• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Most Siennicki już bez torowiska i nawierzchni. Trwa remont linii tramwajowej na Przeróbce

Maciej Naskręt
21 lipca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Postęp prac przy remoncie linii tramwajowej na Przeróbce.


Od trzech tygodni trwa przebudowa 2,5-kilometrowej linii tramwajowej w ciągu ul. Siennickiej i ul. Lenartowicza. Zniknęło niemal całe dawne torowisko i zerwano nawierzchnie jezdni Mostu Siennickiego. Pośpiech jest ogromny, bowiem tramwaje z centrum do pętli na Przeróbce mają pojechać jeszcze w tym roku. Całość ma być gotowa do września 2015 r.



28 czerwca rozpoczęła się przebudowa 2,5-kilometrowej linii tramwajowej w ciągu ul. Siennickiej zobacz na mapie Gdańskaul. Lenartowicza zobacz na mapie Gdańska - od ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańska do wysokości ul. Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska. I choć minęły zaledwie trzy tygodnie widać spory pośpiech generalnego wykonawcy - firmy Budimex, który za kontrakt otrzyma 65,6 mln zł.

Nic dziwnego, budowlańcy mają niewiele czasu na oddanie do ruchu linii od strony centrum do pętli Przeróbka. - Tramwaje pojadą przez Most Siennicki do końca tego roku. Mimo prowadzonego ruchu tramwajowego, obiekt nadal będzie dla kierowców zamknięty. Jego całkowite otwarcie nastąpi pod koniec pierwszego kwartału 2015 r. - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która jest inwestorem przedsięwzięcia.

Władze spółki wierzą, że prace budowlane będą toczyć się sprawnie. Wykonawca płaci za każdy dzień kursowania autobusowej komunikacji zastępczej. Jest to dla niego dodatkowa motywacja do prac.

Podkreślmy, że prace prowadzone są w dwóch etapach. Pierwszy, który aktualnie trwa, obejmuje roboty na odcinku od ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańska do pętli na Przeróbce. zobacz na mapie Gdańska Kolejny etap, na start którego jeszcze nieco mieszkańcy muszą poczekać, to roboty między pętlą na Przeróbce a ul. Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska.

W naszym raporcie koncentrujemy się na fragmencie, który jest już remontowany. Niemal na całej jego długości zlikwidowano torowisko tramwajowe. Pozostawiono jednak przed Mostem Siennickim od strony centrum ok. 300-metrowy odcinek. Torowisko z racji tego, że wmontowane jest w jezdnię obecnie, służy jako dojazd na most ciężkiemu sprzętowi.

Część jezdni, po której poruszały się samochody - obok torowiska - także zostały rozebrane na moście jak i na najazdach. Na obiekcie, który umożliwia przejście nad Martwą Wisłą, dzięki usunięciu nawierzchni widać nawet konstrukcję nośną mostu - stalowe elementy przęsła.

Zlikwidowana została sieć trakcyjna na całym remontowanym odcinku. Wymontowano także słupy podtrzymujące wspomniany element infrastruktury. Pozostały jedynie latarnie. Mieszkańcy mogą poruszać się jedynie chodnikiem po wschodniej stronie Mostu Siennickiego. Usunięto także część sieci podziemnych.

W miejscu najazdów na obiekt od strony centrum, gdzie do tej pory były pasy ruchu dla samochodów jest układana sieć kanalizacyjna. Wykopy mają miejscami nawet po trzy metry głębokości, a to wymaga montażu niewielkich ścianek rozporowych, tak by ziemia nie zsypywała się do wykopu. Podobne prace będą prowadzone po drugiej strony Wisły.

Czy uda się uruchomić tramwaj do pętli na Przeróbce do końca roku?

Skoro już o tamtej części inwestycji mowa to po północnej stronie Mostu Siennickiego trwa demontaż jego dylatacji. Ponadto usunięto z tamtej strony dużą część nasypu wiodącego do mostu. Poprzedni zapadał się. W tym miejscu planowane jest jego zagęszczenie poprzez palowanie.

Co ciekawe, częstymi gośćmi placu budowy są lokalni złomiarze. - Najgorzej było, gdy demontowaliśmy szyny. Z placu budowy wyniesiono nawet ok. 50-kilogramową szynę. Wózki, którymi jeździli aż uginały się od ciężaru - opowiada nam ochroniarz zaplecza budowy, które zostało urządzone przy ul. Siennickiej 32.

Co zawierał kontrakt?

W sumie zmodernizowana zostanie 2,5-kilometrowa linia tramwajowa wraz z pętlą na Przeróbce. Wszystkie przejazdy przez torowisko dla samochodów i pieszych zyskają nawierzchnię z gumowych płyt typu strail. Można je napotkać chociażby na skrzyżowaniu przed Zieleniakiem.

Na remontowanym odcinku projektanci muszą zaplanować zmianę konstrukcji przystanków. Wśród nich ma być jeden z pierwszych tego typu w Gdańsku przystanek autobusowo-tramwajowy, z możliwością wjazdu autobusów na torowisko tramwajowe. Taki przystanek powstanie przy ul. Głębokiej, w miejscu dotychczasowego, który zostanie poszerzony.

Oprócz wymiany torowiska nowym rozwiązaniem będzie tzw. przystanek wiedeński, który pojawi się na ul. Lenartowicza przy istniejących przystankach. Stosuje się go w miejscach, gdzie między tramwajem a przystankiem jest jeszcze jezdnia. Wtedy tę ostatnią wynosi się do wysokości przystanku. Drogowe rozwiązanie tego typu zmusi kierowców do jazdy z niewielką prędkością - a więc poprawi bezpieczeństwo w ruchu.

Przebudowana zostanie też pętla tramwajowa na Przeróbce. Po zakończeniu robót zostanie odwrócony tam ruch tramwajowy, by pasażerowie odjeżdżali zawsze z tego samego przystanku bez względu na to, czy tramwaj przyjeżdża od strony Stogów, czy wyrusza z pętli. Obecnie podróż mieszkańców Przeróbki do centrum odbywa się z dwóch oddalonych o ok. 100 metrów przystanków.

Prace przy przebudowie linii tramwajowej potrwają do września 2015 r.

Miejsca

Opinie (80) 7 zablokowanych

  • (11)

    To tramwaje mają jechać tylko do Przeróbki a co ze Stogami?

    • 17 50

    • Czytaj ze zrozumieniem. A jak nie wychodzi to raz za razem aż zrozumiesz a nie zadajesz durne pytania

      • 39 3

    • pewnie będzie busik Stogi - Przeróbka, tak jak to czasami bywało.

      Dojedziesz busem do Lenartowicza i dalej z pętli pojedziesz tramwajem

      • 16 1

    • Ekologicznie. (2)

      Ja słyszałem że Stogi mają zaorać i lebiodę posiać.

      • 33 24

      • ja pier**le ale z Ciebie pustak

        • 8 6

      • Stogi

        Zaorać to można twoją star..ą.

        • 13 7

    • Na Stogach (1)

      już separatyści pod wodzą tygrysa szykują się do odłączenia od Gdańska i przyłączenia do Mikoszewa.

      • 40 3

      • Stogi

        Nie prawda. Sotgi uzyskają autonomie.

        • 6 3

    • czytaj ze zrozumieniem

      • 1 2

    • ZAKOPAĆ i po problemie (1)

      • 2 2

      • Ciebie ?

        • 2 0

    • Stogi dla ryb...

      Stogi mają być zaorane i zalane. Ma powstać piękny skansen wodny...

      • 0 1

  • (5)

    Czy most będzie zwodzony tak jak kiedyś? Czy tylko położy się tory?

    • 23 26

    • Zwodzą to nas urzędnicy i włodarze.

      • 27 3

    • Zbyt skomplikowana to (2)

      technologia jak na nasze czasy. Kiedyś było to proste. A poważnie, to już można to między marzenia włożyć, bo mostu wantowego na zwodzony nie przerobią. Będzie też kolejowy, stały nie obrotowy jak niegdyś, z tego samego powodu. Na wantowym nawet dla pieszych i rowerzystów zabrakło miejsca. Też za trudne.

      • 12 2

      • Ale wantowy i przyszły kolejowy mają większy prześwit. (1)

        • 10 1

        • Na razie

          Jak wojewoda kupi sobie lepsiejszy, wiekszy jacht, to trzeba będzie prebudować w ramach kolejnego programu fikcyjnego ratowania Żuław przed powodzią. Tak samo fikcyjnego, jak ten realizowany w ujściu Wisły.

          • 10 5

    • Zwodzony dla wyczynowców

      Tak ma być zwodzony pod Motławą....ten wynalazek ma być atrakcją turystyczną dla wyczynowców płetwonurków...

      • 1 0

  • Kto się spieszy ten ... a co z jakością. Kiedy torowisko na Stogi będzie remontowane? (1)

    Kiedy torowisko na Stogi będzie remontowane?

    • 41 24

    • Jeśli niezadowolenie wśród ludności będzie tak rosło, Stogi ogłoszą secesję... Wiele na to wskazuje już w tym momencie np. zamaskowany śmigłowiec przy zjeździe z mostu wantowego.

      • 14 1

  • Jacy złomiarze ? To są złodzieje !!! Skończmy z eufemizmami. (2)

    • 100 3

    • pokradli kraty od studzienek deszczowych na Siennickiej

      • 29 1

    • i nie działają sami

      tylko współpracują z kolegami paserami ze skupów złomu

      • 7 1

  • szkoda, ze most nie bedzie zwodzony jak to bylo do 1945r. (3)

    • 35 24

    • (1)

      Ale tak po za tym to się dobrze czujemy ?

      • 12 20

      • My tak, ale z tobą biedaku jest gorzej

        Odstaw kompa, idź na spacer i nie hejtuj

        • 8 6

    • Po co?

      Styropiany całkowicie zamordowały transport rzeczny w PL, a kajakom nie potrzeba zwodzonego...

      • 6 2

  • Gdyby Janek "Tygrys" przysłał swoich ludzi do pomocy (1)

    to za dwa miesiące most byłby ukończony.
    On ma w swoich szeregach samych fachowców.

    • 22 21

    • Stogi

      Dla Ciebie śmieci..u Pan Jan!!!

      • 3 3

  • a dalej? (3)

    Z tego wszystkiego wynika, że linia tramwajowa na samych Stogach pozostanie bez zmian i żadnych prac? To jest najdziwniejsze, bo jej stan wymaga natychmiastowej naprawy. Niedawno przed rozpoczęciem remontu, na wysokości przystanku tramwajowego Zimna po przejechaniu tramwaju z szyn sypały się iskry do wysokości kolan dorosłego człowieka. Sama nawierzchnia tego torowiska i stan szyn przypomina dokładnie to co było na moście Siennickim przed rozpoczęciem remontu.

    • 34 16

    • Nie przesadzaj, nie jest aż tak źle

      Most Siennicki to był koszmar. Na Stogach największy problem jest w okolicy przystanku tramwajowego Zimna (w kierunku Gdańska) gdzie tory leżą w jezdni.

      • 17 4

    • Poczkaj, poczkaj... zdarzy się w końcu jakiś wypadek, znajdzie się kasa na remont...

      • 9 3

    • przestań szkoda kasy na stogi

      Kasa musi być pompowana w rozwojowe dzielnice a nie wymierające jak stogi

      • 6 12

  • W skupach zlomu..chyba wiedza co to sa szyny,znaki drogowe czy inne elementy infrastruktury drogowej. (4)

    Moze w skupach zlomu przed przyjeciem delikwent powinien podawac swoj dowod tozsamosci a jezeli chcial by sprzedac szyny,znaki czy studzienki kanalizacyjne...(WYKAZ RZECZY)POWINIEN MIEC ZROBIONA FOTKE ze spornym przedmiotem.Moze wowczas zlodziejowi nie przyszlo by do glowy krasc wszystkiego jak popadnie.

    • 66 3

    • :) (1)

      akurat dowód trzeba okazac.

      • 3 6

      • Naiwniaku!!!

        Dowód pokazuje jeden "czysty" i wszystko idzie na jego konto. A chłopaki z dzielni i branży już niczego nie muszą pokazywać. Trefny towar szybko przysypuje się "legalem" i jest ok. A jak pracownik ma jakieś wątpliwości co do legalności towaru i za bardzo marudzi, szef szybko ustawia go do pionu albo wysyła do UP.

        • 11 1

    • Tak jest. Skupy złomu nie mogą przyjmować takich rzeczy i m.in. po to przy sprzedaży złomu należy okazać dowód. Co innego jak ktoś zna odpowiednie osoby z tej branży to zapewne bez problemu sprzedaje nielegalne rzeczy.

      • 5 1

    • Na Stogach złomiarze zniszczyli kilka żelbetowych zapór przeciwczołgowych z 1944 roku - unikat w skali kraju albo i całej Europy. Po zniszczeniu kilku zapór stwierdzili, że więcej z tym zachodu niż te pręty warte. Szkoda, bo zapory zostały nieodwracalnie uszkodzone...

      • 2 0

  • Złomowce powinny być lepiej kontrolowane i karane za handel kradzionym złomem

    • 64 1

  • (5)

    Ochroniarz widział jak kradną?
    To co on tam robi?

    • 67 2

    • Tak samo rozmontowywali tory pod dawnym dworcem gdanskim. (1)

      Panowie zurki rozkrecali sobie tory a pan ochroniarz z bialej skody (Impel) czujnie obserwowal czy nikt tym panom nie przeszkadza.Mozna?-Mozna.

      • 24 1

      • Impel

        Impel to zło...

        • 6 0

    • Stał.

      I nic więcej nie musi, a wiesz czemu? Bo jest ochroniarzem z grupą inwalidzką żeby było taniej, pracuje na umowę zlecenie, dostaje 4zł na godzinę i niezbyt mu sie chce ryzykować życiem i zdrowiem.

      • 42 0

    • Ochroniarz najczęściej w postaci starszego faceta jest po to by odstraszyć jakiś GUANiarzy i jeśli nic jego obecność nie daje wezwać policję. Nie jest od łapania złodzieja za rękę i poświęcania przypadkiem przez to swojego zdrowia.

      • 16 0

    • Na rencie jest

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane