• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mamy kreta! Zacznie drążyć tunel w styczniu

Maciej Naskręt
15 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 

Oglądaliśmy z bliska maszynę-kreta, która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku.



Położone w południowych Niemczech niewielkie miasteczko Schwanau jest siedzibą fabryki firmy Herrenknecht. To tu powstała maszyna TBM (z ang. tunnel boring machine - maszyna wiercąca tunele), która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Maszyna, w przeciwieństwie do miasteczka, jest ogromna.



- To potwór, kolos, super maszyna - tak mówią o swoim najnowszym dziele konstruktorzy z firmy Herrenknecht.

Mają rację. Gdański kret waży 2,2 tys. ton i mierzy 90 metrów. By poruszyć jego tarczę o średnicy 12,56 potrzeba 3,5 megawatów mocy. Gdy maszyna znajdzie się już po ziemią i zacznie pracę, na przodku ciśnienie wynosi 3,5 bara. Dlatego pracownik, który będzie serwisował elementy w tej części maszyny, będzie musiał przejść dekompresję. By maszyna sunęła do przodu niczym kret w tunelu, pchać ją będą 52 siłowniki hydrauliczne o łącznej sile 96,580 meganewtonów.

To wszystko razem wzięte kosztowało 80 mln zł.

- Maszyna była budowana przez dziewięć miesięcy. Część jej elementów pracowało wcześniej przy budowie tunelu w Szwajcarii. Przeprowadziliśmy restrykcyjną kontrolę używanych elementów, by można było zastosować je w gdańskiej maszynie. Skonstruowanie urządzenie z nowych części zajęłoby nam ok. 12 miesięcy, jednak w przypadku gdańskiego TBM-u nie było potrzeby stosowania wyłącznie nowych elementów. Fabrycznie nowa jest natomiast tarcza wiercąca - tłumaczy inżynier Gunter Richter, który specjalizuje się w konstruowaniu maszyn dla tuneli drogowych.

Maszyna, która jest już gotowa w Schwanau, zostanie teraz rozmontowana i przetransportowana do Gdańska w częściach. Dotrze do nas za miesiąc, w połowie października. Największe części przypłyną statkiem, pozostałe przyjadą ciężarówkami. Maszyna będzie montowana na wschodnim brzegu Wisły, na wysokości ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska.

W styczniu kret stanie na specjalnie do tego celu wybudowanym miejscu startowym, którego wykonanie pochłonie aż 100 mln zł. Wtedy maszyna rozpocznie drążenie północnego tunelu. Po przewierceniu się na zachodnią stronę Martwej Wisły, tarcza zostanie zdemontowana i przetransportowana ponownie na wschodni brzeg. Korpus maszyny cofnie się wydrążonym wcześniej tunelem. Budowlańcy złożą maszynę i rozpoczną drążenie południowego tunelu.

W trakcie pracy "kreta", uzbrojenie tarczy maszyny będzie się zmieniać. Na samym początku, jeszcze w szybie startowym, który powstanie na wschód od Martwej Wisły, na tarczy będą zainstalowane stalowe zęby i dyski (widać je na zdjęciu), dzięki którym kret przebije się przez betonową ścianę szybu. Po jej skruszeniu zęby zostaną zdemontowane, a maszyna zacznie drążyć w miękkim gruncie. Zęby i dyski wrócą na tarczę, gdy maszyna dotrze na drugą stronę Martwej Wisły, by ponownie mogła przebić się przez beton.

Podczas wiercenia przodek będzie na bieżąco wypełniony bentonitem, czyli skałą o dużej zdolności chłonięcia wody. Gdy wymiesza się go z wydrążoną ziemią, całość trafi spłuczką do punktu separacji. Tam bentonit zostanie odzyskany i powróci na przodek.

Maszyna cały czas będzie się poruszać do przodu z prędkością ośmiu metrów na dobę. Za tarczą tnącą poruszać się będzie ramię, którego zadaniem będzie układanie tzw. tubingów z żelbetu, które stworzą konstrukcję tunelu. Co ciekawe, powstaną one w fabryce betonu w Kokoszkach.

Te roboty zostaną wykonane w firmie PB Kokoszki. Stamtąd będą transportowane ciężarówkami na teren budowy - wyjaśnia Janusz Sokolnicki, dyrektor kontraktu w firmie OHL, która jest głównym wykonawcą tunelu i całego czwartego etapy budowy Trasy Słowackiego.

Maszyna TBM z bliska.

Ale nie wszystkie prace podziemne będą wykonywane przy użyciu maszyny wiercącej. Przejścia ewakuacyjne, które połączą oba główne tunele, powstaną tradycyjna metodą górniczą. No, może niemal tradycyjna. - Najpierw zamrozimy grunt i dopiero wtedy będziemy się przez niego przebijać do drugiego tunelu - opowiada Ryszard Trykosko, prezes miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która jest inwestorem budowy tunelu pod Martwą Wisłą.

Co stanie się z maszyną TBM po zakończeniu drążenia gdańskiego tunelu? Z uwagi na to, że jej właścicielem jest generalny wykonawca tunelu, firma OHL, to prawdopodobnie trafi ona z powrotem do firmy... Herrenknecht. Tam zostanie poddana recyklingowi, dopasuje się do niej nową tarczę i kret znowu wgryzie się gdzieś w ziemię.

Ale w Gdańsku prawdopodobnie pozostanie po niej ślad. - Poprosiliśmy wykonawcę, by rozważył ustawienie w wyeksponowanym miejscu tarczy maszyny TBM. Przez lata będziemy z tej inwestycji dumni - mówi Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.


Prace przy rozbudowie Trasy Słowackiego Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,8 km. Termin oddania: koniec października 2011 r. Zakończenie prac: grudzień 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: OHL. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Miejsca

Opinie (183) ponad 10 zablokowanych

  • Może dokopią się do budyniu (10)

    Kto wie?

    • 223 51

    • Prędzej wydrążą tunel, niż ty posiądziesz rozum (3)

      • 33 40

      • (2)

        Chyba tunel na księżyc - bo to równie mało prawdopodobne.
        Zresztą cóż dziwnego,skoro około 100 bezmózgich łapek w górę się podniosło?

        • 5 9

        • (1)

          sluszna droge obrala nasza wladza, Sopot 10km/h, Ul. Elblaska ulica miejska i 10 nowych sygnalizacji swietlnych oraz po 1 pasie pod Wisla...czuje tez wiatr innowacyjnosci...rodacy wracajcie, toz to juz Irlandia!

          • 4 8

          • taaaaaa, trollu

            w NYc tunele do NJ mają po 10 pasów w jedną stronę każdy.

            • 4 6

    • beke mam z tych kasków na głowach krawaciarzy (2)

      medialny szpan, zeby plebs wiedział ze cos zwiazanego z budownictwem sie dzieje...

      • 22 13

      • Jak się ma pusto w bani to kask jest zbędny. Więc rozumiem Twój punkt widzenia sytuacji i współczuję.

        • 16 12

      • Akurat te kaski to wymóg BHP

        strony niemieckiej. Zresztą tak samo wygląda to we wszystkich normalnych firmach.

        • 11 0

    • No jednak układ gdański górą. (1)

      miały być trzy pasy drogowe, będa dwa bo tak da się zarobić wiecej swoim chłopakom by żyło sie lepiej z naszych m. in. podatków.

      • 5 19

      • trzy pasy miały być na potrzeby planowanej autostrady

        dwa pasy ruchu i pas awaryjny. jakiej autostrady? via hanseatica. pozmianie układu drogowego (głównie dzięki protestom mieszkańców osowy) pas awaryjny nie był już potrzebny. dla mieszkańców dwa pasy będą nadmiarem. i tak rondo będzie generowac korki

        • 5 1

    • Monia

      Ale zaistniałaś..... :D

      • 3 5

  • po wydrazeniu kopca w gdansku zapraszamy do sopotu kopac tunel pod niepodleglosci (11)

    • 131 9

    • podobno taki krecik to nadaje sie do jednorazowego uzytku.. (2)

      wiec nie bedzie mogl jechac do was nad czym ubolewamy.
      Bez sensu ze nie bedzie mogla bo przeciez czym moze sie roznic ziemia w Sopocie od tej w Gdansku ?? Jak dla nas to fabryka z niemiec tylko sobie tak zabezpiecza kolejne kontrakty.. no ale mozemy o czyms nie wiedziec ;)

      • 13 10

      • Sopot powinien zaoszczędzić na magistracie i wtedy uda im się uzbierać kasę na tunel.

        • 14 5

      • Tarcza jest jednorazowego uzytku

        mechanizm jeszcze podziała.

        • 23 0

    • W sopocie nie trzeba nic drazyc.

      To po pierwsze, a po drugie jak napisano w artykule kret nalezy do OHL a nie miasta, wiec zapraszac mozesz, ale nie za darmo.

      • 12 5

    • A może wydrążyć jeszcze inny tunel (6)

      Może warto by się zastanowić nad wydrążeniem tunelu od zbiegu ulic Grunwaldzkiej, Czyżewskiego i nowo budowanej drogi zielonej od Ergo Areny do leśniczówki Reniszewo i w końcu poprowadzenie porządnej drogi w kierunku Osowej, korzystając z tej maszyny, ale to trzeba wizji i pieniędzy, ech !!

      • 5 6

      • (1)

        Było nie protestować przeciwko przejściu Trasy Lęborskiej przez Osowę.

        • 5 0

        • gdyby nie ten protest, to nie byłoby dzisiaj POG

          a byłaby międzynarodowa tranzytówka przez miasto

          • 1 2

      • Czemu tylko do Reniszewa? Jechać dalej aż do kartuz (3)

        • 0 6

        • Do Chin jechać -- pierwszy na świecie tunel przewiercony przez (2)

          jądro ziemi... To będzie dopiero promocja naszego pięknego
          miasta, koszty nie grają roli

          • 2 4

          • Zapraszam na Srebrzysko albo do Kocborowa (1)

            • 6 2

            • Od pewnego czasu zwolennicy Budynia zupełnie

              stracili poczucie humoru. Tak jakoś to się stało
              w tym roku. Ciekawe czemu? Wszystko idzie jako po maśle, mury się pną do góry, stadion za 800 baniek wypełniony
              po brzegi co tydzień itd...

              • 3 8

  • Ah jo! (2)

    Nie ma to jak krecik.

    • 77 3

    • (1)

      sumy powalają, skoro części już gdzieś były wykorzystywane to pewnie można się domyśleć, że to taki wynajem maszyny do tej pracy, 80mln w 9 miesięcy, gdzie wykorzystano już części z kreta do prac w innym tunelu.... hmm żyć nie umierać

      • 5 6

      • trzeba bylo w przetargu startowac.

        Skoro to taki latwy zarobek

        • 14 0

  • dlaczego pierwszy? (12)

    przeciez w warszawie byl pierwszy.. ale ze kopal pod metro to dla mnie bez roznicy. Propaganda i tyle :P

    • 37 59

    • przecież napisane, że drogowy (2)

      • 21 8

      • a ja napisalem ze co to za roznica ?? (1)

        czy w tunelu polozone sa tory czy jezdnia to jedno i to samo! Tunel wydrazony maszyna TBM i tyle w temacie :)

        • 15 25

        • oj gdynianie

          wy i wasze kompleksiki...

          • 32 13

    • pierwszy PODWODNY (1)

      • 19 3

      • też nie - stacja poDwiśle ;)

        • 18 2

    • Bo budyń musi być pierwszy i naj, jakby w W-wie był drogowy (3)

      to byłby też pierwszy bo Budyń by wymyślił inną kategorię...

      • 10 21

      • za to w kategorii "idiota roku" (2)

        to ty zgarnąłbyś wszystkie nagrody

        • 23 5

        • Rozumiem te nerwy, jakbym mieszkła w Budyniowie to też bym się bał (1)

          pamiętając o poprzednich sukcesach cesarza:
          pierwsze rondo-budyniowe, ops turbinowe = korek
          najpiękniejszy stadion = 800 baniek wsiąkło
          itd., itp...

          • 1 20

          • ty przestań fakt czytać bo ci robią wodę z mózgu

            Korek na rondzie był bo był korek za rondem i samochody nie miały gdzie zjechać. To nie rondo powodowało korki. Tyle było śmiechu z "dziennikarzy" faktu z tego powodu, a ludzie nadal głupoty wypisują.

            • 1 0

    • (2)

      Pierwszy drogowy! W Warszafce tarcza ma średnicę 6,32m co jak się trochę na matematyce znasz pozwoliłoby na wykonanie w odwiercie tylko jednego pasa ruchu i ograniczyłoby w skrajniach drogi wysokość pojazdów do około 2,5 m wysokości. Nasz TBM jest dwukrotnie większy, bo to TBM DROGOWY!!! pierwszy w polsce.

      • 18 1

      • To źle wróży. Głupiej drogi nie potrafią w BudyńLandzie zrobić (1)

        i trzeba poprawiać a tu się biorą za pionierską technologię...
        Klapa murowana

        Budyniaki już szykować kieszenie

        • 3 18

        • Zazdrość

          • 3 1

  • (3)

    niech przejadą tym po ECS

    • 114 17

    • Niech wyślą też na ul. Wiejską w Wa-wie

      • 6 5

    • ECS - wilczy szaniec

      zawsze, jak przejeżdżam obok ECS, mam obraz kwatery Hiltera w Gierłoży. Ta góra betonu idealnie pasuje jako bunkier naziemny.

      • 2 1

    • co ci przeszkadza w ECS komuchu?

      • 1 0

  • Nowy tunel (1)

    Jak poprzednik proponuje wykorzystać maszynę TBM do budowy nowych tuneli np Sopot czy Nowa spacerowa

    • 66 10

    • Ona nie jest własnością miasta

      • 20 1

  • obcych kretów to my mamy sporo

    zwłaszcza w warszawce na ujazdowskich i wiejskiej

    • 56 13

  • Mamy kreta ! (1)

    Jaka nazwa ,wasza kreatywnosc nie zna granic

    • 33 10

    • nazwa

      zgadzam się z przedmówcą: nazwa 'kret' brzmi prawie wulgarnie, ponieważ jest to pierwsza taka maszyna nasuwa się 'Adam', jednak zwyczajowo przyjęło się nadawanie imion żeńskich, dlatego proponuję 'Iwona' na cześć pani prezes GIK. Proszę o poparcie albo inne propozycje.

      • 3 17

  • aż dziwię się, że miasto przyjęło tak oszczędnościowy wariant...

    liczyłem na przeniesienie Martwej Wisły w inne miejsce :)

    • 99 16

  • Ten facet (Owicz) wychowany w PRLu ma PRL we krwi (2)

    kilof i łopatę sobie wstaw zamiast korony do nowego
    herbu Budyniowa...

    "Poprosiliśmy wykonawcę, by rozważył ustawienie w wyeksponowanym miejscu tarczy maszyny TBM.."

    • 70 31

    • niech postawi przed ECS zamiast trzech krzyży, obok bramy z Leninem

      • 21 13

    • oczywiscie nazwie sie tarcze im lenina.

      • 11 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane