- 1 Martwe dziki na Karwinach. Otrute czy padły z głodu? (233 opinie)
- 2 Milion zł na projekt remontu trzech ulic (41 opinii)
- 3 Agresywny Rosjanin zatrzymany na lotnisku (177 opinii)
- 4 Działkowcy będą mieli przez to problemy? (139 opinii)
- 5 Mieszkają na stałe, ale się nie zameldują (106 opinii)
- 6 Plany dla okolic Ergo Areny na ostatniej sesji obecnej rady (48 opinii)
Krótka historia polskiej białej floty
Dzięki rejsom białej floty możemy zwiedzić port wojenny i handlowy w Gdyni czy dostać się na Hel z Gdańska i Sopotu. Jak jednak wyglądały początki floty turystycznej pod koniec lat 20. ubiegłego wieku?
Zainteresowanie rejsami nieustannie rosło, stąd też "białą flotę" zasiliły wkrótce bocznokołowiec "Hanka", a w 1928 roku zamówione w Wielkiej Brytania statki "Jadwiga" i "Wanda" (nazwane tak na cześć córek marszałka Piłsudskiego).
"Gdańsk" i "Gdynia" obsługiwały rejsy Bałtyckie aż od Kopenhagi przez Bornholm po Oslo. Pozostałe jednostki obsługiwały zaś rejsy przybrzeżne.
W roku 1931 najwolniejsza i najmniejsza "Hanka" wykonująca praktycznie wyłącznie rejsy do Orłowa, z racji coraz większego zużycia mechanizmów i wieku, została sprzedana na złom.
Na jej miejsce w 1934 roku przybyła "Carmen", czyli dawny poniemiecki trałowiec typu FM. Nową jednostkę skierowano do obsługi trasy Gdynia-Gdańsk-Tczew-Warszawa. Zainteresowanie rejsami "białej floty" nieustannie utrzymywało się na wysokim poziomie - świadczyć o tym może chociażby fakt, iż rocznie przez pokłady jednostek łącznie przewinęło się przeszło ćwierć miliona turystów.
Sama Żegluga Polska również się rozwijała - obok rejsów turystycznych, rozpoczęła również obsługę linii towarowych wykonując m. in. połączenia do krajów Bliskiego Wschodu. Co ciekawe, na wniosek dyrektora Rummla, w 1932 roku w Żegludze Polskiej wydzielono specjalną grupę jednostek ratowniczych i holowników.
W przededniu wybuchu II wojny światowej Żegluga Polska obok jednostek "białej floty" posiadała także 20 statków pełnomorskich i obsługiwała 10 linii o zasięgu światowym.
Wybuch II wojny światowej z oczywistych względów położył kres turystyce morskiej. "Gdynia" i "Gdańsk" zostały zatopione przez niemieckie lotnictwo, "Wandę" załoga zatopiła u wejścia do Basenu Prezydenta w Gdyni, a "Jadwiga" nieuszkodzona wpadła w niemieckie ręce w porcie w Jastarni.
Po zakończeniu działań wojennych, pod hasłem "Po pracy na lądzie odpoczywaj na morzu", na nowo odżyła idea przybrzeżnych rejsów turystycznych. O ile jednak sam plan był dobry, to jego wykonanie już nie. W skład "białej floty" wcielano bowiem jednostki często przypadkowe, nie mające praktycznie nic wspólnego z turystyką. Nie mniej jednak każda z tych jednostek miała mniej lub bardziej barwną historię.
"Panna Wodna" zbudowana została w 1944 roku jako niemiecki trałowiec typu M. Kres jego krótkiej wojennej kariery przyniósł atak lotniczy, który poskutkował zatopieniem okrętu. W 1945 roku jednostkę podniesiono z dna i doholowano do Gdyni, gdzie... ponownie zatonęła przy nabrzeżu.
Po wojnie zapadła decyzja o ponownym podniesieniu jednostki i wcieleniu jej w szeregi "białej floty". Remont zakończył się w 1949 roku. Jednostka na swój pokład mogła przyjąć - w zależności od charakteru rejsu - od 235 do 600 pasażerów.
Ci, którzy mieli możliwość przepłynięcia się "Panną Wodną", z pewnością obok morskiej eskapady wspominali kotły parowe, które produkowały straszliwe ilości dymu i sadzy, które wprost z kominów opadały na górny pokład brudząc całkowicie pasażerów. W połowie lat 60. jednostka została wycofana z rejsów i służyła jako hulk mieszkalny (w grudniu 1970 roku na jej pokładzie kwaterowały jednostki ZOMO). Ostatecznie "Panna Wodna" została pocięta na złom w 1980 roku.
Rejsy wycieczkowe obsługiwały również "Olimpia" (dawny tender minowy) oraz "Wanda" i "Julia" (dawne ścigacze torpedowe). Wodowanie tej ostatniej miało dość pechowy przebieg - statek najpierw utknął na pochylni Stoczni Północnej i... dość dotkliwie poobijał dyrektora Zjednoczenia Stoczni Polskich, który będąc na pokładzie przypadkowo wpadł do jednego z luków.
Obok byłych "wojenniaków" szeregi "białej floty" zasiliły również jednostki, które przed wojną służyły turystom. Udało się podnieść i wyremontować "Wandę" (której zmieniono nazwę na "Barbara") oraz w jednym z niemieckich portów odnaleźć i sprowadzić do kraju "Jadwigę" (którą przemianowano na "Annę").
Spokoje rejsy turystyczne przerwane zostały przez tragiczny wypadek. 26 lipca 1949 roku "Anna" zderzyła się na redzie portu w Gdyni z tureckim statkiem "Odemis" i zatonęła. Winę za zdarzenie ponosiła załoga "Anny" - uratowani pasażerowie w swych zeznaniach zaznaczali, że część załogi była pod wpływem alkoholu. W wyniku wypadku zginęło czterech marynarzy i siedmioro pasażerów.
Statek po pewnym czasie podniesiono i po zmianie nazwy na "Halinę" wcielono ponownie w skład floty pasażerskiej. Nieubłaganie jednak nadchodził czas w którym należało definitywnie pożegnać wiekowe już jednostki. Zapadła decyzja o budowie nowej serii statków wycieczkowych.
W latach 60. do służby weszło 20 nowo wybudowanych jednostek turystycznych, którym tradycyjnie nadano imiona żeńskie. Niebawem też nastąpił znaczny przełom, gdyż zakupiono pierwsze w historii polskiej floty turystycznej wodoloty, które skierowano do obsługi linii między Trójmiastem, Helem i Szczecinem.
Warto tu zaznaczyć, że swoisty złoty okres turystyki morskiej przypadł na lata 1975 - 85 kiedy to, podobnie jak i przed wojną "biała flota" przeżywała prawdziwe oblężenie. Wtedy też zdecydowano się na budowę kolejnych, zupełnie nowych jednostek - tym razem były to katamarany (które wykorzystywane są po dziś dzień).
Dziś spadkobiercą przedwojennej "białej floty" pozostaje Żegluga Gdańska, która dalej wykonuje rejsy turystyczne, tak po naszych portach, jak i po wodach Bałtyku.
Opinie (30) 1 zablokowana
-
2013-08-31 17:32
Biała ? (1)
taka ta flota kiedyś państwowa a która dzisiaj dostają cwaniacy za friko i robią z niej interes na własną kieszeń
- 23 4
-
2013-09-01 00:47
a św pamięci Płażyński się do tego przyczynił
- 2 1
-
2013-08-31 17:40
no i
Żegluga Gdańska i jej szroty,kpina XXI wieku
- 16 5
-
2013-08-31 17:54
Krotka...bo nie ma o czym pisać?
Hehehe.
- 8 7
-
2013-08-31 19:06
dość szybko zaczęła rozbudowywać (1)
bo rządzili prawdziwi POLACY a nie banda sprzedawczyków z niemieckimi korzeniami
- 17 10
-
2013-08-31 21:10
Dzisiaj dla popaprańców "polskość to nienormalność" i my Polacy mamy problem.
- 5 5
-
2013-08-31 19:18
Westerplatte (3)
Dlaczego nie ma żadnej informacji na stronie trójmiasta o obchodach na westerplatte ?
żenada !- 14 7
-
2013-08-31 19:30
a o co chodzi z tym WESTERPLATTE ?? (1)
Przypłynał jakis taki zagraniczny statek do polski ?
- 1 4
-
2013-09-01 00:37
przypłynął europejski, jak się okazało.
- 3 1
-
2013-08-31 19:48
Poczytaj dokładnie słoiku
- 5 1
-
2013-08-31 19:21
a co ze statkiem "Mazowsze" ? -proszę mi podać ilość statków Żeglugi Gdańskiej eksploatowanych w latach 1960-1970 (1)
- 5 1
-
2013-09-01 07:59
Ilość cukru, liczba statków
Masz sześćdziesiąt lat i do tej pory piszesz i mówisz "ilość statków"?
Człowieku liczba statków, a nie ilość- 4 2
-
2013-08-31 20:26
"Grażyna"
W białej flocie pływała też "Grażyna", było to pod koniec lat 50-tych (tak to pamiętam), jego portem macierzystym była Gdynia. W późniejszych latach była też "Halka"...
- 7 0
-
2013-08-31 20:58
Kiedyś kopcily, dziś też kopca. Pozdroooo dla hobbystów stateczkow do Helu i Jastarni.
- 9 0
-
2013-08-31 21:20
krematorium po porcie
fajna mi wycieczka po porcie gdyńskim
statek stary jak moi rodzice kopci ta marina że potruć sie można
nie wspomne już o panach z kasy żeglugi którzy zapowiadają rejsy
jeden miałczy jak by miał umrzeć a drugi drze ryja jak najęty i myli sie co drugie słowo... żenada- 11 2
-
2013-08-31 22:32
Niestety końcówka informacji o statkach , zbyt słabo opisana. (2)
Brak rejsów po porcie w Gdyni. Inna sprawa , to już za bardzo się nie ma czym chwalić. Rozwalili flotę , stocznię a teraz port. Banda.
- 11 1
-
2013-09-01 12:16
Dobrobyt
.Glosujcie dalej na mojego ukochanego premiera a on da wam zarobić 3.40 zł na godzine Kocham go za to że rąbie Was lemingi a wy mówicie to tak musi być banda kretynów z tych polaków
- 2 1
-
2013-09-01 19:10
brak rejsow po porcie gdynskim?
chyba cos ci sie pomyliło sprawdz zanim napiszesz
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.