• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kret, który wydrąży tunel, powstanie w Niemczech

Maciej Naskręt
9 listopada 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Maszyna TBM (Tunnel Boring Machine), która wydrążyła tunel pod rzeką Jangcy w Chinach między miejscowością Pudong a Changxing. Maszyna TBM (Tunnel Boring Machine), która wydrążyła tunel pod rzeką Jangcy w Chinach między miejscowością Pudong a Changxing.

Maszyna-kret, która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku, przypłynie na plac budowy z Niemiec. Jej montaż nad wschodnim brzegiem Martwej Wisły potrwa trzy miesiące.



Siedziba firmy Herrenknecht w Schwanau. Tam powstanie maszyna, która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą. Siedziba firmy Herrenknecht w Schwanau. Tam powstanie maszyna, która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą.
Wykonawca tunelu pod Martwą Wisłą - konsorcjum firm OHL i Hydrobudowa - skorzysta przy budowie z dostępu Gdańska do morza. - Największe elementy maszyny TBM, czyli m.in. tarcza i silniki, dotrą na plac budowy drogą wodną. Mniejsze elementy przyjadą w ciężarówkach - mówi Dimitr Petrov-Ganew, menadżer w firmie Herrenknecht, która dostarczy "kreta" dla gdańskiego tunelu.

Maszyna powstanie w Schwanau, w zachodnich Niemczech. Podczas jej montażu i uruchomienia będą obecni pracownicy konsorcjum firm OHL i Hydrobudowy.

- Zamawiający, czyli wykonawca tunelu, musi przeprowadzić odbiór techniczny maszyny. Po drugie, gdy maszyna dotrze do Gdańska, będzie musiał on zmontować maszynę samodzielnie. Producent wtedy jest jedynie doradcą - tłumaczy Dimitr Petrov-Ganew.

Nie wiadomo kiedy maszyna-kret pojawi się Gdańsku. Kończy się uzgadnianie treści zamówienia sprzętu. Nieoficjalnie ustaliliśmy, że TBM dotrze do nas nie wcześniej, niż w połowie przyszłego roku.

Montaż maszyny nie powinien trwać dłużej niż trzy miesiące i zaplanowany został po wschodniej stronie brzegu Martwej Wisły - obok ul. Ku Ujściu. zobacz na mapie Gdańska

Zgodnie z projektem maszyna-kret najpierw wydrąży północną nitkę tunelu. Gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Tam zostanie złożona i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.

Poznaj od środka budowę i pracę maszyny TBM



Zobacz tunel, który połączy Trasę Słowackiego z Trasą Sucharskiego.



Prace przy budowie Trasy Słowackiego

Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.
Długośc: 2,8 km. Termin oddania: początek grudnia 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Opinie (168) ponad 10 zablokowanych

  • No no, jak niemiecka to alles gut :) (10)

    Dobrze, że nie z Chin... jak autostrada.

    • 83 14

    • Dopieli swego (1)

      mają korytarz

      • 5 2

      • Mają NordStream

        • 3 1

    • Diabeł tkwi w szegółach (1)

      Spójrz na zdjecie po lewej stronie Chinskie znaczki:)

      • 1 4

      • przeczytaj podpis zdjęcia

        "Maszyna TBM (Tunnel Boring Machine), która wydrążyła tunel pod rzeką Jangcy w Chinach między miejscowością Pudong a Changxing. "

        • 3 0

    • co jak co ale to Chińczycy zbudowali więcej mostów, dróg, autostrad, pociągów, tuneli itd

      • 4 2

    • Chinoli na A@ ykończyli POlacy bo budowali dobrze ale za pół kasy

      ale w Polandii jest mafia i nic nie sprzedawali ani nie współpracowali z Chińczykami. Mamy więc nadal i wolno i drogo

      • 2 5

    • .. w Polsce juz tylko kartofle ni krzyze produkują

      P.S. kartofle sa z holenderskich sadzeniaków

      • 1 3

    • ale sie "nadrąży" w tym piasku i blocie !!! (1)

      ale sie "nadrąży" w tym piasku i blocie !!! No robota st r r r r a sznie trudna Strasznie

      • 0 3

      • stary

        jak od nas chińczycy z budów uciekają to nie jest dobrze - przecież chiny to potęga pod każdym w zględem, do czasu jak nie zaczeli u nas robić autostrad to nei było dla nich rzeczy nie do zrobienia.

        • 0 1

    • nie calkiem gut

      Najgorsze,ze Hydrobudowa sama bedzie "kreta" montowac.Wyjda im pewnie dwa i jednego na boku sprzedza jak to w Polsce.

      • 3 0

  • Gdyby niemcy mieli takiego kreta w 1939 roku ! (6)

    To Westerplatte nie broniłoby sie 7 dni.

    • 31 60

    • (2)

      1. maszyna nie jest taka szybka. 2. skupiali by się na robieniu dziury zamiast ataku.3. Wyszliby z dziury a tam nadal Polacy więc i scenariusz podobny.

      • 22 1

      • Ale trwałoby to do 1945 roku.

        • 13 0

      • nie nadal tylko znowu

        • 0 0

    • A pol roku to bylo by dobre dla obroncow westerplatte

      tyle czasu szwab by nam dal na obrone a ile szwabow by wtedy zginelo przez te pol roku

      • 3 0

    • no właśnie teraz chcą dokończyć to co wtedy zaczęli

      przecie to jasne

      • 1 1

    • IDIOTA ?

      ...wpis co najmniej idiotyczny !!!

      • 0 0

  • A czemu to sie nazywa kret, a nie np SZCZUR:) (6)

    • 26 17

    • Bo kret jest ślepy. (1)

      Nikt nie wiem czy druga strona tunelu nie wypadnie np na oruni. Ale to tam wiesz.

      • 16 1

      • Dobrze by było gdyby się pomylił i wyszedł za pachołkiem na spacerowej

        • 1 0

    • Albo orzeł?

      • 5 3

    • (1)

      Bo to nie Gdynia

      • 9 3

      • W takim razie powinien sie nazywać Budyń

        • 2 4

    • bo kret drąży pod ziemią, a nie szczur

      • 0 0

  • Bo kret jest ślepy :) (1)

    Ani się obejrzysz, a wydrąży tunel pod Giewontem zamiast pod Martwą Wisłą :)))

    • 45 3

    • Świetna inwestycja i świetna animacja.

      Bardzo przyjemnie patrzeć, jak nasze Trójmiasto się rozwija i unowocześnia.

      • 4 0

  • dzwini ci niemcy jacyś są (3)

    przy fabryce mają parkingi dla pracowników ;/

    • 116 6

    • i krzyz na grobie dla kazdego zolnierza

      • 2 3

    • (1)

      niema w tym nic dziwnego ja pracuje w Belgii w fabryce w ktorej produkowane sa czesci do samolotów i tam rowniez mozna parkowac przy fabryce

      • 1 1

      • ach co ty nie powiesz tez mozna

        • 0 0

  • sPiSkowcy jak zawsze niezadowoleni. (22)

    Nie budują-źleBudują-źleP.S. Ile nowych dróg wybudowano w Polsce w latach 2005-2007 ?

    • 47 38

    • (18)

      A ile wybudowano i za jakie pieniądze w latach 2007-2011? Skoro buduja nie PiS-owcy to dlaczego musze płacic za autostrady budowane z pieniędzy podatnika ?

      • 9 12

      • 2007 2011 nadal jestem grabiony i nadal jest mi żle. (2)

        W porównaniu z 2005 2007 zmieniło sie to że teraz nie oglądam wiadomości z strzelbą w rękach.

        • 9 8

        • (1)

          skoro przeciętny obywatel nie może mieć broni a ty masz to wiadomo ktoś ty taki...

          • 11 5

          • Myśliwi, ochroniarze, sportowcy to nie są przeciętni obywatele?

            Ja prowadzę działąlność i często przewqożę bardzo wartościowe rzeczy po polsce więc zdałem egzamin, uzyskałem pozwolenie. Nie wiem o co ci chodzi?Kim jest tzw. przeciętny obywatel? Ktoś kto nie jest w stanie przejść psychotestów?

            • 4 3

      • Przykład: Gdańsk 2009-2015 (14)

        Trasa Sucharskiego, Trasa Słowackiego, dokończenie Trasy WZ + węzeł Karczemki, Południowa Obwodnica Gdańska, I etap Trasy Zielonej, niedługo zacznie się budowa Kolei Metropolitalnej i tramwaj na Morenę. Pisowcy tez mieli pieniądze (byliśmy już przecież w UE), ale byli bardziej zainteresowani przeszłością: lustracją, i spiskami sprzed 40 lat. No jak ktoś kto ma w swoich szeregach Wildsteina czy Macierewicza być budowniczym ?

        • 27 12

        • troszkę chyba nie znasz realiów polskiego budowania. Co z tego że mieli pieniądze jak najpierw trzeba było zrobić projekty i uzyskać pozwolenia na budowę a to nie trwa 1 miesiąc

          • 8 5

        • Jaki wpływ mieli Pisowcy na to, że Adamowicz nie budował dróg? (8)

          Bo te o których piszesz, to akurat inwestycje lokalne. Natomiast za kadencji PiSu powstał cały plan budowy autostrad w Polsce, z których rozpoczęto budowę m.in. A1. Przecięcie wstęgi na A1 było jednym ze głównych punktów lansu platfusów - nota bene - na samym początku ich pierwszej kadencji. Ale o tym wie tylko ten, kto za PiSu jeździł trochę samochodem po Polsce, wtedy było widać ile i gdzie zaczęło się budować. Obecny rząd tylko spija śmietanę po poprzednikach.

          • 6 15

          • wtedy było widać ile i gdzie zaczęło się budować (1)

            nooo - zwłaszcza odcinek A1 Grudziądz -Toruń - 100% zasługa polaka ;-)

            • 3 1

            • Autocenzura

              polaka = P.O.L.A.C.Z.K.A.Poprawcie a nie kasujecie posta

              • 1 3

          • Budować? (3)

            A nie pamiętasz jak budowa autostrad (w tym twojego A1) została zablokowana na przez ministra polaka (a potem tylko na nowo częściowo ruszona)? CBA biegało i szukało - co by tu na budujących znaleźć - nic nie znaleźli - a państwo (czyli MY) musieliśmy kary umowne płacić. To ta twoja śmietana - która jakoś wygląda jak zgniła serwatka...

            • 7 2

            • *polaka->polaka

              • 2 0

            • Ad Errata

              Na trojmiasto.pl jakaś dziwna autocenzura na słowo Pol.aczek - zmienia je na polak (co ciekawe - z małej)...

              • 2 0

            • zgniłe to będą długi które po POpaprańcach będziemy spłacać

              o chińskich wykonawcach ci przypomnieć?POmyśl na przyszłość zanim coś napiszesz

              • 0 1

          • (1)

            a moze by tak pomyslec i zauwarzyc ze adamowicz niemal kasy na te inwestycjie bo pisiory kase tylko chomikowali i robili wszyskim podsluchy

            • 3 1

            • podsłuchów teraz się zakłada więcej niż wtedy

              deficyt budżetowy malał to fakt.chomikowali. A to źle? lepiej się zadłużać na wariata jak teraz? i przejadać wszystko?

              • 0 1

        • kłamstwo, obłudę i tanie efekciarstwo najlepiej demaskuje projekt Kolei Metropolitalnej

          Kilka lat temu słyszeliśmy zapewnienia, że będzie gotowa na Euro 2012. Ile z tego powstało? NIC.

          • 6 4

        • Nie lubie sekty PiS, ale nie pprz bzdur (1)

          Wtedy powstawaly plany, a teraz robia robote.

          • 3 2

          • jak za

            kononowicza

            • 0 0

        • to PiSowcy zorganizowali pieniądze z unii na te inwestycje

          a ile pieniędzy z unii wywalczyli POpaprańcy?Jakie długi nam zostawią POpaprańcy?Ile pieniędzy z naszych przyszłych emerytur zabrali nam POpaprańcy?O ile POdwyższyli POdatki?

          • 0 1

    • (1)

      Dużo nie wybudowali. Ale udało im się skutecznie opóźnić budowę A1. "Minister transportu Jerzy Polaczek (PiS) nie miał prawa wyrzucać prywatnej firmy z budowy odcinka autostrady A1 z Grudziądza do Torunia - uznał wczoraj sąd. Minister lekceważy ten wyrok "

      • 13 2

      • a rząd PO patrzył i patrzył na tych chińskich wykonawców ...

        ... i się dziwił czemu budowa się ślimaczy a pieniądze się marnują.. i nic nie robił żeby się nie narazić nikomu

        • 0 1

    • o ile wzrósł dług Polski w latach 2007-2011 ?

      wewnętrzny i zewnętrzny?

      • 0 1

  • znowu ta opcja niemiecka teraz w dodatku jawnie ukryta bo będzie drążyć po naszą matką wszystkich polskich rzek, Martwą bo

    Martwą ale zawsze Wisłą;)

    • 28 10

  • jak już tego kreta mają to niech jadą z nim od razu pod sopotem (2)

    kudłaty obiecał piekna wizję

    • 45 2

    • na wszystko przyjdzie czas

      • 0 0

    • Żeromski też miał piękną wizje

      szklanych domów... tylko G... tego wyszło i obawiam się ze i tym razem tak będzie jak jakiś debil wpadnie na to żeby pobierać opłaty za przejazd tunelem...

      • 0 0

  • (16)

    JA SIĘ PYTAM .......DLACZEGO NIE MOŻNA U NAS? DLACZEGO JAK NP W PRZYPADKU GAZU ŁUPKOWEGO NIE MOŻNA SAMEMU DOPRACOWAĆ TECHNIKI WYDOBYWANIA GO I SAMEMU CZERPAĆ ZYSKI TYLKO WSZYSTKIM SIĘ DZIELIĆ? MASAKRA JAKAŚ........

    • 41 27

    • (4)

      Bo nie jestesmy rządzeni przez polaków który dobro Polski jest w sercu, tylko dziwnych przedstawicieli obcych interesów.

      • 14 21

      • pisowski matołek jeszcze się nie obudził?

        • 9 11

      • Najlepiej sami sobie kreta wyprodukujcie.... (2)

        Lepiej korzystać z niemieckich sprawdzonych rozwiązań czy mieć jakieś niesprawdzone dziadostwo zrobione na szybko? Nie miałbym nic przeciwko gdyby także drogi były naprawiane za pomocą niemieckiej technologii i elektroniczne rozkłady jazdy na przystankach.

        • 9 4

        • yyyyyyyy (1)

          yyyyyyy. elektroniczne rozklady jazdy juz sa i to polskie

          • 7 0

          • a maszyny do biletów SKM są niemieckie, wystarczy deszczyk by się psuły.

            a jak kiedyś w Oliwie maszynie się pokiciało, widać było system operacyjny (jakieś Windows) z tekstami po niemiecku.

            • 3 1

    • pa

      ten

      • 4 0

    • ostatnio u mnie na konferencji w PPNT w Gdyni byl koles ktory mowil ze ma patent na metode wydobywania gazu lupkowego - mowil bardzo ogolnie, jego wiarygodnosc ciezko ocenic ale daje to do myslenia ze bez wlasnych technologii i silnych firm jest sie zawsze podwykonawcaSkoro Nemcy potrafia takie cuda robic a robotnicy zarabiac po 2000 ojro to czemu tego w Polsce nie mozna robic ?

      • 6 2

    • (1)

      Bo Niemcy mają lepiej rozwinięty przemysł maszynowy. W Polsce jakieś pojęcie o TBM'ach mają ich użytkownicy - Geotechnicy którzy dopiero ukończyli studia, studenci i kadra naukowa. Przemysł a zarazem kadrę mechaników mają Niemcy. Można by w Polsce budować takie maszyny, jednak trzeba by było przewidzieć dość spore marnotrawstwo spowodowane brakiem doświadczenia (czyli masą błędów) naszej kadry. Na przeszkodzie stoi prawo zamówień publicznych, które nie przewiduje projektów naukowo-badawczo-komercyjnych i wymaga najniższej ceny oraz najszybszego wykonania. Polska maszyna byłaby mniej doskonała przy wyższej cenie. Moim zdaniem warto coś takiego wykonać, jednak zdaniem prawa byłoby przestępstwo.

      • 20 0

      • My przemysłu maszynowego prawie w ogóle nie mamy.

        • 3 3

    • Okazuje się...

      Okazuje się że technologię szczelinowania polscy naukowcy opatentowali w latach 70-tych. Okazuje sie również że w latach 80-tych były przeprowadzane odwierty na zawartość zasobów naturalnych na terenach Polski. Więc już w latach 80-tych było wiadomo gdzie, jakie i ile zasobów naturalnych Polska posiada.Polecan na youtube Gaz łupkowy fakty i mity.

      • 8 2

    • polak jeszcze nie potrafi tak połozyc asfaltu, (4)

      zeby się licował ze studzienkami kanalizacji....a same drogi rozlatują się po roku...więc o czym my rozmawiamy...o jakich technologiach.......

      • 10 3

      • (3)

        Polski inżynier potrafi, tylko nad nim stoi księgowy (urzędnik od zamówień publicznych) który nie pozwoli zwiększyć kosztów o 20% by zwiększyć przekroje.

        • 4 1

        • i to jest własnie to, nie jest wazne kto blokuje, kradnie (2)

          czy nie chce zapłacić....wniosek jest jedenpolak nie potrafi.zawsze liczy się rezultat a niemiec był i jest skuteczny do bólu...

          • 0 1

          • (1)

            To dlaczego Polak w Libii i Iraku był najlepszy? Właśnie w budowie dróg...W Polsce to nawet Niemiec nie potrafi :)

            • 4 0

            • na wyjezdzie za euro czy dolce da się iwszystko zrobić

              w kraju nic sie nie potrafi..niemiec to urodzony teamplayer, polak jest nim tylko za granicą....

              • 0 0

    • bo Niemcy dbają o swój przemysł

      a my zlikwidowaliśmy swój przemysł w latach 90-tychmamy teraz montownie obcych koncernów

      • 0 0

  • dobra animacja, teraz każdy majsterkowicz będzie mógł samodzielnie zbudować taką maszynę w garażu:)

    • 44 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane