• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ministerstwo chce zakazu wyprzedzania przez ciężarówki na autostradzie

Maciej Naskręt
31 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Jeśli ustawodawca wprowadzi zakaz wyprzedzania przez ciężarówki, taki manewr będzie słono kosztował. Jeśli ustawodawca wprowadzi zakaz wyprzedzania przez ciężarówki, taki manewr będzie słono kosztował.

Ministerialni urzędnicy planują zaostrzenie przepisów drogowych dla kierowców TIR-ów. To ma być kres "wyścigów słoni", czyli wyprzedzających się ciężarówek na autostradach.



Czy zakaz wyprzedzania się ciężarówek poprawi bezpieczeństwo na autostradach?

Wszystko wskazuje na to, że kierujący ciężarówkami nie będą mogli wyprzedzać na autostradach i drogach ekspresowych. Ich manewry na drogach szybkiego ruchu irytują kierowców pojazdów osobowych, którzy byli wielokrotnie zmuszani do gwałtownego hamowania, by nie najechać na poruszające się znacznie wolniej pojazdy ciężarowe.

- Warto zastanowić się nad zmianą przepisów - mówi na razie minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk w rozmowie z RMF FM.
Na razie nie są znane szczegóły planowanych rozwiązań. Nie wiadomo, czy:

  1. wprowadzony zostanie całkowity zakazu wyprzedzania,
  2. wprowadzone zostaną odcinki, na których wolno wyprzedzać,
  3. wyprzedzanie będzie możliwe, o ile manewr zmieści się w określonym czasie.


Nieznana jest też wysokość kar, jakie groziłyby za tego typu przewinienie.

Materiał archiwalny

Jadące obok siebie TIR-y blokują ruch na al. Armii Krajowej w Gdańsku

Jednym z powodów, dla których w ogóle analizowane jest wprowadzenie takiego przepisu, są ostatnie poważne karambole na A1, w których rannych zostało ponad 30 osób.

Przypomnijmy, że od dekady obowiązuje już zakaz wyprzedzania ciężarówek przez ciężarówki na Obwodnicy Trójmiasta. Początkowo zmiana przepisów wywołała ogromne protesty wśród kierowców dużych pojazdów. Inżynierowie ruchu utrzymali wtedy swoją decyzję w mocy, a dziś już nikt nie myśli o jej odwoływaniu.

Podobne zasady do planowanych w Polsce obowiązują m.in. za naszą zachodnią granicą - w Niemczech. Tam wyprzedzenie dłuższe niż 45 sekund grozi mandatem w wysokości 100 euro.

Opinie (293) 10 zablokowanych

  • Wystarczy wprowadzić im nakaz jazdy min. 90km na autostradzie i zakaz wyprzedzania jednoczesnje (25)

    Wówczas wyprzedzanie nie będzie możliwe boi brak większość tych aut ma blokadę ustawiona na 90 km/h. Wyprzedzanie bierze się stad, że część kierowców TIRów celowa zwalnia tempo jazdy, by dotrzeć do celu zgodnie z zakontraktowaną godziną w centrum logistycznym. Tylko tyle i aż tyle

    • 46 140

    • (6)

      Niektore maja kaganiec na 90, niektore na 80...

      Wyprzedzanie bierze sie stad, ze lzejszy jest szybszy na podjazdach pod gorki od lzejszego, a bezsensowne zwalnianie za ciezszym pojazdem jest po pierwsze meczace dla kierowcy, a po drugie wiaze sie ze wzrostem spalania.

      • 53 8

      • eko kierowcy (4)

        Niektórzy kierowcy zwłaszcza poczta polska, biedronka czy mleko jeżdżą średnio 70 km/h. Wówczas kierowcy którzy muszą jechać 90 km/ by zdążyć na czas muszą ich wyprzedzić. Nie ma opcji jechać wówczas za kimś całą niekiedy autostradę taką prędkością. A takich "eko" kierowców jest mnóstwo.

        • 31 5

        • tyllko pachoł, wafel i niewolnik musi gdzieś zdążyć (3)

          tylko miernoty i nieloty się spieszą,
          takie emu w ludzkiej skórze

          • 14 34

          • (1)

            no tak bo jak ty idziesz do lekarza na określoną godzinę to nie musisz tam zdążyć... przecież konował poczeka na taką boską osobę jak ty... żałosny jesteś człowieku.

            • 28 5

            • Wypowiedziałeś się bo nic nie robisz tylko siedzisz w domu przed kompem

              • 4 9

          • ... powiedział koń wyścigowy doczłapując do mety.

            • 2 1

      • a guzik prawda taki tir może według przepisów jechać 80km/h blokady mają na około 90 km/h
        a że służby nie egzekwują przepisów to jadą ile fabryka dała a jednemu dała 92 a innemu 88 i tak się będą barany wyprzedzać...

        • 5 7

    • (1)

      Jak ma zakontraktowaną godzinę, to niech jedzie normalnie, a potem zrobi sobie przerwę. Wszystkim to wyjdzie na zdrowie.

      • 14 2

      • a po co ma się spieszyć jak wolniejsza jazda to dla niego mniejsze spalanie i większe bezpieczeństwo?

        • 2 2

    • (4)

      A kiedy pojawi się zakaz łamania zakazów? Bo same zakazy słabo działają.

      • 33 1

      • (3)

        wystarczy przestać łapać na prędkość.
        w kodeksie drogowym jest multum różnych wykroczeń, a ci tylko prędkość i prędkość, mimo że to nie ona jest bezpośrednią przyczyną kolizji.
        jak świat światem drogówka nie łapała za wymuszenie pierwszeństwa, jazdę na czerwonym. bo trudniej złapać? no cóż - a co mnie to jako użytkownika obchodzi?

        • 18 2

        • Dlatego powinni zakazać łamania zakazów. Inaczej dalej będą łamać.

          • 2 1

        • (1)

          no wiadomo ze przyczyna kolizji nigdy nie jest predkosc tylko zbyt wolne jej wytracanie :)

          • 7 1

          • zbyt szybkie raczej

            • 2 1

    • (1)

      1. wypowiada się ten kto nic nie wie na temat jazydy samochodem ciężarowym
      2. powinien być obowiązek jazdy TIR'em żeby taki mały pierdek zobaczył jak to jest, a nie się teraz wymądrza
      3. czy kierowca małego autka udostępnia miejsce temu dużemu? niech ten mądrala jeden z drugim spróbuje podjechać załadowaną ciężarówką pod ścianę płaczu wtedy pogadamy, ja będę jechać przed tobą i cię wychamowywać, ciekawe kiedy się rozpędzisz

      • 13 13

      • może gdyby w szkole ortografii się uczył to by nie musiał tirem jeździć

        • 7 6

    • Ja proponje żeby pchali sami tiry kierowcy bedzie bezpieczniej i wolniej

      • 1 5

    • Wszystkie maja limit do 90km/h. Wielokilometrowe wyprzedzanie jest spowodowane czym innym. Wystarczy pojechac na kalibracje ogranicznika na lysych oponach, potem zalozyc nowe i mozna w ten sposob uzyskac +5km/h.

      • 2 2

    • (1)

      Jestem kierowca ciezarowki w firmie transportowej, i atego z 99 roku nie ma ogranicznika predkosci, moze zamknac budzik 125km/h, atego z 2004 roku jedzie tylko 82km/h, man z 2004 roku jedzie 90km/h, a na obwodnicy czy autostradzie predkosc przepisowa pojzadu ciezarowgo to 80km/h, atego z 2001 roku 88km/h, ale gdy wioze towar ADR i mam tabliczki pomaranczowe na pojezdzie to moge jechac tylko 70km/h po drogach ekspresowych i autostradach, i 50km/h po wszystkich innych. Ja proponuje calkowity zakaz wyprzedzania dla pojazdow ciezarowych. Wszystkie ograniczniki sa kalibrowane juz przez producenta.

      • 7 1

      • na dwujezdniowych 80km/h

        • 0 0

    • Koledzy

      Spokojnie, niech wprowadzą zakazy. Niech założą nam tacha z połączeniem GPS. Swiat się nie zawali. Towar będzie zamawiany nie na 2 dni przed tylko 5 dni. Skończy się płaca z kilometra (dla kierowców) bo nie będzie się opłacać, a kierowcow juz dziś bardzo brakuje. Beda diety, a my będziemy mieć mniej stresu. Nie dojedziesz dziś to dojedziesz jutro. W kółku nie będziesz musiał robic 4tys km tylko 2. Pytanie tylko jak będą się rozliczać z przewoźnikami bo dziś 99% ma z kilometra. Poza tym nie byłoby problemu gdyby ci "EKO" Kierowcy albo raczej Ci których zona nie kocha i wytracaja czas na drodze, odpuścili na 3 sekundy tempomat i dali się wyprzedzić. Ale Janusz jak zauważy ze chcesz go wyprzedzić to depcze żeby pokazać że on będzie pierwszy. Sami sobie jesteśmy winni. Powinniśmy sobie pomagać na drodze, a jeden drugiemu by najchętniej oczy wydrapał.

      • 33 1

    • trzeci pas (1)

      dobudować co 10 kilometrów trzeci pas o długości 1 kilometra do wyprzedzania wolnego tira przez szybsze

      • 4 3

      • yhy

        Tia, i jak bedzie ten trzeci to i tak srodkiem będą i lewym gibać

        • 0 0

    • yhy

      o coś nowego, zawsze gadają że śpieszą się na bazę i żaden nie odpuści

      • 0 0

    • brawo Ty

      Wyobraz sobie tira jadacego min 90 km/h po oblodzonej atostradzie w gestej mgle. Ty go wyprzedzasz bo skoro on musi min 90km/h to Ty powinienes min 130km/h zeby innych tez nie blokowac.. Za 2 km gwaltownie bo droga jest zablokowana. Kierowca tira jedzie dalej min 90 km/h . dostrzega Ciebie ze 100m. Jakie sa Twoje szanse na przezycie i czy wtedy tez bedziesz chcial zeby tiry min jechaly 90km/h?

      • 0 0

  • ministerstwo dziwnych kroków (9)

    Zakaz wyprzedzania i tyle. Żadne limity, żadnych odstępstw.

    • 124 59

    • Ciekawe w jaki sposób egzekwują te 45 sekund w Niemczech? (4)

      Wydaje się to pustym przepisem,zwłaszcza ,ze 45 sekund to dość długie blokowanie szybszego pasa i tak.

      • 12 4

      • W Niemczech pilnuja (3)

        Maja nawet systemy, ktore sprawdzaja odleglosci miedzy samochodami, jesli nie masz odpowiedniej to mandat.
        Takze spokojnie, radza sobie

        • 21 1

        • jestem spokojny,dziękuje za troskę... (1)

          ...raczej chodziło mi o to kto i jak decyduje kiedy zaczął się manewr wyprzedzania i kto mierzy dokładnie ten czas na długich odcinkach pomiędzy zjazdami - bez oświetlenia autostrady i kamer.
          Manewr zaczynam odliczać od włączenia kierunkowskazu czy od przekroczenia pierwszym kołem linii odgradzającej pasy autostrady?

          • 1 6

          • Od włączenia kierunkowskazu. ...

            .... dlatego tylu kierowców profilaktycznie nie włącza.

            • 11 1

        • Pilnują odległości, pomiędzy pojazdami, dla bezpieczeństwa. Zakazy wyprzedzania są odcinków i do tego najczęściej wlaczane na podstawie analizy wielkości ruchu

          • 2 0

    • (3)

      Urzędasy dali ciała budując autostrady dwupasmowe, a teraz zrzucą winę na wykwalifikowanych kierowców ZAWODOWYCH ! Kpina! Zakaz wyprzedzania również powoduje zator i sznur aut. Rozumiem zakaz wyprzedzania pod górę i obowiązek natychmiastowego powrotu po zakończeniu manewru, ale poza tym to głupota. A teksty o bezpieczeństwie?! Kierowcy samochodów ciężarowych powodują około 8% zdarzeń na drodze. Są szkoleni na torach doskonalenia jazdy i uczeni tego, o czym większość nie ma bladego pojęcia. Zabierzcie się za idiotów siedzących na zderzaku, to jest niebezpieczeństwo! Za to powinny być kary po kilka tysięcy albo zabranie prawa jazdy za możliwość spowodowania katastrofy w ruchu lądowym. Tym krajem rządzą bałwany.

      • 20 3

      • (2)

        Chyba pomyliły Ci się równoległe światy... W PL kierowca zawodowy zaprzecza WYKWALIFIKOWANEMU. Nie ma żadnych dodatkowych szkoleń, to jest pic na wodę!! To, że są sprawcą tylko 8% wynika wyłącznie z ich udziału w ilości wszystkich samochodów jeżdżących po drogach. Natomiast uważają się w wielkiej budzie za króla drogi i wiedzą, że każdy będzie spieprzał w krzaki albo do rowu żeby uniknąć konfrontacji z koniem. A największym pie#$%^^ym buractwem jest to, że kierujący ciężarówką wyprzedzaną ma wszystko w d*pie i nie odpuści tempomatu i nie zwolni na 30 sekund o 10km/h żeby inny zestaw mógł go wyprzedzić i żeby wyprzedzanie zajęło 20 sekund a nie 15 minut. Żadne przepisy i zakazy nie wyplenią wieśniaka z osoby kierującej, bo na miano KIEROWCY trzeba zasłużyć.

        • 3 8

        • Ale bajki opowiadasz, poczytaj najpierw jakie kursy i szkolenia oraz ilu lekarzy trzeba zaliczyć, żeby zostać kierowcą, a dopiero zabierz głos lemingu. Nie nadajesz się do dyskusji, więc kończę.

          • 6 2

        • Ciekawe co powiesz

          Jak ustawi sie sznur tirów a Ty bedziesz chcial zjechac z autostrady. Tez przyhamujesz lewy pas i bedziesz próbował sie wbic miedzy samochody. Wiec sam stworzysz zagrozenie zwalniajac conajmniej do predkosci aut na prawym pasie, a jak nikt nie będzie chcial Cie wpuścić to wtedy zatrzymasz się na lewym i bedziesz czekal? (Ps. Wtedy to rzeczywiscie nie spowodujesz zagrożenia ) :)

          • 2 0

  • w nocy też zakaz będzie obowiązywał? ?? (17)

    Są kierowcy co jeżdżą osobowka lub torem niezależnie od drogi 70 na godzinę. Ich też nie będzie można wyprzedzić? ? Zrobi się kolumna kilkudziesięciu aut i to będzie bezpieczne???

    • 170 35

    • by się nauczyli wyprzedzać bezpiecznie to by nie było problemu ale tyle razy próbowaliście mnie zabić że jestem za całkowitym zakazem wyprzedzania.

      Chamstwo się nie opłaca

      • 44 15

    • (14)

      To że jeżdzą 70 to jeszcze pół biedy. Gorzej, że są tacy co jadą 50-60...

      • 20 3

      • Na autostradzie? (11)

        Wow.
        Raz spotkałem takie co jechał chyba 70,
        chyba ze 2 km przed zjazdem, jechałem już stosunkowo wolno 120 prawym a tu przede mną wyrasta pojazd, lewym śmigają ... wyhamowałem

        • 9 3

        • Krzycz Trybson! (7)

          No i co, zadnego przepisu nie zlamal, nie jest okreslona zadna minimalna predkosc na autostradzie. Ja rozumiem jakby lewym te 70km/h jechal i nikogo nie wyprzedzal, to wtedy fakt, zrobil zle, ale prawym 70km/h na autostradzie to nie jest grzech ani tym bardziej wykroczenie, trzeba sie tego spodziewac i jechac uwaznie.

          • 5 5

          • (6)

            60km/h to prędkość z jaką powinien mieć możliwość poruszania się pojazd na autostradzie jak i drogach ekspresowych.

            • 2 3

            • Krzycz Trybson! (5)

              40km/h jak w ogole, tyle jest w ustawie. Ale to jest tylko wymaganie techniczne pojazdu, a nie predkosc jaka musi utrzymywac jadac po autostradzie.

              • 2 2

              • masz nie utrudniac ruchu innym, jak jedziesz 70 a reszta 120, to chyba odpowiedz jest logiczna (4)

                Jak chcesz swoje braki zaslaniac prawem to przynajmniej przeczytaj paragraf do konca.

                • 2 4

              • teleportuj się w inny wymiar

                • 0 1

              • Krzycz Trybson!

                A co to jest za utrudnianie? Może zakażemy w ogóle ciężarówkom wyjeżdżać z parkingów, bo utrudniają ruch całej reszcie. Jak jedziesz 50km/h, ale można bez problemu wyprzedzić drugim pasem to nie jest żadne utrudnianie. Utrudnianie to by było jakby się jechało 50km środkiem jezdni. A może to ci jadący 120km/h utrudniają innym jazdę, jak chcę zmienić pas a jadę 70km/h to mi utrudniają zmianę pasa wtedy, proste, powinni jechać 70km.h, jak ja. Więc polecam się dokształcić albo zacząć samodzielnie myśleć, a nie powtarzać specjalistów z internetu, którzy to najlepiej wiedzą co wolno a co nie wolno, a przepisy są dla frajerów.

                • 1 0

              • A może po obwodnicy pojadą zgodnie z przepisami dwa samochody obok siebie. Co wtedy zrobisz? Wyprzedzisz zjazdem?

                • 0 0

              • Ciężarówki jeżdżą 80-90

                więc niedużo szybciej

                • 0 0

        • (2)

          Oddaj prawko, skoro od 120 do 70 nie umiesz płynnie wynajmować.

          • 1 1

          • Wyhamowałem, ale pojazdy poruszjące się dwa razy wolniej (1)

            od reszty stanowią duże zagrożenie dla bezpieczeństwa

            • 2 1

            • Krzycz Trybson!

              Duże zagrożenie to stanowią ludzie, którzy nie potrafią przewidywać, że jadąc 200km/h na ograniczeniu 140km/h ktoś może wyprzedzać tiry lewym pasem z prędkością 120km/h, to ci szybcy to jest prawdziwe zagrożenie.

              • 6 1

      • są nawet (1)

        Lepsi bo stoją na autostradzie albo cofają

        • 4 1

        • Odczep się od nitrasa, niewdzięczny pisiorze.

          • 2 4

    • yhy

      przeczytaj jeszcze raz o co chodzi w temacie zanim jakąś osobówke jako przykład podasz.

      • 0 0

  • Co chwile kłody pod nogi... (3)

    Nic tylko wyrywac kase.. dobra zmiana jak nic...

    • 70 109

    • A cwaniaczki z obwodnicy w osobowych co przed tymi ciężarówkami spychając się z lewego pasa na zjazd na lotnisko, to też będą mieli zakazy?

      • 15 2

    • trzeba było zaraz budować 3 pasy

      • 4 0

    • Ministerstwo Magii i San Escobar

      • 1 3

  • Się dzieje (5)

    W drugim akapicie jeszcze nie wiadomo na jakich zasadach mają być wprowadzone ograniczenia, ale w ostatnim już wiadomo.

    • 60 2

    • No i widzisz...

      ...doczytałeś do końca i jesteś juz kompletny.

      • 2 1

    • Współczuję kierowcom ciężarówek (2)

      Wbiją za żółwia który jedzie 70 km/h i tak z 300 km za nim jedź pod Łódź, nic tylko się pochlastać . Tyle czasu w plecy.

      • 11 2

      • tu akurat masz rację ..... (1)

        .....ale jak jeden jedzie 90 a drugi 91 i trzy minuty się wyprzedzają to się można pochlastać

        • 9 1

        • Gdzie po trzech kilometrach dalej zjechał na stację lub parking w lesie

          • 5 0

    • W ostatnim opisano prawo na autostradach niemieckich, a nie polskich,

      chyba że w "Polsce A" zarabia się już w euro i mówi po niemicku.

      • 0 0

  • Rozumiem wszystko (20)

    Ale nie dyakryminujmy całkowicie kierowców tirów, nie długo nie będą mogli parkować w terenie zabudowanym a za rok włączać klimatyzacji w lato... Nie dochodzimy powoli do absurdu? Może w takim razie motocykliści mogą jeździć tylko w zimę bo w lato jeżdżą za szybko i powodują wypadki. Same przepisy i zakazy ......

    • 139 52

    • (9)

      Gdyby się nie wyprzedzali przez 2 minuty i nie zajeżdżali drogi to ok, ale hamowanie że 140 na 90 nie jest bezpieczne i tworzy korki

      • 17 8

      • ja nie rozumiem, tego zjawiska (3)

        to, ze na Autostradzie jest ogr do 140, to nie oznacza, że jest nakaz tyle jeździć. A korki zasadniczo tworzą samochody (największe te, które poruszają się za szybko)

        • 7 21

        • A Ty nie rozumiesz idei autostrady. (2)

          .

          • 14 1

          • mnie na kursie uczyli

            że jeździ się blisko prędkości zadanej

            • 4 5

          • To ty nie rozumiesz idei autostrady

            Całe dofinansowanie unijne na autostrady I drogi szybkiego ruchu zoastało przyznane m.in. ze względu na poprawę obsługi transport ciężkiego, a nie osobowego. Podobnie uzasadnieniem był dojjazd do portów, w którym nie choziło o osobówki.

            • 8 3

      • Właśnie to ich wyprzedzanie, które często jest niebezpieczne (4)

        Widzą w lusterku, ze jadę lewym 140 a za mną nic to i tak wyjeżdżają na lewy a jak po hamulcach i do 85. A do tego koleś z mikrofonem od CB w ręku z pełnym uśmiechem patrzy się na moje auto!
        Panowie kierowcy TIRów. Chciałbym was poinformować, ze właśnie za takie zachowanie nigdy nie ułatwię wam poruszania się po mieście. Nigdy nie ustępuje już wam na rondach, czy jak chcecie wyjechać z podporządkowanej w czasie największych korków! Mam nadzieje, ze inni tez dadzą wam do zrozumienia, że nie jesteście wybrańcami a niebezpieczna jazda przy dużych prędkościach to nie rozrywka!

        • 6 10

        • Wyluzuj stary i przestań pluc jadem bo Ci żyłka pęknie (2)

          Nie wrzucaj przede wszystkim wszystkich do jednego wora. Sam jestem kierowcą zawodowym i jak w każdej branży są fachowcy i debile. jeżeli zajechał Ci drogę kierowca tira to debil. Tyle w temacie. Ale nie oznacza to, że przez ten odsetek debili wszyscy kierowcy są debilami. Poza tym co Ty wiesz o jeżdżeniu autem, które waży z ładunkiem ponad 40 ton? Siedziałeś kiedyś w takim, prowadziłeś? Potrafiłbyś ogarnąć gabaryty auta, nie wspominając o cofaniu? Idąc twoim tokiem myślenia to nikomu nie ustępuj. Ani osobówkom, bo te przecież też zajeżdżają drogę i to częściej. Pieszym też nie ustępuj, bo wybiegają na jezdnie. Psom i kotom też nie ma potrzeby. Nikomu nie ustępuj, pozostań do śmierci chamem. Bo jesteś taki sam jak ci debile. On mi zajechał, to ja go nie wpuszczę. Co za prostackie myślenie... Właśnie trzeba dawać przykład innym. On Cię nie wpuścił, to Ty go wpuść i pokaż mu klase. Może się nauczy. Chamstwem i agresja na chamstwo jak będziesz odpowiadać to tylko pogorszysz, a nie naprawisz świata. Miłego dnia i więcej przemyśleń.

          • 14 1

          • (1)

            Nie pluje jadem w żadnym słowie. Raczej ty używasz słów agresywnych JaK "debil".
            Deprecjonujesz moje umiejętności nie znając mnie i nie wiedząc jakie jest moje doświadczenie jako kierowcy? 8 lat jeździłem ciężarówka jak jeszcze nie było autostrad. Teraz mam inny biznes i dużo jeżdżę osobowką. A jeśli chodzi o zabawy na autostradach to może was to bawi ale mnie nie. Skoro nie potraficie sami zadbać o kulturę w waszym środowisku to nie dziwcie się, ze ktoś może mieć dość takiego notorycznego zajeżdżania drogi.
            Jak Kuba Bogu....

            • 2 4

            • jakbyś jeździł ciężarówką

              miałbyś inne poglądy na temat wyprzedzania na autostradzie. Tyle w temacie.
              A słowo debil nie jest agresywne tylko jest terminem naukowym określajacym stopień upośledzenia umysłowego w stopniu lekkim. Od debilizmu to słowo pochodzi ;) Zatem nie jest to agresywne, acz obiektywne stwierdzenie faktu, że taki kierowca jest zwyczajnie debilem ;) I jeszcze raz przypomnę. Więcej uczuć pozytywnych, niżeli negatywnych. negatywnym nastawieniem do innych osób wzbudzisz w nich jeszcze bardziej negatywne ;)

              • 3 1

        • Bez przesady - zajechać drogę potrafi i kierowca samochodu osobowego, a puszczenie ciężarówki, żeby spokojnie dała radę wyprzedzić, to naprawdę nie jest problem. Ile się straci czasu? 3 minuty?
          A sytuacje niebezpieczne są właśnie często przez zachowanie typu "nie ułatwię", "nie przepuszczę"... Więcej uprzejmości dla innych na drodze, pokory wobec własnego stylu jazdy i umiejętności oraz wyrozumiałości wobec cudzych błędów by się przydało.
          Dodam, że wszyscy korzystamy z ładunków, które te samochody ciężarowe wożą - więc utrudnianie pracy ich kierowcom uderza w nas wszystkich.

          • 5 1

    • Kierowcy TIR-ów, kierowcami TIR-ów (2)

      Problemem są głównie ich przełożeni i nierealne wymagania czasowe.

      • 18 1

      • (1)

        p.r.a.w.d.a.

        • 1 1

        • Tak. Prawda. Tylko ta trzecia. G prawda. Wpie***lanie się pod osobówkę na autostradzie to zabawa z nudy a nie rozkaz szefa. Wprowadzić zakaz wyprzedzania przez tury na 2 pasach!!!

          • 0 1

    • nie długo nie będą mogli parkować w terenie zabudowanym ?

      O ile mnie pamięć nie myli, to od wielu lat obowiązuje zakaz parkowania samochodów ciężarowych (zwanych potocznie, acz nieprawidłowo, TIR-ami) poza specjalnie wyznaczonymi parkingami. Były, a może nawet jeszcze gdzieś są, specjalne tablice przy wjeździe do miast, wskazujące takie parkingi. Ale, jak to zwykle w naszym pięknym kraju, był to krótkotrwały zryw, a dziś już nikt sobie nie zaprząta głowy takimi drobiazgami - ciężarówki parkują, gdzie się tylko da. Podobnie będzie z tym zakazem wyprzedzania - kto będzie to egzekwował, kto będzie mierzył, czy "TIR" wyprzedza 40 sekund czy może 50?. Na trójmiejskiej obwodnicy też obowiązuje taki zakaz i ograniczenie prędkości do 100 km na godzinę na odcinku gdyńskim, a i tak kierowcy jeżdżą jak chcą!. Podobnie z zakazem rozmowy przez telefon komórkowy - niby jest zakaz a rozmowy są powszechne, nie wyłaczając kierowców ciężarówek, autobusów, a nawet policjantów !. Słowem będzie to kolejny martwy przepis. Ale ktoś będzie mógł spać spokojnie w poczuciu dobrze spełnionego obowiązku.

      • 9 0

    • Oni sami proszą się o dyskryminację. (3)

      To w wiekszości faceci bez wyobraźni mający w d. innych uzytkowków dróg. To co wyprawiają na obwodnicy, na której ze względu na tłok nie ma jak uciekać przed ich numerami, woła o najwyższe mandaty.

      • 3 7

      • (2)

        popatrz na statystyki wypadków a potem otwórz twarz

        • 5 3

        • Nie powiesz, że procent wypadków TIRów do ilości tirów jest mniejszy (1)

          od wypadów pozostałych samochodów do ilości tych samochodów. Poza tym kaliber wypadków z TIRami jest nieporownywalny.

          • 3 3

          • Osobówki najbardziej groźne!

            Ale to prawda ;). Według statystyk policji w Polsce ciężarówki powodują 7% wypadków przy prawie 35 procentowym udziale w ruchu (sumarycznej ilości kilometrów przejechanych przez pojazdy danego typu). Dla porównania, dla osobówek jest to 80% wypadków przy 60% udziale w ruchu. Już nie wspominając o tym, że mimo, iż w ciężarowe jest bardzo ograniczona widoczność, to osobowe są sprawcami ok. 80% wypadków śmiertelnych w których zginęli piesi... W każdej statystyce to kierowcy osobowych aut są tymi najgorszymi co jest dość oczywiste biorąc pod uwagę, że po zdaniu egzaminu często nigdy więcej nie uaktualniają swojej wiedzy...

            • 0 0

    • Naród o mentalności niewolników (1)

      wybiera rządzących o mentalności despotycznej.
      Niezbędne dla nich są nakazy, zakazy i srogie kary.
      Prawo pisane dla prawa, bo nie słyszałem nigdy, żeby ktoś dostał mandat np. za jazdę na zderzaku.

      • 8 2

      • w rajchu za taką jazdę jest dwie stówki

        • 1 0

  • Pierwszy w miarę sensowny pomysł tego rządu. (4)

    W miarę.

    • 83 117

    • (1)

      Chyba na głowę upadłeś. Tyle jest rzeczy do zrobienia i naprawienia w "prawie drogowym", choćby pomysły posła Liroya (tablice rejestracyjne, wyrejestrowanie czasowe) i wiele innych rzeczy które mają zasadniczy wpływ na ruch drogowy, a oni zajmują się jakimś marginalnym zjawiskiem.

      • 14 6

      • a skąd będę wiedział, że to jedzie GWE?

        • 2 0

    • Tych sensownych pomysłów jest znacznie więcej, starczy czytać cokolwiek więcej niż trojmiasto pl.

      • 5 9

    • kurk...... idiotyczny pomysł

      • 0 0

  • Zamiast wprowadzać zakazy niech zrobią drogi jak na zachodzie. (9)

    Autostrada to min. 3 pasy ruchu, wtedy nie będzie najechań przez auta osobowe. Lewy skrajny pas tylko dla osobówek, a środkowy i prawy z możliwością wyprzedzania przez pojazdy ciężarowe. Tylko najpierw trzeba myśleć co się buduje...

    • 145 42

    • (3)

      Gdybyś choć raz był "na zachodzie" to wiedziałbyś że tam 90% autostrad ma dwa pasy.

      • 25 11

      • bzdury wygadujesz

        polska jest jrajem tranzytowym i debilizmem bylo wybudowanie dwoch pasow ktore juz dzis nie sprawdzaja sie , dwu pasmowe to masz w zachodniej francji gdzie nie ma tranzytu a w niemczech 90 przelotowek ma 3 pasy np. a2,a9 i inne

        • 13 7

      • jakie (1)

        Pasy? Lewe czy prawe?

        • 0 1

        • środkowe :)

          • 1 0

    • Niech zbudują najpierw te 2 pasmowe.Trzeba mierzyć siły na zamiary.

      • 9 0

    • podziękuj Donkowi i jego kolesiom (1)

      • 1 2

      • Dziękuję!

        • 1 0

    • (1)

      W USA są dobre autostrady ,jest ich bardzo dużo ,a samochody ciężarowe mają zakaz wyprzedzania.

      • 1 0

      • USA

        niedługo będą drugą Koreą Północną otoczone murem.

        • 0 0

  • TIR-y na tory. (22)

    Rozbudujmy lepiej do maksimum sieć kolei, tak aby ciężarówkami rozwozić możliwie najmniej na jak najkrótszych dystansach. Na przykład w takiej Szwajcarii albo Japonii TIR-ów prawie nie ma. Wiem że to wymaga dużych nakładów, ale dążmy do tego, może za 10 lat ograniczymy ilość TIR-ów na drogach o połowę i jak dzięki temu uratujemy choć kilka osób to już będzie to sukces!
    Ponadto przypominam że koszt budowy kilometra linii kolejowej (nawet zelektryfikowanej) jest kilka razy tańszy od kosztu budowy kilometra autostrady.

    • 152 33

    • (12)

      Pod każdą biedronke i lidla bocznica kolejowa :)

      • 21 9

      • (1)

        No tak. Ale jak rozbudujemy linie kolejowe to wszędzie będziemy stać na przejazdach

        • 10 3

        • lepiej stać na przejazdach niż leżeć pod kołami

          • 8 5

      • Nie pod każdą Biedronkę................... (9)

        Należy zmienić całą filozofię lokalizacji wielkich hurtowni i hipermarketów, takich jak sieci wielkopowierzchniowe typu "Auchan", "Carrefour" , "Tesco" i tak dalej. Zamiast budować je przy autostradach i obwodnicach, zacznijmy je stawiać wzdłuż linii kolejowych i dostarczajmy zaopatrzenie czymś w rodzaju towarowych autobusów szynowych, natomiast klienci zamiast stać w korkach też jeździli by na zakupy pociągami. To samo z magazynami, centrami logistycznymi czy fabrykami. Zamiast budować je przy autostradach lub po prostu po środku niczego, zacznijmy je budować wzdłuż linii kolejowych. Nie mówię że przy dworcach w centrach miast, ale proszę sobie wyobrazić ile różnego rodzaju hurtowni, centrów handlowych, a także magazynów i fabryk mogło by powstać wzdłuż linii kolejowej pomiędzy Gdańskiem a Tczewem, gdzie na dobrą sprawę przez 95 procent trasy są łąki, pola i pustkowia. Można by tam przenieść wszystkie hurtownie i hipermarkety z Trójmiasta i okolic i jeszcze byłoby pełno miejsca. Jedyne co trzeba by zrobić to do istniejącego układu torowego dobudować 1 tor serwisowy, którym dowożono by towary i nie tamowano ruchu pasażerskiego. Proszę sobie wyobrazić ile TIR-ów zniknęło by wówczas z ulic naszego województwa. Takie skupiska hurtowni, magazynów i sklepów wielkopowierzchniowych należałoby tworzyć w pobliżu większych miast, natomiast z mniejszych miejscowości ludzie by dojeżdżali kursami pasażerskimi o dużej częstotliwości i za tanie bilety (dopłacali by przedsiębiorcy, tak aby cena biletu była niższa niż cena spalonego paliwa w przypadku podróży własnym samochodem). Pociągi mogłyby być zasilane z trakcji elektrycznych a prąd pochodził by z czystej energii (wiatr, woda, ew. atom), co ograniczałoby również zanieczyszczenie powietrza. W rozwiniętych krajach zachodniej Europy oraz Azji (Chiny, Japonia, Korea) a także w Kanadzie, USA czy Australii już się na poważnie myśli nad takimi rozwiązaniami lub wręcz już się je wdraża. A my jak zwykle 100 lat za wszystkimi.

        • 13 11

        • (4)

          Poproszę o konkretne przypadki gdzie to już jest wdrażane

          • 3 1

          • nigdzie

            Jeżeli jakiś dureń wprowadzi takie rozwiązanie, to z Wrzeszcza będziemy jeździć na zakupy do Kowal :D Chleb sami sobie będziemy piec, a meble na plecach nosić.

            • 9 8

          • Nawet jeśli nigdzie to nie jest wdrażane, to pomysł trzeba rozważyć. W końcu możemy być pierwsi.

            • 2 1

          • (1)

            W San Escobar.

            • 11 0

            • I na Maderze

              • 0 0

        • Taa, i będę stała z siatami w rękach, a co nie dam rady utrzymać to na podłodze sobie położę, bo z pewnością pociąg będzie często kursował i będą miejsca siedzące, racjonalisto, czyż nie. A potem wysiądę obładowana.

          • 2 4

        • kakałka się napij, bo wystygnie

          • 3 2

        • "gdzie na dobrą sprawę przez 95 procent trasy są łąki, pola i pustkowia"

          To ty chyba nigdy tam nie byłeś - do Pszczółek masz teren zabudowany, łąki i pola, to może masz na 10 km odcinku przed Zajączkowem - gdzie, uwaga - uwaga, jest w cholerę hurtowni.

          • 0 1

        • proszę nie pchaj się tylko do polityki

          pomysł roku normalnie szkoda że nie potrafisz myśleć logicznie i życiowo
          ja do twojego pomysłu dorzucę jeszcze by w ogóle wszystkie pojazdy na tory wrzucić i ludzie będą latać samolotami do pracy lotniska na każdym rogu itd. trochę przerost ale od taki masz pomysł kolego z nibylandii

          • 0 1

    • (2)

      Jest coś takiego jak rentowność i zamykają połączenia pasażerskie bo się nie opłaca. POM ledwo się trzyma a ty o budowie kolei najlepiej pod każdy market

      • 2 6

      • rentowność? w PL? to jak ze szpitalami i kopalniami (1)

        jak państwowe to rentowności nie ma więc mówią, że trzeba sprzedać
        jak sprzedadzą na "wolnym rynku" to nagle cudowne ozdrowienie i jest rentowne!!!

        tak działa niewidzialny ryneg wolnej ręki!!!1111

        • 2 0

        • za dużo tvn oglądasz

          • 1 1

    • Debilna sonda

      A gdzie opcja np. Nie, spadnie bezpieczeństwo na drogach? Polskie "bezstronne dziennikarstwo'...

      • 3 0

    • Druga Japonia już była...

      • 1 0

    • W Szwajcarii nie ma ciezarowek ? Tam przebiega największy tranzyt na Włochy i jest jednym z najdroższych krajów co do oplat drogowych

      • 1 0

    • To co widzisz w Szwajcarii czy Japonii to już BYŁO w Polsce 50 lat temu.. Pojazd szynowy nie wjedzie Ci tam, gdzie TIR dotrze. Poza tym pomyślałeś o miejscach pracy? Firmy? Spedycje? Kierowcy?

      • 1 1

    • a moze zakaz dla osobowek

      wprowadzmy zakaz dla osobowek. np aby byl mniejszy ruch zakaz jezdzenia samemu. albo zakaz jazdy gdy spadnie snieg. malo slysze o wypadkach spowodowanych przez ciezarowki. Głowna przyczyna sa kierowcy osobowek. poza tym powinny byc okresowe egxzaminy dla kierowcow np co 5 lat

      • 3 1

    • stach

      jakby u nas zrobic tak jak kiedys we francji tygodniowy strajk tirowcow i jakby zabraklo towarow w sklepach i paliwa na stacjach to moze ci przeciwnicy tirow wreszcie by zrozumieli poco te auta jezdza poza tym tiry powoduja ok 4 procent wypadkow to moze jednak osobowki na tory

      • 0 0

  • Super ustawa (10)

    Oraz minimalna prędkość osobowki 120 km/h

    • 81 23

    • (9)

      Dajmy może minimalną prędkość 240km/h, co? Przecież każdy musi za*******ć.

      • 8 12

      • Kocham zasuwać!!

        • 4 2

      • gdyby tak było (2)

        To by prawie nikt by nie jeździ bo większość złomow ma problem z osiągnięciem 100kmh.

        • 5 7

        • Jak miałbym auto które nie jedzie szybciej niz 100 km to nigdy (1)

          Bym nie wjechal na autostradę! Bo po co płacić za coś z czego się nie korzysta!

          • 8 0

          • Bo autostrada jest bezpieczniejsza?

            M. in. dlatego, że nie zaliczysz czołówki z debilem wyprzedzającym na zakręcie, bo na drodze wojewódzkiej musi zapitalać 120 km/h, a żal mu 10 zł na autobahna?

            • 7 0

      • Mówimy o autostradzie! (3)

        120 km/h na autostradzie to chyba nie jest prędkość kosmiczną! Kierowco matiza!

        • 7 4

        • ja wolę jechać 90 (2)

          bo mniej spalam - jest lewy pas, można mnie wyprzedzić.

          • 17 1

          • Sprzedaj auto, (1)

            najtaniej autobusem lub pieszo...

            • 1 10

            • Pomyślmy chwilę... nie.

              • 5 2

      • Bardzo dobry pomysł bo tylko ci co potrafią jechać z tą prędkością zostaną na drodze :) A tak na poważnie to wystarczy nauczyć ludzi kontrolować drogę za pomocą lusterka bo teraz sprawdzanie w lusterku czy nie zajedziemy drogi komuś to sztuka nieznana na naszych autostradach

        • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane