• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy wolą ścieżkę przez kolejowe tory, niż nowy tunel pod nimi

Maciej Naskręt
21 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tunel pod Morską po remoncie zyska windę

Zobacz tunel, którego unikają mieszkańcy Oruni.



Mieszkańcy Oruni niechętnie korzystają z podziemnego przejścia pod linią kolejową biegnącą przez ich dzielnicę. Powód? W tunelu chronią się amatorzy tanich win, nie działa oświetlenie i jest niebezpiecznie. Dlatego piesi przechodzą górą, po równie niebezpiecznym torowisku.



W ciągu ul. Rejtana zobacz na mapie Gdańska na Oruni od jesieni 2012 r. działa podziemne przejście dla pieszych pod linią kolejową Gdańsk - Tczew. Zostało ono zbudowane w ramach modernizacji wspomnianej magistrali. Tunel, choć otwarty, jest w stanie surowym, wykonano w nim wyłącznie betonową konstrukcję z zadaszeniem schodów i rampy dla niepełnosprawnych oraz prowizoryczne oświetlenie. Prace wykończeniowe zaplanowano na ten rok.

Jednak oddanie tunelu w takim stanie potwierdza tylko starą maksymę, że rzeczy gotowe w 80 procentach nadają się do niczego.

- Matki nie mogą spokojnie przejść z wózkami, gdyż podjazdy na schodach są wykonane z desek. Natomiast betonowe rampy z niewiadomej przyczyny zostały zabite szczelnie deskami, które po kilku dniach zniknęły. Jeśli ktoś wybierze zejście rampą, może spaść z trzech metrów na betonową posadzkę. Tunel jest też schronieniem dla pijaczków, którzy chronią się w nim przed złą pogodą i policją - opowiada nasz czytelnik, Cezary.

Zdaniem mieszkańców Oruni o tunel nikt nie dba. Jest w nim ciemno i brudno, po deszczu stoi tam też woda. Natomiast wychodząc z podziemnego obiektu można ugrząźć w błocie - opowiada nasz czytelnik.

Początkowo mieszkańcy Oruni cieszyli się z otwarcia tunelu, bo wraz z jego pojawieniem się zniknęło niebezpieczne na co dzień przejście w poziomie torowiska kolejowego. Z ulgą odetchnęli szczególnie rodzice, których dzieci chodzą tamtędy do szkoły. Teraz jednak wielu mieszkańców wybiera drogę przez tory, także ze względu na bezpieczeństwo.

Czy budowane tunele pod magistralą kolejową na Oruni będą bezpieczne?

Zagrożenia związane z niedokończoną budową tunelu potwierdzają strażnicy miejscy. - Miejsce jest przez nas cały czas patrolowane. Wykroczenia, do których dochodzi tam najczęściej, to spożywanie alkoholu i zaśmiecanie - mówi Miłosz Jurgielewicz, rzecznik prasowy Komendy Straży Miejskiej w Gdańsku.

Straż Ochrony Kolei, która podobnie jak Straż Miejska dozoruje tunel, ostrzega: - Poruszanie się po torowisku w miejscu do tego nie przeznaczonym grozi pouczeniem lub mandatem w wysokości od 20 do 500 zł - mówi - zastępca komendanta regionalnego Straży Ochrony Kolei w Gdańsku, Bartłomiej Drobotowicz.

Postanowiliśmy skontaktować się z inwestorem i zapytać, czy uda się usunąć wszystkie usterki w tunelu - zabezpieczyć rampę i włączyć światło - by mieszkańcy mogli przechodzić pod torami, a nie po nich.

- Z zabezpieczeniem rampy nie powinno być problemów. Co do oświetlenia tunelu, musimy najpierw upewnić się, czy przewody nie zostały skradzione. Jeśli nie, to je naprawimy - zapewnia Ireneusz Krzywicki z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK, nadzorujący projekt modernizacji magistrali na terenie Gdańska.

Dlaczego w ogóle zamknęliście deskami te rampy? - Kilka dni po otwarciu tunelu ktoś ukradł tam stalowe barierki. Ze względu na bezpieczeństwo mieszkańców nie mogliśmy wpuścić na zjazdy pieszych. Mogliby spaść - wyjaśnia Ireneusz Krzywicki.

Tunel przed oddaniem ma być jeszcze raz zamknięty, by można było go wykończyć. Na posadzce ma się pojawić lastryko, a ściany będą wymalowane farbą, z której łatwo będzie zmyć graffiti. Wykonane zostanie również odwodnienie posadzki. Widoczne w nadziemnych ścianach tunelu otwory nie będą jednak oknami, lecz zostaną przesłonięte blachą.

Ponadto mieszkańcy nie będą mogli też chadzać przez tory, jak do tej pory. W miejscu dawnego przejścia pojawi się ogrodzenie, które trudno będzie pokonać.

Odpowiedzialni za przebudowę linii przekonują, że działania wandali i alkoholowe spotkania w tunelu się skończą.

- Budowa tunelu została uzupełniona o projekt monitoringu. Obraz z kamer wewnątrz tunelu i wejść ma trafiać do funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei - twierdzi Ireneusz Krzywicki

Co ciekawe, projekt przebudowy magistrali kolejowej zakłada budowę jeszcze trzech tuneli dla pieszych - przy ul. Ukośnej zobacz na mapie Gdańska w Lipcach, na stacji PKP Gdańsk - Orunia zobacz na mapie Gdańskaul. Radunickiej zobacz na mapie Gdańska. Czy tam również będzie trzeba zainstalować monitoring? To się okaże. Wszystkie obiekty dla pieszych są jeszcze w budowie.

Opinie (108) 7 zablokowanych

  • bo tam tylko same barachło wegetuje (5)

    ....

    • 82 38

    • Amatorzy tanich win.. (1)

      już niestety nie ma tanich win, trudno se popić w dzisiejszych czasach..

      • 11 3

      • są tanie wina ale nie wszędzie i nie wszystkich stać na nie i znowu w modzie są bimbrownie

        • 3 1

    • Oui, oui.

      kurka mać, p******o was?

      • 3 2

    • heh (1)

      "Jednak oddanie tunelu w takim stanie potwierdza tylko starą maksymę, że rzeczy gotowe w 80 procentach nadają się do niczego."

      W tej dzielnicy wszystko jest do niczego. Współczuję 1/3 normalnych mieszkańców.

      • 11 1

      • chyba 1/8 normalnych mieszkańców Oruni.

        • 1 0

  • Naskręt - ale o co ty w ogóle kruszysz kopie? (3)

    Napisz artykuł jak wykończą ten tunel, przecież obecnie - to prowizorka i plac budowy

    • 101 20

    • pan Maciej pewnie by chętnie własnemi rencami zsypał ten tunel... (1)

      pan Maciej pewnie by chętnie własnemi rencami zsypał ten tunel...

      • 15 14

      • Zasypać, zrobić sygnalizację, przejście góra ..

        .. Aha no i ścieżkę rowerowa... Tak jak autor chciał na Podwalu przedmiejskim. ;)

        • 0 1

    • matole, czy nie widzisz, że artykuł nie porusza problemu budowy

      tunelu tylko problem wyboru sposobu przejścia z powodu niedokończenia?

      • 8 5

  • Zakazać sprzedaży tanich win oraz żulerstwa i złodziejstwa! (6)

    • 57 9

    • zakazać też biedy, głodu i policji (5)

      • 15 7

      • czy trzeba pić tanie wino w tunelu - nie (2)

        jedzenia jest pod dostatkiem w organizacjach które pomagają bezdomnym
        policja jest potrzebna,gdyby jej nie było to byś łuba nie wystawił ze swojej nory

        • 12 2

        • (1)

          Co za beznadziejny światopogląd! Policja jest oczywiście potrzebna, ale jeśli twierdzisz, że jedzenie (powiedzmy w większości) z organizacji pomocowych trafia do potrzebujących i że tylko jedzeniem żyją ludzie, to jesteś w błędzie. Każdy (powiedzmy większość każdych), nawet prawdziwy biedak, który nic nie ma, ma czasem ochotę napić się odrobiny alkoholu. Skoro tanie wino jest tańsze niż jedzenie to czemu by nie spróbować zaspokoić potrzeb alkoholowych?

          • 0 1

          • "potrzeb alkoholowych"?

            a cóż to za nowe potrzeby? cholera, chyba mam jakieś niedobory w organizmie, muszę napic się alkoholu

            • 0 0

      • zakazać tuneli (1)

        • 2 1

        • postawić wszędzie transparenty z napisem:

          "Nie palić! Nie pić! Nie narzekać! Nie rozmawiać o kryzysie!"

          • 1 0

  • Ale bzdura, qrka kogo to obchodzi ??? (2)

    Tunel i tak musi być bo to jest XXI wiek do jasnej

    • 40 19

    • tutaj jest XIX wiek

      w XXI wieku buduje się tunele dla pojazdów (pociągi, samochody różne i ciężarówki)
      w XX wieku buduje się tunele dla pieszych
      w XIX wieku zaczęto budować tunele

      • 4 6

    • Więc traktujemy ludzi jak idiotów, którzy bez stwarzania zagrożenia dla siebie nie potrafią przejść przez tory kolejowe?

      • 1 2

  • w koncu (1)

    bedzie gdzie sikac

    • 55 19

    • i robić zdrową kupkę

      • 5 0

  • szybko wymyślili nowy temat aby "przykryć" ustaw śmieciową (2)

    • 46 16

    • Ty za to funkcjonujesz wyłącznie dzieki śmieciom (1)

      • 5 11

      • takim jak ty

        • 1 0

  • Tak funkcjonuje gdański oddział PKP PLK (8)

    Czysta kpina, ta modernizacja nie skończy się do 2020 roku - to pewne,
    wystarczy przejechać się od Pruszcza do Gdyni w dzień aby stwierdzić kompletny zastój, od czasu do czasu jakiś facecik z łopatką,
    wszystko rozgrzebane na czele z torami,
    pociągi jadą sobie wolniutko po jednym torze,
    a w PKP PLK biorą premie za nic nierobienie

    • 49 5

    • hmm... (3)

      Przyjmuję każdy zakład, że skończy się w 2014.
      Wchodzisz w to czarna małpo z czadu?

      • 5 5

      • Z pawianami nie wchodzę w żadne układy (2)

        śmierdzi

        • 3 3

        • wchodzisz w układ z krokodylem (1)

          on przetrąci cię badylem

          • 1 2

          • ale kastrowane krokodyle się nie liczą

            eunuszku

            • 0 0

    • Żebyś jeszcze znał się na rzeczy to bym ci może uwierzył... (2)

      Nie ma to jak opinie kogoś kto kompletnie nie zna się na rzeczy, a potrafi tylko narzekać. Tak się składa, że pracuje przy modernizacji tej trasy tylko poza Trójmiastem. Powiem tyle - na 11-kilometrowym odcinku z Prabut do Mikołajek Pomorskich pracujemy już 1,5 roku, często po 15-18 godzin dziennie, w tym weekendy łącznie z niedzielami nawet (!) i odcinek ten nie jest nawet w połowie skończony. Teraz wyobraź sobie odcinek trójmiejski, gdzie powstaje znacznie więcej przejść podziemnych, wiaduktów i nie wiadomo czego jeszcze, a także gdzie jest znacznie większy ruch pociągów. Tempo prac jest jak dla mnie może nie imponujące, ale na pewno przyzwoite. Ty to byś chciał zapewne żeby wszystko w tydzień skończyć, a nie masz pojęcia ile to jest roboty. Ta trasa powstaje na nowo.

      • 3 0

      • Takie bajki to możesz panu Masselowi wciskać (1)

        Nie mnie

        • 0 3

        • Wskaż mi państwo w Europie

          gdzie wybodowano 350 trasy kolejowej w mniej niż 5 lat.

          • 0 0

    • Nie przesadzaj!

      Jak na tej linii nie robiono nic od 85r to czego się spodziewasz?!
      To jest Polska, a nie Niemcy gdzie ICE śmigają 300km/h.
      Trochę cierpliwości, a zobaczysz, że będą śmigały.

      • 0 1

  • Podobieństwo

    Jakie państwo takie tunele i to co w nich też !

    • 36 1

  • (4)

    Bo to jest legendarna Orunia Dolna, bród, smród i ubóstwo. Trudno niech sobie przechodzą przez te tory, od czasu do czasu kogoś rozjedzie, selekcja naturalna. O co tyle hałasu

    • 35 46

    • (2)

      orunia dolna? gdzie taka dzielnica się znajduje?

      • 17 8

      • (1)

        No właśnie ja znam piękną Orunię.

        • 15 6

        • Ohra była piękna.

          • 0 2

    • Orunia jest piękna i spokojna, za to legendy o ludziach tam żyjących mocno przesadzone.

      Największym nieszczęściem dla Oruni była budowa linii kolejowej która odcięła ją od miasta.
      W chwili kiedy PKP dostaje tak wielką kasę na modernizację nikt z tych wielkich PEKAPOWSKICH prezesów,projektantów i pseudo inżynierków z UM nie wpad na aby skomunikować Orunię Dolną tunelami czy wiaduktami nad torami z resztą miasta. Bezmyślnie budują gÓw_iane przejścia dla pieszych z których i tak mało kto będzie korzystać, a z czasem pojawi się projekt ich zasypania tak jak na Elbląskiej.
      Aż się prosi o tunel czy wiadukt na Sandomierskiej, Dworcowej, Ukośnej czy ul. Lipce. Ale czy ktokolwiek pomyślał o interesy Oruni z tych jajogłowych urzędasów , nie bo za biurkami siedzą wrośnięci jak drzewa, A JAK WIADOMO DRZEWA NIE MYŚLĄ !!!!!!!!!!!!

      • 6 1

  • A Policja i osławiona straż miejska od czego jest? (2)

    Pilnować porządku marsz !

    A nie spacerki po Długiej , by panom cukiernikom, kolegom Adamowicza , nikt jakichś drożdżówek z wózka przypadkiem nie sprzedawał...

    Tusku, a pamiętasz jak sprzedawałeś drożdżówki w tunelu PKP Gdańsk Główny ?

    Dzisiaj twoi żołnierze, jak np. Adamowicz , takich sprzedawców prześladują ponad wszelką miarę..

    • 82 7

    • Dziś ci daję plusa.

      Bo się zgadzam z tym co prawisz.

      • 14 2

    • policja i straż będzie stała u góry

      żeby wlepiać mandaty za przechodzenie przez tory w miejscu niewyznaczonym. żulkowie w tunelu im nie przeszkadzają

      • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane