• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej stawia infokioski. Także w Trójmieście i na Pomorzu

Maciej Naskręt
5 czerwca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tunel pod Morską po remoncie zyska windę
Nowoczesny system informacji pasażerskiej znajduje się obecnie na ok. 20 stacjach w całym kraju. Kolejarze planują to zmienić. Nowoczesny system informacji pasażerskiej znajduje się obecnie na ok. 20 stacjach w całym kraju. Kolejarze planują to zmienić.

Infokioski z rozkładem jazdy i informacjami o kolei mają stanąć na blisko 2 tys. przystanków w całej Polsce. Znajdą się w całym Trójmieście, ale i na niewielkich stacjach na Kaszubach. Inwestycja w całym kraju może pochłonąć 1 mld zł.



Kolejarze wciąż wydają pieniądze z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Z całej puli wynoszącej 4,8 mld euro wydali ok. 80-85 proc. Dlatego duże szanse na dofinansowanie ma projekt spółki PKP PLK, polegający na montażu systemu elektronicznej informacji pasażerskiej na blisko 2 tys. przystanków i stacji w całym kraju.

W minionym tygodniu ruszył przetarg, w którym po rozstrzygnięciu wykonawca odpowie na pytanie: jak zaprojektować i ile pieniędzy pochłonie uruchomienie systemu informacji pasażerskiej. Zwycięzcę poznamy pewnie jeszcze w czerwcu.

- To całkiem nowe przedsięwzięcie naszej spółki. Póki co analizujemy zakres i wysokość kosztów wprowadzenia systemu, który ma on ułatwić podróże pasażerom - mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy spółki PKP PLK.

W jaki sposób inwestycja ma pomóc pasażerom? W ramach systemu informacji pasażerskiej miałyby pojawić się przede wszystkim systemy megafonów, ale także elektronicznych tablic prezentujących rozkłady jazdy i bieżące informacje o najbliższych połączeniach z uwzględnieniem opóźnień i zmian w stosunku do planu. Według dokumentacji przetargowej, wyświetlacze mają stanąć przy każdej krawędzi peronu, na dworcach, w tunelach i dojściach do dworców.

Po co powstaje system informacji pasażerskiej na przystankach PKP?

Kolejarze postanowili zabezpieczyć system monitoringiem, który przy okazji będzie nadzorował całą infrastrukturę kolejową.

Przedsięwzięciem zostały objęte wszystkie stacje i przystanki przy linii dalekobieżnej w Trójmieście (m.in. na Lipcach, Oruni i w Orłowie) za wyjątkiem stacji Gdańsk Główny, gdzie taki system, choć z wieloma wadami, już funkcjonuje. SIP pojawi się też na rzadziej używanych stacjach w Osowej, a także Wielkim Kacku w Gdyni.

Jako ciekawostkę warto podać, że system informacji pasażerskiej miałby pojawić się na niewielkich stacjach na Kaszubach, jak np.: Garczyn, gdzie nie tylko nie ma dworca, ale nawet oświetlenia. Na pojawiające się tam kilka razy dziennie szynobusy pasażerowie czekają w wiacie.

Opinie (55) 1 zablokowana

  • z tym Garczynem to ich toroszke poniosło ;) (4)

    jaka firemka takie decyzje :)

    • 112 1

    • (1)

      W Garczynie oczekujemy raczej domku z dróżnikiem, pociągu piętrowego i biletów kartonowych z dziurką.

      • 35 1

      • To były piękne czasy.. i letnie podróże piętrusem siedząc na stopniach otwartych drzwi :)

        • 31 0

    • śmieszni są z tym Garczynem.. podróżni pojawiają się może raz na kilka dni , poza tym pociągi zatrzymują się tam tylko w sezonie letnim.

      • 24 0

    • w garczynie to postawia od razu posterunek SOK zeby tego pilnowal. a teraz pytanie quizowe: ile pociagow dziennie odjezdza z garczyna? chyba ze bedzie tam rozklad na caly rok, bo sie zmiesci na jednym ekranie.

      • 39 0

  • I bardzo dobrze! Cieszmy się! (2)

    Jeśli to pozytywna informacja, to po co narzekać? :)

    • 17 8

    • Jak po co

      żeby komfort jazdy był lepszy, obsługa milsza, złodziei mniej a nie ku... info gówienka. Co za imbecyl idzie na pociąg nie sprawdzając wszystkiego z domu albo gdziekolwiek indziej (tel, informacja, przewodnik, itp. ) i liczy na to że puszka mu prawdę powie. A kto za prąd zapłaci ?!

      • 1 2

    • Narzekac trzeba, bo kolej sobie nie radzi

      i bez bodźców od pasażerów nie zrobi dobrze. Powiedzą, że nie było sygnalów, że jest źle. Do rzeczy. Na trójmiejskich stacjach/przystankach Chylonia, Orłowo, Oliwa nie planują zainstalować wyswietlaczy na krawędzi peronów (takich jak na zdjeciu z Poznania), a tylko tablice rozkładów podobne do tych ze zdjęcia na początku, pod tytułem artykułu. Taka tablica peronowa to jest za mało, szczególnie dla Oliwy gdzie zatrzymuje się b. duzo pociągów.

      • 0 0

  • to jakieś szaleństwo (6)

    połowa polskich peronów ma 60 lat, nierówną nawierzchnię, latami nie mytą, zapuszczone tunele, wiaty bez szyb. Na to wszystko nie ma kasy, ale niczym wisienka na torcie, na tych peronach lśnić będą elektroniczne wyświetlacze za 1 mld złotych. Oczywiście lśnić będą przez dwa tygodnie, zanim ich polska młodzież nie rozp....li, nie obsika i nie zdemoluje. POtem latami będą stały nienaprawione, bo nikogo na taką naprawę stać nie będzie

    • 85 9

    • patrzac na te wyswietlacze w tunelu w sopocie, to mysle ze to nie mlodziez je wykonczy. one sie same wykanczaja.

      • 14 0

    • (1)

      w gdyni, jak sie idzie tunelem od strony morskiej, mlodziez juz wykonczyla wyswietlacz. nagle okazuje sie ze wyswietlacze nie sa wandalo odporne, oraz nie ma teraz szans na naprawe/wymiane, poniewaz najblizszy przeglad/serwis zostal zaplanowany za 10 lat.

      • 7 0

      • w kraju debili to norma.

        • 4 2

    • Remont peronu jest o wiele droższy od takiej tablicy i megafonu. (1)

      • 2 2

      • zatrudnienie sprzątacza raz w tygodniu oraz monitoringu zapewne też
        zatrudnij się na kolei będziesz wśród swoich

        • 0 1

    • skoro one tyle lat nie remontowa, może "POwiesz" dlaczego PiS ich nie zmodernizował?

      jakiś powód konkretny, ogólny, cokolwiek, daj głos.

      • 4 1

  • Teraz przynajmniej będę wiedział o której mój pociąg...

    ...MIAŁ BYĆ.

    • 53 1

  • Nie to jest potrzebne.

    Jeśli kolej chce informować, to niech precyzyjnie informuje o opóźnieniach pociągów. W zeszłym tygodniu byłem w Warszawie. Czekając na pociąg podmiejski usłyszałem, że inny pociąg będzie miał opóźnienie 20 min. Po kilku minutach ten sam pociąg miał mieć opóźnienie sięgające 40 min. Jak w zeszłym roku jechałem pociągiem do Szczecina, to jak dojechał, miał opóźnienie 30 min. Oczywiście w pociągu nikt nie wiedział ile dokładnie pociąg się spóźni. Nawet jak czekam czasem na SKM-kę (w Oliwie), to słyszę nieraz komunikat z jakim opóźnienie przyjedzie jakiś tam pociąg dalekobieżny. Zatem te tablice będą miały sens tylko wówczas jeśli oprócz planowanych godzin przyjazdów / odjazdów pociągów, będą pokazywać z jakim pociąg przyjedzie opóźnieniem lub przynajmniej jakie w danej chwili ma opóźnienie.

    • 13 1

  • Moze lepiej w tym '' Garczynie '' za te pieniadze stworzyc nowy peron i nowa poczekalnie ? (3)

    Logika nakazuje aby w Garczynie zainwestowac inaczej pieniadze i stworzyc normalna poczekalnie !. Co komu po super Infokiosku z bajerami jak bedzie stal w rozpadajacej sie wiacie w ciemnym lesie w czasie deszczu !. UE daje pieniadze ale na realizacje z Glowa a nie tylko zwykle wydanie aby wydac .

    • 35 0

    • a ta poczekalnia w garczynie, to z miejscami wypialnymi z koniecznie nie utwardzonym podlozem zeby mozna bylo zapuscic korzenie.

      • 5 0

    • (1)

      Pierwsze sprawdźmy ile tam jedzie pociągów i ilu pasażerów mniej więcej dziennie/miesięcznie tam wsiada.

      • 5 1

      • jak widac '' infokiosk '' nie zalezy od ilosci ludzi tam korzystajacych .

        jakie ma znaczenie ilosc ludzi ? nawet dla kilku osob warto cos zbudowac. Czy gdyby tobie cos grozilo to tez inni maja cie '' olac '' i nie pomagac bo jednemu nie warto ? idac twoja logika ze wazna jest '' ilosc osob'' oceniasz wartosc czlowieka czyli jak bedziesz mieszkal gdzies na uboczu sam w domu to tez gmina tobie powinna drogi nie zrobic , prad i wode odlaczyc etc. bo jednemu nie warto nic robic a mozna oszczedzic :)... mysl troche . UE daje pieniadz aby wlasnie tzw. miejsca zapuszczone ;; przywrocic rowniez do zycia bo wazni sa wszyscy a nie tylko my z miasta .

        • 1 2

  • do redaktora Naskręt (1)

    w Garczynie obok przejazdu kolejowego znajduje się latarnia :)

    • 16 0

    • Co się dziwić brakuje rzetelnych dziennikarzy

      Niestety ilość błędów w artykułach Pana Naskręta jest przerażająca.

      • 12 1

  • 1 mld złotych = 3 wiadukty nad torami

    akurat w ciągu trzech przejazdów kolejowych: Sandomierska, Dworcowa/Smętna i Niegowska

    • 15 1

  • Przyjdzie mróz

    Wróci "normalność" na kolei.

    -śnieg na korytarzach
    - ubikacje zamarznięte
    - system informacji z powodu niskich temperatur zostanie wyłączony
    - kawa w Warsie wystygnie
    a drugiego dnia wyjdzie Królowa Śniegu i tako rzeknie:
    "Sorry,taki mamy klimat"

    • 34 3

  • Jesli ten wyswietlacz ze zdjecia ... (1)

    nie jest w pancernej obudowie, to zaraz to ktos zniszczy.

    • 15 1

    • Niby kto i po co?

      • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane