• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna potrzebna także na zachodzie Gdyni

Lechosław Dzierżak
25 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

- Najwyższy czas pomyśleć o dalszym rozwoju kolei w Trójmieście. Gdynia Zachód będzie powstawała jeszcze przez wiele lat i zanim kolej będzie potrzebna i opłacalna, jeszcze wiele czasu minie. Jednak miejsce na nią trzeba zarezerwować już teraz, aby uniknąć w przyszłości konieczności wyburzeń - pisze nasz czytelnik, pan Lechosław.



Wiele się teraz mówi o powstającej właśnie Kolei Metropolitalnej, łączącej centrum Gdańska i Gdyni z lotniskiem w Rębiechowie oraz górnym tarasem Trójmiasta (Osowa, Wielki Kack, Karwiny). Powstała również linia do stadionu PGE Arena i Amber Expo. Wiele się mówi o powstaniu kolejnej linii na lotnisko w Kosakowie. Gdańsk mocno inwestuje w rozwój sieci tramwajowej. Wszyscy mają dosyć stania w korkach. Nikt nie ma wątpliwości - transport szynowy jest dobry dla rozwoju miasta.

Czytaj także: Kolej Metropolitalna do Gdyni. Marszałek daje zielone światło

Dlatego najwyższy czas pomyśleć o dalszym rozwoju kolei w Trójmieście. Powstaje właśnie ogromne osiedle na terenach Gdyni Zachód. Ilość terenów przeznaczonych pod zabudowę wielorodzinną jest zatrważająca, ale i również bardzo potrzebna dla rozwoju miasta. Jednak pewne jest, że po zabudowaniu całego terenu siłą rzeczy osiedla te będą borykały się z problemami komunikacyjnymi. Rozbudowa ul. Chwarznieńskiej nie wystarczy. Rozwiązaniem mogłaby być kolej i jest to możliwe.

Gdynia Zachód będzie powstawała jeszcze przez wiele lat i zanim kolej będzie potrzebna i opłacalna, jeszcze wiele czasu minie. Jednak miejsce na nią trzeba zarezerwować już teraz, aby uniknąć w przyszłości konieczności wyburzeń. Dlatego wnioskowałem o wpisanie do Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdyni budowę torów na trasie Osowa - Dąbrowa - Wiczlino - Gdynia Centrum.

Z Osowej na Dąbrowę pociągi jeszcze niedawno mogły jeździć - istniało tam połączenie towarowe do Polifarbu. Tory jednak nie były używane i kilka lat temu zostały rozebrane. Nasypy jednak cały czas są i odtworzenie tego odcinka nie stanowiłoby większego problemu. Dalej kolej mogłaby przeciąć ul. Chwaszczyńską i Rdestową i pojechać równolegle do planowanej Trasy Jana Nowaka-Jeziorańskiego w kierunku Wiczlina. Potem można by przejechać przez Gdynię Zachód i wrócić przez las do linii kolejowej nr 201 w kierunku centrum Gdyni.

Dzięki takiemu połączeniu tereny Gdyni Zachód będą jeszcze bardziej atrakcyjne. Mieszkańcy tych terenów bez problemu będą mogli dojechać w różne zakątki Trójmiasta bez stania w uciążliwych korkach - pojadą szybkim, cichym i nowoczesnym szynobusem.

O wpisanie linii do studium ubiegam się od stycznia bieżącego roku. Z moich informacji wynika, że koncepcja się spodobała gdyńskim planistom i ma dużą szansę na wpisanie do studium kierunków zagospodarowania przestrzennego, które już niedługo będzie wyłożone do wglądu.

Zobacz jak przebiegnie linia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej przez Gdańsk.

Lechosław Dzierżak

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (246) 3 zablokowane

  • wizja (11)

    proponuje jeszcze podłączyć kartuzy kościerzyne i wejherowo

    • 167 35

    • Taaaa (3)

      I jeszcze podłączcie Bangladesz...

      • 28 28

      • do Księżyca (2)

        • 12 17

        • (1)

          Kupia uzywane tory z Vietnamu i dokupia 20 tys tonu skazonej ziemi z Ukrainy.

          • 11 11

          • I spriwadza zagramaniczne pociagi.

            • 6 6

    • całkiem dobry pomysł.

      Lębork - Gdynia jest, nie?

      • 16 8

    • podlaczyc wszystkie miasta

      skladajace sie na trojmiasto: gdansk, sopot, wejherowo!

      • 15 7

    • z czego drwisz ???

      ale przecież kolej metropolitalna połączy Kościerzynę i Kartuzy (pośrednio) więc z czego drwisz !!!

      • 17 1

    • a szynobusy będą miały blachy GWE (3)

      • 17 8

      • czyli wieś się bawi i tańczy ;)

        • 3 5

      • GWE

        tylko nie to ;

        • 4 3

      • Oooohoho nie... Ja chcę żyć!

        • 4 2

  • Nie marudzić - robić!!! (6)

    Malkontenci precz.

    • 126 30

    • Robić? A Ty co tu robisz? (2)

      Do roboty a nie na necie. I żebym Cię tu więcej nie widział :)

      • 14 10

      • (1)

        Ciebie też

        • 6 5

        • I Ciebie Peterowny

          • 4 7

    • Gdynia

      Najpierw nam zapłać cwaniaczku!

      • 3 8

    • Leming ty zagoń swoich POlityków do roboty

      • 2 5

    • fikimiki

      fikimiki pier....nij baranana w sciananana

      • 3 0

  • (9)

    Pan Lechosław odleciał. Kto to sfinansuje? W tym mieście budowa tunelu pod torami w Chyloni to s-f.

    • 150 31

    • zaoszczędzi się na lotnisku (3)

      i wyda się na PKM ;)

      • 14 0

      • Jestem za (1)

        nie chodzi o budowę - jeszcze ale o pozostawienie marginesu na przyszły rozwój. Taniej jest teraz zabezpieczyć teren niż odkupywać za 20 lat po niebotycznych pieniądzach. Jak wszystko dookoła się zabuduje to i działki będą drogie. Pan Lechosław myśli przyszłościowo. To stosunkowo mały koszt a zapobiegnie ogromnym wydatkom w przyszłości.

        • 61 1

        • Prawda.

          Wrzucenie tego w plany kłopotem nie będzie. A jak okaże się, że linia jednak niepotrzebna to się sprzeda. W końcu sprzedać zawsze można, na ziemi miasto stratne nie będzie.

          • 9 2

      • za późno. na lotnisko już zutylizowano 100 baniek

        • 18 5

    • Głosowaliście na Gryzonia? (2)

      No to teraz proszę nie pyszczyć.

      • 13 20

      • i nie piszczeć

        • 12 4

      • 1%

        Wypowiedział się 1% niezadowolonych mieszkańców czy zazdrosny partyzant z Gdańska?

        • 6 4

    • Pkm do Chylonii (1)

      No własnie a dlaczego PKM nie bedzie się kończyć w Gdyni Chylonii? Czy pociagi nie moga pojechać dalej niz do Głównej? Peron w Chyloni jest, tory są, a to by ułatwiało dojazd wielu osobom bez przesiadki i pewnie 2 biletów.

      • 17 3

      • Chyloni

        tak jak Gdyni przez jedno i

        • 8 1

  • A co z Obłużem i Pogórzem Dolnym I Górnym ? (22)

    Budują tam nowe osiedla, sklepy wielkopowierzchniowe,
    a starych dróg nawet nie remontują, nie mówiąc już o budowie nowych dróg.

    • 150 12

    • (4)

      trolejbus

      • 3 23

      • (3)

        co trolejbus? kolejna zawalidroga? tam potrzeby jest transport szynowy, niezalezny od jedynej drogi dojazdowej - estakady

        • 42 5

        • ok, kompromis: trolejbus na szynach, nie mylić z tramwajem.

          • 5 3

        • zawalidroga?? (1)

          czemu na tym portalu piszą ludzie, którzy nigdy w Gdyni nie byli?!

          • 6 6

          • a trolejbusy, przepraszam nie stoją z innymi samochodami w korkach?

            • 9 1

    • to powiedz żeby nie budowali (1)

      i po problemie

      • 3 10

      • a Ty weź sie do roboty

        a nie bezrobotny ... najłatwiej siedzieć i narzekać...

        • 3 0

    • Budżet Gdyni 1, 3 miliarda złotych. Na remonty dróg 20 milionów. Zadanie matematyczne dla szkoły podstawowej. Czy to jeszcze procent czy juz promil budżetu?

      • 23 2

    • oczywiscie

      ta czesc Gdyni wydaje sie byc jakas zapomniana......przeciez faktycznie te stare,-pamietajace okres przedwojenny chyba-drogi sa fatalne !!!!.Byl plan zrobieniadodatkowego dojazdu do Kosakowa przez pola ,kolo Szperka. I co ??????? cisza itd,itd
      domow coraz wiecej,lotnisko,Festiwal latem a drogi niezmienne, SZOK !!!!! Kwiatkowskiego zaczyna byc notorycznie zakorkowana,jezdza jakies wielkie tiry i ciezarowki,nie wspomniec,ze kolo Suchego Dworu jest jakas zajezdnia ciezarowek itp
      Czas pomyslec Panie Prezydencie i swito o tej czesci Gdyni !!!!!!!!!!!!

      • 39 3

    • są tory do Rzeźni. (2)

      trzeba zrewitalizować, zaplanować przystanki i jechane!

      • 21 2

      • poprawka (1)

        PRZEZ Rzeźnię, Obłuże, Pogórze, do Oksywia. Reaktywować przystanki i zaplanować dojazdy do nich autobusami/trolejbusami.

        • 27 0

        • Są jeszcze tory na lotnisko.

          • 9 0

    • Gdynia

      Czy ty nie wiesz, że inwestycje idą tam, gdzie byli wyborcy.
      Nie głosowaliście na Pana, to Pan was ukarze...

      • 14 2

    • Obłuże i Pogorze są już za estakadą, nimi się zajmować nie trzeba, bo liczy się Świętojańska, Piłsudskiego i jakieś plus minus 1000 metrów dookoła.

      • 11 6

    • a co z Witominem???? (1)

      • 3 4

      • Najważnijsze jest Wiczlino bo tam mieszka królik

        • 4 1

    • Odp. (2)

      Sam pomysł rewitalizacji kolei na Oksywie mi się podoba, Zelektryfikowanie tej linii pozwoliło by na znaczące obniżenie negatywnego wpływy na środowisko i ekonomię jaki ma transport samochodowy (prąd produkujemy w kraju, a ropę musimy kupować za granicą, produkując prąd oczywiście zatruwamy środowisko, ale robimy to w miejscu gdzie mieszka troszkę mniej ludzi niż w centrach miast), pytanie brzmi czy spodoba się mieszkańcom jako alternatywa dla komunikacji autobusowej, bo czas przejazdu z Oksywia do Centrum będzie dokładnie taki sam, a czas przejazdu do Chyloni tylko niewiele krótszy. Problemy połączenia dzielnic północnych z Centrum i Chylonią można rozwiązać znacznie prościej. W kategoriach realnych finansowo to jest to poszerzenie ul. Unruga i budowa ronda na włączeniu w Pucką, usprawnienie skrzyżowania Puckiej z Hutniczą, oraz budowa przejazdu pod torami do Chylońskiej. Koszt dość policzalny i ogarniany. W kategoriach kosztów jak na razie nieogarnianych to może być budowa tunelu pod kanałem portowym z Oksywia do ul. Polskiej (jeżeli ktoś chce wiedzieć jaka to kasa to będzie pewnie niemal taka sama jak ta którą teraz Gdańsk wydaje na swój tunel w ramach trasy Sucharskiego). Wracając do realnych wyzwań to doprowadzenie ul. Kwiatkowskiego do standardu drogi dwujezdniowej na odcinku od estakady do płk. Dąbka, przebudowa tegoż skrzyżowania, np. duże rondo lub wloty dwujezdniowe tak by ograniczyć do minimum liczbę kierunków kolizyjnych. Zarówno poprawa komunikacji przy ulicy Puckiej, jak i przy ul. Kwiatkowskiego spokojnie udrożniła by na kilka lat estakadę, a gdyby tak nasz kochany ZDiZ troszkę pomyślał nad zmianą organizacji ruchu na styku Wiśniewskiego i ul. Polskiej to pewnie zniknął by kolejny powód do stania w korkach na dojeździe do Gdyni. O potrzebie budowy dużego parkingu w okolicy dworca Gdynia Główna już się kiedyś tu rozpisywałem więc tym razem to pominę.

      • 16 1

      • Kuba- zdecyduj się (1)

        transport szynowy czy dalsze korkowanie miasta przez mnożenie miejsc do parkowania w pobliżu centrum?

        • 4 3

        • Odp.

          Tak jak napisałem, transport szynowy (elektryczny) odpowiada mi ideologicznie, ale wcale nie znaczy to że nie korzystam z samochodu. Odnośnie korkowania miasta to właśnie napisałem że potrzebny jest parking przed wjazdem do miasta, nie w mieście. W mieście parkingi mogą być jak dla mnie płatne, ale tylko wtedy kiedy mam szansę na pozostawienie samochodu w takiej odległości od jego centrum bym dalszą drogę do centrum mógł pokonać pieszo, ewentualnie przystanek czy dwa trolejbusem, czy tramwajem.

          • 4 0

    • No i co na to pan wice-przewodniczący r.M. Miotke????????????????

      Gdynia północ to też gdynia

      • 6 0

    • a kogo obchodz@ te wypizdowa?...

      • 2 5

    • bo w dawnych planach zagospodarowania ...

      tych dzielnic nie ujmowano - były terenami wojskowymi, wybudowanie elektrociepłowni spowodowało w czasach kryzysu "gierkowskiego" korzystne warunki do inwestycji....

      • 2 1

  • Brawo! Znowu Gdynia! (5)

    Miasto z morza.

    • 48 65

    • kaszub

      ........ Chyba z morza martwego

      • 17 11

    • z czym "znowu"?

      chyba z PRem...

      • 24 3

    • (1)

      Miasto z Zatoki Gdanskiej.

      • 12 2

      • z dna Zatoki.

        • 8 3

    • ...

      TiiiA W Gdańsku się buduje....a w Gdyni marzy o budowaniu

      • 14 3

  • a czy rozwój mógłby uwzględnić również wymianę skmek na NOWE???

    ..bo to co teraz tylko telepie się po tych torach to jest skandal...

    • 77 6

  • Trójmiasta nie stać na utrzymanie kolei metropolitalnej (11)

    Ile kosztuje koszt przejechania jednego km koleją a koszt przejechania jednego km trolejbusem, tramwajem czy autobusem?
    Kto będzie płacił na utrzymanie tej kolei?

    • 40 95

    • opłata

      między innymi Ty będziesz płacić z podatków. do komunikacji miejskiej się dopłaca czy Ci się to podoba czy nie. budować i rozwijać komunikację miejską!

      • 44 8

    • podziel ten rachunek w przeliczeniu na jedną przewożoną osobę...

      dodatkowo uwzględnij czasy przejazdu.

      • 11 5

    • trojmiasta nie stac na utrzymanie drog dla samochodow

      ile kosztuje utrzymanie kilometra drogi? kto za to zaplaci?

      • 42 6

    • twoje serce przypomina - piechotą zdrowiej (1)

      i taniej

      • 11 3

      • A ciężka de na to "Niemożliwe" ;)

        • 3 3

    • Moi znajomi ekonomiści są tego samego zdania. (5)

      Budowa metropolii to mrzonki Budynia i jego popleczników. Na Zachodzie odstępuje się od takich koncepcji, ograniczając się do średnich aglomeracji. Co więcej, dużą rolę odgrywają tam pasy zieleni, m.in. parki, duże zieleńce i miejsca rekreacyjne. A w Gdańsku takie miejsca giną zajmowane przez parkingi i, niestety, PKM. Mówiąc obrazowo, Budyń marszałek Struk dmuchają w balon, tylko nie wiedzą kiedy ten pęknie. Oczekuję podniesienia podatków przez UM w Gdańsku, bo to wszyscy mieszkańcy muszą sfinansować nasz wkład w tą bzdurną inwestycję. Niedowiarki przekonają się za kilka lat, jak UE przestane przekazywać tak duże sumy na rozwój Polski.

      • 6 18

      • Prawda, (1)

        trzeba budować podwaliny gospodarki, m.in. przemysł, a nie wydawać krocie na zachcianki rządzących. Zniszczono przemysł stoczniowy, nie mamy własnej floty handlowej, a będziemy mieli Pomorską Kolej Nekropolitalną, która będzie wozić Kaszubów do Galerii Bałtyckiej i Auchan. Żenada!!!

        • 9 9

        • Zbuduj przemysł

          Na początek ściągnij pół miliona Chińczyków,bo są konkurencyjni

          • 5 2

      • Ty wiesz,co to jest "pas zieleni"? to nie to samo, co "tereny zielone".

        • 6 1

      • głupoty pieprzysz

        chciałbym zobaczyć np. Londyn, który odchodzi od rozbudowywania transportu publicznego (w szczególności szynowego) na rzecz zachęcania mieszkańców okolic do dojeżdżania samochodem.

        To oczywiste. Jak nie chcesz mieć paraliżu na trasach dojazdowych, to musisz zaoferować opcję kolejową!

        Aha! Tak przy okazji, Budyń wcale nie chciał pkm. Na szczęście mieszkańcy mu nie odpuścili!

        • 9 3

      • Ty osiołku. Metropolia mająca ludność 10 mln to co innego niż metropolia mająca 1 mln mieszkańców. Odchodzi się od tych ogromnych skupisk. Widać twoi znajomi to jacyś pseudo ekonomiści:P

        • 1 2

  • do nowego lotniska... (6)

    albo jeszcze lepiej z lotniska w Gdańsku do lotniska w Gdyni !!

    • 30 25

    • Z lotniska na lotnisko to bedą latały samoloty:) (2)

      • 32 3

      • transport

        tam ponoć ma być proca do transportu między tymi lotniskami!

        • 18 1

      • potem powrót na pierwsze lotnisko koleją!

        • 10 3

    • a po co do lotniska w kosakowie? Rysiu K przesiądzie sie z awionetki do SKMki? (1)

      • 9 1

      • W ten sposób zapewniłoby się m. in. lepszy transport na Open'era :)

        Ci przyjezdni z reguły środków transportu nie niszczą, więc nie widzę przeciwwskazań. Zwłaszcza, że do PGE odrestaurowana została o wiele dłuższa linia, a tu jest kwestia dobudowania ok. 100 m. toru. Ponadto oprócz samego dojazdu na lotnisko, w odległej przyszłości istnieje też szansa uruchomienia połączenia na północ, więc może to nie jest taki zły pomysł...? ;P

        • 4 0

    • I tak będzie

      W projekcie km studium cntk i ivv
      jest do kosakowa i będie tyle że jakby to zaczęto wtedy w 2008 roku to za te pieniądze teraz wydawane na 1/2 byłaby całość
      marek

      • 2 1

  • hossa? (7)

    dyskretny lobbing Hossy? Tak czy inaczej dobrze by było.

    • 35 13

    • może i lobbing ale rozsądny... (3)

      ...aż nie chce mi się wierzyć, że ktoś jednak myśli dalekowzrocznie, w perspektywie nie tylko kilku lat, byle do wyborów, ale patrzy na rozwój w perspektywie lat -nastu lub -dziesięciu; i tu chyba Gdynia jest lepsza...
      dogodne połączenia komunikacyjne nie tylko odpowiadają na potrzeby ale również stymulują rozwój, nie przypadkowo zabudowa trójmiasta i satelit rozwinęła się wzdłuż drogowo-kolejowej osi komunikacyjnej wyznaczanej przez linię: Tczew-Gdańsk-Gdynia-Wejherowo

      • 6 1

      • Nie załapałeś. (2)

        To jest propozycja mieszkańca (rozsądna jakby nie patrzeć). Urząd nie jest do niej nastawiony zbyt optymistycznie, bo musiałby kasę na wykup działek wyłożyć.

        • 7 1

        • no tak, fakt :)

          • 4 0

        • propozycja jest wpisana do projektu studium . W Infoboxie można już to zobaczyć :)

          • 9 0

    • hossa? (1)

      Hossa niech najpierw zbuduje przystanek autobusowy przy os. Wiczlino Ogród... a potem niech się rzuca na kolejkę. To też jest głos mieszkańca.

      • 6 0

      • Przecież jest. Przy skrzyżowaniu

        • 0 4

    • a może Hossa Wam cały układ drogowy na Gdyni Zachód zbuduje, hę ?

      i wcale nie bronię tej firmy, mieszkam na Sokółce od samego początku, ale bez przesady.
      Nie dajmy się zwariować,
      Miasto ma w d.... wszystko wokoło.
      Wszystko co osiągnęliśmy na Sokółkach, osiągnęliśmy dzięki lepszej, czy gorszej współpracy z Hossą.
      Oczywiście, chciałbym, by Hossa połączyła drogowo teraz ul. Staniszewskiego z ul. Zaruskiego, łącznie ze wskazaniem na połączenie autobusowe, no ale......to chyba nie ich działka. Czas by Gdynia się wykazała, choć trochę.
      Póki co Gdynia (Stępa) nawet nowej drogi nie potrafili wybudować wzdłuż Chwarznieńskiej, jakieś stare dobite fragmenty pozostawały. Co to jest???

      • 7 0

  • a po co ? aby hordy kaszubów z czarnym podniebieniem (22)

    zabierały nam resztki pracy w całym Trójmieście ? i tak jest z nią już krucho

    • 76 91

    • Może jeszcze chcesz rozstawić (2)

      posterunki przy wjeździe z Niemcami?

      • 27 2

      • tylko,że ci Kaszubi, byli tu przed bosymi Antkami ! (1)

        • 37 14

        • W Gdyni -

          - zgadza się.

          • 9 4

    • Wiczlino

      To takie Kaszuby, że ho ho... :P

      • 9 5

    • (2)

      Zburzyć Gdynię niech nam w Gdańsku i Sopocie nikt ze śledziem w głowie pracy nie zabiera! :p

      • 17 18

      • szczerbata galerianka z bałtyckiej?

        • 6 1

      • To gdańszczanie w Gdyni prace zabierają

        a tu pyszcząc myślą, że swymi m..dami zagłuszą i POstawią zasłonę dymną przed faktami.

        A prawda jest taka, że Gdynia ma mniejsze bezrobocie od Gdańska i większą średnią zarobków i to nie tych pasibrzuchów i biurokratów gdańskich:)))

        • 4 1

    • (3)

      a tam...U mnie chamy z Kaszub remontują mieszkanie, w sumie nie narzekam, tani są. Tylko zabraniam im ściągać buty, bo jak raz zdjęli to musiałem wietrzyć przez 2 dni....

      • 13 20

      • Ech (1)

        Ja mam w sejmie hordy Polaków - nic nie idzie z nimi zrobić. Dobrze, że butów nie zdejmują, jak w krajach arabskich...

        • 4 4

        • Sprzedadza wszystko, wpuszcza Rusow, Krzyzakow i Szwedow i wyrzyca madrych sposrod siebie.

          • 1 1

      • Powiedział chłop z Ukrainy co pierwszy raz oświetlenie elektryczne na oczy zobaczył jak go w 45' przywieźli.

        • 8 3

    • Bez przesady, to robole (4)

      E tam, na Kaszubacz sa najgorsze wyniki egzaminów szkolnych. Mówił o tym przewodniczący Zrzeszenia Kaszubsko - Pomorskiego. Zatem wykonuja oni proste prace budowlane, usługowe, nic wielkiego, nie stanowią jakiejkolwiek konkurencji dla ludzi z dziedzin takich jak ekonomia, robotyka, IT,medycyna,sądownictwo, translatoryka etc.Dla nich szczyt kariery to nauczycielka albo ksiadz... cały klan sie takim chełpi!

      • 11 12

      • Translatoryka, ho ho. Tłumacz przysięgły to już w Śledziowie powód do zamawiania herbu rodowego?

        • 7 3

      • A widzisz, jestem Kaszubem, a z zawodu informatykiem. (2)

        I by nie było, nie serwisantem, a kimś z pokroju architekta/programisty DB i typowego programisty ;)

        Choć w sumie Gdańsk wchłonął moją wioskę w latach 70-tych, więc jestem tez i Gdańszczaninem. Tyle, że nie z importu a z dziada pradziada.

        • 12 5

        • Piecki Migowo czy Brętowo? (1)

          Śmiało.

          • 2 3

          • Dalej, juz za obwodnicą.

            Klukowo. A przed wojną część rodziny mieszkała w Oliwie, część w okolicach Podwala a reszta już po Polskiej stronie na Kaszubach nieopodal granicy (wszelkie Klukowa, Bysewa Banina itd.)

            • 1 2

    • (1)

      Połowa Śledzi i tak już do Gdańska jeździ zarabiać. Chcesz pogadać o zabieraniu pracy miejscowym?

      • 14 10

      • zamilcz już betonie, bo tynk się sypie. Sam do siebie te posty piszesz?

        • 9 6

    • a Ty kim jestes gn...ju? (3)

      pewnie przyjechales z jakiejs pipidówy w zadupiewiu z kijejewa, i sie tu ku...wa rzadzisz gn...ju! Kaszubi to rdzenna ludnosc tego regionu i nic ci do tych ludzi, zabieraj swoje manatki i won do swojej zalepionej kałem dziury !!

      • 13 6

      • Ze rdzenna to wiem kolory odróżniam rdzenna to ryża i na mor...e pryszcze.wściekły Gdynaninie wytrzyj sobie piane z mo..y i do roboty idż nie licz że Antki za ciebie będą robić.

        • 2 13

      • Opinia została zablokowana przez moderatora

        • Opinia została zablokowana przez moderatora

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane