• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kret wyszedł z tunelu pod Martwą Wisłą. Pierwsza nitka wydrążona

Maciej Naskręt
30 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Maszyna TBM rozpoczęła drążenie tunelu z szybu położonego nieopodal ul. Kujawskiej 3 czerwca tego roku.

Nieco ponad pół roku wykonawcy zajęło wydrążenie przy użyciu maszyny TBM pierwszej - południowej - nitki tunelu pod Martwą Wisłą. W sobotę oficjalnie zakończono operację - maszyna pokonała 1072,5 metrów podwodnej przeprawy.



Zobacz wnętrze tunelu po wydrążeniu 462 m.

Zakończyło się drążenie pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą przy użyciu maszyny TBM (Tunel boring machine - ang. maszyna drążąca tunel). Kret pokonał 1072,5 metrów w ziemi, przechodząc tym samym pod korytem rzeki i pojawił się w wykopie nieopodal ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Końcową fazą wyjścia TBM był demontaż z jej czoła 52-tonowej stalowej pokrywy, po czym tarcza ujrzała wreszcie światło dzienne.

Inwestorem budowy gdańskiego tunelu wraz z dojazdami do Węzła Harfa zobacz na mapie Gdańska i Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (po drugiej stronie rzeki) jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą hiszpańska firma Obrascon Huarte Lain, która za realizację projektu otrzyma 885 mln zł.

Film promocyjny GIK z przebiegu budowy pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą.

Maszyna TBM rozpoczęła drążenie tunelu z szybu położonego nieopodal ul. Kujawskiej zobacz na mapie Gdańska 3 czerwca tego roku. Na początku września - po pokonaniu 462 metrów - przechodziła konserwację, co było świetną okazją, by zobaczyć wnętrze częściowo wykonanego tunelu. Natomiast na przełomie września i października kret był już na półmetku południowej nitki tunelu. Po minięciu pod ziemią koryta Martwej Wisły maszyna jednak znacznie zwolniła. Wszystko po to, by przygotować jej odkrycie właśnie na 30 listopada.

To jednak nie koniec prac. Kolejną operacją będzie wyprowadzenie maszyny na konstrukcję stalową, tzw. kołyskę, ustawioną na płycie fundamentowej. Proces ten - od zatrzymania TBM do momentu demontażu konstrukcji - potrwa co najmniej kilkanaście dni.

Co ważne, przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek tunelu Wykonawca będzie musiał przeprowadzić niezwykle sprawnie operację logistyczną, czyli przetransportować całą maszynę z powrotem w rejon szybu startowego zlokalizowanego przy ul. Ku Ujściu. W tym celu wycofa maszynę TBM wydrążonym tunelem, a tarczę przetransportuje górą.

Czy prace przy drążeniu drugiej - północnej - nitki też potrwają pół roku? Wykonawca wielokrotnie przekonywał, że drugi otwór tunelu powinien wydrążony zostać znacznie szybciej, bowiem doskonale będzie znana geologia gruntów, przez które maszyna już przecież raz podążała przy drążeniu pierwszej nitki.

Choć każdy tunel będzie mierzyć 1,4 km długości, maszyna wydrąży "jedynie" odcinek o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy. Po wydrążeniu drugiej nitki oba tunele zostaną połączone siedmioma przejściami, które mają pełnić rolę wyjść ewakuacyjnych.

Gdańska Damroka, czyli maszyna drążąca, została wykonana w miejscowości Schwanau w Niemczech w firmie Herrenknecht. Stamtąd, w częściach, drogą morską i lądową przetransportowana została do Gdańska. Jej największe elementy przypłynęły na holenderskim statku Deo Volente w październiku 2012 roku. Tarcza ważącej ponad 2 tys. ton ma 12,56 m średnicy.

Tunel pod Martwą Wisłą będzie częścią Trasy Słowackiego, która połączy port lotniczy w Rębiechowie ze wschodnią częścią gdańskiego portu. Tam spotka się z Trasą Sucharskiego, wraz z którą utworzy pierścień drogowy wokół śródmieścia Gdańska (brakuje w nim jeszcze połączenia między al. Legionów i al. Hallera).

Zakończenie prac przy budowie tunelu zaplanowano na październik 2014 r. Samochody pojadą tam nie szybciej niż w połowie 2015 r.

Miejsca

Opinie (264) 2 zablokowane

  • (1)

    mój kret tunelowy smierdział dzis tak strasznie że z ubikacji na holu biło krecikiem aż w biurze.he he slabo mial ten co wbił sie do klopa po mnie,nie spościłem wody

    • 3 5

    • mu

      powies sie d.... wstydu oszczedz miastu

      • 3 1

  • kreciku idz w stronę światła !!!!

    • 3 1

  • A gdzie bursztyn wydobyty podczas drążenia???????????????????? (1)

    Podobno miał trafić do MUZEUM, gdzie jest ile go wydobyto????????????????

    • 5 2

    • dziki kot ze stogów już go zajął !

      • 3 1

  • maszyna

    No I co za problem puscic maszyne w innych miejscach zeby miec metro?

    • 5 3

  • korki

    Na Słowaka ,Kościuszki już korki. Co będzie po otwarciu Tuneli. Coś nie tak z tym projektem. ??????

    • 6 3

  • genialna inwestycja!

    szkoda, ze jednoczesnie rujnuja swoimi wizjami na targ sienny i rakowy srodmiescie Gdanska...

    • 5 4

  • Ty chyba zespołów projketowych nie widziałeś

    jakby np. w Lotosie/Orlenie robiono takie projekty z takim poślizgiem, nieprzewidzeniem tylu rzeczy, to paliwo dziś miałbyś po 8 zeta/litr.

    także nie pisz o olbrzymiach projektach na dużą skalę, jak współpracowałeś z gikiem i jestes zadowlony z poslizgu. ww. firmach projekty sa CO DO DNIA I GODZINY!!! mowie o miedzynarodowych kontraktach na rozbudowe danych instalacji.

    urzedu miasta w ogole nie porownuje, to nie jest w ogole jakakolwiek liga, takze darujmy sobie.

    grudzien 2015?

    • 7 2

  • a ja sie pytam gdzie jest dodatkowy pas dla grajacych w kapsle?

    czy turlających beret w tunelu?

    • 7 2

  • Już zgłosiłem działalność gospodarczą: Przewożenie rowerzystów na drugą stronę tunelu. Mam busik z przyczepą i będę jeździł co 10 minut.

    • 8 1

  • smiech na sali

    szkoda ze na co dzień nie pokazuja jaki burdel panuje na tej budowie,warunki tragiczne a panowie inzynierowie to nie wiem z jakiego castingu sa wzieci, smutna rzeczywistosc

    • 4 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane