- 1 Był senator skazany na więzienie (168 opinii)
- 2 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (480 opinii)
- 3 Mała uliczka, duży problem (206 opinii)
- 4 Zbiórka na leczenie psów z pseudohodowli (105 opinii)
- 5 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (131 opinii)
- 6 Nie wiedzą, kto leży w tych grobach (19 opinii)
Konkurencyjna dla Trójmiasta marina powstanie koło Rewy?
Na terenie historycznych holenderskich kanałów w okolicach Rewy ma powstać marina dla nawet 2 tys. jachtów. Prace mają ruszyć w 2020 roku. Jej powstanie może mieć kolosalny wpływ na rozwój żeglarstwa w naszym regionie.
Tymczasem nieopodal Trójmiasta, dla obecnie podmokłych łąk wokół Mostów i Rewy, od trzech lat trwają prace koncepcyjne, by powstała olbrzymia marina na 2 tys. jednostek, głównie jachtów turystycznych, o maksymalnej długości do 8 m.
- Budowa tej mariny będzie miała bardzo duży wpływ na całą północną część województwa - podkreśla Marek Lis, inicjator budowy mariny. - Pomysł budowy wziął się z konfliktu z PGiNG, która na tych podmokłych łąkach chciała zbudować kawerny [pojemniki na gaz - red.].
Mieszkańcy postanowili sami wykorzystać ten obszar w pobliżu zatoki, w obawie, by znów nie pojawiły się na niego zakusy w postaci przemysłowych inwestycji. Łąki te są pocięte siecią historycznych kanałów, częściowo zachowanych, pamiętających XVI w., gdyż pierwotnie wykonali je Holendrzy, sprowadzeni w te okolice przez zakonników.
Rada programowa, która powstała w sprawie budowy Ekomariny, bo tak nazwano projekt, szukała analogii w Giethorm w Holandii, a nawet w Chinach.
Dlaczego ma to być Ekomarina inna od wszystkich?
- Aby marina powstała w morzu, potrzebne są tony betonu i stali na budowę odpornego i wytrzymałego falochronu. My nie chcemy walczyć z morzem, chcemy wykopać kanał w głąb lądu na 400 m, zakończony śluzą w okolicy ul. Wałowej w Rewie, a za nią, i to niewielkim kosztem, powstanie sieć kanałów o szerokości 6 m i głębokości ok. 1 m - wyjaśnia Marek Lis.
Pomysł mariny koło Rewy wzorowany jest na holendrskich kanałach w Giethoorn.
Twórca pomysłu słusznie podkreśla, że okolice Rewy, Rumi, Wejherowa, Mostów, kompletnie nie są wykorzystane pod względem turystyki wodnej, mimo że są w sąsiedztwie zatoki. W najbliższej okolicy nie ma żadnej profesjonalnej mariny, choć z tego miejsca w ciągu jednego dnia można dopłynąć do jednego z ośmiu wybranych portów i przystani leżących w promieniu Zatoki Puckiej, na Półwysep Helski, czy nawet do Gdyni, gdzie można spędzić parę godzin i wrócić.
- Mazury - tradycyjne miejsce wypoczynku warszawiaków, mogą zostać zmienione na tereny położone w naszej gminie. Morze jest ciekawsze pod względem korzystania z jachtów i do tego większość budowanych jednostek spełnia wymogi żeglugi na naszym akwenie (na jachtach sypia się zwykle tylko w sezonie letnim, zaś wiosną i jesienią śpi się w pensjonatach, bo wygodniej, a pływa się za dnia na łodziach). Dzięki temu wydłużyłby się też u nas sezon turystyczny, bo żegluje się od maja do października - podkreśla Marek Lis.
Budowa mariny wstępnie ma pochłonąć 100 mln zł. W projekt zaangażowała się w gmina Kosakowo, która przygotowuje koncepcje mariny i zabezpieczyła wstępnie fundusze w wieloletniej prognozie finansowej na uruchomienie projektu.
Środki mają być pozyskane między innymi z funduszy unijnych i z Urzędu Marszałkowskiego.
- Jest obecnie 81 właścicieli tych gruntów. Będą one podzielone na mniejsze działki i sprzedane. Uzyskane w ten sposób fundusze będzie można przeznaczyć na sfinansowanie własnych inwestycji, związanych z powstającą bazą żeglarską, np. na budowę pensjonatu, baru, czy przeznaczyć odcinek należącego do niego nabrzeża na cumowisko - wyjaśnia Lis.
Jeszcze w tym roku ma być wykonana ewidencja geodezyjna i wykup od melioracji istniejących kanałów, co spowoduje, że gmina Kosakowo będzie ich właścicielem. Gmina w ramach projektu poszerzy do sześciu metrów wszystkie tory wodne oraz przejmie od każdego właściciela pas o szerokości sześciu metrów od brzegu z uznaniem służebności tego terenu. Powstaną tam trasy spacerowe i ścieżki rowerowe do wspólnego użytkowania dla żeglarzy i turystów.
Co ważne dla mieszkańców Trójmiasta, trzymanie w tej marinie własnej jednostki wiązałoby się nie tylko ze stosunkowo niedługą wyprawą do niej, ale też z zakładanymi mniejszymi niż w Trójmieście kosztami zimowania, za które w Gdyni należy zapłacić ok. 6 tys. zł rocznie.
Opinie (186) 8 zablokowanych
-
2017-06-05 10:57
ok ale...
Pomysl dobry ale ta glebokosc kanalu 1m to troche za malo!!!
- 1 0
-
2017-04-21 09:48
plytka marina 1m na lodki do 8m to NONSENS
Witam
Inwestowanie w marine o glebokosci 1m ,dla lodek do 8m dlugosci nie ma sensu.
To bedzie marina srodladowa , dla pontonow, plywadelek i malutkich lodeczek o podnoszonym mieczu .
Przepiekna inwestycja w Mechelinkach okazala sie niewypalem .
Za wielka forse z UE zbudowano efektowna przystan ... dla kilku lodzi rybackich .
Bez falochronu za to z dlugim molem , przy ktorym gebokosc wody wynosi ok 2 metrow zaledwie ,co sam zmierzylem sznurkiem i kamieniem !
2 m to za malo dla jachtow morskich . Pamietajmy o falowaniu i plywach wiatrowych .
Z reszta , zadne jachty nie moga tu cumowac przez 5 lat / bo taki jest warunek dotacji unijnej . Sprawdzalem . I to jest kolejny polski nonsens .- 1 0
-
2017-03-01 08:08
(3)
To tak, żeby korki na estakadzie przypadkiem nie zmalaly.
Poza tym, czy nie starczy już tego betonu wszędzie? Warto zostawić choć trochę zieleni.- 14 5
-
2017-03-01 20:09
Ekomarina (1)
Brawo o tym samym myslimy żadnych betonów
- 1 3
-
2017-03-25 15:46
Wiec drogi dojazdowe tylko utwardzone ?
czy moze pokusic sie na troche betonu ?? pozatym w trakcie budowy budynkow , musza wjechac ciezkie Trucki z materialami budowlanymi ...
Na filmikach widac , ze sam pan mial problemy z przejechaniem przez bloto ?- 0 0
-
2017-03-01 19:43
wyjdz z piwnicy
idzie wiosna to i zielono będzie
- 1 2
-
2017-03-01 21:37
Ekomarina (4)
Wszystkim serdecznie dziękuję za opinie na temat Ekomariny Dla malkontentów -odpowiem że to słabe argumenty na to żeby nie powstała nasz amarina. To projekt społeczny a nie jakiś partii czy grup trzymających władzę Co do wykonalności to odpowiem słowami Holendrów którzy nas z rewizytą odwiedzili " Dlaczego jeszcze tego nie macie ?" Ta marina powinna być już tu od co najmniej 60 lat a sprawdzali wszystko od np wysokości terenów npm , po zasilanie wodami np Zagórskiej Strugi Liczbę ludności mieszkającej w promieniu 15km i jedynie na koniec stwierdzili Ci w Giethornie mają do morza 50km a wy tuż obok i NIC Pochwalili też to że marina ma być na 2000 jachtów a powinna pomieścić wraz ze wszystkimi zadaniami 2 i 3 więcej niż te zakładane Okazuje się że w Holandii coraz gorzej miewają się mariny małe bez zaplecza rozrywkowego i turystycznego Duża marina to też miejsca pracy Szkutnik ,malarnia , serwis silników i wiele innych zawodów Przy małych marinach jest to nieopłacalne zajęcie dla tych fachowców Teraz odpowiem malkontentom i fachowcom dowcipem z życia wziętym Wpływam do mariny w Gdyni i wystawiłem na slipie dorsze złowione w piękny słoneczny dzień kwietniowy Pełno ludzi i zaczynają -Panie sprzedaj Pan rybkę - no nie mogę bo to połów sportowy i ryby się nie sprzedaje z takiego połowu - Panie a co to za ryba ? - Powaliło mnie pytanie ale z niedowierzaniem również zapytałem a Pan to z /krakowa ?- Nie ja z Gdyni ! obruszył się rozmówca - To Pan dorsza nigdy nie widziałeś ?
To jest Dorsz z głową i zębami , wyksztusiłem - E dorsz tak wygląda odpowiedział , po chwili Wie Pan ja już od dwódziestu lat tylko w panierce filety dorsza widziałem na talerzu tylko - Tak to jest z tymi opiniami to się nie uda to się nie może udać w w ogóle to ściema i dorsza nie ma Pozdrawiam serdecznie zwolenników pomysłu a jest ich widze sporo Podpisuję się imienia i nazwiska bo mnie tak uczono od małego- 4 7
-
2017-03-04 07:40
Miło , że Pan odpisał, ale nie odpowiedział Pan na merytoryczne pytania. np odnośnie głebokości kanałów? większość jachtów pływajacych po zatoce ma co najmniej 1, 5 m zanurzenia ....
- 0 0
-
2017-03-03 02:19
Moja jest taka ,jestem w obszarze natura 2000 i wkopalem pojemnik t z szambo i miałem sprawe sądowa kara3000tys a gdze mariina i nadzory budowlane kto na to pozwoli ?.zastanawiam się kto dal pozwolenie na budowe browaru na bulwarze w Gdyni
- 1 0
-
2017-03-02 09:13
A ja gratuluję pomysłu i trzymam kciuki za realizację. Pozdrawiam
- 2 2
-
2017-03-02 08:35
jak zwykle...
...co Francuz wymysli, to Polak pochwali...
Szkoda slow na takie "argumenty"...- 1 2
-
2017-03-01 18:31
Dlaczego morze się cofnęło? (2)
Podczepiam się do tematu mariny z tym pytaniem, ale nurtuje mnie, co się dzieje z poziomem morza? Ostatnio, gdzieś od miesiąca, po ostatnim topnieniu lodu, brzeg morza w Sopocie cofnął się o kilkanaście metrów. W ostatnią niedzielę małe molo naprzeciw zatoki Sztuki było nadal na suchym.
Ciekawa jestem, czy to widać także w innych miejscowościach, czy tylko w Sopocie?- 1 0
-
2017-03-01 21:12
Ekomarina (1)
Też to widziałem To efekt budowy marin na morzu a nie jak u nas w głębi lądu Jak się buduje marinę i tym samym zakłuca bieg prądów wodnych to mamy efekt usypywania piasku Niedługo będzie molo na piasku
- 2 4
-
2017-03-03 09:19
To jest MORZE!
W głąb lądu to - jak sam powiedziałeś - ma ponoć prowadzić na czterysta metrów długi kanał. Taki kanał będzie cały czas mocno zapiaszczany, a po pierwszym silniejszym wietrze wody w nim będzie ledwo po kostki....
Jeszcze bardziej podatna na zapiaszczanie będzie droga wodna na dnie zatoki, bez której nie będzie można dopłynąć do tego kanału - i to nawet z zanurzeniem poniżej 1 metra (co jest na morzu śmieszne).
Wszystko to byłoby trzeba co rusz pogłębiać i oznaczać na nowo. A i tak spora część Januszów mazurskiego żeglowania zaliczała by każdą okoliczną mieliznę...- 1 0
-
2017-03-01 13:26
Bardzo ładne, a sponsor już jest? (2)
W gminie Kosakowo mamy:
składowisko popiołów niedaleko Rewy
Podziemne zbiorniki gazu - kawerny( gdzie wyplukiwana solanke pompuje się do morza do Mechelinek) a ostatnio zezwolono na składowanie tam materiałów radioaktywnych
oczyszczalnie ścieków w Debogorzu z wylotem w morzu Mechelinki
Port Mechelinki zbudowane za publiczne pieniądze pod prywatnego inwestora - tam jest planowana linia gazociągu dla PGNiG
Cmentarz komunalny
Wojskowe centrum przechowywania paliw i smarów
Niedziałające lotnisko za publiczne środki
A my mieszkańcy nadal musimy żebrać o wybudowanie drogi, instalację przeciwpowodziową, oświetlenie ulic, przedszkola, nawet nie ma porządnej podstawówki bo budynki stare....
Mają rozmach skur.....syny! Szkoda że za nasze pieniądze- 12 1
-
2017-03-01 21:03
Ekomarina (1)
No właśnie Pokolei Składowisko popiołów od 15 lat nieczynne w trakcie rekultywacji z czego połowę chcemy zaadoptować pod zadanie nr 2 ( to teren nigdy nie używany pod wysypisko popiołów)
Pomysł Mariny powstał jako alternatywa dla PGNIGE i jest to inicjatywa społeczna ( można to olać i postawić zbiorniki z gazem pytanie co będzie lepsze )Materiały radioaktywne to wymysł radykalnych ekologów i nie prawdziwy .Oczyszczalnia ścieków w Dębogurzu obsługuje Gdynię i okolicę Powstała za Gomółki i też mamy jej dość Co do cmentarza komunalnego to jest Każdy może wybrać miejsce pochówku np w Zakopanem A na poważnie żeby inwestować w drogi muszą być zapewnione dochody dla gminy Jednym z takich źródeł dochodów jest turystyka Gmina Giethoorn uzyskuje 40 % wpływów z turystów , nasza teraz tylko 4%- 1 3
-
2017-03-03 00:02
To "Pokolei Składowisko" leży zapewne gdzieś w pobliżu "Debogurza", tak?
Czy może to "nie prawdziwe" przypuszczenie?- 2 0
-
2017-03-01 11:36
Maksymalnie 8metrów długosci i 1m głębokości kanałów? (3)
To ma być "marina" dla kajaków, czy dla jachtów, które pływają po Zatoce?
Pytam, bo najbardziej popularnym jachtem żeglującymi na Zatoce są jednostki +/- 30 stopowe (+/- 9m), kilowe, o stałym zanurzeniu 1.4 - 1.8m....
Jak użytkować "marinę" o głębokości max 1m - w rejonie, gdzie wahania poziomu wody, zależne od kierunku wiatru i ciśnienia, sięgają bez trudu +/- 0.5m, nawet w środku lata?
Jak pomysłodawcy tej "mariny" mają zamiar rozwiązać sprawę bezpieczeństwa posesji przyległych do jej terenu, czy sami będą finansować nowe wały przeciwpowodziowe?
Poza tym - jak pomysłodawcy tej "mariny" mają zamiar stosować się do warunków, jakie obowiązują w przypadku inwestycji w obszarach N2000, które każda budowa "mariny" w Rewie naruszyć przecież MUSI (wystarczy spojrzeć na mapę...)?
I na koniec - czy tą "mariną" mają się zajmować ci sami "fachowcy", którzy zaprojektowali i wybudowali kuriozalnie nieużyteczną przystań w Mechelinkach (ta sama gmina...)?- 12 0
-
2017-03-01 20:51
Ekomarina (1)
Co do pływania po zatoce to ja mam swoje odrębne zdanie Wystarczy wypłynąć jesienią zimą lub wiosną Spotkasz tu gości co łowią ryby z pontonu i mają w nosie żeglarzy z ich mapami nawigacją itp itd Sam mam cztery jachty i największą frajdę sprawia mi pływanie taką 5,5 metra typ Piranha a nie tym najdłuższym Tym też można tylko odrobinę nawigacji trzeba mieć w doświadczeniu Polecam darmowy program na telefon Znajdziesz go na stronach Seaventi Zdziwisz się jak sporo miejsc jeszcze nie odwiedziłeś skoro tak piszesz Pozdrawiam
- 0 4
-
2017-03-02 23:57
Ekobździna
Zimą, to woda zamarza, nie słyszałeś o lodzie?
A głębokość "ok. 1 metra" i ograniczanie długości łódek do "maksymalnie 8 metrów" - to bździny a nie mariny.- 1 0
-
2017-03-01 17:34
SAR będzie miał pełne ręce roboty jak te wszystkie jednostki o zanurzeniu 0,5 m wypłyną na zatokę.
- 4 0
-
2017-03-01 14:22
hmmm (3)
marina na terenie Natura 2000 ???
ciekawe....- 11 0
-
2017-03-01 21:05
Ekomarina (1)
poza naturą 2000 najłatwiej wejść na naszą stronę na Fscebooku Ekomarina i w załącznikach fotografie obejrzeć gdzie ma być Pozdrawiam
- 0 4
-
2017-03-02 23:53
Jakim cudem "poza naturą 2000"?
Spójrz ciołku na mapę obszarów natura 2000 i przestań kłamać!
- 2 0
-
2017-03-01 15:59
a jeszcze tam drzew nie wycięli i krzewów?
- 4 0
-
2017-03-01 09:58
NATURA 2000 (2)
a czy ten rejon nie jest objęty ochroną przyrody i programem Natura 2000
- 11 2
-
2017-03-01 20:34
Ekomarina (1)
Marina jest planowana poza strefą Natura 2000 Warto to sprawdzić na stronach RDOSIU
- 1 4
-
2017-03-02 23:44
Bzdura.
Bez naruszania terenów N2000 nie da się zbudować kanału, łączącego tZatokę Pucką z torfowiskami, na których miałaby powstawać ta "marina" (tia... z głębokością 1m...).
To właśnie wynika z każdej mapy obszarów N2000, i to można sprawdzić na stronach RDOŚ!- 2 0
-
2017-03-01 08:15
Nic takiego tam nie powstanie, (2)
możecie być tego pewni. Fantasta Marek Lis miał swoje 5 minut w mediach i na tym koniec. Podobnie jak inny fantasta mówił ostatnio o drodze krajowej z Gdyni do Władysławowa, też nic z tego nie będzie - bo nie ma kasy na podstawowe wydatki Państwa a tym bardziej na takie projekcje.
- 18 5
-
2017-03-01 20:12
Ekomarina (1)
Będzie będzie Spokojnie Problemem jest nie to czy będzie tylko kiedy A tak na marginesie fantasty Dziadek mojej żony E. Kwiatkowski też był posądzany o niebywałą fantazję . Gdynia to były nędzne chałupy na kupie piachu a dzisiaj ?
- 3 5
-
2017-03-02 23:36
Trochę realiów...
Minister Eugeniusz Kwiatkowski było twardo stąpającym po ziemi realistą i doskonałym organizatorem. To, że popierał rozbudowę portu w Gdyni, w takim kształcie, w jakim go w latach 30-tych projektowano i budowano - świadczy o jego doskonałym przygotowaniu technicznym oraz o umiejętności przewidywania gwałtownego wzrostu wielkości przeładunków i ruchu coraz większych statków handlowych. Powstał dzięki temu port wyprzedzający swoją epokę - i nie miało nic wspólnego z "niebywałą fantazją"...
Ty zaś tylko fantazjujesz w niszowym portalu o kopaniu płyciutkich i wąziutkich rowków w torfie i upierasz się nazywać "mariną" coś, co zdecydowana większość jachtów morskich omijać będzie szerokim łukiem.
Znaj proporcjum mociumpanie....- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.