• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Metamorfozę ul. Wajdeloty oceniamy na "mocną czwórkę"

Krzysztof Koprowski
13 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Zobacz ul. Wajdeloty w dzień oraz nocą.


Choć prace remontowe ul. Wajdeloty formalnie się zakończyły, to jeszcze przez najbliższe tygodnie będzie można spotkać tutaj robotników, którzy poprawiają usterki i uchybienia. Wrzeszcz wreszcie zyskał swój salon, choć sporo rozwiązań wydaje się nieprzemyślanych.



Jak oceniasz przebudowę ul. Wajdeloty?

Pomysły przekształcenia ul. Wajdeloty zobacz na mapie Gdańska w przestrzeń przyjazną pieszym pojawiały się jeszcze PRL-u. Idea nabrała konkretnego kształtu dzięki projektantom z Biura Projektów Budownictwa Komunalnego. Ich wizja była gotowa już w 2006 r., ale przeleżała w archiwum siedem lat. Dlaczego? Prace zostały opóźnione m.in. przez organizację Euro 2012, kiedy miasto nie chciało wydawać pieniędzy na projekty, które nie były bezpośrednio związane z obsługą kibiców.

Dopiero na początku roku 2013 r. wybrano wykonawcę i rozpoczęto prace budowlane warte prawie 10 mln i trwające praktycznie do teraz. Bo choć 23 grudnia dokonano odbioru końcowego, poprzedzonego odbiorami branżowymi, to wykonawca (firmy z grupy Pol-Dróg) musi jeszcze uporać się z naprawą usterek wyliczonych na trzech stronach protokołu.

- W związku z możliwymi niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, wykonawca ma czas do 30 marca na usunięcie wszelkich usterek - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

  • Widok z ul. Waryńskiego w kierunku ronda.
  • Odcinek między ul. Waryńskiego a rondem.
  • Odcinek między ul. Waryńskiego a rondem.
  • Nawierzchnia na rondzie.
  • Nawierzchnia na rondzie.
  • Widok z ronda w stronę dworca.
  • Nierówno ułożona kostka na wysokości ul. Wajdeloty 23.
  • Nawierzchnia na wysokości Parku Kuźniczki.
Wreszcie porządne chodniki

Fragment oryginalnego chodnika na Dolnym Mieście.

Zdecydowanie najmocniejszą stroną projektu odnowy ul. Wajdeloty są chodniki. Płaskie jak stół i estetyczne, dające nadzieję, że po latach zapomnienia o kamiennych trotuarach, taka nawierzchnia wreszcie wróci na ulice Gdańska.

Do dzisiaj pozostałości po lepszej nawierzchni niż betonowe płytki znajdziemy jeszcze m.in. na Dolnym Mieście, z którego po wojnie przenoszono nawierzchnię chodników na Długi Targ zobacz na mapie Gdańska.

Niestety, tej wygodnej nawierzchni nie znajdziemy już na odcinku od ronda do ul. Waryńskiego zobacz na mapie Gdańska. Tutaj zastosowano kostkę, która w dodatku nie na całej długości jest równo i starannie ułożona.

Prostokątne płyty nie sprawdziły się natomiast na rondzie, gdzie ze względu na owalny kształt chodnika, istnieją pomiędzy nimi spore przerwy. Wydaje się, że to właśnie na rondzie należało zastosować kostkę, a płyty ułożyć na wspomnianym odcinku w kierunku ul. Waryńskiego.

  • Ławki na wysokości podwyższenia, prowadzącego do sklepu.
  • Ławki z oparciem naprzeciwko Centrum Kuźniczki.
  • Ławka z widokiem na zaniedbany ogródek przydomowy.
  • Ławy przed wejściem do Parku Kuźniczki.
  • Ławy wokół wodopoju.
Ławek na Wajdeloty dostatek

Ławki są dosłownie wszędzie. Można odnieść wręcz wrażenie, że użyto ich dla ochrony chodników przed rozjeżdżającymi je autami, jednocześnie unikając stosowania słupków czy kwietników (tych nie ma w ogóle na ul. Wajdeloty). O ile w wielu miejscach siedziska są usytuowane w miarę rozsądnie, to nie brakuje też lokalizacji z widokiem na zaniedbany ogródek przydomowy czy podwyższone wejście do sklepu.

Zupełnie niezrozumiały jest natomiast brak konsekwencji w wyborze modelu ławki. Przy Dworze Kuźniczki zobacz na mapie Gdańska wzdłuż jezdni pojawiają się ławki z oparciami, podczas gdy na pozostałych odcinkach wzdłuż jezdni są już bez oparć.

Odrębną kwestią są ławy przed wejściem do Parku Kuźniczki. Choć ich wygląd budzi sporo kontrowersji, to należy jednak docenić próbę szukania nieco bardziej finezyjnej formy siedziska. Zapewne ławom tym przyjdzie też wkrótce zmierzyć się z miłośnikami jazdy na rolkach i deskorolkach, którym ich kształt może wydać się wymarzony do ćwiczeń.

  • Betonowa studnia na środku ronda, umożliwiająca dostęp do instalacji podziemnych. Na rondzie stoi też nieprawidłowo zaparkowane auto.
  • Betonowa studnia na środku ronda, umożliwiająca dostęp do instalacji podziemnych.
Rondo z betonowym nagrobkiem
Wyjątkowy kształt zabudowy oraz istniejące do niedawna drzewo czyniły z ronda miejsce wyjątkowe, nie tylko w tej części miasta. Drzewo zostało ścięte, dzięki czemu mieszkańcy zyskali dostęp do światła słonecznego, ale w zamian w żaden sposób nie podkreślono rangi tego miejsca.

W efekcie najbardziej rzucającym się w oczy elementem ronda jest "betonowy nagrobek" na jego środku, dający dostęp do instalacji podziemnych. Szpetny i całkowicie niepotrzebnie wyeksponowany niszczy estetykę tego miejsca.

  • Śmietnik na rondzie.
  • Ławki ustawione na spadku terenu. Widoczne są też ślady osób, skracających sobie w tym miejscu drogę do przejścia przez jezdnię.
  • Śmietnik przy dojściu do tunelu pod torami kolejowymi.
Walka z ukształtowaniem terenu

Sporym wyzwaniem dla projektantów i wykonawców było utrzymanie w pionie wszystkich elementów trwale związanych z podłożem. Niestety nie wszędzie się to udało.

Przy przejściach dla pieszych obniżono chodnik do poziomu jezdni, co oceniamy bardzo pozytywnie. Tyle tylko, że na tym właśnie spadku ustawiono jednocześnie śmietniki, które - jak łatwo się domyślić - stoją przez to krzywo.

Komicznie wyglądają też dwie ławki przy Parku Kuźniczki zobacz na mapie Gdańska, które zamontowano na spadku terenu. Siedzenie na nich to spore wyzwanie dla błędnika i nóg.

  • Auto parkujące skośnie w zatoce i utrudniające dostęp do stojaka rowerowego.
  • Auto zaparkowane na przejściu dla pieszych.
  • Kierowca tego auta zaparkował niemal w całości na chodniku, choć wykonano tutaj zatokę do parkowania równoległego.
  • Kierowcy parkują nie tylko niezgodnie z wizją projektanta, ale w dodatku wjeżdżają co najmniej w połowie na chodnik, choć przestrzeń z tyłu to zatoka do parkowania.
  • Auto zaparkowane na ul. Wajdeloty.
  • Auta parkujące po lewej w zatokach oraz na chodnikach po prawej na ul. Grażyny. Po lewej widać też wykrzywiony słupek.
  • Auto zaparkowane na ul. Wajdeloty. Jednym kołem stoi na osłonie drzewa, która jest nieprzystosowana do takiego ciężaru (w trakcie budowy wiele z nich zostało w ten sposób zniszczonych).
  • Auto parkujące na środku ronda.
  • Wygięty słupek ograniczający parkowanie.
Dramat z parkowaniem i brak kultury kierowców

Już na samym początku prac było wiadomo, że po przebudowie Wajdeloty bardzo zmniejszy się liczba miejsc parkingowych. Z drugiej strony odrzucono też początkowy pomysł, by w ogóle zakazać parkowania a nawet jazdy wzdłuż ul. Wajdeloty.

Podczas przebudowy ulicy powstały miejsca do parkowania równoległego, będące standardem w krajach Europy Zachodniej. Jednak wielu kierowców nie wie lub nie chce wiedzieć o ich istnieniu, parkując skośnie i wjeżdżając przy tym na chodnik.

O ile na ul. Wajdeloty wjazd ten jest mocno utrudniony (ale jak się okazuje - wcale nie niemożliwy) przez liczne słupki, ławki i drzewa, to na bocznych ulicach panuje pod tym względem samowolka. Kierowcy rozjeżdżają nowe chodniki, a nieraz parkują na tyle głęboko, że zatoki parkingowe pozostają puste.

- Przyjrzymy się temu, ale będziemy starali się raczej podejmować działania edukacyjne, namawiające do zmiany przyzwyczajeń kierowców - zapowiada Kotłowski.

Warto pamiętać, że wiele miejsc do parkowania znajduje się na podwórzach kamienic, gdzie dominuje w znacznej mierze zaniedbana zieleń, prowizoryczne zabudowania i kontenery. Uporządkowanie tej przestrzeni z pewnością pozwoliłoby na "przeniesienie" aut mieszkańców z ulicy.

  • Miejsce pod zabudowę plombową. Budynek zgodnie z zapisami planu musi stanąć tuż przy chodniku i nowych nasadzeniach.
  • Miejsce pod zabudowę plombową. Budynek zgodnie z zapisami planu musi stanąć tuż przy samym chodniku i nowych nasadzeniach.
  • Nierówno wycięty otwór pod drzewa.
  • Brak śruby trzymającej osłonę drzewa.
  • Wycinanie miejsca pod otwór na drzewo. Zdjęcie wykonane w trakcie prac budowlanych.
  • Wycinanie miejsca pod otwór na drzewo. Zdjęcie wykonane w trakcie prac budowlanych.
Zieleń

Ulica Wajdeloty nigdy nie była przepełniona zielenią, tak więc zasadzenie niewielkich drzew od razu odmieniło jej wizerunek. To duży plus, który rekompensuje nawet wycięcie drzewa na rondzie.

  • Nowa nawierzchnia na odcinku przy powstającej Galerii Metropolia. Po prawej widoczny pas rowerowy.
  • Oznakowanie lewoskrętu.
  • Pas rowerowy został wyniesiony ponad poziom jezdni.
  • Ul. Ogarna z pasami rowerowymi wzdłuż krawędzi jezdni, wykonanymi z gładkiego bruku.
Nietypowe pasy rowerowe i oznakowanie

W ramach przebudowy ul. Wajdeloty wykonano też niewielki fragment ulicy przy powstającej Galerii Metropolia. Budowa galerii wymusiła zresztą drobne zmiany w projekcie i wprowadzenie m.in. lewoskrętu. Ten został oznaczony w nawierzchni słabo widocznymi "guzkami". Jest to jednak zdecydowanie bardziej estetyczne rozwiązanie niż farba na kostce.

Na tym odcinku wykonano też pasy rowerowe na innym poziomie niż jezdnia. To krok wstecz względem wcześniejszych udanych realizacji tego typu na ul. Ogarnej zobacz na mapie Gdańska czy krótkim fragmencie ul. Jaracza zobacz na mapie Gdańska.

  • Przed rozpoczęciem przebudowy wzdłuż muru istniał chodnik, którym było można wygodnie dojść do ul. Białej. Teraz piesi muszą dwukrotnie pokonać ulicę. Wybierają jednak spacer po jezdni (obecnie wyłączonej z ruchu na tym odcinku).
  • Piesi skracają drogę spod ogrodzenia Parku Kuźniczki do najbliższego przejścia przez jezdnię.
  • Po lewej wydeptana w śniegu ścieżka do tunelu pod torami kolejowymi.
  • Wydeptana w śniegu ścieżka do tunelu pod torami kolejowymi.
Nieprzemyślane rozwiązania ruchu pieszego

Sporym zaskoczeniem - in minus - dla pieszych jest organizacja ruchu w rejonie Parku Kuźniczki i dojścia do peronów kolejowych. Istniejący od lat chodnik (zastawiony na ogół autami) wzdłuż muru oporowego został zagrodzony, zmuszając pieszych do nadkładania drogi przez dwa przejścia, aby dotrzeć do ul. Białej. Wystarczył pierwszy opad śniegu, by sprawdzić po śladach, że to rozwiązanie nie ma szansy na powodzenie.

Również nieprzemyślany wydaje się też układ chodnika przy Parku Kuźniczki, gdzie piesi skracają sobie drogę przez trawnik. Czy nie dało się przewidzieć, że piesi zawsze wybiorą najkrótszą drogę, bo taka jest już ludzka natura?

  • Oświetlenie na wysokości Parku Kuźniczki.
  • Oświetlenie ul. Wajdeloty na wysokości wejścia do kompleksu basenów.
  • Oświetlenie ul. Wajdeloty na środkowym odcinku.
  • Oświetlenie odcinka między rondem a ul. Waryńskiego.
  • Inspiracja do dodatkowego oświetlania na rondzie - świetlna aureola z Wrocławia
Oświetlenie

Chodniki, jak i jezdnia są doskonale oświetlone, a użyta nieco "chłodna" barwa światła wydaje się odpowiednia do charakteru miejsca. Pod tym względem Wajdeloty może być wzorem dla innych ulic w mieście, gdzie często na chodnikach panuje półmrok.

Zdecydowanie brakuje jednak dostatecznej ilości światła na rondzie, gdzie oświetlenie można było wykonać w kamiennych sześcianach. Pewną inspiracją może być też wrocławska aureola świetlna, która podkreśliłaby unikalność tego skrzyżowania.

  • Nawierzchnia jezdni oraz chodników będzie spójna do skrzyżowania z ul. Nad Stawem. Dalej pojawi się już asfalt i płytki betonowe.
  • Główne wejście do Parku Kuźniczki z nieodnowionym ogrodzeniem.
  • Ogrodzenie Parku Kuźniczki.
  • Ul. Danusi zastawiona samochodami.
  • Ul. Danusi w stronę Wyspiańskiego.
  • Ul. Danusi w stronę Wyspiańskiego.
  • Park Nad Strzyżą. Po prawej Potok Królewski (Królewskiej Doliny).
  • Park Nad Strzyżą.
  • Park Nad Strzyżą.
  • Park Nad Strzyżą.
  • Park Nad Strzyżą.
  • Plac Wybickiego.
  • Plac Wybickiego.
  • Plac Wybickiego z zarośniętą osią widokową na dawny gmach Biologii UG.
  • Plac Wybickiego.
  • Fontanna na Placu Wybickiego.
  • Inspiracja do lepszego zagospodarowania Parku Nad Strzyżą - Park Staromiejski we Wrocławiu.
  • Inspiracja do lepszego zagospodarowania Parku Nad Strzyżą - Park Staromiejski we Wrocławiu.
  • Inspiracja do lepszego zagospodarowania Parku Nad Strzyżą - Park Staromiejski we Wrocławiu.
  • Inspiracja do lepszego zagospodarowania Parku Nad Strzyżą - Park Staromiejski we Wrocławiu.
  • Inspiracja do lepszego zagospodarowania koryt Strzyży i Królewskiej Doliny - struga Cedron w Wejherowie.
  • Inspiracja do lepszego zagospodarowania Parku Nad Strzyżą - niewielki amfiteatr przy Spichrzach w Bydgoszczy.
  • Inspiracja do lepszego zagospodarowania koryt Strzyży i Królewskiej Doliny - kanał Międzywodzie w Bydgoszczy.
  • Inspiracja do lepszego zagospodarowania koryt Strzyży i Królewskiej Doliny - kanał Międzywodzie w Bydgoszczy.
  • Inspiracja do lepszego zagospodarowania koryt Strzyży i Królewskiej Doliny - kanał Międzywodzie w Bydgoszczy.
Co dalej?

Wiadomo już, że nowa nawierzchnia ulicy, jak i chodników, nawiązująca do tej zastosowanej na Wajldeloty, pojawi się także na ul. Kilińskiego do skrzyżowania z ul. Nad Stawem (wraz ze skrzyżowaniem). Dalej, do ul. Kościuszki, będzie już "po staremu", czyli masa bitumiczna (asfalt) na jezdni oraz betonowe płytki na chodniku.

Czytaj też: Nowe ulice przy dworcu we Wrzeszczu

Na remont czeka ogrodzenie Parku Kuźniczki. Pierwotnie miało ono zostać odnowione w ramach przebudowy ul. Wajdeloty, lecz niezbędne okazały się zmiany w projekcie. Wykonawcy przebudowy Wajdeloty potrącono odpowiednią kwotę zarezerwowaną na ten cel.

Niestety, w najbliższym czasie nie ma szans na remont ul. Danusi zobacz na mapie Gdańska, która mogłaby stać się przedłużeniem ciągu spacerowego od dworca do Parku Nad Strzyżą zobacz na mapie Gdańska. Sam park też wymaga nowych nasadzeń, bo dziś dominuje tu trawa, kilka krzewów i parę drzew. Warto by też lepiej wyeksponować dwa potoki - Strzyży i Królewskiej Doliny. Park mógłby pełnić też miejsca organizacji niewielkich wydarzeń kulturalnych.

Bez szans na rychłą odnowę jest także Plac Wybickiego zobacz na mapie Gdańska. Poza terenem wokół fontanny, to obszar wymagający pilnej poprawy wizualnej. Wkrótce będzie się tu można dostać (pieszo jak i autem) poprzez tzw. ul. Nową Lelewela, która przez tereny dawnego browaru zobacz na mapie Gdańska połączy Plac Wybickiego z ul. Kilińskiego.

Nie czekając jednak na wielkie inwestycje budowlane, w przyszłym roku niezbędne jest podkreślenie nowego salonu miasta poprzez montaż iluminacji świetlnej w okresie świąt Bożego Narodzenia. Być może wspomniane już kilkukrotnie rondo byłoby idealnym miejscem na wrzeszczańską choinkę?

  • Ul. Wajdeloty - stan przed rozpoczęciem prac budowlanych.
  • Ul. Wajdeloty - stan przed rozpoczęciem prac budowlanych.
  • Ul. Wajdeloty - stan przed rozpoczęciem prac budowlanych.
  • Ul. Wajdeloty - stan przed rozpoczęciem prac budowlanych.
  • Ul. Wajdeloty - stan przed rozpoczęciem prac budowlanych.
Ocena końcowa

Bez wątpienia przebudowa ul. Wajdeloty to nowa jakość we Wrzeszczu i Gdańsku. Wymienione błędy, choć jest ich sporo, nie rzutują jednak na całościowy, pozytywny odbiór ulicy. To przestrzeń, której nie można się wstydzić, a jedynie dążyć, by kolejne inwestycje w przestrzeń miejską były co najmniej na podobnym poziomie.

W skali szkolnej (1-6), przebudowa ul. Wajdeloty zasługuje na "mocną" czwórkę.

Miejsca

Opinie (197) 6 zablokowanych

  • kamienice aż krzyczą o parę litrów farby .....

    • 7 1

  • ZABUDOWA SKROMNA.

    TAK KTOŚ NAPISAŁ. A to zabudowa w stylu eklektycznym. Tak budowano Wajdeloty od 1897 roku, bo wtedy ją wytyczono. W tym stylu budowano Dolny Sopot. Gdynia budowana po I wojnie światowej to modernizm.
    A Letnica to super zrobiona rewitalizacja. To zrozumie tylko ten, który bywał tam wcześniej. Zal tylko jeziora Zaspa, w którym w latach siedemdziesiątych łapało się rybki.

    • 7 0

  • DEBU niema !!! na rondzie

    bo komuś bez wyobraźni zaprojektowało sie , a drugiemu bez ........ wydało pozwolenie na wycięcie drzewa

    • 2 6

  • Dębu nie ma, bo to był kasztanowiec. A przed 1945 rokiem na rondzie było kilka drzew. A teraz rośnie nowe drzewo. W latach 1979 -1985 wycięto drzewa na ulicy. A teraz nowe posadzono. Ktoś za kilkadziesiąt lat je wytnie, bo będą stare.

    • 4 1

  • jest lepiej daję 3+

    nawalone ławek ale bez oparcia i śmietników za dużo,estetycznie słabe kolor el. metalowych poprawny drewnianych sr*czkowaty-źle.Ogólnie trzeba poczekać do wiosny aby móc ocenić całokształt-zieleń...trochę to wszystko sztucznie wyszło...

    • 3 3

  • i za dwa lata do remontu

    Tak jak na Wajdeloty, kostkę układają nagrobkarze. Nie wytrzyma więcej niż dwa lata.

    • 2 6

  • Proponuję od tyłu zobaczyć to cudo Adamowicza

    Dalej syf kiła i mogiła.

    • 3 5

  • Jak jaki lump

    tam zajdzie to z wrażenia niw wysika się pod drzewem !

    • 1 1

  • zapomnieli o jednym kawałku ulicy

    Co z kawałkiem Wajdeloty między wiaduktem a Biedronką????
    Na ten kawałek pewnie nie starczyło funduszy.

    • 0 5

  • Największy mankament (1)

    To o co nie zadbano to odprowadzenie wód deszczowych z niektórych rur spustowych. Pozostawienie odprowadzenia wody deszczowej powierzchniowo po chodniku, bez wykonania rynienek, spowoduje, że woda będzie rozlewała się po chodniku i w zimie zamarzała. Zbyt wysokie zakończenie wypustów z rur spustowych będzie powodowało rozbryzgi wody na partie cokołowe budynków i je w niedługim czasie niszczyło. Najbardziej zastanawiające jest to w przypadku budynku zabytkowego dworu. A przecież kanalizacja deszczowa przebiega pod jezdnią ulicy i część budynków jest do niej włączona. Oczekuję wyjaśnień projektantów i inwestora, gdyż uważam to za błąd i niewłaściwie wydane publiczne pieniądze.

    • 2 1

    • wyjaśnienie jest następujące :

      a czy właściciele tych budynków chcieli dopłacić za odprowadzenie deszczówki z rynien bezpośrednio do kanalizacji deszczowej ? Nie, nie chcieli.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane