• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejarze zabierają się za elektryfikację linii z Trójmiasta na Kaszuby

Maciej Naskręt
14 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Kolejarze zakładają, że do 2020 r. w kierunku Kaszub pojedziemy składami elektrycznymi. Kolejarze zakładają, że do 2020 r. w kierunku Kaszub pojedziemy składami elektrycznymi.

Kolejarze z PKP PLK ogłosili przetarg na opracowanie studium wykonalności i dokumentacji dla elektryfikacji linii Gdynia - Kościerzyna. Jeśli tą linią pojadą pociągi elektryczne, to przed końcem 2020 roku będą one mogły się pojawić także na Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Przewidziane do elektryfikacji linie kolejowe na Pomorzu. Przewidziane do elektryfikacji linie kolejowe na Pomorzu.
Z kilkumiesięcznym opóźnieniem, ale wreszcie udało się. Kolejarze ze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosili przetarg na opracowanie studium wykonalności i dokumentacji dla elektryfikacji na linii Gdynia - Kościerzyna. W planach jest także wykonanie sieci trakcyjnej na odcinku do Kartuz. Pierwotnie przetarg miał zostać ogłoszony w lutym tego roku, ale pierwotnego terminu nie udało się dotrzymać. Przetarg ujrzał światło dziennie kilka dni temu - 9 października.

- Wykonawca będzie miał czas na opracowanie dokumentacji do 31 października 2014 r. Natomiast termin, do którego przyjmujemy oferty od potencjalnych wykonawców, to 19 listopada - mówi Ewa Symonowicz-Ginter, rzecznik prasowy Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK oddział w Gdańsku.

W studium wykonalności zostaną przedstawione możliwe rozwiązania techniczne oraz oszacowane koszty prac niezbędnych dla polepszenia jakości usług przewozowych na linii kolejowej nr 201 z Kościerzyny do Gdyni Głównej. Studium określi także wydatki, jakie trzeba ponieść, by przywrócić ruch pasażerski na linii nr 214 z Somonina do Kartuz i linii nr 229 z Glincza do Kartuz.

Czy elektryfikacja linii PKM jest niezbędna?

Budowa sieci trakcyjnej na liniach kolejowych z Trójmiasta w kierunku Kaszub oznacza zielone światło także dla elektryfikacji linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na odcinku z Wrzeszcza do Osowy. Obecnie budowany 17-kilometrowy dwutorowy szlak kolejowy powstaje bez sieci trakcyjnej, mimo że projekt budowlany uwzględnia jej realizację.

Zdaniem wielu obserwatorów, odstąpienie od budowy sieci trakcyjnej było błędem. Przedstawiciele PKM zbijają jednak ich argumenty.

- Budowa linii PKM wraz z siecią trakcyjną, bez elektryfikacji linii z Gdyni do Kościerzyny, byłaby niezasadna finansowo. Wybudowalibyśmy coś, z czego niemożna byłoby korzystać, bowiem sieć elektryczna kończyłaby się na stacji Banino. Ponadto, po latach nieużytkowania, musielibyśmy ponieść koszty amortyzacji sieci - odpiera zarzut Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki samorządowej PKM, która jest inwestorem budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Rozbudowa linii na Kaszuby o elektryfikację ma być sfinansowana z budżetu centralnego i dofinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego. Marszałek województwa dołoży 750 tys. do opracowania dokumentacji. Jej całkowity koszt pochłonie ok. 1,23 mln zł.

Aktualnie linia kolejowa relacji Gdynia - Kościerzyna jest modernizowana. Trwa wymiana nawierzchni na wybranych odcinkach, przebudowa urządzeń sterowania ruchem kolejowym, naprawa peronów i urządzeń do obsługi podróżnych. Inwestycja zlecona przez PKP PLK pochłonie 86 mln zł. Prace zakończą się w tym roku.

Miejsca

Opinie (144) 1 zablokowana

  • No to teraz będe jezdzil ekologiczne na grzyby i przy okazji podrywać piękne kaszubki (27)

    • 106 13

    • (4)

      chyba te stojące w lesie :)

      • 41 4

      • ssaki leśne? (3)

        • 26 0

        • jagodzianki (2)

          • 11 1

          • (1)

            Kaszubki sa cudne!

            • 19 5

            • są OK, tylko trzeba nie wino, a wódkę

              • 15 7

    • (18)

      "piękna kaszubka" to oksymoron

      • 16 26

      • (12)

        Kaszubki są nie tylko piękne, ale są zgrabne, szczupłe, grzeczne i pracowite, idealny materiał na żonę.

        • 30 12

        • Szczupłe są do 18-tki (11)

          potem z każdym rokiem coraz gorzej.

          W dodatku w większości katoliczki, a tego normalny człowiek nie wytrzyma.

          • 32 19

          • (8)

            A co masz do katoliczek? Wolisz jakieś liberalne sjuksy, co sypiają z byle kim, żyją na kartę rowerową i zmieniają partnera, jak im się znudzi? Normalna kobieta to właśnie katoliczka i do tego dziewica do ślubu.

            • 32 22

            • Poparłem Twoją opinię ... (7)

              ...Ale z tą dziewicą to trochę przesadziłeś, Raczej nie zdecydowałbym się . Potem dochodzi do rozpadu małżeństw czego KK nie akceptuje , a dlaczego ja mam resztę życia spędzić z kimś kto pod pewnymi względami mi nie odpowiada i odwrotnie.

              • 10 7

              • (6)

                Znaczy się, pod jakimi względami nie odpowiada? Chodzi o to że czekałeś aż do pierwszej nocy po ślubie i okazało się, że musicie się rozstać, bo kształt waginy nie taki jak chciałbyś? A kobita zaradna, uczynna, miła i pracowita? W czym problem?

                • 4 8

              • Uważam że .... (3)

                pożycie intymne odgrywa bardzo ważna rolę w związku. Żona może być miła uczynna i pracowita, ale jeśli w łóżku nie będzie się układało to na pewno zostanie zaliczony skok w bok i w dalszej perspektywie doprowadzi to do rozpadu.

                • 9 3

              • (2)

                To by znaczyło, że wasz związek nigdy nie miał przyszłości. Związek oparty tylko o seks zawsze się rozpada. Seks jest tylko jednym z wielu aspektów związku, ale nigdy nie powinien dominować. Po drugie trzeba mieć zaufanie do współmałżonka i vice versa. Związek nie oparty na prawdziwej miłości, szczerości i wzajemnym zrozumieniu nie jest ok.

                • 5 5

              • Jednak całkowite wykluczenie lub nienaturalne ograniczenie seksu w związku jak najbardziej może prowadzić do jego rozpadu, nawet jeśli związek jest oparty na prawdziwej miłości.

                • 6 2

              • To są piękne teorie, niemające jednakże wielkiego związku z rzeczywistością... Prawdziwa miłość to albo mit, albo więź tworząca się na podstawie udanego pożycia - nie jedynie pożycia, ale w dużej mierze. Gdy młodzi ludzie są w sobie zakochani, to także kochają się jak szaleni, co zwiększa ich wzajemne przywiązanie. Mieszkanie razem to zupełnie inna sprawa - nie zawsze bycie z kimś na co dzień jest dobre, każdy potrzebuje także czasu dla siebie i odpoczynku od drugiej osoby. Przesadna szczerość (np. wytykanie partnerce jej wad - prawdziwych lub wymyślonych), może zabić związek, choć może też go wzmocnić.
                A zaufanie nie bierze się znikąd... I nie każdego człowieka można nim obdarzyć.

                Niemniej - każdemu wolno próbować, ja nie widzę problemu, aby osoby szczerze i głęboko wyznające katolicyzm stosowały się do nauk Kościoła katolickiego lub podobnych zasad, w przypadku osób innego wyznania, ale o podobnych przekonaniach. Szanuję taką decyzję, choć sam podjąłbym zupełnie inną...

                • 4 0

              • (1)

                Dlaczego kształt waginy? To akurat drobiazg, tak samo jak kształt piersi. Najważniejsze jest to, aby pasować do siebie pod względem temperamentu - jeżeli np. mężczyzna ma duże potrzeby seksualne, a kobieta małe, albo np. on uwielbia seks oralny, a ona go nie cierpi (albo na odwrót) - to taki związek nie ma przyszłości. Reszta - to pobożne życzenia... Prawdziwa miłość też przeważnie zaczyna się w łóżku. Znam to z własnego doświadczenia - bo kobieta, z którą związek mi nie wyszedł, ale seks był doskonały jest dziś naprawdę moją najlepszą przyjaciółką, traktuję ją jak siostrę i wcale nie myślę o tym, aby lądować z nią w łóżku - ale więź powstała właśnie dzięki temu...
                Ale oczywiście - każdy człowiek ma prawo do decydowania o priorytetach w swoim życiu, jeśli dla kogoś nakazy Kościoła katolickiego są ważne, interesujące czy przydatne - to ja to szanuję. Tyle, że nie ułożyłbym związku z kimś takim, zwłaszcza, że sam do Kościoła katolickiego się nie poczuwam, nie należę i nie chcę należeć.

                • 4 1

              • OK. Każdy ma swoje teorie i przekonania, temperament itp. Dlatego świat nie jest monotonny. I to trzeba cenić, że doszliśmy do konsensusu. Niech każdy robi to co mu podpowiada sumienie. Chociaż może to być nawet niebezpieczne czasami, bo ludzie mogą mieć własne poglądy, które nijak się maja do zdrowego rozsądku i swoim postępowaniem mogą doprowadzać do sytuacji niebezpiecznych i niekoniecznie odpowiednich. Zależnie od tego kto jakie zasady wyznaje, dla jednego coś, co dla drugiego jest oczywistością, może być totalnym absurdem i vice versa.

                • 1 0

          • co masz do katoliczek - chodzisz w turbanie??? (1)

            • 4 1

            • ja mam do każdej osoby, która jest zaślepiona jakąkolwiek religią

              • 1 1

      • oksy co ? (2)

        • 3 4

        • moron (1)

          czyli kretyn

          • 15 0

          • czyli co?

            że moron z oksywia?

            • 11 2

      • ej czemu wyzywasz innych - nawet ich nie znasz a juz wyzwiskami rzucasz ;-)

        • 2 2

      • jasne :) natalia szroeder tudzież marta żmuda trzebiatowska

        niezłe oksymorony :)

        • 2 1

    • Powodzenia zycze. (1)

      Bracia,qzyni,ojcowie juz tam czekaja na ciebie z bronami

      • 5 3

      • Co najwyzej zhackuja oksymoronow na tym wirtualnym pastwisku.

        • 4 0

    • yes yes :)

      • 1 0

  • potrzeba coraz więcej prądu (1)

    • 21 4

    • Jest w rzece. Podlaczy sie.

      • 6 1

  • nie dobrze (23)

    to bardzo brzydko - linia straci swój unikalny i zabytkowy charakter. ehhh szkoda niestety

    • 46 59

    • i dodam od siebie jeszcze (14)

      Dla minusujących. ze jest to jedna z najładnieszych lini kolejowych w Polsce. O przepięknym "górskim" charakterze z malowniczymi krajobrazami. A teraz jak pomyślę sobie, że będę zmuszony podróżowac zdezelowanym EN57, a las słupów trakcyjnych, zasłoni krajobraz przepięknej szwajcarii kaszubskiej - to mnie krew zalewa!! Trasa ta ma dusze, o niej są legendy, ma zabytkowy charakter. a teraz stanie sie typowym tworem, tak jak reszta "gierkowskich" stalowych bez dusznych tras. ehh szkoda bardzo

      • 24 25

      • Tak dla elektryfikacji (3)

        Linie kolejowe np. takiej Szwajcarii są w 90% zelektryfikowane, czy też uważasz że sieć trakcyjna zasłania Alpy?? Z zabytkowością linii kolejowej numer 201 też nie przesadzaj, pochodzi ona z lat 30tych więc jest stosunkowo młoda.

        pozdrawiam

        • 20 9

        • nie i jeszcze raz nie (2)

          mimo wszystko jestem na NIE - argumenty napisałem wyżej.

          • 8 13

          • a zastanawiałeś się nad zastąpieniem (1)

            lokomotyw końmi na tej linii? byłoby duuużo czasu na podziwianie widoków.

            • 25 7

            • Parowozy w latach 70. były fajne.

              • 2 1

      • Sentyment... (2)

        Zgadza się, ode mnie masz plusa, jest to bardzo piękna trasa, miałem nią okazję jechać kilkakrotnie. W tym dwa razy parowozem. Zwłaszcza jazda parowozem jest (była?) bardzo specyficzna i przyjemna. Co do elektryfikacji, to zależy od zastosowanego systemu trakcji, jaki dadzą. Zresztą nie wiem, jak jest obecnie, ponieważ ostatni raz jechałem tamtędy kilka lat temu, ale wiem, że były tam drewniane słupy, chyba jeszcze oryginalne i zabytkowe od sieci telegraficznej? Czy są tam nadal? A te zabytkowe semafory, wiem że jeszcze parę lat temu działały i nastawnie ręczne też. Można było nawet pogadać z obsługą kas biletowych i nastawniczymi zarazem.

        • 7 2

        • re (1)

          słupy jeszcze stoją, choc pewnie elektryfikując wytną wszystko. co do semaforów, powli znikają. w Kacku i Osowej jest w 100% kompletne, a dalej ( żukowo pół stacji kształtow, pół świetlnych, somonino podobnie. reszta to albo przejęła rangę przystanku osobowego, albo ma świetlne. a No i Kościerzyna na kształtach nadal funkcjonuje.

          • 5 1

          • słupy

            aha i jeszcze działają ciągle można posłuchac jak pieknie grają :)

            • 8 0

      • A kto powiedział, że sieć trakcyjna musi iść górą ?? (2)

        W normalnych krajach kładzie się trakcję na wysokości samych torów, czyli pod pociągiem.

        • 5 8

        • Nie wszędzie kładzie się w torach, ale fakt że takie rozwiązanie się czasami stosuje.

          • 8 0

        • Zwłąsza w krajach, w których ludzie przebiagają przez tory a nawet wykorzystują je jako chodnik...

          • 1 1

      • E57 ma tę przewagę nad obecnym taborem na tej linii (2)

        że można się wychylić przez okno;-).
        E57 by nie jeździły gdyby teraz zamiast kupna spalinówek kupiono ezty. Co marszałek zrobi z tabunem spalinowych z linii kościerskiej i nówek z pkm po elektryfikacji? Za co kupi potem tabor elektryczny?

        • 4 0

        • EN57

          • 2 0

        • Co z nim zrobi? Puści dalej.

          Na liniach z niskim natężeniem ruchu spalinówki są ekonomiczniejsze. Elektryczne opłaca się stosować tam gdzie natężenie ruchu jest spore.

          • 1 0

      • i bardzo dobrze bo te smrodzące lokomotywy z pociągami towarowymi pasują tam jak wół do karety. Smród jak diabli po przejeździe takiego diesla.

        • 0 0

    • przy okazji (3)

      dodam od siebie jeszcze
      ze jest to jedna z najładnieszych lini kolejowych w Polsce. O przepięknym "górskim" charakterze z malowniczymi krajobrazami. A teraz jak pomyślę sobie, że będę zmuszony podróżowac zdezelowanym EN57, a las słupów trakcyjnych, zasłoni krajobraz przepięknej szwajcarii kaszubskiej - to mnie krew zalewa!! Trasa ta ma nieodkryte legendy, i przede wszystkim zabytkowy charakter przepięknie się komponujący do otoczenia. A teraz pozostaną tylko zdjęcia filmy i książki... bardzo smutna wiadomośc

      • 17 12

      • bzdura (2)

        będą po niej jeździć co najmniej Impulsy, Flirty lub Elfy. Teraz już nic innego na nowe linie nie wchodzi, a to są bardzo ładne szybkie lokalne pociągi

        • 3 3

        • dodam jeszcze,że trakcja WCALE !! NIE MUSI WISIEĆ na białych betonowych słupach....

          prosze zobaczyć jak jest w Szwajcarii - tej "nie kaszubskiej" - jest wiele malowniczych tras - i zelektryfikowane są WSZYSTKIE !! :) - a wcale sieć ich nie oszpeca... - a jakie to ma zalety ... już nie wspomnę!! . Nawet "zabytkowi" trochę nowoczesności sie przyda. siema.

          • 4 2

        • a pędolino bedzie tam pendzić?

          • 1 0

    • co powiecie

      drogi wam też na Kaszubach nie pasują, ze wszyscy po trójmieście jeżdżą ?? i te stare zdezelowane dostawczaki, golfy 2-ki, i inne śmieci jeżdżące na kółkach bez bieżnika tzn. że lubicie oldschool ?? to zięcia do piwnicy i niech dynamo rozrusza, bo w pięknej ziemi są przewody elektryczne !!!!!

      • 1 6

    • ... (1)

      Po zabytki to do muzeum proszę, ok?

      • 2 3

      • faktycznie

        ale na "staróweczkie" by sie przyjechało co?

        • 0 1

    • MiKole to jednak szajbusy. Ochmański nie kompromituj się, a jak Ci drut nie pasuje to proszę po zdjęcia na inną linię, zabytkowy Wodzu :]

      • 1 0

  • tabor (4)

    PKMka jak tabor ma zamówić/zamówiła?

    • 20 0

    • Pendolino ;) (1)

      Pendolino na pewno ;)

      • 4 0

      • ale z wychyłem - takie prawdziwe

        • 2 0

    • takie szynobusy na olej napędowy, hałasuje i śmierdzi

      • 7 5

    • tabor dla PKM bedzie spalinowy, bo sama PKM nie bedzie na razie elektrfikowana

      • 4 0

  • Zasilanie elektryczne bardziej awaryjne

    Nie opłaca się dla tych kilku bumelzugów, no i ładne też nie jest

    • 19 17

  • Nieopłacalne. (5)

    Cały klimat linii szlak trafi.

    • 26 21

    • nieoplacalne? A stadiony leming są oplacalne? (2)

      wszystko zalerzy od widzimisie POlityków to oni decyduja na co nasza kase wydaja i nieinteresuje ich czy cos jest opłacalne czy nie jest!! Interesują ich tylko cele partyjne kosztem podatnika!!Euro 2012 to była jawna niegospodarność mozna było zmarnowac nawet 100 miliardów złotych podatnika to niema znaczenia liczy sie tylko czy przyniosło popularność POlityków kosztem podatnika!!Koszty nie mają znaczenia bo i tak zapłaci podatnik!!I niema znaczenia czy to jest oplacalne dla podatników wazne by było opłacalne do kolesiów partyjnych!!

      • 3 11

      • autobu szynowy (1)

        jest tańszy w eksploatacji i ekologiczny niż EN57 !!

        • 12 3

        • chyba w snach, śmierdzi i hałasuje, zamiast tego szynowóz jak nowe PESY

          cichy piękny i ekologiczny

          • 2 2

    • Twoja edukacja też była nieopłacalna, z tym że trafił ją szlag a nie "szlak".

      • 5 3

    • Typowa mentalność, typowego mikola.

      • 0 0

  • Za komunistów kolejką dojechałem wszedzie na kaszuby i skm do Pruszcza i Tczewa (17)

    Przyszedł Tusk z Rostowskim i Nowakiem od zegarków zlikwidowali bo powiedzieli ze się nie opłaca!!Z Kolei korzystali wszyscy oraz turyści!!Żeby udowodnić swoja głupotę postawili w zamiast za miliardy złotych postawili stadiony na tylko 2 tygodniową imprezę które teraz stoją puste i kosztują setki milionów rocznie na utrzymanie!!Niegospodarność to ich cel podstawowy!!!!

    • 56 57

    • co do stadionów się zgodzę, (2)

      ale z tym SKM do Pruszcza i Tczewa to pojechałeś grubo. Za komuny SKM było Gdańsk-Gdynia-Wejherowo-Lębork (niektóre kursy), za to z Pruszcza Gd. można było kolejką dojechać nawet do Łeby, potem połączenie było skracane: najpierw do Lęborka, potem do Kartuz, żeby ostatecznie linię zamknąć i pozwolić na jej dewastację.

      • 13 0

      • to chyba ty jestes sloik (1)

        bo nawet jak pamietam co ktoras kolejka wyjezdzala dalej niz gdansk.

        • 0 2

        • SKM jeździła jak najbardziej do Tczewa.

          A co do likwidacji: najpierw skasowano połączenie Pruszcz-Kartuzy, potem Kartuzy-Lębork

          • 0 0

    • Między komuną a Tuskiem to jeszcze parę rządów było :) (2)

      • 26 1

      • leming niezauwarzyłes kiedy slikwidowano połaczenia!! (1)

        bo Donaldinio juz 7 lat rzadzi ale lemingi w tym wypadku maja amnezje

        • 2 5

        • Weź wróc do szkoły i naucz się pisać. Jak już to zrobisz, to wróć i napisz jakie połączenia zlikwidowano w naszym regionie w ostatnich 7 latach.

          • 4 1

    • Twój Jarosław Bezzębny już 8 raz przegrał (1)

      A za niego kolej po równi pochyłej dobrze poleciała.

      • 7 5

      • leming ty go głupotą przebiłes nie 8 a setki razy

        i nie jest mój bo politycy to dla mnie chcą sie tylko do koryta dostac niema znaczenia z jakiej partii sa wiec leming nie trafiłeś.Dlatego dla mnie moze przegrywac ile che to jego problem mnie interesuje tylko kto rządzi i jak to robi okrada mnie czy nie resztę mam gdzieś.

        • 0 2

    • (7)

      Yhy, bo za wcześniejszych rządów to kolej kwitła, że ho ho. Tak naprawdę, to ostatnią większą inwestycją (do tych przeprowadzanych obecnie) było zbudowanie CMK pod koniec lat 70-tych. Później nie działo się praktycznie nic.

      • 6 3

      • Czasem nie elektryfikowano w latach 80 ?

        • 3 0

      • za za wczesniejszych rzadów Leming nielikwidowano najlepszych połaczą niemusiała kwitną (3)

        za Donaldinio za to likwidują co sie da bo wkoncu jak Donald kwakał na wyborach ze on wie jak jest bo on drogami jeżdzi i koleją .Ale jak sie dostał do stołka to juz tylko lata na koszt podatnika jeden lot 40tys zł bo wynajety luksusowy samolot wiec lata 4 razy w tygodniu na koszt podatnika!!!

        • 0 5

        • (1)

          Konkretnie. Jakie połączenia np. w woj. pomorskim zlikwidowano za rządów PO?

          • 1 1

          • Kościerzyna - Czersk

            A tylko opór społeczny spowodował rezygnację z planów kasacji Chojnice - Człuchów - Szczecinek i Chojnice - Brusy - Kościerzyna.

            • 0 0

        • Kwacze tym dziobem i kwacze, pieprzy trzy po trzy leming jeden, ani razu przykładu co i kiedy zlikwidowano za Donalda I Słonecznego. Zwykły leming i tyle.

          • 1 1

      • prosze wejsc na strone skm potem Centrum pasażera (1)

        potem po lewej stronie jest zakładka "Ze stacji:" ponieważ maja bardzo stare oprogramowanie to jeszcze tego nie zmienili i są dostępne wszystkie stacje do których kiedyś skm jechała.Jest TCZEW i jest Do stacji: Pruszcz Gd.

        • 0 3

        • Przecież linia do Pruszcza jest remontowana (a właściwie częściowo budowana od nowa) i pociągi tam wrócą, przestań kwękać.

          • 2 0

    • A bzdura

      Bo po 89 już zaczęto likwidować linie kolejowe, gdzie z około 24tysięcy liczba się zmniejszyła do 19tysięcy od tamtego czasu. Fakt, że oni doprowadzają do kolejnych likwidacji, ale nie byli pierwszymi, którzy to zaczęli

      • 0 0

  • heeee (1)

    i puszczą tam parszywe zardzewiałe KIBLE EN57 >:-D

    • 32 5

    • juz niedługo nawet te kible będą wszytkie odnowieone(remont kapitalny)

      a na linie PKM na pewno bedzie nowy tabor

      • 3 5

  • No i pięknie (7)

    Tylko szkoda, że tak mało atrakcji turystycznych w pobliżu linii kolejowej jest - byłoby można na weekend porzucić samochód i wybrać pociąg...

    • 8 19

    • wcale atrakcji ało niejest tylko trzeba je poszukac (6)

      do pociagu zabierasz rower i wszedzie dojedziesz a ty pewnie chciałbyś miec wszystko przy torach kolejowych by swojego spasionego tyłka nie ruszac:)

      • 9 0

      • Rowerów to aż 6 zabiera (5)

        Więc często jest problem, żeby się zmieścić. Pieszo od poszczególnych stacji w zasadzie niczego ciekawego nie zobaczysz, niestety

        • 3 1

        • kaszuby (3)

          krajobrazy przyroda - to jest atrakcja. a jak szukasz czegos innego to zapraszam do galerii Bałtyckiej ;)

          ps

          o to chodzi

          pozdrawiam

          • 6 0

          • Akurat do spędzania wolnego czasu w Galeriach jest mi bardzo daleko... (2)

            Oczywiście, że przyroda kaszubska jest piękna, tylko brakuje szlaków turystycznych, jakiś miejsc na ognisko czy coś, ścieżek edukacyjnych...

            • 4 4

            • No fakt, oznakowanych szlaków chyba nie ma

              Za to nic nie stoi na przeszkodzie wziąć w rękę mapę i samemu sobie jakiś ciekawy szlak wytyczyć. Co już nieraz zrobiłem i bardzo polecam. Trzeba tylko chcieć.

              • 2 3

            • Jak nie ma szlaków turystycznych? Udaj się do PTTK albo poszukaj sobie w internecie. Szlaków jest całkiem sporo i są one oznakowane w terenie.

              • 5 1

        • A co mało zabytków tam jest? W samym Żukowie są np. zabytkowe kościoły, domki, mosty, generalnie lasy i okoliczny krajobraz, pola łąki, to jest najciekawsze. Ale i to zaczyna być zagarniane przez nowe osiedla i inwestycje, jak jedziesz dowolną drogą w stronę kaszub to jeszcze 20-30 lat temu 80% terenu to były lasy i pola a teraz co kilkaset metrów nowe osiedle.

          • 6 0

  • Pytanie do redaktora i czytelników (5)

    Ciekawe kiedy zostaną ogłoszonę przetargi na budowę przystanków PKM w części gdyńskiej?

    • 30 6

    • O to samo chciałem sie zapytać. (2)

      KM sie buduje a o budowie stacji na Karwinach albo peronu na Wzgórzu wciąż cisza - może Redakcja zajęłaby się tym tematem?

      • 10 1

      • no co z ta Gdynia

        • 5 0

      • Metroplia

        i na tym polega metropolia, tylko jeśli dotyczy Gdańska. Jedyni mądrzy kolejarze z PLK którzy to zauważyli. Budowa tylko części sieci elektryfikacyjnej nie ma sensu ( z punktu widzenia "metropolii" czytaj Gdańska jest niezbędna. Smutne jak się lansuje teorie, która pozostaje tylko teorią, a nie praktyką. Temat medialny nic więcej.

        • 0 1

    • Najlepszy Prezydent we Wszechświecie tego nie załatwi???
      Nie może być.

      • 6 2

    • Najprawdopodobniej będą po 2020 roku. Skoro nie ma w tych planach, co mają powstać obecnie.

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane