• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Maszyna TBM zakręciła tarczą. Wiercenie tunelu pod Martwą Wisłą rusza w poniedziałek

Maciej Naskręt
29 maja 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Maszyna TBM po raz pierwszy oficjalnie zakręciła tarczą na budowie tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Chwilę wcześniej nadano jej imię Damroka, a jej matką chrzestną została Elżbieta Bieńkowska, minister rozwoju regionalnego.


Kilka minut po godz. 10, w głębokim na 19-metrów wykopie przy ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska na Wisłoujściu, maszyna TBM "Damroka" zakręciła swoją tarczą. Jednak prawdziwa budowa pierwszego w Polsce wierconego tunelu pod rzeką zacznie się w poniedziałek. Inżynierowie szacują, że maszyna przebije się na drugą stronę Martwej Wisły za niespełna cztery miesiące.



Ważąca 2,2 tys. ton maszyna TBM ochrzczona imieniem Damroka (na cześć półlegendarnej księżniczki pomorskiej z dynastii Sobiesławiców, żyjącej w XIII w.) chwilę po godz. 10 w środę zakręciła tarczą przeciwnie do ruchu wskazówek zegara.

- Czekaliśmy, czekaliśmy i się doczekaliśmy. Wiele osób się niecierpliwiło, ale wreszcie możemy rozpocząć drążenie. Mam nadzieję, ze za cztery miesiące spotkamy się po drugiej stronie Martwej Wisły - cieszył się Ryszard Trykosko, szef Gdańskich Inwestycji Komunalnych, miejskiej firmy, która nadzoruje budowę tunelu.

Jednak potrzebujące do rozruchu 3,5 MW mocy urządzenie o długości 90 m nie wgryzło się w betonowy mur oporowy wzmocniony włóknem szklanym i nie rozpoczęło jeszcze drążenia pierwszej (południowej) nitki tunelu, który będzie przebiegał pod Martwą Wisłą.

- Faktyczne prace zaczną się w poniedziałek, 3 czerwca - przyznaje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik GIK.

Mimo to uruchomieniu maszyny TBM przyglądali się prezydent miasta Paweł Adamowicz wraz z zastępcami, władze miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która jest inwestorem przedsięwzięcia, a także przedstawiciele hiszpańskiej firmy OHL, która kosztem 885 mln zł zbuduje cały tunelowy odcinek Trasy Słowackiego, od stadionu PGE Arena Gdańsk w Letnicy, do Trasy Sucharskiego na Wisłoujściu.

Kronika budowy tunelu pod Martwą Wisłą. Film promocyjny spółki GIK.

Przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek tunelu. W najgłębszym miejscu znajdą się one ok. 35 metrów pod lustrem wody.

Jako pierwszy powstanie tunel południowy. Drążenie drugiego, północnego tunelu, rozpocznie się po zakończeniu przekopywania południowej nitki, wycofaniu maszyny TBM w rejon ul. Ku Ujściu i przetransportowaniu jej tarczy górą na miejsce startowe. Oba tunele zostaną połączone siedmioma przejściami, które mają pełnić rolę wyjść ewakuacyjnych.

Choć każdy tunel będzie mierzyć 1,4 km długości maszyna wydrąży "jedynie" odcinek o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane będą na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły. zobacz na mapie Gdańska Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstanie największe w Polsce rondo (czytaj więcej), o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za które miasto zapłaci 885 mln zł.

Przeczytaj: Poczytaj jak wygląda rozruch maszyny TBM.

Inżynierowie szacują, że dzienny postęp maszyny może wynieść od 8 do 21 metrów bieżących. Drążenie jednego tunelu powinno więc zająć ok. czterech miesięcy.

Gdańska Damroka, czyli maszyna drążąca (TBM - tunel boring machine - ang. maszyna drążąca tunel) została wykonana w miejscowości Schwanau w Niemczech w firmie Herrenknecht. Stamtąd, w częściach, drogą morską i lądową przetransportowana została do Gdańska. Jej największe elementy przypłynęły na holenderskim statku Deo Volente w październiku 2012 roku. Tarcza ważącej ponad 2 tys. ton ma 12,56 m średnicy.

Tunel pod Martwą Wisłą będzie częścią Trasy Słowackiego, która połączy port lotniczy w Rębiechowie ze wschodnią częścią gdańskiego portu. Tam spotka się z Trasą Sucharskiego, wraz z którą utworzy pierścień drogowy wokół śródmieścia Gdańska (brakuje w nim jeszcze połączenia między al. Legionów i al. Hallera). Budowa tunelowego odcinka wraz z już gotowymi trzema fragmentami Trasy Słowackiego pochłonie w sumie 1,420 mld zł z czego 1,154 mld zł pochodzić ma z Unii Europejskiej, ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.

Miejsca

Opinie (196) 2 zablokowane

  • Pozostaje życzyć braku opóźnień (9)

    • 155 12

    • (1)

      ciekawe kto tą wypowiedź zminusował i czym przy tym minusowaniu się kierował. mam wrażenie że ludzie tak naprawdę chcą opóźnień i fuszerki bo wtedy mogą sobie ponarzekać

      • 31 10

      • ja bym chcial zebys nie byl najmadrzejszy w kazdym temacie na trojmiasto.pl i jeszcze zeby nie bylo glodu na swiecie...

        • 8 3

    • Przecież już jest opóźnienie. 3-miesięczne.

      • 7 1

    • Półlegendarna księżniczka Damroka (2)

      Półprofesjonalna maszyna.
      Półsolidny przekop.
      Półprecyzyjne wyliczenia.
      Półprawdziwa data realizacji.
      Półprawdziwy komfort drogowy.
      Półśrodek dla skomunikowania dwóch części miasta.
      itp itp

      • 5 14

      • półgłówek autor (1)

        itp.

        • 14 2

        • dokładnie to samo mi przyszło na myśl

          • 2 0

    • ciekawe ile kasy rozkradną przy okazji

      • 3 2

    • DAMROKA (1)

      Daj czadu!!!
      ;-)

      • 5 1

      • Tak, ale matka chrzestną powinna zostać raczej

        KOPACZ :)

        • 5 2

  • nareszcie! Gdańsk pod względem nowych inwestycji po prostu dominuje. (12)

    Nie ważne ile czasu zabierają się za rozpoczęcie, ważne, by dogłębnie zanalizować wszystkie przypadki, które mogłyby stanąć na przeszkodzie, są gotowi, więc tylko czekać aż zaczną korzystać z tego ludzie, bo to dla nich budują :)Ależ to będzie piękne

    • 99 25

    • Lepiej mieć 3 mies opóźnienia na starcie i dopiąć wszystko na ostatni guzik, niż zacząć o czasie i mieć rok opóźnienia ze względu na "nieprzewidziane okoliczności"

      • 30 6

    • chyba nie gotowi (1)

      chyba jednak nie gotowi,skoro nie wierci a miała?Jestes tak zafascynowany gdanskimi inwestycjami to przejdz sie po Sródmiesciu,w wielu miejscach na ulicach znajdziesz nieposprzatane pozostałosci zimy

      • 9 19

      • pozostałości zimy? Fajnie masz w głowie.

        • 0 1

    • jak już obejrzałeś otwarcie z udziałem swojego pryncypała, to wracaj do pracy urzędniku-entuzjasto

      • 17 16

    • inwestycja to coś co przyniesie jakąś korzyść, zysk (5)

      stadion i ECS to wydatki a nie inwestycje

      • 21 7

      • czyli Twoim zdaniem powinni robic tylko strefy płatnego parkowania :) (4)

        czy nowa ulica przyniesie miastu bezpośredni zysk? też nie. a może park, skwerek? nie? to już na pewno szkoła czy przedzszkole...

        wszystkie te inwestycje podnoszą nasz komfort życia (poza autostradą Słowackiego), sprawiają że w miescie żyje sie lepiej, rozwija się gospodarka regionu. Zobacz ile zmieniło się na plus w ciągu ostatnich 10 lat w Gdańsku

        • 12 3

        • Inwestycje genrujące bezpośrednie miejsca pracy są jednak cenniejsze (2)

          Faktem jest, że w ujęciu bezpośrednim zarówno stadion, jak i ecs są inwestycjami generującymi potężne koszty. Być może z ich istnienia są i korzyści ekonomiczne, ale jak je wyliczyć?

          Prawdziwym sukcesem byłoby uratowanie stoczni, rozwój rafinerii, jakieś nowe zakłady produkcyjne,a tego w Trójmieście niestety jak na lekarstwo.

          • 4 4

          • To chyba bardziej rola państwa, poszczególnych resortów, by ratować przemysł stoczniowy (1)

            Ciężko oczekiwać żeby miasto wykupiło stocznię, czy jakkolwiek wspomagało de facto prywatną spółkę. Pracy moim zdaniem nie brakuje (chyba, że kończyło się europeistykę, ale to inna sprawa), tylko szkoda, że przeważnie jest za grosze, ale na to też miasto ma mały wpływ. Taka sytuacja na rynku niestety

            • 7 0

            • nikt nie oczekuje od Adamowicza że kupi stocznię.

              Nie rozumuję w kategoriach ta ekipa to, ta ekipa tamto. Uratowanie stoczni byłoby sukcesem Polski i Polaków. Po prostu.

              Praca owszem jest. Ja sobie radzę, ale jestem stary. Ludzie których osatanio poznałem, na granicy 30, o ile nie mają pleców są w słabej sytuacji.

              Owszem mogą pracować w sklepie za ladą, powiedzmy za 1600 na rękę. ale nigdzie nie awansują. z utrzymaniem rodziny przy tych zarobkach także niełatwo...

              o zmianie tej sytuacji trzeba myśleć, a mniej uwagi poświęcać na sondażowe,partyjne przepychanki w tv. tak myślę.

              • 6 1

        • "autostradą słoackiego"

          coś jak megalopolis Gdańsk...

          • 2 0

    • co za tym idzie

      z zadłużeniem też dominuje

      • 4 1

    • Jesteś urżednikiem od Budynia?

      Jak to "Nie ważne ile czasu zabierają się za rozpoczęcie"? Upadłeś na głowę? No to poczekajmy jeszcze 30 lat z tą inwestycją.
      Gdańsk się rozwija mimo Budynia, ale bez Budynia byłoby dużo szybciej

      • 0 0

  • Tylko żeby nie dowierciła się do Helu (3)

    Albo i dalej.
    No, ale alleluja i do przodu jak mawiał klasyk toruński.

    • 75 5

    • cały czas mawia;)

      • 7 3

    • albo nie zrobiła dziury w dnie, bo Bałtyk spuści do Chin

      • 2 0

    • Spokojnie. Gwarantuje, że wyjdzie tam gdzie ma wyjść.

      • 1 1

  • (2)

    Wiesław Wiesław Wiesław Wiesław
    naród zoobowiązuje sie wykonać 500% normy na koniec roku 2013

    • 29 30

    • błąd!!!! Donald, Donald, Donald

      • 7 8

    • zarzygałem sobie spodnie i brzuch...

      zrzygałem się z hukiem na dźwięk bełkotkiwej nibynowomowy ministranta, ciepłej kluchy budynia...

      • 2 1

  • rozbiła jedną butelkę a cieszy się jakby wygrała w totka... (5)

    zresztą nie rozumiem takich otwarć, nie ma tam nikogo oprócz kilku gości w krawatach i jednej co rzuca ruskim szampanem i po co to komu w godzinach pracy ?

    • 74 14

    • Przecież to właśnie ich praca:-) (1)

      Oni tak się bawią .... w pracy się bawią:)

      • 7 3

      • i zegarkami wymieniająą w wolnych chwilach

        • 5 2

    • Hurra udalo sie,chociaz tyle.......... (2)

      Pani dostala orgazmu.Chociaz szampan sie rozbił,bo czy Damroka sie przewierci bez przekretow tego nie wie nikt.Duża inwestycja,duze możliwosci.No i kilka zegarków od wykonawcy w prezencie mozna dostać.Oczywiscie w razie niepowodzeń zapłaci tradycyjnie podatnik,ale o tym cicho sza.Znajdzie sie inny temat zastępczy,a Damroka bedzie wierciła dalej...............

      • 4 2

      • maryjan z Torunia się odezwał ? (1)

        • 0 5

        • a dlaczego maryjan jak się podPisał nie może być z Torunia ?

          Można też się zapytać maryjana gdzie poszła kasa ze świadectw nfi co to wielebny ojciec dyrektor zbierał na ratowanie Stoczni Gdańskiej, gdzie związkują guzikiewicze i gałęzęwscy.

          • 0 0

  • A to krecia robota (2)

    Mamy nadzieję że nie będzie opóźnień w realizacji tego przedsięwzięcia a ret nie spotka na swojej drodze przeszkód tak jak to miało miejsce w stolicy gdzie TBM natrafiła na beton.

    • 13 5

    • hehe budyń nawet nie wiedział w jaki przycisk kliknąć (1)

      • 2 1

      • czyli będziemy mież kanał La Manche pod kanałem

        • 2 1

  • zakręciła i przestała...

    Jak w Gdansku,a opóżnienie juz jest,nie dało sie jej bardziej rozruszac?Moze kilka tych oficjalnych i mniej oficjalnych początków wiercenia bedzie?

    • 11 20

  • "brakuje w nim jeszcze połączenia między al. Legionów i al. Hallera". Tego odcinka to chyba nie doczekamy. Tam chyba też będzie potrzebna nasza Damroka

    • 28 6

  • a po co tam flaga bezbożnej UE????? (18)

    • 37 53

    • (10)

      UE nie jest od tego aby była pobożna. Pobożny możesz być sam jeżeli tak chcesz, ale nie oczekuj, że świeckie organizacje będą pobożne. UE ma o wiele więcej wad niż to że nie jest pobożna, co swoją drogą nie uważam za wadę.

      A flaga UE jest może dlatego że UE współfinansuje tą inwestycję?

      • 30 8

      • kredytuje (9)

        a to różnica

        • 10 15

        • od kiedy fundusz spójności jest kredytem?

          • 18 5

        • daje (7)

          daje, a nie kredytuje i spłącać nie trzeba. Dlatego wymaga informacji o swoim udziale w finansowaniu

          • 10 5

          • daje - podatki innych (1)

            ale najpierw opłaci swoich

            • 7 2

            • lepiej tak, niż zeby całość rozkradli, a tak unia przynajmniej część skontroluje...

              • 4 1

          • (4)

            Daje. A skąd ma? Z kosmosu?

            • 1 2

            • (1)

              ze składek członkowskich które z kolei biorą się z podatków. tylko Polska akurat jest beneficjentem netto

              • 3 1

              • Jeszcze jest. Ciekawe jak długo. Za kilka lat będziemy dopłacać a utracona na rzecz związku socjalistycznych republik europejskich suwerenność zostanie.
                Doić póki można ale nie kosztem z trudem wywalczonej niepodległości, którą oddajemy za niewspółmierne korzyści materialne.

                • 2 7

            • Przede wszystkim ma od... (1)

              Przede wszystkim ma od obywatelii Niemiec, Holandii, Belgii, Anglii i Francji, którzy płacą podatki wyższe niż Polacy i mniej przy tym kombinują. A my cieszmy się, że skoro sami nie potrafimy zebrać kasy na budowę portfela to że chociaż nam kilknaście innych krajów pomaga.

              Doucz się człowieku.

              • 6 0

              • Wytrzeżwiej "euroentuzjasto". Jak sami powiedzielipolitycy z niemiec niewiele mniej niż 100% pieniędzy z niemieckich dopłat do naszych inwestycji wraca do nich poprzez ich firmy ktore dostaja kontrakty na realizowanie inwestycji. Oni się bogacą, u nas zostaje nowy "most" i utracona suwerenność. No i całkiem sporo jak się okazuje lemingów ktorych oślepia neobolszewicka propaganda sukcesu obecnej władzy, "pogłębiającej proces integracji".

                • 2 8

    • A po co tobie Bóg w tym miejscu? (2)

      Jak go szukasz - to idź do kościółka, daj na tacę i walnij się w glacę.

      • 14 9

      • Jest w tym miejscu... tylko kawałek dalej. (1)

        W latach 90-tych, po źle umytej (lub spłukanej) szybie w jednym z okien banku (niedaleko tunelu) pojawiło się coś na szkle, co uznano za cud, matkę boską, Jezusa i co tylko można. Przez parę tygodni schodzili się wierni i na trawniku na Marynarki Polskiej przed budynkiem składali kwiaty i palili znicze... to jest dopiero klimat:)

        • 4 6

        • Jeszcze mało?

          Konkordat 10 mld zł rocznie na utrzymanie watykańskich katabasów.l

          • 3 3

    • matołków też nam nie brakuje

      a tunel akustyczny możesz zrobić sam w domu. Schowaj się pod okrycie i puść bąka. Sam zobaczysz jaka akustyka.

      • 1 0

    • Unia jest pobożna

      Wystarczy spojrzeć na flagę, te 12 gwiazdek i ich symbolikę.
      lewactwo samo nie wie że autor tej flagi arsène heitz przed śmiercią wyznał, że inspiracją dla niego był wizerunek matki boskiej niepokalanie poczętej, która jest właśnie przedstawiona na lazurowym tle, a jej głowę okala 12 gwiazd.

      poza ta symboliką ue to socjalistyczny stolec. :)

      • 6 1

    • Flaga bezboznej UE?

      Ha, ha. Nie jest tajemnicą, że flaga UE jest w gruncie rzeczy maryjna. Katoliccy założyciele UE (Francja, Belgia, Włochy dominowały na początku) chcieli mieć jako flagę organizacji coś zgodnego ze swym światopoglądem. Co nie znaczy, że nasi polscy katolicy wiedzą cokolwiek o świecie.

      • 1 0

    • Zacytuję Katolicką Anencja Informacyjną

      "Autorem projektu przyjętego przez Radę Europy był Arsene Heitz z Alzacji. Gdy odpowiedzialny za sprawę flagi europejskiej dyrektor służb prasowych Rady Europy Paul Lévy zaproponował mu zrobienie projektu, Heitzowi przyszło na myśl umieszczenie na fladze dwunastu gwiazd z Cudownego Medalika, znanego z objawień Matki Bożej św. Katarzynie Labouré w Paryżu (1830 r.), i umieszczenie ich na tle koloru maryjnego. Europejska flaga jest więc w zamyśle jej twórcy sztandarem Maryi, do której Kościół odnosi słowa biblijnej Księgi Apokalipsy św. Jana: "Niewiasta obleczona w słońce i księżyc pod jej stopami, a na jej głowie wieniec z gwiazd dwunastu" (Ap 12, 1). W dodatku jednogłośne zatwierdzenie flagi przez Komitet Ministrów Rady Europy dokonało się w uroczystość Niepokalanego Poczęcia NMP, 8 grudnia 1955 r. Niektórzy widzą w tym świadome działanie Lévy'ego, który od początku zdecydowany był na "projekt maryjny" i starał się go przeforsować, unikając jednak odwoływania się do jego znaczeń religijnych.

      Przed głosowaniem w Komitecie Ministrów Robert Schuman i Konrad Adenauer modlili się razem w katedrze w Strasburgu przed znajdującą się tam figurą Niepokalanej w koronie złożonej z dwunastu gwiazd. Gdy 21 października 1956 r. po raz pierwszy na gmachu publicznym zawisła flaga europejska, budynkiem tym była właśnie strasburska katedra."

      • 1 2

  • przelot (1)

    w koncu bedzie tunel akustyczny - moje auto juz to lubi :P

    • 17 8

    • Nie martw się, to będzie jedno z pierwszych miejsc gdzie zamontują odcinkowy pomiar prędkości

      i jak przejedziesz odcinek choć trochę za szybko to dostaniesz miły liścik

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane