• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kret wyszedł z tunelu pod Martwą Wisłą. Pierwsza nitka wydrążona

Maciej Naskręt
30 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Maszyna TBM rozpoczęła drążenie tunelu z szybu położonego nieopodal ul. Kujawskiej 3 czerwca tego roku.

Nieco ponad pół roku wykonawcy zajęło wydrążenie przy użyciu maszyny TBM pierwszej - południowej - nitki tunelu pod Martwą Wisłą. W sobotę oficjalnie zakończono operację - maszyna pokonała 1072,5 metrów podwodnej przeprawy.



Zobacz wnętrze tunelu po wydrążeniu 462 m.

Zakończyło się drążenie pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą przy użyciu maszyny TBM (Tunel boring machine - ang. maszyna drążąca tunel). Kret pokonał 1072,5 metrów w ziemi, przechodząc tym samym pod korytem rzeki i pojawił się w wykopie nieopodal ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Końcową fazą wyjścia TBM był demontaż z jej czoła 52-tonowej stalowej pokrywy, po czym tarcza ujrzała wreszcie światło dzienne.

Inwestorem budowy gdańskiego tunelu wraz z dojazdami do Węzła Harfa zobacz na mapie Gdańska i Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (po drugiej stronie rzeki) jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą hiszpańska firma Obrascon Huarte Lain, która za realizację projektu otrzyma 885 mln zł.

Film promocyjny GIK z przebiegu budowy pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą.

Maszyna TBM rozpoczęła drążenie tunelu z szybu położonego nieopodal ul. Kujawskiej zobacz na mapie Gdańska 3 czerwca tego roku. Na początku września - po pokonaniu 462 metrów - przechodziła konserwację, co było świetną okazją, by zobaczyć wnętrze częściowo wykonanego tunelu. Natomiast na przełomie września i października kret był już na półmetku południowej nitki tunelu. Po minięciu pod ziemią koryta Martwej Wisły maszyna jednak znacznie zwolniła. Wszystko po to, by przygotować jej odkrycie właśnie na 30 listopada.

To jednak nie koniec prac. Kolejną operacją będzie wyprowadzenie maszyny na konstrukcję stalową, tzw. kołyskę, ustawioną na płycie fundamentowej. Proces ten - od zatrzymania TBM do momentu demontażu konstrukcji - potrwa co najmniej kilkanaście dni.

Co ważne, przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek tunelu Wykonawca będzie musiał przeprowadzić niezwykle sprawnie operację logistyczną, czyli przetransportować całą maszynę z powrotem w rejon szybu startowego zlokalizowanego przy ul. Ku Ujściu. W tym celu wycofa maszynę TBM wydrążonym tunelem, a tarczę przetransportuje górą.

Czy prace przy drążeniu drugiej - północnej - nitki też potrwają pół roku? Wykonawca wielokrotnie przekonywał, że drugi otwór tunelu powinien wydrążony zostać znacznie szybciej, bowiem doskonale będzie znana geologia gruntów, przez które maszyna już przecież raz podążała przy drążeniu pierwszej nitki.

Choć każdy tunel będzie mierzyć 1,4 km długości, maszyna wydrąży "jedynie" odcinek o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy. Po wydrążeniu drugiej nitki oba tunele zostaną połączone siedmioma przejściami, które mają pełnić rolę wyjść ewakuacyjnych.

Gdańska Damroka, czyli maszyna drążąca, została wykonana w miejscowości Schwanau w Niemczech w firmie Herrenknecht. Stamtąd, w częściach, drogą morską i lądową przetransportowana została do Gdańska. Jej największe elementy przypłynęły na holenderskim statku Deo Volente w październiku 2012 roku. Tarcza ważącej ponad 2 tys. ton ma 12,56 m średnicy.

Tunel pod Martwą Wisłą będzie częścią Trasy Słowackiego, która połączy port lotniczy w Rębiechowie ze wschodnią częścią gdańskiego portu. Tam spotka się z Trasą Sucharskiego, wraz z którą utworzy pierścień drogowy wokół śródmieścia Gdańska (brakuje w nim jeszcze połączenia między al. Legionów i al. Hallera).

Zakończenie prac przy budowie tunelu zaplanowano na październik 2014 r. Samochody pojadą tam nie szybciej niż w połowie 2015 r.

Miejsca

Opinie (264) 2 zablokowane

  • super (2)

    Super

    • 161 7

    • czy to, że robotnicy umieścili hiszpańską flagę na maszynie nie skałania was do pewnych wniosków?

      • 3 18

    • tu na razie jest kretowisko, ale będzie San Francisco

      • 12 1

  • Hhhhhhhhhhhhhuuuuuuuuuuuurrrrrrrrrrrrrraaaaaaaaaaaaaa

    • 118 5

  • (17)

    Czy nawet w sobotę muszę twarz Budynia oglądać? On jest wszędzie gdzie się może pokazać, może by się pokazał mieszkańcom Przeróbki i Stogów i zobaczył jak wygląda u nas torowisko i ulice, a raczej to co z nich zostało.

    • 146 134

    • czekałem... (3)

      .. aż się znajdzie jakiś malkontent. Długo nie trzeba było.

      • 47 34

      • (2)

        Tu pelno takich co pisza ,że nic w Gdańsku sie nie robi.
        Ale to dla nas folklor taki malkontent.

        • 33 13

        • Dziękujemy Kreciku!

          • 16 1

        • robi się , niezupełnie potrzebnie i na pewno zbyt drogo

          po co obrzydliwy ecs

          • 7 7

    • Spokojnie człowieku.Już nie długo zaczniemy robić remont torowisk i bedziesz mógł Pesą jeżdzić z Stogów do Wrzeszcza tylko nie zapomnij ,że to Gdańszczan tramwaj i nie zniszacz go

      • 35 12

    • Już niedługo. CBA otoczyła go troskliwą opieką (1)

      • 25 17

      • Podziel się informacją po czym ma się takie wizje?

        • 9 5

    • czy nawet w sobote musze czytac belkot pajaca palacego opony

      • 20 8

    • mieszkańcy ??? Stogów , Przeróbki ?? (3)

      jak żeście wszystko zdemolowali to tak macie , na cholere mi takich penerów jak ty i twoje slumsy -oglądać

      • 16 20

      • zal

        Gdyby Twoja głupota mogla Cie boleć wił bys sie w spazmach u moich nóg. Nie pisz glupot i nie generalizuj w tematach w ktorych tylko WYDAJE CIE SIE ze masz rozeznanie.

        • 12 7

      • Szlaban

        Zrobimy na moście siennickim szlaban i takich debili i buraków wpuszczać nei będziemy na nasza kochaną wysepkę.
        W każdej dzilnicy są zule i chołota i nikt ,żaden palant nie bedzie obrażał innych .

        • 14 3

      • zdemolowali....

        Taaaaaaaa...
        Mieszkańcy Stogów i Przeróbki wychodzą na ulice i skuwają asfalt przecinakami. Brawo dla Pani albo Pana "ja"

        • 5 2

    • spitalaj przybłędo...

      • 4 4

    • Budynia i towarzysza Ryszarda, (2)

      aż dziwne że GIK jeszcze nie upadł - aha zapomniałem, że to publicznych pieniędy spółka więc jej to nie grozi

      • 10 12

      • (1)

        A co Ty wiesz o tej spółce? Z tego, co piszesz, wnioskuję, że nic poza jej nazwą. To właśnie dzięki niej Gdańsk nie marnotrawi pieniędzy na inwestycje.

        • 8 5

        • Gdańsk już dawno miał ogłosić upadłość

          GIK schował dług miasta za organizacje euro. Wszystkie kredyty jakie miasto zaciagnęło na budowe stadionu, modernizacje lotniska, słowackiego itd. o mały włos nie zbankrutowaly budżetu miasta. Przypomnijmy na koniec 2012 roku rada miasta miala zostac odwołana, a władze nad finansami miasta miał przejąc komisarz przysłany z rzadu( Jesli dobrze pamietacie bylo tak ZLE ze zielen nie dostala zadnych pieniedzy na odsniezanie ulic od stycznia 2013- mieli farta ze nie bylo srogiej zimy) Na szczescie cwaniaki z PO wymyslily ze społka BIEG 2012, a potem przeksztalcona w GIK przejmie wszystkie te długi odciązając budzet miasta. Dlatego GIK mimo ze obecnie realizuje ostatnie zamowienie publiczne (tramawaje na morene od strony kartuskiej- tak jakby ktos chcail z moreny jechac do wrzeczsza tramwajem przez gdansk głowny - spoko) a nastepnie zakonczy swoja dzialalnosc, ale haha nie przestanie istniec bo przez nastpene 20-30 lat miasto bedzie musialo pompowac w nia kase zeby stopniowo splacajac ogromne odsetki i dlug. Koniec konców to byl tylko zabieg ksiegowy, a dlug nadal istnieje i miasto musi go splacic. Lepiej cieszmy sie tymi inwestycjami bo niedlugo nic nie bedzie robione w Gdansku bo po prostu nie bedzie na to pieniedzy.

          • 0 0

    • W pełni CIę popieram i też myślę, że powinien trzymać się cienia gotyckiej katedry, a nie paradować po mieście. Dzięki za radnych gdyby ich nie rewolucyjna czujność już dawno na każdym rogu miałbyś katolickie biedronki albo hodowle danieli

      • 3 4

  • co za debile wybierali imie DAMROKA... (29)

    • 58 176

    • a jakie proponujesz?

      Śp. Prezydenta Tysiąclecia?

      • 44 20

    • racja... to kretynska nazwa kojarzy mi sie z jakims wsiuńskim zabobonem ... (17)

      nie dziwie sie tyle słoikow przyjechało .....

      • 12 48

      • A kogo obchodzi z czym się ona tobie kojarzy? (16)

        ...zakompleksiony człowieku nudzisz się na kasie w biedronce?

        • 46 7

        • Kaszubskość to Wartość, eksportowalna, sprzedawalna, to żyła złota (15)

          Grass rozreklamował, a w Europie to Niemcy najbardziej $rają forsą, w każdym ich podręczniku Kaszubi to osobny naród, a nie jedni z Nas, Polaków, jak Górale, Hanysy, Pyry, Centusie i Tajoje. Jak Niemcy chcą bulić by Kaszubskość kwitła, niech naiwniacy płacą, nam się tylko cieszyć i korzystać.

          Wszyscy jesteśmy dla siebie nawzajem Wartością. Uwielbiam marcińskie rogale i kluchy na parze, uwielbiam łoscypka i bryndzę, uwielbiam kindziuka i sękacz, wigilijną kutię i mój rodzinny żywiecki strudel. W domu bywa kaszubska zupa z brukwi, choć nie jest ostatnio łatwo w Gdańsku kupić brukiew.

          Damroka jest właśnie IDEALNYM imieniem dla gdańskich wykopek. Kojarzy mi się z zapachem łętowego ognia z kartofliska z Blaszanego Bębenka i pierścieniem ślubu z morzem Morskich Polaków,jedynej części naszej nacji, która nie nigdy nie miała wodowstętu i morzolęku.

          Tylko mi żal, że ta maszyna nie zostanie tu u nas, nie wyryje nam skrótu spod Oceanarium do Oksywia, ani nie wyryje nam skrótu z Sopotu do Obwodnicy. Może jeszcze można by renegocjować ten kontrakt?!

          Nie oddawajmy Damroki z powrotem Niemcom!

          • 37 9

          • tunel morska-hutnicza (1)

            • 19 1

            • tunel na Wyspę Sobieszewską! Damroka jest nasza!

              pojedynczy by wystarczył (na początek)!

              • 3 3

          • Kto to są "Tajoje"? (1)

            tego nie znam..

            • 3 0

            • lwowiaki

              • 15 0

          • Zaraz zwymiotuję

            • 0 19

          • (1)

            Piekne. W koncu mamy postulat warty glosowania.
            Przejzysty, logiczny i pragmatyczny.
            Jestem za.

            • 8 0

            • to pozdrawiam z Gdańska, południowo wschodniej DZIELNICY Trójmiasta dla Gostka z Placu Kaszubskiego, centralnego placu młodszej i ładniejszej, północno zachodniej dzielnicy Trójmiasta ;-)

              Damroka mogła by też wyryć tunel pod Wisłą, lepszy niż most w Kiezmarku...

              jest droga i dobra, żal tak drogą błyszczącą zabawkę dla dużych chłopców oddawać po jednym użyciu...

              • 1 4

          • Ale Polakow jednak nie lubisz, co?

            • 0 3

          • (4)

            Przecież OHL to firma hiszpańska, fakt taki TBM by się Gdańskowi przydał, możnaby wydrążyć tunel do Gdyni i w nim puścić SKM, byłoby metro i nowe tereny dla developerów na powierzchni

            • 4 2

            • tarcza wg. kontraktu ma wrócić do Herrenknecht :-(

              wyryła te dziurę szybciej i niewiele drożej niż podobna mniejsza tarcza w Warsiafie i bez takich jaj

              • 3 0

            • czy Wy naprawde sadzicie, ze w tej inwestycji koszt maszyny jest najwiekszy?! (2)

              Maszyna kosztowala grosze przy wszystkich innych kosztach.

              To tak, jakby uwazac, ze skoro mamy samochod palacy w miescie 100l/100km to mozemy juz jezdzic i jezdzic zarabiajac minimum krajowe...

              Troche powagi prosze Panie i Panowie. Poza tym, po co metro? Moze lepiej jesli juz "metro" to na Chelm? Lub uruchomienie SKM stale na Nowy Port/Brzezno ze skretem w prawo przy SKM Politechnika. Nie trzeba wcale jeszcze uciekac sie do zakopywania czegokolwiek w Gdansku, aby zyskac nowe tereny. Spojrzcie na mapy, jak wiele pustych placow czeka w centrum (srodmiescie, dolne miasto, Dlugie ogrody, Mlyniska, Mlode miasto). Tylko budowac i budowac. Miejsca az nadto. Momentami, az wstyd, ze buduje sie wielkie osiedla zdala od cywilizacji, a tam, gdzie juz wszystko jest gotowe tyle terenu lezy odlogiem :/

              • 7 1

              • 2sku mówił Niemcom że koszt maszyny to połowa kosztu tunelu.

                No to jak jest z tym kosztem maszyny?

                • 1 0

              • To nie miasto zdecydowało o tym gdzie budują deweloperzy

                Deweloperzy budują na prywatnych gruntach wykupionych od rolników, a nie od miasta. Grunty od rolników były tanie więc od miasta nie kupowali i nie budują teraz tam gdzie chciało miasto.

                Obecna sytuacja to tak naprawdę reagowanie na to co się wydarzyło. Rolnicy potrzebowali kasy to grunty od Chełmu na południe i zachód sprzedawali za psi grosz.

                • 2 0

          • Z brukwią wcale nie jest tak trudno. (1)

            Starczy zagadać tylko w większości warzywniaków to na następny dzień załatwią. Po prostu nie jest w standardowym asortymencie, ale z zakupem nie ma problemu.

            Nie ma to jak pyszna brukiewka na gęsinie albo na golonce ;)

            • 1 1

            • do kaszubskiej zupy najlepsza jest
              żółta brukiew pastewna
              ach jak to zupsko pachnie, zgłodniałem...
              zamykam komputer i idę buszować do kuchni...

              i jeszcze z tego typu "chłopskigo zarełka"
              lubię ratatuj. a pomyśleć, że gdyby nie ten film, w ogóle bym nie wiedział jakie cudeńka da się (i jak łatwo!) zrobić z bakłażanów...

              nie mam brukwi, nie mam bakłażanów, ale zostało jeszcze nienajgorsze chianti (z Biedrony!), to jeszcze sobie potrolluję, drzyjcie :-)

              • 0 0

    • To jak zwykle Kaszuby maczaly paluszki w tej idiotycznej nazwie

      • 3 14

    • Słowianie - nasi przodkowie (3)

      • 8 1

      • (2)

        Napewno nie. Jest to zgermanizowane Daborwka.

        • 1 5

        • (1)

          Chyba ze Slowianie grali rocka.

          • 3 1

          • faktycznie ;-)

            damn rock and tunnel

            niezła nazwa dla knajpy

            • 5 1

    • nie widzisz podobieństwa?

      • 2 1

    • proponowałbym "Szczurek", (1)

      ale kogoś by piorun z jasnego nieba ....

      • 4 3

      • bo zdrabniasz

        a to całkiem Duży Szczur jest

        • 5 0

    • ale dzisiaj wieje jakby kaszub sie powiesil (1)

      • 3 3

      • piź*i

        jak w kieleckim

        • 1 1

  • Rewelacja

    Super.
    Teraz drugi tunel i będzie jeszcze lepiej.

    • 79 6

  • ja bym ze szwagrem łopatom szybciej wykopał (5)

    • 54 81

    • (1)

      No to dlaczego tego jeszcze nie zrobiłeś??? I po co te głupie teksty ???
      Burak i tyle

      • 14 18

      • I nie podszywaj sie pod Manka! No.

        • 1 2

    • maniek - no to kop...

      jak wyżej

      • 2 0

    • co za debil!!!!!!!!!!!11

      • 0 1

    • ale ty głupi jesteś, sam sobie kop

      • 5 0

  • Super! A w Gdyni mają tylko infobox i niedoszłe pseudolotnisko. (38)

    • 129 39

    • Niespełna 100-letnia Gdynia miała.... (14)

      ...dwa dwupasmowe dojazdy do Obwodnicy podczas gdy 1000-letni Gdańsk nie miał ani jednego. :)

      • 20 33

      • Dobre dobre:)

        • 6 10

      • niezbyt trafne (3)

        tyle ze te dojazdy isnieja juz z 500 lat tylko asfaltem przykryli .... poza tym my mamy juz 3 dojazdy 2 pasmowe. Wiec przestancie sie juz ta gdynia kompromitowac. Jak samolotem to tylko z Gdanska pamietajcie wiesniaki :D

        • 28 6

        • wow! (2)

          to w gdansku jest lotnisko? A ja myslalem, ze kaszubskiej wsi Rebiechowo.

          • 6 24

          • od '73 roku jest to część Gdańska

            • 20 2

          • No to się pomyliłeś, Rębiechowo lezy prawie 2 kilometry dalej.

            Co ciekawe za to Gdyńskie lotnisko jest naprawdę w Kosakowie.

            • 3 1

      • Ponad 1000-letni Gdańsk ma... (3)

        ... tramwaje, podczas gdy niespełna 100-letnia Gdynia nie ma nic.

        • 19 8

        • 100 letnia Gdynia ma trolejbusy ktore są w wielu rozwijających się miastach. (2)

          poza tramwajami Gdansk ma syf, dziurawe drogi, korki, nieudaczników w UM i mase innych ciekawych rzeczy...

          • 5 33

          • Rozumiem Dario, że Gdynia stawia na transpot lotniczy ...

            • 27 1

          • W rozwijających się to i owszem są trolejbusy

            ale w rozwiniętych już ze świecą szukać.

            • 17 1

      • Bo za komuny Gdynia była pupilką systemu (2)

        tak jak przed wojną zresztą, a Gdańsk o wszystko musiał walczyć

        • 19 1

        • tia, szczególnie w XX-leciu międzywojennym. Siedziba folksdojczów (1)

          • 1 14

          • Tak zawalczyl ze sprzedac musieli 10(!) krolewskich kamienic na Dlugiej.

            • 0 10

      • "Miała" ... Dla mieszkańców, szczególnie ich dzieci, liczy się przyszłość.

        Sam kiedyś wyśmiewałem korki na Słowackiego, czy Kartuskiej, dawałem za przykład Wielkopolską. Dzisiaj na Wielkopolską staram się nie wjeżdżać. Podejrzewam, że z Obłuża Górnego, gdzie mieszkam, do Galerii Bałtyckiej jest mniej sygnalizacji świetlnej, jadąc Obwodnicą, niż do Riviery, jadąc dowolnie.

        • 3 0

      • Miał 1 jeżeli już (Słowackiego)

        Za to obecnie też ma dwa. Co i tak jest mało, bo musi jeszcze zostać przerobione skrzyżowanie Słowackiego na mniej kolizyjne. Noi wreszcie skrzyżowanie przy Osowie.

        W rozbudowę Świętokrzyskiej póki co nie wierzę, ale może się zdziwię.

        • 0 0

    • A ja urodziłem się kawał drogi od trójmiasta, mieszkam od ponad 10 lat w Gdańsku (12)

      i znam masę fajnych ludzi z Gdyni i okolic i Gdynia pomimo, że nie ma tunelu pod Bałtykiem biegnącym do samej Szwecji to i tak uważam, że jest fajnym miastem tak samo jak i jej mieszkańcy. Po co trolić? Po co się panoszyć skoro i tak nikt z Was palcem nie kiwnął, żeby on powstał, a się pompujecie jak byście go własnymi rękoma wydrążyli.

      • 17 15

      • mieszkasz od 10 lat to możesz nie wiedzieć od czego się zaczęło (10)

        Całą tą "napinkę" jaka to Gdynia jest super niestety ale zaczęli włodarze tegoż miasta i to przy silnej aprobacie mieszkańców. "Wolny Gdańsk, szybka Gdynia" itp. hasła były bardzo chętnie rzucane. Było czarowanie jak się to Gdynia świetnie rozwija w porównaniu z Gdańskiem i ciągłe porównywanie siusiaków jak w przedszkolu. Teraz jak powoli wychodzi dysproporcja w inwestycjach to się zaczyna śpiewka o współpracy. Najlepszy przykład z lotniskiem. Szczurek strasznie chciał mieć swoje, wszyscy poza samymi gdynianami mówili, że to kiepski pomysł, ale dopiął swego. Teraz jak wychodzi, że będzie nierentowne a jeszcze Unia może cofnąć dofinansowanie to z podkulonym ogonem po prośbie do Gdańska przyszedł i się zwrócił o przejęcie deficytowego interesu.

        To, że powinniśmy współpracować i cieszyć się ze wspólnych sukcesów jest oczywiste. Niestety ale cały ten konflikt "na górze" rzutuje na podejście przeciętnych mieszkańców Trójmiasta. Przy 120% poparciu, na zmianę Szczurka niestety nie ma co liczyć przez najbliższych 30 lat, chyba że facet sam zrezygnuje.

        • 30 2

        • (3)

          Wow, "Wolny Gdansk, Szybka Gdynia" Was tak zbulwersowala???

          • 0 12

          • nie chodzi o to konkretne hasło a o ciągłe dowartościowywanie się. (2)

            • 11 0

            • Dowartosciowanie sie jest co, nieetyczne?
              Powiedz to zonie gdy idzie sie malowac i zaklada szpilki.
              Albo pomysl o tym, gdy sie golisz.

              • 0 8

            • A Gdansk slynie z czego?
              Wlasnie z dowartosciowania sie. Ubierania w cudze piorka.

              • 0 10

        • Generalnie się zgadzam, poza jednym "wszyscy poza samymi gdynianami mówili" (2)

          Jest dużo mieszkańców Gdyni, którzy potrafią zachować rozsądek i trzeźwość umysłu, i nie zgadzają się na patologie swoich władz.

          • 14 2

          • otóż to!

            • 4 0

          • OK. przepraszam.

            Powinno być "poza sporą częścią Gdynian". Wiadomo, że nie wszyscy tak uważają. Jednak nie da się ukryć, że władze Gdyni mają ogromne poparcie i większość decyzji jest otoczona niemalże religijną czcią. Nie raz chociażby tutaj na trojmiast.pl wyjątkowo emocjonalnie broniono decyzji o budowie lotniska.

            • 12 0

        • gorzka prawda wiosce za sopotem (2)

          źródło: Statystyczne Vademecum Samorządowca 2012).

          * Roczny dochód budżetu na jednego mieszkańca: Gdańsk - 4520 zł, Gdynia - 4127 zł

          * Roczne wydatki budżetu miasta w przeliczeniu na mieszkańca: Gdańsk - 5523 zł, Gdynia - 4455 zł.

          * Mieszkania oddane na 100 tys. ludności: Gdańsk - 96, Gdynia - 44.

          * Pracujący na 1000 ludności: Gdańsk - 316 osób, Gdynia - 275 osób.

          * Produkcja przemysłowa na jednego mieszkańca: Gdańsk - 90 tys. zł, Gdynia - 11,8 tys. zł.

          * Studenci: Gdańsk - 82 tys., Gdynia - 11 tys.

          tylko na PR wygrywacie

          • 16 0

          • Podaj jeszcze różnicę w wydatkach na propagandę

            wtedy będzie wiadomo skąd takie uwielbienie dla Słońca skweru

            • 12 1

          • Podaj jeszcze liczbę przeładunków w portach kontenerowych obu miast, ilość samochodów osobowych na 1000 mieszkańców, ilość podmiotów gospodarczych, itp. Gdańsk przoduje pod każdym względem.

            • 10 0

      • stary

        jakbyś kupił mieszanie koło Szadółek to też byś teraz siedział i pisał jaka to Gdynia be i fe i sadził teksty z pupy o tramwajach i przeładunkach w porcie. Siedząc w tym fetorze musisz sobie udowadniać człowieczeństwo nawet idąc po mąkę do sklepu.

        • 0 7

    • Te wasze gdańskie kompleksy... (1)

      ...na każdym kroku wyłażą, obojętnie na jaki temat jest artykuł. Ciekawe czym spowodowana jest ta fobia i strach przed wszystkim, co związane z Gdynią?

      • 7 18

      • Mam wrażenie, że trole są w obu miastach. Jeśli jesteś taki/a mądra jak się lansujesz to powinieneś/naś to wiedzieć.
        Fobii raczej nie mam ale i tak zawsze się można z Was trochę pośmiać. :)

        • 10 0

    • Gdynia nie ma na pewno tylu tępaków... (1)

      • 3 17

      • szczególnie na Szparce

        • 5 0

    • Gdynia na inwestycje wydaje ok 200 mln rocznie (3)

      Gdańsk ponad 800 mln. Za to gdyński budżet na PR zdecydowanie przewyższa gdański. Część ludzi nawet dała się tym PRowcom ogłupić i uwierzyła, że Gdynia to dynamicznie rozwijające się miasto, że wszystko co buduje się w Gdańsku jest "be", a w Gdyni same cuda i inne infoboxy. Niestety to dobre tylko na krótką metę. Przy zachowaniu obecnych proporcji w wydatkach na inwestycje za 10 lat Gdynia będzie się mogła porównywać co najwyżej z Rumią, Redą i Wejherowem.

      • 24 0

      • dokładnie (1)

        Ulotkami i wydatkami na reklamę nie zatkają dziur w ulicach. Gdańsk ze względu na ukształtowanie i historyczną zabudowę jest dużo trudniejszym miastem w utrzymaniu, ale konsekwentne inwestycje prędzej czy później przyniosą efekty.

        • 16 0

        • Mysle ze Gdansk powinien zainwestowac w loty kosmiczne. Trzeba pokazac tej Gdyni!!!
          Gdynia wtedy bedzie musiala sie uzbroic. Najlepiej w tarcze, bo miecz juz ma.
          Gdansk wtedy zbuduje fabryke aut na gaz z kloaki.
          Gdynia odpowie ogromnym lotniskiem na zasypanej Zatoce Puckiej i wlaczy Puck do podleglych terytoriow.
          Sopot czujac zagrozenie ekonomiczne oglosi strefe bezpodatkowa i zaprosi firmy z calego swiata do zbudowania miasta przyszlosci zachowujac charakter kapieliska.

          • 10 4

      • Prawda, podpisujemy się pod tym, dodać należy jeszcze szkołę filmową i muzeum emigracji - KOSZMAR

        • 7 1

    • Stop (1)

      Ej, weźcie już przestańcie, bądźmy Trójmiastem, niech więcej nas łączy niż dzieli.

      • 9 1

      • Fajnie by było, ale Szczurek sie jakiś czas temu wypisał.

        Jakoś Gdańsk, Sopot, Pruszcz itd. potrafią się dogadać, a Szczurek nie chce. a kto przez to cierpi? Gdynianie.

        • 3 0

  • To bardzo dobre wiesci ale jak widze tego calego Adamowicza i slysze jego oblesne wywody to mi sie drobne nie zgadzaja.Precz z kombinatorem i aferzysta!Urzad umoczony a on jeszcze u wladzy...smiech na sali:)

    • 62 50

  • (11)

    Budowa tunelu(ow) kosztuje wiecej niz Pomorska Kolej Metropolitalna. Przy wyborach zastanowcie sie co bardziej przydaloby sie gdanszczanom - druga linia PKM czy tunel dla mieszkancow przedmiesc, wprowadzajacy w pas nadmorski ruch aut.

    • 32 143

    • oczywiście że tunel

      • 37 5

    • (4)

      Do tej pory wydawało mi się, że to właśnie PKM jest dla mieszkańców przedmieść, a tunel, jak i cała trasa słowackiego, nie leży w pasie nadmorskim...

      • 37 3

      • sam tunel w pasie nadmorskim nie leży (3)

        ale już Droga Zielona - tak. Mogłaby powstać w betonowej wannie - drogo, ale nie sprawia, że każdy normalny chce się wynieść z okolicy.

        • 3 14

        • (2)

          Droga zielona nie jest dalszym ciągiem tunelu i trasy Sucharskiego. Dlatego ma tylko trzy pasy zamiast czterech.

          • 2 5

          • nie, wcale nie jest. W obecnym kształcie. (1)

            planuje się budowę dwujezdniowej ekspresówki z wałem ziemnym zamiast ekranów. Projekt naprawdę chory. Ale co Ty możesz wiedzieć

            • 3 1

            • Ale to jedynie znaczy, ze nalezy zmienic ten idiotyczny projekt

              Sam tunel pozwoli na wyrzucenie tranzytu z JzK i Glownego miasta - wszystko bedzie wyrzucane na obwodnice poludniowa.

              Jesli ktos naprawde zamierza doprowadzic te chore wizje autostrady w pasie nadmorskim do skutku to chyba czas zaczac protesty...

              Podwale (ktore z racji czasow, kiedy bylo budowane moze byc wybaczone) kolejny ten sam blad z zasada budowy Slowackiego (nie mowie o samym fakcie wybudowania, ale o konkretnych rozwiazaniach urbanistycznych), podobne bledy przy Nowej Walowej. No i jesli jeszcze autostrada wzdluz morza to naprawde nalezy zmienic wlodarzy, bo sie zagalopowali.

              Problem, jak to w polityce. Inni sa juz tylko slabsi :/ Jednak moze na jedna kadencje warto dac komus innemu lejce, aby aktualni zrozumieli, ze to nie prywatny folwark.

              • 2 6

    • juz sie zastanowilem

      zdecydowanie - tunel!!

      • 32 4

    • 1. tunel służy powstaniu porządnej infrastruktury drogowej, która pozwoli na lata spokojnie rozwijać się miastu, bez martwienia się o korki
      2. tunel służy porządnemu skomunikowaniu portu w Gdańska z resztą świata, dzięki czemu będzie atrakcyjniejszy dla międzynarodowych armatorów

      • 11 1

    • Przydało by się najbardziej myto dla mieszkający poza 3miastem. Płaćcie podatki tam gdzie pracujecie

      • 3 2

    • Motłoch z pruszcza ...

      ... zalewa Gdańsk od południa, czerń kaszubska z wejherowa i kartuz od zachodu. A budyń jeszcze tunele im buduje! Twu! Ohyda i bezprawie! Wieś niech płaci na wjeździe do Gdańska albo WON!!!

      • 2 7

    • Co za brednie piszesz jak poniżej :

      Budowa tunelu(ow) kosztuje wiecej niz Pomorska Kolej Metropolitalna. Przy wyborach zastanowcie sie co bardziej przydaloby sie gdanszczanom - druga linia PKM czy tunel dla mieszkancow przedmiesc, wprowadzajacy w pas nadmorski ruch aut
      PKM to inwestycja samorządu województwa, finansowana z innej kasy. Tunel pod Martwą Wisłą to inwestycja miasta Gdańska finansowana z zupełnie innej kasy. Nie ma takiej możliwości aby byłoby to finansowane z tej samej kasy. Ogarnij się zanim coś spłodzisz.

      • 2 1

  • Super ! (2)

    Bardzo się cieszę, bo tunel skróci dojazd do pracy o jakieś 7 km i nie będę już się przepychał przez Plac Solidarności, Hucisko i Podwale Przedmiejskie. Martwi mnie tylko to, że kiedy rozpoczynano wiercenie, mówiono o zakończeniu prac i oddaniu do ruchu na koniec 2014 roku, dziś rano w tv mówiono już o styczniu 2015, a teraz trójmiasto pisze o połowie 2015.

    • 106 6

    • (1)

      Cóż ...w GIKu też ludzie chcą żyć, przypominam, pierwotnie spółka celowa na Euro 2012.

      • 4 2

      • GIK to jedna z lepszych rzeczy jakie powstały dzięki Euro2012

        Jako osoba, która miała okazje współpracować z GIKiem, powiem, że różnica pomiędzy ludźmi tam pracującymi, a urzędnikami z UM to jest niebo a ziemia. Małe zespoły, całkiem sprawnie koordynujące olbrzymie projekty. Serio prywatne firmy budowlane nie powstydziłyby się takiego zarządzania a mam spore porównanie. To w dużym stopniu tajemnica tego przyspieszenia inwestycyjnego w Gdańsku. Ja bym raczej mocno ograniczył wszelkie Biura Rozwoju i referaty w samym UM, a GIK zostawił.
        Nie na darmo najbardziej ich nie lubią ludzie ze starych struktur w UM, bo GIK jest namacalnym dowodem, że to samo da się zrobić 2x szybciej, 4x lepiej i w dodatku z 1/10 zatrudnienia.

        • 28 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane