• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy Pomorza najczęściej w Polsce korzystają z kolei

Maciej Naskręt
2 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Według najnowszych danych mieszkańcy Pomorza najchętniej korzystają z kolei. Według najnowszych danych mieszkańcy Pomorza najchętniej korzystają z kolei.

Inwestycje na kolei powoli zaczynają przynosić efekty. Średnio 21 razy mieszkańcy Pomorza podróżowali w 2015 r. koleją - twierdzą analitycy z Urzędu Transportu Kolejowego. To daje nam pierwsze miejsce na tle innych województw.



Jak często korzystasz z kolei?

Urząd Transportu Kolejowego ogłosił dane statystyczne z rynku przewozów w kraju. Statystyczny mieszkaniec województwa pomorskiego jechał w 2015 roku ponad 21 razy pociągiem. Stawia to Pomorze na pozycji kolejowego lidera.

Prawie tak samo często jeździli pociągami mieszkańcy województwa mazowieckiego. Z danych UTK wynika, że najrzadziej z kolei w całej Polsce korzystali mieszkańcy Podlasia.

To efekt inwestycji, jakie zostały poczynione w ostatnich latach na kolei. Przypomnijmy, że kilka miliardów złotych pochłonęła modernizacja linii kolejowej na Pomorzu w kierunku Warszawy. Przy tej okazji przebudowano perony na najważniejszych przystankach i stacjach w regionie. W niewielkim stopniu swoją cegiełkę dołożyło także otwarcie we wrześniu 2015 r. Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Nie bez wpływu na liczbę pasażerów w pociągach pozostaje też wymiana taboru. Uruchomiono kursy pociągów pendolino, pojawiły się stadlery na trasie z Trójmiasta do Katowic. Regularnie swój tabor modernizuje i odmładza SKM-ka. Na tory wyjechały też nowe szynobusy.

Mieszkańcy województwa pomorskiego najczęściej wybierali podróże koleją w 2015 r. Mieszkańcy województwa pomorskiego najczęściej wybierali podróże koleją w 2015 r.
SKM-ka z jeszcze większą liczbą pasażerów

Do listopada 2016 r. PKP SKM przewiozło w Trójmieście 14,28 proc. z ogółu wszystkich pasażerów w kraju, co plasuje spółkę na wysokim - trzecim - miejscu, przed spółką PolRegio (dawniej Przewozy Regionalne) czy PKP Intercity. W 2015 SKM przewiozła 14,03 proc. spośród wszystkich pasażerów w kraju - 36,195 mln pasażerów.

Wynik z 2016 r. mógłby być jeszcze lepszy gdyby nie fakt przejścia ulewy, która uszkodziła linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdańsku obsługiwaną właśnie przez SKM-kę.

Wraca popyt na kolej w całym kraju

W ciągu jedenastu miesięcy 2016 roku przewieziono ponad 269 mln pasażerów, co oznacza wzrost o blisko 4,3 proc. względem analogicznego okresu w roku ubiegłym. W analizowanym okresie wystąpił również wzrost pracy przewozowej oraz eksploatacyjnej, odpowiednio o prawie 10 proc. i 12 proc.

Liczba pasażerów przewiezionych w listopadzie 2016 r. jest zbliżona do wartości z listopada 2015 roku (spadek o 0,2 proc.). Analogicznie poziom wzrostu pracy przewozowej i eksploatacyjnej wyniósł odpowiednio 9 proc. oraz 10,5 proc.

Opinie (100) 6 zablokowanych

  • (3)

    Widział Ty, mechanizacja i przszłsciowo...

    • 26 5

    • nie wiem kto to ocenia
      ale ruch na drogach raczej jest znacznie znacznie większy
      kiedyś to koleją jeździło wiary, że igły by nie włożył, do tego masa wagonów

      • 6 2

    • regularnie odmladzaja tabor. niezly zartg

      • 1 0

    • W ankiecie powinna być dodana ostatnia odpowiedź:
      - Bardzo rzadko. PAMIĘTAM kiedy ostatni raz jechała/em koleją.

      • 0 0

  • (3)

    Super,jeszcze jakby Ci co korku ją się na obwodnicy co dzień dołączyli bylibyśmy niekwestionowanym liderem.Ale widać wolą stać w odorze spalin.Teraz te nowe składy fajne i pachnące. Nie to co kiedyś. A i jest na kim zawiesić oko))

    • 77 26

    • odorze spalin z pindo-lindo

      • 2 14

    • Wg mnie (1)

      gdyby nawet połowa tych kierowców dołączyła do korzystających z kolei, to składy byłyby dwukrotnie bardziej zapchane, co z kolei zniechęciłoby ludzi i znów byłby wzrost ilości samochodów.
      Niestety, ale mówiąc o propagowaniu transportu zbiorowego często zapomina się, że ilości składów czy autobusów/tramwajów na liniach w godzinach szczytu są niewystarczające. Już teraz przecież często zdarza się, że trzeba czekać na kolejny pojazd, bo ten który właśnie przyjechał jest już pełny. Najpierw włodarze powinni się zainteresować tym tematem, rozwiązać go, a dopiero wtedy zachęcać do zbiorkomu w lepszej postaci.

      • 6 3

      • Niestety. "Bezwładność" w tempie podejmowania działań właśnie tym by skutkowała. Zachęta-tłok-powrót do samochodów-jojczenie na puste składy-ograniczenie kursów. I tak w kółko
        Swoja drogą to ja jestem taki prorok, że bez tych badań mogę stwierdzić, że mieszkańcy Podkarpacia korzystali mniej z SKM ;)
        Czy to jest liczone bez uwzględniania tego jak wygląda sieć kolejowa i jej dostępność w danym regionie?

        • 1 0

  • (2)

    Jazda pociągiem jest bardzo wygodna, jeśli chce się jechać w miejsce, gdzie będzie się piło alkohol :)

    • 69 4

    • Jak ja dawno nie byłem na dworcu w Sopocie, (1)

      podobno jest przebudowany. Kiedyś też mocna melina to była, zwłaszcza o 4-tej nad ranem, jak z tych wszystkich lokali klientela się zwalała.

      • 8 0

      • To informuje

        Ze nic się nie zmieniło

        • 10 3

  • Kiedy PKM na północ Gdyni? (6)

    • 94 9

    • Podobno władze Gdyni mają inne priorytety ;) (5)

      • 25 2

      • (3)

        Niby w tym roku ma się zacząć budowa metra.

        • 18 0

        • w Warszawie pierwszą linię budowali 50 lat. u nasz ile to zajmie szczurowi? (2)

          • 14 2

          • (1)

            wazne żeby zaczęli

            • 7 0

            • czyli jak to u nas, żeby zrobili plan i wizualizację?

              • 11 0

      • wiem, wiem, petla na Fikakowie i fontanna o to marzeń szczyt!!!

        • 18 2

  • wole moje tico niz transport publiczny (6)

    Szybciej taniej no i na randkę z moja dziewczyna do lasu mogę podjechać

    • 58 45

    • do lasu o tej porze? po co? (2)

      • 10 4

      • ma padać śnieg, będą sanki

        • 12 0

      • na grzybobranie :)

        • 9 0

    • Tico? Do lasu z dziewczyną? Ale po co?

      • 6 4

    • (1)

      W liceum się szpanuje tico :) u mnie w liceum szpanowali starą Ładą. Jakie czasy - taki szpan. Różnica taka, że ze starą Ładą trzeba było UMIEĆ postępować ;)

      • 1 1

      • łada do dzisiaj lepsza ale za droga...

        • 0 0

  • PKM najpopularniesza! (2)

    • 37 4

    • Pod jakim względem - chaosu w rozkładzie jazdy? (1)

      • 7 5

      • Ironia, pojęcie nieznane...

        • 2 3

  • W 2100 bedzie kolej w szklanej rurze zakopanej w ziemi ! (3)

    a samochody beda bez kol bo beda latac 50 cm. nad ziemia. ! i w 3 - city beda rosly w grudniu mandarynki a lekarzami beda roboty zeby bylo sprawniej ).

    • 32 6

    • w 2100....

      W 2100 beda takie windy, wchodzisz w jedenej np we Wrzeszczu a wychodzisz w drugiej w Gdyni - smaochodów nie bedzie, kolei tez nie bedzie, słowem niczego nie bedzie a i ludzi bedzie jakby mniej bo bez wydobycia ropy to bedzie wojna

      • 2 1

    • ... a tunelu w Gdyni pod torami nadal nie będzie

      • 8 0

    • Takie zmiany, świetlana przyszłość. A twoja stara dalej będzie brudne gacie na balkonie suszyła.

      • 1 1

  • Statystyki zafalszowane przez SKM, w a Trójmieście i Warszawie również... (2)

    • 52 19

    • dokładnie, kolej a kolejka podmiejska to dwie różne rzeczy (1)

      • 25 5

      • skm rob wszystko, by byc kolejka PODmiejską, choć ponad 90 procent jej pasazerow jezdzi miedzy Cisową a Gdanskiem

        konkuruje z Regionalką, a my za te zabawy duzych chlopcow placimy
        naszymi pieniedzmi

        • 4 1

  • Szkoda tylko, że tyle starych "kibli" jeździ na liniach SKM (2)

    Takie wyniki a nie stać ich na wymianę taboru? Bo dwa nowe składy SKM przez tyle lat to śmiech na sali

    • 75 5

    • niech nie wymieniają

      z każdą wymianą wywalają miejsca siedzące "bo ludzie tak wolą" - a oni z ludzi się śmieją, dla nich to oszczędność i mniejsza masa pociągu.

      • 6 6

    • wiecznie nowe składy

      i te dwa nowe składy jeszcze długo będą nowe. Trasy mają tak dobrane aby jeździły puste. Np. ok 8 rano jadą do Cisowej czy też do Weja, Rumi i odwrotnie ok 16. Mniejsze zużycie, mniejsze naprawy, gwarancja się skończy, zaczną się naprawy płątne i pasażerowie będą płacić:))

      • 2 0

  • (2)

    Szkoda tylko że oferta przewozowa jest taka słaba. Królują stare składy obłożone plastikiem SKM & REGIO. A po ostatniej zmianie rozkładu na odcinku Gdańsk-Tczew ilość pociągów zmniejszyła się z 41 na 26. Aglomeracja że hoho.

    • 70 1

    • To jest skandal, że SKM nie ma własnych torów na południe od śródmieścia i zamiest je budować budują na dużo mniej obciążonej

      trasie do Wejherowa

      • 12 1

    • Cały ten rozkład i te statystyki to jakiś żart.

      Owszem, statystycznie wychodzi niezły wynik, ale to efekt SKM, widać to też na przykładzie Warszawy. Inne województwa nie mają kolei aglomeracyjnych. A gdy spojrzy się na kolej regionalną, to już mamy dramat, coraz mniej połączeń, autobusy zastępcze, brak integracji taryfowej oraz przestarzały tabor elektryczny.

      • 16 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane