• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kret wyszedł z tunelu pod Martwą Wisłą. Pierwsza nitka wydrążona

Maciej Naskręt
30 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Maszyna TBM rozpoczęła drążenie tunelu z szybu położonego nieopodal ul. Kujawskiej 3 czerwca tego roku.

Nieco ponad pół roku wykonawcy zajęło wydrążenie przy użyciu maszyny TBM pierwszej - południowej - nitki tunelu pod Martwą Wisłą. W sobotę oficjalnie zakończono operację - maszyna pokonała 1072,5 metrów podwodnej przeprawy.



Zobacz wnętrze tunelu po wydrążeniu 462 m.

Zakończyło się drążenie pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą przy użyciu maszyny TBM (Tunel boring machine - ang. maszyna drążąca tunel). Kret pokonał 1072,5 metrów w ziemi, przechodząc tym samym pod korytem rzeki i pojawił się w wykopie nieopodal ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Końcową fazą wyjścia TBM był demontaż z jej czoła 52-tonowej stalowej pokrywy, po czym tarcza ujrzała wreszcie światło dzienne.

Inwestorem budowy gdańskiego tunelu wraz z dojazdami do Węzła Harfa zobacz na mapie Gdańska i Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (po drugiej stronie rzeki) jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą hiszpańska firma Obrascon Huarte Lain, która za realizację projektu otrzyma 885 mln zł.

Film promocyjny GIK z przebiegu budowy pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą.

Maszyna TBM rozpoczęła drążenie tunelu z szybu położonego nieopodal ul. Kujawskiej zobacz na mapie Gdańska 3 czerwca tego roku. Na początku września - po pokonaniu 462 metrów - przechodziła konserwację, co było świetną okazją, by zobaczyć wnętrze częściowo wykonanego tunelu. Natomiast na przełomie września i października kret był już na półmetku południowej nitki tunelu. Po minięciu pod ziemią koryta Martwej Wisły maszyna jednak znacznie zwolniła. Wszystko po to, by przygotować jej odkrycie właśnie na 30 listopada.

To jednak nie koniec prac. Kolejną operacją będzie wyprowadzenie maszyny na konstrukcję stalową, tzw. kołyskę, ustawioną na płycie fundamentowej. Proces ten - od zatrzymania TBM do momentu demontażu konstrukcji - potrwa co najmniej kilkanaście dni.

Co ważne, przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek tunelu Wykonawca będzie musiał przeprowadzić niezwykle sprawnie operację logistyczną, czyli przetransportować całą maszynę z powrotem w rejon szybu startowego zlokalizowanego przy ul. Ku Ujściu. W tym celu wycofa maszynę TBM wydrążonym tunelem, a tarczę przetransportuje górą.

Czy prace przy drążeniu drugiej - północnej - nitki też potrwają pół roku? Wykonawca wielokrotnie przekonywał, że drugi otwór tunelu powinien wydrążony zostać znacznie szybciej, bowiem doskonale będzie znana geologia gruntów, przez które maszyna już przecież raz podążała przy drążeniu pierwszej nitki.

Choć każdy tunel będzie mierzyć 1,4 km długości, maszyna wydrąży "jedynie" odcinek o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy. Po wydrążeniu drugiej nitki oba tunele zostaną połączone siedmioma przejściami, które mają pełnić rolę wyjść ewakuacyjnych.

Gdańska Damroka, czyli maszyna drążąca, została wykonana w miejscowości Schwanau w Niemczech w firmie Herrenknecht. Stamtąd, w częściach, drogą morską i lądową przetransportowana została do Gdańska. Jej największe elementy przypłynęły na holenderskim statku Deo Volente w październiku 2012 roku. Tarcza ważącej ponad 2 tys. ton ma 12,56 m średnicy.

Tunel pod Martwą Wisłą będzie częścią Trasy Słowackiego, która połączy port lotniczy w Rębiechowie ze wschodnią częścią gdańskiego portu. Tam spotka się z Trasą Sucharskiego, wraz z którą utworzy pierścień drogowy wokół śródmieścia Gdańska (brakuje w nim jeszcze połączenia między al. Legionów i al. Hallera).

Zakończenie prac przy budowie tunelu zaplanowano na październik 2014 r. Samochody pojadą tam nie szybciej niż w połowie 2015 r.

Miejsca

Opinie (264) 2 zablokowane

  • Kret wyszedl z tunelu sie puknal w leb i powiedzial sobie " w d*pe tam wierce se dalej "

    • 0 0

  • co za debile wybierali imie DAMROKA... (29)

    • 58 176

    • racja... to kretynska nazwa kojarzy mi sie z jakims wsiuńskim zabobonem ... (17)

      nie dziwie sie tyle słoikow przyjechało .....

      • 12 48

      • A kogo obchodzi z czym się ona tobie kojarzy? (16)

        ...zakompleksiony człowieku nudzisz się na kasie w biedronce?

        • 46 7

        • Kaszubskość to Wartość, eksportowalna, sprzedawalna, to żyła złota (15)

          Grass rozreklamował, a w Europie to Niemcy najbardziej $rają forsą, w każdym ich podręczniku Kaszubi to osobny naród, a nie jedni z Nas, Polaków, jak Górale, Hanysy, Pyry, Centusie i Tajoje. Jak Niemcy chcą bulić by Kaszubskość kwitła, niech naiwniacy płacą, nam się tylko cieszyć i korzystać.

          Wszyscy jesteśmy dla siebie nawzajem Wartością. Uwielbiam marcińskie rogale i kluchy na parze, uwielbiam łoscypka i bryndzę, uwielbiam kindziuka i sękacz, wigilijną kutię i mój rodzinny żywiecki strudel. W domu bywa kaszubska zupa z brukwi, choć nie jest ostatnio łatwo w Gdańsku kupić brukiew.

          Damroka jest właśnie IDEALNYM imieniem dla gdańskich wykopek. Kojarzy mi się z zapachem łętowego ognia z kartofliska z Blaszanego Bębenka i pierścieniem ślubu z morzem Morskich Polaków,jedynej części naszej nacji, która nie nigdy nie miała wodowstętu i morzolęku.

          Tylko mi żal, że ta maszyna nie zostanie tu u nas, nie wyryje nam skrótu spod Oceanarium do Oksywia, ani nie wyryje nam skrótu z Sopotu do Obwodnicy. Może jeszcze można by renegocjować ten kontrakt?!

          Nie oddawajmy Damroki z powrotem Niemcom!

          • 37 9

          • Z brukwią wcale nie jest tak trudno. (1)

            Starczy zagadać tylko w większości warzywniaków to na następny dzień załatwią. Po prostu nie jest w standardowym asortymencie, ale z zakupem nie ma problemu.

            Nie ma to jak pyszna brukiewka na gęsinie albo na golonce ;)

            • 1 1

            • do kaszubskiej zupy najlepsza jest
              żółta brukiew pastewna
              ach jak to zupsko pachnie, zgłodniałem...
              zamykam komputer i idę buszować do kuchni...

              i jeszcze z tego typu "chłopskigo zarełka"
              lubię ratatuj. a pomyśleć, że gdyby nie ten film, w ogóle bym nie wiedział jakie cudeńka da się (i jak łatwo!) zrobić z bakłażanów...

              nie mam brukwi, nie mam bakłażanów, ale zostało jeszcze nienajgorsze chianti (z Biedrony!), to jeszcze sobie potrolluję, drzyjcie :-)

              • 0 0

          • (4)

            Przecież OHL to firma hiszpańska, fakt taki TBM by się Gdańskowi przydał, możnaby wydrążyć tunel do Gdyni i w nim puścić SKM, byłoby metro i nowe tereny dla developerów na powierzchni

            • 4 2

            • czy Wy naprawde sadzicie, ze w tej inwestycji koszt maszyny jest najwiekszy?! (2)

              Maszyna kosztowala grosze przy wszystkich innych kosztach.

              To tak, jakby uwazac, ze skoro mamy samochod palacy w miescie 100l/100km to mozemy juz jezdzic i jezdzic zarabiajac minimum krajowe...

              Troche powagi prosze Panie i Panowie. Poza tym, po co metro? Moze lepiej jesli juz "metro" to na Chelm? Lub uruchomienie SKM stale na Nowy Port/Brzezno ze skretem w prawo przy SKM Politechnika. Nie trzeba wcale jeszcze uciekac sie do zakopywania czegokolwiek w Gdansku, aby zyskac nowe tereny. Spojrzcie na mapy, jak wiele pustych placow czeka w centrum (srodmiescie, dolne miasto, Dlugie ogrody, Mlyniska, Mlode miasto). Tylko budowac i budowac. Miejsca az nadto. Momentami, az wstyd, ze buduje sie wielkie osiedla zdala od cywilizacji, a tam, gdzie juz wszystko jest gotowe tyle terenu lezy odlogiem :/

              • 7 1

              • To nie miasto zdecydowało o tym gdzie budują deweloperzy

                Deweloperzy budują na prywatnych gruntach wykupionych od rolników, a nie od miasta. Grunty od rolników były tanie więc od miasta nie kupowali i nie budują teraz tam gdzie chciało miasto.

                Obecna sytuacja to tak naprawdę reagowanie na to co się wydarzyło. Rolnicy potrzebowali kasy to grunty od Chełmu na południe i zachód sprzedawali za psi grosz.

                • 2 0

              • 2sku mówił Niemcom że koszt maszyny to połowa kosztu tunelu.

                No to jak jest z tym kosztem maszyny?

                • 1 0

            • tarcza wg. kontraktu ma wrócić do Herrenknecht :-(

              wyryła te dziurę szybciej i niewiele drożej niż podobna mniejsza tarcza w Warsiafie i bez takich jaj

              • 3 0

          • tunel morska-hutnicza (1)

            • 19 1

            • tunel na Wyspę Sobieszewską! Damroka jest nasza!

              pojedynczy by wystarczył (na początek)!

              • 3 3

          • (1)

            Piekne. W koncu mamy postulat warty glosowania.
            Przejzysty, logiczny i pragmatyczny.
            Jestem za.

            • 8 0

            • to pozdrawiam z Gdańska, południowo wschodniej DZIELNICY Trójmiasta dla Gostka z Placu Kaszubskiego, centralnego placu młodszej i ładniejszej, północno zachodniej dzielnicy Trójmiasta ;-)

              Damroka mogła by też wyryć tunel pod Wisłą, lepszy niż most w Kiezmarku...

              jest droga i dobra, żal tak drogą błyszczącą zabawkę dla dużych chłopców oddawać po jednym użyciu...

              • 1 4

          • Ale Polakow jednak nie lubisz, co?

            • 0 3

          • Zaraz zwymiotuję

            • 0 19

          • Kto to są "Tajoje"? (1)

            tego nie znam..

            • 3 0

            • lwowiaki

              • 15 0

    • Słowianie - nasi przodkowie (3)

      • 8 1

      • (2)

        Napewno nie. Jest to zgermanizowane Daborwka.

        • 1 5

        • (1)

          Chyba ze Slowianie grali rocka.

          • 3 1

          • faktycznie ;-)

            damn rock and tunnel

            niezła nazwa dla knajpy

            • 5 1

    • proponowałbym "Szczurek", (1)

      ale kogoś by piorun z jasnego nieba ....

      • 4 3

      • bo zdrabniasz

        a to całkiem Duży Szczur jest

        • 5 0

    • ale dzisiaj wieje jakby kaszub sie powiesil (1)

      • 3 3

      • piź*i

        jak w kieleckim

        • 1 1

    • nie widzisz podobieństwa?

      • 2 1

    • To jak zwykle Kaszuby maczaly paluszki w tej idiotycznej nazwie

      • 3 14

    • a jakie proponujesz?

      Śp. Prezydenta Tysiąclecia?

      • 44 20

  • ...a pracownicy do Sądu Pracy po wynagrodzenia

    No proszę jaki sukces, przedsięwzięcie na skalę europejską. Tylko pogratulować. Szkoda tylko, że za cenę kłamstw, szantażu i krzywdy pracowników, którzy całe lato pracowali bez wynagrodzenia. Na końcu firma "zwija żagle" i wystawia na sprzedaż swoje wierzytelności. A najlepsze jest to, że podwykonawcy to firmy zagraniczne więc egzekwowanie należności może być w ogóle niemożliwe...

    • 0 0

  • a ja sie pytam gdzie jest dodatkowy (34)

    pas dla rowerow skuterow rolkarzy - osob, ktore chcialyby rowniez ,ale z mniejsza predkoscia niz samochodowa i niezasmradzajaca otoczenia przebyc ta odleglosc - mieszkam na Przerobce pracuje w letniewie - musze sobie kupic teraz samochod- to samo na al.Wykletych czy na obwodnicy - brak mozliwosci plynnego przemieszczania sie. A moze ja mieszkam w Kalifornii, ze wstyd -nie samochodem, hm?

    • 9 40

    • (5)

      To też trzeba walczyć o pozostanie promu Nowy Port - Wisłoujście

      • 3 1

      • Walka o placówkę prom to była we wrześniu 1939 (2)

        i wystarczy. Autobus specjalnie przystosowany do przewozu rowerów wystarczy.

        • 5 2

        • Nie udźwignie tych 100.000 rowerów dziennie. (1)

          .

          • 3 2

          • Się zdziwisz ...

            • 0 0

      • (1)

        Prom odpada. Duża, stara krypa, która spala morze paliwa i wymaga napraw. Potrzebne jest coś małego i taniego dla pieszych i rowerzystów. W każdym europejskim mieście, leżącym nad wodą, funkcjonują takie niewielkie przeprawy kursujące między kluczowymi miejscami miasta znajdującymi się blisko brzegu.

        • 5 3

        • tylko jeden problem - forsa

          Promy w Amsterdamie są bezpłatne. A np w Litwie w Kłajpedzie płaci się tylko na Neringę, z powrotem jest friko.

          Ale prom w Wisłoujsciu jest płatny, rower jest płatny dodatkowo.

          A i tak to nie wystarczy, by promiarze pchali się z propozycjami przepraw. Żeby się pchali powinno być ponad piątal od łba w jedna stronę. Za taką forsę każdy rowerzysta woli nadłożyć 2-3 km i mieć friko. Utrzymanie promów dla pieszych i rowerzystów powinno się opłacać z pieniędzy publicznych. Przewoźnik też wolał by ryczałtową i pewną choćby nawet niższa kwotę, niż loteryjny choćby i większy zysk z biletów. To działa w A-dam i wielu innych miejscach. Na początek bilet do muzeum powinien dawać darmo bilet na prom przez Motławę, bilet do Fisharmonii powinien być też biletem na prom w miejscu peruckiej kładki, a bilet do Westerplatte dawać przeprawę w Wisłoujściu. A potem przejazd powinien być w 100% z podatków, a nie z biletów, bo to uprościłoby działanie przeprawy.

          • 1 3

    • Postawią znak drogowy

      Co się przejmujesz. Na ciasnych ulicach zamiast ścieżek rowerowych postawili znaki drogowe informujące o rowerzystach i trzymaniu odległości ok 1m od nich. Tu też sobie takie walną, a co!

      • 2 1

    • Jak zapłacisz, to dostaniesz. Statystycznie rzecz biorąc, tacy jak Ty są... (4)

      ...drukarskim błędem na wszelkich badaniach. Więc niewarci wydawania dodatkowych milionów.

      Kalifornizację potrzeb mamy. Nic bardziej normalnego.

      • 3 1

      • czyli masz mniej wiecej na (2)

        mysli wprowadzenie emisji norm spalin EURO6 dla nowych samochodow wraz z przyszlym rokiem(regulacje w tym wzgledzie sa najostrzejsze na swiecie chyba)- bardzo mi sie taka Kalifornizacja podoba

        • 1 2

        • Nie zapoznałeś się z definicją. (1)

          • 2 0

          • matyk nie umi czytać
            na Sreberku nie łuczom

            • 0 1

      • Kiedy będę w Kalifornii, kiedy będę w Kalifornii, kiedy będę w Kalifornii...

        ...znajdę ją.

        • 2 0

    • (15)

      Też jeżdżę rowerem i chciałbym mieć możliwość przedostania się z Nowego Portu na ul. Elbląską właśnie rowerem, nie nadkładając przy tym drogi, ale... Ale trasa słowackiego ma być docelowo wielopasmową trasą szybkiego ruchu i nigdzie na świecie nie buduje się ścieżek rowerowych przy tego typu obiektach. W Tak dużych tunelach również ścieżki to rzadkość. Przed rozpoczęciem inwestycji była mowa o autobusie wahadłowym kursującym przez tunel. Autobus ten miałby zabierać nie tylko pieszych ale też rowery. Jeśli taka linia powstanie, to nie będzie tak źle. Szkoda tylko, że przez most wantowy nadal nie ma się jak przedostać bez silnika spalinowego na pokładzie.

      • 14 2

      • otoz w Szwecji tzn. w Sztokholmie (12)

        buduje sie tak, most zawiera osobny pas dla kogo chcesz i nie nazywa sie to sciezka rowerowa tylko to po prostu tam jest, pasy dla swobodnego przemieszczania sie np wlasnie rowerem znajduja sie wzdluz drogi ale nie w bardzo bliskiej odleglosci zaraz przy samochodach - to zrozumiale i z punktu widzenia kierowcy i pieszego. Nowo wybudowane tunele w takim Sztokholmie nie zawieraja osobnych pasow bo zawieraja je na powierzni. A rozwiazanie z autobusem nie podoba mi sie wlasnie z powodu braku mozliwosci swobodnego przemieszczania sie - musze czekac na autobus - oczywiscie wolalbym gora po jakiejs estakadzie dla niezmotoryzowanych.

        • 2 9

        • (11)

          Nie bardzo rozumiem ten fragment: "Nowo wybudowane tunele w takim Sztokholmie nie zawieraja osobnych pasow bo zawieraja je na powierzni". Jak to miałoby się odnosić do tunelu w Gdańsku ? Poza tym w takim kilometrowym, dwupasmowym tunelu jest taki hałas i smród, że nie wyobrażam sobie jazdy rowerem w takim środowisku.

          • 9 0

          • jesli istnieje tunel na jakims (10)

            odcinku drogi przestrzeni niema mozliwosci wjechania tam rowerem to wlasnie zrozumiale ze wzgledu na smrod ale nie tylko - jest to niekiedy cala siec tuneli. Mozliwosc plynnego przedostania (pieszo takze)bez koniecznosci liczenia na jakis srodek transportu istnieje.Mialem jakis skrot myslowy.

            • 1 3

            • (8)

              Jeśli masz długi tunel, o dużym natężeniu ruchu samochodów i nie ma w nim możliwości poruszania się pieszo czy rowerem, a sam tunel przebiega pod dnem rzeki przez którą nie ma możliwości przerzucenia mostu, to co proponujesz, bo nadal nie rozszyfrowałem tego skrótu ? Jak dla mnie możliwość jest tylko jedna: przeprawa dla pieszych i rowerzystów z użyciem małej i taniej w eksploatacji jednostki wodnej, która mogłaby kursować w sezonie wiosna-lato-jesień w miejscu obecnego promu Wisłoujście. Po obu stronach tej przeprawy znajdują się przystanki autobusowe istniejących linii, a dla rowerzystów, po stronie NP jest ścieżka rowerowa podłączona do nadmorskiego ciągu rowerowego. Po drugiej stronie natomiast jest dość blisko do ścieżki prowadzącej na Przeróbkę. Jeśli nie tak, to zostają tylko ścieżki rowerowe dookoła rzeki, ale nie pokrywają one całej trasy - na ul. Elbląskiej nie ma ścieżek w ogóle.

              • 5 1

              • oczywiscie dodatkowy tunelik (7)

                o mniejszej srednicy mniej wiecej jak droga laczaca grunwaldzka i pge arena tylko pod ziemia
                przyklad szukalem ale znalazlem - bo chcialem
                Greenwich Foot Tunnel pod Tamiza.

                • 0 5

              • szczepionka przeciw road rage była by tańsza...

                • 3 0

              • (5)

                Pojedyncze przykłady oczywiście się znajdą, ale weź pod uwagę choćby prosty fakt - nie ta liga finansowa. Poza tym tunel o którym piszesz to taka trochę sztuka dla sztuki, pokaz możliwości finansowych i inżynieryjnych. Dla Polski czy Gdańska tunel pod rzeką to nadal szczyt technicznych możliwości. Jeśli problemem jest szerszy chodnik na moście wantowym czy przeniesienie napowietrznej linii wysokiego napięcia do przekopu pod rzeką, to o wierceniu osobnego tunelu dla pieszych czy rowerzystów, o długości ponad kilometra, wymagającego dozoru, oświetlenia, wentylacji, procedur ratunkowych można zapomnieć... Może za 10-15 lat.

                • 6 1

              • (1)

                jak ich nie stać zrobić to dobrze to po ch.. marnują publiczne pieniądze?Żeby było tak jak z tym z****nym mostem wantowym pierw zbudowali a potem odkryli że nie ma jak tamtędy pojechać rowerem bo liny nośne za blisko barierek są.Wybrałem się tam raz nie wiedząc o tym i do dziś wspominam jak przeklinałem idiotę który zbudował ten most.Dziwne że mosty w Warszawie podobne do tego w Gdańsku np Most Świętokrzyski mają drogi rowerowe i nie stanowiło to jakiegoś strasznego wyzwania dla budowlańców to samo nowy Most Północny.Wszystko jest zrobione tak że mogą skorzystać wszyscy użytkownicy dróg

                • 2 2

              • Oczywiście bardzo bym chciał żeby było jakieś połączenie obu brzegów Martwej Wisły, w pobliżu budowanego tunelu i w pobliżu mostu wantowego. Tyle, że nie ma w planach czegoś takiego i wygląda na to, że nie będzie, a w zestawieniu tego faktu z ilością budowanych ścieżek rowerowych w Gdańsku, myślę że jest to tylko kwestia pieniędzy. Zarówno w przypadku mostu jak i tunelu pewnie okazałoby się, że poszerzenie tych obiektów to jakaś zastraszająca kwota. Dodatkowo tunel jest finansowany przez EU i właśnie EU musi zatwierdzić projekt. Pytanie czy znalazły by się pieniądze dla pieszych/rowerzystów.

                • 5 0

              • no i o to mi wlasnie chodzi (1)

                Ja tez uwazam,ze jest to problem ale na pewno nie finansowy. Ci to co buduja wykazuja brak checi nie da sie nie mozna a martwa wisla nie jest szeroka na ponad kilometr tylko ma tu ok 200m. Ten tunel w londynie zaprojektowal jeden facet na przelomie xix i xx w. Ze stalowych rur dla robotnikow, zeby mieli blizej do pracy i dlatego, ze pobliska przeprawa promowa byla droga i niepewna. Nie siej zametu tylko doczytaj sobie. A na przerobce to chyba sie nie da mieszkac. Chodzi mi tylko to,zeby wlasnie ktos zauwazyl,ze buduje sie zle w calej polsce. Chodzi mi o pewna zasade budowania - zamiast windy swobodny zjazd/wjazd albo slimak albo i jedno i drugie - absurdalna ilosc kraweznikow i ich wysokosc oraz absurdalna odleglosc od peronu do skm i na to ostatnie oczywiscie tez nie ma pieniedzy - tyle, ze buduja tylko zle. Nie ma woli dobrej, zeby to zrobic.

                • 1 5

              • 200 metrów ma od brzegu do brzegu, a zapominasz, że tam są tereny portowe i na nich nie możesz wyjść na zewnątrz. Poza tym taki tunel musi wychodzić w pobliżu czegokolwiek, a nie w szczerym polu, a to spowoduje jego wydłużenie. Piszesz, że nie jest to problem finansowy... Oczywiście, że jest to problem finansowy. Poszukaj sobie kosztów drążenia takiego tunelu. Tu nie przeciśniesz kilku stalowych rurek pod dnem rzeki. Kesonów na dnie również nie ułożysz ze względów bezpieczeństwa. Tunel musiałby być równie długi, co ten wiercony obecnie i musiałby być wykonany podobną techniką i, jak pisałem wcześniej, musiałby być monitorowany, wentylowany, oświetlony. Koszty są ogromne. Tunel o którym wspomniałeś ma 370 metrów i jest ułożony na dnie rzeki. Tutaj taka technika odpada.

                • 5 0

              • Ps. Nie wiem czemu moja odpowiedź zamieściła się pod moim własnym postem.

                • 1 0

            • Jeździlem rowerem po arktycznej Norwegii. Dużo tuneli, pod dnem oceanu też, np gigatunel do do Kirkenes, a rowerem tam wolno jechać jezdnią wraz z samochodami.

              Ich kierowcy chyba się szczepią przeciw wściekliźnie, bo nawet TIRowcy nie grożą rowerzystom. Może by i naszych kierowców przymusowo zaszczepić, wtedy by nie była potrzebna separacja ruchu...

              • 3 2

      • Trasa Słowackiego ani Trasa Sucharskiego nie spełniają kryteriów dla drogi szybkiego ruchu (1)

        są dwujezdniowe, ale bez pasów awaryjnych - a od kilku lat istnienie pasa awaryjnego jest wymagane, żeby droga została "A" lub "S". Poza tym przy wylotówkach autostradowych zdarzają się pasy rowerowe - fakt, że często z progami separującymi.

        • 3 3

        • Nie wiem jakie są obecnie przepisy ale właśnie tak tłumaczono brak drogi pieszo-rowerowej na moście wantowym i tak też tłumaczono to w przypadku całej trasy Sucharskiego.

          • 1 0

    • puscic ludzi i kogo

      tam jeszcze - na wlasna odpowiedzialnosc jesli trzeba szybem technicznym zrobic monitoring, zabezpieczyc przed idiotami , zeby nie bylo czego rozwalic i po klopocie

      • 4 1

    • powies sie i po sprawie

      Nie bedziesz juz w smrodzie jezdzil rowerkiem do roboty.z ulga dla ciebue i innych bedzie.

      • 2 2

    • Dlatego trzeba walczyć o prom

      • 4 2

    • Powinien być jeszcze specjalny pas dla..... motolotniarzy !

      - jest ich coraz więcej ! - i przyszłościowo będzie z nimi problem ! :D !

      • 5 2

    • zawsze możesz

      wykorzystać miejsce stojąco-biegnące za jakimś samochodem

      • 3 1

    • ciekawi mnie

      bardzo za co te minusy czy za Przerobke zy za rower czy za cos innego ?

      • 0 5

  • (17)

    Czy nawet w sobotę muszę twarz Budynia oglądać? On jest wszędzie gdzie się może pokazać, może by się pokazał mieszkańcom Przeróbki i Stogów i zobaczył jak wygląda u nas torowisko i ulice, a raczej to co z nich zostało.

    • 146 134

    • Budynia i towarzysza Ryszarda, (2)

      aż dziwne że GIK jeszcze nie upadł - aha zapomniałem, że to publicznych pieniędy spółka więc jej to nie grozi

      • 10 12

      • (1)

        A co Ty wiesz o tej spółce? Z tego, co piszesz, wnioskuję, że nic poza jej nazwą. To właśnie dzięki niej Gdańsk nie marnotrawi pieniędzy na inwestycje.

        • 8 5

        • Gdańsk już dawno miał ogłosić upadłość

          GIK schował dług miasta za organizacje euro. Wszystkie kredyty jakie miasto zaciagnęło na budowe stadionu, modernizacje lotniska, słowackiego itd. o mały włos nie zbankrutowaly budżetu miasta. Przypomnijmy na koniec 2012 roku rada miasta miala zostac odwołana, a władze nad finansami miasta miał przejąc komisarz przysłany z rzadu( Jesli dobrze pamietacie bylo tak ZLE ze zielen nie dostala zadnych pieniedzy na odsniezanie ulic od stycznia 2013- mieli farta ze nie bylo srogiej zimy) Na szczescie cwaniaki z PO wymyslily ze społka BIEG 2012, a potem przeksztalcona w GIK przejmie wszystkie te długi odciązając budzet miasta. Dlatego GIK mimo ze obecnie realizuje ostatnie zamowienie publiczne (tramawaje na morene od strony kartuskiej- tak jakby ktos chcail z moreny jechac do wrzeczsza tramwajem przez gdansk głowny - spoko) a nastepnie zakonczy swoja dzialalnosc, ale haha nie przestanie istniec bo przez nastpene 20-30 lat miasto bedzie musialo pompowac w nia kase zeby stopniowo splacajac ogromne odsetki i dlug. Koniec konców to byl tylko zabieg ksiegowy, a dlug nadal istnieje i miasto musi go splacic. Lepiej cieszmy sie tymi inwestycjami bo niedlugo nic nie bedzie robione w Gdansku bo po prostu nie bedzie na to pieniedzy.

          • 0 0

    • czekałem... (3)

      .. aż się znajdzie jakiś malkontent. Długo nie trzeba było.

      • 47 34

      • (2)

        Tu pelno takich co pisza ,że nic w Gdańsku sie nie robi.
        Ale to dla nas folklor taki malkontent.

        • 33 13

        • robi się , niezupełnie potrzebnie i na pewno zbyt drogo

          po co obrzydliwy ecs

          • 7 7

        • Dziękujemy Kreciku!

          • 16 1

    • mieszkańcy ??? Stogów , Przeróbki ?? (3)

      jak żeście wszystko zdemolowali to tak macie , na cholere mi takich penerów jak ty i twoje slumsy -oglądać

      • 16 20

      • zdemolowali....

        Taaaaaaaa...
        Mieszkańcy Stogów i Przeróbki wychodzą na ulice i skuwają asfalt przecinakami. Brawo dla Pani albo Pana "ja"

        • 5 2

      • Szlaban

        Zrobimy na moście siennickim szlaban i takich debili i buraków wpuszczać nei będziemy na nasza kochaną wysepkę.
        W każdej dzilnicy są zule i chołota i nikt ,żaden palant nie bedzie obrażał innych .

        • 14 3

      • zal

        Gdyby Twoja głupota mogla Cie boleć wił bys sie w spazmach u moich nóg. Nie pisz glupot i nie generalizuj w tematach w ktorych tylko WYDAJE CIE SIE ze masz rozeznanie.

        • 12 7

    • W pełni CIę popieram i też myślę, że powinien trzymać się cienia gotyckiej katedry, a nie paradować po mieście. Dzięki za radnych gdyby ich nie rewolucyjna czujność już dawno na każdym rogu miałbyś katolickie biedronki albo hodowle danieli

      • 3 4

    • Już niedługo. CBA otoczyła go troskliwą opieką (1)

      • 25 17

      • Podziel się informacją po czym ma się takie wizje?

        • 9 5

    • spitalaj przybłędo...

      • 4 4

    • czy nawet w sobote musze czytac belkot pajaca palacego opony

      • 20 8

    • Spokojnie człowieku.Już nie długo zaczniemy robić remont torowisk i bedziesz mógł Pesą jeżdzić z Stogów do Wrzeszcza tylko nie zapomnij ,że to Gdańszczan tramwaj i nie zniszacz go

      • 35 12

  • Super! A w Gdyni mają tylko infobox i niedoszłe pseudolotnisko. (38)

    • 129 39

    • Niespełna 100-letnia Gdynia miała.... (14)

      ...dwa dwupasmowe dojazdy do Obwodnicy podczas gdy 1000-letni Gdańsk nie miał ani jednego. :)

      • 20 33

      • Miał 1 jeżeli już (Słowackiego)

        Za to obecnie też ma dwa. Co i tak jest mało, bo musi jeszcze zostać przerobione skrzyżowanie Słowackiego na mniej kolizyjne. Noi wreszcie skrzyżowanie przy Osowie.

        W rozbudowę Świętokrzyskiej póki co nie wierzę, ale może się zdziwię.

        • 0 0

      • niezbyt trafne (3)

        tyle ze te dojazdy isnieja juz z 500 lat tylko asfaltem przykryli .... poza tym my mamy juz 3 dojazdy 2 pasmowe. Wiec przestancie sie juz ta gdynia kompromitowac. Jak samolotem to tylko z Gdanska pamietajcie wiesniaki :D

        • 28 6

        • wow! (2)

          to w gdansku jest lotnisko? A ja myslalem, ze kaszubskiej wsi Rebiechowo.

          • 6 24

          • No to się pomyliłeś, Rębiechowo lezy prawie 2 kilometry dalej.

            Co ciekawe za to Gdyńskie lotnisko jest naprawdę w Kosakowie.

            • 3 1

          • od '73 roku jest to część Gdańska

            • 20 2

      • "Miała" ... Dla mieszkańców, szczególnie ich dzieci, liczy się przyszłość.

        Sam kiedyś wyśmiewałem korki na Słowackiego, czy Kartuskiej, dawałem za przykład Wielkopolską. Dzisiaj na Wielkopolską staram się nie wjeżdżać. Podejrzewam, że z Obłuża Górnego, gdzie mieszkam, do Galerii Bałtyckiej jest mniej sygnalizacji świetlnej, jadąc Obwodnicą, niż do Riviery, jadąc dowolnie.

        • 3 0

      • Ponad 1000-letni Gdańsk ma... (3)

        ... tramwaje, podczas gdy niespełna 100-letnia Gdynia nie ma nic.

        • 19 8

        • 100 letnia Gdynia ma trolejbusy ktore są w wielu rozwijających się miastach. (2)

          poza tramwajami Gdansk ma syf, dziurawe drogi, korki, nieudaczników w UM i mase innych ciekawych rzeczy...

          • 5 33

          • W rozwijających się to i owszem są trolejbusy

            ale w rozwiniętych już ze świecą szukać.

            • 17 1

          • Rozumiem Dario, że Gdynia stawia na transpot lotniczy ...

            • 27 1

      • Bo za komuny Gdynia była pupilką systemu (2)

        tak jak przed wojną zresztą, a Gdańsk o wszystko musiał walczyć

        • 19 1

        • tia, szczególnie w XX-leciu międzywojennym. Siedziba folksdojczów (1)

          • 1 14

          • Tak zawalczyl ze sprzedac musieli 10(!) krolewskich kamienic na Dlugiej.

            • 0 10

      • Dobre dobre:)

        • 6 10

    • Stop (1)

      Ej, weźcie już przestańcie, bądźmy Trójmiastem, niech więcej nas łączy niż dzieli.

      • 9 1

      • Fajnie by było, ale Szczurek sie jakiś czas temu wypisał.

        Jakoś Gdańsk, Sopot, Pruszcz itd. potrafią się dogadać, a Szczurek nie chce. a kto przez to cierpi? Gdynianie.

        • 3 0

    • A ja urodziłem się kawał drogi od trójmiasta, mieszkam od ponad 10 lat w Gdańsku (12)

      i znam masę fajnych ludzi z Gdyni i okolic i Gdynia pomimo, że nie ma tunelu pod Bałtykiem biegnącym do samej Szwecji to i tak uważam, że jest fajnym miastem tak samo jak i jej mieszkańcy. Po co trolić? Po co się panoszyć skoro i tak nikt z Was palcem nie kiwnął, żeby on powstał, a się pompujecie jak byście go własnymi rękoma wydrążyli.

      • 17 15

      • stary

        jakbyś kupił mieszanie koło Szadółek to też byś teraz siedział i pisał jaka to Gdynia be i fe i sadził teksty z pupy o tramwajach i przeładunkach w porcie. Siedząc w tym fetorze musisz sobie udowadniać człowieczeństwo nawet idąc po mąkę do sklepu.

        • 0 7

      • mieszkasz od 10 lat to możesz nie wiedzieć od czego się zaczęło (10)

        Całą tą "napinkę" jaka to Gdynia jest super niestety ale zaczęli włodarze tegoż miasta i to przy silnej aprobacie mieszkańców. "Wolny Gdańsk, szybka Gdynia" itp. hasła były bardzo chętnie rzucane. Było czarowanie jak się to Gdynia świetnie rozwija w porównaniu z Gdańskiem i ciągłe porównywanie siusiaków jak w przedszkolu. Teraz jak powoli wychodzi dysproporcja w inwestycjach to się zaczyna śpiewka o współpracy. Najlepszy przykład z lotniskiem. Szczurek strasznie chciał mieć swoje, wszyscy poza samymi gdynianami mówili, że to kiepski pomysł, ale dopiął swego. Teraz jak wychodzi, że będzie nierentowne a jeszcze Unia może cofnąć dofinansowanie to z podkulonym ogonem po prośbie do Gdańska przyszedł i się zwrócił o przejęcie deficytowego interesu.

        To, że powinniśmy współpracować i cieszyć się ze wspólnych sukcesów jest oczywiste. Niestety ale cały ten konflikt "na górze" rzutuje na podejście przeciętnych mieszkańców Trójmiasta. Przy 120% poparciu, na zmianę Szczurka niestety nie ma co liczyć przez najbliższych 30 lat, chyba że facet sam zrezygnuje.

        • 30 2

        • gorzka prawda wiosce za sopotem (2)

          źródło: Statystyczne Vademecum Samorządowca 2012).

          * Roczny dochód budżetu na jednego mieszkańca: Gdańsk - 4520 zł, Gdynia - 4127 zł

          * Roczne wydatki budżetu miasta w przeliczeniu na mieszkańca: Gdańsk - 5523 zł, Gdynia - 4455 zł.

          * Mieszkania oddane na 100 tys. ludności: Gdańsk - 96, Gdynia - 44.

          * Pracujący na 1000 ludności: Gdańsk - 316 osób, Gdynia - 275 osób.

          * Produkcja przemysłowa na jednego mieszkańca: Gdańsk - 90 tys. zł, Gdynia - 11,8 tys. zł.

          * Studenci: Gdańsk - 82 tys., Gdynia - 11 tys.

          tylko na PR wygrywacie

          • 16 0

          • Podaj jeszcze liczbę przeładunków w portach kontenerowych obu miast, ilość samochodów osobowych na 1000 mieszkańców, ilość podmiotów gospodarczych, itp. Gdańsk przoduje pod każdym względem.

            • 10 0

          • Podaj jeszcze różnicę w wydatkach na propagandę

            wtedy będzie wiadomo skąd takie uwielbienie dla Słońca skweru

            • 12 1

        • (3)

          Wow, "Wolny Gdansk, Szybka Gdynia" Was tak zbulwersowala???

          • 0 12

          • nie chodzi o to konkretne hasło a o ciągłe dowartościowywanie się. (2)

            • 11 0

            • A Gdansk slynie z czego?
              Wlasnie z dowartosciowania sie. Ubierania w cudze piorka.

              • 0 10

            • Dowartosciowanie sie jest co, nieetyczne?
              Powiedz to zonie gdy idzie sie malowac i zaklada szpilki.
              Albo pomysl o tym, gdy sie golisz.

              • 0 8

        • Generalnie się zgadzam, poza jednym "wszyscy poza samymi gdynianami mówili" (2)

          Jest dużo mieszkańców Gdyni, którzy potrafią zachować rozsądek i trzeźwość umysłu, i nie zgadzają się na patologie swoich władz.

          • 14 2

          • OK. przepraszam.

            Powinno być "poza sporą częścią Gdynian". Wiadomo, że nie wszyscy tak uważają. Jednak nie da się ukryć, że władze Gdyni mają ogromne poparcie i większość decyzji jest otoczona niemalże religijną czcią. Nie raz chociażby tutaj na trojmiast.pl wyjątkowo emocjonalnie broniono decyzji o budowie lotniska.

            • 12 0

          • otóż to!

            • 4 0

    • Gdynia nie ma na pewno tylu tępaków... (1)

      • 3 17

      • szczególnie na Szparce

        • 5 0

    • Gdynia na inwestycje wydaje ok 200 mln rocznie (3)

      Gdańsk ponad 800 mln. Za to gdyński budżet na PR zdecydowanie przewyższa gdański. Część ludzi nawet dała się tym PRowcom ogłupić i uwierzyła, że Gdynia to dynamicznie rozwijające się miasto, że wszystko co buduje się w Gdańsku jest "be", a w Gdyni same cuda i inne infoboxy. Niestety to dobre tylko na krótką metę. Przy zachowaniu obecnych proporcji w wydatkach na inwestycje za 10 lat Gdynia będzie się mogła porównywać co najwyżej z Rumią, Redą i Wejherowem.

      • 24 0

      • Prawda, podpisujemy się pod tym, dodać należy jeszcze szkołę filmową i muzeum emigracji - KOSZMAR

        • 7 1

      • dokładnie (1)

        Ulotkami i wydatkami na reklamę nie zatkają dziur w ulicach. Gdańsk ze względu na ukształtowanie i historyczną zabudowę jest dużo trudniejszym miastem w utrzymaniu, ale konsekwentne inwestycje prędzej czy później przyniosą efekty.

        • 16 0

        • Mysle ze Gdansk powinien zainwestowac w loty kosmiczne. Trzeba pokazac tej Gdyni!!!
          Gdynia wtedy bedzie musiala sie uzbroic. Najlepiej w tarcze, bo miecz juz ma.
          Gdansk wtedy zbuduje fabryke aut na gaz z kloaki.
          Gdynia odpowie ogromnym lotniskiem na zasypanej Zatoce Puckiej i wlaczy Puck do podleglych terytoriow.
          Sopot czujac zagrozenie ekonomiczne oglosi strefe bezpodatkowa i zaprosi firmy z calego swiata do zbudowania miasta przyszlosci zachowujac charakter kapieliska.

          • 10 4

    • Te wasze gdańskie kompleksy... (1)

      ...na każdym kroku wyłażą, obojętnie na jaki temat jest artykuł. Ciekawe czym spowodowana jest ta fobia i strach przed wszystkim, co związane z Gdynią?

      • 7 18

      • Mam wrażenie, że trole są w obu miastach. Jeśli jesteś taki/a mądra jak się lansujesz to powinieneś/naś to wiedzieć.
        Fobii raczej nie mam ale i tak zawsze się można z Was trochę pośmiać. :)

        • 10 0

  • (11)

    Budowa tunelu(ow) kosztuje wiecej niz Pomorska Kolej Metropolitalna. Przy wyborach zastanowcie sie co bardziej przydaloby sie gdanszczanom - druga linia PKM czy tunel dla mieszkancow przedmiesc, wprowadzajacy w pas nadmorski ruch aut.

    • 32 143

    • Co za brednie piszesz jak poniżej :

      Budowa tunelu(ow) kosztuje wiecej niz Pomorska Kolej Metropolitalna. Przy wyborach zastanowcie sie co bardziej przydaloby sie gdanszczanom - druga linia PKM czy tunel dla mieszkancow przedmiesc, wprowadzajacy w pas nadmorski ruch aut
      PKM to inwestycja samorządu województwa, finansowana z innej kasy. Tunel pod Martwą Wisłą to inwestycja miasta Gdańska finansowana z zupełnie innej kasy. Nie ma takiej możliwości aby byłoby to finansowane z tej samej kasy. Ogarnij się zanim coś spłodzisz.

      • 2 1

    • Motłoch z pruszcza ...

      ... zalewa Gdańsk od południa, czerń kaszubska z wejherowa i kartuz od zachodu. A budyń jeszcze tunele im buduje! Twu! Ohyda i bezprawie! Wieś niech płaci na wjeździe do Gdańska albo WON!!!

      • 2 7

    • Przydało by się najbardziej myto dla mieszkający poza 3miastem. Płaćcie podatki tam gdzie pracujecie

      • 3 2

    • (4)

      Do tej pory wydawało mi się, że to właśnie PKM jest dla mieszkańców przedmieść, a tunel, jak i cała trasa słowackiego, nie leży w pasie nadmorskim...

      • 37 3

      • sam tunel w pasie nadmorskim nie leży (3)

        ale już Droga Zielona - tak. Mogłaby powstać w betonowej wannie - drogo, ale nie sprawia, że każdy normalny chce się wynieść z okolicy.

        • 3 14

        • (2)

          Droga zielona nie jest dalszym ciągiem tunelu i trasy Sucharskiego. Dlatego ma tylko trzy pasy zamiast czterech.

          • 2 5

          • nie, wcale nie jest. W obecnym kształcie. (1)

            planuje się budowę dwujezdniowej ekspresówki z wałem ziemnym zamiast ekranów. Projekt naprawdę chory. Ale co Ty możesz wiedzieć

            • 3 1

            • Ale to jedynie znaczy, ze nalezy zmienic ten idiotyczny projekt

              Sam tunel pozwoli na wyrzucenie tranzytu z JzK i Glownego miasta - wszystko bedzie wyrzucane na obwodnice poludniowa.

              Jesli ktos naprawde zamierza doprowadzic te chore wizje autostrady w pasie nadmorskim do skutku to chyba czas zaczac protesty...

              Podwale (ktore z racji czasow, kiedy bylo budowane moze byc wybaczone) kolejny ten sam blad z zasada budowy Slowackiego (nie mowie o samym fakcie wybudowania, ale o konkretnych rozwiazaniach urbanistycznych), podobne bledy przy Nowej Walowej. No i jesli jeszcze autostrada wzdluz morza to naprawde nalezy zmienic wlodarzy, bo sie zagalopowali.

              Problem, jak to w polityce. Inni sa juz tylko slabsi :/ Jednak moze na jedna kadencje warto dac komus innemu lejce, aby aktualni zrozumieli, ze to nie prywatny folwark.

              • 2 6

    • 1. tunel służy powstaniu porządnej infrastruktury drogowej, która pozwoli na lata spokojnie rozwijać się miastu, bez martwienia się o korki
      2. tunel służy porządnemu skomunikowaniu portu w Gdańska z resztą świata, dzięki czemu będzie atrakcyjniejszy dla międzynarodowych armatorów

      • 11 1

    • juz sie zastanowilem

      zdecydowanie - tunel!!

      • 32 4

    • oczywiście że tunel

      • 37 5

  • O co chodzi redakcji pisząc "pierwsza nitka" ???

    Czy mam rozumieć ze chodzi o jezdnię?Bo nitki mnie nie interesują za bardzo - myślałem ze powstają tam jezdnie w tunelu przeznaczone na ruch samochodowy.

    • 1 2

  • Do autora

    Powiedz chłopie czy potrafisz czytać,bo pisać na pewno nie.1072,5 metrów????Szewc to też piękny zawód...Pomyśl.

    • 0 1

  • (6)

    Tunel nie do zobaczenia do wyburzenia. To czarny dzień dla gdańskich rowerzystów , których w tunelu nie chcą

    • 6 43

    • skończ pitolić (2)

      fakt, że decyzja o wyrzuceniu ruchu rowerowego z tunelu to kpina (i tak jechaliby tamtędy tylko rowerzyści mający pewność, że dadzą sobie radę w ruchu ulicznym, a jest ich w 3city kilkunastu) , ale robienie z siebie ofiary to oznaka zidiocenia.

      • 9 2

      • (1)

        kilkunastu a skąd ty masz takie dane osiołku?

        • 0 5

        • widzę, ilu ludzi jeździ ulicami, przy których brak ścieżek rowerowych

          przy mojej trasie do pracy (gdzie siłą rzeczy muszę jechać ulicą) nie spotkałem jeszcze żadnego rowerzysty jadącego ostatnim odcinkiem (nie, nie ma tam zakazu). i jest to środek miasta. Dlatego uważam, że jest mało osób, które czują się na siłach jechać ulicą i nie pchać na chodnik.

          • 4 0

    • rowerzystow nigdzie nie chca...... (2)

      i bardzo dobrze !!!! bo zadaja sie z pedałami i wydaje im sie ze im wszystko wolno !!
      tablice rej. i obowiazkowe oc ! koniec z anonimowoscia pedalarzy !!

      • 6 3

      • (1)

        Koniec to powinien być z takimi kanaliami jak ty dth

        • 0 5

        • I wam kierowcom niszczącym środowisko po 500 tys mandatu za łamanie przepisów wy kanalie

          • 0 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane