• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Motocykliści narzekają na Tristar. Jest problem z pętlami indukcyjnymi

Maciej Naskręt
8 czerwca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Zdaniem urzędników pętle indukcyjne powinny wykrywać nawet rower. Motocykliści przekonują, że nie zawsze tak jest, nawet w przypadku ich pojazdów. Zdaniem urzędników pętle indukcyjne powinny wykrywać nawet rower. Motocykliści przekonują, że nie zawsze tak jest, nawet w przypadku ich pojazdów.

Motocykliści narzekają na część pętli indukcyjnych zainstalowanych przed skrzyżowaniami w ramach systemu Tristar. Urządzenie nie wykrywa ich pojazdów, w efekcie tkwią dłużej na czerwonym świetle. Urzędnicy zapewniają, że pętle działają doskonale i w razie kłopotów zalecają motocyklistom podjechanie do linii zatrzymania. Na dodatkowe detektory nie ma na razie szans.



Pętla indukcyjna na skrzyżowaniu przed Zieleniakiem. Pętla indukcyjna na skrzyżowaniu przed Zieleniakiem.
Na terenie Trójmiasta w ramach budowy systemu inteligentnego sterowania ruchem - Tristar - pojawia się coraz więcej skrzyżowań z sygnalizacją świetlną wyposażonych w pętle indukcyjne. Jadąc samochodem wszystko funkcjonuje zazwyczaj prawidłowo, ale już w przypadku motocykla, nie zawsze ten system działa.

- Dotąd myślałem, że wystarczy najechać na "nacięcia" w asfalcie, które sugerowały ułożenie w tych miejscach elementów systemu. Jednakże dzisiaj przyszło mi czekać kilka zmian świateł na lewoskręcie na ul. Spacerowej w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska w kierunku ZOO, a także na lewoskręcie na ul. Wiśniewskiego w Gdyni w kierunku ul. Energetyków. zobacz na mapie Gdyni Dopóki nie stanęły za mną samochody, miałem cały czas czerwone światło. Podejrzewam, że taka sama sytuacja może występować na innych skrzyżowaniach - opowiada pan Adam, nasz czytelnik.

- Może warto byłoby oznaczyć dokładnie miejsce usytuowania pętli na skrzyżowaniach lub chociaż wyjaśnić, w którym miejscu trzeba stanąć, by uruchomić czujki. Dojeżdżanie do linii nie pomaga. Może trzeba zwiększyć ich czułość, żeby obejmowały też mniejsze niż samochody pojazdy - dodaje czytelnik.

Zakres systemu Tristar w Gdańsku.

Pętle działają bez zastrzeżeń

Zaznaczmy, że nowe pętle indukcyjne montowane w ramach Tristara są to przewody zatopione w jezdni. Miejsce, w którym zostały umieszczone oznacza się czarnym lepiszczem. Zazwyczaj pętle indukcyjne umieszczone w jezdni mają kształt prostokątny lub ukośny. Znajdują się one często w dwóch miejscach - 20 metrów przed światłami i drugi raz bezpośrednio przed linią zatrzymania.

Czy programy sygnalizacji dostosowują się do ruchu w Trójmieście?

Na gdańskim skrzyżowaniu z pętlą indukcyjną kłopotów nie ma. - Na skręcie do zoo jest zainstalowana pętla indukcyjna ukośna, która reaguje na motocyklistów, co potwierdził zarządca drogi - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek ze spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która odpowiada za realizację gdańskiej części systemu Tristar.

Urzędnicy z Gdyni natomiast będą w najbliższych dniach sprawdzać pętlę indukcyjną na ul. Wiśniewskiego. - Przyjrzymy się jej funkcjonowaniu, zazwyczaj jednak takie sygnały się nie potwierdzają - uspokaja Jacek Oskarbski, kierownik działu inżynierii transportu w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

Kiedy pętla indukcyjna wychwyci motocyklistę?

Według zapewnień urzędników wystarczy zatrzymać się przed linią warunkowego zatrzymania. Reszta już należy wtedy tylko do urządzeń odpowiedzialnych za kierowanie ruchem. Światło powinno przełączyć się na zielone po chwili.

- Przed liniami zatrzymania montowane są skuteczne ukośne pętle indukcyjne. Instalacja nie ma najmniejszych problemów z wychwyceniem stojącego, czy jadącego motocykla. Ponadto pojazdy jadące po danym pasie 20 metrów przed światłami przejeżdżają po pętli indukcyjnej w kształcie prostokąta, która również radzi sobie wykryciem mniejszego pojazdu - mówi Oskarbski.

Potrzebne dodatkowe detektory dla motocyklistów?

Współczesna technika dysponuje nieco innymi sposobami detekcji pojazdów, w tym także motocykli - m.in. są to sensory w kamerach, wykrywacze laserowe lub wykrywacze na światło podczerwone. Czemu żadnego z nich nie wykorzystują drogowcy w Trójmieście?

- Ich montaż i eksploatacja jest kosztowna. Kilkukrotnie przewyższają one koszt pętli indukcyjnej - podkreśla Oskarbski.

Stąd inżynierowie ruchu decydują się na ich montaż tylko w niektórych miejscach, głównie tam, gdzie nie można zastosować pętli indukcyjnej. Są to m.in. ulice o konstrukcji brukowanej, jak na przykład ul. 10 Lutego w Gdyni. Zatem obecnie spotykane kamery nad drogami nie są detektorami a kamerami, których zadaniem jest rejestrować kierowców jadących na świetle czerwonym przez skrzyżowanie, czy też umożliwiające określenie czasu przejazdu na danym odcinku.

W czym pomoże kierowcom Tristar?

Tristar ma generować tzw. "inteligentną zieloną falę", czyli tak regulować dopuszczalną prędkość pojazdów, aby zapewnić ich płynny przejazd. System będzie też kontrolował parkingi (tablice świetlne pokierują nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informował, na specjalnych wyświetlaczach przystankowych, o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju.

Wprowadzenie systemu pozwoli na zarządzanie ruchem miejskim z użyciem najnowszych technologii i zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku, Sopocie i Gdyni o 20-30 proc. W analizie ruchu drogowego będzie brała udział specjalnie zaprojektowana sygnalizacja świetlna, czujniki w jezdni, komputery w pojazdach komunikacji miejskiej, urządzenia nadawczo-odbiorcze, kamery, fotoradary i fotorejestratory, tablice o zmiennej treści. Całość ma koordynować zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym.

Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł. 136 mln zł do przedsięwzięcia dokłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy systemu to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.

Opinie (215) 1 zablokowana

  • (16)

    Ja czasem muszę jechać w lewo na czerwonym...

    • 91 10

    • (5)

      Ja na swoim Tico muszę wozić Tapczan, a w bagażniku dwie płyty chodnikowe... kto zwróci koszta eksploatacji mojego mobila?

      • 32 4

      • (3)

        Brakuje jeszcze worka śledzi. Wtedy zwrócą.

        • 12 1

        • mrówki też nie mogą przejść, bo pętle indukcyjne ich nie wychwytują (1)

          • 12 4

          • Znalazłem niezawodny sposób, zauważyłem że gdy wysmaruje się masą czekoladową od stóp do głów zawsze mam zielone - czary, nie wykluczam... ważne, że działa.

            • 11 2

        • Motocykliści na tory!

          Tirom szerokości!

          • 2 3

      • tylko przewalanie kasy sie liczy

        160 milionów poszło w kurz. A ludziom mówią: nie ma lekko...

        • 16 0

    • NA energetykow zawsze mam czerwone bo tam sie inaczej nie da...

      • 8 0

    • sa takie skrzyzowania ze wiem ze sie nei doczekam zielonego to albo staram sie jezdzic inna droga albo rowniez jade na czerwonym. bo w dzien to jeszcze ktos nadjedzie z tylu ale w nocy to mozna do rana doczekac...

      • 19 1

    • (2)

      Polski szlachcic jak zwykle narzeka. Nie potrafi zrozumieć, że nie można zadylać 100km/h przez miasto. Po prostu nie można i tyle. Tristar jest o tyle fajny, że wymusi zielona falę na niższej prędkości.

      • 5 34

      • (1)

        ale jest mowa o lewoskrętach kołku i wyjazdach z ulic podporządkowanych do trasy średnicowej

        • 21 0

        • Kołek tępy jak włocznia pogańska nie rozumie.

          Musi swoje 5groszy wtrącić,chociaż nie ta temat.Kołki już tak mają.

          • 3 0

    • Motocykliści to debile (4)

      Kto by się nimi przejmował

      • 5 40

      • Debilem jesteś Ty... (3)

        ...nazywając debilem kogoś kogo nie znasz... Ch*j Ci w pysk :)

        • 25 5

        • Też go nazwałeś debilem, a też go nie znasz (2)

          Czy zgodnie z Twoim twierdzeniem to oznacza, że i Ty jesteś debilem?

          • 25 2

          • (1)

            Nie odpowiadajcie, to pułapka! :)

            • 7 0

            • MOTOCYKLISCI

              Na sciezki rowerowe!!!!!!

              • 1 0

  • (12)

    Pętlę nie działają bez zastrzeżeń. Jak urzędnik jeździ samochodem to owszem problemu nie ma i będzie tak twierdził. Natomiast jeżdżąc motocyklem notorycznie w tych samych miejscach (Gdynia: Morska-Klaksztajnów, Morska-Kartuska) muszę stać kilka zmian i czekać aż nie podjedzie z tyłu samochód i nie zatrzyma się w miarę blisko mnie, żeby zapaliło się zielone. Czasem kierowcy aut też nie mają pojęcia o systemie i staną metr-dwa przed linią i również stoją bo system nie wyłapuje. Nie rozumiem czemu z powodu dziwnie działającego systemu motocykliści są traktowani jako uczestnicy ruchu drugiej kategorii, którzy mogą sobie postać na skrzyżowaniu kilka, kilkanaście minut? Jak się wprowadza takie udogodnienia to należałoby brać pod uwagę wszystkich uczestników ruchu.

    • 174 21

    • detektor mikrofalowy kosztuje około 600 złotych (1)

      wykrywa (w zależności od ustawień) pieszych, rowerzystów, samochody i autobusy. Nie jest wrażliwy na przerwanie przez przeładowany pojazd, gdyż znajduje się na maszcie. Ale przecież jest pełno kamer - studenci polibudy popełnili wiele programów wykrywających ruch pieszych i pojazdów. Czemu to nie działa?

      • 39 3

      • Bo nie ma wtedy możliwości przygotowania przetargu pod Krzycha, Zdzicha i Genia

        • 14 0

    • popieram (3)

      Zgadzam się zawsze muszę czekać jak podjedzie puszka, Morska - Kartuska,

      • 13 3

      • (2)

        To nie jeździj jak zawsze (czyli między pasami ruchu) tylko wal środkiem pasa jak każdy inny pojazd. Kombinując jak bohater artykułu "Dotąd myślałem, że wystarczy najechać na "nacięcia" w asfalcie, które sugerowały ułożenie w tych miejscach elementów systemu." omijasz właśnie pętle i potem płaczecie, że nie działa.
        Proponuję małą powtórkę z fizyki: prąd płynący w kablu indukuje pole magnetyczne, którego największe natężenie jest w samym środku pętli. Nie jeździmy więc po "czarnych liniach" tylko walimy prosto przez środek pętli.

        • 5 5

        • (1)

          tez nie wszedzie dziala. moge pokazac kilka takich miejsc. moge tam nawet jezdzic w kolko i nie wlaczy mi zielonego...

          • 6 0

          • urzędnik się wypowiedział... czemu drążysz temat.

            Powiedział że działa, TO DZIAŁA... I stul pysk, szeregowy mieszkańcu... Urzędnik wie lepiej, bo ma to na piśmie :))))))

            • 6 1

    • Potwierdzam morska kalksztajnow. Jechałem autem, przede mną motocykl na światłach. Po 2 pełnych cyklach zmiany świateł zrezygnowałem ze skrętu w lewo...

      • 17 2

    • Jeszcze się chyba w tym kraju nie zdarzyło, żeby projekty finansowane z budżetu brały pod uwagę wszystkie czynniki- patrz np. pierwsze wyświetlacze na przystankach w Gdańsku, na niektórych nigdy praktycznie nic nie widać. Przecież tego nikt rozgarnięty nie koordynuje, ani nawet nie testuje. Ważne, żeby kasa się zgadzała, przecież nikt za to nie odpowiada, A WIELKA SZKODA.

      • 19 0

    • Nie jesteśmy takimi samymi uczestnikami na drodze,my kierowcy samochodów płacimy podatek drogowy,a Wy motocykliści -nie. (2)

      • 1 17

      • podatek drogowy masz wliczony w benzyne

        Uwazasz, ze motocyukle jezdza na wode?

        • 12 0

      • a jaki podatek placisz inny niz motocykle??

        • 6 0

    • Od siebie dodam również lewoskręt z Morskiej w Kcyńską: ostatnio stałem kilka zmian świateł, w końcu pojechałem na czerwonym. A równo ze mną czekał gość na skuterze.

      • 3 0

  • co? (7)

    Działają bez satrzeżeń?! Przecież to co sie dzieje w godzinach szczytu na hucisku woła o pomstę do nieba! System montował tam chyba ktoś, kto nigdy w życiu nie jeździł tym skrzyżowaniem! :/ Zamiast usprawnić ruch to spiepszyli jeszcze bardziej niż było...

    • 201 15

    • TRISTAR (6)

      System inteligentny inaczej.Po prostu totalna KICHA. - Sprzedaje samochod!

      • 21 1

      • co za auto? rok, przebieg, czy jest książeczka serwisowa? (1)

        • 10 0

        • tak ma już drugą książeczkę serwisową :D

          • 11 0

      • (3)

        i o to im chodziło, aby był priorytet dla zbiorowego.

        • 1 8

        • zapominasz że kierowcy płacą olbrzymią akcyzę (1)

          która według ustawy ma przeznaczenie na infrastrukturę drogową, więc chyba należy im się w miarę możliwości normalna jazda. Nie wspomnę już że w tych samych bezsensownych korkach stoją również autobusy. Po za tym założenie było takie żeby korki były mniejsze a jak na razie to zakorkowali całe centrum.

          • 20 1

          • korki mają olbrzymi sens dla np ministra finansów

            ci którzy stoją w korkach spalając paliwo przecież wytwarzają PKB przyczyniając się do optymistycznego tonu w np. TVN24 gdzie redaktorkowie cieszą się jak im wykresiki pną się do góry, a pną się do góry bo jak całe miasta stoją godzinami z włączonymi silnikami spalając paliwo oczywiście na światłach mijania, marnują czas, płacą akcyzę i inne podatki.
            A ty człowieku w zimie nie możesz sobie przed rozpoczęciem jazdy oczyścić szyby nagrzewając auto przez minutę albo dwie bo ci niebiescy zaraz mandat walną

            • 12 1

        • Bzdura totalna

          przecież w godzinach szczytu i tak najszybciej po mieście poruszają się tramwaje.
          Sprawdza się powiedzenie: "nowe jest wrogiem dobrego"

          • 2 1

  • Ta jasne.. (2)

    TA jasne Ale to bez sensu....

    • 6 9

    • miało być dobrze, a wyszło jak zawsze

      • 3 0

    • Najważniejsze, że donek i spółka wydali na tristar

      Pół miliarda (naszych) złotych.

      dzięki ci donaldzie, bo bez tristara żyć nie można!

      komu potrzebne są ulice bez dziur, dostępność do lekarzy, umowy o pracę, dopłaty do dzieci (jak na wyspach), polityka prorodzinna (za granicą powyżej 4 dzieci żyje się na koszt państwa). Najważniejszy jest tristar!

      donek, to taki janosik, co bogatym dawał, a biednym zabierał!

      • 2 2

  • motocyklisci?? (11)

    przecież ten system to katastrofa!! wszyscy narzekają !

    • 147 16

    • nie motocyklisci a wszyscy kierowcy (4)

      jeszcze o przed 19tą trudno wyjechać z centrum ! i rano i wieczorem korki, komu to ma słuzyc ?

      • 82 7

      • Za dużo samochodów, ot co.

        • 7 32

      • Jakość na rowerze nie mam problemów. (1)

        • 9 30

        • zobaczysz przy 20 stopniowym mrozie jak sobie postoisz w zapoconym autobusie...

          • 11 1

      • To dlaczego pakujesz się tą swoją śmierdzącą puszką do centrum? Korzystaj z tramwaju i po kłopocie!

        • 1 15

    • Wszyscy to znaczy kto i na co? (1)

      • 7 19

      • Anonimowy internauta

        na wszystko jak leci. Nie ma wizerunku i nazwiska można jechać po wszystkim i wszystkich. To się nazywa odwaga cywilna na miarę XXI wieku.

        • 6 4

    • Jak dla mnie to system się sprawdza. Jestem zadowolony. (1)

      • 2 12

      • wy to jesteście wszystkim zadowoleni
        a najbardziej lotniskiem

        • 6 0

    • Ja nie narzekam. Na zawracaniu koło ETC w Gdańsku nie czekam na "pustą" drogę wyjazdową. Nie ma tam aut, zawracam szybciej.

      • 0 0

    • dokładnie

      dziury gnoje latać a nie za ustawione przetargi gadżety kupować!!!

      • 0 0

  • Nie piszcie o tym Tristarze, że to jest "inteligentne" sterowanie (2)

    bo śmiać mi się chce do łez :DDD

    • 180 11

    • urządzenia urządzeniami - same w sobie nie są złe (1)

      ale programują je wg zasad głupków i tępych urzędasów.
      Ale są miejsca na świecie gdzie takie urządzenia użyte właściwie pomagają.

      • 8 1

      • gw

        Jest to 100% racja !
        Ci gdańscy "specjaliści" od ruchu drogowego są kompletnymi ignorantami w tej dziedzinie. Przykładów na to jest aż nadto.
        Co tu gadać, jaki pan, taki kram.

        • 8 0

  • (7)

    Ogolnie ten system to poki co jakas porazka, Jak dlugo jeszcze ludzie, ktorzy tym zarzadzaja beda sie uczyc tego systemu? Ta siedziba chyba dziala juz od roku i zamiast lepiej to jest co raz gorzej...Wczesniej bez Tristara, obojetnie w ktorym miejscu miasta sie nie zlapalo zielonej fali, to ona po prostu byla. Teraz od jednego do drugiego skrzyzowania, caly czas sie zapala czerwone. To co sie dzieje na Hucisku od ponad tygodnia, wola o pomste do nieba, tam byl zawsze ruch ale jak byla stara sygnalizacja nie bylo tego co teraz ;///

    • 161 11

    • (3)

      "Wczesniej bez Tristara, obojetnie w ktorym miejscu miasta sie nie zlapalo zielonej fali, to ona po prostu byla."
      Mam pytanie do przedmówcy - odstawiłeś tabletki, czy własnie zacząłęś brać? Masz jeszcze inne halucynacje?

      • 2 50

      • Ja mam pytanie czy w ogole masz prawo jazdy, a jesli tak to jedziesz 50 km/h czy sie toczysz 10 km/h ? A moze po prostu jestes idiota i nie rozumiesz istoty problemu?

        • 16 0

      • wcześniej też skrzyżowania były sterowane dla zielonej fali (1)

        tylko nie było 'inteligentnego' sterownia a prymitywne w oparciu o synchronizację świateł na głównych skrzyżowaniach tak żeby kierowcy mogli przejechać bez zarzymywania.

        • 11 0

        • no a teraz jest tak że jak na wylocie z Tesco na Cisowej czeka 10 czy 15 samochodów to zielone światełko pali się tak krótko że zdążą wyjechać dwa pierwsze auta przecież to debilizm a nie nowoczesny system sterowania ruchem.Motor czy rower nie może wykonać legalnego skrętu w lewo bo nie wykrywają ich idiotyczne pętle indukcyjne nie wiem czy to takie dobre

          • 8 0

    • (1)

      I dobrze, że czerwone czasami chwyci. Inaczej na grunwaldzkiej wieczny rajd 100km/h. Teraz po prostu wprowadzili normalność. Zielona fala powinna być na 50km/h a nie na 100.

      • 2 17

      • Szkoda.ze przy 10,20,30,40,50, a nawet 60 tez chwyta, gratuluje dobrego samopoczucia w kazdym razie.

        • 2 0

    • Od 20 lat jezdzę po 3mieście i jakoś nie zauwazyłem zielonej fali. Raczej czerwoną.

      • 4 7

  • JOP (1)

    "Urzędnicy zapewniają, że pętle działają doskonale" no żeby jeszcze któryś jeździł motocyklem i spotkał sie z tym problemem.

    • 67 7

    • Jak urzednik mowi ze dziala to dziala i sie nie dyskutuje. Najwidoczniej motocyklisci nie sa dobrze poinformowani. I tak za rok straca wszyscy przez ten system prawko wiec po co zawracaja urzednikom glowe.

      • 23 0

  • masakra ze skrzyżowaniem przed parkiem techn. w Gdyni .... (3)

    wszyscy stoją .... zwłaszcza lewoskręt na Płytę .... dno

    • 75 5

    • System Tristar to jakas porazka... (1)

      Przyklad: Wladyslawa IV w Gdyni - nie da sie przejechac tej ulicy nie stojac co najmniej dwa razy na czerwonym... To samo z nowymi swiatlami na Wielkopolskiej.

      • 13 0

      • na władysława iv nie ma tristara

        • 2 2

    • dno to polskie urzędasy

      • 0 0

  • nie pamietam zeby w krolestwie Budynia cokolwiek sie kiedys udalo.... (5)

    wazne ze kolejne stoleczki powstaly dla Urzednikow,to miasto poraza skala urzedasow i dziwnych spoleczek

    • 87 9

    • Polecam jeść ryby.

      • 1 13

    • tak matołku

      szczególnie, że w artykule chodzi o całe Trójmiasto

      • 2 10

    • Uda się wystawianie mandatów. (1)

      • 14 0

      • W koncu sensowna wypowiedz

        Wszyscy narzekaja ze do d*py itp, ale to ma byc do d*py, pod koniec roku tak naprawde zacznie funkcjonowac w systemie to co w nim najwazniejsze - wystawianie mandatow.

        • 16 0

    • Nawet LENINa mu odspawali

      i to bezkarnie...A przecież to był zabytek

      • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane