• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Maszyna-kret w częściach opuszcza pierwszą nitkę tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
20 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Czoło maszyny TBM. Ten element nie będzie wycofywany tunelem do szybu startowego, a transportowany górą - prawdopodobnie barką. Czoło maszyny TBM. Ten element nie będzie wycofywany tunelem do szybu startowego, a transportowany górą - prawdopodobnie barką.

Trwa demontaż maszyny TBM, która kilka tygodni temu zakończyła drążenie pierwszej - południowej - nitki tunelu pod Martwą Wisłą. Kret w częściach wraca do szybu startowego przy ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska, gdzie zacznie drążyć drugi - północny - otwór tunelu.



Na budowie tunelu pod Martwą Wisłą trwa demontaż maszyny TBM (Tunel boring machine - ang. maszyna drążąca tunel), zarówno w szybie odbiorczym jak i w tunelu. Obecnie zdemontowano i wyciągnięto tarczę skrawającą od strony Węzła Marynarki Polskiej. Wycofano także bramy (korpus maszyny) do szybu startowego, czyli tam, gdzie rozpoczęło się drążenie pierwszej nitki tunelu - strona Ku Ujściu.

Jednak - jak informowaliśmy w środę - szczególnie te ostatnie prace nie przebiegały do końca po myśli wykonawcy: korpus maszyny przy wyciąganiu z tunelu zsunął się z prowadnic i oparł się na konstrukcji tunelu. Musiała interweniować straż pożarna.

Także w rejonie ul. Ku Ujściu nastąpi przestawienie i ponowny montaż maszyny TBM przed rozpoczęciem drążenia drugiej - północnej - nitki tunelu. Tarcza maszyny TBM zostanie przewieziona górą - prawdopodobnie barką do szybu startowego i tam ponownie zmontowana.

Warto zaznaczyć, że wydrążenie tuneli to nie koniec prac. Wykonawca będzie musiał jeszcze wykonać przejścia ewakuacyjne miedzy dwiema rurami pod Martwą Wisłą. W tym celu, tam gdzie przejścia mają powstać, grunt przesiąknięty wodą zostanie zmrożony, by zastąpić go betonową konstrukcją korytarza. Ponadto należy w obu wydrążanych nitkach tunelu wykonać na całej długości pomost betonowy, po którym pojadą samochody. Pod pomostem natomiast zostanie ukryta m.in. sieć energetyczna.

Pod koniec listopada zakończyło się drążenie pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą przy użyciu maszyny TBM. Kret pokonał 1072,5 metrów w ziemi, przechodząc tym samym pod korytem rzeki i pojawił się w wykopie nieopodal ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Końcową fazą wyjścia TBM był demontaż z jej czoła 52-tonowej stalowej pokrywy, po czym tarcza ujrzała wreszcie światło dzienne.

Co ważne, przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek tunelu. Na razie został wykonany południowy otwór. Z tego powodu należy przetransportować całą maszynę z powrotem w rejon szybu startowego zlokalizowanego przy ul. Ku Ujściu. W tym celu wykonawca wycofa maszynę TBM wydrążonym tunelem, a tarczę przetransportuje górą.

Inwestorem budowy gdańskiego tunelu wraz z dojazdami do Węzła Harfa zobacz na mapie GdańskaWęzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (po drugiej stronie rzeki) jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą hiszpańska firma Obrascon Huarte Lain, która za realizację projektu otrzyma 885 mln zł.

Tunel ma być gotowy w październiku 2014 r., ale pierwsze samochody pojadą nim w połowie 2015 r. Kilka miesięcy zajmą procedury odbiorowe obiektu.

Tak wyglądało uroczyste zakończenie drążenia pierwszej nitki tunelu

Miejsca

Opinie (89) 5 zablokowanych

  • oby tak dalej! (2)

    • 79 7

    • ten tunel jakby wyjety z half-life'a

      • 15 2

    • Extra

      A czy piesi nadal bedą korzystać z promu ? Może Ci co obsługują teraz przeprawę , kupią jakiś mniejszy i szybszy prom do obsługi pieszych i rowerzystów . Było by fajnie

      • 5 0

  • Dwie nitki (5)

    Dobrze, że będą dwie nitki tunelu, bo u nas wszystko robi się na pół gwizdka, aż dziwne że ktoś nie powiedział, że na razie jedna nitka wystarczy a jak się ruch zwiększy w przyszłości to zobaczymy co dalej..

    • 112 5

    • a jednak (2)

      Rowerzyści nie przejadą... A w Niderlandach robią też tunele dla nich...

      • 6 24

      • trzeba im podarować zatokę pucką

        w osuszaniu mają wprawę, kartofli nasadzą, a może z radości wykopią też tunel dla rowerów

        • 19 2

      • Prom czeka

        • 5 1

    • i ruch wachadlowy hehe

      • 0 3

    • ruch samochodów nie musi się zwiększać

      • 1 1

  • Procedury odbiorowe (8)

    "Kilka miesięcy zajmą procedury odbiorowe obiektu."
    Ponad pół roku odbierać tunel? To chyba tylko w Polsce.

    • 40 52

    • (3)

      A chciałbyś aby coś ci się zje... na łeb.

      • 30 8

      • Przecież to ściema z tym czasem odbiorów (1)

        Wiadomo, że nie zdążą skończyć na listopad 2014 i będą kończyć w czasie odbiorów, dlatego takie długie procedury odbiorowe. Ale nie przesadzajmy, to normalne, że przy tak napiętych terminach są poślizgi. Ważne żeby skończyli w 2015 i dostali zwrot z funduszy UE, a będzie OK.

        • 29 6

        • Najwazniejsze, zeby zostal pokropiony

          prałat

          • 9 4

      • To może niech rok odbierają, będzie bezpieczniej...?

        • 8 7

    • proste (1)

      jesienią 2015 będą wybory

      • 14 13

      • Dla Ciebie wszystko jest tak proste jak kopanie

        dołka na plaży, gratulacje

        • 19 8

    • Przecież ...

      ... trzeba kolejną firmę doprowadzić do bankructwa. A dopóki nie odbiorą to nie zapłacą ...

      • 2 7

    • Może to i dobrze.

      To pierwsza taka inwestycja w 4RP.
      Lepiej niech długo testują przed udostępnieniem.

      • 1 0

  • specjalista (3)

    Widzę, że nawet tramwaj będzie tam jeździł! Tory już są, tylko gdzie miejsce na jezdnie dla aut ja się pytam?!

    • 15 51

    • Na razie wydarzyło tunel i dopiero teraz bedą wylewać betonowa drogę.

      • 3 9

    • (1)

      Tramwaj jest wyższy od samochodów, dlatego będzie pomykał środkiem, dwa pasy dla samochodów będą z obu stron torów tramwajowych. Dlatego właśnie trzeba jeszcze wybudować drugą nitkę tunelu, aby tramwaj mógł wrócić z powrotem.

      • 10 3

      • Jaki tramwaj pierwsze słyszę. To są raczej tory techniczne tylko.

        • 8 10

  • Czy wykonawca zaplacil strazakom za pomoc? (8)

    przy usunięciu awarii. jezeli niw to skandal by panstwowe sluBy pomagaly na prywatnej budowie

    • 28 20

    • (6)

      podobno koszty budowy z uwagi na nieplanowane i pojawiające się trudności rosną i przekraczają założony budżet!!!

      Co w obecnej złej kondycji finansowej miasta może się nam odbić czkawką...

      Ktoś zarobi ktoś straci... pytanie kto i ile

      • 6 8

      • Studnie bez dna: ECS i Baltic Arena zabierają pieniądze potrzebne na inne potrzeby...

        ważniejsze potrzeby!!! Komunikacja, budownictwo czynszowe, remonty komunalne, szkoły i rekreację, zieleń - parki, oczka wodne

        • 10 6

      • trolujesz (4)

        Koszty interesują wyłącznie wykonawcę a nie miasto. Dusisz newsa z pu.py jak baba w maglu.

        • 5 3

        • (2)

          dobrze wiesz ze miasto trzyma tę informację w tajemnicy. ..

          • 3 1

          • jesli wykonawca zgodzil sie na jakas konkretna kwote, to miasto nie musi interesowac, ze jego koszty rosna (1)

            tak dlugo, jak firma ta jest w stanie wykonac projekt.

            • 1 1

            • tak o ile nie wynika to z bledu miasta a tak podobno jest

              • 0 0

        • Też przestań trolować

          o trolowaniu, bo trolujesz tym swoim trolowaniem o trolowaniu.

          • 0 1

    • E...tam , rozejdzie się po kościach.
      Pomyśl lepiej kto dał hasło Strażakom, myślisz, że na prośbę Wykonawcy by przyjechali ?

      • 5 1

  • Kochany mechaniczny krecie (4)

    mieszkańcy Świnoujścia tez na ciebie czekają bo chcą także mieć tunel pod kanałem

    • 43 6

    • Pan Mietek,sternik promu już szykuje świece na kreta.

      • 5 0

    • Chyba coś tam sie rusza w temacie.

      Mam nadzieję, że i u was popracuje podobny.

      • 3 1

    • W Świnoujściu nie ma kanału drogi świnoujski słoiku (1)

      Przez to miasto przepływa odnoga Odry, która nazywa się Świna - stąd nazwa miasta.
      Kanał to jest Piastowski i jest to pogłębienie Zalewu Szczecińskiego po to, aby do Szczecina mogły dopływać pełnomorskie statki.

      • 10 0

      • Świna to cieśnina

        • 0 0

  • Zastanawiam sie czy autor czyta swoje wypociny, czy moze dodaje kilka niusów a reszta na zasadzie kopiuj/wklej (5)

    3 razy czytamy ze jedna nitka jest wydrazona i teraz bedzie wycofywany kret. Jeden "nius" a reszta w kółko to samo, mdli mnie...

    • 40 8

    • To nie czytaj pal..cie!

      • 3 8

    • Też mnie to uderzyło (2)

      Cały czas mowa o dwóch nitkach tunelu, a na koniec wytłuszczone: "Co ważne, przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek".
      Albo to: "Wykonawca będzie musiała jeszcze wykonać...". Ale spoko, ja to traktuję raczej jako humorystyczny dodatek, niż karygodny błąd, no i, i tak czytam:-). Pozdrowienia p. Macieju.

      • 2 1

      • Bo "Pogromca korków" to typowy "dziennikarz" dla lemingów (1)

        Lemingowi tak długo trzeba powtarzać, aż zapamięta, choć niekoniecznie, a raczej na pewno nie zrozumie.

        • 3 5

        • Taa, za to PISuar wierzący w brednie o zamachu, to jest dopiero rozumny gość...

          A ci, co śledzą wypociny pana Naskręta już się pewnie przyzwyczaili, że na końcu artykułu zawsze wstawia takie swoiste résumé opisywanej inwestycji i często wychodzi to dość żałośnie...

          • 3 0

    • To jest technika informacyjna stosowana w TVP Info, Polsat News, TVN-24

      Zajawka, a po chwili pełna informacja i jeszcze powtórzona dla utrwalenia.
      "Kłamstwo 100 krotnie powtórzone staje się prawdą"
      Co widać po wyrokach sądu orzekającego po latach.
      Media skazały w trybie 24-godzinnym.

      • 1 0

  • Zadziwia mnie ilość inwestycji jakie się odbywają w Gdańsku. (8)

    Chyba, żadne polskie miasto nie realizuje tylu rzeczy co Gdańsk. Kolej, drogi, tunel, rozbudowa lotniska, cięzko wszystko wymienić. Tylko się cieszyć.

    • 90 15

    • wiele można zarzucić naszemu państwu jak i miastu (7)

      ale chyba trzeba być skończonym malkontentem by nie widzieć ile się dzieje

      • 28 5

      • A gdzie metro (6)

        sie pytam

        • 2 9

        • Po co Metro w Trójmieście. (1)

          Kolej podziemną stosuje się na terenach wcześniej zabudowanych. SKM robi to po ziemi na nasypie.

          • 6 1

          • metro miałoby sens w Gdyni pod portem :-)
            metro z Oceanarium na Oksywie, z przystankiem koło PRO ;-)

            ale z drugiej strony, w samochodzie mniej widać słomę w butach, więc może gdynianie nie zechcą

            • 0 4

        • A dokad konkretnie chcialbys metro? (3)

          Podaj prosze przebieg.

          • 2 2

          • On by chciał metro zaraz przy swojej klatce, żeby się schodziło na dół po schodach na stacje(albo parkowało mercedesy, jak kto woli), i żeby to metro to przez obwodnicę szło bo on na osiedlu za obwodnicą mieszka, i dalej do galerii bandyckiej do Wrzeszcza, bo on tam najczęściej jeździ, tylko trochę lipa bo z pełnymi siatkami jechać metrem do galerii to bieda, tak zawsze z bagażnika mercedesa wyjmowali i dopiero chodzili że niby się tak nakupywali.

            • 3 0

          • jak to dokad (1)

            Jak bedzie druga nitka,to powstanie jeszcze rondo i tunel metra do Sobieszewa.O!

            • 0 0

            • zasłyszane w maglu

              Nie do Sobieszewa tylko do Szwecji, tak mówią w Gdańsku w maglu.

              • 0 0

  • Dzięki Tuskowi jest kasa na rozwój (3)

    i tylko się cieszyć

    • 47 33

    • Ciekawe, czy będziesz się tak cieszył, jak przyjdzie do spłaty tych inwestycji (1)

      I nie pitol mi op dofinansowaniu z Unii, bo żeby Unia dała, to my najpierw musimy pokryć pełny koszt, a dopiero po iluś tam miesiącach łaskawie Unia zwróci, albo i nie. Ale najpierw trzeba samemu znaleźć na to kasę, czyli wziąć kredyt albo zwiększyć deficyt budżetowy, co na jedno wychodzi. I ten kredyt lub deficyt trzeba będzie kiedyś spłacić. A do tego utrzymać jakieś dziwaczne spółeczki dla kolesi władzy, które będą brać kasę za tzw. obsługę zadłużenia - tak jak to ma miejsce z naszą ukochaną "Areną".

      • 8 23

      • Nie żebym tam jakoś kochał Premiera Tuska, ale...

        ...robi co może, aby związać koniec z końcem, jednocześnie zapewnić rozwój infrastruktury.
        Minione wspaniałe lata jakoś zamieniały wszystko na nie wiadomo co. Był okres odbudowy powojennej i w tym momencie należy rozłożyć ręce, późniejsza kasa znikała. Kasa szła na dotacje dla wielkie nieproduktywne i niekonkurencyjne molochy. Patrz ile co roku dostaje PKP, ile brały stocznie, huty i kopalnie.
        Kopalnie za chwilę znowu wyciągną rękę po nasze podatki.

        • 4 1

    • Szkoda ze prezydentem nie został kandydat Jaworski wtedy dopiero by rozpoczęła się rozbudowa naszego kochanego Gdańska.

      • 0 1

  • Brawo Gdańsk ! Takie rzeczy, do tej pory, tylko w "wielkim świecie", w telewizji. (2)

    Serce rośnie, Wszystkiego Dobrego !

    • 65 7

    • Dla was towarzyszu zza urala to jest wielki swiat (1)

      dla innych zadupie europy. Punkt patrzenia zalezy od punktu siedzienia

      • 1 5

      • To, czy to jest, czy nie jest czyjeś zadupie, zależy od mądrości ludzi, którzy tu mieszkają.

        Notabene, chyba coś przespałeś, bo to teraz za Uralem, jest "największy Świat", Towarzyszu.

        • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane