• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejne dwa trolejbusy bez szelek w Gdyni

Patsz
20 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Kolejne trolejbusy z zasilaniem baterią jonowo-litową trafią na ulice Gdyni wiosną przyszłego roku. Kolejne trolejbusy z zasilaniem baterią jonowo-litową trafią na ulice Gdyni wiosną przyszłego roku.

Blisko 4,4 mln zł będą kosztowały kolejne dwa trolejbusy z dodatkowym zasilaniem bateryjnym, które będą mogły kursować bez szelek na dystansie kilkunastu kilometrów. Pojawią się w Gdyni do końca marca 2016 roku i dołączą do dwóch kursujących już pojazdów.



Jechałe(a)ś trolejbusem po Skwerze Kościuszki?

Obecnie w taborze Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej jest 89 pojazdów. 40 to trolejbusy z bateriami pozwalającymi na przejazd ok. 5 km bez trakcji. W maju do eksploatacji zostały włączone następne pojazdy kosztujące 1,55 mln zł każdy. Wyposażone są już jednak w nowy typ baterii litowo-jonowych i obsługują od poniedziałku do soboty linię 21.

Nowa technologia, pozwalająca na jazdę bez szelek wykorzystywana jest na Skwerze Kościuszki i Al. Jana Pawła II, gdzie przy okazji można dokładnie przetestować osiągi trolejbusów.

Pozostaną na tej trasie do końca października. Później trafią do regularnej eksploatacji, ale docelowo mają obsługiwać kursy na Fikakowo, gdzie miasto planuje skierować właśnie trolejbusy bez szelek. Do tego, by powstało nowe połączenie potrzebne będzie zamontowanie trakcji w ciągu ul. Gryfa Pomorskiego (prawdopodobnie do wysokości marketu Merkus) oraz kolejne pojazdy.

Dwa nowe 12-metrowe trolejbusy dotrą do Gdyni do końca marca. Zwycięzcą został jedyny oferent - firma Solaris. Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej zapłaci za nie blisko 4,4 mln zł.

- Do tej pory wykorzystywaliśmy trolejbusy z bateriami litowo-kadmowymi, mogące przejechać ok. 5 km bez sieci trakcyjnej właściwie tylko w sytuacjach awaryjnych - zachwalał jeszcze w maju postęp technologiczny Piotr Małolepszy, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej.
Najważniejszym elementem technicznym czterech trolejbusów, które w przyszłym roku powinny być do dyspozycji organizatora przewozów ZKM Gdynia są baterie litowo-jonowe, ładowane podczas jazdy z trakcji. Energia będzie mogła być również uzupełniana z zewnętrznego źródła zasilania.

Oprócz tego wyposażono je w system rekuperacji, który pozwoli odzyskiwać energię elektryczną podczas hamowania. To z kolei daje szansę na obniżenie kosztów eksploatacji. Jako jednostkę napędową wykorzystano silnik o mocy 175 kW.

Do sieci podłączają się dzięki tzw. daszkom, czyli konstrukcji pozwalającej na odpowiednie nakierowanie pantografu, bez potrzeby opuszczania pojazdu przez kierowcę.

Nowe pojazdy pojawiły się w Gdyni w regularnej eksploatacji po raz pierwszy w maju.

Patsz

Miejsca

Opinie (110) 6 zablokowanych

  • trolejbus bez szelek, tramwaj bez torów (4)

    no nieźle ta informacja zmieniła moje życie

    • 62 22

    • Jeżeli tramwaje bez torów to tylko w Gdańsku

      • 15 11

    • ludzie bez wyobrazni..

      • 4 10

    • Aż dwa? Normalnie szaleją jak SKM z Impulsami

      • 18 10

    • Zupełnie jak komentator internetowy

      bez mózgu. Standard.
      P.S. Czy wiesz że nie ma przymusu komentowania każdej wiadomości?

      • 2 2

  • Bardzo drogie te trolejbusy - tak to jest gdy nie ma w kraju konkuencji. (20)

    Z góry było wiadomo że wygra ten producent.
    Za tą cenę można byłoby śmiało kupić elektryczne autobusy.
    Warszawa zamówiła 10 autobusów elektrycznych 12 metrowych - wygrała po wielkim boju z chińską firmą BYD firma Solaris oferując pojazdy za 1,8 mln zł za szt. a tutaj wychodzi 2,2 mln zł za trolejbus.
    Prawdziwe interesy robi się na monopolu.

    • 55 12

    • Nie ma czego zazdrościć (9)

      BYD: zagraniczne części i serwis; baterie powtykane wszędzie nawet w nadkolach, inny typ nadwozia itp. To jest podobnie jak z drukarką - można kupić najtańszą i o 50 % droższą - co lepiej wybrać?

      • 12 3

      • momo a Solaris to nie składak? (2)

        Solaris we własnym zakresie robi tylko "budę" resztę dostarczają giganci motoryzacyjni (np. DAF, ZF itd). Inaczej mówiąc silnik, podzespoły produkują znani producenci zachodni a firma ta jedynie to montuje w całość.

        • 6 12

        • Twoja firma produkuje wszystko i nawet nakrętki od wentyli teściowa osobiście kręci

          • 14 2

        • Dlatego Niemcy są bogatsi.

          I Francuzi, i Szwedzi i t.d. Wykorzystują wiedzę, przetwarzają surowce w wysokim stopniu. W Polsce się montuje. Czy jest jakąś fabryka maszyn, narzędzi, agregatów ale polska?

          • 8 1

      • masz 5 baniek (5)

        co kupisz ?

        60 golfów tdi ?
        czy Mercedesa S + BMW X6 + Audi R8 + Jeep Wrangler + VW Golf e-Tron + rower ?

        • 4 13

        • jak myślisz, że Solaris produkuje elementy napędowe w Polsce (2)

          to jesteś w dużym błędzie, śmiem twierdzić, że w polsce produkuję się tylko szkielet i składa, a to że polak ma pracę to bez znaczenia gdyby był składany w Niemczech polak też by miał pracę tylko nie za 2 tyś tylko za 1,8 tys ale EUR. W każdym razie koszt złożenia do kupy tego składaka zwanego Solarisem jest bardzo małym ułamkiem ceny.

          • 6 0

          • Czy Polak ma pracę w Polsce czy za granicą to mało ważne

            Istotne jest gdzie płaci podatki.

            • 3 0

          • Do trolejbusów tak, elementy napędowe są polskie. Polskie są silniki i energoelektronika. Poczytaj:
            http://infobus.pl/gdynia-kupi-dwa-trolejbusy-z-bateriami_more_73597.html

            • 1 0

        • Dzieciaku ile masz lat?

          • 1 2

        • Kupie Dacie Logan

          i hulajnoge...

          • 0 0

    • trojlebusy (7)

      Ktos napisal ze drogo za dwa trajtki,te 4,4 mln.
      przeciez szczurek to placi zadluzajac gdynian.
      teraz niech mi ktoś powie? Za kolejke na kamienna która kosztowala 8 baniek plus ostatni sylwester cena od gdynian 1 mln, plus serial za 250 tys, pln,
      dodajac poroniony pomysl nowej sciezki rowerowej i pustych stojakow na rowery.
      to wszystko daje kwote okolo cyrka 10 000 000 pln.Jak nie wieksza
      słownie dziesiec milionow zlotych.
      to sa wyzucone pieniadze
      a ile za to mozna by bylo kupic trajtkow.
      ile mieszkan komunalnych lub tbs
      no ale szczurek zamiast dla wszystkich gdynian robic inwestycjie,robi dla pewnych kol.
      brawo um gdynia i szczurek, oby tak dalej to gdynia niedługo będzie

      bankrutem.

      • 18 18

      • eh mirek

        naucz się jak działa budżet.

        • 6 4

      • odp trojlebusy (3)

        Mam wrażenie, że nie do końca rozumie Pan chyba o co chodzi z tym inwestowaniem. Jeśli się inwestuje to inwestycje się zwracają - bardzo szybko w postaci turystów, innych inwestycji, podatków itp. Muszę Pana zmartwić, gdyż Gdynia nigdy nie zbankrutuje ponieważ co roku jest planowany budżet a w budżecie uwzględniane wydatki. Inwestując w mieszkania komunalne - bardzo długa stopa zwrotu- czasami niezwrotna..

        • 4 4

        • Moze |Ci co czekakaja na Mieszkanie Komunalne

          wzieli by sie do roboty, wszystko na nierobow i leni ktorzy leza przed TV i narzekaja.
          Place podatki i chce zyc w nowoczesnym miescie,

          • 2 0

        • Nie to Pani nie rozumie

          Nie ma czegoś takiego jak wiecznie zwrotne inwestycje, ale jest pełno firm, które zbankrutowały poprzez nie trafione inwestycje.
          Inwestować trzeba z głową, a jak widać ostatnio władze Gdyni inwestują jak jeździec bez głowy.
          Co do bankrutowania miast to wiele o tym już pisano, że one też mogą zbankrutować i planowanie wydatków tu nic nie ma do tego. A Gdynia nie musi zbankrutować. ale przez nietrafione inwestycje może doprowadzić do ich znacznego ograniczenia na kolejne lata. Co już widać od kilku lat, bo każdy rok pokazuje, że Gdynia każdą inwestycją nie trafia w rzeczywisty popyt, a jeżeli trafia to się okazuje, że płaci za to wielokrotnie więcej niż powinna.

          • 3 4

        • bardzo długa stopa zwrotu- czasami niezwrotna..

          Czy ty głupolu czytasz to co napisałaś? Musisz zaistnieć, to przeczytaj coś na temat stopy zwrotu inwestycji i konsekwencji zadłużania gminy. Czasami nawet wikipedia wystarczy.

          • 0 1

      • Dwa trajtki za 4,4mln

        Czyli 1 za 2,2mln.
        A można było kupić 2 autobusy w tej cenie choćby te Mercedes Citaro 628.
        Tylko nie piszcie, że to pro-ekologiczne po padnę.

        Bo Mercedes Citaro 628 ma już tak wyśrubowane normy, że jest bardziej ekologiczny niż większość aut które jeździ po naszych trójmieskich drogach.

        Ale tak kto biednemu zabroni żyć na bogato :).

        • 2 2

      • jak ty skończyłes podstawówkę???

        ani pisać, ani liczyć nie nauczyłeś się, a głos zabierasz wśród dorosłych, Mirku-gdynianinie.
        Prezydentem na pewno niczego nigdy nie zostaniesz, na 100%. Pozostaje ci tylko anonimowe narzekanie. Twój wybór, twój los.

        • 2 2

    • Bardzo drogie te trolejbusy

      Masz rację w maju po 1.55 za sztukę,a teraz 2.2 brawo

      • 2 1

    • Pasażer trajtków-dodaj jeszcze obsługę trakcji Jednak jestem za autobusami elektrycznymi są tańsze

      • 0 0

  • Ale mi atrakcja.

    • 35 24

  • To teraz wypada pokazać jak wygląda ul.Jaskółcza po nawierzchni której będą jeździły te trajtki.

    • 37 7

  • Wczoraj był mega korek

    Skrzyżowanie Al.Zwycięstwa i Wielkopolska.
    Jakiś wypadek.
    jechał z Karwin trolejbus, zwinął "żagle" i policja puściła go inną trasą
    widziałem, jechałem za nim

    • 30 7

  • (1)

    Fiufiu, Gdynia szaleje z zakupem nowego taboru. Całe dwie sztuki. W Infoboksie powinni zrobić festyn z tej okazji.

    • 55 39

    • W następnym kroku zredukują liczbę kursów do czasu, gdy się trajtki zwrócą :)

      • 5 4

  • Bez szelek (4)

    Czyli nie trolejbus, tylko autobus elektryczny.

    • 36 22

    • Ma dwie możliwości z albo bez szelek

      Czytaj ze zrozumieniem

      • 12 3

    • (2)

      Autobus elektryczny jest tanszy

      • 5 5

      • szelki są takie drogie? (1)

        • 3 5

        • Kto je tam wie, taśmy TRX też są nienaturalnie drogie ;)

          • 1 0

  • Ekologicznie - elektryczne albo na gaz to jest transport przyjazny ludziom!!! (5)

    Nie to co w Gdańsku truciciele spalają tony ropy każdego dnia w centrum miasta, później się dziwią dlaczego są takie dramatycznie wysokie wskaźniki zachorowalności na nowotwory.

    • 32 22

    • (2)

      a prąd w Gdyni bierze się z piardów motylków i łez jednorożców. bo przecież nie ze spalania wungla, prawda?

      • 12 8

      • ale żeby przejść na prund z atomówek, to zara wielka histeria, że drugi Czernobyl (1)

        • 4 1

        • Energia z farm wiatrowych na północ od Gdyni

          • 2 1

    • Historia kołem się toczy

      Gdy nastała era samochodów spalinowych ludzie cieszyli się, że miasta będą wolne od końskich odchodów. Dzisiaj cieszymy się, że nadchodzi era pojazdów elektrycznych, która uwolni nas od wynalazków, które kiedyś miały nas uwolnić od czegoś innego.
      Być może w przyszłości ludzie będą się cieszyć - wprowadzając inne rozwiązania - że w końcu świat uwolni się od problemu, zalegających na obrzeżach miast, wielkich hałd nieekologicznych już wtedy baterii litowo-jonowych...

      • 7 1

    • Człowieku, a sprawdzałeś jakie są normy nowych autobusów na ropę

      Taki Mercedes Citaro 628 i tym podobne mają tak normy wyśrubowane, że większość aut jeżdżących po trójmieście by nie spełniła.
      Pytanie brzmi czy Gdynię aby na pewno stać na 2 przepłacane inwestycje. Bo taki 1 autobus to jest około 1mln, a ten ekologiczny "bez szelek" kosztuje 2,2mln.

      Kolejne pytanie, czemu do przetargu podchodzi tylko 1 oferent. Jak większość się orientuje oznacza to, że jest zapis w przetargu wykluczający wszystkich pozostałych producentów. A skoro jeden to może dyktować takie ceny jakie chce, bo nikt z nim nie wygra, ale najważniejsze, aby interes się kręcił.

      • 3 5

  • Kursowanie "21". (6)

    Skoro trajtki 21, jeżdżące na Skwer Kościuszki i Aleję Jana Pawła II są nastawione głównie na turystów (tak czytałam) - to dlaczego linia NIE KURSUJE w niedziele (przynajmniej w wakacje)?! Czy w Zkm Gdynia nikt rozsądnie nie myśli?

    • 47 6

    • Prawda (2)

      Chyba rzeczywiscie problemy z logicznym mysleniem.

      • 3 3

      • i tylko w jedną stronę jadą na Skwer Kościuszki (1)

        ZKM Gdynia zarządza Pan profesor ekonomii.

        • 9 0

        • tak, i wpadają do morza...

          • 0 0

    • w niedzielę ładują baterie

      na cały tydzień

      • 2 3

    • Czy w Zkm Gdynia nikt rozsądnie nie myśli? (1)

      Miasto sopot nie chce w niedziele współfinansować linii.

      • 0 4

      • Trajtki bez szelek jeżdżą w Gdyni, nie w Sopocie!

        Co nas obchodzi, że Sopot nie chce współfinansować?
        Zrobić niedzielne kursy z Centrum Gdyni tylko do Orłowa .
        Same korzyści:
        - alternatywa dla wiecznie zatłoczonej lini S
        - turyści pojadą z Orłowa do Akwarium lub na zwiedzanie Daru Pomorza lub Błyskawicy.

        Można? Można! Trzeba tylko chcieć.

        • 1 1

  • Trzeba było kupić tańsze i lepsze autobusy elektryczne.

    • 16 18

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane