• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy wybiorą imiona kolejnym Pesom

Krzysztof Koprowski
20 grudnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Ruszył plebiscyt na imiona dla gdańskich Pes
Obecnie tylko dwie PESY mają patronów - są nimi Władysław Czerny i Daniel Gralath. Obecnie tylko dwie PESY mają patronów - są nimi Władysław Czerny i Daniel Gralath.

Za kilka dni ruszy plebiscyt internetowy, w którym będzie można wskazać patronów kolejnych tramwajów Pesa, które będą jeździć po Gdańsku.



Czy jechałeś już tramwajem Pesa?

Poza "Danielem Gralathem" i "Władysławem Czernym" po Gdańsku jeżdżą jeszcze dwie "nienazwane" dotąd Pesy, a do końca roku do miasta dojedzie jeszcze trzecia.

- W ogłoszonym przez nas rankingu będzie można zarówno wybrać trzy nazwiska z listy, ale i dopisać do niej własne propozycje - informuje Emila Salach-Pezowicz z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Na liście jest ponad 25 nazwisk osób związanych z Gdańskiem i jego historią. Są wśród nich m.in.: fizyk Gabriel Fahrenheit, malarz i rysownik Daniel Chodowiecki oraz biskup warmiński Maurycy Ferber. Jest także astronom Jan Heweliusz, który będzie patronem roku 2011.

Na liście przygotowanej przez urzędników nie ma Antoniego Szczyta, zmarłego kilka dni temu szefa Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego, a wcześniej wieloletniego zastępcy dyrektora wydziału gospodarki komunalnej w gdańskim magistracie, który utonął w drugim tygodniu grudnia podczas urlopu w RPA. Jego nazwisko będzie można jednak dopisać jako własną propozycję.

W pierwszej kolejności imiona dostaną tramwaje PESA, które już kursują po Gdańsku. Zwyciężą oczywiście propozycje z największą ilością głosów. Rozstrzygnięcie plebiscytu nastąpi w połowie stycznia 2011 roku.

Opinie (263) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Autobusy i tramwaje (42)

    Trzeba prawdzie oddać, że w ostatnim czasie wycofano wszystkie autobusy "rzęchy" zastępując je nowymi, z klimatyzacją; że przybywa nowych tramwajów. Fakt, że każdy tramwaj ma mieć swoje imię jest sympatycznym pomysłem, ale wg mnie nie najważniejszym. Ważniejszy jest fakt, że te nowo zamówione tramwaje z Bydgoszczy nie mają podwójnych siedzeń, czyli co... większość pasażerów musi stać. Na pewno nie zachęca to zmotoryzowanych, by częściej korzystali z komunikacji miejskiej.

    • 66 114

    • (4)

      Nigdy nie jechalem jeszcze Pesa, ale moim zdaniem brak miejsc siedzacych jste akurat najmniejszym problemem przy przesiadce z auta na tramwaj. Najwiekszym jest losowosc kursowania i przepelnienie wg mnie.

      • 63 10

      • Jak w całej UE w Gdańsku komuna wróciła to co się dziwisz że i losowość kursowania i tłok w tramwajach wrócił.

        • 13 33

      • (1)

        Jesteś młody to dla ciebie brak miejsc siedzących nie jest problemem, możesz sobie postać. Ale nie potrafisz się wczuć w problemy ludzi innych, tutaj ludzi starszych i prawie zawsze w starszym wieku schorowanych.

        • 18 36

        • Mało popularna opinia:)

          • 19 8

      • Niech zaczną grzać w tramwajach a nie zabierają się za nazywanie. Propaganda rodem z PRL.
        Proponuję nazwy:
        Spitsbergen, Hornsund, Syberia, Plateau Station, Grenlandia... .

        • 8 1

    • Bardzo dobrze, że nie ma podwójnych siedzeń (8)

      W Bombardierze często powoduje to ścisk i trudność minięcia się dwóch osób pomiędzy siedzeniami.

      • 45 20

      • Wszystko przez takich tłumoków, którzy albo wstydzą się powiedzieć "przepraszam" albo są tacy niedotykalscy... Oraz nie potrafią zająć optymalnego miejsca, skoro od początku wiedzą z grubsza, gdzie będą wysiadać.

        • 38 7

      • (6)

        Bardzo źle, że nie ma podwójnych siedzeń. Bardzo źle, że rządzący więcej taboru wycofali jak kupili. Bardzo źle że powrócił ścisk w tramwajach i znowu jak za komuny pasażerowie jeżdżą ściśnięci jak śledzie w beczce, bo dla Adamowicza ważniejsze jest ECS.

        • 15 22

        • (5)

          Więcej wycofali niż kupili? To znaczy, że niektóre linie są zlikwidowane? Ja tam zauważam nowe linie...

          • 6 10

          • (4)

            Nie nowe linie tylko jest jedna nowa linia na Chełm. Do niedawna niektórych linii tramwaje miały trzy składy starego taboru, czemu teraz mają tylko dwa, a 4-ka nawet jeden?

            • 3 7

            • A po co na "czwórce" (2)

              więcej wagonów? Żeby więcej powietrza woziły?

              • 8 1

              • Fakt, ZKM nie potrafi ogrzać nawet jednego wagonu. "4" to jeżdżąca lodówka.

                • 3 2

              • Czytaj ze zrozumieniem

                Przecież tutaj nie o to chodzi, żeby czwórka miała dwa wagony.

                • 0 4

            • Popieram

              • 0 2

    • Najważniejsze, żeby ulgi znieśli dla darmozjadów, (1)

      to i tłok się skończy.

      • 25 7

      • Masz na myśli byłych z PZPR lub z milicji? Nie wydaje mi się żeby Adamowicz się odważył z nimi zadzierać.

        • 5 5

    • (9)

      Zawsze się zastanawiałem, skąd tylu emerytów i rencistów w godzinach szczytu w tramwajach. Gdzie oni tak zajadle podróżują? Przecież nie do pracy.

      • 30 13

      • do kościółka :D

        • 14 5

      • odpowiedź jest prosta (1)

        do dzieci, które w godzinach szczytu jadą do pracy. Opiekować się wnukami.

        • 19 4

        • To powinni jechać wcześniej, przed szczytem, bo w szczycie jadą ich dzieci. A wnuki same w domu.

          • 13 4

      • do kościółka carrefourka :P (1)

        • 15 4

        • Do Galerii
          Na Impre
          Za Granice
          W Kosmos

          • 5 9

      • na ryneczek

        • 12 0

      • na dzialke (2)

        • 8 0

        • do akapulko (1)

          • 1 0

          • do przychodni na plotki

            • 2 0

    • (1)

      malo miejsc siedzacych to jedno, drugie - malo "punktow zaczepienia" - dla mnie pesy sa jedna wielka porazka - jestem niska i nie mam sie czego zlapac..

      • 17 7

      • zapraszam

        stań obok mnie a na pewno będziesz miała się za co złapać.

        • 27 5

    • Zbędne bajery.

      Zgadzam się że rozmieszczenie miejsc w nowych Pesach jest dziwne. Część krzesełek umiejscowiona jest pod skosem, dużo miejsca zmarnowali. Coś mi się wydaje, że te tramwaje miały w założeniu dobrze wyglądać, a funkcjonalność to sprawa drugorzędna.

      • 23 5

    • Lech Walesa Airport. Mieszkamy w Polsce piszmy w końcu po polsku

      LECH WALESA TRAM!!! Jest już LECH WALESA AIRPORT to niech ma tramwaj za życia

      • 10 6

    • I bardzo dobrze! (1)

      Człowiek stojący zajmuje mniej miejsca

      • 12 7

      • A ile masz lat?

        • 4 5

    • Wady Pesy (2)

      1) Trochę za gwałtownie przyśpiesza i hamuje, (mam nadzieję że to minie dotrze się czy motorniczy się naucz jeździć)
      2) Brak podwójnych siedzeń (ale rozumiem to ma mieć dużą pojemność, nie jesteśmy rozwiniętym na tyle społeczeństwem by liczyć na luksusy, jak dojedziemy z punktu A do B powinniśmy się cieszyć)
      3) Brzydki sposób wyświetlania informacji na monitorach wewnątrz (widać że robił to a) jakiś amator b) kompletnie bez zmysłu artystycznego) na obronę powiem że wyświetlanie jest czytelne, minusem jest może nie wyświetlanie całej trasy tylko prezentowanie jej po kawałku. Dla mnie, mieszkańca Gdańska to nie robi różnicy ale przyjezdnych może trochę niepokoić.
      4) ZŁE UMIESZCZENIE KASOWNIKÓW (koło drzwi to porażka tak poza tym to są ukryte i trzeba ich szukać)

      • 6 7

      • sorry,ale wkońcu tramwaj musi mieć kopa, a mnie śmieszy że jedna z pań motorniczych 20km/h jeżdzi (1)

        • 10 5

        • to trzeba bylo sie przyjac

          • 0 3

    • racja

      te pesy są strasznie ciasne. Dortmundy rządzą... i te piękne retro wykończenie:)

      • 7 2

    • .. widać jak głupia i złodziejska jest nasza władza, każda głupota

      z przetargiem i prowizja do kieszeni jest dobra

      • 2 4

    • widzisz to ja (4)

      wiecej minusow niz plusow ale czego sie spodizewac po pasazerack komunikacji miejskiej?
      oni uważają ze jak ktoś zapie...a 12 godzin w fabryce non stop na nogach to brak miejsc siedzących nie powinien być dla niego problemem bo skoro przez 12 godzin stał przy taśmie to jeszcze ta 1 może postać
      i jak tu się przesiąść na zkm? to ja już wole wygodnie samochodem tam przynajmniej nogi odpoczywają

      • 3 1

      • Dziękuję za ciekawą opinię (3)

        Prawdę mówiąc mnie dziwi ten fakt, że tutaj większości nie przeszkadza marazm i byle jakie nas pasażerów traktowanie. Ale skoro im tłok w tramwajach czy korki na ulicach nie przeszkadzają "bo się nie da", to z całą pewnością władze z tymi naszymi miejskimi patologiami nie będą robić NIC.

        • 1 1

        • "tłok w tramwajach" (2)

          A może te minusy stąd, że większości przeszkadzają Twoje pomysły na (wątpliwą) poprawę ich życia?

          Największą bolączką gdańskich tramwajów nie jest brak podwójnych siedzeń a zbyt mała liczba składów. W obecnej sytuacji podwójne siedzenia zamiast poprawić to pogorszyły by komfort jazdy.

          Moim zdaniem nawet jakby było by nas stać na odpowiednio dużą liczbę tramwajów to większa liczba siedzeń nie była by potrzebna. W dzisiejszych czasach kiedy dziesiątki osób mają siedzący tryb pracy, postanie chwile w komunikacji miejskiej (przecież to nie pociągi dalekobieżne w których spędzało by się kilka godzin) może wyjść tylko na zdrowie. Obecnie montowana liczba siedzeń powinna w sam raz wystarczyć dla osób chorych, starszych itp.

          Argumenty typu, że brak miejsc siedzących zniechęci kierowców do przesiadki na komunikacje miejską są na wyrost. Komunikacja miejska ma wiele zalet ale również i wiele wad (w tym takie które można i powinno się minimalizować jak i te które będą zawsze) przy których brak gwarancji miejsca siedzącego to naprawdę drobiazg. Jeśli ktoś teraz mówi, że nie pojedzie tramwajem bo nie będzie miał zagwarantowanego miejsca siedzącego to prawdopodobne szybko znajdzie jakąś inna wymówkę nawet jeśli w każdym składzie wstawić by specjalny fotel tylko dla niego.

          • 3 2

          • (1)

            To oczywiste że potrzebna większa ilość składów ale piszesz że siedzenia zbyteczne. Czyli ci na zachodzie niepotrzebnie robią podwójne siedzenia i powinni przyjechać na szkolenie do Gdańska zobaczyć jak się to powinno robić?

            • 0 0

            • zdecydowanie warto brać przykład z krajów gdzie komunikacja miejska jest na wyższym poziomie ale trzeba to robić z głową

              Jak komunikacja miejska ma duże zdolności przewozowe w porównaniu do liczby przewożonych pasażerów (a w wielu przypadkach tak właśnie jest na zachodzie) to można i myśleć o zwiększaniu liczby miejsc siedzących.

              Jednak tam gdzie potoki pasażerskie są duże (a zawsze takie będą na głównych liniach w Gdańsku) to i na zachodzie nie stosuje się podwójnych siedzeń lub stosuje się je w takim układzie, że miejsc siedzących jest niewiele więcej niż w rozwiązaniu klasycznym. Dodatkowe siedzenia nie tylko zmniejszają tak krytyczną obecnie u nas pojemność pojazdu ale i spowalniają wymianę pasażerów.

              • 0 0

  • (6)

    Bolek Elektryk

    • 91 33

    • a może PSUJEK ?

      • 1 5

    • Burek i Reksio proponuję

      • 6 2

    • Bolek Elektryk zdecydowanie wygrywa !!!

      Bolek Elektryk zdecydowanie wygrywa !!!

      • 14 4

    • Tramwaj imienia Kwitnącej Korupcji

      • 8 3

    • a może Daniel Gabriel Fahrenheit

      ?

      • 3 0

    • uwielbiam to

      nie ma to jak coś na poprawę humoru

      • 5 0

  • a henia tramwajarka?? (3)

    • 74 29

    • Henia Łamistrajk?!

      Pseudo bohaterka Solidarności. Jeszcze tego by brakowało, żeby jej pomniki stawiać za życia i potwierdza znany mit o tym, że zatrzymała tramwaj w geście protestu. Jak miała nie zatrzymać, jak jej ZKM prąd odciął, bo wyjechała z zajezdni mimo strajku. "Ten tramwaj dalej nie pojedzie" - bo prądu nie było, to jak miał pojechać!!! Propaganda nowych czasów.

      • 9 9

    • Ten tramwaj na zdjęciu...

      ... wygląda mi na Grażynę xD

      • 3 1

    • twoja stara tramwajara

      • 2 2

  • Pirat (1)

    A może Pirat Andrzej?

    • 146 7

    • W sumie czemu nie

      Sprawa z pomnikiem zostanie załatwiona może za pięć lat, to niech przynajmniej do tego czasu ma swój tramwaj.

      • 22 0

  • lech kaczyński, maria kaczyńska (5)

    • 38 180

    • wolałbym ojca dyrektora Tadeusza

      • 19 9

    • oby nie (2)

      na szczęście w Gdańsku nie popadli w ten wariacki taniec chocholi i nie czczą miernot

      • 29 15

      • nie czczą? a budynia kto wybiera?

        • 27 10

      • To kim Ty jestes w takim razie

        • 9 3

    • No to idźmy na całość!

      JAROSŁAW KACZYŃSKI

      • 7 5

  • Tylko Dzierżysław!!! (2)

    • 26 7

    • burek

      dobry pies

      • 0 2

    • Waligóra i Wyrwidąb

      • 1 1

  • ??? a tak wogóle po co to imiona ??? (9)

    • 115 13

    • ano po to (1)

      aby mogli świetować imieniny w zajezdni ;)

      • 43 3

      • :)

        • 11 1

    • (3)

      To jest przykre nawet.

      Czy naprawdę zakup tramwaju był tak wielkim osiągnięciem że teraz będziemy się cieszyć, nazywać go, tulić i całować?

      Może faktycznie jesteśmy tak zacofanym społeczeństwem że rzecz wydawałoby się normalną (zakup środka komunikacji) musimy pod niebiosa wynosić bo to był taki wielki wysiłek przecież organizacyjny i finansowy.

      Gdyby w pracy szef kazał nazwać imieniem nowo zakupioną wiertarkę to bym się zastanawiał czy ma w głowie po kolei.

      Chyba jednak jesteśmy zacofani :(

      • 29 3

      • Nic dodać, nic ująć.

        W cywilizowanych krajach działania takie jak wymiana taboru, oraz remonty i budowa dróg są zupełnie niedostrzegalne dla mieszkańców, bo traktowane jako coś oczywistego, wpisanego w porządek funkcjonowania miasta.

        Nam niewiele już brakuje do otwierania każdego ODŚNIEŻONEGO odcinka chodnika przy akompaniamencie orkiestry dętej i z przecięciem wstęgi. Pisząc to przypominam sobie chodniki przed dworcem we Wrzeszczu i przy tamtejszej pętli autobusowej. Dobrze, że tego zadupia nie odwiedza zbyt wielu gości "zza granicy" - wstyd i hańba. :/

        • 17 2

      • dobrze to ujales

        Tramwaj bedzie mial imie - zenada.

        • 2 0

      • ...a niech taki tramwaj będzie miał nieprzyjemną w skutkach kolizję, to wszyscy zaczną omijać taki tramwaj i będzie kursował pusty. Tylko nieświadomi będą nim jeździć.

        • 1 0

    • bo cud sie stal

      pan buk zeslal tramwaj z nieba, ksiedza i kropidlo!

      • 6 3

    • Bo każda okazja żeby wypić jest dobra. A chrzciny w szczególności. ;)

      • 5 3

    • by zylo sie jak na szczycie

      glupoty w tym durnym miescie.

      • 5 2

  • a czy Antoni Szczyt dokonał czegokolwiek, co poprawiłoby komunikację miejską - z perspektywy pasażera-klienta? (6)

    Sam woził cztery litery samochodem. Organizacja ruchu tramwajowego i autbusowego w Gdańsku jest gdzieć w ogonie cywilizacyjnym...

    A może się mylę?...

    • 104 14

    • akurat Antek to rowem się woził (3)

      stąd też tyle km ścieżek rowerowych w Gdańsku

      • 9 5

      • sorry - ROWEREM

        • 4 3

      • stąd nie można korzystać z CHODNIKÓW które są dla pieszych nie dla rowerów

        • 4 9

      • rowerem kabrioletem?

        Tylko czemu to cudo miało wyraźną rurę wydechową???

        • 1 0

    • oczywiście, ze dokonywał .. szczytował w urzedzie

      specjalista od zakorkowania miasta

      • 9 3

    • To ja zacznę...

      Pan A.S. to miał fantazję:

      1) Pamiętam jaka fajna synchronizacja była między kolejką a autobusami nocnymi w Gdańsku Głównym, jak się podbiegło z SKM-ki to akurat starczało czasu na obejrzenia tylu odjeżdżającego autobusu.
      2) Bilety czasowe co 10 min. Jak dobrze że ich już nie ma :)
      3) Bilety-karnety kupowane u kierowcy takie nierozrywalne (były krótko ale może jeszcze ktoś pamięta, zabronione było rozrywanie karnetu kupionego u kierowcy no i powstawał problem jak skasować bilet środkowy)
      4) Promowanie jazdy z przesiadkami. Tramwaje miały mieć pociachane trasy na jak najmniejsze kawałki, zawracać gdzie się dało i dzięki temu częściej pojawiać się na przystanku. Ten pomysł nigdy nie został na szczęście zrealizowany ale zawsze miałem wrażenie że do tego się dąży. Tylko ktoś kto wozi tyłek samochodem mógł na coś takiego wpaść.
      5) Trasa tramwaju 1 świeżo po otwarciu pętli na Chełmie, nie jechał z Chełmu koło lotu ale koło urzędu miejskiego. (Zły kierunek jazdy i za krótka trasa) Codziennie ludzie tracili ileś tam minut rano spiesząc się do roboty. Przebić się przez Hucisko nie jest łatwo tramwajom. Do tego tramwaj stawał na rondzie i wystawał na jezdnie co blokowało jezdnię kierowcom. Dopiero interwencja Boska, tzn. podmycie torów koło urzędu wymusiło zmianę trasy.
      6)Konstrukcja pętli na Chełmie, brak chodnika w kierunku Tesco (niewygoda, błoto i niebezpieczeństwo rozjechania przez autobus bądź tramwaj, codziennie klnę architekta i tego kto zatwierdził te plany)
      7)Tramwaj złośliwie podjeżdżający na Chełmie (stoi sobie na przystanku mógłby Cię wpuścić do środka ale nie zrobi tego bo jest złośliwy, taki drobiazg a jak potrafi zepsuć dzień)
      8) Budowa kolejnej pętli na Chełmie w odległości 3 km od poprzedniej (Stać nas na te wszystkie pętle? Czy nie stać nas na dłuższe trasy więc będziemy robić po kawałku i co parę km budować pętlę?)

      ... jak czegoś zapomniałem to dopiszcie

      • 16 2

  • Pokażmy siłę internetu... (7)

    ... i nadajmy tym tramwajom nazwy nie po myśli urzędasów, którzy już tym artykułem na siłę próbują wcisnąć gdzieś Szczyta.
    Nazwijmy je np:
    Króla Budynia Pierwszego, Galluksa, Maria Awaria, Puszka Sardynek itp...

    • 170 15

    • Popieram Puszka Sardynek

      • 11 2

    • A jak można zostać (1)

      gwiazdą internetu?

      • 2 0

      • tak jak kominek

        przyjechac na spotkanie blogerow pod wodza adamowicza i dostaje sie artykul na trojmiasto.peel o tym ze jest sie gwiazda internetu

        • 6 1

    • Pot Kieszonkowiec

      • 4 2

    • Leon Zawodowiec

      Idiotyczny pomysł z takimi wydumanymi imionami znanych osobistości ( o których mało kto słyszał tak naprawdę )... idąc dalej tym tropem nazwijmy tramwaje od świętych, będzie bardzo po katolicku i mohery się ucieszą jadąc Św. Jerzym, Błogosławionym Stanisławem, albo lepiej - Proboszczem Kazimierzem, Kościelnym Antkiem, Wikarym Jeremiaszem... a dla osób o innych poglądach niech będzie Ministrant Arek Fujarek.

      Takie idee jak nadawanie imion pojazdom muszą być na tyle neutralne, aby ludzie je znali, kojarzyli ale nie mogą budzić skrajnych pozytywnych i negatywnych emocji, niech więc będą to nazwy miast lub województw tak jak samoloty Lufthansy nazywają się np Saarland, Kiel, Chemnitz...

      • 5 3

    • pokażmy siłę internetu (1)

      proponuję
      Sławoj Flaszka G

      • 7 2

      • dooooooooooooooobre!

        bardzo dobry kandydat

        • 0 0

  • Szczęśliwie nam panujący Jurek Zgliczyński a drugi może Józio Nowicki to moje propozycje

    • 18 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane