• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kto ogląda monitoring w SKM? "Nie ma takiego obowiązku"

Michał Sielski
13 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Wyremontowane składy SKM wyposażone są m.in. w kamery monitoringu. Wyremontowane składy SKM wyposażone są m.in. w kamery monitoringu.

Obrazu z kamer umieszczonych w nowych składach SKM nikt nie ma obowiązku na bieżąco oglądać. Jest on jedynie nagrywany, by w przyszłości mógł posłużyć jako dowód przeciwko sprawcy dewastacji, pobicia czy kradzieży. Oczywiście w przypadku, gdy uda się go złapać.



Czy monitoring pełni funkcję prewencyjną?

W poniedziałek napisaliśmy o kompletnie pijanym ojcu, który podróżował z 19-miesięcznym dzieckiem pociągiem SKM. Przysypiał, wypadało mu z ręki piwo, a gdy próbował wyjść, przewrócił wózek z dzieckiem.

Policję powiadomili nasi czytelnicy, którzy zatrzymali mężczyznę, mimo że ponad 30 minut siedział tuż pod kamerą monitoringu w zmodernizowanym składzie SKM. Przedstawiciele firmy przewozowej twierdzą teraz, że także interweniowali.

Czytaj więcej: Pijany ojciec z 19-miesięcznym dzieckiem w SKM.

- Około godz. 18:40 dyspozytor SOK SKM został powiadomiony telefonicznie przez kierownika pociągu o pijanym pasażerze, jadącym z dzieckiem. W Gdyni Głównej pasażerowie wskazali funkcjonariuszom SOK SKM mężczyznę podejrzewanego o spożycie alkoholu [okazało się, że miał 2,2 promila alkoholu we krwi - przyp. red.]. Z informacji ustalonych przez SOK SKM wynika, że w tym czasie wielu pasażerów kontaktowało się z numerami alarmowymi 997 i 112, informując odpowiednie służby o zaobserwowanej sytuacji - tłumaczy Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w SKM.

Niezależnie od tego, kto zadzwonił po policję pierwszy, przy okazji wyszło jednak na jaw, że monitoringu w SKM nikt na bieżąco nie śledzi.

Prowadzący pociąg maszynista jest bowiem skupiony na trasie - musi patrzeć czy tor jazdy jest pusty, obserwować znaki i sygnały świetlne - to oczywiste. Kierownik pociągu odpowiada natomiast za otwieranie i zamykanie drzwi oraz sygnały dźwiękowe i sprawdzanie czy nikt nie stara się wskoczyć do pociągu tuż przed, albo i nawet po tym, gdy skład ruszy. Pomiędzy przystankami sprzedaje natomiast bilety, co - zwłaszcza w okresie wakacyjnym - zajmuje sporo czasu.

Kiedy więc ma patrzeć na monitory, przekazujące obraz z kamer, które są w każdym przedziale nowych składów? Okazuje się, że nie ma takiego obowiązku.

- Żaden z pracowników nie ma w umowie zapisanego obowiązku obserwacji monitoringu - przyznaje Sławomir Pijet z PKP SKM.

Obraz z kamer jest jednak nagrywany i może posłużyć jako dowód w sprawie. Zakładając oczywiście, że sprawcę dewastacji, pobicia, kradzieży czy jakiegokolwiek innego przestępstwa lub wykroczenia uda się złapać już po tym, jak przez nikogo nie niepokojony opuści pociąg.

Podobnie jest w komunikacji miejskiej w Gdyni oraz Gdańsku. Tam także kierowca ma podgląd monitoringu, ale w praktyce nie ma na to czasu, bo prowadzi autobus, trolejbus czy tramwaj.

- Monitoring działa prewencyjnie i ma też znaczenie dowodowe, a po jego instalacji suma różnych zdarzeń w naszych pojazdach niesamowicie spadła - zapewnia Marcin Gromadzki, rzecznik gdyńskiego Zarządu Komunikacji Miejskiej.

Monitoring w pociągu się przydaje

Trzy miesiące spędzą w areszcie w oczekiwaniu na proces dwaj gdynianie, którzy w pociągu z Olsztyna do Gdyni trzy dni temu bestialsko pobili 30-letniego współpasażera. Mężczyzna zmarł w szpitalu, po tym jak pokłócił się z mieszkańcami Gdyni: 30 i 33-latkiem. Efektem początkowo werbalnej sprzeczki, było brutalne pobicie i kopanie po całym ciele, w wyniku którego ofiara zmarła w szpitalu.

Sprawców udało się złapać dzięki zainstalowanemu w pociągu monitoringowi. Został on przejrzany już po zdarzeniu przez funkcjonariuszy policji, którzy rozpoznali znanych funkcjonariuszom napastników.

Za pobicie za skutkiem śmiertelnym grozi im do 10 lat więzienia.

Miejsca

Opinie (91) 5 zablokowanych

  • mój kraj, taki piękny (3)

    ręce opadają

    • 94 9

    • widze afer koperkowych ciąg dalszy. . . No jeszcze jakieś 3 minuty i moderator zablokuje mnie lub ustnie mój wpis. . . . Mimo tego ze nie łamie 5pkt regulaminu.

      • 12 7

    • ostatnio dzwoniłem na policję ws przemocy wobec 7 letniego dziecka

      przez 25 min idąc za rodzinką, gdzie ojciec rzucał kur... i innymi epitetami, NAPIER... dziecko pasem po tyłku i nerkach tak, że aż mnie bolało, nie pojawił się żaden patrol. rodzinka sobie spokojnie weszła do klatki a dyspozytora nawet nie interesowało do jakiej. totalna zlewka. był pijany i agresywny. nikt nie zwrócił mu uwagi bo miał 2m wzrostu i 4m szerokości. policja ma to tam gdzie tacy ludzie biją dzieci.

      • 13 1

    • Platforma Obsurdu.

      Monitoring dla archiwum, pendolino dla picu, oto mój kraj.

      • 8 2

  • na graficiarzy to nie zadziała, bo im trudniej dostępne i chronione miejsce, tym większy prestiż w środowisku

    • 37 5

  • Czy to nas dziwi? (1)

    ............

    • 45 1

    • Za toalety nikt też nie odpowiada...

      • 4 0

  • to można spokojnie teraz odbezpieczać piwko:)

    • 56 6

  • Nikt monitoringu nie oglada? (5)

    Za PRL- u byly tzw. ksiazki skarg i zazalen.
    Naiwni sie tam wpisywali, a nikt tego nie czytal.
    Zauwazam pewna analogie...

    • 103 5

    • (2)

      Tylko te ksiazki to był marginalny wydatek. Kilkanaście czy kilkadziesiąt kamer na skład to spory pieniądz- powinni zostać rozliczeni za marnotrawienie publicznych pieniędzy. Prewencyjnie to mogą działać atrapy kamer. A działanie dowodowe nikomu zdrowia ani życia nie przywróci. Nie zgadzam się na wydawanie moich pieniędzy na coś, co nie jest wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem!!

      • 11 4

      • (1)

        A możesz się nie zgadzać,sami sobie taki kraj stworzyliście więc do kogo lament.Wszyscy winni tylko nie ja, śmiech na sali.

        • 2 0

        • chyba czas na kolejną utratę niepodległości
          bo w tym koszmarku który sami stworzyliśmy
          życ jest trudniej niż w piekle
          a przecież nie ma wojny ani szczególnego kryzysu ani epidemii...

          • 1 0

    • Ale teraz to cenne źródła dla historyków (1)

      badających cały okres PRL.

      • 4 0

      • kapsuła czasu? śmietniki lepsze

        • 0 0

  • Jak kogoś zabiją, (8)

    to może chociaż ten monitoring rodzina zabitego dostanie na pamiątkę? Czy może też nie, bo mogłoby to szkodzić wizerunkowi mordercy?
    Monitoring ma przede wszystkim ZAPOBIEGAĆ przestępstwom i innym tragediom! A więc GAPIĆ SIĘ W TEN MONITORING I NIE UDAWAĆ IDIOTÓW!

    • 76 7

    • Dokładnie. Zresztą, artykuł zawiera info o takiej tragedi:

      "Efektem początkowo werbalnej sprzeczki, było brutalne pobicie i kopanie po całym ciele, po którym ofiara zmarła w szpitalu. Sprawców udało się złapać dzięki zainstalowanemu w pociągu monitoringowi."

      Wow, jakże będę zadowolony na tamtym świecie, że sprawców ujęli.
      Kpina.

      • 25 3

    • (6)

      Czy ty jestes idiotą, czy udajesz tylko? odpowiedz sobie sam na podstawie artykułu i na podstawie obserwacji jazdy w SKM (jeśli takowe były) kto ma oglądać na bieząco te nagrania? maszynista, czy kierownik? brakuje jednej osoby do tego monitoringu jakbys zauważył !!!

      • 9 8

      • (2)

        To jeżeli nie ma kto oglądać to po kiego grzyba wydają publiczne pieniądze na kilkadziesiąt kamer na skład??? zaraz mi ktoś powie, ze kładki dla niepełnosprawnych i wózków to też atrapy, bo kierownik pociągu nie ma w umowie, że ma je rozkładać jak matka z wózkiem zechce wejść do pociągu. Jestem za tym, aby rozpowszechnić wśród pasażerów chęć korzystania z tych pochylni - każdy z wózkiem, rowerem, czy nawet starsza osoba która boi się wykonać milowy krok, niech przywołuje obsługę do rozłożenia kładki. Zaraz Głuszkowi rura zmięknie i skończy się głupie tłumaczenie skandalicznych modernizacji starych trupów bez uwzględnienia potrzeb niepełnosprawnych

        • 13 2

        • (1)

          Przyczyny instalowania kamer

          Jako podstawową przyczynę instalowania kamer w autobusach, tramwajach i pociągach podaje się głównie bezpieczeństwo pasażerów i kierowcy. Jeśli przyjąć twierdzenie iż, to bezpieczeństwo ludzi jest priorytetem w masowym instalowaniu kamer w komunikacji miejskiej to niestety nie jest ono prawdziwe.
          Docelowo instalowanie kamer w środkach komunikacji miejskiej służy również do prowadzenia analiz i statystyk na temat ilości korzystających z usług pasażerów oraz kontroli pracy kierowców i jakości ich obsługi. Jak widać inwestowanie w nowoczesne rozwiązania związane z nadzorem wizyjnym wiążą się głównie z oszczędnościami i możliwościami analitycznymi. Jest to główna przyczyna tak dużego zapotrzebowania na monitoring wizyjny w tym sektorze.
          Przeczytaj dwa razy te kilka zdań !!!

          • 5 2

          • ok
            tylko ugruntowujesz tezę
            ze "z stolca bicza nie ukręcisz"
            a transportu publicznego nie da się tu poprawić
            drobnymi kroczkami i ewolucyjnie

            • 1 0

      • Na ten monitoring wydaje się publiczne pieniądze po to, aby, przede wszystkim, służył bezpieczeństwu podróżnych, którzy finansują to ze swoich podatków i głównie do tego powinien być wykorzystany. Nie interesuje mnie głupawe tłumaczenie złej organizacji w firmie SKM przez jej przedstawiciela.

        • 6 2

      • jak to kto?

        Mało to urzędasów i biórw w skm s.a.?!

        • 3 0

      • ale obaj mogą wydawać resztę z dwóch dych do np. 3,72?

        to że nie widzisz absurdalności CAŁEJ organizacji SKM oznacza
        że ona powinna być natychmiast rozwiązana,
        zresetowana, bo się dawno zapętliła, zawiesiła

        • 1 0

  • ale co w tym dziwnego? (8)

    przecież to sa znaczne koszty. przecież do tego musiał by być dodatkowa osoba na pociąg by non -stop obserwować obraz z kamer.

    • 29 7

    • (5)

      Przyjrzyj się pracy kierowcy autobusu i pracy maszynisty SKM-ki. Ten drugi ma luksus w porównaniu z tym pierwszym pod względem obciążenia uwagi i pod względem samego kierowania pojazdem. Gdyby maszynista na postoju spojrzał w monitoring, to by mu korona z głowy nie spadła. Tym bardziej dotyczy to tzw. kierownika pociągu.
      Niemniej, poza tymi osobami, obserwacją monitoringu mógłby zajmować się ktoś w samej firmie, co przecież odpowiednia technika umożliwia.

      • 4 5

      • (1)

        No tak maszynista ma prowadzić pociąg, ma spoglądać na monitoring i jeszcze może kawę robić dla podróżnych a to wszystko za wspaniała wypłatę którą otrzymuje.Nie bądź śmieszny.

        • 4 2

        • Maszyniści w SKM-ie są najlepiej uposażoną grupą zawodową.

          • 1 2

      • Najpierw poczytaj o cyzm piszesz (2)

        Zgodnie z decyzja Ministerstwa albo Urzędu Transportu Kolejowego (nie pamiętam) to maszynista i kierownik pociągu (gdy nie sprzedaje biletów) mają obserwować drogę, a nie mogą patrzeć w monitoring. Zresztą ludzie to debile, i gdyby kierownik zareagował to pewnie by go zlinczowali, tak jak z kanarami karającymi złodziei.

        • 2 2

        • ale HANDEŁES BILETES go nie rozprasza....
          wydawanie reszty zwiększa bezpieczeństwo
          aż do kolejnego trupa...

          • 1 0

        • koniec twojej wypowiedzi trochę nie na temat, Grzesiu

          nie mówimy tutaj, kto ma interweniować, tylko że warto spróbować lepiej wykorzystać infrastrukturę. Poza tym wątpię by kierownik pociągu miał, wg przepisów, obserwować drogę - byłby to kompletny absurd, który warto byłoby usunąć.
          Zwróć też uwagę na ostatnie zdanie m.

          • 2 0

    • ... (1)

      Znaczne koszty to nieprzydatny monitoring. Osoba, która go obsługuje i dogląda to naturalna konsekwencja jego zakupu.

      • 2 0

      • p a r a n o i a

        to po kiego grzyba zdemontowano puste skrzynki radarów?
        skoro taka "budka dla ptaków" przez samo swe istnienie
        a nie przez działanie
        ma zwiększać bezpieczeństwo?

        • 1 0

  • Hmmmm (2)

    "Mężczyzna zmarł w szpitalu, po tym jak pokłócił się z mieszkańcami Gdyni: 30 i 33-latkiem."

    Redakcja funduje kolejne językowe "kwiatki".

    Proponuję "ustawowo zakazać kłócenia się z ludźmi z Gdyni".

    • 34 2

    • Kwiatki, niczym zdanie wyrwane z kontekstu :) (1)

      Mógłbyś w sumie wkleić każde.

      • 0 10

      • Durne zdanie, że oczy bolą, kontekst tego nie zmienia.

        Mężczyzna zmarł po pobiciu, nie po kłótni. Za takie zdanie dostaje się dwóję w podstawówce, a nie pensję w mediach.

        • 6 0

  • kamery (1)

    Po co Głuszek podejmował decyzję o ich zakupie, gdy teraz nie ma nikogo do obserwacji obrazu - niech sam się przesiądzie zza swojego biurka, gdzie tylko przerzuca papierki do pociągu i się gapi w kamerę -gdyby w poniedziałek ktoś przy niej siedział facet zostałby szybciej namierzony przed przyjazdem policji

    • 21 6

    • żal

      w d*pach się wszystkim poprzewracało, każdy by tylko narzekał a robić niema komu.
      Ferdek Kiepski

      • 4 2

  • (3)

    Jak czytam artykuly o SKM to zamiast Głuszek, widze automatycznie Głupek. Przypadek? Nie sądzę.

    • 44 2

    • Szkoda że tylko Ci co próbowali coś załatwić z marketingiem wiedzą jaki ten Pan jest id..tą (2)

      • 6 0

      • (1)

        Prosze nie obrazac pana Marcina! Jego stanowisko na wysokim szczeblu w hierarchii firmy nie jest przypadkiem i pan Marcin zasluguje na szacunek!

        • 0 11

        • pani z reklamacji ,która trzepie wszystko jak leci ???

          • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane