pewnoscia ulatwi zycie wielu ludziom, w tym mnie ;)

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane