• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mały krok w stronę budowy tunelu pod Pachołkiem

Maciej Naskręt
20 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Widok ze Wzgórza Pachołek w kierunku Przymorza. Widok ze Wzgórza Pachołek w kierunku Przymorza.

Władze Gdańska i Sopotu podpiszą porozumienie w sprawie wspólnej budowy tunelu drogowego pod Pachołkiem. Prace nad studium wykonalności tego przedsięwzięcia mają ruszyć w przyszłym roku. Gdańsk jeszcze raz zleci badanie gruntów pod Pachołkiem.



Kiedy rozpocznie się budowa tunelu pod Pachołkiem?

Choć nie jest jeszcze gotowy tunel pod Martwą Wisłą, gdańscy urzędnicy myślą o kolejnej podziemnej inwestycji drogowej. Władze Gdańska wspólnie z władzami Sopotu przygotowują się do podpisania porozumienia międzygminnego, które otworzy drzwi do opracowania dokumentacji dla budowy tunelu pod Pachołkiem. Chodzi tu o realizację studium wykonalności, które ma odpowiedzieć na pytania: jak budować drogowy tunel i ile pieniędzy może pochłonąć jego wykonanie. Prace nad dokumentem miałyby ruszyć w przyszłym roku.

Porozumienie międzygminne natomiast ma zostać podpisane w czerwcu tego roku. W tej sprawie odbyły się już robocze spotkania między Andrzejem Bojanowskim, zastępcą prezydenta Gdańska i Jackiem Karnowskim, prezydentem Sopotu. By jednak podpisy pod dokumentem mogły zostać złożone, jego treść będzie wcześniej tematem jednej z sesji gdańskich i sopockich radnych.

Przypomnijmy, że tunel pod Pachołkiem ma łączyć dwiema jezdniami po dwa pasy splot dróg: al. Grunwaldzkiej i al. Niepodległości zobacz na mapie Gdańskaul. Spacerową w okolicy leśniczówki "Renuszewo". zobacz na mapie Gdańska Zakres inwestycji obejmuje tereny Sopotu i Gdańska.

Co ciekawe na przełomie 2005 i 2006 r. gdański Zarząd Dróg i Zieleni zlecił wykonanie badań geotechnicznych gruntu pod wzgórzem Pachołek. Z upływem lat okazały się one jednak niewystarczające. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska powtórzy badania, jeszcze w tym roku rozpisze na to zadanie przetarg.

- Doświadczenia z budowy tunelu pod Martwą Wisłą pokazały, że należy zagęścić badanie gruntów, by uniknąć niespodzianek. Pod wzgórzem Pachołek są mocno nawodnione gleby, stąd decyzja władz miasta o uszczegółowieniu badań - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.

Rozbudowa prawie 5-kilometrowej ul. Nowej Spacerowej do dwóch jezdni wraz z tunelem pod Pachołkiem to wydatek rzędu 2 mld zł. Lwią część tej sumy będzie musiał wyłożyć Gdańsk, bowiem droga biegnie w dużej mierze w jego granicach. Ile pochłonąłby szacunkowo sam tunel? Nie wiadomo.

W latach 2014-2020 transportowe projekty unijne, szczególnie drogi, mają być dotowane w mniejszym zakresie niż dotychczas, ale z jednym wyjątkiem. Nawet 85 proc. dofinansowania kosztów inwestycji mają otrzymywać te miasta, które zdecydują się wspólnie inwestować w infrastrukturę transportową. Podpisanie porozumienia międzygminnego wydaje się być właściwym krokiem.

Na koniec powstaje pytanie: którą technologię należy wybrać w celu budowy tunelu? Nikt wśród urzędników i władz Gdańska na razie nie chce spekulować - podobne szanse ma metoda górnicza, jak też metoda polegająca na użyciu całkiem nowej maszyny drążącej - TBM.

Miejsca

  • DRMG Gdańsk, Piekarnicza 16

Opinie (291) ponad 10 zablokowanych

  • Jaki (4)

    mały krok.
    Przecież te tysiące dziur na gdańskich drogach to są właśnie takie mikro-wykopy, które połączone w całość dadzą w przyszłości nie jeden tunel.
    ;)
    A ciemny lud nie chce już wierzyć w mądrość lokalnych deserów, które za publiczne pieniądze dorobiły się sześciu czy siedmiu mieszkań. A na pewno nie jest to ich ostatnie słowo.

    • 227 35

    • Tak, tak! "To mały krok dla ludzkości,

      ale wielki skok dla ludzkości"

      • 6 11

    • zapomniano dodać: ... i jednokierunkową ścieżką rowerową (1)

      "Rozbudowa prawie 5-kilometrowej ul. Nowej Spacerowej do dwóch jezdni wraz z tunelem pod Pachołkiem ..."

      • 8 0

      • Ten kawalek tunelu a artykulow pr jakby chodzilo o tunel do Szwecji.

        • 1 0

    • przecież nikt nie podniesie podatków zeby wybudowac droge

      300 milionów to nie są duże pieniądze..

      • 0 0

  • Piknie! Ale co dalej? (20)

    Zamiary i pomysły mamy rodem z ameryki tylko jakie podatki muśi władza wymyśleć aby uzbierać kasę na takie pomysły?

    • 65 26

    • odpowiednio dokręcajac śrubę dadzą radę (1)

      Powstanie np. podatek od chodzenia po chodnikach albo od przechodzenia przez jezdnię.

      • 18 7

      • już teraz ponosimy coraz większe koszty niepieniężne próbując przejść

        na drugą stronę ulicy. Miasta powinny być bardziej dla ludzi niż dla samochodów, a miliony na przygotowanie tunelu powinny pójść bardziej na naprawę istniejącej sieci dróg niż na budowę nowych.

        • 7 7

    • (16)

      Podatki to my mamy wyższe niż te w USA. A zamiary no cóż tutaj ludzie chcą aby im Państwo zapewniło to i tamto w Stanach wiele z takich projektów wykonuje sektor prywatny. Pieniądze wędrują z akcyzy na paliwo do bezpłatnej szkoły do zusu i na bezpłatne leczenie dlatego na drogi i tunele już nie starcza..

      • 12 8

      • Zresztą na nic już nie starcza debile wymyślają projekty a dług już się zbliża do 30.000zł na każdego Polaka. A do tego trzeba doliczyć jeszcze zobowiązania zusu. Gdyby tak w Twojej rodzinie odsetki od długów sięgały 10% wszystkich dochodów a dług stale by rósł to wydawałbyś jeszcze więcej pieniędzy?? prawa ekonomi nie zmieniają się pomimo skali.

        • 12 5

      • pieniądze z akcyzy na paliwo i wpływy z podatków za sprzedaż samochodów (7)

        pokrywają jedynie ułamek kosztów budowy i utrzymania dróg. Darmowe parkowanie samochodów w pobliżu miejsc pracy to forma subsydiowania tych środków transportu.

        • 2 14

        • (6)

          Za WPROST nr 24 z 2009 r.
          Ponad 50 mld zł zostawili w zeszłym roku zmotoryzowani Polacy w publicznej kasie pod postacią różnego rodzaju podatków, parapodatków i opłat. Kwota ta stanowi aż 18 proc. wszystkich przychodów budżetu państwa. Jeszcze bardziej boli to, że zaledwie jedna czwarta tych pieniędzy wróciła do kierowców w formie wydatków na nowe i wyremontowane drogi. Znacznie chętniej za pieniądze wyciągnięte z kieszeni kierowców politycy naprawiają tory kolejowe, łatają dziury w budżecie służby zdrowia czy edukacji a nawet budują sieci kanalizacyjne w gminach.
          Może wiec przestań się ośmieszać głupawymi wpisami ekoterrorysto

          • 17 7

          • Dałbym Ci plusa, ale zdyskredytowałeś się ostatnim słowem swojego posta. (1)

            Na jakiej podstawie uznałeś, że to ekoterrorysta?
            Nie potrafisz napisać normalnego posta bez głupawych - jak się okazało - dodatków?

            • 8 8

            • "Lepiej uchodzić za głupiego niż odezwać się i rozwiać wszelkie wątpliwości" M. Twain.
              Po pierwsze. Nie piszę tutaj dla twoich plusów.
              Po drugie. Zdecyduj się jaki masz nic "tak nie musi być" czy "Logik" i przestań pisać sam sobie posty we własnej obronie.

              • 8 6

          • przecież tu nie o ekologię chodzi, a o wygodę ludzi mieszkających w mieście

            która cierpi przez ludzi mieszkających poza miastem i wjeżdżających tysiącami samochodami do miasta.

            • 4 4

          • drogi i ulice buduje się i utrzymuje często z budżetów lokalnych (1)

            tego rachunkowcy z WPROST nie uwzględnili.

            • 0 6

            • A skąd są budżety lokalne? Miasto Gdańsk, czy Gdynia jest fabryką która produkuje towary i z tego ma budżet???
              Mówiłem wcześniej abyś przestał się ośmieszać. Teraz proszę - nie rób z siebie idioty większego niż jesteś.

              • 7 3

          • Kamil ma rację. Dopłacać do dróg to może taka Szwajcaria która musi kuc w litej skale i łączyć to wszystko mostami. Wpływy za paliwa są tak ogromne ,że byśmy tego nawet nie przepili. Dla przykładu wpływy za alkohole (w tym także spiryt i przemysł) jest ponad 5 razy mniejszy niż za paliwo. Za takie pieniądze można mieć trzy pasmowe autostrady w każdą stronę w całym kraju. Ale zaraz czy to nie jest tak ,że my jeszcze dostajemy część pieniędzy z uni na drogi?? I jeszcze brakuje?? Proponuje aby ktoś wyliczył ile faktycznie potrzebujemy wydać pieniędzy aby wybudować do końca autostrady już nawet bez remontu ekspresowych. Podejrzewam ,że tutaj i 10 letnie pkb całego narodu by nie wystarczyło zawsze jest za mało.

            • 5 1

      • Cóż, w USA nie ma bezpłatnych szkół, ZUSu, ani bezpłatnego leczenia, jak w Polsce (5)

        to i podatki niższe.

        • 10 2

        • Też obrałeś sobie przykład. USA nie ma startu do krajów skandynawskich (2)

          gdzie poziom życia jest znacznie wyższy i ludzie szczęśliwsi choć podatki wysokie.

          • 1 4

          • ludzie szczesliwsi? (1)

            Dyskusyjne.To czemu jada pic do Polski

            • 2 0

            • Bo jest tańszy alkohol

              Tak jak Polacy spędzają wakacje w Tunezji, a nie w Polsce, bo jest taniej. Zapytaj się Skandynawów czy w Polsce chcieliby mieszkać

              • 4 0

        • doucz się albo doczytaj.

          szkoły bezpłatne w USA sa i to multum. Bezpłatne leczenie tez istnieje, mało tego ale istnieje.

          • 3 1

        • W USa to wszystko jest tylko tam niemarnuja kasy na POlityków jak w POlsce

          • 2 1

      • USA

        Kto mądry porównuje nas do USA??? Ludzie nie mają pracy a to znaczy pieniędzy. Sektor prywatny też jest ubogi. Dużych firm jak na lekarstwo a jak opłacą już te podatki i zusy to wolą kasę wywieźć za granicę i nic więcej tu nie płacić.

        • 1 1

    • Po pierwsze to sie musi im oplacac kolesiom polityków i politykom!!

      łapówki są zawsze wliczone a wszystko można tak zrobi by były zgodne z prawem.Pamietajmy ze urzedasy i politycy wtym kraju nieponoszą zadnych konsekwecji za swoje celowe błedy!!Wiec wydaja celowo błedne decyzje które powoduja ze trzeba inwestycje 50 razy poprawiac albo całkowicie zmieniac dzieki temu zamiast jednego kontraktu jes go 10razy wiecej firma nie ponosi odpowiedzialnosci bo to załsuga urzędnika.

      • 5 2

  • Marnotrastwo pieniędzy...choć praca dla kolesiostwa na wysokich stołkach. (5)

    • 99 65

    • widac ze nie jezdzisz Spacerowa.... (4)

      Przeciez to co tam sie dzieje (plus Opata i Czyzewskiego) to jakas masakra...

      • 9 2

      • bo mieszka w mieście (3)

        Dlaczego mieszkańcy miasta mają budować drogi dla ludzi, którzy nie mieszkają w mieście? (ok, ktoś poda Osową, ale nie tylko oni jeżdżą Spacerową).

        Olbrzymie pieniądze na budowanie dróg, a w mieście brakuje pewnych podstawowych dla MIESZKAŃCÓW rzeczy.

        Wszystkich spoza miasta zapraszamy do Gdańska. Przyjeżdżajcie tu na studia, na zakupy, do pracy. Prosimy. Jednak nie wymagajcie, aby 1/3 budżetu szła na budowanie dla Was dróg. Szczególnie po pojawieniu się PKM powinno się zmniejszyć parcie na budowę dróg do obwodnicy.

        W ciągu ostatnich 3 lat powstały:
        - Nowa Słowackiego
        - dokończono W-Z + węzeł Karczemki
        - obwodnica południowa
        - Trasa Sucharskiego

        W najbliższym czasie będzie jeszcze tunel pod Martwą Wisłą i Nowa Bullońska + Nowa Jabłoniowa (ergo - kolejne wyjazdy z miasta).

        Może już wystarczy? Może czas zacząć dbać o miasto, a nie o to, aby w mieście nie chciało się mieszkać i można było szybko dojechać do Kartuz?

        • 9 7

        • ? (2)

          sorry ale ja mieszkam w Oliwie i jestem jak najbardziej za ta inwestycja (co nie zmienia faktu ze obecnie Gdanska nie stac na ta inwestycje). Chcialbym Ci przypomniec ze Gdansk to nie tylko starowka.....

          • 4 1

          • spoko (1)

            a jeździsz do Osowy w dni powszednie w godzinach powrotu z pracy, ze szkoły? Przecież to bedzie jeszcze większy sajgon.. Drugi dojazd do spacerowej, ale ona sie nie poszerzy przecież...

            • 0 1

            • Spoko, Spacerową można poszerzyć, nawet do 5 pasów.

              Ale potem i tak dojedziesz do zakorkowanej Grunwaldzkiej.

              Budowanie drogi w jednym miejscu niewiele zmienia. Przesuwa jedynie korek.

              Odpowiednie rozwiązania systemowe dla całej komunikacji. Przypomnijmy, że Osowa niedługo dostanie PKM, dzięki czemu będzie można łatwo i w miarę szybko dojechać do Wrzeszcza / Głównego (ok 30-35min). Osiągalne samochodem?

              Tu nie chodzi o złośliwość. Jednak proszę powiedzieć, jak chcecie zmieścić wszystkie samochody, które chciałyby wjechać do centrum w tymże? Fizycznie niemożliwe. Można mieć 10 piętrowe parkingi i 30 pasmowe autostrady, ale wtedy nie będzie już po co jechać do "centrum", bo na nic więcej nie będzie tam miejsca.

              Może w Osowej powinien być węzeł Park & Ride? Takie różne ciekawe rozwiązania z nowoczesnych miast. Naprawdę nie wszędzie trzeba jechać samochodem.

              • 1 0

  • Wezcie sie za dziury w "drogach", ktore juz sa... (6)

    Dobry przyklad to ul. Kielnienska

    • 119 16

    • i w samej Oliwie też.

      • 16 4

    • (1)

      Zapraszam na trakt św Wojciecha tam dopiero zabawa w grę "omiń dziurę" jeszcze nikt nie wygrał. Dla zwycięscy weekend z Lisieckim przy segregowaniu śmieci :))

      • 34 4

      • A ja tam lubię jeździć po Trakcie. Zwłaszcza jak mi coś "puka i stuka" w zawieszeniu to przejazd tą drogą dokładnie wskazuje cóż to za usterka :) A na poważnie - to nie lada wyzwanie przejechać Trakt bez kontaktu z dziurą - mi to się jeszcze nie udało, ale będę próbował!!!!

        • 6 0

    • ale to takie nudne...

      niemedialne...

      • 8 3

    • ale poco nielepiej wybudowac jeszcze jeden stadion?

      • 4 0

    • PIECEWSKA PRZEBIJA WSZYSTKO -OD SUCHANINA DO POCZTY MORENA HIHIHIHIHIH BAREJA TO PESTKA

      • 3 0

  • Maciej Naskręt .. (9)

    Zauważyliście ten gostek zawsze pisze o jakiś absurdalnych inwestycjach drogowych miasta? I tak się zastanawiam ma nas przekonać czy tylko przeprowadzić sondaż?

    • 103 46

    • Żeby nie było

      To nie ja tylko jakiś inny GD...

      • 5 2

    • Całe TRUJmiasto.peel

      to jeden wielki (na lokalną skalę oczywiście) poligon doświadczalny nastrojów w mieście i okolicy.

      • 14 4

    • Rozumiem, że

      nie chcesz czytać o tym jak miasto się rozwija, albo co planuje? Rozozumiem, że chcesz czytać o inwestycjach jak będzie przetarg na budowę. A później będziesz płakać, że Ci dom burzą, bo idzie inwestycja, a media się tym nie interesują

      • 22 4

    • tunel pod wisla i wiele innych dla ciebie absurdalnych inwestycji jest realizowanych

      masz jakies zainteresowania czy tylko kielbasa grilowa cie rusza?;-)

      • 17 7

    • Panie GD... (1)

      Bo jak w każdej redakcji czy w portalu istnieje pewien podział tematów, którymi zajmuje się dana osoba. Więc czemu się tu dziwić?

      • 15 2

      • i co szkalujesz?

        To sie tak zawsze konczy tutej

        • 0 4

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Maciej Naskręt pisze o różnych inwestycjach drogowych

      również o wielu, które nie spełniają kryterium absurdalności. Na takich forach pojawia się wielu trollujących anonimów, którzy nie przedstawiają ani stanowiska, ani argumentów, tylko jątrzą i smucą uwalniając swoje emocje.

      • 18 1

    • gostek i to cienki to ty jesteś

      stań na skrzyżowaniu Czyżewskiego i Spacerowej - darmowe inhalacje węglowodorami, a nie p...prz

      • 1 1

  • oby sie udalo (7)

    mam nadzieje, ze dozyje momentu otwarcia takiego "cudeńka" ;)

    • 57 35

    • Jeśli teraz masz mniej niż 10 lat i zamierzasz dożyć 100 lat, to masz szansę na to, że chwilę przed śmiercią przewiozą Cię nowym

      tunelem.

      • 11 1

    • Oby sie NIE udało (4)

      Można rozbudować do 2x2 Opacką i byłoby dużo taniej, a niewiele droga by się wydłużyła. Dodatkowo należy pamiętać, że tunel nie jest najtańszy w utrzymaniu, nie jest również najbezpieczniejszy.

      Ten odcinek Drogi Zielonej oraz Droga Czerwona są całkowicie bez sensu. Drogi i nie rozwiązują problemów. Chyba, że problemem jest to, że wiele osób mieszka w Gdańsku, a mają się wyprowadzić poza.

      Może wreszcie jakieś drogi dla mieszkańców, a nie przyjezdnych/wyjezdnych?

      Choćby tramwaj od Marynarki wzdłuż Drogi Zielonej, następnie skręcający w Jana Pawła II i przebijający się nad/pod torami do Wojska Polskiego. Co daje:
      - z PKM Strzyża łatwa przesiadka na tramwaj do Brzeźna / Nowego Portu / Zaspy / Letnicy (Stadion, Amber Expo)
      - Z SKM Zaspa łatwa przesiadka na tramwaj, który nie dubluje trasy kolejki

      Druga inwestycja - tramwaj wzdłuż Łostowickiej. Po wybudowaniu tramwaju na "Morenie", a w przyszłości wzdłuż Nowej Politechnicznej nadal z Chełmu nie będzie można się dostać do Wrzeszcza najkrótszą drogą - albo przez Centrum, albo przez Bullońską.

      Zobaczcie na mapie, ile jest miejsca do zabudowania wzdłuż proponowanej przeze mnie trasy. Kilka tysięcy ludzi mogłoby mieszkać blisko centrum, bez konieczności olbrzymich inwestycji drogowych (jak na południu).

      2mld złotych pozwalają na rewitalizację z 2 czy 3 dzielnic. Idiotyzmem jest wydawanie tego na tunel, bez którego miasto żyje. Tunel ten spowoduje jedynie, że jeszcze więcej ludzi będzie chciało wjechać do miasta samochodem. Fajnie, ale gdzie te samochody zmieścić w centrum? (centrum Gdańska ciągnie się wzdłuż SKM).

      • 13 5

      • po pierwsze (3)

        to ten tunel byl planowany od kilkunastu lat. Po drugie Panstwoy Instytut Geologiczny przeprowadzal badiania w 2005 roku i wytyczono dogodny geologocznie przebieg. Po drugie, Opackiej nie mozna poszezyc bo z jednej strony jest park a z drugiej cmentarz (oba obiekty sa pod scisla ochrona).
        Jestem jak najbardziej na TAK, caly ruch tranzytowy poszedl by bezposrednio do Grunwaldzkiej, a nie przebijal sie przez Oliwe.

        • 7 2

        • Ale co za ruch tranzytowy przez środek miasta?

          Przecież po wybudowaniu tunelu pod Martwą Wisłą powinno się cały ruch wypuszczać na Trasę Sucharskiego i Obwodnicę południową, a nie pchać przez Zaspę, Przymorze, Żabianke i Oliwę.

          Litości. Przecież czasowo wyjdzie to tak samo (jazda drogą ekspresową, a przepychanie się TIRem przez miasto). Wyrzucenie samochodów ciężarowych poza miasto jest też bezpieczniejsze i na pewno lepsze dla mieszkańców.

          Jeśli mamy pchać tranzyt przez miasto to może należało zrezygnować z budowy tunelu pod Martwą Wisłą?

          • 1 1

        • przy okazji, pod jaką ochroną jest park?

          W przelocie PKM było (mogę się mylić) ok 100 budynków. W tym co najmniej kilka domów, w których mieszkali ludzie. Żywi.

          Przy budowie Nowej Słowackiego wyburzono także kilka kamienic. Mieszkali tam żywi ludzie.

          Pamiętajmy jednak, że to przestrzeń w mieście jak dla człowieka, a nie człowiek dla tej przestrzeni. Choć jestem zwolennikiem równowagi w mieście i nie propaguje betonowania centrów i przyspawania tyłka do samochodu, to jednak czy to cmentarz, czy to park nie powinien być problem w rozwoju miasta.

          Szczególnie, że w przypadku inwestycji, która ma być wykonana za ok 10 lat cmentarz nie jest takim problemem. Pamiętajmy, że miejsce na cmentarzu wykupuje się na 20-25 lat. Wiele z tych miejsc byłoby "pustych" (formalnie). Z zachowaniem wszelkiej godności szczątków można przenieść kilka / kilkadziesiąt grobów.

          Nie można bezcześcić cmentarzy, ale nie można po wsze czasy wykluczać tego terenu z planów miasta.

          • 1 4

        • Właśnie pooglądałem sobie na google street view ten Twój park

          Wygląda raczej na dawno nie przycinane chaszcze.

          • 0 0

    • wątpie, zalezy ile masz lat jak z "trzy" to może doczekasz:)))

      • 0 0

  • tunele, wielkie inwestycje (3)

    a piach z zimy wciąż zalega w wielu miejscach

    • 138 15

    • nie płacz tylko dzwoń do DIM (1)

      Dyżurny Inżynier Miasta

      • 9 0

      • a dzwonię, dzwonię

        i mógłbym się zadzwonić na śmierć

        • 4 3

    • Dyżurny maruda

      dał głos, jak wiejski burek

      • 3 10

  • Sami malkontenci (20)

    A ja się cieszę z każdej takiej informacji, to znak, że się rozwijamy. Wszyscy tylko bałboczą jak im źle, niesłusznie.

    • 66 61

    • Ty to pewnie cieszysz się jak rolka papieru toaletowego się rozwija :)))

      Rozróżnij malkontentów od realistów, bo piszesz jak Dyzio marzyciel

      • 18 22

    • rozwój rozwojem (10)

      zadłużenie zadłużeniem.Mieszkam w Gdańsku,lubię to miasto,ale mam dość panoszących się nim rządzących.Nie ma wielu potrzebnych rzeczy,zaczęte nie skończone,ale już planują sobie dalej.Czyli nadal zostaną na swoich stołkach?

      • 10 9

      • zaproponuj alternatywę (9)

        przedstaw pomysły, przestań pisać tylko o sprawach personalnych

        • 3 8

        • Pisałem wyżej (7)

          Jest wiele inwestycji tańszych, które zdecydowanie poprawiłyby funkcjonowanie miasta. Ten tunel jest bez sensu.

          ---

          Można rozbudować do 2x2 Opacką i byłoby dużo taniej, a niewiele droga by się wydłużyła. Dodatkowo należy pamiętać, że tunel nie jest najtańszy w utrzymaniu, nie jest również najbezpieczniejszy.

          Ten odcinek Drogi Zielonej oraz Droga Czerwona są całkowicie bez sensu. Drogi i nie rozwiązują problemów. Chyba, że problemem jest to, że wiele osób mieszka w Gdańsku, a mają się wyprowadzić poza.

          Może wreszcie jakieś drogi dla mieszkańców, a nie przyjezdnych/wyjezdnych?

          Choćby tramwaj od Marynarki wzdłuż Drogi Zielonej, następnie skręcający w Jana Pawła II i przebijający się nad/pod torami do Wojska Polskiego. Co daje:
          - z PKM Strzyża łatwa przesiadka na tramwaj do Brzeźna / Nowego Portu / Zaspy / Letnicy (Stadion, Amber Expo)
          - Z SKM Zaspa łatwa przesiadka na tramwaj, który nie dubluje trasy kolejki

          Druga inwestycja - tramwaj wzdłuż Łostowickiej. Po wybudowaniu tramwaju na "Morenie", a w przyszłości wzdłuż Nowej Politechnicznej nadal z Chełmu nie będzie można się dostać do Wrzeszcza najkrótszą drogą - albo przez Centrum, albo przez Bullońską.

          Zobaczcie na mapie, ile jest miejsca do zabudowania wzdłuż proponowanej przeze mnie trasy. Kilka tysięcy ludzi mogłoby mieszkać blisko centrum, bez konieczności olbrzymich inwestycji drogowych (jak na południu).

          2mld złotych pozwalają na rewitalizację z 2 czy 3 dzielnic. Idiotyzmem jest wydawanie tego na tunel, bez którego miasto żyje. Tunel ten spowoduje jedynie, że jeszcze więcej ludzi będzie chciało wjechać do miasta samochodem. Fajnie, ale gdzie te samochody zmieścić w centrum? (centrum Gdańska ciągnie się wzdłuż SKM).

          • 8 2

          • "Można rozbudować do 2x2 Opacką" (4)

            nie mozna i koniec tematu. Chyba ze usuniesz cmentarz albo park :)

            • 3 1

            • MJ

              A kogo obchodzą parki i cmentarze. Drogi budować!!! Precz z zielenią!!!

              • 3 0

            • Zarówno park jak i cmentarz należy szanować (2)

              Szczególnie cmentarz. Jednak nie oznacza to, że nie można nigdy zająć kawałka zieleni bądź też przenieść części grobów.

              Nie mówię o bezczeszczeniu cmentarzy. Można to zrobić z zachowaniem godności spoczywających tam ludzi.

              Nie mówiąc o tym, że skoro od tak dawna mówi się o poszerzeniu Spacerowej można było wykonać odpowiednie ruchy i nie sprzedawać na tym cmentarzu miejsc leżących w przelocie potencjalnej drogi. Po 20-30 latach duża część z nich byłaby już formalnie "pusta".

              Poza tym, jakis mały ten park i mini cmentarz jeśli zabranie z nich 7m (2 pasy ruchu) spowodowałoby ich unicestwienie.

              • 3 4

              • ... a jezioro damy tu :) (1)

                chociaz w GD wszystko jest mozliwe, jak mozna helikopterem boiska przenosic to i cmentarz damy rade ;)

                • 1 0

              • Chyba przyznasz, że logistycznie

                przenieść jezioro to większy problem, niż przenieść kilka grobów.

                • 1 0

          • "nie jest również najbezpieczniejszy" (1)

            o.O a zobacz ile masz przejsc dla pieszych na Opata? Wiesz ile tam bylo juz wypadkow (i to smiertelnych).

            • 2 0

            • A ile dzisiaj jest wypadków śmiertelnych na grunwaldzkiej?

              Bez przesady. Jeśli natomiast byliby tam tak niebezpieczni kierowcy, to może w ogóle nie należy budować żadnej drogi.

              Szukasz dziury w całym.

              • 1 2

        • popierwsze dlaczego ma zadarmoche ywkonywac obowiazki jakie nalerza do urzedasów!!

          To urzedasy biorą kupe za to kasy podatnika.Sa tak beszczelni ze jak im przedstawisz gotowy projekt to potem sie chwala coto oni niezrobili mimo ze to nie ich zasługa!Ludzie czesto im pod nos natacy przynoszą ale oni i tak to olewaja!

          • 0 0

    • typowy leming cieszy sie nawet jak go rzad okrada i kolejne podatki wymysla

      a jak mu sie na głowe POlitycy odlewaja to mówi ze to deszcz pada

      • 3 11

    • Głos poparcia!!! (1)

      Nareszcie ktoś inteligentny napisał coś mądrego. Popieram w całej rozciągłości.
      Za przeproszeniem, wymiotować mi się chce jak czytam wpisy Wiecznie niezadowolonych ćwierćmózgów.

      • 7 2

      • zawsze jest tak ze ten co tak innych wyzywa jest tym kim innych wyzywa

        wiec ty ćwierć mózgowcu wyjatkiem nie jestes ale to normalne u leminga

        • 2 1

    • zegarek zegarek

      nowy zegarek

      • 0 2

    • Ja też zawsze baedzo się cieszę,

      gdy słyszę jakąś informację, że ubywa zieleni, a przybywa betonu i asfaltu.

      • 0 4

    • czytajcie ze zrozumieniem (1)

      Ta kasa jest na drogi budowane wspólnie przez kilka miast, a nie linie tramwajowe albo inne cele. Łatanie dziur w drogach miasto musi finansować w 100%-tach, a na budowę nowej drogi wkłada 20% kosztów

      • 3 0

      • Masz rację

        Jednak 15% z 2mld = 300mln

        I chodzi o to, że te pieniądze można spożytkować lepiej.

        Co z tego, że inwestycja kosztuje nas dużo mniej niż normalnie, jeśli normalnie w ogóle byśmy jej nie potrzebowali?

        • 0 0

    • A może realiści :)

      • 0 0

  • nowa Spacerowa? (10)

    Ja bym postulował nową Świętokrzyską. :)

    • 37 21

    • A moim skromnym zdaniem trzeba mysleć co najmniej 15 lat naprzód. (9)

      W takim planowaniu trzeba pomyśleć o wykorzystaniu tej maszyny TBM i połączyć "różowa" z Gdyni z Gdańskiem na wprost tunelu pod Kanałem Portowym. Trzeba budować kilka alternatywnych rozwiązań komunikacyjnych aby zapobiec "katastrofie" komunikacyjnej w przypadku kolizji kilku aut na przelotowej drodze głównej Gdynia - Gdańsk. Cały transport staje i jest w czarnej d... .

      • 11 4

      • tak sobie myślę.... (5)

        że przebicie się w tym miejscu do Spacerowej niewiele zmieni w sprawie korków na tym dojeździe do obwodnicy... Wiadomo bowiem,że korki tworzą się na końcach - czyli przy Grunwaldzkiej i przy obwodnicy - (w zależności o jakiej porze jedziemy). Najrozsądniejszym wyjściem byłoby utworzenie zupełnie nowego połączenia Sopotu z obwodnicą Trójmiasta.

        • 7 4

        • Proponuję helikopterowe albo ewentualnie tańsze, sterowcowe.

          • 6 0

        • Owczarnia - Polanki - Beniowskiego - Grunwaldzka lub te okolice (2)

          to dodatkowy zjazd, tym bardziej że już wiadukt jest do tego bezkolizyjny, wystarczy tylko drogę przez las zrobić....

          • 1 8

          • Tak - najlepiej przez doline radości - prawda?

            • 4 2

          • To jest Kościerska. Też by wychodziła w Oliwie, koło ZOO i tego niemieckiego boiska, co je teraz szabruja dla Gedanii

            moja trasa na biegówki :-(

            • 0 1

        • tunel pomoże od strony Grunwaldzkiej

          a od strony obwodnicy potrzebna będzie rozbudowa węzła przy Osowej,
          generalnie tunel ma być najdroższym elementem rozbudowy tej trasy do dwóch jezdni

          • 1 0

      • nie cały transport staje (2)

        transport szynowy, pieszy i rowerowy hula sobie w najlepsze. Tak rozwijają się miasta określane mianem "resilient cities" (miasta odporne na wstrząsy)

        • 7 0

        • no niestety transport szynowy w trójmieście nie jest taki odporny (1)

          vide ciągle psujące się lub wypadające z szyn tramwaje, czy jeżdżąca co raz rzadziej SKMka :(

          • 0 0

          • Ale zakładam, że rozumiesz dlaczego SKM w tym momencie jeździ rzadziej?

            Jeśli nie, to zapraszam na przejażdżkę z Gdańska Gł. do Gdyni Gł. i pooglądanie ile rzeczy na torach i wokół się dzieje.

            Po tych remontach powinna powrócić do częstszego (choć nie tak częstego, jak legendarne 3 minuty) kursowania.

            • 1 0

  • Tunel dla włodarzy do ucieczki z miasta.... (4)

    Jeden z zarzutami a drugiego kontroluje CBA!!

    • 64 23

    • No i co, że kontroluje CBA? (3)

      Póki nic nie jest udowodnione, jest niewinny. Podstawowa zasada w prawie.

      Ale zawiść. Koleś ma 7 mieszkań to już na pewno złodziej, bo przecież banda nierobów nie ma jednego mieszkania to nikt nie może mieć 7.

      • 9 8

      • leming przestań klaskac płetwami bo tego juz sie niedaczytac (2)

        • 12 6

        • Lemingi nie mają płetw... (1)

          Ale widać, gdy lemingi chodziły do szkoły ty piłeś tanie wina w parku...

          • 4 3

          • zato maja wazeliny pod dostatkiem :)

            • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane